Hop til indhold

Endnu en myte der vist bør aflives.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg mener det var Umulia der på et tidspunkt skrev, at en blandingshund har lige gode chancer for at få de gode/sunde gener fra en eller begge forældre som at få de dårlige/usunde gener fra begge. Hvis begge forældre til en blandingshund har tendens til den samme sygdom, lad os bare sige HD, så har blandingen nok større chance for at få sygdommen fordi forældrene formodentlig ikke er testet.

 

Men hvis blandingshunden er af to racer med vidt forskellige arvelige sygdomme, vil jeg tro at risikoen er mindre. Men så vil jeg tro, at der er risiko for andre problemer fordi forældrene så sandsynligvis er af meget forskellige størrelser, da arvelige sygdomme/problemer tit har at gøre med størrelsen. Der er selvfølgelig undtagelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener det var Umulia der på et tidspunkt skrev, at en blandingshund har lige gode chancer for at få de gode/sunde gener fra en eller begge forældre som at få de dårlige/usunde gener fra begge. Hvis begge forældre til en blandingshund har tendens til den samme sygdom, lad os bare sige HD, så har blandingen nok større chance for at få sygdommen fordi forældrene formodentlig ikke er testet.

 

Men hvis blandingshunden er af to racer med vidt forskellige arvelige sygdomme, vil jeg tro at risikoen er mindre. Men så vil jeg tro, at der er risiko for andre problemer fordi forældrene så sandsynligvis er af meget forskellige størrelser, da arvelige sygdomme/problemer tit har at gøre med størrelsen. Der er selvfølgelig undtagelser.

 

Jeg tror man har påvist, at generation1 vist er mindre tilbøjelig til at få skavanker ved en blanding af to forskellige racer, men derefter går det vist ned af bakke? Men hvor søren mon jeg læste det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man hører jo ofte at racehunde er mere syge end blandingshunde, men det bør man måske ikke stole på. Læs selv.

 

http://dogsuniverse.dk/artikler/amerikansk-rapport-sammenligner-risikoen-for-arvelige-sygdomme-hos-blandingshunde-og-racehunde/

 

Jeg er ked af at være forudsigelig, men det resumé af den amerikanske artikel, man kan læse via linket på dogsuniverse, konkluderer ikke det samme som den danske artikel...

 

Det er selvfølgelig ok at tage noget forskning, og bruge det til sit eget formål, men artiklen (den amerikanske) siger jo netop at 10 arvelige sygdomme forekommer oftere hos racehunde og kun én forekommere oftere hos blandingshunde, medens de har 13 til fælles. Det giver, alt andet lige, point til blandingshundene.

 

Dog må man jo lige huske på at alle hunde i undersøgelsen var syge. Man kan derfor ikke konkludere ud fra denne undersøgelse, at den ene eller anden slags er mere eller mindre syge generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der noget der viser at vi ikke er på rette vej avslmæssigt mht sundhed. Der burde vel være tydelig bedre sundhed inden for de racer hvor man tager sundhed "meget alvorligt" og tester for alt mellem himmel og jord, før hundene anvendes i avl?

 

Men jeg ser ikke disse racer (og krydsninger efter dem) skille sig markant ud og have meget færre sygdomme og leve meget længere.

 

Racer burde kunne avles sundere og sundere, men det skert vis ikke. Derfor er bastarder mindst lige så sunde, som gennemsnit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der noget der viser at vi ikke er på rette vej avslmæssigt mht sundhed. Der burde vel være tydelig bedre sundhed inden for de racer hvor man tager sundhed "meget alvorligt" og tester for alt mellem himmel og jord, før hundene anvendes i avl?

 

Men jeg ser ikke disse racer (og krydsninger efter dem) skille sig markant ud og have meget færre sygdomme og leve meget længere.

 

Racer burde kunne avles sundere og sundere, men det skert vis ikke. Derfor er bastarder mindst lige så sunde, som gennemsnit.

