Hop til indhold

Kastration af hanhunde


Lenschow
 Share

Recommended Posts

  • Svar 317
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Inkontinens er en almindelig kendt bivirkning, ligesom nedsat forbrænding og pelsforandringer. Kræft er en almindelig kendt bivirkning af at være intakt. Det er en afvejning af fordele og ulemper. Det hører en anden snak til. Og du må gerne synes at det er "forkastelig" at neutralisere. Jeg synes det er "forkasteligt" at mange ikke gør. Der er også mange andre ting jeg synes er forkastelige, og det er min personlige holdning. Dog forsøger jeg ikke at gøre min personlige holdning til den endegyldige sandhed.

 

Næ, men Du er jo ikke ked af at give udtryk for dine meninger i meget direkte vendinger, som det tydeligt ses, både andre steder i denne debat og generelt. Du har bare et problem med at acceptere at andre er lige så direkte i deres udtryk, og så er det pludselig noget med at udtrykke "sandheder"

 

Det kaldes dobbeltmoral. Lær at tage imod det Du selv deler ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, men Du er jo ikke ked af at give udtryk for dine meninger i meget direkte vendinger, som det tydeligt ses, både andre steder i denne debat og generelt. Du har bare et problem med at acceptere at andre er lige så direkte i deres udtryk, og så er det pludselig noget med at udtrykke "sandheder"

 

Det kaldes dobbeltmoral. Lær at tage imod det Du selv deler ud.

 

Flot indlæg:-) Ville du skrive noget om hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da helt imponerende som tråden er stukket af;-)

 

Jeg hørte første gang hypotesen omkring over maskuline hanhunde og sammenhængen med øget kønsdrift fra Anders halgren for nogle år siden

.

Det har været nævnt herinde mange gange siden, men der er åbenbart forskel på hvem der bringer det på bane, i forhold til hvordan det modtages. Det er jo tankevækkende

 

Det er dog mig bekendt en hypotese, men den er i min bog meget plausibel.

 

Jeg ved dog ikke om der er kommet flere over maskuline hanhunde til eller vi bare er blevet mindre tolerant, ligesom indenfor så meget andet hunde adfærd.

 

Interessant debat, men jeg orker næsten ikke at deltage;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du reagerede, det er fandeme ikke i orden.

 

Jeg kunne ikke selv drømme om at nægte en hund at lette ben, udover når vi træner eller under "transport" gennem byen, men jeg har derimod haft rådet nogle til at stoppe deres hanhunde i at skrabe bagud efterfølgende, når dette har været overdrevet, med øgende intensitet, hvor der fulgte knurren med og hunden var ved, eller allerede havde, udviklet adfærdsproblemer ift. andre hanner.

Der er mange måder at stoppe en handling på og at sparke har ikke været med i min bog :shock:

ja, der er selvfølgelig adfærd der er værd at stoppe, men som udgangspunkt, hvis man ikke tillader sin hund at tisse og snuse, er en fritløbshundegård nok ikke lige stedet man skal slippe den løs! Jeg tillader jo heller ikke mine hunde at tisse op ad agilityforhindringer, aldrig nogensinde. Det er så tillært ved at de ikke fik muligheden for det de første gange de blev præsenteret for den slags, og hvis de alligevel så ud som om de lagde an til det, så blev der sagt "ah-ah" og afledt væk fra forhindringen. Nu er det slet ikke noget der kunne falde dem ind, selvom de ellers gladeligt letter ben andre steder.

