Hop til indhold

Kunne vi få en bedre debat herinde?


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg synes ofte at debatten herinde trækker imod hanekamp - eller lidt konkurrence agtigt.

 

Vi glemmer vist nogen gange om at det handler om at udveksle synspunkter, erfaringer, viden, blivere klogere på hunde og hundehold og at vi alle er underholdt og hygger os med det.

 

Respekt for den enkelte og måden vi hver især holder hund på - og tro på at vi alle gør hvad vi synes er godt for hundene, ville nok gøre HF et betydeligt rarere sted at være.

 

Jeg vil gerne bede alle - der føler sig mistolket eller generet af noget jeg skriver om at gøre opmærksom på det (direkte eller i PB), for, selvom jeg har meninger om tingene, har jeg ikke noget ønske eller intentioner om at nedgøre eller nedvurdere nogen herindes måde at holde og håndtere Deres hunde på. Ej heller genere nogen personligt. Kun at forstå hvad der gøres og hvorfor.

 

Især tror jeg man kunne opnå meget ved at læse andres indlæg i den ånd de er skrevet og nøjes med at kommentere på det - ikke tolke - eller trække meninger ud af det som forfatteren ikke har lagt i det. jeg er ret sikker på at det ikke kun er mig der er lidt træt af at noget man har sagt herinde skamrides, så det får en anden betydning end det var ment og skrevet oprindeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 121
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Skamrides ligefrem?

 

Nå, jeg er for så vidt enig.

Du kan ikke vide, at debatformen er blevet væsentligt bedre de senere år, for det er den faktisk. Tidligere kunne her være ret meget aggressivitet gemt under "uskyldige" bemærkninger, og en masse overfortolkninger. Dette synes jeg, har sluppet en del.

 

Det bliver lidt svært når du siger, man skal læse et indlæg i den ånd det blev skrevet, for man kan jo ikke se ind i andres hoveder, man har kun teksten og evt. smileyes at gå ud fra, men så kan ma altiod spørge til "ånden" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det bliver lidt svært når du siger, man skal læse et indlæg i den ånd det blev skrevet, for man kan jo ikke se ind i andres hoveder, man har kun teksten og evt. smileyes at gå ud fra, men så kan ma altiod spørge til "ånden" :-D

 

Enig, men man kan da i det mindste prøve. Ofte synes jeg nærmest jeg ser det modsatte. Altså at man læser et indlæg med det formål at finde en negativ vinkel - derfor skamrides. Som fanden læser bibelen.

 

Andre fora jeg skriver i synes jeg, at debatten er mere konstruktiv. Altså at man prøver at se det positive og konstruktive i andres måde at gøre og se tingene på. Herinde er der altså meget "sætten en finger på" det ene eller det andet. Og hvis man vil, kan man jo næsten altid finde noget, at sætte fingeren på.

 

Men hvis man vil kan man normalt også finde en mere konstruktiv måde at debattere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er noget med sten og glashus, men jeg går selvfølgelig ud fra at du mener alle, inkl. både dig og mig?

 

Men ja, debatten kan altid blive bedre. Omvendt er en debat aldrig bedre end de der deltager.

 

Og hvad er så en god debat? For nogle gælder det om at få ret, for enhver pris. De kan være svære at debattere med, for sandheden er jo allerede givet. Så er der de debatter hvor bølgerne går højt, og folk virkelig udfolder sig. De kan imo gå begge veje - være virkelig gode eller virkelig pinlige. Og så er der de debatter, som altiiiiiid kommer til at handle om det samme emne, debatteret af den samme lille gruppe brugere. Dem har jeg måske lidt svært ved at se noget fornuftigt i, omend der altid er plads til et billigt grin:lol

 

Når så det er sagt, så synes jeg at langt de fleste debatter er virkelig gode, og der er altid noget at lære. Niveauet herinde er i den bedre ende, og jeg synes det er fantastisk at folk gider bruge deres tid på at øse ud af erfaringer. Uden dette forum, var jeg gået glip af alt for mange spændende emner! Og så er der den fordel, at folk herinde ikke er bundet af bare en enkelt race (eller jo, nogle er), og derfor snakker hunde generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er noget med sten og glashus, men jeg går selvfølgelig ud fra at du mener alle, inkl. både dig og mig.

