Hop til indhold

Kastration af hanhunde


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Du må ikke videregive ANDRE folks billeder uden samtykke. Du må ikke videregive billeder af GENKENDELIGE personer uden deres samtykke. At du gør det alligevel, er simpelthen noget af det mest respektløse:shock: Enten det, eller også er du dumstædig. Jeg forstår ikke at man kan være SÅ egoistisk.

 

Personligt synes jeg det er betydelig mere respektløs at køre for stærkt i bilen, hvad mange mennesker gør hver dag. Synes du skulle stille dig ud til vejen med et skilt:

 

Det er respektløst at køre for stærkt!

 

Mit sidste indlæg om dette emne.

 

Men jeg synes så vi skulle komme videre med debatten om kastrering, hvor du stadig ikke har svaret på det jeg spørger om.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 317
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Personligt synes jeg det er betydelig mere respektløs at køre for stærkt i bilen, hvad mange mennesker gør hver dag. Synes du skulle stille dig ud til vejen med et skilt:

 

Det er respektløst at køre for stærkt!

 

Mit sidste indlæg om dette emne.

 

Men jeg synes så vi skulle komme videre med debatten om kastrering, hvor du stadig ikke har svaret på det jeg spørger om.

 

Nu er der jo ingen der kører for stærk på HF - eftersom HF er et forum på internettet, og i sagens natur, kan man ikke køre for stærkt på internettet.

 

Hvad er det du mener du har spurgt om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt synes jeg det er betydelig mere respektløs at køre for stærkt i bilen, hvad mange mennesker gør hver dag. Synes du skulle stille dig ud til vejen med et skilt:

 

Det er respektløst at køre for stærkt!

 

Mit sidste indlæg om dette emne.

 

Men jeg synes så vi skulle komme videre med debatten om kastrering, hvor du stadig ikke har svaret på det jeg spørger om.

 

Det er vi enig i at det er respektsløs at køre for stærkt. Imidlertid så er brugen af personlige ting som billeder og artikler som man "bare" låner uden tilladelse endnu mere respektløs. Nu vandt jeg min sag dengang for ret skal være ret - men jeg kan altså også blive temmelig olm når sådan noget foregår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flere ting jeg har spurgt om - og meget få (ingen undtagen jeg?) som svarer:

 

Hvad er normal kønsdrift for en hanhund og hvad er unormal stor kønsdrift for en hanhund?

Er der unaturlig mange hanhunde med unaturlig stor kønsdrift? - og hvis ja

 

Hvad skyldes det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man følger ikke denne her tråd et par timer, og pludselig bliver der snakket facebook profiler og respektløs kørsel... er jeg i den rigtige tråd ??:shock:

 

Henvisningen - kopieringen fra FB er relevant fordi den omhandler gener ved kastrering - debatten om ophavsret og gengivelse af billeder fra offentlig FB gruppe er ikke relevant, blot nogen som fik lyst til at korekse mig - igen.

 

Men nu var vi jo eller lige på vej tilbage til emnet.........

Link til indlæg
Del på andre sites

Flere ting jeg har spurgt om - og meget få (ingen undtagen jeg?) som svarer:

 

Hvad er normal kønsdrift for en hanhund og hvad er unormal stor kønsdrift for en hanhund?

Er der unaturlig mange hanhunde med unaturlig stor kønsdrift? - og hvis ja

 

Hvad skyldes det?

 

Flere ting jeg har spurgt om - og meget få (ingen undtagen jeg?) som svarer:

 

Hvad er normal kønsdrift for en hanhund og hvad er unormal stor kønsdrift for en hanhund?

Er der unaturlig mange hanhunde med unaturlig stor kønsdrift? - og hvis ja

 

Hvad skyldes det?

 

En normal kønsdrift (er beskrevet mange gange) er en hund der reagerer normalt på løbske tæver. En unormal kønsdrift er en hanhund der er konstant liderlig, humper ting til udløsning, "voldtager" andre hunde m.m.

 

Og nej, der er ikke unaturligt mange hunde med unaturlig kønsdrift - det er kun dig der tidligere har skrevet det:vedikke:

 

Sidste spørgsmål er vel i sagens natur overflødigt! Men hvorfor er det at du mener at det ikke er besvaret tidligere?

