Hop til indhold

Cocker Spaniel og pels fy


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hejsa jeg har sat og læst og læst, men jeg syntes ikke jeg finder svaret, udover at det er et stort fy! Jeg er ved at kigge på nogle forskellige Spaniels og syntes at den Engelske Cocker Spaniel måske passede ret godt på mig. MEN jeg er ikke van til andet pelspleje end bad og en god omgang børstning. Jeg ved at man ikke må klippemaskine ifølge de fleste hen over ryggen, men man må godt bruge en trimmer i hovedet?

Og at de har brug for en ugentlig ordentlig gennembørstning og en månedlig pote klipning, men ikke behøver bad oftere end andre hunde, har jeg i hvert fald fået fortalt :).

Og at man kan bruge en Furminator til ryggen. Og at man kun trimmer det yderste af øret, men ikke plukker. Har jeg fanget det rigtigt?

 

Hvordan er jeres hunde med snavs og betændelse i ørerne og løber deres øjne meget?

 

Det mit fy spørgsmål er at hvis nu man ikke vil udstille og man måske godt kunne tænke sig at holde en Cocker i en lidt kortere pels udgave, kan man så det og er det smart? Hvor kort er okay? Jeg snakker naturligvis ikke en barberet, men korte faner på ben og under maven? Og er der nogen der har billeder af en kort klippet Cocker Spaniel? Jeg ved godt at man kan argumenterer at man ikke skal have en Cocker hvis den ikke må være langhåret, men jeg er ikke helt enige i det.

 

Håber i kan svare mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til man ikke må maskinetrimme ryggen, skulle vist være at de så skulle blive træls i pelsen og begynde at krølle. Så vidt jeg ved, men jeg er helt ny i denne verden, så jeg undrer mig også. Jeg tænker bare at en kortere klippet Cocker Spaniel er nemmere at holde især hvis man ikke er van til pels pleje

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke en skrøne!!!. En Cockers pels skal trimmes for at fjerne de døde hår der ikke selv slipper. Klipper man i pelsen bliver den krøllet, mat og filtrer desuden meget lettere. Da jeg havde springer klippede jeg hans ører kort for at undgå flåter og bare et par års klip gav ham mat-grålige ører fyldt med krøller når pelsen voksede ud. Det er som om klippet pels vokser i et helt andet gear end trimmet pels og desværre skal der kun et par gange til med saksen før forandringen bliver permanent.

 

Jeg kunne sagtens se mig selv med en Cocker, men ikke de pelsbomber jeg ser rundt omkring på udstillinger. Jeg ved at et par opdrættere opdrætter stadart cockere til jagt og de er meget mindre pelsede (har bl.a. kort pels på ryggen og oven på hovedet),.. som en rigtig Cocker bør være. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke en skrøne!!!. En Cockers pels skal trimmes for at fjerne de døde hår der ikke selv slipper. Klipper man i pelsen bliver den krøllet, mat og filtrer desuden meget lettere. Da jeg havde springer klippede jeg hans ører kort for at undgå flåter og bare et par års klip gav ham mat-grålige ører fyldt med krøller når pelsen voksede ud. Det er som om klippet pels vokser i et helt andet gear end trimmet pels og desværre skal der kun et par gange til med saksen før forandringen bliver permanent.

 

Jeg kunne sagtens se mig selv med en Cocker, men ikke de pelsbomber jeg ser rundt omkring på udstillinger. Jeg ved at et par opdrættere opdrætter stadart cockere til jagt og de er meget mindre pelsede (har bl.a. kort pels på ryggen og oven på hovedet),.. som en rigtig Cocker bør være. :slem:

 

Okay super tak! Så er jeg sikker på det :). Hvad så hvis man trimmer og bruger alle de rette redskaber som man ville bruge ved det lange hår, men simpelthen bare gør det kortere end man ville gøre ved at cocker normalt? Det kan vel ikke skade? Den opdrætter jeg har kig på, har ikke hvad jeg vil kalde pelsbomber og hun siger også selv at hendes ikke er dem med mest pels. Men de har selvfølgelig det lange hår på ører, faner, bukser og under maven. Og det er de steder jeg ville trimme kortere, så det ikke hænger og dingler. Hvis det giver mening? :) En sporty/hvalpe udgave af klip :)

