Hop til indhold

Kastration af hanhunde


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne debattere hvad der er"Normal kønsdrift" og hvad der er "Oversexet".

 

Jeg tror nemlig at mange udstillings linjer har overdreven sexlyst fordi man har vægtet et meget maskuling udseende - og det er jo et avlsmæssigt skråplan. Og det ærgrer mig at høre en debattør sige - Jeg vil gerne have en maskulin hanhund (udseende og visse dele af opførslen?) men ikke dens kønsdrift. Det er ikke ok, synes jeg. Så må man altså nøjes med lidt mindre maskulint kønspræg.

 

Hvis det er mig du mener. Hvor ser du så, at jeg vil have en maskulin hanhund, men ikke dens kønsdrift?

 

At jeg godt kan lide, at en hanhund ligner en hanhund og en tæve ligner en tæve. Handler for pokker ikke om, at jeg syntes en hanhund, skal ligne en omvandrende muskelbundt pumpet med stesolider.

 

Jeg bliver gal i skralden, når du konkludere noget, jeg ikke har skrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 317
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det er mig du mener. Hvor ser du så, at jeg vil have en maskulin hanhund, men ikke dens kønsdrift?

 

At jeg godt kan lide, at en hanhund ligner en hanhund og en tæve ligner en tæve. Handler for pokker ikke om, at jeg syntes en hanhund, skal ligne en omvandrende muskelbundt pumpet med stesolider.

 

Jeg bliver gal i skralden, når du konkludere noget, jeg ikke har skrevet.

 

Jeg læser at du støtter, at man først kastrerer hanhunde efter det er kønsmodnede bla. fordi du gerne vil have, at hanhunden har maskulint kønspræg - er det ikke korekt? Men du mener måske ikke at "trenden med at avle hunde med maskulint kønspræg" kan være en af årsagerne til at man avler oversexede hanhunde?

 

Ja, en hanhund skal ligne en hanhund, men også for Golden synes jeg jeg har set flere med overdreven kønspræg - ikke særlig naturlige. Det mener du måske ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og mht. hunde, der er totalt oversexede skal man heller ikke glemme, at de jo faktisk ikke har det godt. De er både stressede og opkørte hele tiden, hvorfor det kan være en måde at hjælpe dem til at få et ordentligt hundeliv, fremfor bare af magelighed for ejeren....

 

Tænker bare lige højt:

Sjovt nok er det for det meste mænd, der er imod kastration af hunde - er det fordi de kan styre de liderlige hanhunde, eller derfor de vælger at have tæver :hmm:

 

jeg er helt enig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig :-)

 

For mænd sidder maskuliniteten jo tit i kuglerne, og de vælger nok at se det mere fra deres eget synspunkt, i stedet for fra hundens synspunkt. Der er nok en grund til at det meste prævention er skabt til kvinder - vi tænker nok mere rationelt i den forbindelse:blink:

 

Min gamle hund fik "lov" at beholde kuglerne, trods halvårlig prostatakontrol. Jeg synes det havde været mindre indgribende for ham at blive kastreret (lagt i narkose én gang) fremfor jævnligt at få fingre proppet op i måsen:vedikke:

 

min (endnu) intakte tæve skal have fjernet 2 af sine brystvorter når hun skal steriliseres. Jeg tænker ikke hun bliver "mindre" tæve af at få fjernet æggestokkene og 2 brystvorter:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mænd sidder maskuliniteten jo tit i kuglerne, og de vælger nok at se det mere fra deres eget synspunkt, i stedet for fra hundens synspunkt. Der er nok en grund til at det meste prævention er skabt til kvinder - vi tænker nok mere rationelt i den forbindelse:blink:

 

Min gamle hund fik "lov" at beholde kuglerne, trods halvårlig prostatakontrol. Jeg synes det havde været mindre indgribende for ham at blive kastreret (lagt i narkose én gang) fremfor jævnligt at få fingre proppet op i måsen:vedikke:

 

min (endnu) intakte tæve skal have fjernet 2 af sine brystvorter når hun skal steriliseres. Jeg tænker ikke hun bliver "mindre" tæve af at få fjernet æggestokkene og 2 brystvorter:hmm:

 

Ren udenomssnak og forestillinger. Intet konkret. Fordomme og spekulationer.

