Hop til indhold

En gang for alle - hvordan håndterer jeg min hunds adfærd


Pernille og Lucca
 Share

Recommended Posts

Er det en fast gruppe hunde du mødes med og er det når der kommer en ny hund i gruppen det går galt?

 

Hvor stor er hundegruppen?

 

Er det kun tæver, Luca går på og leger hun nogle gange med de andre hunde?

 

Hvis noget skal ændres, må man ind til benet og analysere adfærden samt finde baggrunden for denne, så det er årsagen der behandles og ikke kun adfærden.

 

Når du skriver "mobber" hvordan ser det så ud?

 

Hvad præcist gør hun når hun "deler øretæver ud"? Der skal beskrivelser på bordet :-D

 

 

Er det en fast gruppe hunde du mødes med og er det når der kommer en ny hund i gruppen det går galt?

Ja det er en fast gruppe hunde, indimellem kommer der nye til.

 

Hvor stor er hundegruppen?

Det er meget forskelligt, indimellem er der 10 hunde, men for det meste færre

 

Er det kun tæver, Luca går på og leger hun nogle gange med de andre hunde?

Ja det er kun tæver hun toppes med. Hanhunde kan hun godt sige fra over for, men hun er ''almindelig hund'' over for dem.

Hvis noget skal ændres, må man ind til benet og analysere adfærden samt finde baggrunden for denne, så det er årsagen der behandles og ikke kun adfærden.

 

Når du skriver "mobber" hvordan ser det så ud?

Hun knurrer, skinbider og er ret voldsom. Men det har i få tilfælde endt med slåskamp hvis den anden hund siger fra.

 

Hvad præcist gør hun når hun "deler øretæver ud"? Der skal beskrivelser på bordet :-D

Som skrevet overfor. Men hvis den anden hund siger fra bliver hun helt tosset

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 117
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er det rigtigt husket, at du går ture med en stor flok andre hunde? Hvis ja, så ville jeg nok droppe det i en periode. Dels lyder det som om det er for voldsomt for hende og dels har du ikke så meget kontrol over situationen, hvis 8-10 hunde er løse på samme tid og så bliver det umuligt at træne noget som helst.

Og måske løser problemet også sig selv, hvis hun ikke skal forholde sig til så mange hunde og deres indbyrdes konflikter, men kan nøjes med at gå tur med 1-2 hunde, som kan enes fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du har kontaktet en adfærdsbehandler.

 

Og så er jeg nødt til at spørge igen: Hvad er det for en hundegruppe du kommer i, hvor det lyder som om, flere hunde generelt er for voldsomme ved andre? Det lyder ikke særlig rart for nogen og slet ikke for de hunde, som det går ud over.

 

Hvad mener du selv er forskellen på disse episoder og at hun trives fint med hunde i hundeskoven?

 

Det er en hundeklub hvor vi sidder og snakker mens hundene leger. Jeg tror det er det med at vi er i bevægelse der er forskellen, for hundene bliver måske rastløse? :vedikke: Men jeg synes alligevel at det er uteroligt at det har så meget at sige.

 

De mennesker jeg går med i hundeskoven kan slet ikke genkende den beskrivelse.

 

Måske jeg også slapper mere af når vi er deroppe..:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en hundeklub hvor vi sidder og snakker mens hundene leger.

 

Ja folk har jo forskellige måder at gøre tingene på, men jeg kunne godt nok aldrig drømme om at "sidde og snakke" medens min hund væltede rundt sammen med 10 andre hunde. Risikoen for at der sker ubehagelige ting er enorm!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går ikke til træning (jeg skal have meldt os til). Det er i en park hvor vi har faste tider

Okay, men hvis det eneste anderledes er, at I sidder stille ville jeg nok enten foreslå at I gik rundt i parken eller droppe det og holde dig til turene i hundeskoven, som er mere hyggelige for Lucca.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange hunde der ikke kan håndtere små konflikter hundene i mellem, når ejer sidder stille

 

Det svarer til at være indendørs. Ingen af hundene føler helt de kan komme væk, når deres mennesker er på et sted.

 

Så jeg synes det lyder som om du bliver nødt til at indse at det ikke er en god form for hunde samvær for lucca

Dermed enten holde dig helt fra det eller kun være der når der er hunde hun kender godt og kommer der nye, så må du gå eller have hende i snor. Og Aldrig selv sidde ned. Bevæg dig rundt og gerne et stykke fra de andre, så lucca kan få mentale pauser fra det intense samvær

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar og hjælp :) i har helt sikkert ret. Jeg vil for eftertiden tage steder hen hvor der er mulighed for at kunne gå selv og rundt. Måske hun egentig bare gerne vil håndtere situationen men ikke kan finde ud af det.

Vi vil gerne have en hund mere på et tidspunkt, og så vil hun jo få nok hundeven der.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ja det er en fast gruppe hunde, indimellem kommer der nye til.