 

Ja jeg mener os der af og til får ellers udmærkede tråde til at gå op i spidsfindigheder og fnidder.

 

Jeg beder derfor også om kommentarer direkte eller i PB, når nogen mener jeg ikke opfører mig konstruktivt om med skyldig respekt for andres synspunkter. Der var et udmærket eksempel for få dage siden hvor Ascha gjorde mig opmærksom på at jeg var "spidsfindig" - "Spændt på at høre hvilke jagthunde det er der har så meget instinkt at det kan være et problem" sagde jeg i stedet for at give et kvalificeret og konstruktivt indput.

 

Jeg tænker bare at det ikke kun er mig, der er lidt pikeret over at have brugt tid på at formulere et indlæg, som også har taget lidt tid og omtanke at lave, som så efterfølgende konfronteres på en ikke konstruktiv (destruktiv?) måde.

 

En god debat er det når deltagerne via erfaringer, viden og argumenter forklarer hvorfor de har det synspunkt de har, uden derved at tale ned til andre eller nedgøre deres meninger. Rigtig ubehagelig bliver det, hvis man fornemmer, at man anklages for ikke at behandle sine hunde godt. Det sker heldigvis ikke så ofte - mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg mener os der af og til får ellers udmærkede tråde til at gå op i spidsfindigheder og fnidder.

 

Jeg beder derfor også om kommentarer direkte eller i PB, når nogen mener jeg ikke opfører mig konstruktivt om med skyldig respekt for andres synspunkter. Der var et udmærket eksempel for få dage siden hvor Ascha gjorde mig opmærksom på at jeg var "spidsfindig" - "Spændt på at høre hvilke jagthunde det er der har så meget instinkt at det kan være et problem" sagde jeg i stedet for at give et kvalificeret og konstruktivt indput.

 

Jeg tænker bare at det ikke kun er mig, der er lidt pikeret over at have brugt tid på at formulere et indlæg, som også har taget lidt tid og omtanke at lave, som så efterfølgende konfronteres på en ikke konstruktiv (destruktiv?) måde.

 

En god debat er det når deltagerne via erfaringer, viden og argumenter forklarer hvorfor de har det synspunkt de har, uden derved at tale ned til andre eller nedgøre deres meninger. Rigtig ubehagelig bliver det, hvis man fornemmer, at man anklages for ikke at behandle sine hunde godt. Det sker heldigvis ikke så ofte - mere.

 

Men altså, nu var det jo dig selv der startede med at gå OT i den tråd, og en anden påtalte det. Dét kan man ikke forlange bliver gjort på pb.

 

Det må være op til en given TS om denne gider høre på ævl i sine tråde, og det må brugerne respektere. På det personlige plan elsker jeg OT'er, med mindre det er i tråde hvor der stilles et MEGET specifikt spørgsmål, som det er tydeligt der ønskes svar på. Og ja, jeg elsker de tråde der løber helt af sporet og ender i laaaaaange diskussioner. Omend det kan være lidt trættende at blive citeret ude af kontekst, eller få indfortolket en holdning, som man slet ikke har.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men altså, nu var det jo dig selv der startede med at gå OT i den tråd, og en anden påtalte det. Dét kan man ikke forlange bliver gjort på pb.

 

øhh.. hvilken tråd OT - hvad? tror du er et andet sted end jeg :-)

 

Det var i tråden hvor nogen udbad sig ideer til en hunde kunne have i Norge som familiehund og følgehund på skiture, nogen foreslog at fravælge visse jagthunde med stort jagtinstinkt og hvor jeg i stedet for at svare konstruktivt, var spidsfindig. det var vist ikke OT.