Link til indlæg
Del på andre sites

At trimme er at rykke løse hår ud! Ikke at klippe med maskine, ;) på ryggen må du ikke klippe, der rykkes løse hår ud det vil sige trimmes;) jeg klipper faner og ører kortere, jeg ser ikke en forskel på pelsen her;) på ryggen hvor der er underuld går det helt galt hvis du klipper, det er vigtigt at få fjernet det døde underuld, ellers filtrer det og bliver til en tæt "kage" som ikke lader luft slippe ind;)

det vil sige, klip faner og ører er ok;) resten af hunden skal trimmes, og ikke klippes hverken med maskine eller saks;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay super tak! Så er jeg sikker på det :). Hvad så hvis man trimmer og bruger alle de rette redskaber som man ville bruge ved det lange hår, men simpelthen bare gør det kortere end man ville gøre ved at cocker normalt? Det kan vel ikke skade? Den opdrætter jeg har kig på, har ikke hvad jeg vil kalde pelsbomber og hun siger også selv at hendes ikke er dem med mest pels. Men de har selvfølgelig det lange hår på ører, faner, bukser og under maven. Og det er de steder jeg ville trimme kortere, så det ikke hænger og dingler. Hvis det giver mening? :) En sporty/hvalpe udgave af klip :)

Faner, bukser, hals og underlinje (altså pelsen under maven) er jo noget man retter til med en saks (altså klipper) så det tror jeg godt du kan tage længde af, også uden at ødelægge pelsen. Det kunne jeg på min springer, men det kan være vi skal have Ulla H eller Christina98?? på banen,.. jeg aner bare ikke hvordan man tagger. Under alle omstændigheder skal du have fat i en filérsaks, det giver det pæneste resultat.

madan-filersaks.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

2013 004.jpg

Man kan godt selv ordne en standardcockers pels. Og man kan sagtens plukke og med coat-king holde ryggen pæn. Spanielklubben har ret gode trimmekursus, så tilretning af pelslængde er jo op til en selv. Ofte maskinklippes de ældre , ofte steriliserede tæver på ryggen med maskine, og ja det er let, men ikke kønt.

Personligt så er mine 2 yngste så nogle frygtelige svin, som oftest ikke kan udredes uden vask med shampoo og masser af balsam.

Den udstillingspels, der hersker i dag, er krævende. Og slæber en masse møg til huse.

Og ja, ofte vænnes hvalpe heldigvis fra opdrætter til at stå på trimmeborde og pilles, børstes, og dette bør fortsættes hos ny ejer.

P1010060.jpg

Freddy og Debbie 2.jpg

Freddy 14.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man vil klippe handler det om at få fjernet så meget underuld til dagligt som muligt ved at frisere, strigle, børste ofte. Gør man det sker der ikke noget ved at klippe på kroppen, bortset fra at en spaniel bør have de flotte faner og lange øre efter min smag

Link til indlæg
Del på andre sites

At trimme er at rykke løse hår ud! Ikke at klippe med maskine, ;) på ryggen må du ikke klippe, der rykkes løse hår ud det vil sige trimmes;) jeg klipper faner og ører kortere, jeg ser ikke en forskel på pelsen her;) på ryggen hvor der er underuld går det helt galt hvis du klipper, det er vigtigt at få fjernet det døde underuld, ellers filtrer det og bliver til en tæt "kage" som ikke lader luft slippe ind;)

det vil sige, klip faner og ører er ok;) resten af hunden skal trimmes, og ikke klippes hverken med maskine eller saks;)

 

Okay så forstår jeg det bedre :)! Så du klipper din cocker kortere? Må jeg se et billede af hende, for at se hvordan du har klippet hende?

 

Faner, bukser, hals og underlinje (altså pelsen under maven) er jo noget man retter til med en saks (altså klipper) så det tror jeg godt du kan tage længde af, også uden at ødelægge pelsen. Det kunne jeg på min springer, men det kan være vi skal have Ulla H eller Christina98?? på banen,.. jeg aner bare ikke hvordan man tagger. Under alle omstændigheder skal du have fat i en filérsaks, det giver det pæneste resultat.

madan-filersaks.jpg

 

Eller man køber sig en hårløs version ala min :mrgreen:

[ATTACH=CONFIG]126864[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]126865[/ATTACH]

 

Okay super tusind tak, jeg tænker nemlig også at det nok ikke gør noget at klippe faner, ører og under maven lidt kortere. Jeg snakker jo slet ikke Labrador kort, men bare en længde på en 4-6 cm i stedet for næsten gulv lang.

Hun er så flot, men tror bare ikke FT'er er noget for mig. De hjemmesider jeg har set ed opdræt af FT'er gør det ret tydeligt at det er en hund som skal bruges en hel del. Det ved jeg også godt at en standard Cocker skal, men det lyder bare mere som en konkurrence vaps og det er ikke lige mig :). Selvom jeg syntes de er vanvittig smukke. Jeg kan dog godt lide en Cocker's pels, jeg vil bare måske godt holde den det kortere, men stadig med lidt faner osv.

