Hop til indhold

Vild når skal ud af døren


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg har måske misset at du har prøvet det, men ellers, hvad med at lade som om du går ud 100 gange om dagen og så bare lukke døren i lige for næsen af ham igen (den dag han ikke stresser skal han selvfølgelig lukkes ud), og så ellers ignorere ham indtil han er faldet ned igen. Jeg tænker at hunde fint kan holde sig i 12 timer (på den tid kan man immervæk give den mange hmm- oplevelser) og et gitter kunne holde kattene ude af farezonen. De gange han så skal ud kunne du vælge altid var igennem den samme dør. Om ikke andet ville Aslan lære at det ikke kan svare sig at skrue forventningerne op ved de andre døre.

 

Afprøvet uden resultat - han ligger bare og ryster i forventning i timevis når jeg gør det og adfærden bliver meget værre når han så går ud. Han skelner ikke mellem dørene - det er alle udgange. Og nu er det også, når han skal uind dvs det bliver værre og værre. Han er også begyndt at stå ude i haven og skrige af mig, når han hører mig i huset fordi han vil ind.

 

Jeg er klar over fejlen - jeg ved godt, hvordan jeg træner det - jeg kan bare ikke sætte situationer op, hvor jeg kan få belønnet ro i stedet for stress.

 

Men jeg skal nok knække koden - det er faktisk første gang jeg står med noget jeg ikke kan træne væk - og det her KAN læres. Jeg skal bare finde ud af hvordan. Hunden kan lære selvkontrol. Faktisk er han eminent til det i alle mulige andre situationer.

 

Jeg har bedt mine gamle lærere om råd. Måske de har en idé. ellers må vi jo hoppe ud af vinduet indtil det er indlært - selvom jeg faktisk bare tror, at han vil stresse der efter kort tid også. Det er selve det, at komme ud af noget (og nu også ind) der kører han op. I forventning.

 

Et eksempel på den selvkontrol han viser, pga vores træning: Han var sindssyg omkring mad i starten. De har været mange om det i kennelen. I dag kan kattene have dåsemad stående på gulvet, som han ser men vælger at gå forbi uden at tage med mindre jeg giver ham lov. Jeg kender mange hunde, der ikke kunne udvise sådan en selvkontrol - så han evner det absolut. Jeg MÅ kunne knække koden mht udgange...

 

Skøre hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Afprøvet uden resultat - han ligger bare og ryster i forventning i timevis når jeg gør det og adfærden bliver meget værre når han så går ud. Han skelner ikke mellem dørene - det er alle udgange. Og nu er det også, når han skal uind dvs det bliver værre og værre. Han er også begyndt at stå ude i haven og skrige af mig, når han hører mig i huset fordi han vil ind.

 

Jeg er klar over fejlen - jeg ved godt, hvordan jeg træner det - jeg kan bare ikke sætte situationer op, hvor jeg kan få belønnet ro i stedet for stress.

 

Men jeg skal nok knække koden - det er faktisk første gang jeg står med noget jeg ikke kan træne væk - og det her KAN læres. Jeg skal bare finde ud af hvordan. Hunden kan lære selvkontrol. Faktisk er han eminent til det i alle mulige andre situationer.

 

Jeg har bedt mine gamle lærere om råd. Måske de har en idé. ellers må vi jo hoppe ud af vinduet indtil det er indlært - selvom jeg faktisk bare tror, at han vil stresse der efter kort tid også. Det er selve det, at komme ud af noget (og nu også ind) der kører han op. I forventning.

 

Et eksempel på den selvkontrol han viser, pga vores træning: Han var sindssyg omkring mad i starten. De har været mange om det i kennelen. I dag kan kattene have dåsemad stående på gulvet, som han ser men vælger at gå forbi uden at tage med mindre jeg giver ham lov. Jeg kender mange hunde, der ikke kunne udvise sådan en selvkontrol - så han evner det absolut. Jeg MÅ kunne knække koden mht udgange...

