Hop til indhold

Vild når skal ud af døren


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg har et tilbagevendende problem herhjemme, som det endnu ikke er lykkes at løse. Lige nu går vi med snor på ud og ind fra haven og ud af hoveddøren. Han skal have den på helt inde i stuen, hvor han ligger og ryster i forventning om at der skal ske noget. Aslan er en meget intens hund, der gerne vil arbejde og træne osv. Han ryster tit af intensitet og kører gerne med 200 km/T ude og på træningen. Det er fint, for han er dog rolig inde og har en god slukknap, men når vi skal ud af en dør er det er rent mareridt pga han er så tændt, at han vælter alt omkring sig. Snoren er ren management. Han kommer jo stadig ud - og han skal jo ud. Jeg har afprøvet forskellige ting, men synes ikke rigtig det rykker. Kun kort tid, så er vi der igen. Og det er SLEMT. Nogle gange tisser han på gulvet fordi han er sådan kørt op... Og en gang har han slået sit hoved ind i dørkarmen med en skade til følge. Og en gang angreb en af kattene ham fordi de bliver bange... Så jeg synes ikke det er ok, at han har det sådan.

 

Er der virkelig ikke noget at gøre? Skal jeg bare leve med, at min hund er helt oppe i det røde felt af forventning, når vi skal ud af dørene? Der er ingen tvivl om, at det er fordi han ved, at der skal ske noget skidesjovt.

 

Jeg har prøvet forskellige ting uden held. Og der er ingen tvivl om, at han i sit tidligere hjem har lært adfærden - Vi står fire fem hunde i højt gear og venter og kaster os rundt ved døren, der åbnes = belønnes. Vi LØBER UD. Denne "træning" har han fået fra 8 uger til 3 år... Så jeg er oppe mod en solid indlæring her.

 

Bortset fra dette er han rolig, nem og stille inde. Meget meget nem. Vi ser kun denne del i ham fra hans tre år på en kennel, så han klarer det flot at skifte til enehund inde. Og det er kun ved dørene, og ikke når han skal ind. Der trisser han ind uden snor. Han viser selvkontrol i alle andre situationer.

 

De folk jeg træner sammen med har også hunde, der er temmelig intense. De siger, at jeg bare skal ignorere det og tage snor på og gå ud. At det aldrig går væk. Det har jeg svært ved at acceptere, da jeg mener, at man kan træne så kvik en hund til alt. Men måske har de ret? Hvad tænker I? Min border var da også PÅ, men han kunne da godt gå ud roligt af dørene. Han har alle sine behov opfyldt, uden at det er for meget. Han fungere i hele sin dagligdag - bort set fra dette

 

Jeg overvejer lidt om jeg kan fodre mig vej ud? Eller lære ham at sætte sig forskellige steder på vej ud. Det kan jeg sikkert godt, men problemet er, at han allerede er kørt op af sig selv, længe før jeg rejser mig fra sofaen. Jeg har ingen triggere, som jeg kan se, han reagerer på... Men der må jo være nogle... De ting jeg har afprøvet virker ikke, fordi hunden allerede er i forventningsstress når mn træning starter. Så kan vi træne selvkontrol og ro fra nu af til.... og til sidst skal vi jo gå ud af den dør... jeg har også trænet uden at gå ud, så er han bare oppe at køre imens, og bagefter ligger han igen og sover roligt. Der er ingen ændring at spore. Jeg har også forsøgt at vente til der er ro, og så åbne døren, men så sidder han intenst på tæerne og afventer... dvs til sidst får han jo sin belønning for stress...

 

Er der nogle med erfaringer om dette, så skriv dem gerne. Alle bud er velkomne. Dette går mig meget på, da jeg også er bange for om han en dag glider og skader sig selv. Jeg har ledt mange steder og spurgt men indtil nu har ingen omkring mig i mit netværk kunnet hjælpe. De siger - lev med det, snor på, tag ham ud i bilen i buret og lad ham sidde der... Hunden er rettet op på alle andre områder. Det MÅ være træneren, der ikke kan gennemskue løsningen på denne specifikke situation - hvad gør jeg forkert? Jeg er derfor ikke klar til at give op. Og alle idéer er derfor velkommen.

