Hop til indhold

Kastration af hanhunde


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Det har jeg aldrig været ude for.

 

De fleste opdrættere jeg har talt med, skriver familiehunde på salgsaftalen fordi man jo aldrig kan vide hvordan en hvalp udvikler sig,.. og så koster det altså at love noget man ikke kan holde.

 

Netop, det har jo intet at gøre med at man vil undgå konkurrence, men at man ikke kan garantere hvad den hund kan tilfører avlen, derfor er det nemmest at sælge en hund som familiehund fremfor avls eller udstillings hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 317
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Interessant vinkel.

 

Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvordan en oversexet tæve er? Kan nogen beskrive det? For jeg har vist aldrig selv ejet eller set en.

 

Jeg har altid brugt den tommelfingerregel, at jeg tager mine tæver med på jagt, prøver og til træning en uge efter afslutningen på den højløbske periode - det er ofte ca 21 dage efter indtruffen løbetid.

 

Som sagt tidligere, er 4 ud af 5 intakte hanhunde, så uinteresserede i dem, men ca hver 5 er interesseret, men det er de så også nogen gange i andre tæver i det hele taget.

 

Jeg ved godt man tale om tæver, som kan være i løbetid meget længe, men jeg er aldrig stødt på det - er det sådan nogen man tænker på, som er oversexede.

 

Jeg hører også om at tæver kan være "hormonale" i perioder, men kan ikke få hold på hvad det betyder. Alle hunde kan vel have perioder, hvor de er mindre fokuserede, men hormonale?

 

Hanhunde tilhængere siger ofte: "Jeg foretrækker hanhunde. De er mere lige ud af landevejen og altid den samme, tæver er sgu underlige indimellem". Jeg har bare aldrig oplevet det med mine tæver. Udenfor de ca 14 dage, hvor de er i løbetid, synes jeg de er meget stabile og super lette at omgås.

 

Jeg tror ikke taven behøver at opføre sig anderledes for muligvis at have for stor hormon produktion. Men min egen lab blanding har altid været over lækker I hanhunde næser. Uanset løbetid eller ej. Og en måned inden og efter løbetid specielt.

Sådan har det slet ikke været med mysla eller futte.

 

De var og er kun interessante under løbetid.

 

Sheila har også altid været meget på selv I forhold til at opsøge en bejler. Altså når hun var høj løbsk.

Gik og pev indenfor og den slags. Og været hormon påvirket I en eller anden grad det meste af året.

 

Faktisk var hun kun hormon fri I 4 måneder af året. Så det var godt til hende da hun endelig blev steriliseret.

 

Det var dog ikke noget jeg så som unormal adfærd hos en tæve. Jeg er da trods alt selv kvinde og kan mærke hvad hormoner kan gøre; )

 

Men det kunne jo godt tænke s at nogle tæver har lige rigelig.. eller betyder det egentlig bare at de er meget vitale og reproduktive?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke taven behøver at opføre sig anderledes for muligvis at have for stor hormon produktion. Men min egen lab blanding har altid været over lækker I hanhunde næser. Uanset løbetid eller ej. Og en måned inden og efter løbetid specielt.

Sådan har det slet ikke været med mysla eller futte.

 

De var og er kun interessante under løbetid.

 

Sheila har også altid været meget på selv I forhold til at opsøge en bejler. Altså når hun var høj løbsk.

Gik og pev indenfor og den slags. Og været hormon påvirket I en eller anden grad det meste af året.

 

Faktisk var hun kun hormon fri I 4 måneder af året. Så det var godt til hende da hun endelig blev steriliseret.

 

Det var dog ikke noget jeg så som unormal adfærd hos en tæve. Jeg er da trods alt selv kvinde og kan mærke hvad hormoner kan gøre; )

 

Men det kunne jo godt tænke s at nogle tæver har lige rigelig.. eller betyder det egentlig bare at de er meget vitale og reproduktive?

 

Måske betragter jeg bare "det hele" som helt normal tæveadfærd. Apropos det med at nogle tæver er mere indbydende end andre, kunne det jo være herligt hvis det hang sammen med stor sundhed=god gen pulje - altså en slags naturlig vej til bedre avl.

