Hop til indhold

Kronisk sygdom - smertestillende hvornår?


Sitto
 Share

Recommended Posts

Ja det synes jeg er et enormt svært spørgsmål. Hvornår skal man sætte en hund på smertestillende, når det er kroniske problemer der er tale om? Og hunden(e) tilmed er ung!

 

Zazu som fylder 3 år til september, HD med D/E-hofter og spondylose i ryggen. Og så er der Liva, som fylder 4 år til januar, med slidgigt i PL-opereret knæ og slidgigt i modsatte (højre) hofte.

 

Som det er nu er det ingen af dem der er på fast smertestillende.

 

Zazu halter aldrig, hun hopper op i sofa/seng uden problemer og løber gerne og leger også fangeleg/tumler. Hun har nogle kæmpe muller på lårene, så det er jo godt - men der er ingen tvivl om at hun alligevel skåner sine hofter. I skridt går hun nærmest altid pasgang, særligt i højre side. Hun går med sine bagben meget spredt og noget stift. Og vægten ligges fortil. Hendes overskud, ifht fremmede hunde og fremmede mennesker, svinger lidt - og jeg tror det afhænger af om hun er generet af sine hofter den pågældende dag.

 

Hun er den gladeste lille hund. Hun reagere ikke negativt overfor vores hunde, overskuddet er altså ikke så lille at det går ud over dem. Hun er altid frisk på gåtur/træning og stopper aldrig op og ikke vil gå mere.

 

Som det er nu tænker jeg det er ok uden smertestillende? Hun skåner ja, og er sikkert nogle dage mere generet af dem end andre - men så længe hun hopper, løber, leger m.m og aldrig halter, er det så ikke ok hun ikke er på smertestillende? Eller hvad? :vedikke:

 

Liva går også pasgang i skridt. Hun sørger for ikke at ikke at ligge vægten på sin højre hofte hvis hun trækker let fremad - så går hun skævt. Men om det ér reelt eller "blot" en dårlig vane, er der lidt tvivl om. Ligeledes ligger hun enormt meget vægt fortil når hun står - men muskulaturen bagtil er fin, og hun kom sig lynhurtigt efter sin operation for snart 3 år siden og opbyggede hurtigt muskulatur. Hun halter kun i koldt vejr, og her er der indkøbt back on Track dækken, som hjælper hende godt. Hun går også gerne ture og leger, indimellem går hun lidt træt på turene, men så tager vi lige en pause :kys: men jo hun skåner jo altså også sit knæ/sin hofte som der ses på hendes gang og vægtfordeling.

 

Alle hundene herhjemme får dagligt kosttilskud Athlet fra Svensk Djurapotek samt lakseolie. De går til fast kontrol 2x årligt hos Magtor, og ryger ellers afsted ved den mindste forandring - jeg holder meget øje med dem. De har alle Back on Track vinterdækken samt netdækken.

 

Vi går meget i ujævn terræn for at holde muskulaturen ved lige. Og de får alle meget ros for en god muskulatur.

 

Jer med hunde med kroniske problemer, hvornår satte I jeres hunde på smertestillende?

 

Som det er nu tænker jeg stadig det er ok de ikke er det, men hvor meget skal der til før de skal? Hvornår skal man trække grænsen? Det synes jeg altså er et svært spørsmål!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig ikke det er så svært. Når man kan se at hunden har smerter, så er det tid til smertestillende :-D Jeg er ikke så medicinforskrækket, og er af den holdning, at når nu man kan gøre noget mod smerterne, hvorfor så ikke også gøre det? Der findes så en del medicin, som ikke er godt i længden (bortset fra det som man bruger det mod), og her må dyrlægen være med på råd. Hellere et kort men godt hundeliv, end et langt fyldt med smerter. Og man skal ikke glemme, at mange hunde - især i en flok - vil gøre meget for ikke at vise deres skavanker, da det ligger i deres natur ikke at vise svaghed. Jeg ser ingen grund til at en hund skal gå og "passe på sig selv" fordi den har smerter i visse situationer, den skal ha' overskud til at være glad :vuf:

 

