Hop til indhold

Jeg er tvivl og vil gerne høre jeres mening.


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hejsa da jeg er ved at undersøge om Ft/standard Cocker Spaniel er noget for mig, så tænkte jeg at det kunne jo være at i havde lige racen for mig. Jeg står ikke og skal have hund nu, men muligvis om et år og vil derfor gerne undersøge racer i god tid :)

 

Jeg kan tilbyde, når hunden er voksen i en normal hverdag:

 

Morgentur på 20-30 min.

Så morgenmad som fodersøg i haven.

Afslapning og leg/sjov træning

Eftermiddags tur på 1-1,5 time, tit længere med leg, let træning, fri løb, leg med andre hunde, svømme tur i å/sø

Aftensmad i skattekiste/foder bold/let træning, hvis jeg venter på mit mad bliver færdig

Afslapning på sofa, leg

Aftentur på ca 30 min

En ugentlig gennem træning i interval (Kender mest til normal hverdags lydighed)

Hunden er velkommen til at deltage i stort set alt jeg laver og de steder jeg besøger.

Masser af nus og kærlighed

Pels pleje er noget jeg kan lære at gøre, men jeg er mest til en gennembørstning et par gange om ugen, men det er ikke det der skiller os ad, så længe jeg ikke skal plukke ører og sådan.

Masser af motion.

Hunde venner og menneske venner.

 

Jeg ønsker:

 

En hund som er lærnem og lærevillig

En hund som kan tages med rundt i en cykel trailer (Gerne max omkring 16 kg og helst ikke under de 10 kg)

En hund som til nøds ikke fylder så meget, hvis man skulle have den med i en hunde venlig bus.

En hund som er kærlig, men samtidigt kan holde til min til tider lidt skrøbelige psyke.

Som elsker at være med hvor det sker, men som samtidigt også fint kan være alene og ligge lidt selv.

Som har et glad og rart temperament.

En race som ikke har tendens til at ryge i uro med andre hunde, eller tendens til at være skarp/bitchy.

Som kan læres at tages med hvor der er andre vildt levende dyr, såsom ænder.

Som ikke er kendt for at gø.

Som kan slappe af hvis der er et par dage hvor der ikke sker så meget, uden at kravle på væggene.

 

Håber det er nok til at i kan komme på nogle forslag :).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man vil have FT Spaniel vil jeg anbefale træning og aktivering som er målrettet, men og det peger mod jagt, agility eller andet relevant betyder mindre, men man skal arbejde og samarbejde med hunden.

 

her kan du se hvordan jeg arbejder med mine spaniels - og det giver også et billede af størrelsen på hundene

 

https://m.youtube.com/channel/UCBHln01zEDXr7TR8M-n74fw

Link til indlæg
Del på andre sites

Med det du skriver ville jeg godt sælge dig en FT Spaniel hvalp, men gøre opmærksom på at det med ikke at tænde på vildt (ænder, høns, solsorte osv.) skal håndteres fornugtigt fra start, hvilket vil sige at den gerne må interessere sig for det, men ikke løbe efter det. Det kan man vist iøvrigt med fordel træne alle hunde i :-)

 

og så, også som med andre hvalpe, lære den at ro er en god ting indendørs.

 

der er rigelig aktivering i dit program. Nærmere for meget end for lidt.

 

der var en tråd on aktiveringvaf Flattervsom du måske skulle læse. Jeg havde dette indlæg som beskriver en hverdag med mine hunde da Maggie var 7 måneder

 

http://www.hunde-forum.dk/traening/40874-aktivering-af-flatcoated-retriever-4.html

 

 

[h=2]icon1.png Re: Aktivering af flatcoated retriever[/h]

Jeg kan give dig et billede af hvordan min 7 måneders FT Springer Spaniel var ifht. hvor meget/lidt jeg aktiverede og trænede.

 

Til hverdag var vi opp kl 7.30 og gik med hundene (jeg har 2) og de løb løs og luftede sig 15-30 minutter. Nogen gange lod jeg den ene sidde mens den anden apporterer og visa versa. Mad kl 8 og en times ro i hunderum og løbegård. Så kom de ind og gik bare hen og lagde sig. Går jeg i køkkenet efter kaffe følger den unge nok efter og måske finder hun en gammel knogle som får en tur.

 

Luftes i haven kl 11-12 stykker og der er min kone så også komme tilstede og hundene hilser jo og snakker lidt med hende.