 

Skulle man debattere på det niveau, kunne man sige, at piger elsker at optræde med store maskuline hanhunde, som de så har kontrol over (man behøver jo ikke skilte med at den er kastreret). På sammen måde, som små undseelige mænd ofte gerne vil have store voldsomme hunde, for at stive selvtilliden af.

 

Den slags spekulationer (fordomme, forestillinger og udenomssnak) hører dog hjemme i "løs snak" og lignende steder - ikke i en ellers seriøs debat om kastration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser at du støtter, at man først kastrerer hanhunde efter det er kønsmodnede bla. fordi du gerne vil have, at hanhunden har maskulint kønspræg - er det ikke korekt? Men du mener måske ikke at "trenden med at avle hunde med maskulint kønspræg" kan være en af årsagerne til at man avler oversexede hanhunde?

 

Ja, en hanhund skal ligne en hanhund, men også for Golden synes jeg jeg har set flere med overdreven kønspræg - ikke særlig naturlige. Det mener du måske ikke?

 

Du skriver selv, at en hanhund skal ligne en hanhund og det var det samme jeg skrev. Mere er der ikke i det. Fordi jeg mener, at det er bedst at vente til hanhunden er kønsmoden, med at kastrere er fordi, at jeg mener der skal være en grund til at gøre det. Det kan du ikke vide med en hvalp.

 

Ja der findes Golden af udstillingslinier med overdreven kønspræg og det mener jeg hellere ikke er naturlig.

 

jeg mener også at du læser noget jeg ikke har skrevet. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ren udenomssnak og forestillinger. Intet konkret. Fordomme og spekulationer.

 

Skulle man debattere på det niveau, kunne man sige, at piger elsker at optræde med store maskuline hanhunde, som de så har kontrol over (man behøver jo ikke skilte med at den er kastreret). På sammen måde, som små undseelige mænd ofte gerne vil have store voldsomme hunde, for at stive selvtilliden af.

 

Den slags spekulationer (fordomme, forestillinger og udenomssnak) hører dog hjemme i "løs snak" og lignende steder - ikke i en ellers seriøs debat om kastration.

 

Det er vel ikke mere fordom, end din holdning? Din fordom er at det er avlens skyld at der laves oversexede hunde, fordi hundene skal have et tydeligt kønspræg? Intet konkret, kun udenomssnak og forestillinger (i en tråd der handler om KEMISK kastration - ikke om kønspræg og avl).

 

Og lad det op til TS at bestemme hvad der foregår i tråden:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver selv, at en hanhund skal ligne en hanhund og det var det samme jeg skrev. Mere er der ikke i det. Fordi jeg mener, at det er bedst at vente til hanhunden er kønsmoden, med at kastrere er fordi, at jeg mener der skal være en grund til at gøre det. Det kan du ikke vide med en hvalp.

 

Ja der findes Golden af udstillingslinier med overdreven kønspræg og det mener jeg hellere ikke er naturlig.

 

jeg mener også at du læser noget jeg ikke har skrevet. :-)

 

Øhhh... hvad tænker du på jeg læser, som du ikke har skrevet?

 

Jeg tænker at man skal se sig for når man køber hvalp. Kigge på forældrene og gå udenom hunde, som har avlet hanhunde, som det har været nødvendigt at kastrere.

 

Det kan man naturligvis ikke gøre med tilbagevirkende kraft, men man kan da lære - og give sin viden videre. Nu har vi i denne tråd hørt om flere hanhunde som er blevet kastrerede pga. adfærdsproblemer, så er det da over al måde mærkeligt at man ikke fordømmer avl af den slags hunde - med samme heftighed som men kaster sig over fx. CM - hen er jo sådan set bare en af dem der står med "lorten", når den er lavet.

