Hop til indhold

Lidt adfærds problemer?


raptus
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Vi har en DSV på 4 år og der er tale om en tæve.

 

Lad mig sige det med det samme, det er jordens sødeste hund og den er så glad for børn og gæster der kommer for at besøge os.

 

Vi fik hunden da den var lige godt 3 år og den kom fra en 3. sals lejlighed på Frederiksberg og hvor hunden ellers havde det godt.

 

Nu er den så kommet ud af byen i et rækkehus med have og den bliver luftet 2-3 gange om dagen samt at der trænes lidt på disse gåture.

 

Vi har tidligere haft schæferhunde i godt 25 år og uden at man umiddelbart lige kan sammenligne disse 2 hunderacer.

 

Vores/mine 2 problemer med vores Maja er:

 

1. Når der ringes/bankes på vores dør og vi får gæster, så gør Maja helt vildt og længe og den farer rundt og hyler som om den får tæsk.

 

Den springer også op af de besøgende og hvis det er mindre børn, så vælter Maja dem.

 

- Vi har forsøgt at fjerne vores dørklokke, men så banker vores gæster jo på døren i stedet for, så det hjælper ikke noget.

 

- Inden vores gæster kom ind, så har vi bedet Maja om at gå ind i sin kurv som står i vore PC rum og så lukker vi døren ind til den. Så ligger/står den og gør/hyler de næste 10 minutter eller mere og når den er blevet rolig, så har vi lukket den ind til vores gæster, men så starter showet nu i stedet for..

 

2. I det rum hvor Maja har sin kurv stående er der en endevæg/gavl der vender ud til vores lille P-plads. Når nogen bruger P-pladsen og lukker/smækker deres bildøre, så gør/knurrer Maja helt vildt og det er ikke til at få hende til at holde mund - det er jo en kvinde :-)

 

Det samme sker når hun går og eller ligger ude i vores lille have.

 

- Vi har prøvet at flytte hendes kurv ind i det værelse der ligger længst væk fra ende gavlen, men hun hører for godt.

 

Vi kan jo heller ikke gøre så meget ved det ude i haven? for så skal ud bare ikke ud og være sammen med os når vi er i haven - og det er jo synd for hende..

 

Nogle af jer vil nok syntes, at de 2 her nævnte problemer ikke er noget, men de er et meget STORT problem for mig.

 

Har i nogen brugbare forslag, så vi ikke skal skille os af med MAJA, hun er jo fars hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Snor på og så begynder I at belønne stilhed FØR hun gør. Sæt situationer op med gæster, der kommer eller kom og gå selv ud og ind, mens I belønner al ro/stilhed.

Vær generelt opmærksomme på, hvad I giver opmærksomhed i løbet af dagen. Beløn den hund I gerne vil se mere af.

 

Hvis hun gør - bed hende udføre en simpel øvelse såsom sit og beløn herefter for dette og så igen ro.

 

Træn hende i ikke at hoppe op ved at stå foran hende og forsøge at provokere hende til at hoppe. Blive under grænsen, hvor hun ikke hopper - beløn hende hver gang hun ikke hopper, øg gradvis kravene. Hopper hun - vend ryggen til og start igen.

 

Tag snor på når hun møder gæster og lær hende at hilse roligt. Beløn alle fire ben på jorden. Lær gæsten at vende sig væk, hvis hun hopper op

 

 

Aktiver mentalt og fysisk (husk også fri uden snor dagligt) ekstra i en periode på 2-3 måneder (Afløb for energi på anden vis end den nuværende), vær gennemsigtige (ja er altid ja, nej er altid nej), skæld ikke ud, da det forværrer det. Alt dette mindsker stress. Og vil få hende til at reagere mindre voldsomt generelt også på lyde ude fra.

 

Ellers må I sætte situationer op - gå ud og larm, mens en er inde med hende - og belønne stilhed og ro FØR hun begynder at gø. Hunde gentager det, som de får noget rart ud af. Indlær en alternativ adfærd - og beløn den massivt - man kan ikke både gø og larme samtidig.

