Hop til indhold

ny hvalp gammel tæve


Cindoe
 Share

Recommended Posts

De fleste steder jeg har læst, handler om hvor man bare skal sætte hvalp og ældre hund sammen. Det kan vi ikke gøre. Min ældre tæve, der altid har boet sammen med en anden ældre tæve, synes absolut ikke hende her er så vidunderlig som os. Nu har jeg besluttet mig for at skrive en lille notits hvordan det kan gå. Vi hentede hvalpen igår. Og de er stadig ikke sat "rigtig" sammen.

Hvalpen er hos os eller i sin hvalpegård.

Når hub leger / undersøger huset er den gamle hund ude.

Den gamle hund, har ikke gøet af hende idag. Det gjorde hun igår.

De har mødtes på et neutralt sted. Min gamle hund, ku ikke være mere ligeglad. Hun blev ikke tvunget til at hilse på. Men vi var i nærheden, og hun skulle gå forbi flere gange. Ville have hun i det mindste skulle være opmærksom på hende.

 

Alt foregår på min gamle hunds principper.

 

Men der er ting jeg ikke tolererer. Jeg vil ikke have knurren, over hendes blotte tilstedeværelse. Det har sket en gang og det er slut.

Hun accepterer hvalpen er hos os, og kommer hun hen. Er det kort(sekunder) og går. Det gjorde hun ikke igår.

Idag har hun ligget i sofaen ved siden af hvalpegården. Igår lå hun i et andet rum.

Har anskaffet et børnegitter og det er næste skridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Og så lige et aber dabei. Jeg har 3 tæver. Den ældste tæve har taget fint imod begge, uden det store ballade. Som regel ved at ignorere hundehvalpen til at starte med og knurre hvis den kom for tæt på. Ved den første overgav hun sig efter ca 1 døgn. Nummer to tog vist 5-6 dage før hun var overbevist. Men der havde jeg så heldigvis tæve nummer 2, som synes hvalpen var noget så sød med det samme. Det kan tage lidt tid, og mange har oplevet meget længere tid end det har taget mine, men det skal nok komme.

 

10888812_10152703668637054_6877594158492061144_n.jpg

264295_10150244217312054_7251977_n.jpg

267560_10150240279717054_5848704_n.jpg

1456054_10152675727817054_7045417873847088570_n.jpg

10885559_10152708824247054_3750330952310289749_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. For de søde kommentarer. Den første gang var også er andet forløb. Men den tæve var kun 2 år og et andet sind end den her. Jeg er smadder nervøs. Og sagt jeg ikke vil være styrepind på sammenføring. De kan mærke jeg ikke er tryg. Jeg har så taget den primære træner rolle på mig.

Men Update følger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er nu igang med døgn nr. 2. Den gamle tæve bliver ved med at vende hovedet væk. Men hun bliver lidt mere nysgerrig. Hun logrede lidt med neutral haleføring da hun så hende/ os igennem døren. Hun har siddet ved siden af min mand i sofaen, mens han havde hvalpen på skødet. Og det var et lille knurren. Min mand satte sig på hug og hun kom kort hen (få sekunder) med et kort snus. Jeg bliver også snuset til godt og grundigt når jeg har haft hvalpen hos mig. Jeg begynder at blive fortrøstningsfuld men er stadig nervøs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dag 3.

Gået ok. Ingen knurren. Fedt! Hun er blevet nysgerrig på hvalpen. Vil gerne snuse til hende, når hun sidder stille hos os. De har gået sammen nogle minutter i haven. Jeg er glad. Idag kommer børnegitteret altså op. Så er det næste skridt. Jeg kan se hun bruger alle de dæmpende signaler i kropssproget og så er det vel min opgave at støtte hende når se er sammen så den lille hvalp ikke kommer brusende hen til hende. ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dag 3.

Gået ok. Ingen knurren. Fedt! Hun er blevet nysgerrig på hvalpen. Vil gerne snuse til hende, når hun sidder stille hos os. De har gået sammen nogle minutter i haven. Jeg er glad. Idag kommer børnegitteret altså op. Så er det næste skridt. Jeg kan se hun bruger alle de dæmpende signaler i kropssproget og så er det vel min opgave at støtte hende når se er sammen så den lille hvalp ikke kommer brusende hen til hende. ?