 

Jeg savner et attitude, som går i rette med dårlig avl her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel ikke mere fordom, end din holdning? Din fordom er at det er avlens skyld at der laves oversexede hunde, fordi hundene skal have et tydeligt kønspræg? Intet konkret, kun udenomssnak og forestillinger (i en tråd der handler om KEMISK kastration - ikke om kønspræg og avl).

 

Og lad det op til TS at bestemme hvad der foregår i tråden:blink:

 

Er du ikke enig i at det bla er avl efter mere og mere maskuline hanhunde til udstilling og brug/tjenestehunde, som giver hunde med for stærk kønsdrift?

 

Jeg troede egentlig det var den almindelige forståelse (og rigtigt og derfor ikke spekulationer og fordomme) og derfor ikke nødvendigt at dokumentere videnskabeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da noget af en påstand, at man åbenbart ikke kan håndtere en hanhund, siden man får den kastreret - det er altså ikke alt man kan træne sig ud af.

 

Som tidligere skrevet, så blev Buster kastreret da han var ca. 2½ - dvs. efter at have oplevet 3-4 løbetidsperioder efter han blev kønsmoden. Jeg havde ingen intentioner om at Buster skulle kastreres, da vi købte ham og mente faktisk også at det da var noget pjat at have det behov som ejer, men eftersom Buster havde en meget høj kønsdrift, som øgedes for hver løbetidsperiode, valgte vi efter mange overvejelser at få ham kastreret. Med i overvejelserne indgik også at han var begyndt at markere/forsøge at markere op ad hvalpeejere samt hjemme hos andre hundeejere. Kastration hjalp på begge dele og bevirkede at jeg fik en meget bedre kontakt med ham og dermed færre konflikter. Jeg ventede med at kastrere ham netop for at se om den dårligere kontakt handlede om "teenageperiode", men jeg kunne jo se at det blev værre og værre og jeg har ikke et øjeblik fortrudt at han blev kastreret.

 

Og som Ascha er inde på, så hundes kønsdrift vist ikke særlig naturlig i dag (hvis den nogensinde har været det). I storbyer lever der jo mange hunde på et relativt lille område og hvor der hele tiden vil være tæver i løbetid/tæver som dufter godt. Ja tævers løbetid falder på nogenlunde samme tid, men kan alligevel dække to måneder idet de falder lidt forskudt og så kommer ugerne op til/efter, hvor de også dufter godt. Gang det med to og så er det ca 7-8 måneder af året, hvor der er lækre tæver i området. Meget stressende for en hanhund, som ikke kan få afløb for sine drifter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da noget af en påstand, at man åbenbart ikke kan håndtere en hanhund, siden man får den kastreret - det er altså ikke alt man kan træne sig ud af.

 

Som tidligere skrevet, så blev Buster kastreret da han var ca. 2½ - dvs. efter at have oplevet 3-4 løbetidsperioder efter han blev kønsmoden. Jeg havde ingen intentioner om at Buster skulle kastreres, da vi købte ham og mente faktisk også at det da var noget pjat at have det behov som ejer, men eftersom Buster havde en meget høj kønsdrift, som øgedes for hver løbetidsperiode, valgte vi efter mange overvejelser at få ham kastreret. Med i overvejelserne indgik også at han var begyndt at markere/forsøge at markere op ad hvalpeejere samt hjemme hos andre hundeejere. Kastration hjalp på begge dele og bevirkede at jeg fik en meget bedre kontakt med ham og dermed færre konflikter. Jeg ventede med at kastrere ham netop for at se om den dårligere kontakt handlede om "teenageperiode", men jeg kunne jo se at det blev værre og værre og jeg har ikke et øjeblik fortrudt at han blev kastreret.

