Hop til indhold

Kastration af hanhunde


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Øhhh..... Jeg har aldrig (som i ALDRIG) skrevet noget om at man rutinemæssigt bør neutralisere inden kønsmodning! Gider du ikke lade være med at lægge mit navn til noget jeg ikke har skrevet?

 

Jeg tagede dig for at du måske lige ville kommentere. Du mener så? vente til efter kønsmodning eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 317
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tagede dig for at du måske lige ville kommentere. Du mener så? vente til efter kønsmodning eller?

 

Jeg har ikke taget endelig stilling for hanhunde, men jeg ville nok vente til omkring 12-16 måneder, ned mindre andet talte for. Med tæver venter jeg til efter 1-2 løbetider. Og jeg mener ikke at alle hunde rutinemæssigt skal neutraliseres, men at mange burde blive det.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

@Ninjamor. Du kommer med mange ret personlige angreb, men du kan godt stoppe. Du får ikke mig med på den vogn, hvor vi kommer med skældsord og nedsættende bemærkninger om hinanden. Jeg holder mig til hvad jeg mener er fakta og hvad jeg oplever.

 

Når jeg taler om rygklapperi og kliker, er det fordi du og jeg så vidt jeg kan se er ret enige om det grundlæggende om håndtering af hanhunde og også om kastrering og sterilisering, men der er tilsyneladende ikke så mange som synes de gider imødegå det du skriver (fx. når du skriver at der skal sættes flere grænser osv.), som når jeg 8eller Kim) skriver stort set det samme. Jeg mener ikke du er rygklapper, men jeg mener andre er.

 

Og fakta er, at 16 personer (godt en tredjedel) herinde mener der er rygklapperi, så det er altså ikke kun mig - eller taget ud af den blå luft. Det må komme et eller andet sted fra.

 

Synd at du ikke vil dele dine refleksioner, nu jeg har delt mine bla. på din opfordring. Lidt sølle også.

 

Jeg gider bare ikke dette her PBC. Tro hvad du vil, synes hvad du vil, det står dig frit for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke taget endelig stilling for hanhunde, men jeg ville nok vente til omkring 12-16 måneder, ned mindre andet talte for. Med tæver venter jeg til efter 1-2 løbetider. Og jeg mener ikke at alle hunde rutinemæssigt skal neutraliseres, men at mange burde blive det.

 

ok tak for afklaring, jeg huskede det anderledes - lagt debat, men mange input.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og derfor er det så håbløst at få ordentlig info om kastration, dem der har erfaring orker ikke høre, hvor tåbelige de er.

 

alt bliver neutraliseret her! Kun en ting fortryder jeg, at jeg lyttede til de kloge og ventede så længe før fønix (nervøs / aggressiv) blev fikset, alle sagde han ville gå helt bananas, i stedet vågnede han efter narkosen og var allerede så meget bedre.

 

bare træn det...hvis man siger det, så har man bare ikke prøvet en machohund. Men jeg vil da vedstå, at jeg er en klovn og helre vil bruge min sparsomme evner på noget sjovt og konstruktivt, end stå i et hjørne og træne kontakt før vi bevæger os to centimeter længre ind på velduftende græsplæne.

 

kastrerer som sagt alt og alle og så tidligt som muligt, har absolut intet negativt at sige, alle ulemperne har jeg endnu til gode, med et signifikant antal neutraliserede hunde vil jeg påstå alle undersøgelser er uhyggeligt farvede. Så er man i tvivl, så bare snit, det virker og man er hverken et dårligt menneske eller en dårlig hundeejer :engel:

 

Jeg kunne godt tænke mig, hvis du gider at skrive helt nøjagtigt, hvad forskellene har været på før og efter på alle hundene.

 

Det andet jeg gerne ville tage op var, at du påstår, at alle undersøgelser er uhyggeligt farvede. Her opfatter jeg at du mener at undersøgelser hvor resultatet taler for kastration er farvede eller mener du også at undersøgelser mod kastration er farvede?