 

Jeg hørte et interessant foredrag for år tilbage. Det handlede så om hvad mænd bliver tiltrukket af hos kvinder i alle kulturer - altså fællesnævnerne (og ikke hvad der lige er moderne) - og foredragsholderen konkluderede, at langt de fleste ting, simpelthen havde at gøre med at kvinden var "god i avl" - altså sund og rask på alle måder.

 

Hos dyr, hvor kun en mindre del af dyrene normalt står for forplantningen, kunne man vel sagtens forestille sig at netop "gode gener" hos et individ, kan genkendes/registreres af veludviklede individer af "det andet køn"?

 

Der findes måske avlsparametre vi ikke rigtig anderkender og bruger, men som kunne bringe avlen fremad. Altså for hunde :-)

 

Der kunne jo være en god (for arten) grund til at visse individer simpelthen virker meget tiltrækkende på det andet køn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske betragter jeg bare "det hele" som helt normal tæveadfærd. Apropos det med at nogle tæver er mere indbydende end andre, kunne det jo være herligt hvis det hang sammen med stor sundhed=god gen pulje - altså en slags naturlig vej til bedre avl.

 

Jeg hørte et interessant foredrag for år tilbage. Det handlede så om hvad mænd bliver tiltrukket af hos kvinder i alle kulturer - altså fællesnævnerne (og ikke hvad der lige er moderne) - og foredragsholderen konkluderede, at langt de fleste ting, simpelthen havde at gøre med at kvinden var "god i avl" - altså sund og rask på alle måder.

 

Hos dyr, hvor kun en mindre del af dyrene normalt står for forplantningen, kunne man vel sagtens forestille sig at netop "gode gener" hos et individ, kan genkendes/registreres af veludviklede individer af "det andet køn"?

 

Der findes måske avlsparametre vi ikke rigtig anderkender og bruger, men som kunne bringe avlen fremad. Altså for hunde :-)

 

Der kunne jo være en god (for arten) grund til at visse individer simpelthen virker meget tiltrækkende på det andet køn.

 

Ja det kunne der. Kan man ikke forestille sig at der er noget lignende for hanhunde? At de mest vitale måske også er de mest ivrige for at parre sig eller?

 

Der er også undersøgelse der viser at de ting kvinder falder for hos hos mænd har med reproduktion at gøre. Men mere I retning af at han har træk der indiker at han vil have erfaring og være en god forsørger. Der er urmennesker I os alle:)

 

 

Og I brugerer der ude med hanhunde. Har I lagt mærke til om det er bestemt e racer hos tæverne der er ekstra lækre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kunne der. Kan man ikke forestille sig at der er noget lignende for hanhunde? At de mest vitale måske også er de mest ivrige for at parre sig eller?

 

Der er også undersøgelse der viser at de ting kvinder falder for hos hos mænd har med reproduktion at gøre. Men mere I retning af at han har træk der indiker at han vil have erfaring og være en god forsørger. Der er urmennesker I os alle:)

 

 

Og I brugerer der ude med hanhunde. Har I lagt mærke til om det er bestemt e racer hos tæverne der er ekstra lækre?

 

Om de mest vitale og mest ivrige hanhunde er de bedste til at give gener videre? - Hmmmmm...... den må jeg tænke over, for det er jo til en vis grad sammenfaldende med hvad jeg betragter som oversexet - og det ville jeg jo ikke umiddelbar avle på. På en måde ville jeg måske lægge mere vægt på hvilken hanhund sunde, raske og helt voksne tæver ville foretrække. Måske er der et sammenfald? Men interessant.

 

Vi skal så selvfølgelig også tænke ind at der kan være forskel på naturlig udvalgsavl mhbp. artens overlevelse og forbedring og så det vi mennesker ønsker os af vores husdyr. Det er jo ikke nødvendigvis 100% sammenfaldende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hanhund havde en præference der hed golden og labradortæver og jeg er fuldstændig sikker på at det var fordi han havde lært at de gjorde mindst modstand. En hanhunds erfaring af hvordan han bliver modtaget har måske også noget at sige. Og så er vi måske ude i at tæverne spiller en rolle for oversexede hanhunde, der drejer sig om miljøpåvirkning, i hvert fald hvis det drejer sig om ejerens kontakt til hunden. Det gør nok ikke den store forskel hvis det er hanhunde der stresser hjemme hvis der er løbetidstæver i nabolaget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hanhund havde en præference der hed golden og labradortæver og jeg er fuldstændig sikker på at det var fordi han havde lært at de gjorde mindst modstand. En hanhunds erfaring af hvordan han bliver modtaget har måske også noget at sige. Og så er vi måske ude i at tæverne spiller en rolle for oversexede hanhunde, der drejer sig om miljøpåvirkning, i hvert fald hvis det drejer sig om ejerens kontakt til hunden. Det gør nok ikke den store forskel hvis det er hanhunde der stresser hjemme hvis der er løbetidstæver i nabolaget.