 

Det er fordi nogle mener at det kun er lederen i flokken der markerer og at hunden udfordrer lederen hvis den gør det tæt på denne. Sjovt nok har jeg aldrig set disse mennesker selv afmærke noget, men den teori behøver åbenbart kun praktiseres halvt,... jeg ved ikke.

sjov sidebemærkning; min første hund var en meget mentalt stærk akitablanding (tæve), og hvis Martin tissede ude i naturen, smuttede hun med det samme hen og tissede henover :lol: Hun lettede ben lige så ofte som en almindelig hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har været nævnt herinde mange gange siden, men der er åbenbart forskel på hvem der bringer det på bane, i forhold til hvordan det modtages. Det er jo tankevækkende

Har du læst tråden?. Jeg synes ikke det har noget at gøre med hvem, men hvordan det bringes på bane. Og hvad det ellers bliver kædet sammen med og sat lighedstegn mellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taz er min første hanhund og han har (allerede) startet sin kønsmodning... Hvis det hedder det??? Han bliver 6 md d. 10/6.

 

Til et stævne i starten af maj fandt han ud af hvad en løbetidstæve er og de var da lidt et hit. Siden da er det tydeligt at tæver er begyndt at interessere ham.

 

Netop fordi at det er min første hanhund, så er jeg meget spændt på hvordan hans køn vil påvirke vores kontakt og hans fokus på mig og træning.

 

Jeg har valgt at tage udgangspunkt i @Ninjamor 's artikel omkring at anvende løbetidstæve-duft som en belønning (ikke at se det som en forhindring, men en mulighed).

 

Min indstilling er, at det (for det meste) er det spg. om træning. Til sammenligning, så får han lov til at kigge "tv" (agility) fra sidelinjen når vi er til stævner, men jeg træner (forventer) også at når jeg kalder/giver signal til at vi får videre/jeg vil have fokus på mig, at så gør han det - hvilket også sker som det er nu. Det samme skete med løbetidstæven. Han fandt hende meget spændende. Jeg gav ham muligheden for at tilbyde mig kontakt - det fik jeg- og så var belønningen at han fik lov til at snuse igen.

 

Jeg er jo rå med det med hanhunde, så jeg ved ikke hvad som er rigtigt og forkert. Her er det ren mavefornemmelse og så min indstilling til hvad jeg som hundefører vælger at acceptere/tillade. Fx overtisning af alt fra husmor til folks krukker er ikke ok med mig.

 

Min veninde har en Golden som tidligere konsekvent skred fra banen til ag-stævner for at kigge på damer. Det er stoppet nu efter at de har fået mere kontakt og leg sammen i deres træning. Jeg håber virkelig ikke, at jeg får en hund som hellere vil kigge på damer end træne med mig - hvilket i sidste ende vil være en grund til kastration for mig. Ikke at jeg tror, at det bliver aktuelt, da jeg igen mener, at det er et træningsspørgsmål.

 

Bliver Taz hanhund med stort h og som ikke kan med andre hanhunde og udviser agressiv adfærd på et uønsket niveau, ja så ryger de også, da jeg ikke ønsker en nr 2 hund som man skal have øjne i nakken med hele tiden.

 

Hvis min hanhund begynder at humpe bamser i overdreven adfærd og "voldtager" andre hunde som Anne skrev et tidligere indlæg, så tænker jeg at det er en adfærd som kan ændres (uden kastration)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du reagerede, det er fandeme ikke i orden.

 

Jeg kunne ikke selv drømme om at nægte en hund at lette ben, udover når vi træner eller under "transport" gennem byen, men jeg har derimod haft rådet nogle til at stoppe deres hanhunde i at skrabe bagud efterfølgende, når dette har været overdrevet, med øgende intensitet, hvor der fulgte knurren med og hunden var ved, eller allerede havde, udviklet adfærdsproblemer ift. andre hanner.

Der er mange måder at stoppe en handling på og at sparke har ikke været med i min bog :shock:

 

En af dem er mig - og sikke en forskel :hjerte:

 

 

Begge mine er neutraliseret og hvis ikke Nellie var det da jeg fik hende så havde jeg sørget for det..

Stress-faktoren for Flips ville have været enorm da vi bor lige midt i byen og mange løbetidstæver der passere vores vindue i løbet af en måned. De stresspåvirkninger tror jeg er ekstremt skadelige rent fysisk - og derfor vil jeg til en hver tid vælge neutralisering af de hunde jeg har.