Min tidligere hund havde meget alvorlig slidgigt i knæene, og fra det blev konstateret og til den dag vi måtte tage den svære beslutning, dér var han på smertestillende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig ikke det er så svært. Når man kan se at hunden har smerter, så er det tid til smertestillende :-D Jeg er ikke så medicinforskrækket, og er af den holdning, at når nu man kan gøre noget mod smerterne, hvorfor så ikke også gøre det? Der findes så en del medicin, som ikke er godt i længden (bortset fra det som man bruger det mod), og her må dyrlægen være med på råd. Hellere et kort men godt hundeliv, end et langt fyldt med smerter. Og man skal ikke glemme, at mange hunde - især i en flok - vil gøre meget for ikke at vise deres skavanker, da det ligger i deres natur ikke at vise svaghed. Jeg ser ingen grund til at en hund skal gå og "passe på sig selv" fordi den har smerter i visse situationer, den skal ha' overskud til at være glad :vuf:

 

Min tidligere hund havde meget alvorlig slidgigt i knæene, og fra det blev konstateret og til den dag vi måtte tage den svære beslutning, dér var han på smertestillende.

Men det er jo lige dét - hvornår har de smerter?

Har de virkelig så ondt når de stadig hopper og springer rundt, går ture uden problemer, halter aldrig m.m.? Liva har fx været på smertestillende i flere omgange, og hendes mønster har ikke ændret sig - vægten er stadig fortil og hun aflastede stadig hoften hvis hun trak fremad - hvilket også får både jeg selv og Christian Hembo til at tro på at det evt er en vane hun har tillagt sig, fordi hun har oplevet at have ondt - og det kan være svært at få pillet af hende igen.

 

Begge hunde bruger jo altså også deres ben, ellers ville de ikke have så god en muskulatur bagtil og kunne opretholde den.

 

Har hunden smerter hver dag, så er jeg enig i at smertestillende må der til. Men har de ikke, så ser jeg ingen grund til at fylde så unge hunde med dagligt smertestillende - det ér jo altså hårdt for organerne.

 

Men jeg vil nu sige de rimelig hurtigt ændre sig når de har smerter - jeg spotter det ret hurtigt. Camy havde en nerve i klemme - så ville hun ikke snurre rundt. Zazus lunte bliver kortere - så er der opstået noget nyt der giver hende smerter, fx låsninger i ryggen. Jeg ved hvad jeg skal kigge efter, og den er sikker hver gang. Så det er ikke min opfattelse at de skjuler smerter fordi de er i flok - så er de i hvert fald dårlige til det :blink:

 

Og de ér jo altid glade - de er altid frisk på gåture, leg og træning. De ligger aldrig mut og vil ingenting - aldrig. De har jo masse af overskud til at nyde livet og gør det i allerhøjeste grad.

 

Livas slidgigt er i øvrigt ikke alvorligt - vi opdagede det hurtigt og har fået det fotograferet med 1 års mellemrum og der var ikke sket nogen udvikling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo lige dét - hvornår har de smerter?

Har de virkelig så ondt når de stadig hopper og springer rundt, går ture uden problemer, halter aldrig m.m.? Liva har fx været på smertestillende i flere omgange, og hendes mønster har ikke ændret sig - vægten er stadig fortil og hun aflastede stadig hoften hvis hun trak fremad - hvilket også får både jeg selv og Christian Hembo til at tro på at det evt er en vane hun har tillagt sig, fordi hun har oplevet at have ondt - og det kan være svært at få pillet af hende igen.

 

Begge hunde bruger jo altså også deres ben, ellers ville de ikke have så god en muskulatur bagtil og kunne opretholde den.

 

Har hunden smerter hver dag, så er jeg enig i at smertestillende må der til. Men har de ikke, så ser jeg ingen grund til at fylde så unge hunde med dagligt smertestillende - det ér jo altså hårdt for organerne.

 

Men jeg vil nu sige de rimelig hurtigt ændre sig når de har smerter - jeg spotter det ret hurtigt. Camy havde en nerve i klemme - så ville hun ikke snurre rundt. Zazus lunte bliver kortere - så er der opstået noget nyt der giver hende smerter, fx låsninger i ryggen. Jeg ved hvad jeg skal kigge efter, og den er sikker hver gang. Så det er ikke min opfattelse at de skjuler smerter fordi de er i flok - så er de i hvert fald dårlige til det :blink:

 

Og de ér jo altid glade - de er altid frisk på gåture, leg og træning. De ligger aldrig mut og vil ingenting - aldrig. De har jo masse af overskud til at nyde livet og gør det i allerhøjeste grad.

 

Livas slidgigt er i øvrigt ikke alvorligt - vi opdagede det hurtigt og har fået det fotograferet med 1 års mellemrum og der var ikke sket nogen udvikling.