 

Vi skal ud nu, så skal jeg prøve at filme vilddyret. Her vil I kunne se ham uden snor til ære for forum... og I håb om at nogle kan give os et råd

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ville klart bruge et synligt target til RO!

 

Plejer at bruge et tæppe, som jeg indlære de skal være i ro på og når de ligger roligt der, får de så lov at få adgang til det de nu vil have.

 

Starter naturligvis ikke lige med max forstyrrelser, men fuldstændig fra basic.

Har en E-bog et eller andet sted, der beskriver metoden jeg køre rimelig slavisk efter.... Prøver lige om jeg kan finde den.

 

 

Fordelen ved, at tæppet er så kraftigt betinget som "ro" sted, er at man jo kan flytte det gradvist ud i situationer der bliver mere og mere krævende efterhånden som hunden kan håndtere det.

Dvs. du ikke er nød til at arbejde med det i en situation, hvor han har et kraftigt og meget indkodet reaktionsmønster, men kan bygge på gradvist.

 

Og så ville jeg nok i den lange periode arbejdet står på, holde ham fra at gå ud af den dør og med den rutine du ønsker i sidste ende, så du i det tempo han er klar til, kan bygge et nyt mønster op det sted og i den situation og dermed slipper for at skulle knokle med forventningspresset netop der. Når det så sidder i skabet, kan du så begynde at ændre mønstret der hvor han i perioden får lov at komme med ud.

Ved ikke om det giver nogen mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther har altid gået stille og roligt ud af dørene - både bryggers og havedør.

 

MEN så fik vi Zeus han blev total vild når man bare rørte hans sele/snor/halsbånd, eller tog i et dørhåndtag, han løb rundt i hele hytten og nåede det røde felt inden vi overhovedet havde åbnet døren, det gad jeg ikke, da vores gå tur så altid starter "vild og farende afsted".

 

Jeg fandt godbidderne frem, han skulle være fuldstændig roligt, før han fik en godbid, så rørte jeg snoren og han blev helt vild jeg stod bomstille ind til han var rolig, han fik en god bid.

Sådan gjorde vi maaaaaaaaaaaaaaange gange ;-) inden jeg rørte dørhåndtaget :-)

 

Her er det ikke sådan, at det er mig der skal ud af døren først inden de må gå ud, de må gå ud når jeg åbner døren men det skal foregå stille og roligt.

 

Når vi skal på tur får de seler på, det foregår i dag stille og roligt, jeg åbner døren de render ud i indkørslen og venter til jeg har fået sko og tøj på - vi går hen til lågen hvor man skal sitte sig ned og være rolig, de får snor på, og en godbid derefter åbner jeg lågen, de går ikke ud af lågen før de får et "go" - førhen strøg Zeus ud så jeg hang bagefter - det har taget lidt tid men det er godt nok dejligt som det er nu.

 

Jeg aner ikke om du kan bruge det til noget, det var sådan jeg gjorde det - synes Miss_M forslag lyder godt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja min gamle gule lyn har aldrig lært det. . Hun var sådan da jeg fik hende og de første par år gjorde jeg meget for at træne det med samme resultat som dig. Lidt fremskridt og så tilbage til start.

 

Så blev rutinen at jeg smed en håndfuld godbidder hun kunne søge efter mens jeg blev klar og så faldt hun så meget ned at snor og sele kunne komme på hvorefter hun blev rolig.

 

Nu er hun 14 og hun tager stadig en æres runde når hun overrasker med en tur. Nogle gange falder hun af bare iver oh andre gange er hun ved at smadre mysla ind i en dør

Men det er jo en brøkdel af hvad det var da hun var ung.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres input og råd.

 

Det der er mit store problem er, at jeg ikke kan lade være med at gå ud af den dør, for det er alle døre. Og han skal jo ud. Derfor belønner jeg det hele tiden - og endda variabelt.

