Hop til indhold

Kronisk sygdom - smertestillende hvornår?


Sitto
 Share

Recommended Posts

Johna får metacam tyggetabletter og jeg kan tydeligt mærke det på hende hvis hun ikke får sin daglige pille, så dagligt er nødvendigt. Hun har ingen problemer med maven og har været på det dagligt i et par måneder efterhånden, tror jeg... Jeg har ikke turdet researche hvor længe de gennemsnitligt kunne holde til dagligt smertestillende :oops: men måske skulle jeg prøve at gøre det, hvis der er bare lidt sandhed i det du siger...

 

Det er da i hvert fald værd at undersøge om hun får det mildest mulige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er rigtig glad for at læse at de kan klare sig temmelig længe på smertestillende.

 

Har valgt at prøve at smertedække Bamse i en lille uges tid nu og desværre er der stor forskel på hans bevægelser mez og uden smertestillende.

 

Så hans gigt er langt om længe begyndt at påvirke ham og han ryger på smertestillende fast nu.

Har jo selv kroniske smerter og ville gerne give et par år i den anden ende, for at slippe for dem.

 

Så min holdning er rimelig klar - kroniske smerter skal smertedækkes.

Vores hunde har i forvejen så kort et liv, at den tid de har skal være så god som muligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Liva kom på smertestillende for en periode, med en lille virkning - dog slog det mig at vi vidst var havnet tilbage i et skidt mønster. Med lange ture dagligt. Førhen gik vi samme tid, bare fordelt på flere ture - og det er vi gået tilbage til igen. Og det ser ud til at have en virkning! :5up: Hun kan sagtens holde til en lang tur i ét stræk i weekenden fx, men ikke til dagligt.

 

Men så længe vi kan undvære smertestillende ved at vi bare går flere ture, så er det dét vi gør. Hun behøver ikke kunne holde til at gå 1-1,5 time i streg dagligt. Vi fordeler bare den 1,5 time ud på tre ture istedet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen herinde der har erfaringer med guldbehandling ifht slidgigt? Jeg troede egentlig ikke man brugte det ved slidgigt, men det kan jeg læse mig til via Google at man vidst gør? Liva har jo ikke dårlige hofter, men slidgigt i højre hofte - som følge af overbelastning pga medfødt PL i venstre knæ. Jeg troede guld kun blive brugt ved HD, men det passer jo så ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva kom på smertestillende for en periode, med en lille virkning - dog slog det mig at vi vidst var havnet tilbage i et skidt mønster. Med lange ture dagligt. Førhen gik vi samme tid, bare fordelt på flere ture - og det er vi gået tilbage til igen. Og det ser ud til at have en virkning! :5up: Hun kan sagtens holde til en lang tur i ét stræk i weekenden fx, men ikke til dagligt.

 

Men så længe vi kan undvære smertestillende ved at vi bare går flere ture, så er det dét vi gør. Hun behøver ikke kunne holde til at gå 1-1,5 time i streg dagligt. Vi fordeler bare den 1,5 time ud på tre ture istedet :-)

 

Jeg vil bare nævne, at jeg har fået frarådet de lange weekendture med min gamle svækkede hund. Netop fordi det så.tog af hans reserver til resten af ugen. Så motionen skulle være konsekvent flere korte ture alle dage altid.

 

Med liva kan i jo heldigvis have hende i vognen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare nævne, at jeg har fået frarådet de lange weekendture med min gamle svækkede hund. Netop fordi det så.tog af hans reserver til resten af ugen. Så motionen skulle være konsekvent flere korte ture alle dage altid.

 

Med liva kan i jo heldigvis have hende i vognen.

Det er heller ikke hver weekend, sådan skulle det ikke forstås. Men du ved indimellem så får man lyst til at gå en dejlig lang tur, og så kommer hun med uden problemer. Men du kan nok have ret i at det jo selvfølgelig tære på hendes kræfter for den efterfølgende uge. Vi skal nok bare, som du skriver, tage vognen med på sådanne ture - god ide :5up: Liva sidder hellere end gerne i den! Eller - ikke hvis VI putter hende derind. Så gider hun ikke. Men er den med og der er åbent derind så hopper hun op og sidder i den - så sidder hun lidt, og så hopper hun ud og går lidt igen, inden hun hopper ind igen. Og når Ayo så bestemmer sig for også at ville køre med, SÅ skal Liva også - så sidder de der side om side og kigger ud sammen :lun:

 

Vil dog tage en snak med Michael omkring guld og så selvfølgelig vores dyrlæge. Men det er jo et relativt simpelt og lille indgreb - så det kunne da være et forsøg værd. :-)