 

Jeg ser hvad du skriver, og forstår godt dit argument. Men, du tvivler jo...ergo er der tider, hvor det ikke er som det burde være, tænker jeg. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har 100% fokus på deres skavanker, men måske var det en ide at give dem smertestillende i en periode? Så ville du kunne se om noget ændrede sig drastisk, og så ud fra de betragtninger beslutte om det er nu eller senere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser hvad du skriver, og forstår godt dit argument. Men, du tvivler jo...ergo er der tider, hvor det ikke er som det burde være, tænker jeg. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har 100% fokus på deres skavanker, men måske var det en ide at give dem smertestillende i en periode? Så ville du kunne se om noget ændrede sig drastisk, og så ud fra de betragtninger beslutte om det er nu eller senere :-D

Som skrevet har Liva været på smertestillende af flere omgange, uden det har gjort en forskel - jo det gør en forskel om vinteren for at hun ikke halter i koldt vejr, men samme effekt har back on Track dækkenerne. Hendes vægtfordeling, og tider aflastning af højre hofte, er uændret.

 

Zazu har også været på smertestillende, det gjorde heller ingen forskel. Dengang vi opdagede der var noget galt var hendes lunte kort og hun stoppede op indimellem og ville ikke gå. Her blev hun røntgenfotograferet og vores daværende dyrlæge konstaterede at de dårlige hofter var årsagen - smertestillende og genoptræning, og der skete ingen ændring. Så tog vi til Magtor hvor Christian fandt mange låsninger og skævheder i ryggen - og at få rettet dét gjorde en verden til forskel for hende!

 

Så derfor tror jeg ikke på at de har så ondt at smertestillende er nødvendigt eller vil gøre en forskel.

 

De aflaster, måske dårlige vane, og indimellem kan Zazu virke lidt generet af sine hofter - absolut ikke på daglig basis, slet ikke. Udover som det ses på hendes gang. Men jeg har fx selv smerter i hofterne, og har jeg en dag givet den ekstra gas, ja så har jeg da også lidt ondt dagen efter - ligesom jeg formoder kan være tilfældet hos hende, og så sover hun måske lidt ekstra og vi korter turene lidt ned. Men er dét virkelig værd at sætte hende på smertestillende for og udsætte hendes organer for den ekstra belastning? Ja det mener jeg jo umiddelbart ikke, ikke når det ikke er mere eller oftere. Så skulle man da give smertestillende de 1-2 dage, men ikke dagligt. Men derfor kan det jo stadig være rart at høre andres mening - uden at man decideret tvivler :blink:

 

Indlægget var egentlig mere for at høre andres historier, hvad tanker de har gjort og hvornår de har vurderet at smertestillende var den eneste mulighed - fordi jeg jo unægtelig ved at det bliver en ting jeg skal tage stilling til i fremtiden. Så er det meget rart at høre andres tanker og hvad der gjorde udslaget for dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg forstår godt hvad du skriver Sitto, det er svært.

(ved godt det ikke kan sammenlignes helt)

Walther har jo lidt gigt i sine forben, og han er en der ikke alder sig mærke med det, han piver ikke, han er som han plejer og han er virkelig svær at se på når han har ondt.

Når det så er sagt, så kan jeg faktisk alligevel se hvornår han har ondt, jeg kan se det i hans øjne, også får han smertestillende.... han er snart 10 år og skal ikke gå og have ondt... men ja har ikke rigtig nogen bud, det er svært :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt spørgsmål

 

Mysla kom det fordi hendes hofter til sidst resulterede I halthed på forbenene, darlig ryg og andre spændinger.

 

Hun skulle nok have været det meget tidligere, men desværre fandt jeg ikke årsagen før efter lang tid.

 

Hun var 8 da hun fik konstateret hd og kom på smertestillende. Set I bakspejlet har hun nok udvist problemer med det siden hun var 4-5 år. Gradvist værre selvfølgelig. Der var hun nok som du beskriver zazu.

 

Men havde jeg kunnet gøre det om idag, ville jeg have kunnet forebygge mere ligesom du gør med led tilskud med mere.

Men jeg ville også snakke med dyrlægen om cartrofen indsprøjtninger tidligere I hendes liv.

Og måske lagt guld ind I hofterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man kan se hunden har ondt via den ændrede adfærd.

de fleste skjuler det jo godt, så hvis de ændre adfærd.....

 

vi er igang med et genoptræningsforløb Aslan har skjult et skævt korsben i over 6 mdr. Kun halt engang imellem i løbet at vinteren. Så vi troede jo bare det var alderdommen. Det krævede en iskias's nerve i klemme før vi fikrøgtenfotograferet ham og dyrlægen sendte os til kio.