 

Jeg skal lige have forstået det ret. Er det, når der kommer en ny hund i gruppen det går galt?

Og, Er det når den nye hund er en tæve, det går galt.

 

Det er meget forskelligt, indimellem er der 10 hunde, men for det meste færre

 

Okay, og hvor i hvilket terræn går I, på åbne arealer eller på et lille lukket område?

Ja det er kun tæver hun toppes med. Hanhunde kan hun godt sige fra over for, men hun er ''almindelig hund'' over for dem.

 

Så bliver jeg vældigt nysgerrig, er hun steriliseret?

Hun knurrer, skinbider og er ret voldsom. Men det har i få tilfælde endt med slåskamp hvis den anden hund siger fra.

 

Med mobning forstår jeg at en hund er opsøgende og derefter gør som du beskriver. Er hun opsøgende?

 

Som skrevet overfor. Men hvis den anden hund siger fra bliver hun helt tosset

 

Og hvis den anden tæve bare overgiver sig, hvad sker der så?

 

Hvor bed Lucca den anden tæve og hvor dybt?

 

Jeg ved, du har kontaktet adfærdsbehandler hvilket er godt og det er sådanne spørgsmål du typisk vil få samt meget mere uddybning. Jeg ved det er noget møg for dig, men nu har du jo skrevet herinde, så derfor spørger jeg videre hvis det er OK?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en hundeklub hvor vi sidder og snakker mens hundene leger. Jeg tror det er det med at vi er i bevægelse der er forskellen, for hundene bliver måske rastløse? :vedikke: Men jeg synes alligevel at det er uteroligt at det har så meget at sige.

 

De mennesker jeg går med i hundeskoven kan slet ikke genkende den beskrivelse.

 

Måske jeg også slapper mere af når vi er deroppe..:hmm:

 

Det markerede kan meget vel være en del af forklaringen.

 

Som andre har skrevet er det altid en god ide at være i bevægelse og gerne på rimeligt neutrale arealer, hvor hundene ikke går og for ejerfornemmelser og/eller føler sig for meget på hjemmebane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan gennem træning, vejledning mv. ændre stort set alle adfærd, hvorfor så ikke lige denne?

 

Selvfølgelig kan man træne stort set alt adfærd, men du kan altså ikke træne din hund til at elske alle andre hunde. Det svarer til at du kan lærer at være gode venner med alle; Og det kan du jo ikke være! Det handler om kemi, og selvfølgelig kan du lærer at tolererer de fleste, men at elske dem som venner, grine af deres jokes (og mene det) er jo ikke noget man kan trænes til.

 

Du kan lærer en hund at færdes i en flok, men når du har en hund der synes det er ubehageligt, og som ikke bryder sig om andre hunde og konflikter; Hvorfor så sætte sig i en park og sniksnakke, når ens hund ikke trives med det? Så bare undgå den situation, og problemet er løst. Hvis ejeren har et stort behov for sniksnakken, kan det jo så gøres hjemme i haven, eller når hunden er færdigluftet og smidt af derhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan man træne stort set alt adfærd, men du kan altså ikke træne din hund til at elske alle andre hunde. Det svarer til at du kan lærer at være gode venner med alle; Og det kan du jo ikke være! Det handler om kemi, og selvfølgelig kan du lærer at tolererer de fleste, men at elske dem som venner, grine af deres jokes (og mene det) er jo ikke noget man kan trænes til.

 

Du kan lærer en hund at færdes i en flok, men når du har en hund der synes det er ubehageligt, og som ikke bryder sig om andre hunde og konflikter; Hvorfor så sætte sig i en park og sniksnakke, når ens hund ikke trives med det? Så bare undgå den situation, og problemet er løst. Hvis ejeren har et stort behov for sniksnakken, kan det jo så gøres hjemme i haven, eller når hunden er færdigluftet og smidt af derhjemme.

Jeg er meget enig her

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som om årsagen er at du står/sidder stille: Det kan tit optrappe en konflikt. Overvej om det er din hunds eller dit sociale behov, der dækkes ved disse møder. Jeg elsker at snakke hund med andre - min hund afskyr andre - ergo må jeg stille mit behov uden ham :)

Tåler at gentages. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan man træne stort set alt adfærd, men du kan altså ikke træne din hund til at elske alle andre hunde. Det svarer til at du kan lærer at være gode venner med alle; Og det kan du jo ikke være! Det handler om kemi, og selvfølgelig kan du lærer at tolererer de fleste, men at elske dem som venner, grine af deres jokes (og mene det) er jo ikke noget man kan trænes til.

 

Du kan lærer en hund at færdes i en flok, men når du har en hund der synes det er ubehageligt, og som ikke bryder sig om andre hunde og konflikter;

 

 

Tak for belæringen Shii, du taler til en erfaren adfærdsbehandler

 

Hvorfor så sætte sig i en park og sniksnakke, når ens hund ikke trives med det?

 

Hvem siger man skal det?

