Hop til indhold

Hanhunde og løbske tæver - reagerer din hund?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo fået en tidligere avlshund ind, så jeg er nysgerrig på om andre hanhundeejere oplever det samme. Han reagerer KUN på højløbske tæver - og det er simpelthen rart. Jeg ved ikke om det skyldes, at han "ved" hvad det handler om efter 3 års erfaring i avl, eller om han bare trives godt fertil.

 

Jeg synes tit man læser om hanner, der reagerer på alt og alle. Jeg blev advaret mod at tage en tidligere avlshan, og så er han den nemmeste hund omkring tæver

 

Nu blev jeg lidt nysgerrig - kan andre genkende det? At deres han kun reagerer på dem, når "tiden er inde"?

 

Jeg har tidligere været "velsignet" med to hanner med hormonforstyrrelser - hold da op. De måtte kastreres, fordi de reagerede på alt plus en hel masse andet, der fulgte med - det løste det så også til gengæld. Diagnosen blev stillet via blodprøver

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo fået en tidligere avlshund ind, så jeg er nysgerrig på om andre hanhundeejere oplever det samme. Han reagerer KUN på højløbske tæver - og det er simpelthen rart. Jeg ved ikke om det skyldes, at han "ved" hvad det handler om efter 3 års erfaring i avl, eller om han bare trives godt fertil.

 

Jeg synes tit man læser om hanner, der reagerer på alt og alle. Jeg blev advaret mod at tage en tidligere avlshan, og så er han den nemmeste hund omkring tæver

 

Nu blev jeg lidt nysgerrig - kan andre genkende det? At deres han kun reagerer på dem, når "tiden er inde"?

 

Jeg har tidligere været "velsignet" med to hanner med hormonforstyrrelser - hold da op. De måtte kastreres, fordi de reagerede på alt plus en hel masse andet, der fulgte med - det løste det så også til gengæld. Diagnosen blev stillet via blodprøver

 

Jeg genkender det fra familiens hunde. Jeg har altid haft tæver og søster hanner - og det er sket maaaange gange at vi har været sammen medens nogen af mine har været i løb. Ham søster har nu ved udmærket godt hvornår det er alt for tidligt, og der er kun problemer lige i højløbet. Der må vi lukke døre, og om natten bli'r der ikke sovet ret godt (piiiiv, piiiiv, hyyyyyl, kratte-kratte-på-døren... :lol: ). Som regel kun én eller to nætter, så er der ro igen. De tidligere 3 hun har haft, har været liiiidt mere frække, men har også godt vidst hvornår det var for tidligt - og hvornår man måske kunne ha' en chance... :slem: De to af søsters hanhunde havde prøvet at bedække rigtig (ingen af mine!!!), de to andre ikke. Og jeg synes ikke der har været nogen forskel på dem. At den hun har nu er så ekstremt nem, kommer sig nok mest af at han er en så uhyrligt artig hund, sådan generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, min han reagerer de dage hvor hans næse fortæller ham at der er "noget at hente", og det er nærmest på minuttet at han vender sig væk fra tæven, når hun ikke er moden mere, alle hunde er i dag lukket sammen igen, efter 1 uge med højløbske tæver. Det er jeg virkelig glad for, tænk hvis han reagerede i hele perioden, så måtte vi finde et nyt hjem til ham, med alle de tæver i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo fået en tidligere avlshund ind, så jeg er nysgerrig på om andre hanhundeejere oplever det samme. Han reagerer KUN på højløbske tæver - og det er simpelthen rart. Jeg ved ikke om det skyldes, at han "ved" hvad det handler om efter 3 års erfaring i avl, eller om han bare trives godt fertil.

 

Jeg synes tit man læser om hanner, der reagerer på alt og alle. Jeg blev advaret mod at tage en tidligere avlshan, og så er han den nemmeste hund omkring tæver

 

Nu blev jeg lidt nysgerrig - kan andre genkende det? At deres han kun reagerer på dem, når "tiden er inde"?

