Hop til indhold

En gang for alle - hvordan håndterer jeg min hunds adfærd


Pernille og Lucca
 Share

Recommended Posts

Har måske skrevet om dette før, så sorry for et mere :genert: Men kæder lige tingene sammen.

Min Lucca har jeg fået fra et skønt hundehjem i Rumænien. Hun er en skøn og dejlig hund, fuldstændig som havde jeg købt hende i Dk. Hun har bare et lidt underligt forhold til andre hunde. De fleste gider hun ikke snakke med på gåturen, så vi lader være med det.

Jeg går i en hundeklub hvor hun kender hundene og de trives. Men Lucca har det med at skulle være på mærkerne når der optrapper en konflikt og en stemning med de andre hunde. Er der en af hundene der bliver undertrykt eller mobbet, er hun den første til at dele øretæver ud :damn: Og det virker til at hun ikke kan styre det. Jeg er begyndt at undlade at komme, og når jeg så gør, har jeg en snor på når der kommer nye. Er vi i hundeskoven er der aldrig nogle problemer, der er alle hendes bedste venner.

Hvad gør jeg? Skal man "behandle" eller bare acceptere det? Frygter en dag at måtte aflive hende :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 117
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Har måske skrevet om dette før, så sorry for et mere :genert: Men kæder lige tingene sammen.

Min Lucca har jeg fået fra et skønt hundehjem i Rumænien. Hun er en skøn og dejlig hund, fuldstændig som havde jeg købt hende i Dk. Hun har bare et lidt underligt forhold til andre hunde. De fleste gider hun ikke snakke med på gåturen, så vi lader være med det.

Jeg går i en hundeklub hvor hun kender hundene og de trives. Men Lucca har det med at skulle være på mærkerne når der optrapper en konflikt og en stemning med de andre hunde. Er der en af hundene der bliver undertrykt eller mobbet, er hun den første til at dele øretæver ud :damn: Og det virker til at hun ikke kan styre det. Jeg er begyndt at undlade at komme, og når jeg så gør, har jeg en snor på når der kommer nye. Er vi i hundeskoven er der aldrig nogle problemer, der er alle hendes bedste venner.

Hvad gør jeg? Skal man "behandle" eller bare acceptere det? Frygter en dag at måtte aflive hende :vedikke:

Kan du ikke prøve at beskrive hvad hun gør hvis der f.eks. er en konflikt mellem to hunde?
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke prøve at beskrive hvad hun gør hvis der f.eks. er en konflikt mellem to hunde?

 

I dag var der en ny hund, en ældre tæve. På et tidspunkt var der en af de andre hunde der mobbede den så den blev bange. Jeg ville forvente at en 3. Hund ville gå ind og sige noget til mobberen. Men her gik Lucca altså på den her tæve. :(

Også hvis en anden tæve bliver sur, bliver hun dobbelt så sur, så går hun på den :(

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag var der en ny hund, en ældre tæve. På et tidspunkt var der en af de andre hunde der mobbede den så den blev bange. Jeg ville forvente at en 3. Hund ville gå ind og sige noget til mobberen. Men her gik Lucca altså på den her tæve. :(

Også hvis en anden tæve bliver sur, bliver hun dobbelt så sur, så går hun på den :(

Hvordan reagerer andre hunde på hende? Bliver hun også nogle gange kanøflet?

 

Jeg spørger, fordi jeg indimellem hører om hunde, som mobber andre, fordi de selv bliver mobbet. Altså, de går efter en, der synes endnu "svagere" (i mangel af bedre ord) end dem selv. Måske er det dét, der sker her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærlig og oprigtigt! Hvad er problemet? Din hund kan komme op at toppes med andre hunde af og til, hvorfor er det et problem? Hvad med bare at fjerne hende når der er problemer og lade være med at sætte hunden i situationer der giver problemer;) jeg har meget svært ved at forstå problemet må jeg indrømme;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærlig og oprigtigt! Hvad er problemet? Din hund kan komme op at toppes med andre hunde af og til, hvorfor er det et problem? Hvad med bare at fjerne hende når der er problemer og lade være med at sætte hunden i situationer der giver problemer;) jeg har meget svært ved at forstå problemet må jeg indrømme;)

 

Jeg er rimelig enig. Og så tror jeg faktisk den opførsel er meget normal for gadehunde. Min mors gadehund opførte sig på samme måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Zeus kan jo ikke med alle hunde, der er nogle han hunde han bare ser sig sur på, vi undgår dem og det er det, det samme til træning, vi træner i et andet hjørne end de han hunde der ikke kan sammen.

