Hop til indhold

Bange for fremmede.


fhk2507
 Share

Recommended Posts

Godmorgen :-D

 

der er ikke nogle som får lov til at gå over til ham når han sidder ned, det er for at han skal rette sin focus på mig , han får så en godbid og vi går stille videre, han reager så ikke på den person som går forbi os.

jeg tror det er vigtigt for ham, at lære at selv om der kommer gående en mod os, så er han ikke "farlig" før han begynder at få kontakt til dem? men jeg er selvfølgelig ops på Cantos reaktion.

Men han er en usikker hvalp som skal have bygget sin selvtillid op, så det er selvfølgelig noget som tager tid og arbejde. men det skal nok komme:5up:

 

Jeg vil ikke blive ved at koge suppe på denne pind, men jeg tror vi taler forbi hinanden...

 

Det er vigtigt for en god struktureret sensibilisering at Canto ikke fordyber sig i dig eller andet, men kan bruge sin mentale energi på at blive bevidst om at passerende personer er OK.

 

Dette kan du opnå ved at lade ham tage guffer fra fortovet fordi dette ikke kræver lige så meget koncentration af ham som det gør at bevare fokus på dig :-)

 

Sagt på en anden måde: Det bedste resultat opnås når en hund fokuserer på det den bliver provokeret af med det meste af sin mentale energi og opdager at det ikke er farligt.

 

Dejligt du ikke lader folk komme hen til ham :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vil lige komme med en opdate på mit problem med Canto er/var bange for fremmede.

siden sidst har jeg haft ham med i bussen, uden nogle problemer, vi har været i gennem byen uden nogle problemer. der er heller ikke noget når vi går tur og vi møder nogle, så længe de ikke prøver at komme i kontakt med ham og stikker hænderne ned til ham.. så gør han af dem.

jeg var igår i hundeskoven her i Næstved med ham og vi gik tur i skoven, uden nogle problemer, der var rigtig mange mennesker og hunde og det gik rigtig godt, han vil også gerne snakke med mennesker som selv har hund med, men der var en ældre dame som ville i kontakt og strækte armene frem mod ham, han begyndte at gø, jeg irette satte ham og vi gik videre uden der var mere.

jeg har snakket med dyrlægen her da han skulle have sin sidste vaccine, han sagde at Canto skulle finde ud af han var nederst i hirakiet, så det var vigtigt at jeg satte Canto på plads når han begynte at gø af fremmede, jeg vil sige det hjalp da min mor kom på besøg, der var ingen problemer og hun kunne snakke med ham.

jeg arbejder selvfølgelig stadig med at han ikke skal gø og blive bange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige komme med en opdate på mit problem med Canto er/var bange for fremmede.

jeg var igår i hundeskoven her i Næstved med ham og vi gik tur i skoven, uden nogle problemer, der var rigtig mange mennesker og hunde og det gik rigtig godt, han vil også gerne snakke med mennesker som selv har hund med, men der var en ældre dame som ville i kontakt og strækte armene frem mod ham, han begyndte at gø, jeg irette satte ham og vi gik videre uden der var mere.

jeg har snakket med dyrlægen her da han skulle have sin sidste vaccine, han sagde at Canto skulle finde ud af han var nederst i hirakiet, så det var vigtigt at jeg satte Canto på plads når han begynte at gø af fremmede, jeg vil sige det hjalp da min mor kom på besøg, der var ingen problemer og hun kunne snakke med ham.

jeg arbejder selvfølgelig stadig med at han ikke skal gø og blive bange.

 

Jeg bliver så ked af det når jeg hører sådan noget, din dyrlæge må være helt uden hundeforstand, man skal ikke irettesætte en lille hvalp som gør fordi den er bange, det gør den da ikke mindre bange!!!

Efter min mening en hlet forkert indgang til problemet, din opgave er at undgå at din hunds grænser bliver overskredet ikke at skælde den ud når det sker, men elers er det godt at høre at du syntes det går bedre!