 

Jeg kan godt se, at medicinalindustrien/dyrlægerne kunne have interesse i at tale for neutralisering, men svært se at nogen kunne have lige så stor interesse i at tale imod. Der er penge i det ene og ikke i det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint indlæg. Jeg har det jo lidt omvendt. Sjovt som erfaringer kan have indflydelse på hvad man gør og ikke mindst så forskellige erfaringer man har. At tæver skulle være vanskeligere at holde hjemme har jeg simpelthen aldrig hørt før, men alle jagthunde uanset køn, vil vel strejfe, hvis ikke de lærer andet?

 

Hmm ja - jeg tænker jo også at tiden dengang var en anden i forhold til i dag. Dengang løb Hr. og Fru Danmarks hunde jo rundt i nabolaget - vi blev da godt belejret af div. hanhunde i alle afskygninger. Husker at en brugte vores udhus som base og min far forbarmede sig over den og gav den vand og mad - når den nu så havde slået sig ned. Om aftenen fulgte han den pågældende hanhund hjem (for vi vidste jo hvor de hørte til) og så stillede den da op den følgende morgen igen.

Men vores tæve hunde stejfede i sær når de skulle i løb -vores have var ikke indhegnet dengang så det giver jo lidt sig selv.

 

Mine beagler ville da også rende afsted hvis de fik en chance - det er dog ikke muligt med den indhegning vi har lavet - men det tror jeg så mere skyldes det jagtdrive de hver i sær har i større/mindre omfang end det skyldes tæver i løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er nødvendigt (jeg ved ikke engang om det er den rigtige tråd???), men om teorien om kønspræg og kønsdrift kommer fra PBC, Anders Hallgren, Cesar Millan eller Albert Einstein (jeg har i øvrigt aldrig hørt om den teori før), så er jeg stadig ikke enig. Uanset hvordan den kommer frem.

 

Og jeg er slemt skuffet over at jeg ikke er med i en klike:fornaermet::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er nødvendigt (jeg ved ikke engang om det er den rigtige tråd???), men om teorien om kønspræg og kønsdrift kommer fra PBC, Anders Hallgren, Cesar Millan eller Albert Einstein (jeg har i øvrigt aldrig hørt om den teori før), så er jeg stadig ikke enig. Uanset hvordan den kommer frem.

 

Og jeg er slemt skuffet over at jeg ikke er med i en klike:fornaermet::mrgreen:

Vi laver da bare en klike ;) kliken for dem uden klike;)

alvorlig talt, det er noget fis alt det der klike og rygklapperi snak;( nogle er enige i nogle emner, i andre er de måske ikke enige, jeg vil godt nok ikke stoppe med at like og skrive at jeg er enig når det er det jeg er;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er nødvendigt (jeg ved ikke engang om det er den rigtige tråd???), men om teorien om kønspræg og kønsdrift kommer fra PBC, Anders Hallgren, Cesar Millan eller Albert Einstein (jeg har i øvrigt aldrig hørt om den teori før), så er jeg stadig ikke enig. Uanset hvordan den kommer frem.

 

Og jeg er slemt skuffet over at jeg ikke er med i en klike:fornaermet::mrgreen:

skal vi være en klike sammen? Men det er altså kun dig der må være med i "de sorte får".

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups jeg havde overset dette indlæg

 

Jeg mener altså at udstillere/dommere favoriserer hanhunde med udpræget (overdreven) maskulinitet og at dette kan være en af flere grunde til at der idag er problemer med mange hanhunde med for stor (unaturlig stor) kønsdrift - og derfor medvirkende til mange kastrationer.

 

Aner det ikke, jeg har ikke udstillet i mange, mange år

 

Udseendet og størrelsen alene afgør ikke maskuliniteten. F.eks. vil en tævehvalp som i livmoderen ligger mellem to hanner have større maskulinitet end hvis hun lå ved siden af en enkelt han eller havde tæver på hver side. Bed mig ikke om dokumentation for jeg orker ikke lede. Se evt. efter noget i Steven Lindsays bøger eller i Scott & Fuller.