 

Og som Ascha er inde på, så hundes kønsdrift vist ikke særlig naturlig i dag (hvis den nogensinde har været det). I storbyer lever der jo mange hunde på et relativt lille område og hvor der hele tiden vil være tæver i løbetid/tæver som dufter godt. Ja tævers løbetid falder på nogenlunde samme tid, men kan alligevel dække to måneder idet de falder lidt forskudt og så kommer ugerne op til/efter, hvor de også dufter godt. Gang det med to og så er det ca 7-8 måneder af året, hvor der er lækre tæver i området. Meget stressende for en hanhund, som ikke kan få afløb for sine drifter.

 

Jeg tror jeg har forstået dig rigtigt. Du havde ikke forventet nogen problemer med stor kønsdrift hos din hund. Men hvorfor ikke? Det er jo et almindeligt kendt problem. Hvis man bor i byer/parcelhuskvaterer er der jo tæver i løbetid hele tiden, stort set.

 

Hvis en meget stor del af de hanhunde, der avles idag ender med at blive kastreret, er det vel egentlig lidt mærkeligt at man ikke avlsmæssigt gør noget ved det. Er det ikke fordi det bare er mere bekvemt at kastrere?

 

Hanhunde som bor lidt mere landligt, hvor der ikke konstant er tæver i den umiddelbare nærhed bliver måske ikke så påvirkede og umulige, men stadigvæk: En hanhund med normal kønsdrift bør altså ikke blive tosset i hovedet undtagen når der er højløbske tæver tæt på. Mere end det er oversexet og det bør man tage alvorligt.

 

Der er flere alternativer hvis man bor bymæssigt og gerne vil have hund:

 

  1. køb en tævehund
  2. køb en hanhund af en race hvor der ikke er problemer med kraftig kønsdrift og undersøg om det er er problem i de linjer din hund avles på. Hvis der er tidligere kuld, kan man jo spørge om man må kontakte ejere af disse hvalpe.
  3. køb en hanhund, hvor du kender linjerne og ved at stor kønsdrift ikke giver problemer normalt og vær klar i din opdragelse fra begyndelsen, til at håndtere og forebygge eventuelle problemer
  4. Køb en hanhund velvidende at det måske vil give problemer med kønsdrift og beslut fra begyndelsen, at den skal kastreres - eller vent og se om det bliver et problem og kasterer hvis det bliver et problem

 

Løsning 4 bryder jeg mig ikke om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht maskulinitet så tænker jeg, at Jane mener at en hund helst skal være færdigudviklet inden evt. kønsneutralisering, så at den "ved" at den er hhv. han/tæve og agerer ud fra dette. Ret mig hvis jeg tager fejl, Jane.

 

 

Jeg syntes de hanhunde, jeg møder, der er blevet kastreret i en meget tidlig alder, ligner forvoksede tæver. Jeg kan godt lide, at en hanhund også ligner en hanhund.

 

 

der er vist ikke så meget tvivl om at @Jane skriver om udseende.

 

Og det er jo fair nok, jeg bryder mig bare ikke om tanken, at man gerne vil have en rigtig maskulin og typisk hanhund - og hvis den så har lidt for meget kønsdrift, kan man jo kastrere den. Det var så heller ikke det Jane sagde, men måske min overfortolkning.

 

I det hele taget "smager" jeg lidt på det der med: Jeg køber mig en hanhund. Jeg kan bedst lide hanhunde. Og så er det vigtigt at den udvikler sig og bliver en rigtig hanhund, ser sådan ud og opfører sig sådan - og hvis det så bliver lidt for meget, kan jeg jo få den kastreret. Der er en bi-smag i dette resonement, som jeg ikke helt bifalder, men jeg kan godt forstå det.

 

Jeg så dog langt hellere at man sætter ind på at avle hanhunde som man kan have i byer og parcelhuskvarterer fordi de har normal eller lidt mindre kønsdrift - og det kan jo godt lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu havde jeg besluttet ikke at deltage - men jeg bliver sgu noget pisset off af dig PBC.

