Hop til indhold

Brug af dækkener


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg tror måske at tråden egentlig kun handler om jagthunde???

 

Det kom jeg også lidt frem til..... Selv arbejdende hyrdehunde adskiller sig for meget fra jagthunde og deres arbejde, til det kan sammenlignes.

Så overlader den bare til jægerne herfra....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nej det gør den nu ikke. Erfaringer fra alle hårdt arbejdende hunde er jo velkomne, men alle erfaringer er jo ikke nødvendigvis brugbare på tværs af arbejdsområder.

 

Der findes jo allerede Quick release halsbånd/karabinhager. Måske skulle man opfinde et Quick release dækken til jagthunde, så de kan sendes lynhurtigt på en anskydning uden dækken, selvom de sidder med dækken på :-)

 

 

hmm nu det her så fra hest verden (ingen af vores hunde har haft dækken som sådan) men når ridedæknet skal hurtigt af/på så det ikke spændt fast (der hvor jeg rider) og vi brugte bare et tæppe.... så hvis det fordi jagthunden kommer varm og lidt våd tilbage du gerne vil parke den ind... så kune den måske havde et hunde tæppe som den bare lå i?

står I et sted og skyder er det vel nemt at ligge et hunde tæppe på jorden til at isolere og smide et andet over hunden, når den så skal løbe er den jo hurtigt ud af tæppet som ikke er spændt fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm nu det her så fra hest verden (ingen af vores hunde har haft dækken som sådan) men når ridedæknet skal hurtigt af/på så det ikke spændt fast (der hvor jeg rider) og vi brugte bare et tæppe.... så hvis det fordi jagthunden kommer varm og lidt våd tilbage du gerne vil parke den ind... så kune den måske havde et hunde tæppe som den bare lå i?

står I et sted og skyder er det vel nemt at ligge et hunde tæppe på jorden til at isolere og smide et andet over hunden, når den så skal løbe er den jo hurtigt ud af tæppet som ikke er spændt fast.

 

Mange jægere bruger at have liggeunderlag med til hunden, når man er på trækjagt, hvor hunden typisk ligger eller sidder stille længe og kun apporterer i ny og næ. Det går fint. man er mere eller mindre det samme sted hele tiden.

 

Når man er på det der hedder drivjagter, går man en hel den - typisk 5-10 km og så begrænser man nok hvad man vil tage med til hunden til lidt vand, mad, line, halsbånd. Man har jo også et gevær på 3-4 kg, patroner, måske skudte fugle eller harer osv.

 

Er man med som hundemand og ikke har gevær med kan man naturligvis bedre tage lidt mere med til hunden. Det er mest her man ser dækkener anvendt. Hundemanden har kun hunden at forholde sig til og kan gøre lidt mere ud af det. det er ikke mindst derfor jeg og mange andre faktisk næsten hellere vil med som hundemand end som skytte med hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

og hvis jeg forstår dig ret er din vurdering og erfaring at med en hund som din, med god underuld er dækken helt ude i hampen?

 

det lød som om du følte dig forarget over at folk bruger dækner til deres arbejdende hunde, herunder hårdtarbejdene hunde, så spørger jeg har du oplevet det siden du laver et indlæg herom, for det lyder som "et problem/en undren" men er der noget at undre sig over hvis det ikke er oplevet?

 

Jeg kan ikke udtale mig om hunde som min, jeg kan kun udtale mig om min, og ja han har meget underuld og har ingen problemer med at holde varmen og ejer derfor ikke et vinterdækken. Men han har to andre dækner til at tage våd pels, og et back on track for at beskytte ham mod kolde muskler og led, som bruges efter endt arbejde, gåture mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så opdagede jeg lige en side to, fordi hunden et øjeblik arbejder med dækken på under jagt som det sker hvis den pludselig sendes afsted med så sker der en overophedning? Det lyder ikke som om hundene går på hele jagter med dækkenet? Og hvad gør selv samme hunde så om sommeren i 30 graderes varme - jo måske jagthundene har pause, men borderne arbejder jo i solskin alligevel, er spaniel mere "sarte" på det punkt?

 

Jeg tror der skal meget meget mere til end at løbe et par lidt krævende apporteringer for overophedning. Når hunden kommer retur til aflevering kan dæknet jo tages af. Og hvis det er den eppisode du undres over, hvorfor er det så vigtig at få vores kommentar for den, hvorfor ikke snakke med dem man er på træk med omkring fordelw og ulemper ved brug af dækken når man nu er der sammen?