 

En hanhund af lille størrelse, i flg. racestandarden kan også være oversexet.

 

Det mener, på linje med @AnneMangetal, du ikke?
Ikke forstået?

 

Men eller 2 spørgsmål:

 

Er der unaturlig mange hanhunde med unaturlig stor kønsdrift? - og hvis ja

 

Hvad skyldes det?

 

Aner ikke om der er unaturligt mange hanhunde med unaturligt stor kønsdrift.

 

Mht. hvad det i så fald kan skyldes: Aner det ikke, men jeg har lagt et bud på, hvad jeg mener kan være en del af årsagen i et andet indlæg i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever at et stigende antal hanhunde kastreres set over de seneste 30 år. Det var ret ualmindeligt i 80'erne og 90'erne, men er blevet mere og mere almindeligt.

 

Jeg tror det skyldes flere ting:

 

  • Det er blevet meget normalt i USA og det smitter (man kan så overveje hvorfor det er blevet så almindeligt i USA)
  • Der er flere hanhunde med stor kønsdrift = vanskelige at håndtere ift. tæver og ofte egenkøns-aggressive (og jeg har givet bud på hvorfor jeg tror det er sådan)
  • De nye træningsmetoder misforståes ofte af mange, så hanhunde ikke begrænses og de får lov at udvikle sig til bøller

 

På kort sigt, hvis man ikke kan overvinde disse problemer på anden vis, kastreres hunden. Og da mange hører om disse problemer vælger mange - også støttet af dyrlæger at kastrere tidligt - og ejere af disse tidligt kastrerede hanhunde, bliver næsten altid tilfredse med det. Det er ikke så ofte tilfældet med sent kastrerede hanhunde, for det er ikke altid de afhjælper problemerne.

 

På lang sigt mener jeg man skal tage hånd om det avlsmæssigt, for det kan sagtens lade sig gøre at avle sig ud af dette problem, hvis man vil.

 

Jeg hører fra udstillingsfolk, at der desværre er der opdrættere, som bruger store og meget maskuline hanhunde, som vinder udstillinger, i avlen nogle år. Herefter kastreres hunden fordi den er egenkøns-aggressiv og ikke til at have og den foræres til nogen som vil have den. Rygter og sladder - ja!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der overhovedet noget at misforstå? Står der ikke at det betyder noget for valget af tidspunkt for kastrering af hanhunde at de ikke får det rette maskuline udseende ved tidlig kastrering?

 

Jeg synes det er fint at @Jane nu - ret sent har erkendt at det mener hun vist ikke alligevel, men det kunne man da ikke vide fra starten - jo hvis man antager at man kender Jane og ved at noget sådan kan hun ikke mene, men jeg kender altså ikke Jane. Jeg må tro hun mener det hun skriver indtil andet er sagt.

 

Jeg har ikke ændret mening. Jeg kan stadig godt lide, at en hanhund også ligner en hanhund. Jeg kan lide deres sind. Der er bare noget over hanhunde, som jeg godt kan lide. Lidt svær at forklare. Jeg vil helst have hele pakken og helst også en intakt hanhund. Det er ikke sådan at jeg venter til hunden har fået den rette maskuline udseende og så kapper vi kuglerne, for så har jeg opnået hvad jeg ville. Oskar er den eneste af mine hunde, som er blevet kastreret. Han blev det fordi, at han havde meget stærke sexdrifter. Oskars liv bestod af en ting og det var at jage tæver og voldtage dem hvis han selv kunne bestemme. Det blev et mareridt, at gå tur med ham, for jeg var hele tiden nervøs for hvad vi mødte rundt om det næste hjørne. Han har sprunget både halsbånd og snore og er stukket af. Han er blevet kørt over under en af sine flugter. Han var stresset og kørte i et meget højt gear.