 

Da de smertestillende var kørt ind fik vi en helt anden hund ❤️❤️❤️

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie på 10 år, havde en periode hvor hun haltede lidt. Da det ikke gik væk i løbet af 4-5 dage, som det plejer, tog jeg hende til dyrlæge og fik hende checket, men uden noget konkredt resultat. Så hun kom på smertestillende i en periode. Haltheden forsvandt og vi kunne se at hun livede noget op. Lavede flere kragehop og glædesdanse, så nu er hun bare på smertestillende, i meget lille dosis, resten af livet, vil jeg tro. Dyrlægen og jeg mener det er gigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Zazu fik vi en helt anden hund efter vi begyndte hos Magtor - hvor hun fik rettet sin ryg. Inden da havde hun en meget kort lunte - både overfor vores egne hunde, fremmede hunde og mennesker. Overfor vores egne gav det nu ikke som sådan konflikter, men Zazu snappede ud hvis de kom til at ramme hende når hun lå og sov/slappede af. De skulle ikke ramme hende hvis de gik forbi, ligge sig helt op af hende el.lign. Og hun havde slet ingen interesse i andre hunde og kom de tæt på så snappede hun også omgående.

 

Idag vil hun gerne snakke med fremmede hunde, og snapper sjældent. Hun putter tæt med de andre, både hvor hun selv opsøger dem og de må også gerne ligge sig helt op af hende :hjerte: hun er blevet mere åben overfor gæster herhjemme m.m. Hun begyndte at ligge op til leg selv og tage ture ude på marken hvor hun bare tonser rundt. Det gjorde hun aldrig før. Så det har virkelig givet en anden hund. Hun er glad med glad på nu og fuld af energi og spilopper. Og det er også derfor jeg ikke tror på at hun har SÅ ondt i sine hofter, at daglig smertestillende er nødvendig. Kun hvis hun har givet den ekstra gad en dag og overbelastet dem lidt måske. Hun var en helt, helt anden hund dengang hun havde ondt i sin ryg - hun er livet mega meget op. Men derfor ved jeg også hvordan hun reagere, adfærdsmæssigt, på smerte - og jeg våger over hende som en høg, og får hende tjekket ved den mindste ændring :blink: netop fordi jeg ved hvor meget det påvirker hende at have ondt. Og som sagt giver smertestillende nu ingen ændring. Derfor tror jeg at hun har det godt som det er - selvom hun indimellem aflaster vha hendes gang.

 

Både hende og Liva har for øvrigt fået catrophen indsprøjtninger - dog uden effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna er på smertestillende dagligt. Ikke fordi hun halter, for det gør hun faktisk kun når hendes skulder går af led. Men fordi hun begyndte at ligne en der skånede sig selv når vi gik tur og ikke brød sig om at løbe stærkt sammen med de andre.

 

hun må leve aå længe hendes mave kan holde til det smertestillende og så må vi sige farvel. Hun skam ikke gå rundt og have ondt - heller ikke skjult ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna er på smertestillende dagligt. Ikke fordi hun halter, for det gør hun faktisk kun når hendes skulder går af led. Men fordi hun begyndte at ligne en der skånede sig selv når vi gik tur og ikke brød sig om at løbe stærkt sammen med de andre.

 

hun må leve aå længe hendes mave kan holde til det smertestillende og så må vi sige farvel. Hun skam ikke gå rundt og have ondt - heller ikke skjult ondt.

 

Du har sikkert prøvet, men har i været forbi en hunde kiopraktor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter er 4 og også på smertestillende.

 

Som de andre skriver fordi den ændrede adfærd gjorde det tydeligt at der var (og stadig på trods af smertestillende er), smerter.

 

Personligt bryder jeg mig ikke om at have en hund jeg ved der dagligt har smerter eller problemer der kræver smertestillende på en daglig plan. Dog betyder medicinen at Dexter f.eks. igen kan tumle med de små hunde i sofaen (Han lægger sig og de hopper ovenpå ham :lol: )

 

Mit største problem er faktisk skridtet efter dette. For det er tydeligt at alt det vi gør for Dexter og som har virket et lille års tid, ikke længere virker så godt.... Jeg havde ellers håbet at varmen ville forbedre, men nope... Og hvad gør man så!

Link til indlæg
Del på andre sites

Smertestillende gigtmedicin hjælper ikke kun som smertestillende... Det dæmper også inflammationen i gigtleddene.

