Hop til indhold

Racevalg - Når omstændighederne har ændret sig


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Altså, de fleste corgi-ejere påstår jo at racen er super intelligent, og i så fald er Dorit jo bare faldet lidt "uheldigt" ud. De er snu, bestemt, og kan regne mange ting ud - når det kommer dem selv til gode. Men som jeg vist har afsløret ret mange gange, er der ikke så meget konsekvensberegning i min udgave.

 

Omvendt er hun jo super nem at opdrage, og hun er meget ligetil, forstået på den måde, at man ALDRIG er i tvivl om hvad hun mener om noget. Og det er på en måde dejligt befriende, i stedet for en som Bella, der glad og gerne overskrider sine egne grænser for at please mig.

 

Hun er utrolig robust og moser på med alt nyt. Det eneste der kan få hendes verden til at bryde sammen, er hvis hendes mor eller far skælder ud. Så bliver hun virkelig ked af det! Så hun er ikke så dum at ting ikke rammer hende.

 

Jeg tror du får det bedste billede af racen hvis du melder dig ind i facebookgruppen "Welsh corgi i Danmark" eller "Welsh corgi Scandinavia". Det er primært dagligdagshistorier, hvor tråde om arvelige sygdomme ikke bliver slettet, fordi det ser skidt ud for racen:roll:

 

Det markerede lyder meget som Inca :mrgreen: Man er aldrig i tvivl om, hvordan Inca har det, hvornår hun vil have opmærksomhed, hvornår hun er sulten, hvornår hun er fornærmet osv :lol: Der er desværre virkelig få corgi'er der hvor jeg kommer. Faktisk slet ingen :vedikke: Har aldrig hilst på en corgi tror jeg.. Må lige melde mig ind i de grupper :b

 

Næste udstilling er i Vejen kan jeg se, der er godt nok lidt langt, men kunne godt være man skulle tage derover :)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det markerede lyder meget som Inca :mrgreen: Man er aldrig i tvivl om, hvordan Inca har det, hvornår hun vil have opmærksomhed, hvornår hun er sulten, hvornår hun er fornærmet osv :lol: Der er desværre virkelig få corgi'er der hvor jeg kommer. Faktisk slet ingen :vedikke: Har aldrig hilst på en corgi tror jeg.. Må lige melde mig ind i de grupper :b

 

Næste udstilling er i Vejen kan jeg se, der er godt nok lidt langt, men kunne godt være man skulle tage derover :)

 

Nu er du jo godkendt i gruppen, så spørg om der ikke er en eller to der vil lade dig kramme corgi en dag - så får du mindst 10 tilbud:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hiver, lidt forsigtigt, en race mere frem - Border Terrier, en lille hund, yderst intiligente!!

 

Har aldrig mødt dem, men det virker som en lidt mindre skarp terrier race :) Er dog ikke meget for terriere/små jagthunde... (bortset fra staffen). Men må lige se om jeg kan finde nogen, hvis jeg tager til Vejen ^^

 

D/s gårdhund bliver ingen bange for. Og den er glimrende til agility og lydighed. En kvik og medgørlig lille hund.. Og letbygget.

Jeg ser børn lave tricks og kunster med deres små gårdhunde..

 

D/s gårdhund skal jeg aldrig have, de siger mig ikke noget :vedikke: Men tak for forslaget :-D

 

En anden jeg tænkte kunne passe i legestil er måske en beagle.

 

Også god til alle de aktiviteter i gerne vil og sød og sociale.

 

Men måske for aktiv.?

 

Tror nu ikke den er for aktiv, vil netop gerne have en hund der har en del energi til at kunne dyrke agility/rally osv. + en makker til mange ture til stranden, i skoven osv. (det bliver ofte til mange timer).