Link til indlæg
Del på andre sites

:-DMin schæferhvalp, som nu er 7 mdr., havde også en periode, hvor hun gøede af folk, vi mødte. Det er hun holdt op med. Jeg gjorde det, jeg lod som ingenting og gik videre og holdt kontakt med hende. Det var især, hvis nogen kom imod os på et smalt fortov. Eller der stod nogen ved busstoppestedet.

 

Små hvalpe skal jo lære verden at kende.

 

Hun var også skeptisk overfor en traktor, der stod på stranden. Men det er hun også kommet over.

 

Det er da flot, han kan køre i bus, det har min ikke prøvet. Men med tålmodighed, bliver der helt normale hunde ud af de små hvalpe.

 

Schæferhunde er jo lidt reserverede af natur, det skal de efter min mening have lov til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg bliver så ked af det når jeg hører sådan noget, din dyrlæge må være helt uden hundeforstand, man skal ikke irettesætte en lille hvalp som gør fordi den er bange, det gør den da ikke mindre bange!!!

Efter min mening en hlet forkert indgang til problemet, din opgave er at undgå at din hunds grænser bliver overskredet ikke at skælde den ud når det sker, men elers er det godt at høre at du syntes det går bedre!

 

 

Jeg kan kun være enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har snakket med dyrlægen her da han skulle have sin sidste vaccine, han sagde at Canto skulle finde ud af han var nederst i hirakiet, så det var vigtigt at jeg satte Canto på plads når han begynte at gø af fremmede, jeg vil sige det hjalp da min mor kom på besøg, der var ingen problemer og hun kunne snakke med ham.

jeg arbejder selvfølgelig stadig med at han ikke skal gø og blive bange.

 

 

:hmm: monstro du har min gamle dyrelæge?

 

Pas plz på med hvad du lytter til!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Jeg lyttede efter hvad vores dyrelæge mente om magt og heraki, og jeg endte med en hund der var panisk angst for mig i flere dage :megaked:

 

 

Husk, i hvalpens tempo. En dame der kommer hen til den kunne jo udgøre en trussel, det ved hunden jo ikke, og HVIS den så bliver bange..... Ja jeg råber altså også af folk der giver mig et chock (jeg kan endda finde på at slå dem).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres kommentar.:5up:

 

uden at skal tage min dyrlæge i forsvar, tror jeg han mente Canto viste for meget dominans, så han skulle lære at han var nederst i rangordenen. hvilket selvfølgelig ikke skal ske gennem overgreb på hunden.

 

ja jeg kan se en stor udvikling i hans selvtillid siden jeg fik ham, den vokser faktisk hver dag, specielt efter han lærte at gå op og ned af trappen selv. jeg er også rigtig glad for han kan kører i bus og være med mig gennem byen, han er reseveret over for fremmede og det har jeg ikke noget problem med han er, jeg er sikker på han også nok skal lære at fremmede ikke er farlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du ikke godt gøre mig og andre herinde den tjeneste IKKE at lytte til din dyrlæge, når det gælder hunde ADFÆRD - det har dyrlæger nemlig ikke en hut forstand på :???:

 

Dyrlæger har forstand på det fysiske, ikke det psykiske :!:

 

Og når jeg nu er igang med at bede om tjenester :genert: så læs lige Freddy Worn Christiansens bog Hunde og Ulves adfærd samt Anders Hallgrens Alfasyndromnet eller sammes Forstår du din hund - så forstår du meget bedre hvorfor dr. dyr er helt galt afmarcheret ...........

 

Hvornår får vi lov til at se nye fotos af den bette fyr :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Tak for jeres kommentar.:5up:

 

uden at skal tage min dyrlæge i forsvar, tror jeg han mente Canto viste for meget dominans, så han skulle lære at han var nederst i rangordenen. hvilket selvfølgelig ikke skal ske gennem overgreb på hunden.

 

Generelt ved dyrlæger ikke noget videre om hundeadfærd! Men mange af dem "rådgiver" desværre som om de ved en masse.

 

Der ER jo en årsag til at mange vælger at lade deres sygeplejersker uddanne indenfor adfærd!