 

Engang mellem 14 og 16 går vi så en halv time igen. Her trænes lidt at gå pænt i snor, indkald, stop samt lidt apportering/dirigering - gerne lidt svære ting som at finde tennisbold i højt græs -eller apportere på tværs af terrænskift - og vanskeligts: at sidde stille mens den anden hund trænes
icon_smile.gif

 

Mad efter gåturen. En time i hunderum og løbegård og herefter ind i huset hvor der mest er ro og lidt hygge. Men aldrig uro og lege inde. De luftes et par gange i haven inden natluftning ved 23-tiden 30 minutter fri på engen. Og så godnat.

 

1-2 gange om uden tager hvalpen ud og træner sammen med andre og 1-2 gange tager jeg hende med selv og træner men heslt ikke 2 dage i træk.

 

du kan se videoer af mig og hundene her til inspiration:

 

 

Jeg vil tro man med succes kunne håndtere en Flatter på præcis samme måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

IMG_3177.jpgDa jeg læste dit indlæg tænkte jeg også mellem puddel

 

Men dansk svensk gård hund kunne også være et bud. Dog kan der være meget lyd i dem. Og de er nok mindre undvigende ved konflikt end puddel, men det er nok også meget den enkelte hund

 

Hvis du ikke har krav om at kunne gå løs på ikke indhegnet område ville en beagle også passe rigtig fint

 

Og en spaniel, men der er godt nok nogle stress dyr blandt Cockerme. Ingen hæmninger og meget lyd.

 

Du får lige et billede af min yndlings puddel pige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan i hvert fald sige at beskrivelsen er meget langt fra de 5 FT Springere jeg har ejet. Og også meget langt fra den Cocker vi havde derhjemme.

 

Jeg tror håndteringen er helt afgørende for hvordan hundene bliver. Jeg anbefaler altid jagttræning med hovedvægt på apportering til FT Spaniels - og gerne krævende apportering efterhånden som hunden udvikler sig.

 

Om TS kan og vil arbejde med en FT Spaniel er op til hende, men der er faktisk rigtig mange på FB som er meget begejstrede for FT Spaniels selvom de ikke bruger dem til jagt. Jeg anbefaler det ikke, men beskriver og viser hvordan jeg arbejder med dem, så må TS selv træffe beslutninger om hvorvidt "de passer ind" i familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man vil have FT Spaniel vil jeg anbefale træning og aktivering som er målrettet, men og det peger mod jagt, agility eller andet relevant betyder mindre, men man skal arbejde og samarbejde med hunden.

 

her kan du se hvordan jeg arbejder med mine spaniels - og det giver også et billede af størrelsen på hundene

 

https://m.youtube.com/channel/UCBHln01zEDXr7TR8M-n74fw

Jaah jeg er nok ikke målrettet i træning, så måske den ikke er noget for mig alligevel :/

 

Du kan jo holde en puddel i hvalpeklip :-D@Missing

De er søde, omgængelige, kan lide træning og gode gåture, og er jo ret kvikke.

Det er lidt skægt, jeg sagde til min kammerat, da jeg lavede denne post, at nu sagde folk sku nok en puddel :P. Så det er lidt komisk at alle stort set har vurderet mig til en puddel, som virkeligt er en fantastisk hund. Jeg tror måske bare det er ideen om udseendet på en puddel, når jeg tænker på det. For min mormor havde en puddel og ham så jeg jo ikke på som en "grim" hund, han var jo vidunderlig og ham! Og det samme med en puddel tæve jeg kender, der ser jeg ikke det der kommer frem i mit hovedet når jeg ser hende, for hun ser jo også skide sød ud og vi holder meget af hinanden :). Også hjælper det jo at Missing's Buzz har jeg altid været vild med og vist til venner :).

Jeg er helt enig i at en puddel fx mellem puddel passer betydelig bedre til det du tilbyder ;)

Tak :). Må jeg spørge hvad det er der for dig til at syntes den passer bedre? Ikke fordi der er noget galt i det, men for at jeg får en større forståelse set med et andet blik :)

[ATTACH=CONFIG]126898[/ATTACH]Da jeg læste dit indlæg tænkte jeg også mellem puddel

 

Men dansk svensk gård hund kunne også være et bud. Dog kan der være meget lyd i dem. Og de er nok mindre undvigende ved konflikt end puddel, men det er nok også meget den enkelte hund

 

Hvis du ikke har krav om at kunne gå løs på ikke indhegnet område ville en beagle også passe rigtig fint

 

Og en spaniel, men der er godt nok nogle stress dyr blandt Cockerme. Ingen hæmninger og meget lyd.

 

Du får lige et billede af min yndlings puddel pige.