 

 

@PBC: Hvor får du fra at der er "unaturligt mange" hanhunde med unaturlig stor kønsdrift? Jeg synes ikke det er et problem man særlig tit støder på, måske 1 ud af 100:vedikke: Kan du dokumentere at der er unaturligt mange? Og hvad er "unaturlig stor" kønsdrift i dine øjne?
Link til indlæg
Del på andre sites

Henvisningen - kopieringen fra FB er relevant fordi den omhandler gener ved kastrering - debatten om ophavsret og gengivelse af billeder fra offentlig FB gruppe er ikke relevant, blot nogen som fik lyst til at korekse mig - igen.

 

Men nu var vi jo eller lige på vej tilbage til emnet.........

 

Og interessant at du - igen - skal gøre dig til dommer over hvad der må skrives:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

En normal kønsdrift (er beskrevet mange gange) er en hund der reagerer normalt på løbske tæver. En unormal kønsdrift er en hanhund der er konstant liderlig, humper ting til udløsning, "voldtager" andre hunde m.m.

 

Og nej, der er ikke unaturligt mange hunde med unaturlig kønsdrift - det er kun dig der tidligere har skrevet det:vedikke:

 

Sidste spørgsmål er vel i sagens natur overflødigt! Men hvorfor er det at du mener at det ikke er besvaret tidligere?

 

Kunne du uddybe - hvad er normal reaktion på løbske tæver - og hvilken periode af løbetiden vil en normal hanhund reagere på hos en normal tæve?

 

Kan man så udlede at der kastreres mange hunde med helt normal kønsdrift? Og er det rimeligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det med rødt: Hvorfor mener du det? Og hvad er "unaturligt mange"?

 

Til det med blåt: Det er MIN personlige holdning. Jeg mener at langt flere hanhunde bør kastreres - og jeg ville aldrig tøve et sekund med at gøre det, hvis jeg havde en hanhund der på nogen som helst måde afveg bare en lille smule (forhudsbetændelse, 2 timers umulighed efter at have snust til en løbsk tæve, egetkønsaggression m.m.). Men du skal ikke stille andre til ansvar for min PERSONLIGE holdning - og du kan ikke være bekendt at generalisere den ud på alle andre.

 

Så er Du jo bare en af dem som kun egner sig til at have tæver, hvilket Du klogt nok har valgt nu. Det er da ikke så svært. Det ville til gengæld være ret ubegavet at anskaffe sig en hanhund som efterfølgende skal kastreres fordi den har noget så almindeligt som forhudsbetændelse, eller reagerer normalt på konkurrerende kønsfæller. Egenkønsaggression er jo heller ikke enestående for hanhunde, og kastration/neutralisation hjælper langtfra altid på dette.

Redigeret af KimJ
stavekontrol
Link til indlæg
Del på andre sites

Synes godt nok det er ærgerligt at en ellers interessant debat ender sådan her - synes ellers det var ret spændende læsning!

 

Enig, men jeg må sige at jeg undres over folks manglende lyst til at hjælpe med at definere - og svare uddybende på

 

 

  • Hvad er normal kønsdrift hos en normal hanhund - og hvad er unormal stor kønsdrift hos en hanhund?
  • Er der mange hanhunde med unormal stor kønsdrift?
  • og hvis ja - hvorfor?
  • og hvis ikke - kastrerer vi så rigtig mange hanhunde med normal kønsdrift - og er det ok?

 

Jeg tror egentlig kun @AnneMangetal og undertegne har førsøgt at svare - og det er da helt væsentligt, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne du uddybe - hvad er normal reaktion på løbske tæver - og hvilken periode af løbetiden vil en normal hanhund reagere på hos en normal tæve?

 

Kan man så udlede at der kastreres mange hunde med helt normal kønsdrift? Og er det rimeligt?

Jeg har haft to hanhunde, som ikke blev kastreret og når der løbske tæver i nabolaget, reagerede de ved at de allerhelst ville være udenfor og hvis de var inde, lå de gerne ved døren og ventede - tit pev de også lidt. De spiste heller ikke altid så meget i den periode, medmindre vi gjorde lidt ekstra ud af det, f.eks. fodersøg og lignende.