[ATTACH=CONFIG]126871[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]126872[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]126873[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]126874[/ATTACH]

Man kan godt selv ordne en standardcockers pels. Og man kan sagtens plukke og med coat-king holde ryggen pæn. Spanielklubben har ret gode trimmekursus, så tilretning af pelslængde er jo op til en selv. Ofte maskinklippes de ældre , ofte steriliserede tæver på ryggen med maskine, og ja det er let, men ikke kønt.

Personligt så er mine 2 yngste så nogle frygtelige svin, som oftest ikke kan udredes uden vask med shampoo og masser af balsam.

Den udstillingspels, der hersker i dag, er krævende. Og slæber en masse møg til huse.

Og ja, ofte vænnes hvalpe heldigvis fra opdrætter til at stå på trimmeborde og pilles, børstes, og dette bør fortsættes hos ny ejer.

 

Okay jeg har ikke rigtigt planer om at maskine klippe, tror jeg har misforstået en del af de ord man bruger :P. Blandet vil at trimme for et menneske være at bruge en klippe/trimme maskine til sit skæg eller hoved, men nu er jeg med :). Den opdrætter jeg har kig på bruger coat king og ellers effilersaks og normale saks til alt.

 

Jeg havde bare set i videoer fra udlandet at de bruger en trimme/klippe maskine til ansigt og ører.

 

Hvis man vil klippe handler det om at få fjernet så meget underuld til dagligt som muligt ved at frisere, strigle, børste ofte. Gør man det sker der ikke noget ved at klippe på kroppen, bortset fra at en spaniel bør have de flotte faner og lange øre efter min smag

 

Så du mener at hunden ikke vil få krøllet, træls og glansløs pels, hvis man maskineklipper, hvis man børster dagligt? Jeg vil hellere ikke fjerne alt det lange, det vil stadig have lidt længde, men ikke så langt som til en udstilling. Derudover kan det jo sagtens være at jeg kommer på helt andre tanker, når jeg på et tidspunkt står med en Cocker Spaniel mellem hænderne, men jeg ville bare være sikker på at længden godt kunne tages af, hvis jeg ønskede det. Jeg syntes altså også at dem i hvalpklip i ret søde at klippe på

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis ingen af jer bruger maskine, så går jeg udfra at i sagtens kan få håret kort nok om mulen, så der ikke opstår hudirritationer? Jeg er lidt nervøs for at få en Cocker også ødelægge den af på en eller anden måde med pelsen, ørerne eller huden. Men tænker at man vel altid lige skal lære det? Og det lyder ikke til at det er et kæmpe problem eller opgave for jer? Jeg elskede at nusse om min Labrador blanding, så jeg har som sådan ikke et problem med pelspleje, men bliver da lidt usikker, når det er en pels man kan ødelægge og ikke som de andre racer, hvor man kan begå fejl og det sker der ikke noget ved

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal så lige sige at mine Spaniels er FT Spaniels, som hverken klippes eller trimmes men friseres grundigt et par gange om ugen - og så klipper jeg jo poterne engang imellem.

 

Min erfaring med at trimme kontra klippe stammer mere fra Riesenschnauzere vi havde tidligere. Der kunne man roligt klippe, bare man hele tiden sørgede for at frisere døde hår (underuld) ud flere gange ugentligt.

 

561-802001cut_zps65ae6b19.jpg

 

maggieBonneiogMille_zpsf039afa6.jpg

 

bonnie1_zps0b2c0641.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal så lige sige at mine Spaniels er FT Spaniels, som hverken klippes eller trimmes men friseres grundigt et par gange om ugen - og så klipper jeg jo poterne engang imellem.

 

Min erfaring med at trimme kontra klippe stammer mere fra Riesenschnauzere vi havde tidligere. Der kunne man roligt klippe, bare man hele tiden sørgede for at frisere døde hår (underuld) ud flere gange ugentligt.

 

561-802001cut_zps65ae6b19.jpg

 

maggieBonneiogMille_zpsf039afa6.jpg

 

bonnie1_zps0b2c0641.jpg

 

Okay tak :). Dine er Ft springer spaniel ikke? De er i hvert fald lige lidt for store til mit behov lige pt. Men utrolig lækker hund! Jeg vil egentlig nok helst undgå den store pelspleje, men jeg er villig til at lære det for den rette race og hund, det er bare noget som kan gøre mig lidt usikker, da jeg slet ikke er kendt i klippe/trimme verden og syntes at kortere klippet/mere sporty hunde er mest mig og mest praktisk når man ikke ska udstille.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja du må da ;)

 

Ej hvor er hun bare fin! :)

mine er FT Spaniels. 15 kg hver, så de er nu ikke så store. Ikke større end mange Standard Cocker hanner

 

Okay troede faktisk at de var større mere i stil med springeren

Link til indlæg
Del på andre sites

Jer som har Ft'er hvordan synes i at man skal være som hundejer for at kunne stimulerer en Ft'er i forhold til at stimulerer en Standard? Jeg ved godt at der er forskel på hunde som på mennesker, men hvis man ikke er til jagt eller har planer om at gå til en hunde sport på konkurrence plan, er det så forsvarligt at få en Ft i stedet for en Standard?