Link til indlæg
Del på andre sites

øhh.. hvilken tråd OT - hvad? tror du er et andet sted end jeg :-)

 

Det var i tråden hvor nogen udbad sig ideer til en hunde kunne have i Norge som familiehund og følgehund på skiture, nogen foreslog at fravælge visse jagthunde med stort jagtinstinkt og hvor jeg i stedet for at svare konstruktivt, var spidsfindig. det var vist ikke OT.

 

Spidsfindig-OT, kartoffel-kartoffel. Lidt som dette:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu faktisk debattonen er rimelig ok herinde, til langt de fleste tider. Et hurtigt kig på debatterne på hundegalleri, og du vil synes vi er de rene engle herinde! :engel:

 

Selvfølgelig kan tonen gå højt, selvfølgelig kan tingene blive drejet, mistolket og misforstået - men det kommer man nok aldrig helt udenom på et debatforum. Ting misforståes jo nemt på skrift. Man kan altid tolke det skrevne på en måde det måske ikke er ment. Derfor skal man indimellem måske også blive bedre til at stoppe op og tænke at man nok ikke skal tage tingene helt så tungt - så tror jeg man kommer langt. Fordi det sjældent er ment så hårdt/groft som det indimellem kan lyde.

 

"Problemet" er jo nok bare at hundeforum er fyldt med folk der virkelig lever og ånder for deres hunde - og ved hvordan man synes tingene skal være. Og det kan nok være lidt svært at ligge fra sig når man debattere markant anderledes hundehold fx.

 

Men i bund og grund synes jeg vi har nogle rigtig gode og brugbare debatter herinde som man kan lære en masse af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også generelt debatten herinde er god.

 

Det som for mig er mest vigtigt er ikke at vi skal have gode debatter hvor vi stille og roligt allesammen finder sammen i en stor blob om enighed. Det som er vigtigst for mig er at folk kan sige deres mening, og at vi kan råbe på skrift, være dybt uenige og synes nogle er en uvidende stakkel i en debat. Og i næste debat starter vi fra bunden, på neutralt grund.

 

Jeg tror der er nogle herinde som kigger på navn og avatar, og allerede der beslutter at de nok er uenige om hvad der står i det indlæg, fremfor at læse indlægget med neutrale briller på, og ikke tage stilling til hvem der egentlig har skrevet indlægget.

 

Jeg gør mit bedste til at forsøge at læse alle indlæg neutrale, men jeg er bestemt typen som sagtens kan deltage i en højtbølgende debat, og synes at en person er direkte tåbelig. Men det betyder ikke at jeg har problemer med en bestemt person, eller at jeg bare vil være uenig med den person, eller leder efter de forkerte ting i alle den persons indlæg.

 

Der er selvfølgelig folk herinde jeg ved at jeg generelt er mere enig med end andre, eller folk jeg generelt ved er nogenlunde samme sted i livet som jeg, eller har gennemgået nogle af de samme ting, og derfor bedre kan sætte sig ind i nogle ting.

 

Men generelt synes jeg at det eneste som kunne forbedres herinde, er neutralisering af nye tråde, og at man ikke altid ser de samme mennesker hakke på hinanden :oops: Man giver sådan lidt op når man ser de samme to i totterne på hinanden, gang nummer 500 :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg synes faktisk også at debatterne herinde er gode.

 

Nogen holder hund på en måde andre på en anden måde, og jeg synes faktisk det er interessant at læse om.

 

Det enste man skal huske er, at vi alle har lov at have vores egne meninger, og det synes jeg egentlig respekteres godt herinde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget som får mig til at tænke at debatten ofte ikke er konstruktiv er at man vejer ordene på en guldvægt og bliver grundigere i sin beskrivelse, for ikke at blive misforstået eller nogen udleder forkerte slutninger. Det er naturligvis kun en udfordring, hvis man godt ved, at der er debattører, som er kritisk ifht det emne man skriver om.