 

Vi kommer dog aldrig i en hundeskov med Zeus da jeg ikke aner hvordan han vil reagere hvis der kom en lettere arrig hund derind. Han bliver sur på andre han hunde der gøer og knurrer af ham.

Det er måske en let løsning men jeg har valgt at acceptere han er sådan ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærlig og oprigtigt! Hvad er problemet? Din hund kan komme op at toppes med andre hunde af og til, hvorfor er det et problem? Hvad med bare at fjerne hende når der er problemer og lade være med at sætte hunden i situationer der giver problemer;) jeg har meget svært ved at forstå problemet må jeg indrømme;)

Jeg læser det ikke som to hunde der kommer op at toppes, men at en hund reagerer aggressivt overfor en anden hund der har forsøgt at undgå at konflikte. Jeg vil ikke beskrive hvordan jeg reagerer hvis min hund løber ind i en af den slags,.. kun at det er meget højt og meget længe.

 

Jeg tager hatten af for TS, for ikke bare at tænke at det ikke er hendes hund det går ud over, men for at ville ændre på sin hunds opførsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag var der en ny hund, en ældre tæve. På et tidspunkt var der en af de andre hunde der mobbede den så den blev bange. Jeg ville forvente at en 3. Hund ville gå ind og sige noget til mobberen. Men her gik Lucca altså på den her tæve. :(

Også hvis en anden tæve bliver sur, bliver hun dobbelt så sur, så går hun på den :(

 

Kan du ikke prøve at beskrive hvad du ser hun gør? At gå på nogen er ikke en precis beskrivelse;-)

 

Men det er altså ikke unormal hunde adfærd at rotte sig sammen mod et svagere individ. Det er bare hverken hensigtsmæssigt eller acceptabelt I vores verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser det ikke som to hunde der kommer op at toppes, men at en hund reagerer aggressivt overfor en anden hund der har forsøgt at undgå at konflikte. Jeg vil ikke beskrive hvordan jeg reagerer hvis min hund løber ind i en af den slags,.. kun at det er meget højt og meget længe.

 

Jeg tager hatten af for TS, for ikke bare at tænke at det ikke er hendes hund det går ud over, men for at ville ændre på sin hunds opførsel.

Sådan læser jeg det også.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rimelig enig. Og så tror jeg faktisk den opførsel er meget normal for gadehunde. Min mors gadehund opførte sig på samme måde.

 

Min gadehund havde dele af adfærden - han var dog peace maker - jeg tolker det som hunde, der er vant til at skulle klare ærterne selv. Måske hun skal nøjes med at slippes med velkendte hunde med sundt sprog? Nogle folk med spidshunde og hyrdehunde oplever også dette - jeg ser det som at disse racer selv er sensitive og har et supersprog - derfor bliver de skrappe hvis andre hunde overskrider grænserne. endelig er der en del tæver, der ikke gider andre fremmede hunde - deres kropszoner kan være skrap optrukket - også fra livet på gaden, hvor der ikke var et menneske at søge ly bag

 