 

Når vi mødte løbske tæver på vores gåtur, reagerede de ved at snuse ekstra meget og ved nærmest at invitere dem selv med hende hjem :mrgreen: Jeg skulle i hvert fald være MEGET stædig for at få dem med mig hjem :blink: Jeg kan faktisk ikke huske, om de nogensinde "hoppede på" en tæve, der ikke var højløbsk, men det har de måske nok gjort :hmm: Måske især da de var yngre og ikke vidste, hvordan en højløbsk tæve dufter og opfører sig :vedikke:

 

Nå, men for mig virker det som helt normal kønsdrift og jeg husker det som værende på et helt acceptabelt niveau, hvor de selvfølgelig var bevidste om, at der var en lækker tæve tæt på, men uden at kamme helt over og være umulige at distrahere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Du jo bare en af dem som kun egner sig til at have tæver, hvilket Du klogt nok har valgt nu. Det er da ikke så svært. Det ville til gengæld være ret ubegavet at anskaffe sig en hanhund som efterfølgende skal kastreres fordi den har noget så almindeligt som forhudsbetændelse, eller reagerer normalt på konkurrerende kønsfæller. Egenkønsaggression er jo heller ikke enestående for hanhunde, og kastration/neutralisation hjælper langtfra altid på dette.

 

Tak! Det er dejligt at vide at jeg har valgt rigtigt med tæver. Og tak for din professionelle vurdering. Det sætter jeg stor pris på.

 

Ps. Slå lige stavekontrollen til igen - du, de, ham, hende m.m. staves IKKE med stort forbogstav - hvis vi skal fortsætte med personlige og irrelevante angreb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne du uddybe - hvad er normal reaktion på løbske tæver - og hvilken periode af løbetiden vil en normal hanhund reagere på hos en normal tæve?

 

Kan man så udlede at der kastreres mange hunde med helt normal kønsdrift? Og er det rimeligt?

 

Mens tæven er højløbsk - og et par dage før/efter. Dog vil jeg kun mene at det er normalt at hunden reagerer i tilknytning til tæven, altså ikke i flere dage efter den har været inden for 100 meters radius.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så kan du måske uddybe hvad du så mener med det du siger omkring udseende og tidlig kontra sen kastrering. For jeg kan ikke forstå det anderledes end at udseende også er medvirkende begrundelse for sen kastrering, hvor jeg mener du kunne have fået meget, meget mere fornøjelse om man så må sige, ved en tidlig kastration.

 

Ninjamor beskriver det meget præcis i indlæg 98. Der er forskel på kønspræg og overprægningen. Selvfølgelig ønsker jeg ikke en hanhund, der er overgearet og oversexet. Det er kønspræg jeg godt kan lide. Der var det jeg mente med at en hanhund godt må ligne en hanhund.

 

Jeg kunne aldrig drømme om at kastrere inden hunden er kønsmoden. Jeg mener ikke, at man skal kastrere kun for at kastrere. I min optik skal der være en gyldig grund til at gøre det. Det kan jeg ikke vide med en hvalp.

 

Håber det gav mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Du jo bare en af dem som kun egner sig til at have tæver, hvilket Du klogt nok har valgt nu. Det er da ikke så svært. Det ville til gengæld være ret ubegavet at anskaffe sig en hanhund som efterfølgende skal kastreres fordi den har noget så almindeligt som forhudsbetændelse, eller reagerer normalt på konkurrerende kønsfæller. Egenkønsaggression er jo heller ikke enestående for hanhunde, og kastration/neutralisation hjælper langtfra altid på dette.

 

Og du kan tage mig med her @KimJ. Jeg har helt bevidst valgt at tage bøvlet med tæver i løbetid for at slippe for de karakteristiske ulemper hos hanhunde. Det ville helt sikkert være mere praktisk for mig at have en hanhund - endda en kastreret hanhund, for så har jeg jo altid en hund at tage med på jagt, men det "short cut" vil jeg så ikke tage.