For Nellies vedkommende er det komplikationer som underlivsbetændelse, falsk drægtighed osv. jeg vil undgå og det bliver nok også sådan for fremtidige hunde der flytter ind her..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egentlig ikke jeg har mere at sige om emnet "Kastration af hanhunde".

 

Ascha - jeg mener egentlig ikke du har stillet spørgsmål jeg ikke har besvaret. Altså før det sidste meget lange indlæg hvor du stille flere spørgsmål. Du har talt om Broholmere, men var det ikke mere en lektie end et spørgsmål.

 

Jeg blander mig ikke i måden at holde hund på men har en holdning til om man anvender kirurgiske indgreb for at få det til at fundgere - og det gør en ret stor forskel, synes jeg, for det er ejo dels det debatten handler om og dels et meget generelt spørgsmål. man kan vel egentlig ikke deltage i denne debat uden at berøre det?

 

Jeg forsøger at linke til dyrlæger oa. som udtaler sig om fordele ved tidlig kastrering, så det er simpelthen ikke rigtig at jeg ikke forsøger at dokumentere. det må du have overset.

 

Du stiller mange spørgsmål - er der nogen jeg har glemt? - udover det med kliker og rygklappere, som jeg ikke vil uddybe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da helt imponerende som tråden er stukket af;-)

 

Jeg hørte første gang hypotesen omkring over maskuline hanhunde og sammenhængen med øget kønsdrift fra Anders halgren for nogle år siden

.

Det har været nævnt herinde mange gange siden, men der er åbenbart forskel på hvem der bringer det på bane, i forhold til hvordan det modtages. Det er jo tankevækkende

 

Det er dog mig bekendt en hypotese, men den er i min bog meget plausibel.

 

Jeg ved dog ikke om der er kommet flere over maskuline hanhunde til eller vi bare er blevet mindre tolerant, ligesom indenfor så meget andet hunde adfærd.

 

Interessant debat, men jeg orker næsten ikke at deltage;-)

 

Jeg undrede mig også over den iver der pludselig bliver lagt i at imødegå netop dette. Anders Halgren plejer ellers at få en vis støtte herinde fra flere debatører, men åbenbart ikke hvis jeg er enig med ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste fornuftige måde at håndtere en stormende forelsket hanhund på er at prøve at få ham til at indgå som avlshund hos en fornuftig opdrætter. Vel at mærke hvis hanhunden kun er vild og gal, når der er løbetid i hans tud. Blot et enkelt "giftermål" vil lære ham, hvornår tiden er inde og så vil han ikke fremover blive fjoget og ude af stand til at arbejde, medmindre tæven er decideret højløbsk.

 

Hvis der er tale om en hanhund, der mere eller mindre non-stop er vild og gal, så ville jeg overvinde min egen modstand mod kastration og lade ham kastrere.

 

Først tænkte jeg, at det kan du seriøst ikke mene. Men din holdning er jo nok farvet af, at du har kvalitetshunde med fine linier. Men din løsning holder bare ikke for rigtig mange hundeejere. Hvad hvis de har et gadekryds af en hanhund - det ville da være totalt uansvarligt at lade ham parre og lave flere hvalpe for at lære ham hvornår det kan betale sig at være liderlig.

 

MIN holdning er også farvet af, at jeg som regel tager genbrugshunde ind. Der er alt for mange af dem, flere end alle internater og rescues i hele verden kan tage sig af.

 

Så indtil efterspørgslen efter hunde/hvalpe overstiger udbuddet, så er jeg også for neutralisering af langt de fleste hunde. Kun de helt fantastiske eksemplarer bør reproducere efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

vedr kliker og Rygklappere. nej det vil jeg ikke forklare eller uddybe. man kan jo så vælge et ignorere det - og antage at det overhovedet ikke har noget på sig eller reflektere lidt over det. :-)

 

Faktisk synes jeg, du er uklædeligt uforskammet, nedladende og arrogant i denne tråd!