 

image.jpg

Redigeret af Sitto
Link til indlæg
Del på andre sites

Christian/Magtor synes ikke guld er en dårlig ide. Så på mandag eller tirsdag ringer den dyrlæge som skal foretage det evt indgreb, så vi kan snakke om hvorvidt han også er enig. Så skal der tages nyt røntgen af Liva og sammenholde med det fra sidste sommer, så vi kan se om det har udviklet sig. Om det kun er i hoften eller også i knæet. Er spændt på at høre hans mening! Det er jo ikke akut det skal laves. Men i nær fremtid, hvis dyrlægen er enig. Tænker lige vi skal over sommerens planer, og så kommer der ro på til det. Hun har jo som sagt ikke ondt i det daglige endnu. Men det skal gøres start efterår i hvert fald, så når virkningen forhåbentlig at indtræffe inden vinterens frost sætter ind!

 

Guldet betyder dog ikke hun kommer til at kunne gå lange ture - det er stadig bedst med kortere ture flere gange dagligt. Men jo før man får lagt guld ind, jo bedre er prognosen fremadrettet. Så ved at gøre det nu vil vi forhåbentlig i et godt stykke tid kunne forebygge af smerterne udvikler sig. Og igen, da hun kun ér 3,5 år, så synes jeg det er med at få gjort hvad vi kan for at mindske/forebygge smerterne - vil jo gerne have hende 100 år endnu :hjerte:

 

Igen - det er ikke fordi jeg nægter at bruge smertestillende. Ér det eneste option og en nødvendighed, så SKAL hun selvfølgelig have det, uanset alder. Men som det er nu hvor guld fx ikke er afprøvet, så ér vi bare ikke ved endestationen; smertestillende. Så har vi stadig muligheder at afprøve for at udskyde den smertestillende og derved skåne hendes krop. :kys: Det vil jeg også mene fuldt ud kan forsvares, at afprøve muligheder, fordi hun netop ikke er der hvor dagligt smertestillende er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille pip på falderebet, jeg ved ikke om det er nævnt. Jeg synes tit, man bedst kan vurdere om hunden har behov for smertestillende, ved rent faktisk at give hunden smertestillende i et par dage.

 

Hunden kan sagtens vænne sig til at gå med smerter til daglig, det bliver en slags status quo for den og så vil den ikke vise det, med mindre det nogle dage er rigtig slemt.

Det samme gælder mennesker, som kan leve med kroniske smerter uden at man kan mærke det på dem udover at de er mere trætte og bliver hurtigere udmattede.

 

 

Men hvis man giver hunden smertestillende, så vil man ret hurtigt kunne se en forskel i opførsel (til den positive side), hvis de tidligere har haft smerter men nu er smertedækket. Så oplever man "at få en helt anden hund", der pludselig gør flere og andre ting end sædvanligt, har mere overskud (f.eks. til andre hunde) og som generelt virker mere glad end den plejer, selvom den måske altid har givet én fornemmelse af, at være ganske tilfreds.

 

Så hvis du skal være helt sikker i din sag, så ville jeg klart prøve smertestillende i en uge og se, om eller hvilken forskel det gjorde i hundens opførsel at være smertedækket.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vi har idag været hos dyrlægen med Liva.

 

Liva fik taget nyt røntgen og foretaget en meget grundig klinisk undersøgelse.

 

Hendes hofter ser meget fine ud på røntgen, der er ingen slidgigt at spore :banan: så hvor i alverden vores gamle dyrlæge har fået dén idé fra, det må guderne vide.... Men der var jo så også en grund til at vi skiftede!

 

Dog ér hun øm i hoften, hvilket hun viste da han lavede nogle "vrid" i den - hun synes dog absolut ikke det var fedt at være der i forvejen, så det spiller måske også ind.

 

Hun har idag fået lagt en blokade som vi skal se virkningen af over 3 uger. Første uge TOTAL ro! Ingen hop, leg eller gåture. Kun ture i haven i snor! 2. uge stadig ingen hop, leg el.lign. her må hun er gå ture på op mod 15 min om dagen, fortsat i snor. 3. og sidste uge er med helt normal aktivitet. Her skal vi så vurdere om det har gjort en forskel.

 

Dyrlægen forventer dog ikke at det gør den store forskel, han forventer ikke hoften er synderen i hendes periodevise halthed - han fandt nemlig patella luxation grad 2 på højre knæ! :(

 

Liva blev opereret for PL i venstre knæ 11 mdr gammel, og herefter har jeg ufattelig mange gange bedt vores gl dyrlæge tjekke for det i højre knæ også, da det typisk er i begge knæ, når det er medfødt - og yorkier ér bare plaget af det. Hendes højre knæ har også altid knækket en del. Han har dog hele vejen holdt på at hun absolut ingen PL har i højre knæ...

