Hop til indhold

Indlæring af stå?=???


Linda
 Share

Recommended Posts

Hej alle :-D

Hvordan indlærer i stå??? synes ofte det er en øvelse som der er forskellige bud på men hvad gør i??? jeg har lært min hund at selv tilbyde den adfærd ved hjælp af klikker træning og den fungere og er sikker men det er ikke alle der klikker træner på diverse hold, og hvilken metode kan man forklare måske førstegangs ejere på et hvalpe hold, en metode som fungere og som er let at forstå??? nogle ideer eller hvad gør i??? Jeg er igang med uddannelse hos dkk som hvalpe instruktør, og de henviser til at man lærer hunden det ved frit følge hvor man så stopper op og hunden så roses for at stå vel at mærke hvis den gør det. Bare erfaret at det er svært i praksis på en træningsplads, det at få hvalpen til at gå pænt følge og så indlærer ståen der?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lært det ved at gå pænt afsted med god kontakt og så svinge et ben hen foran hende, så det ben blokerer videre fremdrift, samtidig med kommandoen "stå"...

 

Det var sådan de trænede det på vores hvalpehold... Vil dog sige, at 1) det kræver du har god kontakt til hunden mens du går og 2) det er nok nemmere med en stor lidt langsom hund end med en vims lille en, som kan finde på at smutte under benet / uden om benet osv :lol:

 

Herhjemme har jeg trænet det via samme metode, men også forsøgt at komme videre fra benet, da det jo ender med at du kommer til at stå i en sær vinkel for hunden.... den står jo ikke rigtigt ved siden af dig, men nærmere foran dig...

 

Hun er ret god til det efterhånden (5 mdr), men må sige at jeg ofte bruger kommandoen "vente" - fordi hun som oftest går løs, og det er i den situation ikke vigtigt for mig om hun står eller sætter sig, bare hun stopper op og venter på at jeg når hen og tager beskik af situationen....

Link til indlæg
Del på andre sites

en metode er også at "trække" hunden op i stå fra sit med en godbid, dvs man holder en godbid mellem to fingre lige foran hundens snude og trækker ganske langsomt fremad, lige i det øjeblik hunden rejser sig for at nå godbidden roser man og giver godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lært det ved at gå pænt afsted med god kontakt og så svinge et ben hen foran hende, så det ben blokerer videre fremdrift, samtidig med kommandoen "stå"...

 

Det var sådan de trænede det på vores hvalpehold... Vil dog sige, at 1) det kræver du har god kontakt til hunden mens du går og 2) det er nok nemmere med en stor lidt langsom hund end med en vims lille en, som kan finde på at smutte under benet / uden om benet osv :lol:

 

--Ja det jo det det kræver lidt at kontakten er der, men også den måde jeg brugte før jeg klikkede mig rem til adfærden hos min egen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige finde ud af de de smarte i kan med at bruge noget af en andens tekst og så få det med i mit svar hvor jeg kan svare nedenunder....

 

til kleo: ja den metode er jo også meget simpel, der synes jeg måske bare man manipuler hunden lidt den tænker ikke rigtig selv, men helt sikker en løsning som vil fungere i praksis.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi lærte det desværre ikke på hvalpe holdet men skal først igang med det nu... som 7 måneds.

 

Det vores træner siger at vi skal gøre er:

At gå pænt og så lige da vi stopper, sige stå og sætte en finger i lysken, for at lige at støtte inden hunden sætter sig som den plejer når vi stopper efter gang.

 

Det eneste er at man skal være meget forsigtig med at fjerne støtten hurtigt igen, da min ihvertifald bliver nervøs, hvis den er der for længe. men han bliver stående...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan anbefale en lille øvelse der hedder 5 hurtige stå og en lang :)

 

Du går med din hund, med god kontakt og pænt følge. Linen i højre hånd. Så stopper du midt i et skridt og sætter venstre hånd ned foran hundens næse. I håndfladen har du en godbid, som hunden får samtidig med du siger "ståååå". Når hunden har fået godbidden, går I videre igen. Det gør du 5 gange, hvor det kun er ganske kortvarigt at hunden står.

Den sjette gang gør du det samme, med hånd og godbid, men idet hunden står og er ved at få godbiden drejer du dig så du kommer til at stå foran hunden. Det er nemmest hvis du ikke flytter din hånd for meget. Når I står her giver du hunden 3-5 godbidder efter hinanden. I starten med kort interval. Hvorefter du giver hunden fri, og leger med den.

 

De 5 hurtige gør at intensiteten ikke er for lav, så hunden er mere på. Selvfølgelig skal det ikke være turbo. Men hunden fanger hurtigt "er det ikke andet end lige at stå stille.... fint nok"

 

Husk at når I skal gå sammen igen starter du med venstre fod. Og når du stopper med hunden og den skal stå, så gør det midt i et skridt, med højre fod forrest. På den måde kan du bare flytte venstre ben frem og få hunden til at gå med igen. Eller du kan flytte venstre fod op til højre fod, starte med højre og gå fra hunden, når I skal til at øve afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige finde ud af de de smarte i kan med at bruge noget af en andens tekst og så få det med i mit svar hvor jeg kan svare nedenunder....