 

Dominans og hieraki hører ikke hjemme i en hvalps verden og hvis endelig - så betyder dominans bare at hunden er tryg og har selvtilliden i orden, hvad din hvalp ifølge din beskrivelse ikke har.

 

ja jeg kan se en stor udvikling i hans selvtillid siden jeg fik ham, den vokser faktisk hver dag, specielt efter han lærte at gå op og ned af trappen selv. jeg er også rigtig glad for han kan kører i bus og være med mig gennem byen, han er reseveret over for fremmede og det har jeg ikke noget problem med han er, jeg er sikker på han også nok skal lære at fremmede ikke er farlige

 

Det markerede: Det lærer han ikke på denne måde: "men der var en ældre dame som ville i kontakt og strækte armene frem mod ham, han begyndte at gø, jeg irette satte ham og vi gik videre uden der var mere".

 

For hvert ubehag han oplever ifm. møder med fremmede bliver han reservation og modvilje overfor fremmede større!

 

Det du bør tænke på er ikke at kontrollere hans adfærd, hans opførsel, men at indgyde ham tillid til fremmede personer og dette opnås udelukkende gennem situationer han oplever som neutrale eller helst - positive.

 

Ved at irettesætte ham kræver du af ham, denne lille utrygge hvalp, at han dels skal adlyde dig (kontrol) - forholde sig til dig i situationen (fokusere på dig) dels at han skal tage ved lære og blive tryg ved situationerne og dette hænger slet, slet ikke sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu den situation med den ældre dame blev måske ikke beskrevet godt nok, vi går i skoven, der kommer ca 30 mennesker gående i mod os, Canto gør ingen tegn på at være bange eller noget, vi passerer de første og pludselig after vi er gået forbi, begynder den dame at henvende sig til Canto og strækker armene mod ham, han reager ved at gø af hende, jeg irettesætter ham ved at bede ham om at stoppe og vi går videre for ikke at stresse ham, han reager ikke på nogle af de andre mennesker i flokken, jeg ved ikke hvordan jeg ellers skulle have reageret??

for mig at se må det næst bedste være han er neutral over for fremmede og derefter træne han ikke skal se dem som trusler??

jeg har ikke den store forstand på hundens psyke og lytter gerne til råd, men man må gå ud fra hunde er lige så forskellige som mennesker og der derfor ikke kun er en måde at gøre tingene på??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
nu den situation med den ældre dame blev måske ikke beskrevet godt nok, vi går i skoven, der kommer ca 30 mennesker gående i mod os, Canto gør ingen tegn på at være bange eller noget, vi passerer de første og pludselig after vi er gået forbi, begynder den dame at henvende sig til Canto og strækker armene mod ham, han reager ved at gø af hende, jeg irettesætter ham ved at bede ham om at stoppe og vi går videre for ikke at stresse ham, han reager ikke på nogle af de andre mennesker i flokken, jeg ved ikke hvordan jeg ellers skulle have reageret??

for mig at se må det næst bedste være han er neutral over for fremmede og derefter træne han ikke skal se dem som trusler??

jeg har ikke den store forstand på hundens psyke og lytter gerne til råd, men man må gå ud fra hunde er lige så forskellige som mennesker og der derfor ikke kun er en måde at gøre tingene på??

 

Du har helt ret - de er flere måder at gøre tingene på...

 

Det der imidlertid er det samme for hunde er deres måde at lære på.

 

Det jeg ikke rigtigt har kunne komme igennem med i denne tråd er, at der bør arbejdes ud fra Cantos forudsætninger - som åbenbart er at han ikke har den store tillid til fremmede personer.

 

Trænes uden at han føler sig nødsaget til at reagere, fordi for hver gang han reagerer som i den nævnte situation, dannes der et stadigt dybere "hjernespor" (indlæring/vane) i hans hjerne.

Dette "spor" vil han trækkes ind i i situationer som ligner dem han har erfaring med er ubehagelige for ham og når dette sker løber situationen af med ham og han handler som vanen dikterer.

 

Når han først dertil skal der ydes et stort arbejde for at få ham ud af vanen igen.