 

Jeg synes både metoden med at belønne med godbidder og lære en target lyder som noget, der bør afprøves. En metode af gangen.

 

Og omkring at filme det - han er jo smart den hund - så snart jeg tager kamera/mobil frem, så går han i træningsmood, for det er åbenbart et signal til at koncentrere sig, så jeg kan faktisk filme det. I stedet har jeg to fine film af sådan, som jeg ville ønske han gik ud af dørene :stupid: Dem er der vist ingen grund til at lægge op vel? Skøre hund.

 

Det slog mig om jeg kan bruge kameraet i træningen? Holder jeg det i hånden, så er han fokuseret på mig og tilbyder sit osv - han er meget kreativ. Og jeg prøvede det før. Så belønnede jeg alle de små øvelser hele vejen ud til døren. Og det er da bedre end ragnarok - men kan det give bagslag tror I? Jeg har ikke gennemtænkt det. Jeg så bare en meget anderledes hund, fordi jeg havde mobilen i hånden og filmede, og så tænkte jeg - det tester jeg lige. Han er via den metode kommet i både haven og to gange ud af hoveddøren uden kaos overhovedet. Han er intens, men fokuseret som når vi arbejder. Det andet er sådan noget vildt stress noget, hvor han er ukontaktbar...

 

Jeg vil rigtig gerne se e-bogen. Jeg er lidt desperat :)

 

Hvis nogle vil se filmene, så sig til. Så lægger jeg dem gerne op. Men han er ikke vild på dem. fordi jeg holder mobilkameraet op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man forestille sig at du lærte ham at løbe hen på et tæppe som nævnt ovenover. Og når han kan det

 

Så giver du det signal inden noget andet og så lukkes han ud som belønning?

 

Ja det kan jeg godt se idéen i at prøve. Jeg tænker også, at han har brug for en target til at forstå det.

Så starter jeg vel bare i stuen og rykker tæppet gradvis ud til døren ? Eller skal jeg bare starte hårdt ud ved døren med det samme?

 

Udfordringerne er tre:

 

1) Han er allerede kørt op før jeg rejser mig og gør klar. Jeg kan ikke gennemskue, hvad jeg giver af signaler

2) Selvom han ligger på tæppet er han tændt, men han er dog der... Men jeg belønner ikke ro, når jeg åbner døren - men det er måske ok? I det mindste er hunden det samme sted med sin uro...

3)Jeg er nødt til at gå ud af dørene før han har lært det. Han skal jo ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan jeg godt se idéen i at prøve. Jeg tænker også, at han har brug for en target til at forstå det.

Så starter jeg vel bare i stuen og rykker tæppet gradvis ud til døren ? Eller skal jeg bare starte hårdt ud ved døren med det samme?

 

Udfordringerne er tre:

 

1) Han er allerede kørt op før jeg rejser mig og gør klar. Jeg kan ikke gennemskue, hvad jeg giver af signaler

2) Selvom han ligger på tæppet er han tændt, men han er dog der... Men jeg belønner ikke ro, når jeg åbner døren - men det er måske ok? I det mindste er hunden det samme sted med sin uro...

3)Jeg er nødt til at gå ud af dørene før han har lært det. Han skal jo ud...

 

Jeg ville nok lære ham øvelsen et andet sted men hurtigt flytte det til døren. Men ude af kontekst og uden at lukke ham ud de første mange gange.

Og så ville jeg begynde at bruge det. I starten belønne med godbidder også.

 

Jeg tror måske roen kan komme efterfølgende. Når han ved at tæppe betyder han skal med

 

Men jeg er også en utålmodig sjæl der gerne vil videre:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt bogen, men kan desværre ikke dele den, da den kun er tilgængelig på min kindle reader.

 

Men den hedder Fired up, Frantic and Freaked out.

Der er en masse udenoms-pladder, men den forklare konceptet rigtig godt og hurtigt, så det er lige til at gå til.

 

Uanset hvad, så synes jeg det er noget der kan være en super god ide at arbejde med, det der med ro træning på tæppe/bur, så der virkelig er AFSLAPNING og ikke bare "frys i position" for alle der har en intens hund.