 

Det der står i konklusionen (min oversættelse):

Nyligt fremavlede racer, eller hunde med lignende afstamning, syntes at være mere modtagelige for visse sygdomme, der påvirker alle nært beslægtede racerene hunde, medens sygdomme med lige forekomst i de to grupper tyder på at disse sygdomme stammer fra gamle mutationer, der er spredt i den almene hundebestand. Resultaterne gav indsigt i, hvordan avlsmetoder kan reducere forekomsten af en lidelse.

 

- siger at undersøgelsen kan hjælpe forskerne med at give anbefalinger til opdrætterne, om bedste avlspraksis.

Det er så spørgsmålet - og det står for min egen regning - om opdrætterne tager de gode råd til sig, hvis det f.eks. betyder at man skal give køb på nogle ønsker ang. eksteriør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af at være forudsigelig, men det resumé af den amerikanske artikel, man kan læse via linket på dogsuniverse, konkluderer ikke det samme som den danske artikel...

Jeg skimmede bare starten, men kan da godt se at det sidste vist er blevet oversat med en vis fantasi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være vanskeligt at avle væk fra sygdomme.

 

En veninde var opdrætter af en småt repræsenteret race, og denne race kan udvikle en nyresygdom.

Denne sygdom viser sig typisk først når hunden er 4 - 6 år og først i de senere år har man kunne teste for at tjekke om hunden var bærer og/eller for sandsynligheden for at den ville udvikle sygdommen.

Min veninde gjorde et kæmpe arbejde i at finde sunde hunde til sit lille opdræt, blandt andet ved at importere sæd og ved at indkøbe hunde fra oprindelseslandet (Afrika).

I den anden ende af landet sad der så en opdrætter med en World Champion, som blev brugt til stort set alt der kunne kravle og gå af tæver. Det viste sig desværre at hanhunden fik påvist denne nyresygdom i vist nok 7 års alderen, men da havde han fået mange, mange hvalpe og var også blevet "bedstefar" til flere kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang gadehunde så oplever jeg tit, at folk tror, at de ikke kan få HD fx fordi de er vokset op på gaden og kun de stærke overlever. Det passer naturligvis ikke. Vores Hugo havde spondylose, HD på begge ben samt gigt i albuerne. Årsagerne var nok flere - opvækst med dårlig føde, hårdt liv, indfangning af kødmarkedsfolk med wire, men måske også ren genetik dvs dårlig avl, da han gik på gaden til han var ca 11 mdr - i den tid kan du nå at lave mange kuld hvalpe og give dine gener videre - netop fordi mange af sygdommene viser sig sent, men jeg fik tit at vide at så er han jo sundere end en dansk hund.... naaaj... har du set hvordan min hund går? Hembo kunne direkte mærke de steder wiren havde revet skellettet fra hinanden iøvrigt :( Det har ikke kun været arvelige faktorer, men HD viser sig så sent, at hans forældre sagtens kan have haft det også

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være vanskeligt at avle væk fra sygdomme.

 

En veninde var opdrætter af en småt repræsenteret race, og denne race kan udvikle en nyresygdom.

Denne sygdom viser sig typisk først når hunden er 4 - 6 år og først i de senere år har man kunne teste for at tjekke om hunden var bærer og/eller for sandsynligheden for at den ville udvikle sygdommen.

Min veninde gjorde et kæmpe arbejde i at finde sunde hunde til sit lille opdræt, blandt andet ved at importere sæd og ved at indkøbe hunde fra oprindelseslandet (Afrika).

I den anden ende af landet sad der så en opdrætter med en World Champion, som blev brugt til stort set alt der kunne kravle og gå af tæver. Det viste sig desværre at hanhunden fik påvist denne nyresygdom i vist nok 7 års alderen, men da havde han fået mange, mange hvalpe og var også blevet "bedstefar" til flere kuld.