 

Skærm den gamle hund ja, men lad hende også gerne selv sige fra til en vis grænse - så længe hun er en mentalt normal hund, så vil hun ikke gøre en hundehvalp noget - hun vil bare fortælle hende, at hun skal holde afstand og hvalpen skal lære at respektere det. Respekterer hvalpen det ikke, ja så skrider du selvfølgelig ind, så den gamle tæve ikke bliver tvunget i konflikt. Men de fleste hundehvalpe underkaster sig og respekterer afvisninger med det samme fra en "fremmed" voksen hund - det er en instinktiv reaktion, da man jo ellers ikke overlever ret længe som lille skrøbelig hundehvalp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lader i vid udstrækning mine hunde klare det selv, men jeg stoler også på, at de er sunde og mentalt raske hunde, med et godt sprog. Og 7-9-13 så er det gået fint de sidste mange år. Den yngste er pt 10 mdr og afprøver grænsen hos mellemste hunden. Hun har fået et par afklapsninger med på vejen, men intet voldsomt. Er blot blevet sat på plads, at en voksen tæve. Hun tester ikke førertæven, kun nummer 2. Så helt dum er hun ikke, den bette ;-)

 

Da hun var yngre handlede det mere om, at hun ikke ville stoppe sin leg, selvom de store ikke gad mere. Her trådte jeg ind, hvis hun ikke respekterede et bestemt nej fra dem.

 

10991314_10152827395407054_6154224492150126588_n.jpg

 

Men bare fordi man engang imellem får skæld ud når man går for langt, betyder det jo ikke, at man ikke er gode venner!

11137156_10152923450702054_8045737104200345938_n.jpg

10924783_10152824351157054_1184766085742820755_n.jpg

10984128_10152840011132054_6970318953474620476_n.jpg

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Jo hun er 8 år. Har altid boet sammen med en anden tæve. Som desværre gik bort tidligere i år. Så hun er vant til at dele huset med en anden hund. Jeg skal simpelthen stoppe med at være så nervøs/ bange. Men fååårk det er svært. Børnegitter gav en par knurren men hun vil stadig gerne sidde og kigge på hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Jo hun er 8 år. Har altid boet sammen med en anden tæve. Som desværre gik bort tidligere i år. Så hun er vant til at dele huset med en anden hund. Jeg skal simpelthen stoppe med at være så nervøs/ bange. Men fååårk det er svært. Børnegitter gav en par knurren men hun vil stadig gerne sidde og kigge på hvalpen.

Der er stor forskel på en anden voksen hund og en pain-in-the-ass hvalp. Men det skal nok gå, tænker jeg:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men mit spørgsmål er: hvorfor bliver hun ved med at gå hen kigge på hende i hvalpegården og gå med det samme igen?

 

 

Da jeg fik min nummer 2, havde den første tæve været alenehund i 3 år. Hun er ikke en social hund og gider ikke andre hunde. Da hvalpen kom valgte hun at ignorere den - simpelthen lade som om hun på ingen måder kunne se den, ligemeget hvilke krumspring den gjorde. jeg er ret sikker på, at hun håbede på, at den ville blive hentet lige om lidt. Da den stadig var der næste morgen brugte hun megen tid på at studere den - især når den sov. Hvorfor tør jeg ikke sige, men hun overgav sig samme aften.

 

Da jeg fik nummer 3 gjorde de begge det samme. Kiggede på hvalpen når den sov, når den legede med sig selv, når den var i hvalpegård eller bur. Jeg har ingen forklaring på hvorfor, men jeg tænker ikke, at du skal tage det som noget dårligt tegn. Her står Karla og Johna og kigger på en sovende Wilma hundehvalp. jeg tænker at teksten til billedet burde være: "Jeg forstår det ikke, den ser så sød ud når den sover!" :lol:

 