Jeg har selv 3 hanhunde - INGEN af dem er kasteret og bliver det kun hvis de får en sygdom der gør at det er nødvendigt. Jeg bor i et almindeligt villakvater hvor der er hunde i stort set hver en have og faktisk mest tæver. Jeg HAR ALDRIG haft nogen problemer med mine hunde - den ene af dem har af og til reageret hvis der har været en højløbsk tæve - hvor han har reageret med lidt piveri.

 

Jeg syntes simpel hen det er noget af nogle påstande at komme med - at man ikke skal anskaffe sig hanhunde hvis ikke man kan styre dem. Jeg er med på at nogen hanhunde kan være slemme og kan sagtens sætte mig ind i hvordan det må være -

 

Jeg har ikke special trænet med mine hunde - aldrig - Der imod ville jeg aldrig anskaffe en tæve - netop fordi min erfaring viser at de stikker af når det er i "rende" tid - så sent som i sidste uge samlede jeg sådan en tæve op her i nabolaget fordi den var stykket af hjemmefra - og min hanhund som jeg havde med opførte sig eksemplarisk - hvori mod tæven gjorde sit til at gøre sig bemærket.

 

Jeg har haft en dalmatiner som blev kasteret 1½ år gammel fordi dyrlægen så mente den ville falde til ro - men i dette tilfælde blev det gjort grundet adfærd og det ved vi jo i dag ikke hjælper en skid på sådan noget.

 

undskyld min galde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh, hvor blir jeg provokeret af sådan en udtalelse :evil: Det er simpelthen for nemt at fyre af.... Nu findes der jo faktisk også en masse tævehunde der er nogle "kællinger" og hvad skal man så gøre? Så er der som Anne siger kun tøjbamser tilbage.

Nu har vi to samme race og hanhunde, men jeg genkender ikke det du skriver om racen. Jeg har aldrig haft problemer med egetkønsaggressivitet FØR min blev overfaldet af en anden hanhund - og det er jo lidt svært at gardere sig imod. Samme situation kan iøvrigt ske for tæver, der oplever noget ubehageligt.

 

Der findes så mange forskellige forklaringer på hvorfor folk vælger hhv. hanhunde eller tæver....

 

Hvis Du læser lidt op på, hvad der bliver skrevet om Hovawart generelt i racebeskrivelsen, vil Du finde, at dominerende adfærd overfor andre hunde, er et generelt træk for racen. Det betyder ikke at De nødvendigvis er specielt aggressive, men bare har det bedst med at være den der bestemmer, og reagerer på at andre hunde måtte mene noget andet. De gør jo sådan set det samme overfor deres ejere, og hvis Man ikke passer på, giver det problemer.

 

Luffe passer fint på beskrivelsen; Han er som udgangspunkt venligt indstillet overfor langt de fleste hunde Han møder, men har en forventning om at De underordner sig. Selvfølgelig giver det problemer, hvis Han møder en anden hund med den samme attitude. Det er nemt at finde oplysninger om dette, hvis Man på forhånd undersøger hvordan Hovawart er som race, så det ville jo være lidt ubegavet at anskaffe sig sådan en, hvis Man ikke kan håndtere problemet.

 

Ascha/Anette: Når Jeg skriver "kun kan håndtere en tæve" kan det selvfølgelig forstås sådan, at det er mindreværdigt i forhold til at kunne håndtere en hanhund, men det kan jo også ses som alternativet til at være villig til at håndtere både han- og hunhunde. Det er vel ikke specielt overraskende, at I vælger at tolke det så negativt som muligt, men heller ikke specielt befordrende for en debat der skal udvikle sig til det sædvanlige flueknepperi om Hvem der lige sagde det helt rigtige på det forkerte tidspunkt, med den rette hensigt i forhold til... men ja, hensigten var faktisk det sidstnævnte.

 

Om det lyder selvfedt eller ej, er Jeg sådan set ligeglad med, ligesom Jeg også er ret ligeglad med at andre mener noget andet. Vi holder alle hund på den måde Vi finder formålstjenligt, og har også forskellig baggrund for hvordan Vi har fået dem, så naturligvis er Min holdning baseret på hvordan JEG har anskaffet Mig MIN hund. Andre har måske ikke haft lejlighed til at foretage samme udvælgelse, og har derfor et andet udgangspunkt.

