Hop til indhold

Lidt forvirring ang. hvidløg til hunde


Hailey
 Share

Recommended Posts

Der er en del der bruger hvidløg til hundene, blandt andet for at undgå lopper.

Nu ser jeg så at hvidløg er på listen over skadelige fødevarer :confused:

 

http://ngm.nationalgeographic.com/2007/10/pets/dog-poisons-interactive

 

Kan nogen give en forklaring på det :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

--Fordi det først er ved at blive almindeligt kendt at hvidløg i større mængder er skadeligt.

 

Jeg fandt ud af at det måske var sådan for 6-7 år siden, da min daværende hund fik dødelig anæmi. Så gik jeg på Nettet og læste ALT hvad jeg kunne finde om "autoimmun hæmolytisk anæmi" --som jeg fandt ud af, at han led af. Der stod mange ting i forskellige regi. Men på en enkelt nusset side, der bare bestod af en enkelt artikel, -var der nogle forskningsresultater fra en udenlandsk dyrlæge der havde konstateret, at hvidløg gennem længere tid kunne forårsage sygdommen.......

 

--Det stod ikke nævnt andre steder dengang. Men siden da har jeg haft meget respekt for hvidløg til hunde.

--Silke får Wolles Dogpower, der indeholder en del hvidløgspulver, men dels er det små mængder hun får, og dels er løget jo forarbejdet. Måske gør det en forskel.

 

--Ramses var en 50-kilos-hund, og han fik vel 1-2 fed hvidløg om dagen da jeg prøvede at holde flåter og lopper væk fra ham. Og det var ikke i særlig lang tid. For det hjalp ikke.. --En mindre hund kan blive syg af langt mindre.

-Jeg ville ALDRIG!!! mere turde give min hund hvidløg i de mængder der skal til for at afskrække lopper.

 

--Selv om det ikke er bevist, at Ramses døde af for meget hvidløg...

 

--Fornylig fandt jeg en side om råfodring, hvor der blev anbefalet at tilsætte foderet tørret frugt som f.eks. rosiner?? :roll::roll:

 

---------Vi skal se os for!!!! Det er også derfor jeg er SÅ kritisk hver gang der kommer nye teorier frem angående hundefoder. Hvis ikke teorierne er blevet gennemtestet i videnskabeligt regi, så kan jeg altså godt dy mig.

 

Selv om nogle hunde kan tåle et eller andet, så er det ikke så sikkert at alle kan. Og det er heller ikke sikkert at der er ret mange der har den påståede gavn at teorien. Entusiasme og tro kan skabe resultater, der ikke er reelle. --Noget lignende placeboeffekten..

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har i 4 år fået hvidløgspulver (beregnet til heste). 1 skrabet tsk pr dag.

 

Da hun fik grøntmix puttede jeg 1 helt hvidløg i hvad der blev til ca 8 kg grøntmix.

 

Nu får hun Wolle's dogpower, hvor der er hvidløg i, så intet ekstra hvidløg. Og her hjælper det.. Vi har ikke haft lopper i al den tid.. Vi passede en veninde's schæfer, der havde MANGE lopper.. de hoppede ikke på Luna..

 

Flåter har hun haft 5 år de sidste mange år og ingen af dem havde suget noget blod.

 

Men ja, det er farligt i meget store mængder..

 

Luna fik taget en masse blodprøver pga maveproblemer i januar 2007 og der var intet at se..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde får ikke hvidl¢g, og de har aldrig lopper. Heller ikke da vi boede i DK, på en gård hvor de elskede at jagte rotter inde i halmen. Vi behandler dem heller ikke med Frontline osv, da jeg mener det er uansvarligt at fylde sin hund med kemikalier med mindre det er n¢dvendigt. De blev dog behandlet f¢r indrejse til UK,da loven foreskriver at de skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...

Spurgte lige idag til hundelegestue ang hvidløg til hunde... hun fortalte at det kunne være fatalt med alm hvidløg (fede) som vi mennesker spiser, men hvidløgsdråberne var lavet specifikt til hunde. Der var flere på holdet idag der brugte de hvidløgsdråber og de virkede efter hensigten. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde får ikke hvidl¢g, og de har aldrig lopper. Heller ikke da vi boede i DK, på en gård hvor de elskede at jagte rotter inde i halmen. Vi behandler dem heller ikke med Frontline osv, da jeg mener det er uansvarligt at fylde sin hund med kemikalier med mindre det er n¢dvendigt. De blev dog behandlet f¢r indrejse til UK,da loven foreskriver at de skal.