1014420_10152700079227054_7322964220224206557_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha. vi er lige kommet hjem efter er lille tur i skoven. Vi kørte derned. Med en klar adskillelse i buret. De ka ikke se hinanden. Den bette ka få hovedet igennem tremmerne. Så rent sikkerhedsmæssigt i kørslen er der sat noget for. Bailey min gamle hund ville faktisk kigge på hende. hun stod nu kun 1 meter fra hende. Frivilligt. og så kom vi hjem gik i haven. Og vi beholdt snoren på den bette. Hun gik hen og snuste til hende. Ingen tegn på noget som helst. Og da den bette pjattede til hende til hende med snuden kiggede hun bare på hende. Og et lille snap i luften. Jeg tog det meget neutralt, da det var eneste reaktion. Jeg tager alle fremskridt små og mindre med kyshånd. Og jeg ved godt det kommer at hun skal afrettes, vil bare gerne have hun blive accepteret først.

Det er nok forkert at holde den bette i snor, men bailey har det bedst når hun ikke kommer farende i fjæset på hende.

Jeg er utrolig glad for i gider komme med jeres tanker omkring dette

Tak!

Redigeret af Cindoe
Link til indlæg
Del på andre sites

Dag 5. Vi har gang i børnegitteret. Det giver en lille smule knurren her til moren. Men meget stille og roligt. Om eftermiddagen ligger den bette hos mig og vågner, og bailey vil gerne snuse til hendes bag og mave. Det får hun lov til. Hun ligger sig ved siden af mig der sidder med den bette og kommer med et mikro brum. Senere på sagen mødes de igen ved børnegitteret i ca 5 min. Alt er fint. Men lidt senere gør de det igen. De snuser lidt. Og lidt snude nys. Uha uha. Jeg forholder mig roligt, det er jo vejen frem. Men den bette står men forpoterne på tremmerne og falder ned. Så gør bailey surt. Tror sku det lige pludselig gik op for hende, hvad hun lavede. Og hvalpen sætter sig med ryggen til madamen der blev lidt sur. Så fint fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nu er der gået en uge snart. Det var bare ikke sådan det skulle være!!!!!! ( undskyld jeg skulle bare lige have luft). Min dejligt vovse skulle have synes det her var fedt. Men nej! Og det er ikke fordi jeg ikke vidste sådan ville det nok ikke være. Men håbet var der. Min lille hvalp er super sød. Hun kan godt være alene lidt. Kommer når jeg kalder. Dejlig gåpå mod. Kan lege med naboens hunde på sin side af hegnet. Men ikke med min hund. Hun har fået lidt respekt for den gamle, hvilket er ok. Men for pokker bailey. Gør nu din mor glad.

Jeg bruger metoden ros. Hun for ros og godbidder for at opføre sig pænt. Men det har resulteret i hun er så fokuseret på mig og godbidder istedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se det er svært når de ikke kan være sammen, mine kunne være sammen fra dag et. Altså under opsyn af os, men den gamle var slet ikke imponeret af den lille hvalp. Som i slet ikke han var trykket og tænkte sikkert bare hvornår den her hvalp skulle hjem igen. Der gik to mdr. Så begyndte han at bløde op. De begyndte at snuse til hinanden de begyndte at lege sammen. Nu tre år senere er de sammen konstant og skal vide hvor den anden er før de ligger sig. Oftest sammen. Så jeg tror du skal have tålmodighed det kommer ;-) men det er ikke så sjovt i starten. Så læs bare af :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nu er der gået en uge snart. Det var bare ikke sådan det skulle være!!!!!! ( undskyld jeg skulle bare lige have luft). Min dejligt vovse skulle have synes det her var fedt. Men nej! Og det er ikke fordi jeg ikke vidste sådan ville det nok ikke være. Men håbet var der. Min lille hvalp er super sød. Hun kan godt være alene lidt. Kommer når jeg kalder. Dejlig gåpå mod. Kan lege med naboens hunde på sin side af hegnet. Men ikke med min hund. Hun har fået lidt respekt for den gamle, hvilket er ok. Men for pokker bailey. Gør nu din mor glad.

Jeg bruger metoden ros. Hun for ros og godbidder for at opføre sig pænt. Men det har resulteret i hun er så fokuseret på mig og godbidder istedet.

 

Det er altså overhovedet ikke unormalt at voksne tæver ikke rigtig gider hvalpe det første stykke tid, hanner er faktisk ofte bedre legeonkler.