 

 

Det eneste der afskrækker mig lidt ved fx. beagle og corgi er deres gø'en.. Ved godt det kan trænes (nogenlunde) væk, men det ligger så dybt i deres gener. Inca er virkelig ikke god til gøende hunde :???: Hun gø'r virkelig sjældent selv, og når hun møder hunde der gø'r i leg, så ser hun det (ofte) som om at de er sure på hende :hmm:Men meget af det er selvfølgelig noget andet når de er vokset op sammen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang gøende racer - hvis jeres anden hund ikke gør, så er det min erfaring, at roen smitter. Jeg har altid haft meget gøende racer der sammen med andre hunde gøede meget, men herhjemme blev meget tavse - det er fordi kattene ikke siger noget - jeg har altid trænet det - det gør kattenes tavshed og jeg har set det samme mellem hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang gøende racer - hvis jeres anden hund ikke gør, så er det min erfaring, at roen smitter. Jeg har altid haft meget gøende racer der sammen med andre hunde gøede meget, men herhjemme blev meget tavse - det er fordi kattene ikke siger noget - jeg har altid trænet det - det gør kattenes tavshed og jeg har set det samme mellem hunde.

Et lille sidespring, men min søster har en papillon der gøer en del. Da Shandie var hvalp reagerede hun selvfølgelig ved at løbe ud og se hvad der blev gøet af og det var nok til at afbryde den lille et øjeblik (hun var ikke helt tryg ved Shandie i starten).

 

Det var selvfølgelig ved en tilfældighed at Shandie lærte at hendes tilstedeværelse fik Mille til at tie stille, men hvis Mille gøer i dag, løber Shandie roligt ud og nærmest hyrder hende lidt (hun kigger ikke efter noget der evt. kan gøes af). Når gøen stopper går hun igen. Det er fuldstændigt som om hun heller ikke gider den larm. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Anyway, hvis jeg en dag skal have hund igen og ikke ender med en internatvov, så skal det klart være en staffy. De er ellers så langt fra spidshunde-gruppen som man kan komme, men jeg har endnu til gode at møde en staffy som ikke helst ville krøbe ind under ens bluse og bare bo der for evigt, hvis den kunne - de har så meget kærlighed alle sammen, og den der overdejlige glade charme synes jeg er ret fantastisk. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork jo, jeg synes bare corgier er værre!

 

Det er jo svært at argumentere imod hvad du "synes":???: Det er jo ellers en målbar størrelse, men hvis du mener at kilo er tungere ens tons, og nægter at det kan måles, så er det jo svært at overbevise dig om andet.

 

Jeg bor med en corgi, og den gør ikke meget - nogle gange, men ikke meget. Jeg mødte et par VGS-ejere, som lidt flovt erklærede, at de aldrig skulle have racen igen, men ville gå tilbage til corgi, fordi VGS simpelthen gør og gør og ikke kan stoppes:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang gøende racer - hvis jeres anden hund ikke gør, så er det min erfaring, at roen smitter. Jeg har altid haft meget gøende racer der sammen med andre hunde gøede meget, men herhjemme blev meget tavse - det er fordi kattene ikke siger noget - jeg har altid trænet det - det gør kattenes tavshed og jeg har set det samme mellem hunde.

 

Meeeen, det kan altså også gå den anden vej! Min den ældste kan være en gø-maskine. Nummer 2 og 3 siger aldrig et kuk af sig selv. Men Går Karla igang, så hopper de gerne med på vognen som medløbere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Både kæresten og jeg har nu forelsket os forfærdeligt meget i Pembroken :hjerte: Han græd næsten af grin over hvor sjove, søde og fluffy de er :lun: Så nu glæder jeg mig bare endnu mere til Corgi udstilling så jeg (forhåbentlig) kan møde nogle fornuftige opdrættere :) Hvad skal man være opmærksom på mht. sundhed? Udover øjenlysning, HD/AD? Er der nogle særlige undersøgelser af ryggen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Både kæresten og jeg har nu forelsket os forfærdeligt meget i Pembroken :hjerte: Han græd næsten af grin over hvor sjove, søde og fluffy de er :lun: Så nu glæder jeg mig bare endnu mere til Corgi udstilling så jeg (forhåbentlig) kan møde nogle fornuftige opdrættere :) Hvad skal man være opmærksom på mht. sundhed? Udover øjenlysning, HD/AD? Er der nogle særlige undersøgelser af ryggen?