 

Så bare undgå den situation, og problemet er løst. Hvis ejeren har et stort behov for sniksnakken, kan det jo så gøres hjemme i haven, eller når hunden er færdigluftet og smidt af derhjemme.

 

"Min hund kan ikke være alene så jeg arbejder hjemme og undgår dermed problemet i stedet for at arbejde med min hund". Det er naturligvis en måde at håndtere situationen på

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for belæringen Shii, du taler til en erfaren adfærdsbehandler

 

 

 

Hvem siger man skal det?

 

 

 

"Min hund kan ikke være alene så jeg arbejder hjemme og undgår dermed problemet i stedet for at arbejde med min hund". Det er naturligvis en måde at håndtere situationen på

 

Jeg vidste ikke at du kun udtaler dig som adfærdsbehandler herinde, det må du undskylde; Så kan vi andre jo bare pakke sammen, så kan du svare alles spørgsmål om adfærd eller hvad?

 

Jeg siger ikke at man IKKE skal forsøge at træne ud af et problem; Jeg siger bare hvorfor ikke undgå de problemer man kan? I hvert fald til hunden er færdigtrænet, og det kan tage mange måneder, hvis ikke år, alt efter hvor stort problemet er.

 

 

Men i mine øjne er sandsynligheden for at en hund der ikke trives iblandt konflikter og har svært ved andre hunde, efter træning pludselig vil elske at befinde sig i en hundeskov og rende frit og uguidet iblandt andre hunde, ret minimal. Hvorfor så ikke bare acceptere at man skal holde sig til en gruppe af hunde, som ens hund kan lide og kendes ved? Hvorfor SKAL ens hund smides ud i situationer som man godt ved den udfordres i?

 

Nu snakker vi ikke alene hjemme problemer, men et problem med at en hund i en speciel situation ikke kan håndtere det; En situation man selv sætter hunden i.

 

Og JA: Hvis din hund har alenehjemme problemer, så forslår jeg da bestem at man bliver hjemme og træner det, fremfor bare at tage afsted på arbejde; Det håber jeg da også at du som erfaren adfærdsbehandler ved, selvom du indikere at man ikke skal tage hensyn til det i din sidste sætning, hvor du meget sarkastisk antyder at det er forkert at blive hjemme og tilpasse sig sin hunds behov, på det tidspunkt man har den; Du er en meget dårlig erfaren adfærdsbehandler hvis du mener at man arbejder med problemet ved at tage på arbejde i hvert fald :lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Til det med at være rådgiver - jeg er her som privat hundeejer. Og jeg lærer enormt meget af hundeejere - mere end af bøgerne. Og du ved da også, at man kan nå enormt langt med management alene... ikke alle ejere ønsker eller formår at træne alt. Det må man også huske. Jeg tror aldrig Aslan kommer i en hundeskov. Jeg elsker det! Han hader det - så må jeg tilpasse mig. Ganske som min ferie i år bruges på ham - fordi han ikke kan lades alene. Jeg ville elske at tage i Ree Park og Skandinavisk Dyrepark i morgen - han ville dø af skræk, han skal med, da han ikke kan efterlades.... så må jeg lade være. Har jeg sagt a må jeg sige b. En gadehund har også en fortid, man må tage med i pakken, når man tager hunden ind. Men naturligvis kan man dæmpe en adfærd eller undgå den. I dette tilfælde ser det ud til at være let: hold dig i bevægelse sammen med vuffer, gå med hunde hun kan lide og kender - det er da en let løsning på et problem, der ellers kunne laves en masse træning på - men nogle gange må det jo også gerne være let for ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der menes vel at arbejde hjemme permanent og ikke kun i den tid det tager for hunden at lære det.

 

Sådan kan man jo godt løse det. Jeg har lige sendt en meget bange hund ud til et pensionist ægtepar, der aldrig går fra ham. Det løste hans problem. Han kan ikke lades alene - men nu er det jo lige meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der menes vel at arbejde hjemme permanent og ikke kun i den tid det tager for hunden at lære det.

 

 

Jeg siger jo heller ikke at man ALTID skal undgå at komme i en hundeskov; Men hvis man holder sig væk, f.eks. imens man træner det, så når man meget længere end hvis man bare fortsætter med at udsætte sin hund for grænseoverskridende hændelser.

Sandsynligheden for at man får trænet sin hund til 100% sikkert at kunne holde sig fra den adfærd er dog bare i mine øjne så lille at jeg bare permanent ville holde mig fra større sammenkomster med fremmede hunde, og holder mig til en gruppe jeg kender og ved hvordan min hund reagere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan kan man jo godt løse det. Jeg har lige sendt en meget bange hund ud til et pensionist ægtepar, der aldrig går fra ham. Det løste hans problem. Han kan ikke lades alene - men nu er det jo lige meget.
Ja da. Jeg prøvede bare at sige, at jeg ikke kunne forestille mig, at Ninjamor foreslår at man bare efterlader en hund, der ikke kan være alene :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...