Jeg synes bestemt også du skal gøre noget og det er flot, du beder om råd. Umiddelbart er det nemmeste at lade hende møde de hunde, du ved hun elsker og er ven med og undgå de andre situationer. Samtidig kan man godt lære sådan en hund at fjerne sig fra konflikten - fx ved at lære den at blive dirigeret væk af dig - men der er jo ingen grund til at udsætte hende for det tænker jeg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver, at du har fået hende fra et skønt hundehjem i Rumænien...er det bare et almindeligt hjem eller er hun en gadehund der har opholdt sig på et internat sammen med andre hunde?...for så kan det meget vel være derfor hun reagerer som hun gør. Her tænker jeg på at hun kan have været lukket sammen med flere hunde og det er jo velkendt, at når der så kommer nye hunde ind i flokken, så kan der opstå konflikter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gadehund havde dele af adfærden - han var dog peace maker - jeg tolker det som hunde, der er vant til at skulle klare ærterne selv. Måske hun skal nøjes med at slippes med velkendte hunde med sundt sprog? Nogle folk med spidshunde og hyrdehunde oplever også dette - jeg ser det som at disse racer selv er sensitive og har et supersprog - derfor bliver de skrappe hvis andre hunde overskrider grænserne. endelig er der en del tæver, der ikke gider andre fremmede hunde - deres kropszoner kan være skrap optrukket - også fra livet på gaden, hvor der ikke var et menneske at søge ly bag

 

Jeg synes bestemt også du skal gøre noget og det er flot, du beder om råd. Umiddelbart er det nemmeste at lade hende møde de hunde, du ved hun elsker og er ven med og undgå de andre situationer. Samtidig kan man godt lære sådan en hund at fjerne sig fra konflikten - fx ved at lære den at blive dirigeret væk af dig - men der er jo ingen grund til at udsætte hende for det tænker jeg?

 

Men det er jo netop vejen frem. Indse at hunden har det sådan, for du kan jo ikke ændre på den adfærd. Du kan begrænse den ved ikke at overskride dens grænser, og lade den møde nye hunde en af gangen, og lade den være social med de hunde som den allerede kender og hunde som har et rigtig godt socialt sprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo netop vejen frem. Indse at hunden har det sådan, for du kan jo ikke ændre på den adfærd. Du kan begrænse den ved ikke at overskride dens grænser, og lade den møde nye hunde en af gangen, og lade den være social med de hunde som den allerede kender og hunde som har et rigtig godt socialt sprog.

 

Vi kan gennem træning, vejledning mv. ændre stort set alle adfærd, hvorfor så ikke lige denne?

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag var der en ny hund, en ældre tæve. På et tidspunkt var der en af de andre hunde der mobbede den så den blev bange. Jeg ville forvente at en 3. Hund ville gå ind og sige noget til mobberen. Men her gik Lucca altså på den her tæve. :(

Også hvis en anden tæve bliver sur, bliver hun dobbelt så sur, så går hun på den :(

 

Er det en fast gruppe hunde du mødes med og er det når der kommer en ny hund i gruppen det går galt?

 

Hvor stor er hundegruppen?

 

Er det kun tæver, Luca går på og leger hun nogle gange med de andre hunde?

 

Hvis noget skal ændres, må man ind til benet og analysere adfærden samt finde baggrunden for denne, så det er årsagen der behandles og ikke kun adfærden.

 

Når du skriver "mobber" hvordan ser det så ud?

 

Hvad præcist gør hun når hun "deler øretæver ud"? Der skal beskrivelser på bordet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nogen skændes, så kan du tage kontakt til hende og få hende på plads/i snor. Og lave noget, der holder hendes opmærksomhed ved dig... Fortæl hende, at det ikke kommer jer ved..

 

Silke bryder sig jo ikke om hvalpe og voldsomme unghunde. Hun er helt tilfreds med at jeg tager over, tager hende i snor og jeg så håndterer hvalpen hvis/når den kommer hen til os.

Før jeg begyndte at gøre det, ville hun gå til noget der lignede voldsomt angreb på hvalpen/unghunden så snart den kom imod hende, med snerren og skrigen, men uden nogen huller i hunden.. OG en gammel hund, der haltede flere dage efter..

 

Silke havde lidt tendens til at lege "politibetjent" da hun var ung. Ikke så meget ved hundekonflikter, men hvis nogen ikke kom, når der blev kaldt, eller lavede andet, som de ikke måtte.. Så for hun på dem, ruskede dem så de pev og løb hjem til ejeren...