 

Der jo ikke nogen af os herinde (som hovedsaligt ikke er jagt folk) der kan redegøre hvorfor en person vælger at gøre som personen gør :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så opdagede jeg lige en side to, fordi hunden et øjeblik arbejder med dækken på under jagt som det sker hvis den pludselig sendes afsted med så sker der en overophedning? Det lyder ikke som om hundene går på hele jagter med dækkenet? Og hvad gør selv samme hunde så om sommeren i 30 graderes varme - jo måske jagthundene har pause, men borderne arbejder jo i solskin alligevel, er spaniel mere "sarte" på det punkt?

 

Jeg tror der skal meget meget mere til end at løbe et par lidt krævende apporteringer for overophedning. Når hunden kommer retur til aflevering kan dæknet jo tages af. Og hvis det er den eppisode du undres over, hvorfor er det så vigtig at få vores kommentar for den, hvorfor ikke snakke med dem man er på træk med omkring fordelw og ulemper ved brug af dækken når man nu er der sammen?

 

Der jo ikke nogen af os herinde (som hovedsaligt ikke er jagt folk) der kan redegøre hvorfor en person vælger at gøre som personen gør :)

 

Spaniels er ret sarte med at arbejde i varme. Bare andejagter i september med 12-14 grader går hundene betydelig hurtigere ned i tempo og halser voldsomt ifht jagter i rigtig koldt vejr.

 

På jagt er det ikke til at vide hvornår det går løs, men når først det går løs kommer ænder og/eller fasaner jo hele tiden og hundene arbejder med apportering i måske en time, hvor der ikke rigtig er lejlighed til at stoppe og tage et dækken af. Selvfølgelig kan man gøre det, men det er lidt uhensigtsmæssigt. Det er vedcat blive moderne med neopren veste til vandarbejde og dækkener i "pauserne" når man står for. Jeg har endnu ikke set hunde kolapse pga overophedning/dehydrering, men jeg har set flere incl. mine egne gå sukkerkolde og jeg har måttet bære dem ud to gange. Det er naturligvis min fejl at lade hundene arbejde for meget, men det kan være svært at forudse - eller se komme. Mht overophedning og dehydrering (som følge af voldsom halsen pga varme) kunne jeg godt bruge råd til hvad man skal kigge efter. Jeg tror brugen af dækkener, sikkergedsveste, lifeguards (som jeg bruger) og neoprenveste vil tage til og at man skal passe lidt på. Hundene har det jo varmt nok så længe der sker noget

 

Bonnie med lifeguard vest. Den beskytter og varmer,

 

 

bonniemedvest_zps4dd0cab5.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg aldrig været på jagt, men jeg træner jo jagt med Wilma og jeg ville på ingen måde have at hun har dækken på når hun bliver sendt ind i et krat, det kan jo hænge fast i alt muligt.... En tætsiddende vest ok. Den beskytter brystet når de bulldozer frem og gør dem synlige i terrænet. Men ikke et fuldt dækken.

 

at have det med til lange pauser ville jeg se som en udemærket mulighed, men jeg har ikke en fornemmelse af, at det er noget man har brug for på drivjagter?

 

Wilma bliver kold nu, hvis hun er våd - enten efter vandapportering eller bare apportering i langt vådt græs - hvis hun skal sidde stille længe bagefter. Men så længe hun er igang eller adrenalinen kører højt, så forestiller jeg mig ikke hun overhovedet har brug for et dækken....

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste forskel jeg mærker på Mollie og Ninja er at de fælder mindre om vinteren. Jeg kan hverken se eller mærke forskel på deres pels. Ninja har en del underuld - Mollie har stort set ingen.

 

Nu har vi ikke nået at have Mollie i en vinter hvor temperaturen kom rigtig langt ned, men der har været nogle vintre, hvor vi så det nødvendigt at give Ninja en dækken på, på trods af at hun har fået labradorens "fedtlag" og underuld. Hun stod og rystede af kulde ligeså snart vi ikke var i bevægelse på gåture med snor på. Det ser jeg ikke rigtig nogen grund til, så hun fik dækken på. Gik vi så hen til et fritløbsområde tog vi det af hende, og så fik hun det på, på gåturen hjem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøver igen: er der nogensinde nogen der har set en hund arbejde (ud over stuedressur) med dækken på?

 

En hund der ikke kan arbejde i over 12-14 grader lyder som en syg en af slagsen. Det må da helt sikkert være noget der skal avles på:shock: Men hvordan hænger det sammen med at nogle spaniels, ifølge TS, avles med for lidt pels? Jeg er helt oprigtigt forvirret:vedikke:

 

Og TS, Lifeguard er en serie af forskellige produkter i stærke farver (nu er det vist kun orange og gul). Så hvis du synes vesten er for meget, kan du skifte til halsbåndet: http://www.hurtta.com/DA/Produkter/Refleksprodukter/Dazzle%20Collar/

 

Eller microvesten: http://www.hurtta.com/DA/Produkter/Refleksprodukter/Micro-vest/

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hundene kommer ind og skal aflevere skal der vel være ro omkring afleveringen, det tager ca 20 sek at knappe et dækken af en hund, de skræmmer mig lidt at der ikke er ro på til dette, og så lidt "styr" på hundene?