 

Men det HAR hun altså! Så når vi om 3 ugers tid forhåbentlig har udelukket at hoften spiller ind, så vil han operere hende i knæet.

 

Lille mus altså :cry: :hjerte:

 

Det betyder også at Livas slankekur nu intensiveres endnu mere!! Hun ér i gang, og skal smide 400-500gr, men det går langsomt da hun danner for meget mavesyre og derfor ikke bare kan skæres ned i mængde - det ér vi dog nødt til nu og så give nogle flere grøntsager i stedet. Hun skal af med det halve kilo og må på ingen måder tage på under det genoptræningsforløb og ro hun skal igennem!

 

Men det var godt vi ikke bare hoppede på at give hende smertestillende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv altså lille Liva da :ae: hvor er du da bare uheldig :lun:

Ja det må hun siges at være :( men hun taget altid tingene så enormt pænt, hun er den nemmeste lille hund :lun: jeg ville SÅ gerne undgå at sende hende igennem endnu en operation, men det bliver kun værre med tiden, hvis det ikke opereres. Og jeg ved hun hurtigt er frisk efter operationen igen, vi har jo været igennem det en gang. Det sværeste bliver klart at holde hende i ro - men når nu det skal være, så er hun absolut den af hundene der er nemmest at holde i ro, i og med at hun er jorden største sofakartoffel, som faktisk tager det rigtigt pænt at blive holdt i ro :kys: så det skal nok gå alt sammen - hun bliver opereret hos dyrlæger der er super dygtige og genoptræningen tager vi hos Magtor - så hun er hele vejen igennem i de bedste hænder! :bighug:

 

Men jeg ser nu ikke frem til det - øv hvor jeg hader at hun skal opereres igen! :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Det kan jeg godt forstå du hader, jeg har kun haft Walter i narkose to gange pga brækket tænder. En hvalpe tand der skulle ud og en voksen tand der også skulle ud ;-) og jeg var godt nok ked af det og det er jo ingenting i forhold til det Liva skal igennem så kan sagtens forstå dig :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg snakket genoptræningsforløbet igennem med Christian fra Magtor - altså selvfølgelig kan det ende anderledes, alt efter hvordan det går. Men det er i hvert fald den plan de starter ud fra: 3-4 dage efter operation skal vi derud og have vist nogle øvelser vi skal lave herhjemme. Når stingene er ude skal vi til waterwalk 2x ugentlig i 5 uger. Efter 5 af gangene skal vi til en kontrol af øvelser/muskulatur. Fra operationsdagen og til de er sådan rimelig fit for fight igen går der omkring 8 ugers tid. Selvfølgelig skal de stadig skånes for vilde tonseture og vild leg, men så er vi der hvor hun må følge med på almindelige ture, hoppe op i sofaen og den slags. Så det er jo absolut til at overskue! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så har vi været igennem én uges total ro og en uges ro med 15 minutters tur om dagen. Så skulle vi efter planen give den gas i den kommende uge, med aktiviteter, for at se om blokaden har gjort en forskel - men det behøver jeg ikke næste uge til at vurdere. Bare på en 15 minutters tur kan jeg se at hun aflaster sit højre ben når hun linen strammes ud i den ene side. Præcis som før.

 

Det kan vi jo så håbe på er gode tegn. At blokaden ikke har virket i hoften - hvilket vi så håber betyder at hoften kan frikendes! For hvis der var noget inflammation så burde blokaden have hjulpet. Man kan selvfølgelig aldrig vide sig sikker - men i og med at hendes hofte er super fin på røntgen, blokaden ikke hjælper og hun har en alt for løs knæskal på selvsamme ben, ja så må vi nu formode at det "bare" ér knæskallen der driller! :x:

 

Og ellers bliver det jo så "spændende" at se om hendes gang har ændret sig når hun er over operation og genoptræning. Ellers må vi lede videre i den hofte. Men jeg håber godt nok at det hjælper at få smækket den knæskal på plads!!

 

Så nu ringer jeg til dyrlægen imorgen og høre om vi ikke lige så godt kan finde tid til operation, således Michael og jeg kan bede om fri nogle dage hver især, så vi er hjemme hos hende indtil stingene pilles ud. Og så skal jeg også have planlagt genoptrænings-tider med Magtor.

 

Og indtil operationen finder sted, tænker jeg hun ryger på smertestillende, og så holder vi os fra den der uges fuld aktivitet - vi fortsætter med flere kortere ture om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...