 

Men jeg må indrømme, at jeg er ved at være derhenne hvor der simpelthen er visse ting - visse emner, jeg slet ikke gider skrive om - debatter jeg ikke gider skrive i fordi det bliver for besværligt og ubehageligt.

 

Problemet er at hvis flere reagerer sådan, bliver debatten endnu mere ensporet end den er - og selvom der er livlig debat, er den temmelig ensporet, så vidt jeg kan se. I hvert fald hvis jeg sammenligner med de FB grupper (langt bredere debattør spredning) eller andre steder hvor jeg debatterer hunde.

 

Man kan faktisk godt have en debat mellem debattører som er meget uenige, men som alligevel beholder en god tone og holder debatten konstruktiv. En debat hvor debatørene respekterer at man godt kan være et ordentligt menneske selvom man holder hund på en måde som er anderledes end men selv synes er optimal - eller endog acceptabel.

 

Lidt synd for HF at folk med mere divergerende meninger ikke bliver ret længe - undtagen nogle få, som så alligevel bliver hængende en tid.

 

Lad mig nævne et eksempel på en meget fjendtlig debat - debatten om at en person lufter sin hund ved at lade den løbe ved bilen. Objektivt set ikke noget stort nummer, men da visse deltagere tilsyneladende har en aversion/fordom imod dette - og folk som gør det, bliver debatten ikke saglig med personlig, negativ og fjendtlig.

 

Debattøren som fik ørene i maskinen er her heldigvis stadig, men mange ville måske have fortrukket. samme debattør havde også ørene lidt i maskinen helt fra start med et ellers udemærket indlæg om en dyrlæge som han anbefalede bla. pga. prisen. Det faldt tilsyneladende også nogen for brystet at prisen var noget som kunne betyde noget.

 

En anden debat hvor en nytilkommer fik en rundbarbering var tråden hvor en pige ville starte en gå-tur klub i nordsjælland, tror jeg det var. Meget ubehagelig modtagelse. Hun forsvandt vist helt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg slet ikke kan følge kritikken ;) jeg syntes det oftest er tydelig at vi er forskellige i vore meninger og kæpheste og ærlig talt det syntes jeg da er fint, jeg vil da fx på ingenmåde kunne holde mund når der efterlyses bur til hund 8 timer alene hjemme, det er min kæphest;) jeg syntes ikke det er ok og det vil jeg da ikke lade være med at give udtryk for bare fordi andre syntes det er ok;) det samme gælder de eksempler der gives, lufte ved siden af bilen fx, hvis det er nogen direkte imod så må der da være plads til at give udtryk for det, vi skal vel ikke bare nikke og takke for indlæg, så er der da ikke meget debat over det;)

det eneste jeg i den grad er ked af er at nogle deltagere tilsyneladende har et horn i siden på andre, så der tydelig bliver personlige konflikter det gider jeg slet ikke, jeg er uenig med nogen i en tråd, men kan så nemt være enig i en anden tråd ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil godt give TS ret, men man skal jo også tænke på at HF sandsynligvis indeholder lige så mange trælse, påståelige og alle mulige andre negative mennesker som i det virkelige liv :-)

 

Ikke helt enig. Det er som om at når det handler om hunde, bliver debatten hurtigt personlig.

 

Hvis du lader dine hunde sove i et rum for sig selv - er du ikke ok

 

Hvis du går op i prisen på hvad dyrlægen eller medicinen koster - er du ikke ok

 

Hvis du lufter din hund ved at lade den løbe ved siden af en knallert - er du ikke ok

 

Hvis du synes der er nogen mening overhovedet i hvad CM gør - er du ikke ok

 

Hvis du kan se den mindste mening i hvad Dog Wisperer gør - er du ikke ok

 

Og man kunne fortsætte en tid. træningsmetoder, hundegård, pris på hundemad, der er emner nok hvor man kan komme i miskredit - ikke blot at nogen mener noget andet, men i miskredit som hundeejer og mennesker. Det er mangel på respekt for at andre kan have en anden opfattelse og stadig være ok hundeejere og mennesker.