Det skyldes uden spor tvivl, at han ved, hvad det handler om. Vores første airedale prøvede at spille smart, da hans første "kone" kom for at blive parret, men det var et par dage for tidligt, hvilket hun fortalte ham, så det ikke kunne misforstås.

 

Efter første "bryllupsnat" var han lige så nem som din avlshund. Han vidste af erfaring, at den stod på fæle hug, hvis han forsøgte sig før tid, så det lod han nemt være med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Victor har aldrig boet sammen med tæver, siden han var 8 uger gammel. Han reagere også først når en tæve er højløbsk. Vi har ofte gået ture med tæver, der har været løbske og der har ingen problemer været. Det er som sagt først når de er højløbske at vi har måtte droppe turene sammen. Der har heldigvis aldrig været problemer med at holde kontakten til ham, når der er løbske tæver. Han elsker duften af tæve tis og bliver helt salig når han fordyber sig i den "dejlige" duft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther er "på" bare han kan dufte en tæve der tænker på at komme i løbetid, det er så træls. De sidste to dage har han gået og pevet genboens labbe pige er i løbetid.

Sådan har han altid haft det, han er virkelig interesseret i de damer der skal i løb, er i løb, og færdig med løb. Dog humper han ikke damer man er vel alligevel lidt galant :mrgreen:

 

Zeus er total ligeglad, som i helt ligeglad med løbske damer, dametis mv. Det tog mig et år at træne ham til at ignorere denne duft men hold da op det er dejligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er den lykkelige ejer af 2 bomuldshunde, som tilfældigvis er lige gamle - på dagen - selv om vi har haft hannen Simba fra hvalp, og købt ved Varde, og tæven Luna købte vi i 2014 på Sjælland. Simba reagerer også på Luna ca hver kvartal, hvor han forsøger ihærdigt at komme på hende, uanset om vi er ude at gå tur, eller om det er hjemme. Tisser hun, er det sikkert, at Simba kommer og tjekker det ud bagefter. Han er hendes tro følger. Dog kun en gang over 2 nætter har vi oplevet hylen og piven om natten fra Simbas side, fordi det nok var på toppen med Luna. Men vi har stadig til gode at han får endelig lov, da hun jager ham væk efter 10 sekunder. Vi har snakket om, om det mon er fordi hun opfatter han som en bror, siden han ikke får lov?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er den lykkelige ejer af 2 bomuldshunde, som tilfældigvis er lige gamle - på dagen - selv om vi har haft hannen Simba fra hvalp, og købt ved Varde, og tæven Luna købte vi i 2014 på Sjælland. Simba reagerer også på Luna ca hver kvartal, hvor han forsøger ihærdigt at komme på hende, uanset om vi er ude at gå tur, eller om det er hjemme. Tisser hun, er det sikkert, at Simba kommer og tjekker det ud bagefter. Han er hendes tro følger. Dog kun en gang over 2 nætter har vi oplevet hylen og piven om natten fra Simbas side, fordi det nok var på toppen med Luna. Men vi har stadig til gode at han får endelig lov, da hun jager ham væk efter 10 sekunder. Vi har snakket om, om det mon er fordi hun opfatter han som en bror, siden han ikke får lov?

 

Nej, det må næsten være tilfældigheder. En højløbsk tæve ville også lade bror, far og diverse bedstefædre parre hende, hunde har ikke samme opfattelse af den slags som vi har.

 

Dog synes jeg at have læst noget om at nogen tæver ikke vil parres af "svage hanner", så måske det er derfor... Altså at hun bare ser sigselv som bossen? No idea hvis den teori holder eller om det bare er noget en eller anden tåbe har fortalt mig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Ramses kunne sagtens gå tur sammen med sin bedsteveninde når hun kom i løbetid.. Han snusede lige lidt og blafrede med mulen.. Men han prøvede ikke på noget.

Først når hun var højløbsk måtte vi lige gå hver for sig i 2-3 dage..

 

Så sad han hjemme og tuuuudede i haven...

 

Men når hun ikke var højløbsk mere, så kunne vi fint gå tur sammen igen..

vi gik tur sammen hver dag, så han vidste nøjagtigt hvornår det var tid..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...