 

Skøre hund :)

Jeg tænker egentlig ikke i selvkontrol baner, bare at man laver optakten så mange gange uden at Aslan får noget ud af det, at betydningen at hele situationen forsvinder. Og hvis han ligger og ryster flere timer efter, så har du ikke gjort det ofte nok. Jeg tænker hver tiende minut i 10 timer,.. så kan jeg simpelthen ikke forestille mig at adfærden ikke udvandes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Afprøvet uden resultat - han ligger bare og ryster i forventning i timevis når jeg gør det og adfærden bliver meget værre når han så går ud. Han skelner ikke mellem dørene - det er alle udgange. Og nu er det også, når han skal uind dvs det bliver værre og værre. Han er også begyndt at stå ude i haven og skrige af mig, når han hører mig i huset fordi han vil ind.

 

Jeg er klar over fejlen - jeg ved godt, hvordan jeg træner det - jeg kan bare ikke sætte situationer op, hvor jeg kan få belønnet ro i stedet for stress.

 

Men jeg skal nok knække koden - det er faktisk første gang jeg står med noget jeg ikke kan træne væk - og det her KAN læres. Jeg skal bare finde ud af hvordan. Hunden kan lære selvkontrol. Faktisk er han eminent til det i alle mulige andre situationer.

 

Jeg har bedt mine gamle lærere om råd. Måske de har en idé. ellers må vi jo hoppe ud af vinduet indtil det er indlært - selvom jeg faktisk bare tror, at han vil stresse der efter kort tid også. Det er selve det, at komme ud af noget (og nu også ind) der kører han op. I forventning.

 

Et eksempel på den selvkontrol han viser, pga vores træning: Han var sindssyg omkring mad i starten. De har været mange om det i kennelen. I dag kan kattene have dåsemad stående på gulvet, som han ser men vælger at gå forbi uden at tage med mindre jeg giver ham lov. Jeg kender mange hunde, der ikke kunne udvise sådan en selvkontrol - så han evner det absolut. Jeg MÅ kunne knække koden mht udgange...

 

Skøre hund :)

 

Når nu problemet også er når han skal ind, så tænker jeg, tag en bog med ud i haven og floode døren som Ascha foreslår. På den måde kan du jo åbne og lukke døren 100vis af gange, uden at tage hensyn til om han rent faktisk SKAL ud/ind af døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du evt. flytte ham fysisk, så du starter med at træne på en dør, som ikke fører ud i det fri, men døren til den fantastiske dør fx døren til entreen eller lign?

Så belønningen bare er at komme ud til den dør der uddeler superbelønninger.

Har du evt en udgang hvor han ikke reagerer lige så meget på at komme ud, havedør, et vindue eller noget, du kan få ham ud af indtil han har lært at gå ud på civiliseret ustresset vis?

Som Ascha skriver, kan man nå mange gentagelser på de timer der går inden hunden rent faktisk ikke kan holde sig mere. Jeg kan godt se, at det er et problem, at hunden jo ind imellem bliver nød til at skulle ud mens man laver træningen. Ellers må i flytte i telt i haven nogle dage, så han ikke skal gennem døren ;-)

 

Hvad gør du når han stresser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glæder mig til film.

 

For jeg må indrømme at jeg har svært ved at se det for mig.

 

Hvis han ikke stresser når du bare går rundt derhjemme, kan du så ikke bare gå forbi døren 100 gange dagligt og åbne og lukke og ind i mellem når han rent faktisk skal ud, så signalere du det tydeligt og hurtigt lige efter du har åbnet døren. Og lader ham komme ud med det samme.

Så kan du sætte snor på ham udenfor.?

 

En sådan fremgangsmåde har sat forventning ned hos min islænder der ellers kommer styrtende hver gang nogen tog i døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker egentlig ikke i selvkontrol baner, bare at man laver optakten så mange gange uden at Aslan får noget ud af det, at betydningen at hele situationen forsvinder. Og hvis han ligger og ryster flere timer efter, så har du ikke gjort det ofte nok. Jeg tænker hver tiende minut i 10 timer,.. så kan jeg simpelthen ikke forestille mig at adfærden ikke udvandes.

 

Jeg er villig til at gøre ALT! Jeg afprøver det med endnu flere gentagelser uden for kontekst - det eneste jeg fik sidst var bare en endnu mere stresset hund, men jeg kan have tolket det forkert sidst - og så er jeg måske stoppet midt i et udslettelsesudbrud, hvilket kan forklare, at det er blevet værre.... TAK! Det skal afprøves.

 

Jeg er ved at lægge en ny plan pt. Jeg kan kun afprøve en ting af gangen. Dette indgår i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du evt. flytte ham fysisk, så du starter med at træne på en dør, som ikke fører ud i det fri, men døren til den fantastiske dør fx døren til entreen eller lign?