Fordi jeg også er imod at kastrere, kæmpede jeg en kamp. Jeg forsøgte alt hvad jeg evnede dengang.

 

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Oskars livskvalitet blev bedre, efter han blev kastreret. Det må være forfærdelig at have, så stærke drifter og ikke kunne få afløb for dem.

 

Da det var hormonelt, virkede kastrationen som den skulle. Den eneste ændring udover en lidt træls pels, er at Oskars store sexdrift blev dæmpet betydelig. Havde det været en adfærd som Oskar havde tillært sig, tror jeg næppe en så sen kastration ville have hjulpet.

 

Jeg er imod kastration inden kønsmodning, fordi jeg aldrig kunne drømme om at kastrere uden grund. I min verden findes der to grunde og det er ved sygdom og hvis det er hormonelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

eg oplever at et stigende antal hanhunde kastreres set over de seneste 30 år. Det var ret ualmindeligt i 80'erne og 90'erne, men er blevet mere og mere almindeligt.

 

Oplever du mon dette fordi du har mere fokus på det eller har du nogle cirka tal i hovedet?

 

Jeg tror det skyldes flere ting:

Det er blevet meget normalt i USA og det smitter (man kan så overveje hvorfor det er blevet så almindeligt i USA)

 

 

Jeg kan kun forholde mig til det man kan se på TV, men der ser man ofte, at hundene skal finde sig i uhyrligheder ift. deres natur. For eksempel at internathunde bliver aflivet, hvis de ikke kan finde sig i at en person sætter en kunstig hånd ned i deres madskål imens de spiser.

 

Ligesådan ser man at hundene skal finde sig i at blive krammet og på andre måder få overskredet deres grænser.

Mange, mange almindeligt fungerende hunde vil ikke kunne finde sig i disse grænseoverskridende tilnærmelser og muligvis kan det have noget at gøre med at hundene kastreres

Der kan også være forskel på land- og byhunde ift. antallet af neutraliseringer, en forskel vi ikke kender til.

 

Det hele stritter af modstand på mig, når man læser/hører at nogle dyrlæger rutinemæssigt neutraliserer hvalpe i 6 - 7 ugers alderen- og at dette nu også er blevet rutine hos en dansk opdrætter. Jeg fatter ikke, at dyrlæger vil være med til sådan noget

 

Der er flere hanhunde med stor kønsdrift = vanskelige at håndtere ift. tæver og ofte egenkøns-aggressive (og jeg har givet bud på hvorfor jeg tror det er sådan)

De nye træningsmetoder misforståes ofte af mange, så hanhunde ikke begrænses og de får lov at udvikle sig til bøller

 

Da det er en af de årsager jeg har foreslået, kan jeg ikke være mere enig, men vi skal huske på, at det udelukkende er teori

På kort sigt, hvis man ikke kan overvinde disse problemer på anden vis, kastreres hunden. Og da mange hører om disse problemer vælger mange - også støttet af dyrlæger at kastrere tidligt - og ejere af disse tidligt kastrerede hanhunde, bliver næsten altid tilfredse med det. Det er ikke så ofte tilfældet med sent kastrerede hanhunde, for det er ikke altid de afhjælper problemerne.

 

Det er det ikke især fordi nogle dyrlæger ikke kan rådgive om adfærd og tror at kastration er svaret på alle problemer. Heldigvis er nogle dyrlæger blevet opmærksom på den potentielle bagside af neutralisering (hanhunde bliver frygtsomme og tæver aggressive)

 

På lang sigt mener jeg man skal tage hånd om det avlsmæssigt, for det kan sagtens lade sig gøre at avle sig ud af dette problem, hvis man vil.

 

Hvordan, punkt for punkt skal dette så gribes an?