 

Problemet er at det meget hurtigt bliver til at man ikke er ok som hundeejer og menneske hvis ikke man bruger 3 måneder på at lære hunden at være alene hjemme eller holder den i hånden når den skal røntgen fotograferes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt enig. Det er som om at når det handler om hunde, bliver debatten hurtigt personlig.

 

Hvis du lader dine hunde sove i et rum for sig selv - er du ikke ok

 

Hvis du går op i prisen på hvad dyrlægen eller medicinen koster - er du ikke ok

 

Hvis du lufter din hund ved at lade den løbe ved siden af en knallert - er du ikke ok

 

Hvis du synes der er nogen mening overhovedet i hvad CM gør - er du ikke ok

 

Hvis du kan se den mindste mening i hvad Dog Wisperer gør - er du ikke ok

 

Og man kunne fortsætte en tid. træningsmetoder, hundegård, pris på hundemad, der er emner nok hvor man kan komme i miskredit - ikke blot at nogen mener noget andet, men i miskredit som hundeejer og mennesker. det er mangel på respekt for at andre kan have en anden opfattelse.

 

Problemet er at det meget hurtigt bliver til at man ikke er ok som hundeejer og menneske hvis ikke man bruger 3 måneder på at lære hunden at være alene hjemme eller holder den i hånden når den skal røntgen fotograferes.

helt ærligt, jeg tror altså bare du opfatter det sådan, det er i min verden ikke det der menes, for mig er selve det at ville putte hunden i bur i 8 timer det der er "ikke ok" da ikke mennesket bag;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt enig. Det er som om at når det handler om hunde, bliver debatten hurtigt personlig.

 

Hvis du lader dine hunde sove i et rum for sig selv - er du ikke ok

 

Hvis du går op i prisen på hvad dyrlægen eller medicinen koster - er du ikke ok

 

Hvis du lufter din hund ved at lade den løbe ved siden af en knallert - er du ikke ok

 

Hvis du synes der er nogen mening overhovedet i hvad CM gør - er du ikke ok

 

Hvis du kan se den mindste mening i hvad Dog Wisperer gør - er du ikke ok

 

Og man kunne fortsætte en tid. træningsmetoder, hundegård, pris på hundemad, der er emner nok hvor man kan komme i miskredit - ikke blot at nogen mener noget andet, men i miskredit som hundeejer og mennesker. det er mangel på respekt for at andre kan have en anden opfattelse.

 

Problemet er at det meget hurtigt bliver til at man ikke er ok som hundeejer og menneske hvis ikke man bruger 3 måneder på at lære hunden at være alene hjemme eller holder den i hånden når den skal røntgen fotograferes.

Hvordan får du det til at fordi man ikke er enig med en bruger i visse ting, så mener man også at personen "ikke er ok"? Man kan da sagtens godt kunne lide personen, og være enig på så mange andre punkter - men derfor behøver man jo ikke være enig på alle punkter.

 

Jeg kan slet ikke se den der med at bare fordi man er uenig, så menes der også at man ikke kan lide personen :vedikke:

 

Der er visse debatter herinde der ender med at blive personlige, og der er nogle herinde der har horn i siden på andre - men sådan generelt, så kan jeg slet ikke nikke genkendende til det du skriver der...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tonen er nu som den plejer at være, omend måske bedre fra dengang jeg ankom til forum, men det er jo også et par år siden..:lol: At der er nogle der ryger i og ud med bål og brand er nu altid sket, og så slemme er folk nu heller ikke herinde, jeg har været lagt for had siden 2008 og jeg er her da stadig..:mrgreen:

 

Men når det er sagt så tror jeg at det kan være svært for nogle nye herinde, da der er så meget klikedanneri men det kan jo ikke rigtig undgås når folk kender hinanden ude i den store verden væk fra skærmen. Men på den anden side er det også et stort plus at folk kender hinanden, da nye kan få hurtigt hjælp til evt. hvalpe der skal sosialiseres eller en hund der er bange for nogle hunderacer. og det kan da kun være positivt. Men alle har en grænse og der er da røget mange af de gamle i tidernes løb herindefra, sådan er det bare..

