Hop til indhold

Hilsetræning (pral)


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg arbejder en hel del med Karlas manerer... For hun er en glad lille hvalp og det giver sig ofte i udtryk ved at hun springer op af hunde og mennesker... Ved de store hunde gør det ikke så meget, men en del af de små hunde vi møder (yorkshire terriere og chihuahua'er) er ikke glade ved det og det skal da ikke være utrygt for dem at hilse på min glade hund...

Hun er egentlig god til hundesprog, men hun kan ikke altid helt fatte at de andre ikke gider lege, for hvis man nu blev ved lidt længere, så kunne det jo være.... :roll:

 

Vi har indrulleret en rar ældre dame og hendes yorkshireterrier Charlie, som vi møder næsten dagligt i parken, i træningen :5up: Ikke sådan officielt, men hun vil altid gerne snakke ;-) så hun er fremragende til træningssituationen.... :lol:

Charlie er en meget fornuftig herre på 5 år, som altid går løs og som meget gerne vil snakke... men han gider ikke det der hvalpepjank...

 

Og efter intensiv træning, havde vi igår supermødet :-D Charlie og ejer kommer gående mod os, begge hunde er uden snor.... Karla stopper op og kigger op på mig (dyyyygtiiiig :mrgreen: ) og jeg siger "Ja, du må gerne hilse på Charlie"... Hun begynder at gå hen imod ham (han er også på vej imod hende) og jeg tilføjer så: "Men liiiigeså stiiiiillle Karla" ... Hundebarnet lægger sig ned :shock: :5up: De snuser. Karla rejser sig, de snuser lidt mere... Karla kigger op på mig, jeg fortæller hende at hun er dygtig og hun kommer hen og får en godbid...

 

Charlies ejer og jeg står og snakker lidt. Hundene snuser lidt i græsset omkring os og derefter sætter Karla sig hen til mine fødder og venter tålmodigt til jeg har snakket færdig :eek:

 

Damen pointerer også at det er da en utroligt dygtig hvalp jeg har mig der :mrgreen: jeg giver hende selvfølgelig rigtigt meget ret :blink: og da vi har snakket rejser Karla sig og går med mig uden så meget som et sekunds tøven...

 

Jeg er så stolt af min hund :-D Næste mål er selvfølgelig at kunne gøre det med en hund som rent faktisk gider at lege og dermed er mere interessant :mrgreen: men det at hun har fattet at hun ikke bare kan hoppe på dem når de ikke gider, det er bare rigtigt godt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ai hvor flot :klap2:

 

 

:engel: lad os hører hvordan du fik indlært hende det :engel:

 

Charlie går altid løs og kommer altid hen, så det har været lidt af en udfordring.... Jeg har jo brugt dele af ninjamors kontaktøvelser (fra udfordringen) for at træne at hun skal have lov af mig før hun kontakter andre hunde...

 

De første par gange vi mødte Charlie hoppede hun på ham (altså ikke som at hun hopper PÅ ham - men som at hun HOPPER på ham ):oops: det kan charlie ikke lide... men han siger ikke fra, han piver bare og løber væk.... så i en rum tid tog jeg hende enten i snor når de skulle hilse, eller havde fat i selen på hende....

 

Hver gang hun snuste lige så stille uden hop og ballade fik hun enten et klik eller et "dyyyygtig".... efter hun så ud til at have fanget ideen kom "kommandoen" liiigeså stiiiille på....

rimeligt hurtigt fik hun lov uden snor, da hun absolut er bedst til at hilse uden snor... det med at lægge sig ned har jeg ikke lært hende! det er åbenbart det hun selv synes er lige så stille :blink:

 

Jeg tænker at det måske i virkeligheden er en kombination af træning, erfaring og alder... Hun er jo ved at blive lidt ældre (selvom hun så sandelig stadig er hvalp med stort H) og dermed en liiiiiille smule mere fornuftig engang imellem ;-) samtig har vi trænet plus hun har efterhånden mødt Charlie en million gange, så måske er det faktisk ved at sive ind at han faktisk slet ikke synes at det er sjovt når man hopper på ham :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores fortsatte hilsetræning går bare SÅ godt :5up: siden jeg skrev praleindlægget har hun kun 1 gang faret hen og hilst uden at få lov, og da var det lidt forståeligt, da hun løb og legede i en flok (2 andre hunde) og resten af "flokken" løb hen og hilste...

 

Eller det vil sige, hun spurgte vel egentlig om lov :hmm: for hun løb hen til mig og hoppede i et sekund og så spurtede så efter de andre :lol: Så hun spurgte om lov, hun ventede bare ikke på svaret... lille drønnert.... :lol:

 

Men ellers har vi simpelthen hardcore success... den anden morgen stod vi mindre end 1 meter fra cairn-terrieren Liva og sagde godmorgen. Men hun rørte sig ikke ud af flækken før jeg sagde "Ja, du må gerne hilse på Liva"

 

Livas mor var behørigt imponeret :mrgreen: og jeg var stolt som en pave...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...