 

Jeg hører fra udstillingsfolk, at der desværre er der opdrættere, som bruger store og meget maskuline hanhunde, som vinder udstillinger, i avlen nogle år. Herefter kastreres hunden fordi den er egenkøns-aggressiv og ikke til at have og den foræres til nogen som vil have den. Rygter og sladder - ja!

 

Det er vigtigt at få undersøgt, har du prøvet det? Rygter og sladder alene holder jo ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sikkert noget fis, men over 30% af debattørene, mener altså der er kliker og rygklapperi. Fis eller ej.

 

Det betyder ikke at det er rigtigt, men at det opleves sådan af et stort mindretal, er rigtig.

 

 

Jeg var lige inde i afstemningstråden at kikke og her kan man se, at der er afgivet 89 stemmer af 49 brugere. Dette betyder at en del har stemt på flere muligheder hvilket igen betyder at den procentdel som synes her er en dårlig tone også kan have stemt andet - og omvendt.

Derfor kan man ikke konkludere at x % af brugerne, som har stemt kun synes, at tonen er dårlig, at her mobbes, dannes klike eller rygklappes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu handler det godt nok om kastration af hanhunde , men jeg kom til at tænke på om tæver også kan have for stor hormon produktion?

 

Hvis vi antager at hanhunde kan være over sexede grundet genetisk for stor produktion af testosteron, burde tæver I det samme kukd så ikke også blive på virket?

 

Vi ved at tæve hvalpe påvirkes af hvor mange hanhvalpe der er I kuldet og dermed mangden af testosteron.

 

Disse tæver skulle være mere hankøn s prægede som voksne.

 

Men hvad hvis man forestille de sig at de genestisk på virkes på anden vis. Måske til at uddkille flere hormoner og derved dufte ekstra lakk ogs uden for løbetid?

 

Jeg synes ofte det har været nævnt herinde at det ofte er lab tæverne der er hyper lækre og at det ofte er han labber der er over sexede.

 

Kunne være interessant hvis der var en sammenhæng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oplever du mon dette fordi du har mere fokus på det eller har du nogle cirka tal i hovedet?

 

Nej jeg har ingen tal, blot synes hører det langt, lang oftere end før

 

 

Jeg tror det skyldes flere ting:

 

Jeg kan kun forholde mig til det man kan se på TV, men der ser man ofte, at hundene skal finde sig i uhyrligheder ift. deres natur. For eksempel at internathunde bliver aflivet, hvis de ikke kan finde sig i at en person sætter en kunstig hånd ned i deres madskål imens de spiser.

 

Ligesådan ser man at hundene skal finde sig i at blive krammet og på andre måder få overskredet deres grænser.

Mange, mange almindeligt fungerende hunde vil ikke kunne finde sig i disse grænseoverskridende tilnærmelser og muligvis kan det have noget at gøre med at hundene kastreres

Der kan også være forskel på land- og byhunde ift. antallet af neutraliseringer, en forskel vi ikke kender til.

 

Jeg synes egentlig altid det har været sådan, at hunde ikke må bide mennesker uanset hvad næsten.

 

Men jeg tror færre hunde idag tillader "grænseoverskridende" opførsel fra mennesker end hunde gjorde tidligere. Jeg tror at det bla. skyldes avl, hvor man ikke sorterer på instinktsikre hunde, som har naturlig bidehæmning ifht. artsfæller, samt at hunde idag ofte har en højere placering i hierarkiet end tidligere, hvilket giver dem mere ret til at "give igen".

 

- Og inden du nu spørger om jeg kan dokumentere det - så, nej det kan jeg ikke det er blot tanker og spekulationer. Vist ligesom det du skriver i det jeg har citeret, er?