 

Så længe det ikke går i Hunde Galleri, så er jeg nu ganske rolig...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt enig. Det er som om at når det handler om hunde, bliver debatten hurtigt personlig.

 

Hvis du lader dine hunde sove i et rum for sig selv - er du ikke ok

 

Hvis du går op i prisen på hvad dyrlægen eller medicinen koster - er du ikke ok

 

Hvis du lufter din hund ved at lade den løbe ved siden af en knallert - er du ikke ok

 

Hvis du synes der er nogen mening overhovedet i hvad CM gør - er du ikke ok

 

Hvis du kan se den mindste mening i hvad Dog Wisperer gør - er du ikke ok

 

Og man kunne fortsætte en tid. træningsmetoder, hundegård, pris på hundemad, der er emner nok hvor man kan komme i miskredit - ikke blot at nogen mener noget andet, men i miskredit som hundeejer og mennesker. Det er mangel på respekt for at andre kan have en anden opfattelse og stadig være ok hundeejere og mennesker.

 

Problemet er at det meget hurtigt bliver til at man ikke er ok som hundeejer og menneske hvis ikke man bruger 3 måneder på at lære hunden at være alene hjemme eller holder den i hånden når den skal røntgen fotograferes.

 

det må du også gerne mene - jeg er bare ikke enig :hmm:

 

jeg forstår godt hvad du skriver, men det er et debatforum og det handler om omgang med levende væsener - derfor har nogle HF'ere f.eks. stærke meninger om CM

Link til indlæg
Del på andre sites

det må du også gerne mene - jeg er bare ikke enig :hmm:

 

jeg forstår godt hvad du skriver, men det er et debatforum og det handler om omgang med levende væsener - derfor har nogle HF'ere f.eks. stærke meninger om CM

 

Det er ok at have stærke meninger. Også at give udtryk for dem, men det er ikke ok at sige - eller signalere - at hvis nogen mener noget andet er de dårlige mennesker eller dårlige hundeejere.

 

Jeg ved godt at tingene vanskeliggøres af at alt foregår på skrift, men det er faktisk muligt at give udtryk for meninger og holdninger på en måde som ikke får andre til at fremstå som ringere eller dårligere - bare anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ok at have stærke meninger. Også at give udtryk for dem, men det er ikke ok at sige - eller signalere - at hvis nogen mener noget andet er de dårlige mennesker eller dårlige hundeejere.

 

Jeg ved godt at tingene vanskeliggøres af at alt foregår på skrift, men det er faktisk muligt at give udtryk for meninger og holdninger på en måde som ikke får andre til at fremstå som ringere eller dårligere - bare anderledes.

 

jeg synes det er ok at mene at nogle er dårlige hundeejere hvis de ikke behandler deres hunde anstændigt - her taler jeg ikke om at de ikke må være i sengen/ sofaen men om at man ikke tager dem til dyrlæge, selv om alle herinde (hvor man har søgt råd i den specielle situation), skriver at man straks bør gøre det

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt enig. Det er som om at når det handler om hunde, bliver debatten hurtigt personlig.

 

Hvis du lader dine hunde sove i et rum for sig selv - er du ikke ok

 

Hvis du går op i prisen på hvad dyrlægen eller medicinen koster - er du ikke ok

 

Hvis du lufter din hund ved at lade den løbe ved siden af en knallert - er du ikke ok

 

Hvis du synes der er nogen mening overhovedet i hvad CM gør - er du ikke ok

 

Hvis du kan se den mindste mening i hvad Dog Wisperer gør - er du ikke ok

 

Og man kunne fortsætte en tid. træningsmetoder, hundegård, pris på hundemad, der er emner nok hvor man kan komme i miskredit - ikke blot at nogen mener noget andet, men i miskredit som hundeejer og mennesker. Det er mangel på respekt for at andre kan have en anden opfattelse og stadig være ok hundeejere og mennesker.

