Hop til indhold

Hvorfor så lang ???


Zaz-zaz
 Share

Recommended Posts

Ja, altså lige et spor-spørgsmål mere.

 

Vi skulle købe en spor-line til den lille runde og det er jo fair nok, når nu kan skal lære det spor-noget. Den skulle være mellem 10 og 15 meter...men hvorfor så lang ? Hvad er fidusen ved, at vovse render rundt helt derude i det fjerne ? Må man ikke være i nærheden til at forstyrre eller hvad skal det gøre godt for med så lang en snor ? Det er vel en eller anden forklaring på fænomenet...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, altså lige et spor-spørgsmål mere.

 

Vi skulle købe en spor-line til den lille runde og det er jo fair nok, når nu kan skal lære det spor-noget. Den skulle være mellem 10 og 15 meter...men hvorfor så lang ? Hvad er fidusen ved, at vovse render rundt helt derude i det fjerne ? Må man ikke være i nærheden til at forstyrre eller hvad skal det gøre godt for med så lang en snor ? Det er vel en eller anden forklaring på fænomenet...

 

Så vidt jeg er orienteret, så er det (som du selv er inde på) fordi at man med en kortere snor kommer til at gå tæt på hunden, hvorved der er risiko for at man kan "presse" den til at gå galt af sporet. Snoren bliver også nemmere stram, og igen er der risiko for at hunden går af sporet pga det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg er orienteret, så er det (som du selv er inde på) fordi at man med en kortere snor kommer til at gå tæt på hunden, hvorved der er risiko for at man kan "presse" den til at gå galt af sporet. Snoren bliver også nemmere stram, og igen er der risiko for at hunden går af sporet pga det.

 

Jamen, så siger jeg da tak for forklaringen...for der måtte jo være en ! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fidusen er at hunden skal arbejde selvstændigt uden ejerens pres eller hjælp.

 

Da jeg gik i konkurrence i Elite klassen skulle Rasmus gå i 15 m line.

Når hunden går så langt væk har man ikke mulighed for at hjælpe den til at udrede knæk og spidse vinkler og derved ser dommerne hunden arbejde selvstændigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo helt ny sporgænger og kunne ikke rigtig finde noget god sporline, som ikke var alt for tungt til min lille gravbasse og samtidig ikke alt for ubehageligt at røre ved.

 

Løsningen var at købe 15 m klatreline. Det fåes i mange tykkelser og flotte farver og det brænder mindre i hænderne end så meget andet.

 

Har også hørt at man skulle kunne finde noget godt i hestebutikker.

 

Jeg har indtil videre ikke brugt hele sporlinen, men den del jeg ikke bruger hænger så og slæber bag mig og bliver snasket ind i mudder mm :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fidusen er at hunden skal arbejde selvstændigt uden ejerens pres eller hjælp.

 

Da jeg gik i konkurrence i Elite klassen skulle Rasmus gå i 15 m line.

Når hunden går så langt væk har man ikke mulighed for at hjælpe den til at udrede knæk og spidse vinkler og derved ser dommerne hunden arbejde selvstændigt.

 

Så da også tak til dig for forklaring...og jeg ved da ikke om det bare er mig, men altså...ja, det er MIG, der har lært ham ALT, hvad han kan; sit, stå, dæk, tandvisning osv og nu gå han og lære noget, som jeg slet ikke er med i og han er f****** ligeglad med mig. Han trasker bare afsted der laaaaaangt foran og jeg er ikke en bønne andet end en krog, der holder den, der snor. Uha, altså det er dog den underligste disciplin det spor-noget. Jeg føler mig en kender overflødig :megaked::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så da også tak til dig for forklaring...og jeg ved da ikke om det bare er mig, men altså...ja, det er MIG, der har lært ham ALT, hvad han kan; sit, stå, dæk, tandvisning osv og nu gå han og lære noget, som jeg slet ikke er med i og han er f****** ligeglad med mig. Han trasker bare afsted der laaaaaangt foran og jeg er ikke en bønne andet end en krog, der holder den, der snor. Uha, altså det er dog den underligste disciplin det spor-noget. Jeg føler mig en kender overflødig :megaked::mrgreen:

 

Ja jeg har nu været vant til at ved indlæring går man med kort line så man kan støtte og evt. korrigere hunden på de rigtige tidspunkter.