Fordelen er, at tæppet i den grad bliver betinget med ro, som i slappe af - Og kan flyttes ud i rigtig, rigtig mange situationer, når det gøres i det rigtige tempo.

 

Skelner meget klart mellem steder hvor hunden bare ligger stille og på steder hvor den skal slappe af og det er for mig vigtigt at man har tænkt begge dele ind i ens træning og er bevidst om forskellen og hvad man ønsker.

For der er jo kæmpe forskel på hvad der sker i hovedet på hunden.

 

Mine hunde kan jeg lige så godt bare give en bliv kommando, hvis jeg ikke ønsker de skal slappe helt af, men være klar på at være i en eksplosiv øvelse kort efter.

Men deres bur er afslapning og ro og jeg har i perioder bure stående i baggangen, som jeg bruger når de glemmer at opføre sig ordentligt når vi skal ud af døren.

Fordi burene er betinget som de er, igennem så lang tid (med undtagelse af Kaia), så falder de helt automatisk til ro deri, inden de får lov at komme ud og deres stressniveau ændre sig virkelig dramatisk ifht. hvis jeg bare beder dem om at lægge sig.

 

Lige ifht. den her problematik, kan det måske være for bøvlet en løsning og tænker du er nød til at prøve dig frem med hvad der virker sådan rimelig "nu og her" - Fordi du ikke kan vælge andre udgange og dermed heeele tiden forstærker hans reaktion.

Alternativt kunne jeg godt finde på at putte hunden i et bur, bære den ud og først slippe den der, for at bryde hele mønstret i situationen, hvis jeg ikke rimelig hurtigt kunne finde noget andet der virker. Og så sideløbende arbejde et nyt mønster ind.

 

For ellers, så tror jeg helt ærligt, det bliver lidt op af bakke, fordi... Ja, han bliver forstærket gang på gang og som du siger, så ligger der riiiiiigtig lang tids indlæring og forstærkning bag.

 

Men bliver spændende at følge - Det er jo lidt en anden situation, end at lære en hvalp det, som ikke har samme indlærte adfærd allerede.

Så det er et ganske interessant projekt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt bogen, men kan desværre ikke dele den, da den kun er tilgængelig på min kindle reader.

 

Men den hedder Fired up, Frantic and Freaked out.

Der er en masse udenoms-pladder, men den forklare konceptet rigtig godt og hurtigt, så det er lige til at gå til.

 

Uanset hvad, så synes jeg det er noget der kan være en super god ide at arbejde med, det der med ro træning på tæppe/bur, så der virkelig er AFSLAPNING og ikke bare "frys i position" for alle der har en intens hund.

Fordelen er, at tæppet i den grad bliver betinget med ro, som i slappe af - Og kan flyttes ud i rigtig, rigtig mange situationer, når det gøres i det rigtige tempo.

 

Skelner meget klart mellem steder hvor hunden bare ligger stille og på steder hvor den skal slappe af og det er for mig vigtigt at man har tænkt begge dele ind i ens træning og er bevidst om forskellen og hvad man ønsker.

For der er jo kæmpe forskel på hvad der sker i hovedet på hunden.

 

Mine hunde kan jeg lige så godt bare give en bliv kommando, hvis jeg ikke ønsker de skal slappe helt af, men være klar på at være i en eksplosiv øvelse kort efter.

Men deres bur er afslapning og ro og jeg har i perioder bure stående i baggangen, som jeg bruger når de glemmer at opføre sig ordentligt når vi skal ud af døren.

Fordi burene er betinget som de er, igennem så lang tid (med undtagelse af Kaia), så falder de helt automatisk til ro deri, inden de får lov at komme ud og deres stressniveau ændre sig virkelig dramatisk ifht. hvis jeg bare beder dem om at lægge sig.

 

Lige ifht. den her problematik, kan det måske være for bøvlet en løsning og tænker du er nød til at prøve dig frem med hvad der virker sådan rimelig "nu og her" - Fordi du ikke kan vælge andre udgange og dermed heeele tiden forstærker hans reaktion.