 

Og jo, du "blander" dig i andres måde at holde hund på. I denne tråd har du sat stempel "ikke OK" på en meddebattørs måde at håndtere sin hanhund på, hvilket du selv fordømte at man gør i din tråd om tonen på HF.

 

Det kan du så vælge at få uddybet, ignorere - eller reflektere over - afhængig af hvad andres mening betyder for dig og/eller om du ønsker selv at blive en bedre debattør, som du, i din tråd om emnet, bad om, vi andre blev.

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da helt imponerende som tråden er stukket af;-)

 

Jeg hørte første gang hypotesen omkring over maskuline hanhunde og sammenhængen med øget kønsdrift fra Anders halgren for nogle år siden

 

ja, der er en test man kan lave, men man skal kunne gennemskue hanhunden også, for både under- og overmaskulinitet kan give samme score, så det er ikke gjort med testen alene, men den er absolut et godt supplerende arbejdsredskab.

 

Det har været nævnt herinde mange gange siden, men der er åbenbart forskel på hvem der bringer det på bane, i forhold til hvordan det modtages. Det er jo tankevækkende

 

Jeg tror nu ikke det er emnet som sådan...

 

Det er dog mig bekendt en hypotese, men den er i min bog meget plausibel.

 

Jeg ved dog ikke om der er kommet flere over maskuline hanhunde til eller vi bare er blevet mindre tolerant, ligesom indenfor så meget andet hunde adfærd.

 

 

En af mine teorier er, at der ikke er mange flere overmaskuline hanhunde nu, men at blandt andet den nogle gange, skal vi for vattede eller helt manglende, grænsesætning, spiller ind.

 

Nogle hundeejere bruger slet ikke at sætte grænser for deres hundes udfoldelse, men forsøger bare at aflede, aflede og aflede og hvis samme hundeejere heller ikke vil lade deres hunde lære det sociale spil ift. at blive irettesat og afvist af andre hunde, og det er der desværre en del, som ikke vil, så lærer hunden ikke dels at styre sin første impuls dels at acceptere en afvisning.

 

Dette må være meget stressende for en hanhund, for han må nødvendigvis opleve stort set alt som en mulighed, han skal være opmærksom på og så ligger den oversexede adfærd lige under huden.

 

Så det virkelige spørgsmål er, som jeg ser det: Er hanhundene overmaskuline fra fødslen eller bare mangelfuldt opdragede?

 

Interessant debat, men jeg orker næsten ikke at deltage;-)

 

Forståeligt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du læst tråden?. Jeg synes ikke det har noget at gøre med hvem, men hvordan det bringes på bane. Og hvad det ellers bliver kædet sammen med og sat lighedstegn mellem.

 

Jeps og jeg ser ikke noget problem I hvordan det bringes på bane oprindeligt.

 

Jeg er ikke enig I alle holdninger omkring det og andet, men jeg forstår ikke modstanden mod hypotesen lige pludselig.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, der er en test man kan lave, men man skal kunne gennemskue hanhunden også, for både under- og overmaskulinitet kan give samme score, så det er ikke gjort med testen alene, men den er absolut et godt supplerende arbejdsredskab.

 

 

 

Jeg tror nu ikke det er emnet som sådan...

 

 

 

 

En af mine teorier er, at der ikke er mange flere overmaskuline hanhunde nu, men at blandt andet den nogle gange, skal vi for vattede eller helt manglende, grænsesætning, spiller ind.

 

Nogle hundeejere bruger slet ikke at sætte grænser for deres hundes udfoldelse, men forsøger bare at aflede, aflede og aflede og hvis samme hundeejere heller ikke vil lade deres hunde lære det sociale spil ift. at blive irettesat og afvist af andre hunde, og det er der desværre en del, som ikke vil, så lærer hunden ikke dels at styre sin første impuls dels at acceptere en afvisning. D

 

Dette må være meget stressende for en hanhund, for han må nødvendigvis opleve stort set alt som en mulighed, han skal være opmærksom på og så ligger den oversexede adfærd lige under huden.