 

Er med på denne vogn, mine har haft lopper 1 gang som hvalp og aldrig siden, og vi har aldrig givet hverken hvidløg eller diverse dryppelse i nakken. Har endda også en udekat, han får heller aldrig noget.

 

Hvis man drypper, mener jeg der er noget med at man lige skal være obs på at hunden ikke må bade i søer/vandløb nogle dage, da giften så kommer i vandet - det står sikkert på indlægssedlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Entusiasme og tro kan skabe resultater, der ikke er reelle. --Noget lignende placeboeffekten..

Tak for info. Det er dejligt, at du gider undersøge så meget.

 

Men lige med det sidste, placeboeffekten - det gælder kun for mennesker og kan ikke bruges på hunde, for det kræver jo, at hundene tror på det. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

I år har vi brugt Olivers hvidløgs-granulat i Ninjas mad.

 

Hun har haft 1 flåt hele sommeren, på trods at mange skovture.

 

Selv da hun blev passet ude hos min far, hvor min fars kone fandt 3 flåter på hendes underben efter hun havde været i frugthaven, var der ikke én af finde på Ninja som var med hende.

 

 

'Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis,

mens det kan give forgiftninger, hvis det fodres i for stor dosis. Kosttilskud

der indeholder hvidløg bør derfor kun fodres efter samtale med dyrlægen, idet

varedeklarationen på mange hvidløgsprodukter ikke tager højde for at hunde kan

forgiftes af hvidløg. Hvidløgs ønskede virksomme stoffer er nogle

svovlforbindelser, der til dels er bundet til "hvidløgs lugten", lugtfrie

hvidløgsprodukter er derfor ofte mindre virksomme end friskt, knust

hvidløg.

Der er lavet en række undersøgelser på hunde. Det er dokumenteret at

hvidløg har antibakterielle, dvs. desinficerende egenskaber overfor bakterier.

Hvidløg har en desinficerende effekt ved en evt. hudbetændelse, ligesom det har

et højt indhold af svovlholdige aminosyrer, der er essentielle stoffer i

opbygningen af pelsen. Hvidløg har også en antibakteriel og stabiliserende

effekt på mave-tarmkanalen. Hos hunden har hvidløg en mild repellerende, dvs.

skræmmende effekt på lopper.'

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Hewlett så nydeligt citerer, så er det farligt i for store mængder, men gavnlige i de rigtig mængder.

 

Mine får hvidløg i deres mad i forår og sommer månederne - Men ikke hele fede!

Jeg presser to fede hvidløg og hælder kogende vand over, og så får de 1 tsk. dagligt af både vand og presset hvidløg over maden.

 

Vi kommer dagligt i skov og krat, og vi har kun oplevet 3 flåter, og ingen af dem havde suget blod.

 

Jeg anbefaler helt sikkert hvidløg fremfor alle de skod kemikalier!

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger de der kapsler med hvidløgsolie- 2 om dagen:) når vi husker det:o

De der pipetter til nakken har ikke virket her hjemme, og da de koster en formue har vi kun købt dem en gang.

Rex har hver år været meget plaget af tæger, men for et par måneder siden stoppede det, tror ikke det er hvidløgets skyld.. Synes bare det er sært, at det pludselig er stoppet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger ingenting her... De får kemikalier hvis de rent faktisk får lopper... Dexter har haft det en gang efter vi var i Danmark...

 

Jeg er bare den der type der ikke så godt kan lide forebyggelse når det handler om kemikalier... Jeg ville sagtens kunne finde på at give f.eks. hvidløg forebyggende... Men vi gør det ikke for det har aldrig været et problem med hverken flåter eller lopper... Dexter har som sagt haft lopper (Eller loppe, jeg kunne faktisk kun finde en, men der har med garanteret været flere!), en gang og tror han har haft måske 2 flåter... Penny er så lille at hun stadig har det til gode! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...