Hop til indhold

Racevalg - Når omstændighederne har ændret sig


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Hej alle kære HF'ere :mrgreen:

 

 

Jeg har før oprettet en "race nr. 2" tråd, (da Inca var 1 år), men meget har ændret sig siden..

Min kæreste og jeg har besluttet os for at flytte på landet (Stevns, hvor min kæreste er opvokset) inden for det næste år.. Og SÅ skal vi endelig have en hund mere :lun:

I min første tråd var boxer, puddel og collie oppe og vende, men de er for store til Inca og hendes ændrede tilstand.

 

Først lidt baggrunds historie: Vi har ligenu Inca, en dejlig stor basse på ca. 40 kg. Hun har desværre svær HD og problemer med korsbåndet, men er glad, frisk, har meget energi og er stadig super legesyg, på trods af hun runder 4 år til september. Hun er ret klog (Har en IQ på 59, baseret på Stanley Coren's test), og vi træner hver dag diverse øvelser og småtricks. Hun kan godt holde til ture på strand/i skov osv., men når jeg kan se hun bliver træt, kommer hun op i vognen.

 

 

Inca's nye lillesøster/bror skal:

- Veje under 20 kg (helst mindre)

- Kunne håndtere mange mennesker (vi har næsten altid venner på besøg/jeg besøger tit min mor).

- Være god til børn

- Være forholdsvis aktiv og intelligent, da jeg ønsker en hund jeg kan gå til fx. dog dancing, agility eller rally med (på konkurrence plan).

- Ikke være kendt for separations angst eller egetkøns aggressivitet.

- Ikke lege/opfordre til leg ved at gø og løbe rundt, men mere være en "tumler".

- Ikke nødvendigvis med i hundeskov osv., men skal helst kunne hilse på andre hunde, samt selvfølgelig kunne tolerere Inca ;-)

 

 

Vi kan tilbyde:

- Min. 3 ture daglig (af ml. ½-2 timers varighed), med indlagte aktiviteter.

- Træning (rally, agility, HTM .. hvad hunden nu egner sig til), en til flere gange om ugen.

- Stortset ingen alenetid (ml. 3-5 timer ugentligt).

- En aktiv familie med adgang til have og tæt på strand.

- Masser af kærlighed og fri adgang til sofa/seng :mrgreen:

 

 

Pelspleje har jeg ingen erfaring med, men så længe det ikke er en pels der kræver 1 time om dagen :-D så er det intet problem..

 

 

Jeg har selv kigget meget på cavalier, fransk bulldog og boston terrier, men er meget i tvivl omkring sundheden på alle 3 racer.

 

 

Hvad siger I? Nogen bud? :blink:

 

 

Mvh. Marco, Inca og Claudia :5up:

 

 

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ud fra ønsket om legemønster tænkte jeg også staffie eller muligvis bullterrier, boxeren bliver jo for tung, det samme med labben, som ellers også kan give den gas med brydeleg.

 

Bulleren kan være lidt "anderledes" at træne høhøhø... men absolut ladsiggørligt med de gode træningsmetoder vi har nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja for pokker. I skal da have en staffie. Damn en lækker hund!

 

Totalt:5up: Det er da SÅ perfekt:hjerte:

 

Helt enig med @luckyluna - en staffie er et rigtigt lille krammedyr :lun:

 

Min kæreste synes ikke det er en god idé med endnu en hund, som folk vil være bange for og gå langt udenom. Selvom jeg ved de er fantastiske til børn, mange mennesker og er ret kloge, så er jeg tilbøjelig til at være enig med ham, og måske er den alligevel lidt for stor? :hmm:Årh det er godt nok svært... Har "Staffbogen" af Erik Westergaard herhjemme faktisk, og beskrivelserne passer jo perfekt til os, men ja. Er bare stadig lidt i tvivl pga. den åndssvage lov og på Stevns bor der fandme mange bonderøve som sikkert anmelder folk for alt og ingenting :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra ønsket om legemønster tænkte jeg også staffie eller muligvis bullterrier, boxeren bliver jo for tung, det samme med labben, som ellers også kan give den gas med brydeleg.

