Hop til indhold

Johna


Amocca
 Share

Recommended Posts

Johna er mit lille smertensbarn. Hun er født med svær HD på den ene hifte og et todelt korsben der gør hende hypermobil i bagparten.

 

På trods af dette har hun dog altid været en glad og mild hund, uden det store arbejdsdrive, men med godt humør, sød og venlig og fuld af sjov.

 

ved god muskelopbygning har vi ikke rigtigt mærket til de medfødte skavanker i bevægeapparatet og Johna har været agilityhund de første 3-4 år af sit liv, uden at det har påvirket hende.

 

Her er hun 3 år gammel. Flot ung hund med god volumen.

image.jpg

 

I sommeren 2014 oplever jeg et par gange, at hun pludselig bliver trebenet når hun løber sammen med Karla. Jeg slår det hen, men det bliver oftere og oftere og hun bliver mere og mere påvirket af det når det sker.

 

Hun får konstateret skulder luxation, dyrlægen kan simpelt hen skubbe benet af led :???:. Jeg pensionerer hende fra agility. Hun har aldrig været halt af træningen, men det er en hård belastning af fronten at springe, så vi begynder på rally istedet og livet går videre

 

Wilma kommer til og Johna elsker den. De leger og leger, men som hundehvalpen vokser bliver legen vildere og vildere og Johnas ben begynder at hoppe af led oftere og oftere.

 

Hun bliver mere og mere stille. Vil ikke lege mere og bevæger sig ikke meget. Hun får smertestillende når benet går af led men ellers ikke.

Hun går af sit foder! Musklerne begynder at svinde ind. Sådan her ser hun ud i februar/marts 2015, knap 4 år gammel.

image.jpg

 

Det er ikke så nemt at se på billedene. Men hendes front er halv bredde af hvad den har været. Lårmusklerne er nærmest væk. Og hendes hofteben begynder at kunne ses.

 

Hun er på dagligt smertestillende, men hun er stadig stille. Kiropraktorer og behandlere finder intet på hende, udover at hun er tynd og mangler muskelmasse - men det er jo klart. Hun bevæger sig næsten ikke og hun spiser næsten ikke!

 

omkring hendes 4 års fødseldag i maj, begynder jeg at tænke tanker om hvor længe det her er ok. Hun er konstant smertedækket, men er tydeligt ikke sig selv. Jeg får taget billeder af hende og hun ligner en gammel hund!

image.jpg

 

Hun bliver sendt til massør og pludselig vågner Johna igen! Nu, 5 måneder senere er hun smertedækket meget sjældent - faktisk er det over en måned siden hun sidst har fået en pille! Hun er begyndt at mantraile og har stor success med det.

Hun leger! Både med sig selv, med mig, med Karla og af og til også med Wilma vilddyr! Og musklerne begynder at komme tilbage.

Johna går til massør fast hver 3. uge nu og det er en fuldstændig fantastisk transformation der er sket.

 

Gruppebillede fra weekenden, med lidt bredde på fronten igen og høj haleføring!

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Heldigvis ingen sørgelig slutning! Tråden var promptet af en tur med de to gamle tutter i solskinnet igår, hvor Johna lagde op til leg med Karla det sekund de blev sluppet fri og jeg blev helt varm om hjertet!

 

tanken om at jeg for under et halvt år siden overvejede at aflive hende.... Og nu er hun bare sit glade fjollede jeg igen... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Heldigvis ingen sørgelig slutning! Tråden var promptet af en tur med de to gamle tutter i solskinnet igår, hvor Johna lagde op til leg med Karla det sekund de blev sluppet fri og jeg blev helt varm om hjertet!

 

tanken om at jeg for under et halvt år siden overvejede at aflive hende.... Og nu er hun bare sit glade fjollede jeg igen... :lun:

Heldigt at det kun blev ved overvejelsen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en historie er grund til at jeg har uddannet mig til hundemassør :klap:

 

Det er aå fantastisk. Der var jo aldrig noget skævt på hende, for hun bevægede sig slet ikke nok til at skævvride noget som helst som kiropraktoren kunne sætte på plads. Hun hun gik jo og spændte op alle steder i alle muskler, fordi det gjorde ondt! Og desto mere muskelmasse der svandt desto mere ondt gjorde det jo! Ond cirkel!

 

Men da musklerne først blev løsnet regelmæssigt, så gik det pludseligt stærkt med fremgang igen! Så dejligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er aå fantastisk. Der var jo aldrig noget skævt på hende, for hun bevægede sig slet ikke nok til at skævvride noget som helst som kiropraktoren kunne sætte på plads. Hun hun gik jo og spændte op alle steder i alle muskler, fordi det gjorde ondt! Og desto mere muskelmasse der svandt desto mere ondt gjorde det jo! Ond cirkel!

 

Men da musklerne først blev løsnet regelmæssigt, så gik det pludseligt stærkt med fremgang igen! Så dejligt!

 

Det er så fedt at opleve den forskel massage kan gøre. Har set den på flere hunde efterhånden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lur dig til, hvad det er, massøren gør, der hjælper... Du kan sagtens lære at massere hende lidt selv hver dag... Og så kan hun få en ordentlig omgang hos massøren hver tredie uge.. Og liige få lidt ekstra daglig af dig...

 

Jeg masserer gamle Silke hver dag.. Og hun bevæger sig rigtig fint trods udbredt gigt.

Vi kan gøre rigtig meget selv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg frygtede en sørgelig slutning, så hvor var det en lettelse at nå til enden. Der har været så meget elendighed herinde de sidste dage.

 

Dejligt at hun har det bedre igen. Går ud fra at appetitten også er kommet igen? Hun ser i hvert fald fin ud.

 

Ja, appetitten er vendt tilbage - selvom jeg må erkende, at jeg nok har givet hende lidt dårlige vaner med at hælde lidt ekstra lækkert i hendes foder, fordi hun bare slet ikke spiste... Så nu kan hun godt nogengange stå og kigge afventende på mig, hvis jeg kun serverer tørfoder :lol: Men hun er blevet så pæn at se på igen. Slank, men ikke mager, musklerne begynder at kunne ses igen, og knoglerne stikker ikke længere ud på bagpart og ryg, som før, hvor man kunne se dem med det blotte øje... Og vigtigst af alt, så er hun bare SÅ GLAD! Hun "ruller" sig i mig, næsten dagligt og næsten også i alle gæster (en sær vane hun har, men det er hendes måde at sige "du er noget af det bedste jeg ved" på :mrgreen: ) - hvor hun i lang tid, har gået for sig selv og lagt sig, når der kom gæster. Hendes halsbånd hænger stadig lidt, på grund af svundne muskler i nakke og hals, men ellers begynder hun faktisk at ligne den pæne hund hun var før i tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lur dig til, hvad det er, massøren gør, der hjælper... Du kan sagtens lære at massere hende lidt selv hver dag... Og så kan hun få en ordentlig omgang hos massøren hver tredie uge.. Og liige få lidt ekstra daglig af dig...

 

Jeg masserer gamle Silke hver dag.. Og hun bevæger sig rigtig fint trods udbredt gigt.

Vi kan gøre rigtig meget selv..

 

Det er helt rigtigt og jeg kan også sagtens hyggemassere lidt selv. Men Johna er bare ikke en hund der gider alt det "nusseri" - hun elsker massøren, men hader at få massage. Hun har ikke fattet sammenhængen tydeligvis. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...