 

Dette sagt ud fra mange års erfaring med utrygge/angste hunde og deres reaktionsmønstre samt viden om og erfaring med hvordan hunde lærer.

 

Du kan arbejde med en hunds adfærd, altså hvordan ser det ud, og f.eks. begrænse hunden i linen, skælde ud eller andet, når hunden viser en uønsket adfærd.

 

Dette arbejde vil som regel ret hurtigt vise det man ønsker - en rolig hund og man mener at have kontrol over hunden og situationen. Det begynder at se godt ud, succesen er lige inden for rækkevidde og man lykønsker sig selv med et godt resultat.

 

Det man muligvis ikke tænker over/ved i nævnte situation er at ét er adfærd noget andet er hundens følelser overfor den situation/det den viser adfærden mod!

 

Man kan sagtens træne denne kontrol og stadig have en hund som er utryg overfor fremmede personer. Den har bare aflært at vise det pga. de tiltag man har rettet mod adfærden, f.eks. irettesat hunden når den viser adfærden.

 

På sigt er der dermed risiko for at hunden igen viser sin fortsatte og muligvis øgede utryghed og denne gang uden forudgående advarsler som f.eks. at gø. Men i stedet går direkte ud og bider.

 

Derfor er det langt det sikreste - og det bedste for hundene - at vi arbejder med dem på de præmisser de kan håndtere. Træner på at få hunden til at ændre syn på det den er utryg overfor.

 

Dette gøres ved ikke at påtvinge hunden selskab/tilstedeværelse af det den viser utryghed overfor på den afstand den viser en reaktion..

 

Afstanden mellem hund og objekt/person bør være så stor at hunden stadig kan være fuldstændig tryg og neutral. DA begynder hunden at aflære sin utryghed.

 

Kommer du i situationen igen kan ignorere Cantos reaktion, evt. tale med personen om at holde sig på neutral afstand så Canto kunne iagttage vedkommende ro og derefter have arbejdet med godbidder eller legetøj.

 

Dette kræver naturligvis personens medvirken, men langt de fleste vil faktisk gerne hjælpe, hvis man beder dem om det og forklarer sagen :-)

 

Hvis dette ikke er en mulighed, vil Canto have gavn af at blive på stedet efter personen har passeret og blive der til han igen er 100% ligevægtig. For så har han afreageret og tager ikke oplevelsen med sig videre til næste person.

 

Giver det bedre mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

ja tak for din udførlige forklaring, jeg sætter virkelig pris på de gode råd jeg modtager.

det er ikke den første Schæfer hund jeg har, men jeg har aldrig haft en hvalp som var så reseveret over for fremmede, men jeg vil gøre alt hvad jeg kan for han skal få gode oplevelser.

jeg ser også frem til at hvalpetræningen starter op, for der vil uden tvivl være flere personer som er villig til at hjælpe. for desværrer er det ikke alle folk som forstår (desværrer også folk som selv har hund), når man beder dem om at holde lidt afstand og lade hunden komme til dem.

 

jeg vil ønske alle en rigtig god jul og mange tak for de mange gode indslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nu vil jeg lige komme med en lille opdatering omkring mit problem med Canto.

 

Han er blevet en mere selvsikker hund på mange områder, vi har virkelig prøvet at overvinde hans problem med fremmede mennesker, når vi går tur siger han ikke noget, selv om der kommer gående nogle på samme side som vi går på. så langt så godt, men hvis de henvender sig til ham, begynder han at gø af dem, han er nu 5 mdr og han bliver jo ikke mindre, så nu har jeg besluttet at der må prof hjælp til, så jeg skal have lavet en aftale så der kan komme en og se på ham og problemet. håber virkelig det hjælper så han kan lærer at fremmede ikke er farlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Så det blevet tid til en lille opdatering igen:-)

 

Canto er nu 7½ måned og en stor hund efterhånden, vi har virklig trænet på hans problem, det er også blevet meget bedre, men der skal stadig arbejdes med det, nu skal han bla. ikke bruge så lang tid på at accepterer fremmede i vores hjem mere, han er hurtigere til at ville lege med dem og snakke, når det passer ham.:-D

han er ikke så interesseret i folk henvender sig til ham, så kan de godt få et bjæf med på vejen.