Så belønningen bare er at komme ud til den dør der uddeler superbelønninger.

Har du evt en udgang hvor han ikke reagerer lige så meget på at komme ud, havedør, et vindue eller noget, du kan få ham ud af indtil han har lært at gå ud på civiliseret ustresset vis?

Som Ascha skriver, kan man nå mange gentagelser på de timer der går inden hunden rent faktisk ikke kan holde sig mere. Jeg kan godt se, at det er et problem, at hunden jo ind imellem bliver nød til at skulle ud mens man laver træningen. Ellers må i flytte i telt i haven nogle dage, så han ikke skal gennem døren ;-)

 

Hvad gør du når han stresser?

 

Det kan han skam -

 

Ved alle døre, der ikke fører ud. Han skelner fint

 

Jeg har prøvet alle mulige ting, når han stresser. Den mindste lyd fra mig gør det værre, så jeg siger ikke noget. Lige nu er jeg bare tavs og kigger på ham, fordi jeg er i tænkeboks om hvad jeg dog skal gøre. Men jeg skal nok finde ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glæder mig til film.

 

For jeg må indrømme at jeg har svært ved at se det for mig.

 

Hvis han ikke stresser når du bare går rundt derhjemme, kan du så ikke bare gå forbi døren 100 gange dagligt og åbne og lukke og ind i mellem når han rent faktisk skal ud, så signalere du det tydeligt og hurtigt lige efter du har åbnet døren. Og lader ham komme ud med det samme.

Så kan du sætte snor på ham udenfor.?

 

En sådan fremgangsmåde har sat forventning ned hos min islænder der ellers kommer styrtende hver gang nogen tog i døren.

 

Det gør vi allerede, men det har gjort det værre.

 

Jeg dropper at filme ham, fordi hver gang jeg holder kameraet går hunden i træningsmood så jeg kan ikke få adfærden frem. Lykkes det smider jeg det op - du vil få et chok - han hopper højere end mig. Jeg er ikke sart omkring hunde, der er ude af kontrol - det her er for vildt simpelthen. Han ender med at skade sig selv på de glatte gulve.

 

Jeg er ved at lægge en ny plan. Jeg giver ikke op på at lære ham det. Indtil da må han gå i snor ud som ren management, så han i det mindste ikke kan øve sig mere på uhæmmethed.

 

Mit næste forsøg bliver:

 

-Belønne rolig adfærd udenfor kontekst fx når han ligger på sit tæppe og hviler - noget vi allerede er ved, men som ikke er overført til "udgange" pga der er ingen ro at belønne

- Vente på thresshold med ham i snor - noget jeg har gjort, men efter at have læst Achas indlæg slår det mig om jeg har ventet LÆNGE nok eller er stoppet midt i at han var ved at udslette adfærden.. Dette er jeg meget spændt på at afprøve.

- Udvande ALLE triggere - sko, nøgle, dør, jakke..... Han er ligeglad med om jeg tager det, når jeg forlader ham - hunden VED hvornår han skal med - jeg skal have fundet den ting, som trigger ham - hvad er det han ser, hører som signalere, at nu skal han med? Det har jeg ikke kunnet se endnu, men det er tydeligt, at han kan se, når han ikke skal med... Interessant.

- Lære ham at udvise selvkontrol som ved netdøren

- Alt gennemføres konsekvent ved døre, bil, bur og også døre uden for hjemmet, hvor han også stormer igennem hvis han fx er med på besøg et sted. Konsekvent betyder, at han fra nu af altid skal vise ro, før han kommer nogle steder igennem noget der minder om en åbning - ellers må han bare holde sig eller få en meget kort tur. Jeg er helt sort/hvid omkring det når jeg arbejder med den slags her.