 

Vær tålmodige - racen er også skabt til at slå alarm, hun vil derfor altid gø lidt, men det kan dæmpes med en målrettet indsats. Choppinger, der har skrevet bogen DOGS kalder racen for Danish Doorbell Dog, fordi ejere af denne hund ikke behøver en dørklokke :) Men naturligvis kan det dæmpes.

 

Gå med hende i haven og træn det også her.

 

Overvej om hun er tryg alene hjemme. Film hende. Er hun ikke det, skal dette trænes fra bunden.

 

Giv hende noget rart at tygge på eller aktiveres med et par gange dagligt, mens I lukker hende væk, selvom der ikke er gæster. Start kort tid og øg gradvis tiden til der, hvor I har behov, så hun ikke opfatter det som en straf

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal i gang med at vænne hende til forskellige lyde, samtidig med at Maja måske skal trættes lidt mere i sit hoved og med næsen. Træning er fint, forudsat at det er rolige øvelser, men næsearbejde er bedre (f.eks. søg af mad eller legetøj).

 

Hvis du med jævne mellemrum laver lidt støj (lige på grænsen til hvad der udløser gøen) og umiddelbart efter kaster lidt foder foran hende, mens du siger "roooolig", "stiiiille" eller lign. med en dæmpet stemme. Det må gerne være 500 gange om dagen, bare du ikke får udløst et gø. Signalet skal bruges når Maja med sikkerhed forstår hvad det betyder og det kan tage længere tid end man tror. Når Maja begynder at gø ville jeg ignorere hende og forlade det rum hun er i, for at gå i køkkenet og åbne køleskabet f.eks.. Kommer hun derud og tier stille, roser du hende med dit signal som jeg nævnte før (du må aldrig bruge det når hun siger noget) og giver hende en godbid (gerne lidt foder på gulvet). Kommer hun ud i køkkenet og gøer, lukker du hende ude bag døren og bliver derinde indtil hun stopper.

 

Gæster må du lave en aftale med om at ringe på telefonen så du kan gå ud med hunden og hilse på dem udenfor. Begynder hun at gø må du trække hende med ud på så stor en afstand at hun tier stille og så kun gå tættere på hvis hun ikke siger noget. Dette kan tage en rum tid, så jeg vil anbefale dig at få en bekendt til at agere figurant indtil vanen er brudt og samtidig informere dine naboer om at I er i gang med et træningsprogram, der i starten kan få Maja til at gø endnu mere.

 

Du kan med fordel lave en lydkasse, med ting og sager der skramler når de rammer hinanden og kaste lidt foder ned i kassen. Det er et fif jeg husker Ninjamor gav og det giver hunden fornemmelsen af at den selv laver larm og derfor ser det som mindre foruroligende.

 

Det er en stor mundfuld, men jeg er sikker på at det vil kunne lykkes hvis I går 100% ind for det og accepterer at det kræver en masse tid hver dag og at det kan vare lidt før I ser forbedringer. Maja skal gerne lære at hun kun får noget positivt ud af at tie stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, jeg var for langsom. Lenschow havde allerede været her, men nu kan vi jo se om TS overhovedet kommer tilbage og læser noget af det. Det er altid så spændende. :klap:

 

Hvis du med TS mener mig, så kan jeg oplyse dig, at jeg selvfølgelig læser hvad folk skriver - andet kan man da ikke være bekendt når de nruger tid på at svare på et indlæg..:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du med TS mener mig, så kan jeg oplyse dig, at jeg selvfølgelig læser hvad folk skriver - andet kan man da ikke være bekendt når de nruger tid på at svare på et indlæg..:vinken:

Det var dig jeg mente med TrådStarter. Dejligt, vi ser desværre tit at helt nye medlemmer starter en tråd og så glemmer alt om den bagefter, men jeg var så lige lidt for hurtig med min "morsomhed".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du med TS mener mig, så kan jeg oplyse dig, at jeg selvfølgelig læser hvad folk skriver - andet kan man da ikke være bekendt når de nruger tid på at svare på et indlæg..:vinken:

 

Nu er jeg ikke helt ny på dette forum, men jeg kunne ikke logge ind og da jeg har fået ny e-mail adresse valgte jeg derfor at oprette mig igen.

 

Jeg har nogle indlæg fra den gang vi overtog/fik hunden = et par år siden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...