 

Der kan jo siges meget om bivirkninger ved kastration, og der er åbenbart mange der har fantastiske erfaringer med hvor dejligt deres hunde har fået det, af at miste deres kønsdrift. Jeg vil dog holde den mulighed åben, at der kunne være tale om at de har fået det sådan at Ejeren synes de har det dejligt, hvilket ikke nødvendigvis er det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu havde jeg besluttet ikke at deltage - men jeg bliver sgu noget pisset off af dig PBC.

Jeg har selv 3 hanhunde - INGEN af dem er kasteret og bliver det kun hvis de får en sygdom der gør at det er nødvendigt. Jeg bor i et almindeligt villakvater hvor der er hunde i stort set hver en have og faktisk mest tæver. Jeg HAR ALDRIG haft nogen problemer med mine hunde - den ene af dem har af og til reageret hvis der har været en højløbsk tæve - hvor han har reageret med lidt piveri.

 

Jeg syntes simpel hen det er noget af nogle påstande at komme med - at man ikke skal anskaffe sig hanhunde hvis ikke man kan styre dem. Jeg er med på at nogen hanhunde kan være slemme og kan sagtens sætte mig ind i hvordan det må være -

 

Jeg har ikke special trænet med mine hunde - aldrig - Der imod ville jeg aldrig anskaffe en tæve - netop fordi min erfaring viser at de stikker af når det er i "rende" tid - så sent som i sidste uge samlede jeg sådan en tæve op her i nabolaget fordi den var stykket af hjemmefra - og min hanhund som jeg havde med opførte sig eksemplarisk - hvori mod tæven gjorde sit til at gøre sig bemærket.

 

Jeg har haft en dalmatiner som blev kasteret 1½ år gammel fordi dyrlægen så mente den ville falde til ro - men i dette tilfælde blev det gjort grundet adfærd og det ved vi jo i dag ikke hjælper en skid på sådan noget.

 

undskyld min galde :-)

 

Jeg forstår slet ikke din galde. Er det ikke bare løsning 2. køb en hanhund af en race hvor oversexet normalt ikke er et problem? Det er jo helt ok. Men at købe en Golden han uden grundigt at undersøge om den er af linjer der avler oversexede hanhunde er da - lad mig sige det pænt - unødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og mht. hunde, der er totalt oversexede skal man heller ikke glemme, at de jo faktisk ikke har det godt. De er både stressede og opkørte hele tiden, hvorfor det kan være en måde at hjælpe dem til at få et ordentligt hundeliv, fremfor bare af magelighed for ejeren....

 

Tænker bare lige højt:

Sjovt nok er det for det meste mænd, der er imod kastration af hunde - er det fordi de kan styre de liderlige hanhunde, eller derfor de vælger at have tæver :hmm:

 

Den tanke skulle Du nok have overvejet lidt, før Du slap den ud :-))

Jeg ved ikke helt hvor Du har Din teori om at det mest er mænd der er mod kastration? Er det noget Du har dokumentation for, bare fornemmer, eller lige hiver ud af luften?

 

Min egen modstand stammer fra at Jeg finder at det er et overgreb, som kun bør foretages hvis der ikke ER nogen anden udvej, kontra bare at vælge en hanhund, med den bagtanke, at hvis der bliver problemer, så er der jo en hurtig udvej åben... for at der ikke skal være nogen misforståelser, synes Jeg lige så lidt om neutralisering af hunhunde, foretaget for at undgå at de kommer til at bløde på gulvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tråden udspringer i et link om en informativ side hvis man ønsker at vide mere om kasteration (både fordele og ulemper), hvis man står i situationen at det kan være nødvedigt.

 

Diskutionen omkring kasteration er endt med at løsningen på hundeførenes problem er at købe en tæve (for så man jo altid sikker på at få en perfekt hund!? - øhh eller, hvordan er det nu lige med bitch-fights hos nogle tæver?).