 

Hvis man står med en and, som skal aflives, et jagtgevær som er knækket, men med patroner i og skal tage dækken af hunden mens nye ænder kommer på skudhold..... Jo jo det kan godt lade sig gøre, men i praksis tror jeg nok de fleste ville foretrække at hunden bare enten ikke har dækken på eller kan beholde det på den nu har på. Det er lidt lettere hvis man ikke har gevær med. Hvor gør man lige af geværet, mens man tager sig af hunden? Lægger den i det våde græs eller på pløjemarken? Bruger rem - så ryger geværet frem foran, når man bukker sig. Man skal jo også passe på geværet ikke rammer hunden ved et uheld. Men ja, det kan jo lade sig gøre.

 

20 sek er meget hvis man står på ænder på opfløj. Der kan nok skydes 4 ænder på 20 sek, hvis ikke 6. Det kan være eneste chancer efter at have stået flere timer på en jagtdag. Langt de fleste hunde afleverer stående og til hånd, på den slags jagter og sendes med det samme igen, netop for at tage anskydningerne inden det er for sent. En vingeskudt fasan løber bare stærkt. Sidst jeg var på jagt, blev der skudt en fasan som landede 100 m ude på marken. Bonnie blev sendt med det samme. Fasanen var vingeskudt og benede mod skoven, som lå ca 100 m længere væk. Hunden nåede fasanen få m før den kom i dækning af skoven. Var hunden sendt 3 sek senere, havde fasanen nået skoven og chancen for at få den bragt drastisk forringet.

 

Har du nogensinde set en fasan jagt eller andejagt, når der sker noget? Det er ikke for sjovt at der er ejector på jagtgeværer, som automatisk kaster de tomme patronhylstrer op når geværet åbnes. Det sparer dyrbare sekunder:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

at have det med til lange pauser ville jeg se som en udemærket mulighed, men jeg har ikke en fornemmelse af, at det er noget man har brug for på drivjagter?

.

 

Problemet eller dilemmaet om du vil, er at man kan have lyst til at have dækken på i pausen, når man står for - eller bare står som appotør i skyttekæden, men man ved jo aldrig hvornår der bliver brug for at sende hunden hurtigt på en løber. Har man så dækken på hunden, tager man måske chancen og lader den apportere med dækken på - og går det rigtig løs, kan der blive rigeligt at lave i ret lang tid, for ofte er der jo kun en hund for hver gang der er 3 skytter = travl hund og med dækken, varm hund og som du siger med risiko for at hænge i eller komme i vand med er dækken, som kan suge vand

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm Jeg vil bare indskyde at jeg kan tage mit back on track dækken af hunden med en hånd ligeså hurtigt som jeg kan fjerne en retriever line.

 

Det har et klik spænde på ryggen. Så fat i hals stykket på dækkenet og hundene trækker selv hovedt baglæns ud og er afsted.

 

Man kan sagtens få dækkener med velcro foran, der kan åbnes endnu hurtigere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm Jeg vil bare indskyde at jeg kan tage mit back on track dækken af hunden med en hånd ligeså hurtigt som jeg kan fjerne en retriever line.

 

Det har et klik spænde på ryggen. Så fat i hals stykket på dækkenet og hundene trækker selv hovedt baglæns ud og er afsted.

 

Man kan sagtens få dækkener med velcro foran, der kan åbnes endnu hurtigere.

 

Back on track er også ret foretrukken blandt mange jægere. Det er måske grunden. Er det også let at give på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm Jeg vil bare indskyde at jeg kan tage mit back on track dækken af hunden med en hånd ligeså hurtigt som jeg kan fjerne en retriever line.

 

Det har et klik spænde på ryggen. Så fat i hals stykket på dækkenet og hundene trækker selv hovedt baglæns ud og er afsted.

 

Man kan sagtens få dækkener med velcro foran, der kan åbnes endnu hurtigere.

 

Jeg må være noget mere motorisk udfordret så. Jeg tror ikke jeg kunne få dækkener af mine køtere med en hånd, ligegyldigt hvilken model... Ihvertfald ikke på få sekunder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøver igen: er der nogensinde nogen der har set en hund arbejde (ud over stuedressur) med dækken på?