 

Bulleren kan være lidt "anderledes" at træne høhøhø... men absolut ladsiggørligt med de gode træningsmetoder vi har nu

 

Bullterrier bliver det aldrig, har altid synes de var monster grimme/uhyggelige og svære at læse + Inca blev bidt af en da hun var hvalp :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste synes ikke det er en god idé med endnu en hund, som folk vil være bange for og gå langt udenom. Selvom jeg ved de er fantastiske til børn, mange mennesker og er ret kloge, så er jeg tilbøjelig til at være enig med ham, og måske er den alligevel lidt for stor? :hmm:Årh det er godt nok svært... Har "Staffbogen" af Erik Westergaard herhjemme faktisk, og beskrivelserne passer jo perfekt til os, men ja. Er bare stadig lidt i tvivl pga. den åndssvage lov og på Stevns bor der fandme mange bonderøve som sikkert anmelder folk for alt og ingenting :roll:

 

Åh jamen den er perfekt til jeres ønsker og jeg har set en i samme farve som inca og magen til lærenem og glad hund skal man kigge længe efter.

 

dDu får det i hvert fald ikke i fransk bulldog eller boston terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh jamen den er perfekt til jeres ønsker og jeg har set en i samme farve som inca og magen til lærenem og glad hund skal man kigge længe efter.

 

dDu får det i hvert fald ikke i fransk bulldog eller boston terrier.

 

Nu har vi snakket lidt frem og tilbage, og når nu hundene kommer til at have hinanden, så er det jo intet problem i forhold til andre hunde/ejere. De ER jo en af de dejligste racer (synes vi), og tror da også helt sikkert Inca ville elske sådan en lille energi bombe :lun:

 

Jeg går straks igang med at kontakte nogle opdrættere så jeg kan besøge nogle skønne voksne hunde og finde ud af hvilke linjer der interesserer mig :mrgreen::hjerte: Har allerede kigget på hende her fra Purestaff's: i98381929._szw480h1280_.jpg Hun er da for dejlig :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft staff - fantastisk hund og noget mere træningsvillig end den gængse terrier. Men vær obs på, at de kan have tendens til egetkønsaggressivitet. Hvis det er vigtigt for jer med sociale hundemøder osv, så kan det tænkes at blive en umulighed når hunden bliver kønsmoden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft staff - fantastisk hund og noget mere træningsvillig end den gængse terrier. Men vær obs på, at de kan have tendens til egetkønsaggressivitet. Hvis det er vigtigt for jer med sociale hundemøder osv, så kan det tænkes at blive en umulighed når hunden bliver kønsmoden!

 

Det er ikke bydende nødvendigt, så længe hunden ikke vil flænse alle hunde den ser. Så længe den kan med Inca, så går det.. Og det er så her jeg bliver i tvivl om kønnet. De eneste hunde Inca har været lidt oppe at toppes med, har været tæver. Men synes bare hannerne er meget brede (så det næsten er grimt) og de er nok også hanner med stort H :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Snak med opdrættere on hvilket køn i skal vælge

 

De to jeg har lært at kende for nylig, der havde de en voksen tæve. Hun gad ikke rigtigt fremmede hunde, men der var aldrig problemer blandt dem hun kendte og de havde også en ældre am staff.

 

Hvis i får tæve, så skal i vælge en mere blid type, så hun ikke som voksen overtager incas rolle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bedste bud er en hanhund.

 

Når Inca har vist lidt "surhed" overfor eget køn og hendes fysiske svagheder taget i betragtning, som jo desværre ikke bliver mindre med årene, synes jeg, det er at lægge op til potentiel disharmoni at vælge samme køn. Man kommer ikke uden om den naturlige konkurrence der er hos samme køn.

 

Det kan sagtens gå godt, men jeg ville selv vælge det mere sikre

 

Held og lykke med projektet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set en DKK hanstaffiehvalp blive rigtig gal og udfordrende med meget truende udtryk. Og den var ca. 4 mdr. og den truede hund var en hanmix af bullmastif og amm.buldog.Altså en stor model. Den lille staffie var anskaffet i håb om at kunne gå løs , så ejeren kunne komme på den lokale mark sammen med alle de andre hundeejerer. Deres sidste hund var en bullmastiff, som ikke kunne med nogen andre hunde. Den fik de som voksen.