 

"vores hunde har ingen naturlig seksueldrift i dag - de er for maskuline mv." (Jeg har ikke citeret, men det er sådan jeg læser nogen af indlæggene)

Hvordan vil en vildhunds seksualdrift være hvis vi skal kigge på det sådan helt fra naturens side uden indblanding fra mennesker? Vil det ikke lige netup være den hanhund med så meget drift der er villigt nok til at kæmpe til det sidste, som er den største og stærkeste (mest maskuline) hanhund der får lov at parre sig med tæverne?

Ja jeg ved godt vi ønsker noget andet med vores hundehold, og det derfor er klogt at avle på andre kriterier - men der var nogen der trak "det naturlige" ind i billedet :)

 

 

og "vi skal bare avle på noget andet" bliver jævnligt taget op herinde, jeg er tildels enig, men det er nemt bare at sige på et forum hvor hundefolk allerede står med problemerne, så hjælper det jo ikke så meget for de folk der reelt har et problem her og nu :) hunden er avlet!

 

 

det kan jo også være inde for selv samme kuld hvor 8 hvalpe er super gode og fantastiske, og den sidste falder "uheldigt" ud - skal man så stoppe al avl på den linie? Bare for at sætte tingene på spidsen!

 

 

Men jeg vil gerne vende den om at spørge, hvorfor synes man det er synd for hunden at blive kastereret, hvis den slipper for nogen af de psygiske smerter den løber rundt med?

Link til indlæg
Del på andre sites

"Men jeg vil gerne vende den om at spørge, hvorfor synes man det er synd for hunden at blive kastereret, hvis den slipper for nogen af de psygiske smerter den løber rundt med?"

 

Jeg synes ikke nødvendigvis at det er "synd" for hunden, hvis der virkelig er uløselige problemer, og en kastration er det mindste af to onder. Jeg mener til gengæld, at Vi lige så lidt kan vide hvordan det påvirker hunden at få lavet en så omfattende justering af sin grundlæggende adfærd, som Vi kan vide hvor slemt det er at udsætte den for sexuelle overgreb (for nu at tage et meget diskuteret emne herinde) og at der er al mulig grund til at undgå at situationen opstår, hvis Man kan.

 

Det kan Man indledningsvis forebygge, ved at lade være med at anskaffe sig en hanhund, hvis man ikke er indstillet på, at det ER forbundet med en del ulemper i forhold til at have en tæve. Det samme gælder jo også den anden vej; kan man ikke klare at hunden i perioder bløder lidt i møblerne (hvis den kommer der) eller på gulvet, skal Man da ikke anskaffe sig en tæve, med det klare forsæt, at den skal neutraliseres for at klare problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus - der er vist ingen der har talt om hvad der er naturligt - men apropos er det altså naturligt at ca 80% af han individerne IKKE parer tæver - og jeg tænker ikke hele flokken ligger underdrejet og hylende i den tid, der er løbske tæver og 4 uger før og 2 måneder efter.

 

Jeg mener ikke man kan og skal sammenligne med naturen her, men man skal avle de hunde vi har brug for uden operative indgreb

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du ikke enig i at det bla er avl efter mere og mere maskuline hanhunde til udstilling og brug/tjenestehunde, som giver hunde med for stærk kønsdrift?

 

Jeg troede egentlig det var den almindelige forståelse (og rigtigt og derfor ikke spekulationer og fordomme) og derfor ikke nødvendigt at dokumentere videnskabeligt.

 

Nej, jeg er ikke enig.

 

I det ene indlæg taler du om kønsPRÆG, altså udseende. I andre indlæg om kønsDRIFT, som er egenskaber. Og de to ting har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre.

 

Jeg støder oftes på oversexede hanhunde inden for lab, golden og små selskabshunde (chi, pekingeser mm). Racer som jeg forsigtigt vil kalde dorske (og det står helt for min egen regning!). De første to nævnte er i udstillingslinierne. Tilgengæld synes jeg ikke at jeg ser en sammenhæng med kønspræget. Og i mange andre racer, som er delt i 2 eller flere linier, er problemet ikke overrepræsenteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg er ikke enig.