 

Ved træning er det sjældent jeg går med helt lang line, men selvfølgelig er det den der er på og så kan jeg altid gøre den længere/kortere alt efter behov og efter hvordan hundens form er den dag.

 

God arbejdslyst til jer begge :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så da også tak til dig for forklaring...og jeg ved da ikke om det bare er mig, men altså...ja, det er MIG, der har lært ham ALT, hvad han kan; sit, stå, dæk, tandvisning osv og nu gå han og lære noget, som jeg slet ikke er med i og han er f****** ligeglad med mig. Han trasker bare afsted der laaaaaangt foran og jeg er ikke en bønne andet end en krog, der holder den, der snor. Uha, altså det er dog den underligste disciplin det spor-noget. Jeg føler mig en kender overflødig :megaked::mrgreen:

 

Det er du sådan set også for det at gå spor er en hovedrolle for din hund og dem bør de have nogle af også...

 

Glæd dig over det

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har nu været vant til at ved indlæring går man med kort line så man kan støtte og evt. korrigere hunden på de rigtige tidspunkter.

 

Ved træning er det sjældent jeg går med helt lang line, men selvfølgelig er det den der er på og så kan jeg altid gøre den længere/kortere alt efter behov og efter hvordan hundens form er den dag.

 

God arbejdslyst til jer begge :mrgreen:

 

 

Takker og den, der har mest arbejde forude er nok det skøre menneske, der traver afsted i den anden ende af linen. I dag har jeg f.eks.lært at et spor flytter sig i blæsvejr. Jeg troede kræet var ved at gøre sig kedeligt bemærket, fordi han gik ved siden af, der hvor sporet var lagt, men det havde så flyttet sig !?! Jamen, hvad man dog skal høre ude i virkeligheden !

 

Og næ nej, dyret skal bare gå så langt ud den vil / kan uden at tabe sporet og skulle den gå ud af sporet galer man: "Vend" og ganske rigtigt; kræet vender og finder tilbage til sporet. Det er da den underligste disciplin jeg nogensinde har overværet...og her er det med vilje, at jeg ikke siger; deltaget i :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er du sådan set også for det at gå spor er en hovedrolle for din hund og dem bør de have nogle af også...

 

Glæd dig over det

 

Jeg arbejder på det, men det er altså ikke så let, når nu det plejer at være mor, der lære den lille Berner alt...tænk hvor fladt at være lidt små-jaloux på en øvelse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han trasker bare afsted der laaaaaangt foran og jeg er ikke en bønne andet end en krog, der holder den, der snor. Uha, altså det er dog den underligste disciplin det spor-noget. Jeg føler mig en kender overflødig :megaked::mrgreen:

 

Det kan godt være at du bare er "en hundekrog", men det er helt fantastisk fedt gå spor med hunden. Selv om det bare er at følge efter en vovse der trækker i snoren og ikke kigger på en, er det lige så godt som stoffer når det lykkedes (tror jeg, har aldrig prøvet det, Narko altså :-)) og tror næsten alle hunde æælsker det.

 

Spor er en sej og hundevenlig diciplin :mrgreen:

 

Mvh Vera - med ca en måneds erfaring i spor :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at du bare er "en hundekrog", men det er helt fantastisk fedt gå spor med hunden. Selv om det bare er at følge efter en vovse der trækker i snoren og ikke kigger på en, er det lige så godt som stoffer når det lykkedes (tror jeg, har aldrig prøvet det, Narko altså :-)) og tror næsten alle hunde æælsker det.

 

Spor er en sej og hundevenlig diciplin :mrgreen:

 

Mvh Vera - med ca en måneds erfaring i spor :vinken:

 

Mja, og hele målet med det her ikke-specielklub-træning var jo at finde noget, der var mere på hundens præmisser end DKK´s lydighedsprogram, så hvad jeg brokker mig over aner jeg ikke. Jeg ligger jo bare som jeg selv har redt ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så da også tak til dig for forklaring...og jeg ved da ikke om det bare er mig, men altså...ja, det er MIG, der har lært ham ALT, hvad han kan; sit, stå, dæk, tandvisning osv og nu gå han og lære noget, som jeg slet ikke er med i og han er f****** ligeglad med mig. Han trasker bare afsted der laaaaaangt foran og jeg er ikke en bønne andet end en krog, der holder den, der snor. Uha, altså det er dog den underligste disciplin det spor-noget. Jeg føler mig en kender overflødig :megaked::mrgreen:

 

Hvad skulle der til, for at du ikke skulle føle dig overflødig?