 

 

 

Det hele stritter af modstand på mig, når man læser/hører at nogle dyrlæger rutinemæssigt neutraliserer hvalpe i 6 - 7 ugers alderen- og at dette nu også er blevet rutine hos en dansk opdrætter. Jeg fatter ikke, at dyrlæger vil være med til sådan noget

 

Det er det ikke især fordi nogle dyrlæger ikke kan rådgive om adfærd og tror at kastration er svaret på alle problemer. Heldigvis er nogle dyrlæger blevet opmærksom på den potentielle bagside af neutralisering (hanhunde bliver frygtsomme og tæver aggressive)

 

 

Det kunne jo være fordi de mener det helt seriøst er det bedste - og mest uproblematiske for hundene. På samme måde som mange bruger samme argumentation for at neutralisere ældre hunde: Det giver hundene et liv med mindre stress og uro og problemer.

 

Jeg er ikke enig med dyrlægerne, men de er vel trods alt dem der ser flest hunde og hører om flest problemer, så at ignorere eller se bort fra deres vurdering, mener jeg ikke man kan. Men gå en i en kvalificeret dialog og prøve at forstå, hvorfor de har den mening de har, kunne måske føre til bedre løsninger - og så er vi ved at: der skal avles bedre.

 

 

 

 

Hvordan, punkt for punkt skal dette så gribes an?

 

 

 

På præcis samme måde som al avl mod et mål foretages. Det er vel ikke meningsfyldt her, at beskrive hvordan man avler imod et bestemt mål? Det er ligesom en ny tråd for sig selv. Den kunne så være rigtig interessant.

 

Men helt generelt skal man avle meget mere på ønskeligt temperament, ønskelige egenskaber og sundhed. Og meget, meget, meget mindre på eksteriør. Glem eksteriør - prioriter det under alle andre langt mere væsentlige kvaliteter.

 

Det er vigtigt at få undersøgt, har du prøvet det? Rygter og sladder alene holder jo ikke.

 

Altså jeg skrev jo at det var rygter og sladder fordi jeg ikke har dokumentation eller anden verifikation. Det er ikke let at undersøge. Rygter og sladder skal tages med et gran salt, men jeg har hørt det flere gange.

 

På verdensudstillingen i Stockholm talte jeg med en finsk opdrætter, som havde 4-6 af en bestemt stor brugshunde race tæver udstationeret, som hun brugte en hanhund på, som hun havde med på udstillingen - og som tydeligvis var ret utilnærmelig (aggressiv) for andre hanhunde. En meget smuk og maskulin hund. Jeg spurgte til hvordan hannerne efter ham blev - og de også blev ret egenkøns aggressive og hun svarede at hun faktisk anbefalede købere at få hanhundene kastrerede lige før de blev kønsmodne. Så var der en god chance for at de fik det rette udseende og blev meget lettere at have med at gøre, hvis man alligevel ikke skulle bruge dem i avlen. Hun sagde ikke noget om hvorvidt hun selv ville få avlshannen kastreret, men det gav mig en del eftertanke. Bare et eksempel af flere, som jeg over de seneste 15 år har oplevet på udstillinger. jeg siger ikke folk imod på udstillinger, men snakker bare og så får man jo noget at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu handler det godt nok om kastration af hanhunde , men jeg kom til at tænke på om tæver også kan have for stor hormon produktion?

 

Hvis vi antager at hanhunde kan være over sexede grundet genetisk for stor produktion af testosteron, burde tæver I det samme kukd så ikke også blive på virket?

 

Vi ved at tæve hvalpe påvirkes af hvor mange hanhvalpe der er I kuldet og dermed mangden af testosteron.

 

Disse tæver skulle være mere hankøn s prægede som voksne.

 

Men hvad hvis man forestille de sig at de genestisk på virkes på anden vis. Måske til at uddkille flere hormoner og derved dufte ekstra lakk ogs uden for løbetid?

 

Jeg synes ofte det har været nævnt herinde at det ofte er lab tæverne der er hyper lækre og at det ofte er han labber der er over sexede.

 

Kunne være interessant hvis der var en sammenhæng.

 

Interessant vinkel.

 

Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvordan en oversexet tæve er? Kan nogen beskrive det? For jeg har vist aldrig selv ejet eller set en.