 

I det ene indlæg taler du om kønsPRÆG, altså udseende. I andre indlæg om kønsDRIFT, som er egenskaber. Og de to ting har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre.

 

Jeg støder oftes på oversexede hanhunde inden for lab, golden og små selskabshunde (chi, pekingeser mm). Racer som jeg forsigtigt vil kalde dorske (og det står helt for min egen regning!). De første to nævnte er i udstillingslinierne. Tilgengæld synes jeg ikke at jeg ser en sammenhæng med kønspræget. Og i mange andre racer, som er delt i 2 eller flere linier, er problemet ikke overrepræsenteret.

 

Dejligt, så ved vi da, helt uden misforståelser, at vi er uenige.

 

Jeg mener klart, at der er en sammenhæng imellem at man ønsker hanhunde med kraftigt (unaturligt meget) kønspræg og at hundene bliver oversexede - har for stor kønsdrift. Det hænger endvidere sammen med at det også at noget lettere at vinde udstillinger med selvsikre, dominerende hunde, som gerne stiller sig op til beskuelse - her kommer jeg typer.

 

Hvad mener du så er årsagen til at vi har mange hanhunde med unaturligt for stor kønsdrift?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt, så ved vi da, helt uden misforståelser, at vi er uenige.

 

Jeg mener klart, at der er en sammenhæng imellem at man ønsker hanhunde med kraftigt (unaturligt meget) kønspræg og at hundene bliver oversexede - har for stor kønsdrift. Det hænger endvidere sammen med at det også at noget lettere at vinde udstillinger med selvsikre, dominerende hunde, som gerne stiller sig op til beskuelse - her kommer jeg typer.

 

Hvad mener du så er årsagen til at vi har mange hanhunde med unaturligt for stor kønsdrift?

 

I det mindste er vi jo enige om at være uenige:-)

 

Jamen, der må jo nok være noget i avlen, men jeg tror egentlig at det mere hænger sammen med at der fokuseres forkert, altså at de dorske og oversexede hunde bliver ved med at anvendes i avlen. Og så kommer vi jo nok ikke udenom at det er et fænomen der findes inden for alle pattedyr, så nogle gange er det nok rent uheld.

 

Jeg har så en bøf med kloringoldens og kæmpedeller, og jeg kan ikke afvise at det spiller ind i min holdning:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet ikke din galde. Er det ikke bare løsning 2. køb en hanhund af en race hvor oversexet normalt ikke er et problem? Det er jo helt ok. Men at købe en Golden han uden grundigt at undersøge om den er af linjer der avler oversexede hanhunde er da - lad mig sige det pænt - unødvendigt.

 

Øhh - nu har jeg altså ikke undersøgt hvorvidt mine beagler kunne gå hen og blive oversexede - jeg har aldrig skænket det en tanke - men blot gået efter en race ren hund efter gode linjer. Mine hunde er såkaldte "showbeagles" altså opdrættet med udstilling for øje.

Deri mod har jeg ofte mødt oversexede tæver - både i nabolaget som i min omgangskreds. Vi havde tæver i mit barndomshjem - cockere og i sær den ene stak af huse når hun kunne se sit snit til det. Generelt går jeg ikke ind for neutralisering - men kan se et formål i det når man vurderer ud fra sygdomme eks.vis livmoderbetændelse hos tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen som er uenige i at hvis vi har et problem med oversexede hunde - så stort at mange hanhunde kastreres, så var det både bedre og muligt at avle sig ud af det problem end at kastrere?

 

For tæver kan jeg ikke rigtig genkende at de er oversexede. jeg har aldrig set sådan en, som altså ikke er i løbetid. 2-3 uger fra 5-6 dagen til 21 dagen i løbetiden er tæverne sexede - eller ikke synes jeg. hvis de er det mere end det er det naturligvis et problem. det er jeg så bare ikke bekendt med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...