 

Jeg kan fortælle lidt om hvordan jeg havde Jack i en normal hverdag.

 

Morgen startede med 20-35 min gåtur og derefter morgenmad som fodersøg i haven

 

Så ville han gerne sove en times tid eller to

Eller være med i hvad jeg lavede

 

Så blev der leget/trænet lidt for sjov

 

Eftermiddags tur på 1-1,5 time tit mere med indlagt friløb og evt. svømme tur i åen/søen

 

Hjem og lave mad, hvor Jack fik sit mad i en "skatte-kiste" eller foder bold, evt. lidt af det i træning, imens jeg ventede på min mad blev færdig.

 

Så hyggede vi lidt på sofaen og en gang om ugen fik vi trænet igennem enten inde eller på tur alt afhængig af vejr, da han havde adfærds problemer med andre hunde, blev det mere og mere sjældent, da vi trænede "ikke gø af hunde på hver tur".

 

Han fik så derudover lege tid med hunde han kendte, var med overalt som ikke krævede bus (derfor jeg ønsker mig en mindre hund som kan komme med rundt). Vi brugte også tid på at ligge på gulvet og blive børstet 14. dag. Han var med i alt der foregik herhjemme, hjalp faktisk med havearbejde og bar mine strømper med ind i skuffen når det var vasketøjs tid og bar avisen ind, bar nogle gange små poser og vi lavede også en del kravlende rundt på ting indtil han fik sin ryg skade.

 

Hvad tænker i om det? Jeg har jo faktisk brug for en aktiv hund, men jeg føler ikke jeg kan klare en hund som ville løbe på væggene, hvis vi ikke lige fik trænet. Da jeg har noget angst og en personligheds forstyrrelse, så har jeg brug for en hund som kan være i ro i et par dage (altså Jack fik altid sine 3-4 gåture uanset hvad og sit fodersøg, så det er kun træningen som ikke er der i de par dage engang imellem)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og findes der overhovedet en opdrætter af Ft Cocker Spaniel i Nordjylland? Jeg har jævnt svært ved at finde en

 

Der er nu flere, men jeg vil råde dig til at spørge omkring FT Spaniels på FB. Der er et par grupper hvor mange med kendskab til racerne skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nu flere, men jeg vil råde dig til at spørge omkring FT Spaniels på FB. Der er et par grupper hvor mange med kendskab til racerne skriver.

Jeg ringede og snakkede med en opdrætter men han havde så ft springer spaniel og han mente godt at jeg kunne have en, men at de jo er meget lavet af jægere til jægere. Kan du anbefale en okay god facebok gruppe som også kan råde når den ikke skal være til jagt?

 

PS. Jeg har lavet en tråd hvor folk kan give deres mening til hvilket racer passer til mig under hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo på min første ft cocker, men det du beskriver kunne Wilma sagtens leve med. Der er dog noget helt særligt over at se hende udfolde sig med det hun er lavet til. Hun elsker helt sikkert at løbe og lege med de andre, elsker at træne alt muligt, men når hun afventer et release cue på at afsøge et krat, så er hun lige så hun stråler og vibrerer af spænding...

 

Aner intet om springerne, men cockeren er "vimmer" - de slår nærmest vejrmøller når de går sammen med dig :mrgreen: og slår krølle på sig selv af begejstring over alt her i livet: mennesker, mad, andre hunde, legetøj, en åben dør osv osv... Jeg synes det er über charmerende, men den mening deles langt fra af alle! Nogle mennesker får stress i deres hoveder bare af at kigge på hende....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo på min første ft cocker, men det du beskriver kunne Wilma sagtens leve med. Der er dog noget helt særligt over at se hende udfolde sig med det hun er lavet til. Hun elsker helt sikkert at løbe og lege med de andre, elsker at træne alt muligt, men når hun afventer et release cue på at afsøge et krat, så er hun lige så hun stråler og vibrerer af spænding...

 

Aner intet om springerne, men cockeren er "vimmer" - de slår nærmest vejrmøller når de går sammen med dig :mrgreen: og slår krølle på sig selv af begejstring over alt her i livet: mennesker, mad, andre hunde, legetøj, en åben dør osv osv... Jeg synes det er über charmerende, men den mening deles langt fra af alle! Nogle mennesker får stress i deres hoveder bare af at kigge på hende....

 

Jeg tror så også det har lidt med håndtering at gøre. Hvis du kan lide det sådan vil hunden jo gerne please, men man kunne formentlig også have tilskyndet til en mere rolig opførsel uden at gå imod hundens natur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...