 

Sikke noget juks at fyre afsted, beklager. Håber det alligevel giver mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget juks at fyre afsted, beklager. Håber det alligevel giver mening.

 

Det sker også tit for mig, så vi håber alle på tilgivelse. Det er derfor jeg ofte retter - flere gange, men det er selvfølgelig beklageligt, hvis nogen har citeret og svaret på det man skrev først.

 

men Apropos den sidste sætning:

 

Det gør nok ikke den store forskel hvis det er hanhunde der stresser hjemme hvis der er løbetidstæver i nabolaget.

 

Gad vide om hanhunde kan fornemme noget om tævens villighed - altså om den er "nem", på duften. Vi mennesker er jo visuelt orienterede - og jeg mener da bestemt, jeg kan spotte visuelt om pigerne er interesserede i en flirt. Men jeg tager selvfølgelig også fejl engang imellem - mine sanser snyder mig eller pigen signalerer noget, hun ikke mener. Sådan tror jeg nu ikke det er med hunde. De mener det de signalerer for det meste - tror jeg, måske :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide om hanhunde kan fornemme noget om tævens villighed - altså om den er "nem", på duften. Vi mennesker er jo visuelt orienterede - og jeg mener da bestemt, jeg kan spotte visuelt om pigerne er interesserede i en flirt. Men jeg tager selvfølgelig også fejl engang imellem - mine sanser snyder mig eller pigen signalerer noget, hun ikke mener. Sådan tror jeg nu ikke det er med hunde. De mener det de signalerer for det meste - tror jeg, måske :-)

 

Tit når en hanhund slet ikke at overveje andet end, at den ikke står overfor en anden hanhund, før den sidder på ryggen af min hund. De hanhunde man får lyst til at give et spark i kuglerne læser intet, kan jeg love dig,.. for det har de slet ikke tid til. Om det så er sexuelt eller stressbetinget adfærd ved jeg jo ikke (sikkert en kombination tror jeg).

 

Jeg tror snildt de kan lugte hvor selvsikker tæven er, men det virker jo nærmest til at hanhunde foretrækker (eller i hvert fald gør mere ud af det) når tæven er knap så selvsikker.

 

En lidt sjov ting jeg lagde mærke til, og som jeg efterfølgende har fået bekræftet af andre hanhundeejere, var at februar måned var en speciel strid periode. Jeg tænkte at det måske kunne have noget med rævene at gøre, men jeg ved ikke om de har parringstid dér. Det kan jo dårligt være pga. tævehunde, for det er der jo ikke noget system i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

En lidt sjov ting jeg lagde mærke til, og som jeg efterfølgende har fået bekræftet af andre hanhundeejere, var at februar måned var en speciel strid periode. Jeg tænkte at det måske kunne have noget med rævene at gøre, men jeg ved ikke om de har parringstid dér. Det kan jo dårligt være pga. tævehunde, for det er der jo ikke noget system i det.

 

Jo der er system i det, for parres tæven hver gang den er i tøbetid kommer det en gang om året - i februar. Mange opdrættere parrer nok en tæve et par år i træk og giver så pause - og mange tæver - som er født i april, vil komme i løbetid første gang når dagene længes - i februar.

 

Så jeg tror der statistisk er flere tæver i løbetid i 1. kvartal hvert år end i andre kvartaler - og der fødes jo også rigtig mange hvalpe i 2. kvartal.

 

Det er nok endnu mere udpræget ved jagthunderacer for det betyder jo at hundene kommer i løbetid efter jagttiden og så faktisk kan få hvalpe og blive klar til jagt næste sæson (okt - jan incl).