Alternativt kunne jeg godt finde på at putte hunden i et bur, bære den ud og først slippe den der, for at bryde hele mønstret i situationen, hvis jeg ikke rimelig hurtigt kunne finde noget andet der virker. Og så sideløbende arbejde et nyt mønster ind.

 

For ellers, så tror jeg helt ærligt, det bliver lidt op af bakke, fordi... Ja, han bliver forstærket gang på gang og som du siger, så ligger der riiiiiigtig lang tids indlæring og forstærkning bag.

 

Men bliver spændende at følge - Det er jo lidt en anden situation, end at lære en hvalp det, som ikke har samme indlærte adfærd allerede.

Så det er et ganske interessant projekt :mrgreen:

 

Han fryser netop fast i position. Jeg kan ikke greje hvordan jeg får ham afslappet?

 

Så fandt jeg bogen - http://www.dogwise.com/ItemDetails.cfm?ID=DTB1301

 

Det var ikke en dum idé at bære ud.... måske jeg simpelthen skulle afprøve det.

 

Stor tak for jeres hjælp. Skal nok opdatere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han fryser netop fast i position. Jeg kan ikke greje hvordan jeg får ham afslappet?

 

Så fandt jeg bogen - http://www.dogwise.com/ItemDetails.cfm?ID=DTB1301

 

Det var ikke en dum idé at bære ud.... måske jeg simpelthen skulle afprøve det.

 

Stor tak for jeres hjælp. Skal nok opdatere :)

 

Lige præcis den, ja!

 

Afslappetheden "træner" jeg konsekvent væk fra alt andet - Belønner kun signaler der indikere, at der sker en mental ændring hos hunden.

F.eks, at de sukker dybt og lægger hovedet ned, vender sig lidt om på siden osv.

 

Det er en ret lang process, med sådan en hund (har været igennem den med Bamse - 9 år på det tidspunkt og ekstrem tillært stress i visse situationer) og det skal trænes væk fra de situationer der kan udløse opkørthed.

Med Bamse så foregik det i stuen, foran fjernsynet (uden de andre hunde) og over riiiiigtig mange aftenener, hvor han var godt træt og mæt både fysisk og mentalt.

 

Stille og roligt er jeg så begyndt at flytte det ud i andre situationer såsom, at gå pænt ud af døren, ikke skabe sig når naboen køre forbi osv.

 

 

Glæder mig til at høre hvad i finder der virker - Er ret sikker på, at i ikke er de eneste der kan få glæde af jeres erfaringer :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis den, ja!

 

Afslappetheden "træner" jeg konsekvent væk fra alt andet - Belønner kun signaler der indikere, at der sker en mental ændring hos hunden.

F.eks, at de sukker dybt og lægger hovedet ned, vender sig lidt om på siden osv.

 

Det er en ret lang process, med sådan en hund (har været igennem den med Bamse - 9 år på det tidspunkt og ekstrem tillært stress i visse situationer) og det skal trænes væk fra de situationer der kan udløse opkørthed.

Med Bamse så foregik det i stuen, foran fjernsynet (uden de andre hunde) og over riiiiigtig mange aftenener, hvor han var godt træt og mæt både fysisk og mentalt.

 

Stille og roligt er jeg så begyndt at flytte det ud i andre situationer såsom, at gå pænt ud af døren, ikke skabe sig når naboen køre forbi osv.

 

 

Glæder mig til at høre hvad i finder der virker - Er ret sikker på, at i ikke er de eneste der kan få glæde af jeres erfaringer :blink:

 

Tak for hjælpen - det her har jeg ikke gjort - jeg har afventet at han selv fandt roen - og den kommer ikke :) Det har virket med alle mine hunde men gør det bare ikke med ham den lille ferrari her :banan: Jeg må straks i gang. Køber også bogen

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hjælpen - det her har jeg ikke gjort - jeg har afventet at han selv fandt roen - og den kommer ikke :) Det har virket med alle mine hunde men gør det bare ikke med ham den lille ferrari her :banan: Jeg må straks i gang. Køber også bogen

 

 

Hihi, der har jeg også været med Bamse.... Og måtte jo så efter et par år konstatere, at min taktik nok ikke helt virkede :genert:

Så en god træner og et par gode bøger, har vist mig en anden vej, som virker ret godt til de her hunde, som er så intense og køre så højt, at de ganske enkelt ikke KAN finde roen i situationer hvor der er sket en meget habil indlæring af det modsatte.