Jeg har ret dårlig erfaringer med D/S hård hunde og jeg vil godt have en hund med større mulighed for indkald :). Hun ser da helt vildt kær ud i det klip! Jeg vil undersøge puddelen noget mere og snakke lidt med dem jeg kender der har puddel. Men jeg ved de vil sige at det er super nem og glad hund :).

Standard. Har kun mødt ganske få af de andre og det er mere løbe på væggen ivrighed jeg har set der.

 

Men som du siger . Med f T bør man træne målrettet og det ser jeg ikke Mette er så fokuseret på?

Nej jeg vil ikke som udgangs punkt træne målrettet, men for hverdags lydighed og sjov og spas.

Jeg kan i hvert fald sige at beskrivelsen er meget langt fra de 5 FT Springere jeg har ejet. Og også meget langt fra den Cocker vi havde derhjemme.

 

Jeg tror håndteringen er helt afgørende for hvordan hundene bliver. Jeg anbefaler altid jagttræning med hovedvægt på apportering til FT Spaniels - og gerne krævende apportering efterhånden som hunden udvikler sig.

 

Om TS kan og vil arbejde med en FT Spaniel er op til hende, men der er faktisk rigtig mange på FB som er meget begejstrede for FT Spaniels selvom de ikke bruger dem til jagt. Jeg anbefaler det ikke, men beskriver og viser hvordan jeg arbejder med dem, så må TS selv træffe beslutninger om hvorvidt "de passer ind" i familien.

Det er nok faktisk også lidt sådan jeg har det. At de helst burde bruges i sport af en art og der er jeg ikke. Og nok derfor jeg har mine forbehold ved at skulle eje en, for jeg ved at jeg kan tilbyde det som jeg har beskrevet, men jeg vil ikke være "afhængig" af at skulle tilbyde det hele hver dag, hvis det ikke lige kan lade sig gøre med min psyke eller knæer. Og det ville jeg nok få dårlig samvittighed over med Ft'er

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan i hvert fald sige at beskrivelsen er meget langt fra de 5 FT Springere jeg har ejet. Og også meget langt fra den Cocker vi havde derhjemme.

 

Jeg tror håndteringen er helt afgørende for hvordan hundene bliver. Jeg anbefaler altid jagttræning med hovedvægt på apportering til FT Spaniels - og gerne krævende apportering efterhånden som hunden udvikler sig.

 

Om TS kan og vil arbejde med en FT Spaniel er op til hende, men der er faktisk rigtig mange på FB som er meget begejstrede for FT Spaniels selvom de ikke bruger dem til jagt. Jeg anbefaler det ikke, men beskriver og viser hvordan jeg arbejder med dem, så må TS selv træffe beslutninger om hvorvidt "de passer ind" i familien.

Jeg har heller aldrig mødt en springer, af hverken den ene eller anden type, der har været som nogle Cockere er blevet.

 

Jeg har almindelige mennesker til træning med deres hunde og det er her jeg ser nogle havde kæmpe udfordringer.

Især med larm. Det lyder helt fjollet, for racen burde jo ikke gø meget, men det gør en del af dem altså

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hov nu ser jeg lige at en puddel skal have plukket ører. Se endnu en ting jeg ikke har forstand på, kan man ikke bare trimme det? Er det okay nemt at gøre selv eller?

 

Det var også min største hurdle ved pudel plejen

 

Jeg har ladet mig fortælle at der er væsentlig forskel på farven og hvor meget hår der har i ørene, men plukkes skal det. Det skulle dog være ret nemt med den rigtige tang og talkum. Og at vende hunden til det fra lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

En god puddel har et væsentlig roligere temperment, den er ikke så "flyvsk" som en spaniel, er man selv en person som ikke er helt "stabil" i mangel af bedre ord;) så tror jeg man kan få bøvl med en spaniel, jeg tror en spaniel udvikler sig bedst i en stabil og "rolig" atmosfære ;)

det betyder ikke at en puddel er dvask, men at den ikke svinger så nemt med hvis verdenen bliver lidt hektisk ;)

jeg håber det blev lidt forståelig, jeg syntes det er lidt svært at beskrive;)

Link til indlæg
Del på andre sites

En god puddel har et væsentlig roligere temperment, den er ikke så "flyvsk" som en spaniel, er man selv en person som ikke er helt "stabil" i mangel af bedre ord;) så tror jeg man kan få bøvl med en spaniel, jeg tror en spaniel udvikler sig bedst i en stabil og "rolig" atmosfære ;)

det betyder ikke at en puddel er dvask, men at den ikke svinger så nemt med hvis verdenen bliver lidt hektisk ;)

jeg håber det blev lidt forståelig, jeg syntes det er lidt svært at beskrive;)

 

Enig i at Spaniel trives og udvikler sig bedst i stabile, strukturerende rammer, hvor tingene som hovedregel ikke er flyvske og stressede.