 

Vores almindelig stressreducerende træning fortsætter forebyggende - han stresser ikke mere, men han er stressbar. Så det skal vi nok arbejde med livslangt som en livsstil det her - og det er vi klar på

 

Jeg opdatere! Tak - nu har jeg mod på at gå i gang kan jeg mærke igen. Og det er nok i sidste ende der løsningen skal findes - at jeg ikke et sekund giver op eller slækker på det her, for så vælter korthuset kan jeg se. Tak for at motivere mig tilbage. Jeg kan træne ALT som et dyr fysisk og mentalt er i stand til - og naturligvis kan Aslan, der er så kvik til at lære på alle andre områder, lære det her. Punktum :)

 

Jeg kommer til at føre en logbog over det her - kan jeg filme noget undervejs, gør jeg det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror skisme jeg på en dag har lært ham at gå roligt ud og ind af bil/bur - jeg har filmet det nu. Han er stadig LIDT intens, men det er MEGET mindre. MEGET mindre. Jeg har simpelthen ventet og ventet og kun belønnet ro. I starten stod han bare og pressede på burlågen som en gal, så gav han op og lagde sig ned og jeg åbnede. Nu har vi sat et signal på at hoppe ud og ind. Jeg er spændt på om det holder ved, for de andre gange er jeg nået hertil, og så kommer adfærden igen. Jeg skal nok smide filmen op.

 

Er i gang med dørene også. Det er BEDRE synes jeg, men stadig lang vej. Jeg er ved at lære ham at indtage en sit ved dørene, og så skal han vise ro, før han kommer ud. Det er ok efter første dags træning, og bestemt bedre end før, så jeg aner et håb. Igen skal jeg nok smide filmen op ASAP. Og igen er jeg spændt på at se om det varer ved, for de andre gange er der altid sket tilbagefald

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der videoer af vores træning til de nysgerrige :)

 

Vores ind og ud af bilen går forrygende godt. Han er ok her. Intens vil han altid være i træning, og det må han jo også godt. Jeg siger jer det holdt hårdt at nå hertil - han direkte pressede sig fysisk mod lågen, jeg holdt den bare i tavshed og ventede - i det han lagde sig og ikke peb åbnede jeg og hver gang han forsøgte at presse sig ud, lukkede jeg, indtil han blev liggende. Så har jeg sat håndtarget og signalet vente og Værsgo på, som han kender i forvejen

 

 

Det skal nok blive helt godt :)

 

Ang dørene... hehehe I kan se LIDT af adfærden her. Jeg er midt i at træne det væk, og jeg synes det er MEGET bedre. Men som I kan se, så er han på spring! Og så bemærk, hvordan han rykker over og sidder på sin targetplads - det kom mig og min mand sådan til at grine af. Han er en edderlækker hund at arbejde med, men ikke nem! Han er lynhurtig. Men det er da nogle dage siden, at han har været værre end det her, så kan vi bare ende her, så er jeg glad. Det er MEGET bedre! Jeg fortsætter med tingene nævnt herover

 

Indtil da - lidt at grine af - for som min mand sir- han er skisme da sød. Nogle spurgte, hvad jeg gør - det fremgår vist af videoerne

 

Også selvom han lige sprang i hovedet på mig og nappede mig i låret, da vi var kommet ud - det fik jeg desværre ikke optaget, men I kan da se starten til det - det er en hyrdeadfærd - den betyder "kom så afsted med dig" :stupid: Det er blevet MEGET mindre - før hyrdede han rask væk os i alverdens situationer. Jeg kender nogle der er vokset op med grønlænderspids, og de var også med ude og hente køer og heste ind. Jeg tror folk med corgier og den slags kender til det

 

 

Jeg plejede at få tæppet i hovedet når han sprang ud, så det er da meget bedre :D

 

Jeg modtager gerne input og fif og kritik. Der kan let være noget jeg overser - men som sagt - nu kan vi da komme ud på denne måde, og den er bestemt acceptabel modsat før, hvor der var ild i hunden og han faldt og alt muligt

 

 

(Ps meget sigende, at der dukker en anden relateret video op, der hedder "ind og ud af psykosen" fra Psykiatrifonden - jeg ved ikke om det gjalt for hund eller ejer mest før vi nåede hertil dog :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror skisme jeg på en dag har lært ham at gå roligt ud og ind af bil/bur - jeg har filmet det nu. Han er stadig LIDT intens, men det er MEGET mindre. MEGET mindre. Jeg har simpelthen ventet og ventet og kun belønnet ro. I starten stod han bare og pressede på burlågen som en gal, så gav han op og lagde sig ned og jeg åbnede. Nu har vi sat et signal på at hoppe ud og ind. Jeg er spændt på om det holder ved, for de andre gange er jeg nået hertil, og så kommer adfærden igen. Jeg skal nok smide filmen op.