 

En hund der ikke kan arbejde i over 12-14 grader lyder som en syg en af slagsen. Det må da helt sikkert være noget der skal avles på:shock: Men hvordan hænger det sammen med at nogle spaniels, ifølge TS, avles med for lidt pels? Jeg er helt oprigtigt forvirret:vedikke:

 

Og TS, Lifeguard er en serie af forskellige produkter i stærke farver (nu er det vist kun orange og gul). Så hvis du synes vesten er for meget, kan du skifte til halsbåndet: http://www.hurtta.com/DA/Produkter/Refleksprodukter/Dazzle%20Collar/

 

Eller microvesten: http://www.hurtta.com/DA/Produkter/Refleksprodukter/Micro-vest/

 

De 12-14 grader var fra et indlæg, hvor jeg siger at det let bliver meget varmt for en spaniel at arbejde - ikke at de ikke kan arbejde, men at de ikke kan arbejde nær så længe som når det er koldere. Det gælder vist alle - eller i hvert fald rigtig mange jagthunderacer, at de hurtigt får det for varmt på de tidlige jagter i september, men måske lidt mere Spaniel - vel pga det meget voldsomme tempo i kortere tid. Og når jeg siger at Spaniels avles med for ringe pels er helt primært pga den mekaniske beskyttelse af hund og især hale. Men også når det bliver meget koldt og især ifbm vandarbejde. Jeg tror så også som sagt tidligere, at der er andre faktorer end pelsen, når vi taler om hvor gode hundene er til at temperaturregulere - og her kunne godt være noget man skulle avle på. Spaniels der skal bruges som all round jagthunde kunne godt have lidt mere krop, kraftigere knogler og mere pels - altså mere robust byggede end "bare til lidt roughshooting" hvor de ofte er 2-4 hunde med og man skifter hund hele tiden, (her kommer lettere og hurtigere hunde til sin ret) lidt som man også kan gøre med stående hunde. Pause efter hver slip (10-20 minutter)

 

Og ja, jeg har set hunde lave apporteringsarbejde med diverse veste (også varmende - fx neopren) på i 12-14 grader varmt vejr. Vesten er også på for at beskytte hunden mod mekanisk slid.

 

Jeg viser et billede af den vest jeg bruger - og den varmer. Jeg er derfor opmærksom på tegn på overophedning..... jeg ville jo gerne undgå overophedning - og gribe ind så tidligt som muligt. Jeg kender jo godt de åbenlyse tegn, men det kunne jo være nogen havde erfaringer med tegn jeg ikke kender og især tidlige tegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må være noget mere motorisk udfordret så. Jeg tror ikke jeg kunne få dækkener af mine køtere med en hånd, ligegyldigt hvilken model... Ihvertfald ikke på få sekunder...

 

Man skal måske træne det der med at den selv trækker sig ud - bagud (som luckyluna skriver). de fleste hunde ville nok uden træning prøve at komme fremad :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har syet dækken til mine hunde, syet i regntøjsstof med fleece foer, jeg har sat velco i på brystet og under maven som lukning, et greb i nakken og vupti, dækkenet er af;)

 

Lyder smart, kunne godt være et design som kunne "sælge". Jeg tror nemlig at dækkener på jagthunde er kommet for at blive, for jægerne bliver mere og mere opmærksomme på at passe på hundene. Det er grundlæggende godt, dog tror jeg også det kan overdrives - og med alt "nyt" (og dækkener er ret nyt for de fleste jægere) er der også en risiko for forkert brug, med overophedning til følge. Det er det jeg mener vi skal undgå, ved at være opmærksomme på tegnene. Og så skal en hund som holdes varm efter kraftig aktivitete med dækken, drikke betydeligt mere, så dehydrering skal man også være obs. på.

 

Jeg tænkte at andre hunde-sports-folk har været tidligere ude mht brug af dækkener end jægerne og havde erfaringer i hvornår det er brugbart, eventuelle ulemper (fx ringere pels) og eventuelle tegn på overophedning/dehydrering. Men det synes så ikke at være tilfældet.

 

Så må vi jægere jo gøre vores egne erfaringer. Det går også nok. Vi er jo kloge folk. Kloge nok til at efterspørge andres erfaringer også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har syet dækken til mine hunde, syet i regntøjsstof med fleece foer, jeg har sat velco i på brystet og under maven som lukning, et greb i nakken og vupti, dækkenet er af;)

Det kan godt være det bliver bedre når man laver dem selv - men de dækkener vi har haft (købt) med velcro på, har været ganske elendige. De gik konstant op :(

 

Vi bruger Back on track nu og hvis man underlader benstropper, ja så er det bare over hovedet og så en klikspænde rundt om maven. Og ligeledes meget nem at få af igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...