 

Det tror jeg så gælder alle hunde, men det er muligt at visse hunde/racer er mere tolerante ifht. dette end andre. Men vil man have en samarbejdende, kvik og medlevende hund, tror jeg egentlig altid men skal være opmærksom på at undgå overophedning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også min største hurdle ved pudel plejen

 

Jeg har ladet mig fortælle at der er væsentlig forskel på farven og hvor meget hår der har i ørene, men plukkes skal det. Det skulle dog være ret nemt med den rigtige tang og talkum. Og at vende hunden til det fra lille.

Okay tak, jeg kan ikke finde ud af om udseendet er noget for mig og om den faktisk er lidt for lille. En mellem puddel ligger mellem 7 og 10 kg, det er lige lille nok :/. Jeg syntes det er ret svært at finde en race i den kg klasse som passer til mig. Men jeg kan simpelthen ikke få en stor hund til at passe ind i mit liv så længe jeg er alene om det.

 

En god puddel har et væsentlig roligere temperment, den er ikke så "flyvsk" som en spaniel, er man selv en person som ikke er helt "stabil" i mangel af bedre ord;) så tror jeg man kan få bøvl med en spaniel, jeg tror en spaniel udvikler sig bedst i en stabil og "rolig" atmosfære ;)

det betyder ikke at en puddel er dvask, men at den ikke svinger så nemt med hvis verdenen bliver lidt hektisk ;)

jeg håber det blev lidt forståelig, jeg syntes det er lidt svært at beskrive;)

Okay tak :). Det bliver rigtigt god mening

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også min største hurdle ved pudel plejen

 

Jeg har ladet mig fortælle at der er væsentlig forskel på farven og hvor meget hår der har i ørene, men plukkes skal det. Det skulle dog være ret nemt med den rigtige tang og talkum. Og at vende hunden til det fra lille.

 

En god puddel har et væsentlig roligere temperment, den er ikke så "flyvsk" som en spaniel, er man selv en person som ikke er helt "stabil" i mangel af bedre ord;) så tror jeg man kan få bøvl med en spaniel, jeg tror en spaniel udvikler sig bedst i en stabil og "rolig" atmosfære ;)

det betyder ikke at

 

en stor puddel tæve kan vel nok passe ind, så store er de vel ikke? Og så tror jeg de er lettere at håndtere end mellem pudler.

 

En Stor Puddel tæve på fx 50 cm kan vel ikke veje mere end 15-20 kg

 

http://www.pudelklubben.dk/om-racen/ny_pudelstandard_2015.pdf

 

Du kan selvfølgelig ikke vide det, men jeg er mest til hanhunde. Så de bliver desværre for store. Selv en tæve kan risikerer at komme op på de 20 kg og det er for meget. Jeg skal helst have en som ligger på de Max 16. Da det er det som passer til mit liv pt

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen som har erfaringer med blandingen af puddel og labrador/golden retriever? (nægter at lade den alle de designer navne, da det jo er en blandings hund). Jeg tænker ikke på den som en race, men en blanding af to racer som passer meget på mig :). Også har jeg jo haft labrador blandinger før :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen som har erfaringer med blandingen af puddel og labrador/golden retriever? (nægter at lade den alle de designer navne, da det jo er en blandings hund). Jeg tænker ikke på den som en race, men en blanding af to racer som passer meget på mig :). Også har jeg jo haft labrador blandinger før :)

 

Jeg kender enkelte.

 

Desværre avles de næsten kun af folk der tænker på penge og er ligeglade med sindet på de hunde der bruger i avl. Så der har været hunde der har været stresset eller sky blandt dem jeg har mødt.

 

Og så er det meget svært at spå om pels pleje og størrelse.

 

 

Hvad med en corgi?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er enkelte små storpudler, men det er jo primært tæver. Enkelte opdrættere laver store mellempudler.

 

Pels pleje sucks, men nedklipning er forholdsvis nemt. Jeg hader ørepluk. Og poteklip. Men alt efter ønsket pels længde kan man nøjes med klip 3-4 gange om året.

 

Du kan ikke rigtig vurdere størrelsen på en pudel ud fra vægten. Min hund er stor, men han vejer næsten ingenting. Han vejer lige over 20 kg og er altså en storpudel han. Så 10 kg mellempudel kan sagtens være 44 cm høj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...