 

Lyder til vores drenge er meget lig hinanden hvad intensiteten angår - Så det er godt han er endt hos dig, som tager det alvorligt og gør noget ved det. :5up:

For det kan virkelig eskalere, hvis man ikke tager hånd om alle de situationer hvor de køre op og decideret indlære ro.

 

Glæder mig til at høre om jeres egentlig træning også. For mistænker der kommer et billede jeg kan genkende.

Så det er jeg rigtig spændt på om jeg har ret i (og det er ikke negativt, min nu 10 år gamle hund er en drøm at være på konkurrencebanerne med).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, der har jeg også været med Bamse.... Og måtte jo så efter et par år konstatere, at min taktik nok ikke helt virkede :genert:

Så en god træner og et par gode bøger, har vist mig en anden vej, som virker ret godt til de her hunde, som er så intense og køre så højt, at de ganske enkelt ikke KAN finde roen i situationer hvor der er sket en meget habil indlæring af det modsatte.

 

Lyder til vores drenge er meget lig hinanden hvad intensiteten angår - Så det er godt han er endt hos dig, som tager det alvorligt og gør noget ved det. :5up:

For det kan virkelig eskalere, hvis man ikke tager hånd om alle de situationer hvor de køre op og decideret indlære ro.

 

Glæder mig til at høre om jeres egentlig træning også. For mistænker der kommer et billede jeg kan genkende.

Så det er jeg rigtig spændt på om jeg har ret i (og det er ikke negativt, min nu 10 år gamle hund er en drøm at være på konkurrencebanerne med).

 

Ja denne hund lærer mig allerede meget :) Min alene hjemmetræning købte han heller ikke den lille bandit.

 

Ja når jeg læser om Bamse, så minder de total om hinanden :) Og hvor ser han dejlig ud! Det lyder godt, at der er "håb" for sådan en hund som den hvide ferrari her :mrgreen: Jeg må også sige, at lige så stressbar som Aslan er, lige så superlækker er han at arbejde med. Jeg skal nok opdatere om træningen - stor tak for hjælpen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

mine tre bliver også ret vildt når vi skal ud. Jeg er nok en af dem der er for doven til at gide træne det :genert:

 

Det er jeg også :) Men jeg er nødt til det pga kattene :) De har givet mig lov til at få hund jo.... De bliver så bange for ham når han er sådan. En af dem angreb ham. Det er synd fordi de er bedste venner ellers og det tog lige to dage at få dem helt trygge ved hinanden igen... De er jo vant til gode Hugo med alt hans gigt. De har derfor vænnet sig flot til en ung hund, der gerne småtraver rundt, og det har de accepteret fint. Men det her er for vildt for dem. Han ser dem ikke, Han rammer dem. De flyver væk, de er lige ved at angribe hinanden - så det er hensynet til de fire andre dyr herhjemme, som TVINGER mig til at træne det - ellers gad jeg heller ikke må jeg nok indrømme :) MEN nu glæder jeg mig til at komme i gang! Det er en udfordring at lære af! Og jeg har allerede lært noget - fx er vi begyndt at belønne for afslappethed uden for kontekst - det har jeg aldrig trænet før, og det er ting, som jeg kan bruge ved klienters hunde også. Jeg er helt tændt på at arbejde med det nu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nul og niks fremgang - og jeg ved hvorfor - han bliver jo ved med at få belønning - kommer ud af døren.... Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ved det her. Hunden skal jo ud. Bærer jeg ham, stresser han i mine arme, er han i bur, stresser han derinde. Der er ingen måde jeg kan komme uden om at belønne det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Det kan godt være det har været skrevet før, men jeg kan ikke lige huske hele tråden :-)

 

Men kunne man lave et lille fodersøg (hvis han er madglad) indenfor og mens han søger går du ud og åbner døren??