 

Jeg kender en del jægere, som har fantastisk stor glæde af deres intakte hanhund - FT Spaniel - og der er meget få af de nævnte udfordringer med dem, men jeg afstår alligevel selv. Indtil videre i hvert fald. Jeg kunne overveje at købe en voksen hanhund, som jeg så ved ikke har stor kønsdrift eller er aggressiv ifht andre hanhunde, men har ikke gjort det endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mens tæven er højløbsk - og et par dage før/efter. Dog vil jeg kun mene at det er normalt at hunden reagerer i tilknytning til tæven, altså ikke i flere dage efter den har været inden for 100 meters radius.

 

tak for svar på det ene....

 

Og kan man så udlede at der kastreres mange hanhunde med helt normal kønsdrift - og er det ok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ved vi egentlig om hundes sexdrift. Vel kun at i frie ulveflokke vil en unghan uden flok prøve at skaffe sig en tæve som partner. Og at dette mht parring kun foregår et par uger om året. Vore hundes liv er bare så anderledes med løbste dufte året rundt og en hanhund, der altid vil være parat, pga dens hormonsystem, der går i gang med den første duft af løbskhed.

Men de hanhund jeg har haft har aldrig prøvet at bestige fremmede tæver og indimellem hellerikke deres egne i flokken. Altså hvis hvis tæven nægtede dem det. Nok fordi mine hanner ikke udviste de rette kompetancer for deres smag af hanhund. Mine hanner har primært været genbrugshunde med dårlig baggrund, men har ellers udviklet sig normalt.

Dog har jeg ofte på yngre tæver oplevet disse voldsomme fremmede hanhunde, der går langt over stregen med hensyn til at prøve at tvangsparre. Selvfølgelig hurtigt stoppet af mig, hvis tæven ikke magtede at sige fra.

Alle disse, og ja oftest fra golden eller retrieverlinier, er jo alle hanhunde, der kun er løse med tæver, når de får lov på f.eks en mark. Ingen har tæver i huset til dagligt.

De cockerhanner , kun 2 stk, jeg har brugt til avl kunne aldrig drømme om at prøve at tvangsparre en uvillig tæve. Til træning med avlshanner gående løse i pauser, har jeg aldrig set en benyttet avlshan lave sexdominans på en tæve. Skønt nogle tæver vil være mere tiltrækkende end andre.

Så måske er de bare et produkt af deres unormale liv som enlighanner og derfor så opsat på at få en mage.

Kan udmærket se , at som ejer er en sådan sexfokuseret hanhund en pine at styre.

Men hvad er natur genetisk nedarvet, og hvad er så den stress der følger med et liv som enefamiliehund.

Jeg ved det ikke.

Mine bekendtes hanhunde opføre sig som jeg har beskrevet mine egne.Disse bor så også med tæver til dagligt, og er ofte underkastet tævers lune i deres cyklus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor beskriver det meget præcis i indlæg 98. Der er forskel på kønspræg og overprægningen. Selvfølgelig ønsker jeg ikke en hanhund, der er overgearet og oversexet. Det er kønspræg jeg godt kan lide. Der var det jeg mente med at en hanhund godt må ligne en hanhund.

 

Jeg kunne aldrig drømme om at kastrere inden hunden er kønsmoden. Jeg mener ikke, at man skal kastrere kun for at kastrere. I min optik skal der være en gyldig grund til at gøre det. Det kan jeg ikke vide med en hvalp.

 

Håber det gav mening.

 

Jo det giver mening - og som tidligere skrevet: Det forstår jeg godt. Jeg er blot ikke enig.

 

Jeg synes, som sagt, man skal vælge en tæve - eller en race og linje, hvor risikoen for at få en oversexet hanhund er minimal.

 

Når man uforvarende er kommet i den uheldige situation, at hunden viser sig at være oversexet - altså sygeligt oversexet (hvilket vi ikke helt har fået en definition af endnu), kan man godt forsvare at få den kastreret, men at købe en hanhund af en race, hvor man må forvente ret kraftig - måske normal kraftig (det har vi heller ikke fået på plads endnu) og så tænke, jeg kan kastrere den senere, hvis den udvikler mere kønsdrift end jeg kan håndtere/lide, bryder jeg mig ikke så meget om.