Muligvis var denne staffiehvalp blevet nervøs over den voksnes store massive krop, men den voksne hanhund hverken stirrede, stille sig stramt op, han nærmest så ud til slet ikke at registrerer den. Sådan en hvalp skal du undgå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hvis I skal have et alternativ til staffen, så smider jeg (igen) corgien i spil. Intelligent er den altså ikke, men med shaping og tålmodighed, kan den komme ret langt i både rally, HTM og AG.

 

En af de mest sikre ting man kan sige om corgier, er at solen altid skinner i hovedet. Det er simpelthen en gennemført sjov hund, der altid kan finde på en masse fis og ballade. Der er aldrig et kedeligt øjeblik når man bor med sådan en:lun: Det er en hund der generelt er meget robust, både af sind og krop. Man skal gå efter de kortere typer - enkelte linjer er meget lange i det, og har tendens til dårlig ryg, men ellers er de meget robuste.

 

De går fint med store hunde. Mange har schæfer og corgi, og kender en der har broholmer og corgi og en med GD og corgi:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres tanker :) Inca har ingen problemer med hunde hun har kendt siden de var små/siden hun selv var lille (fx. min svigermors rotte), men jeg må høre opdrætterne ad, og evt. tage Inca med og lade hende møde deres hunde ^^ Mine tanker omkring staffen ligenu er, som @Ascha siger, at de har MEGET energi! (er også mit indtryk). Er i tvivl om, om det bliver for meget for Inca? Hun er ikke så god til at stoppe sig selv når hun kører op, og det tror jeg bestemt heller ikke staffen er.. Men det handler selvfølgelig også meget om opdragelse.

@AnneMangetal: Corgien er super sød :lun: Men er bare i tvivl om, om den er for uintelligent :lol: Jeg må lige læse lidt mere op på den :)

 

 

Vi har også overvejet Griffon Bruxellois. Snakkede med en super sød opdrætter til Bakkeskuet, som sagde jeg bare kunne komme på besøg. Tror Inca ville være rigtig sød og forsigtig ved sådan en lille sag. Hun ELSKER små hunde :hjerte: 2 af hendes bedste venner der hvor vi boede før, var Alfie på ca. 2 kg, og Fidel, en Havaneser. Der er bare så få griffon'er herhjemme :S Kunne dog sagtens finde på at tage til udlandet for at hente en hvalp..

Link til indlæg
Del på andre sites

@AnneMangetal: Corgien er super sød :lun: Men er bare i tvivl om, om den er for uintelligent :lol: Jeg må lige læse lidt mere op på den :)

 

Altså, de fleste corgi-ejere påstår jo at racen er super intelligent, og i så fald er Dorit jo bare faldet lidt "uheldigt" ud. De er snu, bestemt, og kan regne mange ting ud - når det kommer dem selv til gode. Men som jeg vist har afsløret ret mange gange, er der ikke så meget konsekvensberegning i min udgave.

 

Omvendt er hun jo super nem at opdrage, og hun er meget ligetil, forstået på den måde, at man ALDRIG er i tvivl om hvad hun mener om noget. Og det er på en måde dejligt befriende, i stedet for en som Bella, der glad og gerne overskrider sine egne grænser for at please mig.

 

Hun er utrolig robust og moser på med alt nyt. Det eneste der kan få hendes verden til at bryde sammen, er hvis hendes mor eller far skælder ud. Så bliver hun virkelig ked af det! Så hun er ikke så dum at ting ikke rammer hende.

 

Jeg tror du får det bedste billede af racen hvis du melder dig ind i facebookgruppen "Welsh corgi i Danmark" eller "Welsh corgi Scandinavia". Det er primært dagligdagshistorier, hvor tråde om arvelige sygdomme ikke bliver slettet, fordi det ser skidt ud for racen:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...