 

Så hvor den ene opdrætter bekæmper (eller forsøger), udbreder den anden hovedløst :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvor den ene opdrætter bekæmper (eller forsøger), udbreder den anden hovedløst :(

 

 

Ja, det er skrækkeligt.

Dette ligger nogle år tilbage, men mon ikke det stadig er sådan?

 

Det skal retfærdigvis siges, at den "udbredende" opdrætter troede hanhunden var rask, men alligevel et dårligt valg at lade en enkelt hanhund sætte sig på stort set al avl i landet af så lille en race

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes eksemplet viser ganske godt, hvorfor man hovedsagelig bør bruge gamle hanhunde i avlen. Nu ved jeg jo godt at for at se hvordan den avler, er man nødt til at avle, men det er tendensen jeg er ude efter.

 

Det der sker nogen gange er at en dygtig og ambitiøs hundemand fx importerer en hanhvalp af gode linjer. Så bliver der trænet, udstillet, prøvet - og den vinder noget "særligt" i en alder af måske 2 -3 år - og nu bliver der bare solgt bunkevis af parringer.

 

Det havde været bedre at parre få gange og så vente 3-4 år og se resultatet - og hvis hannen stadig er sund og rask og hvalpene efter den også er gode, ja så kan man avle meget mere.

 

Når jeg vælger hanhund til mine tæver, kigger jeg ikke på hanner under 6-7 år og som har avlet godt tidligere. Jeg lader de større opdrættere om at prøve nye avlshanner - og så bruger jeg dem som de bedste avlere bruger og som er noget ældre.

 

Maggie far var over 10 år, Milles far ligeså.

 

Med tæver forholder det sig jo lidt anderledes, men også her kunne man godt tage et kuld i 3-4 løbetid og så vente 2 år så man kunne se resultatet før man avlede videre og naturligvis kun gør det hvis første kuld var godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er skrækkeligt.

Dette ligger nogle år tilbage, men mon ikke det stadig er sådan?

 

Det skal retfærdigvis siges, at den "udbredende" opdrætter troede hanhunden var rask, men alligevel et dårligt valg at lade en enkelt hanhund sætte sig på stort set al avl i landet af så lille en race

Jeg mener altså DKK har lavet regler for hvor mange hvalpe en hund må være mor eller far til. Hvis ikke det er regler er det i hvert fald med i deres etiske anbefalinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg sikkert upopulær blandt de mange ejere af hunde med stamtavle, men er det ikke almindeligt anerkendt at krydsninger ofte lever længere end racehunde i samme størrelse?

G følge en undersøgelse i DKK blad engang for en del år siden så var blandinger generelt dem med næst længst levetid

Pudler var nummer et.

 

Begge dele slået sammen i en kategori uafhængig af størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

G følge en undersøgelse i DKK blad engang for en del år siden så var blandinger generelt dem med næst længst levetid

Pudler var nummer et.

 

Begge dele slået sammen i en kategori uafhængig af størrelse.

Så pudler lever længst, er klogest og allergivenlige. Hmm måske burde man overveje en puddel som næste hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at det med at en race lever længere end andre racer er en lidt nem konklusion af en undersøgelse for oftest afhænger det af ejeren, hvor gammel en hund bliver.

Jo, nogle hunde, og racer, bliver ældre, men en lille puddel kan f.eks. leve mange år som blind eller delvist blind og en labrador kan leve længe med en smertende HD, hvis den får lov. Så hellere syntes jeg, at man skulle have lavet en undersøgelse over hvilke racer som er sunde længst. Men jeg ved naturligvis ikke, hvad formålet med undersøgelsen var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at det med at en race lever længere end andre racer er en lidt nem konklusion af en undersøgelse for oftest afhænger det af ejeren, hvor gammel en hund bliver.