 

Og som du ser på debatten, er det ikke rigtig svar på, om vi faktisk kastrerer mange hanhunde med normal kønsdrift - eller mange hanhunde, har unormal stor kønsdrift. Ikke mange har, incl dig selv, har tilsyneladende lyst til at svare på det.

 

Jeg vil mene, at hvis mere end måske 5% af hanhunde kastreres har vi undre alle omstændigheder et etisk problem. Men det er jo blot min holdning - og jeg er som bekendt imod neutralisering af hunde.

 

Dengang hunden rykkede fra et anvendelig husdyr til brug, til at blive et familiemedlem, mener jeg man fraskrev sig retten til at avle hunde, som man skal rette på med operationer, senere. Sjovt nok er mange, som netop betragter hunde som skattede familiemedlemmer - ja næsten som børn, ikke imod at neutralisere dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! Det er dejligt at vide at jeg har valgt rigtigt med tæver. Og tak for din professionelle vurdering. Det sætter jeg stor pris på.

 

Ps. Slå lige stavekontrollen til igen - du, de, ham, hende m.m. staves IKKE med stort forbogstav - hvis vi skal fortsætte med personlige og irrelevante angreb.

 

Hvis Du opfatter det som et angreb, at Jeg synes at Du har valgt rigtigt, må Jeg sige at det er overraskende hvad Du mener Andre skal stå model til fra Din side. At inddrage stavefejl i debatten på et internetforum, hører jo til i den milde ende i den forbindelse. Jeg har i øvrigt ikke slået stavekontrollen fra...

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for svar på det ene....

 

Og kan man så udlede at der kastreres mange hanhunde med helt normal kønsdrift - og er det ok?

 

Ja, jeg synes det er ok. Jeg synes at langt de fleste dyr bør neutraliseres, med mindre der er en grund til ikke at gøre det. Og det er min personlige holdning.

 

Hvis Du opfatter det som et angreb, at Jeg synes at Du har valgt rigtigt, må Jeg sige at det er overraskende hvad Du mener Andre skal stå model til fra Din side. At inddrage stavefejl i debatten på et internetforum, hører jo til i den milde ende i den forbindelse. Jeg har i øvrigt ikke slået stavekontrollen fra...

 

Men det er din personlige holdning at jeg ikke "er i stand til" at have en hanhund. Ligesom det er min personlige holdning at du ikke kan begå dig på skrift.Og begge er lige personlige og irrelevante. Men jo, det er et angreb når du siger at en person du i øvrigt ikke kender, "kun" er egnet til at have tæver. Men det må være dejligt at være en af de få der er så eminent at være i stand til at håndtere noget så besværligt som en hanhund:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du kan tage mig med her @KimJ. Jeg har helt bevidst valgt at tage bøvlet med tæver i løbetid for at slippe for de karakteristiske ulemper hos hanhunde. Det ville helt sikkert være mere praktisk for mig at have en hanhund - endda en kastreret hanhund, for så har jeg jo altid en hund at tage med på jagt, men det "short cut" vil jeg så ikke tage.

 

Jeg kender en del jægere, som har fantastisk stor glæde af deres intakte hanhund - FT Spaniel - og der er meget få af de nævnte udfordringer med dem, men jeg afstår alligevel selv. Indtil videre i hvert fald. Jeg kunne overveje at købe en voksen hanhund, som jeg så ved ikke har stor kønsdrift eller er aggressiv ifht andre hanhunde, men har ikke gjort det endnu.

 

Det er da også det eneste rigtige at gøre. Det er vel lige så basalt, at Man vælger det køn der passer bedst til Ens forestillinger om hvad der passer bedst til den rolle hunden skal udfylde, som at Man vælger den rigtige race. Ganske som med stort set alle andre valg, vil der være fordele og ulemper, ved begge valg, og hvis Man ikke kan leve med de ulemper valget giver, men griber til kirurgiske indgreb for at undgå dem, ja så skal man nok hellere holde sig til plys bamserne.

 

Havde denne debat drejet sig om en hvilken som helst anden form for "tilretning" via kirurgi, var den jo stoppet for længst p.g.a. udbredt enighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...