 

Tror jeg - jeg har ikke noget dokumentation :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hanhund havde en præference der hed golden og labradortæver og jeg er fuldstændig sikker på at det var fordi han havde lært at de gjorde mindst modstand. En hanhunds erfaring af hvordan han bliver modtaget har måske også noget at sige. Og så er vi måske ude i at tæverne spiller en rolle for oversexede hanhunde, der drejer sig om miljøpåvirkning, i hvert fald hvis det drejer sig om ejerens kontakt til hunden. Det gør nok ikke den store forskel hvis det er hanhunde der stresser hjemme hvis der er løbetidstæver i nabolaget.

Men det er jo netop interessant at du siger det er lab og golden tæver din hanhund var mest interesseret i og at det også ofte er lab og golden hanner der får skældud for at være over sexede

Hvis avlen påvirker hannerne, kan det jo også være den påvirker hunnerne. .

 

Eller måske er de bare så tolerant at de ikke siger fra ved den første tilnærmelse og det tager nogle hanhunde som et ja? Og så lærer de efterfølgende at ignorere alle andre måder at sige nej på bagefter. .

 

Sheila er i hvert fald meget tolerant. Hun lader dem snuse og nusse ører og siger først noget når de er på vej op på hende. Og da hun var ung ikke engang der. Der legede hun bare videre og smog sig ud af deres greb

 

Mysla er meget mere tydelig af natur

Snuser de bagi sætter hun sig ned. Fatter de ikke det, så vender hun sig som om med dræber øjne på og tand smil og så er de skredet

 

Jeg tror ikke engang Sheila kan lave dræber blik på den måde. .

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo der er system i det, for parres tæven hver gang den er i tøbetid kommer det en gang om året - i februar. Mange opdrættere parrer nok en tæve et par år i træk og giver så pause - og mange tæver - som er født i april, vil komme i løbetid første gang når dagene længes - i februar.

 

Så jeg tror der statistisk er flere tæver i løbetid i 1. kvartal hvert år end i andre kvartaler - og der fødes jo også rigtig mange hvalpe i 2. kvartal.

 

Det er nok endnu mere udpræget ved jagthunderacer for det betyder jo at hundene kommer i løbetid efter jagttiden og så faktisk kan få hvalpe og blive klar til jagt næste sæson (okt - jan incl).

 

Tror jeg - jeg har ikke noget dokumentation :-)

Uanset hvordan det vendes og drejes kan jeg ikke få ind i mit hoved at der kan være et system i tævers løbetid, for med mindre der går ekstrem kort tid imellem løbetiderne (ca. 5mdr.) så forskubbes det jo lidt ved hver løbetid. Altså jeg går ud fra at når man taler om hvor lang tid der går imellem løbetiderne, så menes der fra slutning til start.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når tæver parres og får hvalpe går der længere tid - et år, til næste løbetid. Det går "kun galt" hvis de ikke parres, så kommer der en ny løbetid "uden for nummer"- nemlig tidligere (der går ikke et år). Og da de fleste tæver ikke parres selvom de kommer i løbetid, har du ret i at der kommer mange udenfor den "naturlige cyclus" men der er stadig en overvægt i 1. kvartal hvert år, fordi en del trods alt parres og fordi der er mange, som kommer i første løbetid nåd dagene længes.... Og der fødes flest hvalpe i foråret.

 

Tror jeg

 

Netdyredoktor siger 5-8 efter fødsel og fødsel er jo små 3 mdr. efter at løbetiden som gav anledning til parring startede - så jeg tror altså at hvis hunde blev parret og fik hvalpe hvert år ville næste løbetid indfinde sig på det "naturlige tidspunkt" i foråret, hvor der er mest føde den næste mange måneder.

 

http://www.netdyredoktor.dk/hund/faq/loebetid.aspx

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo netop interessant at du siger det er lab og golden tæver din hanhund var mest interesseret i og at det også ofte er lab og golden hanner der får skældud for at være over sexede

Hvis avlen påvirker hannerne, kan det jo også være den påvirker hunnerne. .

 

Eller måske er de bare så tolerant at de ikke siger fra ved den første tilnærmelse og det tager nogle hanhunde som et ja? Og så lærer de efterfølgende at ignorere alle andre måder at sige nej på bagefter. .