Men alt i alt ser det lysere ud og jeg er rigtig glad for de fremskridt der er med ham.

Rigtig god sommer til alle her på Hunde forum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det blevet tid til en lille opdatering igen:-)

 

Canto er nu 7½ måned og en stor hund efterhånden, vi har virklig trænet på hans problem, det er også blevet meget bedre, men der skal stadig arbejdes med det, nu skal han bla. ikke bruge så lang tid på at accepterer fremmede i vores hjem mere, han er hurtigere til at ville lege med dem og snakke, når det passer ham.:-D

han er ikke så interesseret i folk henvender sig til ham, så kan de godt få et bjæf med på vejen.

Men alt i alt ser det lysere ud og jeg er rigtig glad for de fremskridt der er med ham.

Rigtig god sommer til alle her på Hunde forum.

 

Hvor lyder det dog skønt:5up:

 

go sommer til jer også:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Canto er nu lige over 9 mdr, han er blev en rigtig stor fin hund. problemet med fremmede er ikke så stort mere af flere årsager, han er ikke en lille hvalp mere, så folk kommer ikke bare over for at klappe ham mere, han har også fået mere selvtillid, han har det vist bedst med bare at fremmede ignorerer ham, han opgøger ikke selv kontakt med andre end familien, han er også ligeglad med dem vi møder på vores ture, med mindre de har hund med :-D for så kan de måske godt få lov til at klappe ham. Det er faktisk kun i hundeskoven, han kan finde på og gå over til nogle han ikke kender.

Når der kommer besøg, gør han selvfølgelig, men jeg dækker ham af på hans pude, hvor han så bliver liggende til de er kommet ind og har sat sig ned, han får så nogle godbidder og kaster også nogle ud på gulvet, han går og snuser lidt og ikke længe efter vil han gerne snakke, lege og snuse til dem som er kommet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder meget som min hvalp på 8 mdr. Han er bestemt heller ikke glad for fremmede 2-benede. Kvinder kan lige gå an, men mænd går han helst udenom.

 

Der er sket forbedringer, ligesom med Canto, så der er jo håb om at de kommer over det med tiden. Men man må nok slå sig til tåls med at man ikke har fået den aller mest sociale hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder meget som min hvalp på 8 mdr. Han er bestemt heller ikke glad for fremmede 2-benede. Kvinder kan lige gå an, men mænd går han helst udenom.

 

Der er sket forbedringer, ligesom med Canto, så der er jo håb om at de kommer over det med tiden. Men man må nok slå sig til tåls med at man ikke har fået den aller mest sociale hund.

 

Karla på 1 år, er lidt i samme stil... Hun er dog ikke som sådan bange for fremmede (jo, folk med hætter efter mørkets frembrud er meget skræmmende), men hun har heller ikke den store interesse i dem...

 

Jeg har valgt at acceptere, at sådan er det... Det er så ikke alle folk, der helt fatter det :evil: og her er i nok heldigere stillet med jeres store kræ - min "evige" hvalp, ser stadig så nuttet ud, at folk forsøger at skabe kontakt og klappe hende bare fordi de går forbi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har også slået mig til tåls med at han ikke er en hund som går over til alle mulige mennesker, det har jeg det helt fint med :-D

Dem som han ser tit og kender, der er ingen problemer :5up:

 

Vi er lige kommet hjem fra hundesoven og der var rigtig mange hunde og mennesker, rigtig mange fik lov til at røre ham idag, så det bare super.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, jeg synes da hun nem at komme i kontakt med, selvom hun da ikke er sådan en der ligefrem sætter sig på ens fødder:lol:

Altså, hun har altid været til at bestikke med mad.. hun tager også gerne mad/godbider fra børn, selvom hun slet ikke bryder sig om dem normalt. Og hun vil følge med enhver der har en fransk hotdog! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...