Men umiddelbart synes jeg ærlig talt at det lyder til at du overdramatisere lidt og gør hele sammenføringen til et større problem end det egentlig reelt er. Jeg ved godt at du har læst og fulgt med i, at Korvis har hendes hvalp og voksne tæve adskildt af gitter og kravlegård, men som hun også har nævnt et par gange, så har hendes voksne tæve desværre heller ikke et helt normalt forhold til andre hunde.

Din tæve har boet sammen med en anden hund (problemfrit, går jeg udfra?) og lyder udfra dine beretninger umiddelbart som en rimeligt normal, ældre tæve, og de kan godt være lidt bestemte, men omvendt er det jo også det hvalpen lære af og som en anden nævner et sted i tråden, så vil en normal, mentalt sund hund, ikke skade en hvalp.

 

Så mit råd vil være at skrue lidt ned for hele det "projekt" det lyder til du har kørene omkring den sammenføring, og simpelthen bare lade hundene være sammen under opsyn, men sørg for mindst et sted hvor din voksne tæve kan søge "Helle" når hun vil være i fred for hvalpen, hos os har sofaen altid været "helle" for de voksne hunde, ind til hvalpen er blevet så gammel at den kan komme op og ned 100% ved egen hjælp. Og så ellers opføre dig så almindeligt som muligt, så ville det være mærkeligt hvis det ikke kommer helt af sig selv, inden for kort tid, men skru gerne dine forventninger til at de skal blive legevenner, lidt ned, det er ikke sikkert at det nogensinde sker, men det betyder ikke at de ikke kan blive ganske fine venner, med god glæde af hinanden alligevel :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Overdramatisere? Nej, det synes jeg ikke jeg gør. Jeg prøver bare på ar beskrive de følelser og tanker der går gennem mig, i dette projekt.

Og det kan da godt være det er lidt for andre mere kyndige personer. Men i min verden som en ganske almindelig hunde ejer er det et vigtigt emne. Sidste gang jeg satte hunde sammen, var det stik modsat og som der kan læses om alle andre steder. Hvorfor ikke skrive

Hvordan det føles når det ikke er fantastisk fra dag 1

Link til indlæg
Del på andre sites

Overdramatisere? Nej, det synes jeg ikke jeg gør. Jeg prøver bare på ar beskrive de følelser og tanker der går gennem mig, i dette projekt.

Og det kan da godt være det er lidt for andre mere kyndige personer. Men i min verden som en ganske almindelig hunde ejer er det et vigtigt emne. Sidste gang jeg satte hunde sammen, var det stik modsat og som der kan læses om alle andre steder. Hvorfor ikke skrive

Hvordan det føles når det ikke er fantastisk fra dag 1

 

Jeg siger jo heller ikke at du ikke føler som du gør, eller at du ikke må føle som du gør, for den sags skyld.. Som jeg læser det du skriver, virker det bare på mig som om at du gør det svære for dig selv, end nødvendigt, ved at spekulere SÅ meget over det, som det virker til du gør, det er på den måde jeg mener at du overdramatisere og måske ser problemer, som jeg, udfra det du ind til videre har beskrevet, ikke rigtig kan se.

 

Men det er naturligvis helt op til dig selv, jeg ville egentlig bare sige at det du har beskrevet ind til videre, på mig slet ikke virker unormalt, eller problematisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi igang med uge 2. Vi har ikke rigtig rykket os de sidste par dage. Men jeg har bemærket baileys tålmodighed er kortest om morgenen. Hun bliver sur når den bette kommer for tæt på børnegitteret. Hun knurrede og snappede ud i luften. Så hun starter med at sige fra, gør det lidt hårdere og så gik den bette også til sidst. Hun viser videre ingen interesse for hende i haven. Jeg lukker døren indtil, for ellers render hun ind. De er sammen ganske kort tid og altid under opsyn.

Vi er så småt startet på alene hjemme træning, her kan de se hinanden igennem en glasdør. Vi bliver ved med at lade dem være sammen lidt udenfor, så ingen føler sig klemt. Den bette i snor, så hun ikke hopper lige op i baileys hovede. Vi går ture (små) sammen så deres selskab kan tilvænnes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...