 

Er i gang med dørene også. Det er BEDRE synes jeg, men stadig lang vej. Jeg er ved at lære ham at indtage en sit ved dørene, og så skal han vise ro, før han kommer ud. Det er ok efter første dags træning, og bestemt bedre end før, så jeg aner et håb. Igen skal jeg nok smide filmen op ASAP. Og igen er jeg spændt på at se om det varer ved, for de andre gange er der altid sket tilbagefald

 

Har du prøvet Susan Garrett's Crate Games..? Det brugte jeg på Iso som hvalp, hun kører jo også i meget højt stressniveau, og jeg kunne godt se at det ville bli' et problem hvis ikke jeg fik arbejdet med selvkontrollen. For hende har Crate Games haft rigtig stor betydning, og det blev nærmest automatisk overført til mange andre situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for video. Kan godt se han stresser meget og er ekstremt hurtigt.

 

Men flot trænet på så få dage.

 

Spiser han stadig ikke godbidder i de situationer?

 

Ja det ligger lige på kanten og balancere :engel: Men kan jeg holde den her og bygge på, så tror jeg vi kan komme videre - tror du ikk?

Han tager godbidderne, men beholder dem i munden uden at sluge. Eller også så taber han dem, når jeg rører døren.

 

Jeg forsøgte at rose lidt i går - så røg låget af. Så jeg tror bare belønningen lige nu skal være at komme ud... Hvad tænker I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet Susan Garrett's Crate Games..? Det brugte jeg på Iso som hvalp, hun kører jo også i meget højt stressniveau, og jeg kunne godt se at det ville bli' et problem hvis ikke jeg fik arbejdet med selvkontrollen. For hende har Crate Games haft rigtig stor betydning, og det blev nærmest automatisk overført til mange andre situationer.

 

Nej men jeg kender dem godt - jeg skulle måske simpelthen træne det ved siden af det andet? God idé.

Jeg kan mærke, at den smule vi er nået til her også virker på andre områder allerede, fx tilbyder han nu at sidde ned og få snor på - det har vi ikke trænet, så det må være en afsmitning. (før løb han lidt rundt om sig selv)

 

Generelt så tænker jeg at vi generelt skal passe på med at komme til at belønne uro ved ham. Som en livsstil omkring ham.

 

Han er tydeligvis meget mere glad når han kommer i bilen og ud på den måde her. Før var han lidt krypende/dæmpende - det er han slet ikke når han vises vejen på den måde her. Der er også en anden fordel, som er kommet til - han er mindre vogtende, når han kommer ud af bilen. Før var han med meget stritpels osv lige de første 10 sekunder - han har været overfaldet, så det sidder lidt i ham jo - men nu kommer han mere roligt ud. Der er ingen om at stress gør ham mere vogtende/utryg omkring andre hunde - rent logisk egentlig, men endnu et godt eksempel på, at det smitter til andre situationer på en god måde. Jeg vil prøve den burleg med ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det virker da til at du kan bygge videre på det

 

Jeg tænkte om du kunne køre lidt0 primark S princip, så han skal tage en godbid før døren åbner. Så han vil begynde at spise og dermed kan du bedre få ro på ham ved at han kan fokusere på andet end at komme ud.

 

Det var en god idé - så kan jeg flytte fokus lidt fra dør til mad - han elsker jo mad! Det vil jeg begynde at gøre fra i dag - tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg ham skisme på film. Nej altså når jeg ser det kan jeg godt forstå det her går mig på... Vi er i øvrigt tilbage ved start :hmm:

 

 

Jeg er ved at finde en løsning sammen med min gamle lærer. Vi har endnu ikke knækket koden, men det kommer vi til. Dette er filmet til hende, så hun kan vise det til en anden. Derfor lader jeg ham gå linen ud - og det værste... han er ikke helt så vild her, som han kan være på en god dag....

 

Her kommer han så ind...

 

 

Og det sære er, at på ALLE andre områder er hunden rettet op. Prøv at se her - det er fandeme flot selvkontrol af en gammel kennelhund, der plejer at kæmpe for sin mad..

 

 

Så ingen tvivl... adfærden ved dørene belønnes - det kan jeg godt se. Men jeg har stadig ikke fundet en måde at undgå det eller starte med at belønne ro i denne specifikke situation. Men det kommer.... når han er 52 år gammel :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...