Silke har fået en smule smertestillende to gange om dagen, fast, i det sidste år. Selv hvis jeg glemmer at give hende en pille, så halter hun ikke.

Men jeg fortsætter alligevel, fordi det får gigten til at udvikle sig langsommere..

Hun er 13 år, så måske virker det anderledes på yngre hunde... Mem det er da værd at snakke med dyrlægen om det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Zazu tror jeg er der hvor hun skal være. Hun virker ikke smerteplaget - hun går pasgang i skridt, men ellers ikke. Hun holder sig absolut ikke tilbage hverken på gåture, leg eller sådan generelt. Der virker hun på ingen måde til at skåne sig selv, og der er aldrig noget hun ikke vil.

 

Liva har jeg tænkt meget over. Måske ér hendes tempo sat ned på gåturene - det tror jeg egentlig måske nok.. :hmm: så nu er hun sat på smertestillende igen for en periode, og så må jeg lige observere hende nøje!

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna er på smertestillende dagligt. Ikke fordi hun halter, for det gør hun faktisk kun når hendes skulder går af led. Men fordi hun begyndte at ligne en der skånede sig selv når vi gik tur og ikke brød sig om at løbe stærkt sammen med de andre.

 

hun må leve aå længe hendes mave kan holde til det smertestillende og så må vi sige farvel. Hun skam ikke gå rundt og have ondt - heller ikke skjult ondt.

du kan jo evt tage halv-eller helårlige blodprøver for at holde øje med organerne? Jeg ved at Bryns ejer får taget blodprøver jævnligt, da hans nyrer reagerer lidt på det smertestillende, men han har så mange dårligdomme, at det er en balance at holde ham nogenlunde smertedækket, uden at overbelaste hans organer.

Link til indlæg
Del på andre sites

du kan jo evt tage halv-eller helårlige blodprøver for at holde øje med organerne? Jeg ved at Bryns ejer får taget blodprøver jævnligt, da hans nyrer reagerer lidt på det smertestillende, men han har så mange dårligdomme, at det er en balance at holde ham nogenlunde smertedækket, uden at overbelaste hans organer.

 

Ja mysla fik lige taget blodprøve i forbindelse med operation og heldigvis så alt fint ud og hun har snart været tre år på daglig smertestillende.

Jeg kender en anden gammel hund som har fået det endnu længere.

Jeg er faktisk forundret over at de kan klare det så længe, men der jo nok også nogle der ikke kan

 

Faktisk er jeg mest forundret over at samme dosis bliver ved at virke

 

Hos mennesker siger man jo tit at folk bliver tilvænnet og tager mere og mere

Men det ser jeg ikke hos mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja mysla fik lige taget blodprøve i forbindelse med operation og heldigvis så alt fint ud og hun har snart været tre år på daglig smertestillende.

Jeg kender en anden gammel hund som har fået det endnu længere.

Jeg er faktisk forundret over at de kan klare det så længe, men der jo nok også nogle der ikke kan

 

Faktisk er jeg mest forundret over at samme dosis bliver ved at virke

 

Hos mennesker siger man jo tit at folk bliver tilvænnet og tager mere og mere

Men det ser jeg ikke hos mine hunde.

 

Det her er jeg virkelig glad for at høre! 3 år er længere end jeg havde turdet håbe på, så tak for den positive bemærkning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er jeg virkelig glad for at høre! 3 år er længere end jeg havde turdet håbe på, så tak for den positive bemærkning :-)

 

Det var så lidt

 

Faktisk lyder det ikke usædvanligt i følge dyrlægen. Det er jo så også noget mildt mod maven mysla får, men alligevel.

 

Jeg synes jeg på et tidspunkt læste noget om at hvis deres mave ikke kunne klare det, så reagerede de forholdsvis hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var så lidt

 

Faktisk lyder det ikke usædvanligt i følge dyrlægen. Det er jo så også noget mildt mod maven mysla får, men alligevel.

 

Jeg synes jeg på et tidspunkt læste noget om at hvis deres mave ikke kunne klare det, så reagerede de forholdsvis hurtigt.

 

Johna får metacam tyggetabletter og jeg kan tydeligt mærke det på hende hvis hun ikke får sin daglige pille, så dagligt er nødvendigt. Hun har ingen problemer med maven og har været på det dagligt i et par måneder efterhånden, tror jeg... Jeg har ikke turdet researche hvor længe de gennemsnitligt kunne holde til dagligt smertestillende :oops: men måske skulle jeg prøve at gøre det, hvis der er bare lidt sandhed i det du siger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...