 

Så det virkelige spørgsmål er, som jeg ser det: Er hanhundene overmaskuline fra fødslen eller bare mangelfuldt opdragede?

 

 

 

Forståeligt nok.

 

Om det handler om opdragelse Kunne jeg også godt li at vide.

 

Og var det dina der nævnte noget om at have voksne taver derhjemme?

 

Det tror jeg også spiller ind

 

Den mest oversexede hund jeg kender og ofte passer, brugte som ung det forste døgn på at være totalp pestilens omkring Sheila. Der efter rolog og uden problemer. Nu bruger han en gå tururs tid på det og falder så som regel ned. Sidst jeg passede ham en uge kom mysla I løbetid midtvejs og jeg tænkte det går aldrig, men jo, han ikke så meget som overvejede det.

 

Det er dog forfra hver gang han ser dem eller andre tæver.

 

Jeg tænker umiddelbart at det ikke er så meget ejerens opdragelse men hvilke hunde der opdrager. Om den overhovedet bliver opdraget eller kun vokser op med jævn aldrene hunde og det gør mange hunde I dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik lige lyst til at nævne nogle af de årsager jeg har hørt fra kursister for at kastrere

 

 

1. Dyrlægen eller naboen siger at han bliver roligere. Typisk sagt omkring en helt normal 10 måneder hanhund.

2. Han er begyndt at knurre af andre hanhunde.

3. Han leger tit med tæver og han vil parre selvom de ikke er i løbetid. Det er flovt.

4. Han er begyndt at ødelægge ting når han er alene hjemme. Igen teenage hund

5. Han stresser op når der kommer gæster og humper måske deres ben eller børnene.

 

Rigtig mange af disse ejere har valgt at få hanhund med det eneste argument at den kommer ikke kom i løbetid og dryppede på gulvet. .

De har ikke ellers sat sig ind i forskellen på kønnene.

 

En stor gruppe af de kastrerede han hunde, tror jeg vi finder her. Og næste gang de skal have hund, har de haft gode erfaringer med kastration, så nu bliver den det fra starten;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Citat fra Ninjamor:

"En af mine teorier er, at der ikke er mange flere overmaskuline hanhunde nu, men at blandt andet den nogle gange, skal vi for vattede eller helt manglende, grænsesætning, spiller ind.

 

Nogle hundeejere bruger slet ikke at sætte grænser for deres hundes udfoldelse, men forsøger bare at aflede, aflede og aflede og hvis samme hundeejere heller ikke vil lade deres hunde lære det sociale spil ift. at blive irettesat og afvist af andre hunde, og det er der desværre en del, som ikke vil, så lærer hunden ikke dels at styre sin første impuls dels at acceptere en afvisning.

 

Dette må være meget stressende for en hanhund, for han må nødvendigvis opleve stort set alt som en mulighed, han skal være opmærksom på og så ligger den oversexede adfærd lige under huden.

 

Så det virkelige spørgsmål er, som jeg ser det: Er hanhundene overmaskuline fra fødslen eller bare mangelfuldt opdragede?"

 

Jeg tror det rammer lige i plet! Nogle hunde passer bare ikke i mentalitet, til "kun positiv og afledning" opdragelse. Dermed ikke sagt, at den gammeldags afstrafningsmetode er sagen, men jeg mener at man kan blive nødt til at irettesætte sin hund direkte, så den forstår med det samme, at den gør noget forkert. De eksempler der er nævnt her, på folk som faktisk har kunne træne deres hanhunde til at ignorere, eller i hvert fald styre deres impulser omkring tæver i løbetid, er jeg dybt imponeret over, og ville ønske at jeg kunne eftergøre med min egen. Jeg tror desværre ikke at jeg har evnerne/tålmodigheden, og Vi har måske heller ikke tilstrækkeligt med "træningsemner" (og dermed måske heller ikke behovet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik lige lyst til at nævne nogle af de årsager jeg har hørt fra kursister for at kastrere