 

Jeg har altid brugt den tommelfingerregel, at jeg tager mine tæver med på jagt, prøver og til træning en uge efter afslutningen på den højløbske periode - det er ofte ca 21 dage efter indtruffen løbetid.

 

Som sagt tidligere, er 4 ud af 5 intakte hanhunde, så uinteresserede i dem, men ca hver 5 er interesseret, men det er de så også nogen gange i andre tæver i det hele taget.

 

Jeg ved godt man tale om tæver, som kan være i løbetid meget længe, men jeg er aldrig stødt på det - er det sådan nogen man tænker på, som er oversexede.

 

Jeg hører også om at tæver kan være "hormonale" i perioder, men kan ikke få hold på hvad det betyder. Alle hunde kan vel have perioder, hvor de er mindre fokuserede, men hormonale?

 

Hanhunde tilhængere siger ofte: "Jeg foretrækker hanhunde. De er mere lige ud af landevejen og altid den samme, tæver er sgu underlige indimellem". Jeg har bare aldrig oplevet det med mine tæver. Udenfor de ca 14 dage, hvor de er i løbetid, synes jeg de er meget stabile og super lette at omgås.

Link til indlæg
Del på andre sites

Handler den ekstremt tidlige kastration, ikke ofte om, at forhindre at de kommende ejere kan bruge hundene til avl? Det er da en effektiv måde at undgå konkurrence, hvis man laver fine hvalpe? I katteverdenen sælges racekatte ofte med en klausul om at de ikke må indgå i avl. Jeg ved ikke om en tilsvarende praksis eksisterer i hundeverdenen, men selv hvis den gør, er "racehunde" uden stamtavle jo en væsentlig kilde til konkurrence, da Hr. og Fru Hakkebøf sjældent går meget op i stamtavler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Handler den ekstremt tidlige kastration, ikke ofte om, at forhindre at de kommende ejere kan bruge hundene til avl? Det er da en effektiv måde at undgå konkurrence, hvis man laver fine hvalpe? I katteverdenen sælges racekatte ofte med en klausul om at de ikke må indgå i avl. Jeg ved ikke om en tilsvarende praksis eksisterer i hundeverdenen, men selv hvis den gør, er "racehunde" uden stamtavle jo en væsentlig kilde til konkurrence, da Hr. og Fru Hakkebøf sjældent går meget op i stamtavler.

 

Man kan jo kun gisne om motiverne, men jeg tror egentlig at rigtig mange mennesker desværre vælger hund efter udseende og så vil de gerne have en som er rolig, let at træne, omgængelig og uproblematisk. Og som vi har været inde på hvert køn har sine "ulemper" set fra at bekvemmelighedssynspunkt - og så er det jo let at følge opdrætters eller dyrlægens måske endda velmente råd om at neutralisere.

 

Om opdrætteren har et skjult, egennyttigt, motiv i at anbefale neutralisering ved jeg ikke, men jeg vælger nok at tro at de fleste bare gerne vil levere en hvalp folk bliver glade for og som er - ja - uproblematisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt! Tror I så at den almindelige kommende hundeejer tænker over om hunden skal neutraliseres når den har opnået en given alder?

Det tror jeg faktisk ikke.

 

Min opdrætter gjorde opmærksom på at valgte jeg en tæve ville hun anbefale neutralisering i forhold til at tæver kan udvikle livmoderbetændelse og brystknuder - og hvad så det er jo i så fald hundens tarv hun her har tænkt på. Jeg kender hende så godt efterhånden at jeg ved hun KUN tænker på sine hundes ve og vel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt! Tror I så at den almindelige kommende hundeejer tænker over om hunden skal neutraliseres når den har opnået en given alder?

Det tror jeg faktisk ikke.