 

Problemet er at det meget hurtigt bliver til at man ikke er ok som hundeejer og menneske hvis ikke man bruger 3 måneder på at lære hunden at være alene hjemme eller holder den i hånden når den skal røntgen fotograferes.

 

Ud fra det du nævner herover, skulle jeg så i HF's øjne ikke være ok..

 

Jeg går op i prisen hos dyrlægen og har nævnt dette flere gange

Jeg synes der er mening i nogle af de ting CM gør og har nævnt dette nogle gange, men jeg har ikke oplevet at andre har udtrykt, at de syntes jeg ikke er OK som hundeejer og synes de det.ligger det hos dem og kan ikke hidse mig op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ok at have stærke meninger. Også at give udtryk for dem, men det er ikke ok at sige - eller signalere - at hvis nogen mener noget andet er de dårlige mennesker eller dårlige hundeejere.

 

Jeg ved godt at tingene vanskeliggøres af at alt foregår på skrift, men det er faktisk muligt at give udtryk for meninger og holdninger på en måde som ikke får andre til at fremstå som ringere eller dårligere - bare anderledes.

 

Måske læser vi bare ting forskelligt, for jeg kan ikke umiddelbart huske tråde hvor folk er blevet beskyldt - eller det er blevet antydet - at de er dårligere mennesker end andre

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes det er ok at mene at nogle er dårlige hundeejere hvis de ikke behandler deres hunde anstændigt - her taler jeg ikke om at de ikke må være i sengen/ sofaen men om at man ikke tager dem til dyrlæge, selv om alle herinde (hvor man har søgt råd i den specielle situation), skriver at man straks bør gøre det

 

Jeg synes man skal være meget varsom med at lægge sin egen private opfattelse af hvad der er anstændigt, ned over alle andre hundeejere. Men du har nok ret i at det er præcis det der ofte sker herinde.

 

Den enkeltes opfattelse af hvad der er ordentligt, anstændigt og acceptabelt bruges som målestok til at måle og bedømme om andre er gode hundeejere. Det bryder jeg mig ikke om. Man har ikke retten til at give bedømmelse andre på den måde. Hvad man tænker er en ting, men hvad man skriver på et åbent forum er en anden. Og i hvert fald er bliver det kun basis for en debat blandt ligesindede - dvs. man udelukker alle andre, som ikke har nogenlunde samme opfattelse af hvad anstændig hundehold er - for lever man ikke op til det er man jo en dårlig hundeejer. Det er vist noget vi alle er lidt for følsomme omkring vores hundehold til, at ville kaldes. Som sagt før - det svarer til at 10 venstrefløjspolitikere diskuterer nuancer - og udelukker alle andre synspunkter.

 

Tilbage har man så en lille eksklusiv gruppe som kan rygklappe hinanden. Kommer der nye til er de ret enige, forlader HF ret hurtigt eller er temmelig hårdhudede. Og som sagt man undlader at debattere emner, som man godt ved man ikke er på bølgelængde med hvad andre synes er anstændig hundehold. Synd for debatten, som bliver afstumpet og selvbekræftende - ikke bred, udviklende, oplysende, spændende og tolerant.

 

Prøv engang at tænke igennem hvor få der egentlig debatterer herinde - og hvor enige de er sammenlignet med en tilfældigt udvalgt "kontrolgruppe" af 100 hundeejere. Ikke at HF skal afspejle alle hundeejere, men at give lidt plads, vise lidt tolerance (overfor folk som ser anderledes på hundeholdet) og føre en dialog i øjenhøjde. Det kunne man godt ønske og forvente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...