Det må jo næsten også påvirke tæverne, og i det mindste må de jo i hvert fald bidrage genetisk til den oversexethed man ser hos hanhundene. Men hvordan man skulle kunne afgøre det ved jeg ikke. Heller ikke hvad der nedarves og hvad der påvirkes af miljø.

 

Sheila er i hvert fald meget tolerant. Hun lader dem snuse og nusse ører og siger først noget når de er på vej op på hende. Og da hun var ung ikke engang der. Der legede hun bare videre og smog sig ud af deres greb

 

Mysla er meget mere tydelig af natur

Snuser de bagi sætter hun sig ned. Fatter de ikke det, så vender hun sig som om med dræber øjne på og tand smil og så er de skredet

 

Jeg tror ikke engang Sheila kan lave dræber blik på den måde. .

Indtil for nylig sagde Shandie aldrig fra, men fortsatte at lege så godt det nu kunne lade sig gøre med en hanhund der krammede sig fast bagpå. Hun lærte ret hurtigt at sætte sig indtil krapylet blev fjernet og så legede hun videre, hvilket fik mange hanhundeejere til at mene at hun selv lagde op til deres hund. :stupid:

 

Nu er hun begyndt at vende hovedet (hun er jo stadig mere mobil end gennemsnittet) og tage fat i kinderne og nive lidt,... det kan de som regel ikke lide. Men jeg kan godt mærke at grunden til at jeg valgte hanhund er begyndt at dukke op i min erindring igen. Kors hvor kan en dialog med disse hanhundeejere være træls fordi de er så skide ensformige.

 

De siger: er hun i løbetid, jeg svarer: nej, hun er steriliseret.

 

De siger: Nå, men kan hun ikke selv sige fra?, jeg svarer: hun siger ikke mere fra end det du ser hende gøre nu.

 

De siger: hvis hun bare siger noget til ham, så lader han hende være, jeg svarer: men det gør hun ikke.

 

De siger: det er da underligt,... hun må da lugte ekstremt godt. Og her får jeg sgu sådan lyst til at spørge hvorfor bolden partout skal over på min banehalvdel, fordi sandsynligheden for at det har noget med min hund at gøre er ret minimal.

 

Når tæver parres og får hvalpe går det længere - et år, til næste løbetid. Det går "kun galt" hvis de ikke parres, så kommer der en ny løbetid "uden for nummer"- nemlig tidligere (der går ikke et år). Og da de fleste tæver ikke parres selvom de kommer i løbetid, har du ret i at der kommer mange udenfor den "naturlige cyclus" men der er stadig en overvægt i 1. kvartal hvert år, fordi en del trods alt parres og fordi der er mange, som kommer i første løbetid nåd dagene længes.... Og der fødes flest hvalpe i foråret.

 

Tror jeg

Ja, det er muligt, jeg kan bare stadig ikke forstå det,... men der er jo ikke usædvanligt. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er muligt, jeg kan bare stadig ikke forstå det,... men der er jo ikke usædvanligt. :lol:

 

Nej, men alligevel - vi er vist enige om at det er lidt irriterende - ikke at blive forstået. Det er ok at være uenige, men irriterende, hvis det bare er fordi man ikke forstår hinanden. så.....

 

Sally kommer i løbetid ca 15. februar, parres ca 1. marts og føder hvalpe ca 1. maj - og ammer 3-5 uger herefter, så tror jeg faktisk det er meget almindeligt at næste løbetid falder 7-8 måneder efter i februar det følgende år når hun er fuldt restitueret og klar til næste omgang. Præcis som i naturen.

 

Men det er klart at med god fodring og god pasning kan hun måske være klar før og så rykker det sig. Jeg ved det heller ikke, men jeg tror altså der er en overvægt at tæver der er i løbetid i 1 kvartal sammenlignet med de øvrige kvartaler.

 

Tæverne fra dette kuld vil også typisk komme i løve tid første gang i 1 kvartal året efter.