 

Pem er SÅ dejlige:lun:

 

Sundheden er jo et sprængfarligt emne:skraek: Hvis du spørger i specialklubben, så har racen ingen problemer! Hende Marianne der har skrevet i din tråd på fb, er en af dem der vil sige at der ingen problemer er. Sandheden er dog, at både AD/HD, præmatur ulna epifyselukning (PUE) og rygproblemer ses. Sidstnævnte synes jeg ikke at jeg hører om særlig tit, da der er kommet lidt mere fokus på at avle på hunde med en lidt kortere ryg.

 

Mange opdrættere uden for WCK (men i DKK) tjekker hofter og albuer, ligesom landene omkring os gør det og bruger register. Der er så få pembrokeopdrættere, at de fleste nok har og bruger udenlandske hunde, så alt andet lige, vil jeg tro at der er registreret oplysninger om hofter og albuer hos de respektive opdrættere. Men spørg! På stambøgerne kan du også se hoftestatus på de udenlandske forfædre, så få fat i en med adgang til hundeweb og gå igang.

 

PUE har jeg kun hørt om i cardigan, og det har hovedsageligt været hos hunde fra de 3 samme kuld. Arveligheden kender man ikke rigtigt, men der er jo nok en arvelighed, når det forekommer hos kuldsøskende.

 

En sidste ting er at der forekommer en slags ADHD (altså personlighedsmæssigt). Men jævne mellemrum dukker der en enkelt hund op som af sind er meget atypisk, som ikke kan finde ro, som er super destruktiv og som med tiden bliver aggressiv. Omvendt er det nok noget der forekommer i alle racer.

 

 

Den største fare med corgier, er deres ædelyst og faren for at få en overvægtig hund. Det er noget der skal kontrolleres med hård hånd fra start, men ellers må jeg sige at livet med corgi er fantastisk:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pem er SÅ dejlige:lun:

 

Sundheden er jo et sprængfarligt emne:skraek: Hvis du spørger i specialklubben, så har racen ingen problemer! Hende Marianne der har skrevet i din tråd på fb, er en af dem der vil sige at der ingen problemer er. Sandheden er dog, at både AD/HD, præmatur ulna epifyselukning (PUE) og rygproblemer ses. Sidstnævnte synes jeg ikke at jeg hører om særlig tit, da der er kommet lidt mere fokus på at avle på hunde med en lidt kortere ryg.

 

Mange opdrættere uden for WCK (men i DKK) tjekker hofter og albuer, ligesom landene omkring os gør det og bruger register. Der er så få pembrokeopdrættere, at de fleste nok har og bruger udenlandske hunde, så alt andet lige, vil jeg tro at der er registreret oplysninger om hofter og albuer hos de respektive opdrættere. Men spørg! På stambøgerne kan du også se hoftestatus på de udenlandske forfædre, så få fat i en med adgang til hundeweb og gå igang.

 

PUE har jeg kun hørt om i cardigan, og det har hovedsageligt været hos hunde fra de 3 samme kuld. Arveligheden kender man ikke rigtigt, men der er jo nok en arvelighed, når det forekommer hos kuldsøskende.

 

En sidste ting er at der forekommer en slags ADHD (altså personlighedsmæssigt). Men jævne mellemrum dukker der en enkelt hund op som af sind er meget atypisk, som ikke kan finde ro, som er super destruktiv og som med tiden bliver aggressiv. Omvendt er det nok noget der forekommer i alle racer.

 

 

Den største fare med corgier, er deres ædelyst og faren for at få en overvægtig hund. Det er noget der skal kontrolleres med hård hånd fra start, men ellers må jeg sige at livet med corgi er fantastisk:lun:

 

Tak for info :D Haha ja hun virker ret ensporet. Kan kun se 1 opdrætter på DKK's opdrætterliste :S Men ja jeg må høre om der er en med hundeweb herinde :) Ædelysten er jeg opmærksom på, synes mange af dem man ser er virkelig tykke! :shock: Lille Cody skal være fit og slank og kunne løbe maaaajet hurtigt, uden deller der dingler hen ad jorden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har du aldrig mødt en västgöta:sjov: Den klapper ikke i et sekund - tilgengæld er det den der skingre spids-gøen, som får trommehinden til at vibrere.....

Der er jo ikke mange af dem, men de to jeg møder har jeg aldrig hørt sige noget overhovedet. Synes heller ikke man kan høre hvor de udstilles på et udstillingsområde,.. det er mere pomserne,.. uha uha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...