Jo, nogle hunde, og racer, bliver ældre, men en lille puddel kan f.eks. leve mange år som blind eller delvist blind og en labrador kan leve længe med en smertende HD, hvis den får lov. Så hellere syntes jeg, at man skulle have lavet en undersøgelse over hvilke racer som er sunde længst. Men jeg ved naturligvis ikke, hvad formålet med undersøgelsen var.

 

Så vidt jeg husker byggede den på statistik fra hunde registret.

 

Så et meget stort antal hunde. Men uden at se på årsagen til døden. Og folk kan jo også glemme at melde deres hund død, men det sker nok ikke oftere for pudler end for andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg husker byggede den på statistik fra hunde registret.

 

Så et meget stort antal hunde. Men uden at se på årsagen til døden. Og folk kan jo også glemme at melde deres hund død, men det sker nok ikke oftere for pudler end for andre.

Hvis det kommer fra hunderegistret kan det vel egentlig ikke bruges til ret meget. Tror mange mennesker glemmer at melde hundens død, så man skulle måske have kigget forsikringsselskaberne over skulderen i stedet.

 

I det hele taget glæder jeg mig til at hunde bliver noget der bliver mere accepteret at folk interesserer sig for, for det er da sørgeligt det statistiske materiale der foreligger på området. Især når man tænker på hvad der ellers laves undersøgelser over. Kan huske noget om en undersøgelse der skulle vise hvilken ugedag man var mest heldig, eller noget i den stil. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror aldrig jeg fik meldt Trille død...

 

Det fik jeg gjort med Pelle og, off topic, fik jeg en ligegyldig respons som jeg undrede mig lidt over. Et par dage senere fik jeg igen mail derfra og nu med et par sympatiserende ord ved. Ikke at det er deres job at være personlige, men det lunede lidt alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kommer fra hunderegistret kan det vel egentlig ikke bruges til ret meget. Tror mange mennesker glemmer at melde hundens død, så man skulle måske have kigget forsikringsselskaberne over skulderen i stedet.

 

I det hele taget glæder jeg mig til at hunde bliver noget der bliver mere accepteret at folk interesserer sig for, for det er da sørgeligt det statistiske materiale der foreligger på området. Især når man tænker på hvad der ellers laves undersøgelser over. Kan huske noget om en undersøgelse der skulle vise hvilken ugedag man var mest heldig, eller noget i den stil. :stupid:

 

Tja det er bare kun omkring 20 procent af danske hunde der er syge forsikret og en del af dem har vel et udløb på forsikringen ved feks 10 år.

 

Enig men jeg synes nu faktisk der laves en del forskning på verdensplan. De undersøger ligesom bare ikke altid det mest relevante:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at det med at en race lever længere end andre racer er en lidt nem konklusion af en undersøgelse for oftest afhænger det af ejeren, hvor gammel en hund bliver.

Jo, nogle hunde, og racer, bliver ældre, men en lille puddel kan f.eks. leve mange år som blind eller delvist blind og en labrador kan leve længe med en smertende HD, hvis den får lov. Så hellere syntes jeg, at man skulle have lavet en undersøgelse over hvilke racer som er sunde længst. Men jeg ved naturligvis ikke, hvad formålet med undersøgelsen var.

 

Godt indlæg. Jeg har ofte i klubben for FT Spaniel advokeret for at vi skulle lave et overblik for hvad der er der sætter vores hunde "ud af spillet" - altså hvad der gør den så syge at de ikke kan gå på jagt mere. Så ville vi måske vide hvad vi skal sætte ind overfor - og det vil helt sikkert gavne både hundene og os der bruger dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja det er bare kun omkring 20 procent af danske hunde der er syge forsikret og en del af dem har vel et udløb på forsikringen ved feks 10 år.

 

Enig men jeg synes nu faktisk der laves en del forskning på verdensplan. De undersøger ligesom bare ikke altid det mest relevante:)

Er det virkelig ikke mere end 20%?. Jeg synes godt nok det er dumme penge folk forsøger at spare, men det er sikkert bare mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...