 

Min opdrætter gjorde opmærksom på at valgte jeg en tæve ville hun anbefale neutralisering i forhold til at tæver kan udvikle livmoderbetændelse og brystknuder - og hvad så det er jo i så fald hundens tarv hun her har tænkt på. Jeg kender hende så godt efterhånden at jeg ved hun KUN tænker på sine hundes ve og vel.

 

Ja jeg tror en del ( måske 25%) faktisk gerne vil undgå kønsrelaterede problemer og overvejer neutralisering. Igen også inspireret af USA og at mange jo siger: Det skulle jeg have gjort for længst - og den er blevet meget roligere osv. Folk vil have det "let"

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tror en del ( måske 25%) faktisk gerne vil undgå kønsrelaterede problemer og overvejer neutralisering. Igen også inspireret af USA og at mange jo siger: Det skulle jeg have gjort for længst - og den er blevet meget roligere osv. Folk vil have det "let"

 

Okay det kan godt være jeg tænker gammeldags i den forbindelse, da jeg er blevet klogere af skade. Men jeg er da også med på at amerikanernes forskellige trends vinder en del indpas her i landet og der er da også en tendens til at vi gerne vil have det nemt med mange ting. Jeg tænker jo at når man har med levende individer at gøre at man ikke bare rask væk kapper snoren og så tror at den er ordnet - for det er den jo langt fra altid. Man skal vide HVORFOR man neutralisere og med HVILKET formål. Og jo nogengange springer man måske over gæret hvor det er lavest - det gjorde jeg jo selv i sin tid med dalmatineren jeg havde - fordi jeg troede at nu blev det nemmere - men det gjorde det jo bare ikke - derimod måtte jeg bruge meget mere tid på at træne ham fordi den adfærdsmæssige del stadig var der. Det lykkedes at få en fornuftig hund ud af ham - men det havde sine omkostninger.

Mine beagler har tilgengæld været trænbare og interesserede i at være på selvom de har "bollerne" i behold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Handler den ekstremt tidlige kastration, ikke ofte om, at forhindre at de kommende ejere kan bruge hundene til avl? Det er da en effektiv måde at undgå konkurrence, hvis man laver fine hvalpe? I katteverdenen sælges racekatte ofte med en klausul om at de ikke må indgå i avl. Jeg ved ikke om en tilsvarende praksis eksisterer i hundeverdenen, men selv hvis den gør, er "racehunde" uden stamtavle jo en væsentlig kilde til konkurrence, da Hr. og Fru Hakkebøf sjældent går meget op i stamtavler.

 

I hundeverdenen sælges hunde også med klausul om at de ikke om indgå i avl. Ofte fordi hunden f.eks. sælges som kæledyr, og fordi opdrætteren ikke ønsker eller kan garantere at dette dyr vil være en positiv tilføring til avlen.

 

Ofte er der jo også en ret stor prisforskel på en hvalp der købes med ret til avl og som udstillingshund. Faktisk koster en hund med garanti af udstillingskvalitet jo ofte dobbelt så meget som en solgt som kæledyr.

 

Det er næppe for at undgå konkurrence, jeg ville foretrække at sælge mine hvalpe til folk der ville opdrætte og udstille, men det er der slet ikke folk nok til jo!

Link til indlæg
Del på andre sites

I hundeverdenen sælges hunde også med klausul om at de ikke om indgå i avl. Ofte fordi hunden f.eks. sælges som kæledyr, og fordi opdrætteren ikke ønsker eller kan garantere at dette dyr vil være en positiv tilføring til avlen.

Det har jeg aldrig været ude for.

Ofte er der jo også en ret stor prisforskel på en hvalp der købes med ret til avl og som udstillingshund. Faktisk koster en hund med garanti af udstillingskvalitet jo ofte dobbelt så meget som en solgt som kæledyr.

De fleste opdrættere jeg har talt med, skriver familiehunde på salgsaftalen fordi man jo aldrig kan vide hvordan en hvalp udvikler sig,.. og så koster det altså at love noget man ikke kan holde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...