Jeg stoppede det ved simpelthen at tage hende på plads, vende ryggen til problemet og lave lidt opmærksomhedsøvelser med hende til andre fik styr på deres hund(e).

 

En ellers fredsommelig hund vil jo egentlig gerne have at vide, at den ikke behøver blande sig... Der er andre, der tager sig af problemet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke al adfærd, der kan ændres, og det er ikke alle hunde, der kan håndtere at være i flok.

 

Jeg ville simpelthen undgå situationer hvor hun skal være løs med andre hunde, og nøjes med at lade hende lege med de hunde, du ved at hun kan enes med.

Hvis dit træningssted tillader at hundene render løse rundt, ville jeg finde et andet sted at træne, eller gå ud medens der er frikvarter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan gennem træning, vejledning mv. ændre stort set alle adfærd, hvorfor så ikke lige denne?

 

Naturligvis - men fordi det er en gadehund med en prægning kan dette gøre det meget svært - jeg vælger mine kampe med omhu - nogle ting gider jeg ikke træne. Så laver jeg bare management omkring det - især fordi dette er en gadehund ville jeg overveje om min energi kunne bruges bedre på andre ting med hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan reagerer andre hunde på hende? Bliver hun også nogle gange kanøflet?

 

Jeg spørger, fordi jeg indimellem hører om hunde, som mobber andre, fordi de selv bliver mobbet. Altså, de går efter en, der synes endnu "svagere" (i mangel af bedre ord) end dem selv. Måske er det dét, der sker her?

 

Nej, hun bliver ikke kanøflet, men hun har fået sine grænser overskredet. Hun vil gerne blande sig i legen med store hunde, men når de så har fokus på hende bliver hun bange og viser tænder. Så hun er sikkert på forkant. Men jeg forstår ikke hvorfor hun så ikke bare holder sig i baggrunden, men skal blande sig og være voldig.

Min gamle han pekingeser var en peace-maker og så god til hundesprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis - men fordi det er en gadehund med en prægning kan dette gøre det meget svært - jeg vælger mine kampe med omhu - nogle ting gider jeg ikke træne. Så laver jeg bare management omkring det - især fordi dette er en gadehund ville jeg overveje om min energi kunne bruges bedre på andre ting med hunden

 

Jeg gentager: Vi kan gennem træning, vejledning mv. ændre stort set alle adfærd, hvorfor så ikke lige denne?

 

Inden der kommer yderligere info på bordet er det, i min verden, umuligt at vurdere om en adfærd kan ændres og hvordan dette skal ske, men I andre ved måske mere til hunden end jeg gør, jeg har kun disse på linier fra denne tråd at vurdere ud fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser det ikke som to hunde der kommer op at toppes, men at en hund reagerer aggressivt overfor en anden hund der har forsøgt at undgå at konflikte. Jeg vil ikke beskrive hvordan jeg reagerer hvis min hund løber ind i en af den slags,.. kun at det er meget højt og meget længe.

 

Jeg tager hatten af for TS, for ikke bare at tænke at det ikke er hendes hund det går ud over, men for at ville ændre på sin hunds opførsel.

 

Selvfølgelig vil jeg tage ansvar og gøre noget :) Jeg synes jo også selv det er rigtig træls at hun er sådan. Jeg forventer ikke at hun skal kunne med alle (det kan jeg heller ikke med alle andre mennesker), men hun skal dælme opføre sig ordentligt! Jeg vil på ingen måde skade eller genere andre

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du har kontaktet en adfærdsbehandler.

 

Og så er jeg nødt til at spørge igen: Hvad er det for en hundegruppe du kommer i, hvor det lyder som om, flere hunde generelt er for voldsomme ved andre? Det lyder ikke særlig rart for nogen og slet ikke for de hunde, som det går ud over.

 

Hvad mener du selv er forskellen på disse episoder og at hun trives fint med hunde i hundeskoven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...