 

Sådan at døren er åben uden han opdager at den faktisk er åben?

Jeg aner det ikke var bare lige sådan en hurtig tanke jeg fik :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har måske misset at du har prøvet det, men ellers, hvad med at lade som om du går ud 100 gange om dagen og så bare lukke døren i lige for næsen af ham igen (den dag han ikke stresser skal han selvfølgelig lukkes ud), og så ellers ignorere ham indtil han er faldet ned igen. Jeg tænker at hunde fint kan holde sig i 12 timer (på den tid kan man immervæk give den mange hmm- oplevelser) og et gitter kunne holde kattene ude af farezonen. De gange han så skal ud kunne du vælge altid var igennem den samme dør. Om ikke andet ville Aslan lære at det ikke kan svare sig at skrue forventningerne op ved de andre døre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være det har været skrevet før, men jeg kan ikke lige huske hele tråden :-)

 

Men kunne man lave et lille fodersøg (hvis han er madglad) indenfor og mens han søger går du ud og åbner døren??

 

Sådan at døren er åben uden han opdager at den faktisk er åben?

Jeg aner det ikke var bare lige sådan en hurtig tanke jeg fik :-)

 

Mad har ingen virkning - han skriger og er HELT vild. jeg skal prøve at filme det, så kan I se, hvad jeg er oppe imod. problemet er, at han i tre år har stået på spring ved alle døre, der gik op sammen med en gruppe andre spidser - herefter stormede alle ud i fuld galop - dvs der er en massiv indlæring bag.

 

Jeg har forsøgt med pause-skåle med mad undervejs ud - men han sluger det bare imens hele hunden ryster, hvorefter han stormer videre, han drejer rundt om sig selv, tisser på gulvet, skriger og piber og han har endda bidt mig i låret fordi jeg ikke åbnede døren - jeg synes det er meget voldsomt og ja jeg har prøvet med kosttilskud men de har ingen virkning... Han viser også adfærden, når han skal ud og ind af bilen/buret i bilen. Her kaster han sig rundt uden for bilen, og når jeg åbner buret i bilen, presser han sig imod lågen og ryster og er helt oppe at ringe. Siden jeg fik ham har jeg brugt signal på ind og ud, plus kun åbnet, når han var rolig - men det virker ikke. For hunden er IKKE rolig nogensinde - og han skal ud.

 

I ALLE andre situationer er hunden stressfri og nem og rolig. Det var han bestemt ikke, da jeg fik ham, men her har træningen da virket. Det er kun omkring dørene og buret/bilen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Mad har ingen virkning - han skriger og er HELT vild. jeg skal prøve at filme det, så kan I se, hvad jeg er oppe imod. problemet er, at han i tre år har stået på spring ved alle døre, der gik op sammen med en gruppe andre spidser - herefter stormede alle ud i fuld galop - dvs der er en massiv indlæring bag.

 

Jeg har forsøgt med pause-skåle med mad undervejs ud - men han sluger det bare imens hele hunden ryster, hvorefter han stormer videre, han drejer rundt om sig selv, tisser på gulvet, skriger og piber og han har endda bidt mig i låret fordi jeg ikke åbnede døren - jeg synes det er meget voldsomt og ja jeg har prøvet med kosttilskud men de har ingen virkning... Han viser også adfærden, når han skal ud og ind af bilen/buret i bilen. Her kaster han sig rundt uden for bilen, og når jeg åbner buret i bilen, presser han sig imod lågen og ryster og er helt oppe at ringe. Siden jeg fik ham har jeg brugt signal på ind og ud, plus kun åbnet, når han var rolig - men det virker ikke. For hunden er IKKE rolig nogensinde - og han skal ud.

 

I ALLE andre situationer er hunden stressfri og nem og rolig. Det var han bestemt ikke, da jeg fik ham, men her har træningen da virket. Det er kun omkring dørene og buret/bilen

 

Øv øv :-( det er faktisk lidt synd for ham at have det sådan :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...