 

Jeg tænker at 40% af løbetider er i 1. kvartal og så er der 20% i hver af de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en stor beslutning at kastrere en hund, men mange ting kan tale for det. Hunde, der mistrives hormonelt, ser jeg et par af årligt i rådgivninger, og her er kastrationen god. De har ofte en forskudt hormonbalance når man blodtester. Sådan en hund får alverdens negative oplevelser - ejer stresser, hund stresser, følgesygdomme, slagsmål, andre mennesker orker den ikke osv osv osv - listen er virkelig lang. En kastration af sådan en hund øger dens livskvalitet med omkring 80 %.

 

Inden for nogle racer vil man gerne have enorme kønspræg/kønsforskelle - det der giver store hoveder osv er terosteron - en god tjener, men en farlig herre, og i avl kan man komme til at få en overproduktion med ind, når man vælger hanhund til sin tæve

 

Jeg har altid haft hanhunde - to blev kastereret pga overproduktion af terosteron. De ændrede meget pludseligt adfærd. Det er altid mit mål at holde en hund fertil, men før alt andet kommer den enkelte hund tarv og behov for at fungere optimalt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jo næsten også påvirke tæverne, og i det mindste må de jo i hvert fald bidrage genetisk til den oversexethed man ser hos hanhundene. Men hvordan man skulle kunne afgøre det ved jeg ikke. Heller ikke hvad der nedarves og hvad der påvirkes af miljø.

 

 

Indtil for nylig sagde Shandie aldrig fra, men fortsatte at lege så godt det nu kunne lade sig gøre med en hanhund der krammede sig fast bagpå. Hun lærte ret hurtigt at sætte sig indtil krapylet blev fjernet og så legede hun videre, hvilket fik mange hanhundeejere til at mene at hun selv lagde op til deres hund. :stupid:

 

Nu er hun begyndt at vende hovedet (hun er jo stadig mere mobil end gennemsnittet) og tage fat i kinderne og nive lidt,... det kan de som regel ikke lide. Men jeg kan godt mærke at grunden til at jeg valgte hanhund er begyndt at dukke op i min erindring igen. Kors hvor kan en dialog med disse hanhundeejere være træls fordi de er så skide ensformige.

 

De siger: er hun i løbetid, jeg svarer: nej, hun er steriliseret.

 

De siger: Nå, men kan hun ikke selv sige fra?, jeg svarer: hun siger ikke mere fra end det du ser hende gøre nu.

 

De siger: hvis hun bare siger noget til ham, så lader han hende være, jeg svarer: men det gør hun ikke.

 

De siger: det er da underligt,... hun må da lugte ekstremt godt. Og her får jeg sgu sådan lyst til at spørge hvorfor bolden partout skal over på min banehalvdel, fordi sandsynligheden for at det har noget med min hund at gøre er ret minimal. l:

 

Ja det kunne være interessant at tjekke med blodprøver om der var forhøjet hormon produktion hos visse hunde. Hvis man egentlig kan det

 

Ja den har jeg også hørt mange gange. Primært er disse hanhunde dog unge og der har de jo en større produktion af testosteron.

 

Det var ikke så stort et problem da Sheila var ung, for hun kunne lege i flere timer og var utrættelig og vildt hurtigt, så hun løb bare fra dem eller gav dem en skulder i farten.

Men på hendes ældre dage der det blevet et problem igen. Hun bliver simpelthen væltet uanset hvor gal hun prøver at blive.

 

Nu er hun jo så kun sammen med hanhunde hun kender nu om stunder, men to af disse er temmelig forelsket til tider. De har dog fornuftige ejere der forsøger at forebyggeså godt som muligt.

 

Jeg lufter en ung steriliseret golden. Hun er også ekstremt lækker for hanhunde. Hun prøver at snappe efter dem og jeg gør hvad jeg kan for at hjælpe hende, men lige lidt hjælper det. Det er temmelig synd, når hun jo bare vil lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

En del af det skyldes også, at ejeren ikke stopper adfærden hos hanhunden. De skal ikke have lov at genere andre tæver osv med deres adfærd. Min får snor på eller sendes væk (dirigering som er let at indlære) og hvis det ikke virker, tager vi hjem dvs alt sjov stopper. Det sidste skal jeg normalt gøre en til 2 gange så lytter hunden fremover. Med mindre der er hormonelle forstyrrelser, for så når man nul og niks steder med træning er min erfaring

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...