 

til kleo: ja den metode er jo også meget simpel, der synes jeg måske bare man manipuler hunden lidt den tænker ikke rigtig selv, men helt sikker en løsning som vil fungere i praksis.

 

Hvis du gerne vil citere et svar og skrive nedenunder (som jeg gør her), trykker du på citer ved det indlæg du gerne vil svare på, så skifter vinduet til "Svar på tråd" hvor der allerede står noget tekst, nemlig det indlæg du vil citere afsluttet med Så skriver du bare efter denne, og presto :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle :-D

Hvordan indlærer i stå??? synes ofte det er en øvelse som der er forskellige bud på men hvad gør i??? jeg har lært min hund at selv tilbyde den adfærd ved hjælp af klikker træning og den fungere og er sikker men det er ikke alle der klikker træner på diverse hold, og hvilken metode kan man forklare måske førstegangs ejere på et hvalpe hold, en metode som fungere og som er let at forstå??? nogle ideer eller hvad gør i??? Jeg er igang med uddannelse hos dkk som hvalpe instruktør, og de henviser til at man lærer hunden det ved frit følge hvor man så stopper op og hunden så roses for at stå vel at mærke hvis den gør det. Bare erfaret at det er svært i praksis på en træningsplads, det at få hvalpen til at gå pænt følge og så indlærer ståen der?????[/quote]

 

 

Fordi, tror jeg, at de fleste hundeejere er meget emsige med at lære deres hvalpe at de skal sætte sig snart sagt altid.

Hvalpe lærer typisk først at "sit" udløser belønning og mange hvalpe/hunde har overindlært "sit" i en grad som gør det vanskeligt at få dem til ikke at tilbyde adfærden.

 

Jeg indlærer typisk stå i forb. med "combi4" - at hvalpen skal lave sit, dæk og stå + "fri" i en samenhæng.

 

Ret hurtigt skal momenterne dels skilles ad delsøves i tilfældig rækkefølge, så hvalpen ikke tror den kun kan dække fra sit og stå fra dæk.

 

Fremgangsmåde

 

Når hvalpen ligger i dæk, motiveres den til at rejse sig ved at hundeejeren holder hånden med godbidden så tæt på hundens næse, at godbid og næse stort set er i fysisk kontakt - denne kontakt skal være vedvarende.

 

Hånden "trækker" hvalpens næse lidt frem og derefter lidt nedad. Derved kommer hvalpen op at stå uden at gå frem og belønningen udløses.

 

Håndstillingen er hele håndfladen ind mod hvalpen, godbidden gemt bag tommeltotten og fingrene i vandret position.

Dette bliver senere til det visuelle signal til stå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle :-D

Hvordan indlærer i stå??? synes ofte det er en øvelse som der er forskellige bud på men hvad gør i??? jeg har lært min hund at selv tilbyde den adfærd ved hjælp af klikker træning og den fungere og er sikker men det er ikke alle der klikker træner på diverse hold, og hvilken metode kan man forklare måske førstegangs ejere på et hvalpe hold, en metode som fungere og som er let at forstå??? nogle ideer eller hvad gør i??? Jeg er igang med uddannelse hos dkk som hvalpe instruktør, og de henviser til at man lærer hunden det ved frit følge hvor man så stopper op og hunden så roses for at stå vel at mærke hvis den gør det. Bare erfaret at det er svært i praksis på en træningsplads, det at få hvalpen til at gå pænt følge og så indlærer ståen der?????[/quote]

 

 

Fordi, tror jeg, at de fleste hundeejere er meget emsige med at lære deres hvalpe at de skal sætte sig snart sagt altid.

Hvalpe lærer typisk først at "sit" udløser belønning og mange hvalpe/hunde har overindlært "sit" i en grad som gør det vanskeligt at få dem til ikke at tilbyde adfærden.

 

Jeg indlærer typisk stå i forb. med "combi4" - at hvalpen skal lave sit, dæk og stå + "fri" i en samenhæng.

 

Ret hurtigt skal momenterne dels skilles ad delsøves i tilfældig rækkefølge, så hvalpen ikke tror den kun kan dække fra sit og stå fra dæk.

 

Fremgangsmåde

 

Når hvalpen ligger i dæk, motiveres den til at rejse sig ved at hundeejeren holder hånden med godbidden så tæt på hundens næse, at godbid og næse stort set er i fysisk kontakt - denne kontakt skal være vedvarende.

 

Hånden "trækker" hvalpens næse lidt frem og derefter lidt nedad. Derved kommer hvalpen op at stå uden at gå frem og belønningen udløses.

 

Håndstillingen er hele håndfladen ind mod hvalpen, godbidden gemt bag tommeltotten og fingrene i vandret position.

Dette bliver senere til det visuelle signal til stå.

 

Kombi metoden bruger jeg også :5up: Den er også rigtig god med henblik på stillingskift senere, da hunden får forstærket det korrekte bevægmønster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...