Jeg forestiller mig så lige, at du skulle gå foran og lære hunden at følge sporet? ... måsen i vejret og næsen i sporet - væsgo' afsted med dig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skulle der til, for at du ikke skulle føle dig overflødig?

Jeg forestiller mig så lige, at du skulle gå foran og lære hunden at følge sporet? ... måsen i vejret og næsen i sporet - væsgo' afsted med dig :mrgreen:

 

Ja, hvad ellers ? Og et fiskebolle-spor må jeg da kunne klare, mens jeg udtalte; "Se, nu på mor lille Simba..snus-snus...sådan skal mors lille basse gøre aha ha ha :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så måske liiiige der den kniber lidt. Sådan et kræ kan dælme komme derudaf...selv den brede Berner !!! :mrgreen:

 

Du skal bare huske på det ikke altid er så god en ide at lade hunden tæske derudaf - Det er bedst hvis hunden går i et passende langsomt tempo, så den ikke "misser! evt. genstande og knæk :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal bare huske på det ikke altid er så god en ide at lade hunden tæske derudaf - Det er bedst hvis hunden går i et passende langsomt tempo, så den ikke "misser! evt. genstande og knæk :-D

 

Så det gør altså ikke noget, at dæmpe ham lidt ned og prøve at få ham til at udvise bare en anelse ro i stedet for at flintre afsted med højt løftet hale og vrikkende røv. Det er noteret for fremtiden og tak for tip :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal bare huske på det ikke altid er så god en ide at lade hunden tæske derudaf - Det er bedst hvis hunden går i et passende langsomt tempo, så den ikke "misser! evt. genstande og knæk :-D

 

Hvis det er PH er det fløjtende ligegyldigt om det er hunden eller Zaz zaz selv der finder genstandende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er PH er det fløjtende ligegyldigt om det er hunden eller Zaz zaz selv der finder genstandende :lol:

 

Hvis det er sandheden, så er vi jo allerede her efter en uges træning jo bare skide pisse go´e, idet vi så fluks kan finde genstanden, da det jo er mig selv, der har lagt den ud :mrgreen:

 

Ej, seriøst...er det ligegyldigt, hvem, der finder genstanden, når det nu er PH-træning ? Det er jo det rene slap-sind oder was ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er sandheden, så er vi jo allerede her efter en uges træning jo bare skide pisse go´e, idet vi så fluks kan finde genstanden, da det jo er mig selv, der har lagt den ud :mrgreen:

 

Ej, seriøst...er det ligegyldigt, hvem, der finder genstanden, når det nu er PH-træning ? Det er jo det rene slap-sind oder was ?

 

Ja, det er sq ikke engang løgn.. Man kan vel sagtens kalde det at træne på hundens præmisser :blink:

Nååårh mors lille nussehund.. Mor sk nok finde dem hvis du ik har lyst idag... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det gør altså ikke noget, at dæmpe ham lidt ned og prøve at få ham til at udvise bare en anelse ro i stedet for at flintre afsted med højt løftet hale og vrikkende røv. Det er noteret for fremtiden og tak for tip :-D

 

Nej - det bliver også meget mere behageligt for dig at tusse bagefter og nyde naturen og fuglekvidren :mrgreen:

 

Den der viftehale og vrikkende røv kan du nok lige så godt opgive allerede nu - det er jo en berner :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lillefod og Tante: Hvor er I altså bare "søde" og sikke en tiltro I har til den lille Berners evner (de ligner egentlig dem jeg selv har ha ha ha), men det lyder jo i høj grad som den rene svir fremover. Gammel mor her trisser afsted efter bassen i sindrigt tempo, nyder naturen og kommer igen i centrum, når Berneren finder ud af, at mor nok skal finde alle de fjollede genstande for ham, når han ikke selv kan finde ud af det eller gider :mrgreen:.

 

Gad da nok vide om jeg vover, at spørge nogle af de der trænere, hvorfor politiet egentlig har hunde i tjeneste :mrgreen: ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...