 

 

1. Dyrlægen eller naboen siger at han bliver roligere. Typisk sagt omkring en helt normal 10 måneder hanhund.

2. Han er begyndt at knurre af andre hanhunde.

3. Han leger tit med tæver og han vil parre selvom de ikke er i løbetid. Det er flovt.

4. Han er begyndt at ødelægge ting når han er alene hjemme. Igen teenage hund

5. Han stresser op når der kommer gæster og humper måske deres ben eller børnene.

 

Rigtig mange af disse ejere har valgt at få hanhund med det eneste argument at den kommer ikke kom i løbetid og dryppede på gulvet. .

De har ikke ellers sat sig ind i forskellen på kønnene.

 

En stor gruppe af de kastrerede han hunde, tror jeg vi finder her. Og næste gang de skal have hund, har de haft gode erfaringer med kastration, så nu bliver den det fra starten;-)

 

Det er præcis den oplevelse jeg også har, og som ligger til grund for, at min holdning til sagen måske er ret skarp.

 

Den er i øvrigt direkte afledt af argumenter som kommer fra debatter her på H-F, så det er jeres egen skyld :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Citat fra Ninjamor:

"En af mine teorier er, at der ikke er mange flere overmaskuline hanhunde nu, men at blandt andet den nogle gange, skal vi for vattede eller helt manglende, grænsesætning, spiller ind.

 

Nogle hundeejere bruger slet ikke at sætte grænser for deres hundes udfoldelse, men forsøger bare at aflede, aflede og aflede og hvis samme hundeejere heller ikke vil lade deres hunde lære det sociale spil ift. at blive irettesat og afvist af andre hunde, og det er der desværre en del, som ikke vil, så lærer hunden ikke dels at styre sin første impuls dels at acceptere en afvisning.

 

Dette må være meget stressende for en hanhund, for han må nødvendigvis opleve stort set alt som en mulighed, han skal være opmærksom på og så ligger den oversexede adfærd lige under huden.

 

Så det virkelige spørgsmål er, som jeg ser det: Er hanhundene overmaskuline fra fødslen eller bare mangelfuldt opdragede?"

 

Jeg tror det rammer lige i plet! Nogle hunde passer bare ikke i mentalitet, til "kun positiv og afledning" opdragelse. Dermed ikke sagt, at den gammeldags afstrafningsmetode er sagen, men jeg mener at man kan blive nødt til at irettesætte sin hund direkte, så den forstår med det samme, at den gør noget forkert. De eksempler der er nævnt her, på folk som faktisk har kunne træne deres hanhunde til at ignorere, eller i hvert fald styre deres impulser omkring tæver i løbetid, er jeg dybt imponeret over, og ville ønske at jeg kunne eftergøre med min egen. Jeg tror desværre ikke at jeg har evnerne/tålmodigheden, og Vi har måske heller ikke tilstrækkeligt med "træningsemner" (og dermed måske heller ikke behovet).

 

 

Det var en kamp en stor kamp, men min vilje var stærkere, da jeg ikke formåede at gøre det ved hund nummer 1, og det har været et helvede til tider... så derfor ved nummer to - så skulle det bare være.

 

Jeg er overhovedet ikke en god hundetræner som i slet ikke, jeg har meget at lære endnu, men jeg er sikker på du har evnerne, det vigtigste er nok tålmodigheden, den var svær synes jeg - hold da op et tålmodighedsarbejde - men det var det hele værd ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

DorteDK:

 

Jeg takker for tilliden, men et af problemerne, er at jeg simpelthen ikke kan finde ud af hvordan jeg skal gøre det i praksis! Jeg har gået til hundetræning, og trænerne siger jo det samme som jeg kan læse her, men helt lavpraktisk, hvordan gør I det? Det gælder i øvrigt generelt situationer hvor det er svært at komme op med alternativer der overtrumfer det hunden lige er i gang med (f.eks. harejagt).

 

Dette er selvfølgelig OT, og jeg beklager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...