Hop til indhold

Begynderhund?


kevinff
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen! Min kæreste og jeg har længe gået og snakket om at få en hund da vi begge er vokset op med hunde (hhv schæfer og rottweiler) og for at sige det mildt så savner vi alt det en hund kan tilbyde (inkl det "dårlige") og har derfor besluttet at vi gerne så småt vil kigge på hunde men hvor skal man starte henne? Vi er lidt i tvivl om hvorvidt det enten skal være en "stor" hund (altså schæfer, rottweiler, golden retriever størrelse. ikke nødvendigvis de racer men den størrelse) eller om det skal være en såkaldt selskabshund og vil i den forstand gerne høre panelet om hvad i mener.

 

 

Der vil 95% af tiden være en hjemme hos hunden men en sjælden gang i mellem vil den være alene i 4-5 timer (når den bliver større)

Vi planlægger 1 time til halvanden times gåtur om dagen fordelt på 2-3 ture. (er det alt alt for lidt?)

Vi kunne godt tænke os en såkaldt "putte hund"

Vi har større hunde rundt om i familien (rottweiler, newfoundlænder, labrador blanding, irsk ulvehund osv) og den vil komme til at møde disse hunde men ved ikke om dette betyder noget?

 

 

Hvis der er noget i vil vide så spørg endelig! Glæder os til at høre hvad i har at byde ind med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Selskabshunde eller de store tunge rolige racer kan sagtens klare sig med tre lufteture om dagen og noget hygge.

Mine første bud vil være Cavalier, fransk bulldog, Westie eller whippet/ mynde de kræver dog lidt frit løb engang imellem.

New foundlænder eller berner sennen er forholdsvis rolige men store.

Udstillingslinje Golden retriever kunne også være et godt bud.

 

måske en internat hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Selskabshunde eller de store tunge rolige racer kan sagtens klare sig med tre lufteture om dagen og noget hygge.

Mine første bud vil være Cavalier, fransk bulldog, Westie eller whippet/ mynde de kræver dog lidt frit løb engang imellem.

New foundlænder eller berner sennen er forholdsvis rolige men store.

Udstillingslinje Golden retriever kunne også være et godt bud.

 

måske en internat hund?

Vi har snakket om fransk bulldog men jeg må indrømme at mange af de ting man læser med sundhedsproblemer i netop mops og fransk bulldog gør at jeg simpelthen ikke "tør" at have de racer. Golden retriever har jeg altid været glad for da de virker ekstremt venlige og "nemme" at have med at gøre.

 

Kunne i tænke jer at gå til træning ud over hvalpetræning? Og hvor gamle er i? Jeg tænker, er i færdige med at læse? Hvad med børn og fremtid?
Min kæreste studerer stadig og jeg er selvstændig men arbejder hjemmefra 90% af tiden. Udover hvalpetræning må jeg ærligt indrømme at jeg ikke ved hvor meget træning vi kommer til at gå til. Vi er ikke de store agility osv mennesker :) Vi har ingen børn men det kommer jo på et tidspunkt. Det er ikke noget vi har travlt med
Link til indlæg
Del på andre sites

Der vil 95% af tiden være en hjemme hos hunden men en sjælden gang i mellem vil den være alene i 4-5 timer (når den bliver større)

Vi planlægger 1 time til halvanden times gåtur om dagen fordelt på 2-3 ture. (er det alt alt for lidt?)

Vi kunne godt tænke os en såkaldt "putte hund"

Vi har større hunde rundt om i familien (rottweiler, newfoundlænder, labrador blanding, irsk ulvehund osv) og den vil komme til at møde disse hunde men ved ikke om dette betyder noget?

 

 

Hvis der er noget i vil vide så spørg endelig! Glæder os til at høre hvad i har at byde ind med :)

 

Når I er så meget hjemme behøver i ikke at tænke på at anskeffe en race som er god til at være alene hjemme - frit slaw på alle hylder, vil jeg mene

 

1-1½ times gåtur/beskæftigelse med hunden dagligt, mener jeg også betyder at der ingen begrænsninger er. I hvert fald er det mere end nok til mine FT Springer Spaniels, som vistnok hører til de mere krævende på dette punkt. Mange dage er det 4x15 minutter, hvor de kan løbe løs - og det er så suppleret med et par gange træning af 30-60 minutter i ugen - eller jagter i jagttiden.

 

Og en "Putte" hund. Jeg det vil de fleste hunde vist gerne. Jeg ved ikke om der er racer som generelt ikke bryder sig om det, men jeg ville nok tage hensyn til størrelse, pels/fældning/snavs. En mindre hund er naturligvis lettere at håndtere i møbler og på skødet end en stor.

 

Mht omgang med de store hunde i familien, ville jeg blot vælge en robust race som er kendt for at være godt til at omgås andre hunde.

 

Alt taget i betragtning ville jeg nok kigge efter det man kunne kalde mellemstore hunde som Lagotto, Stor pudel, Airedale terrier, hvis man skal tage hensyn til fældning og er man mere til hunde som ligner naturlige hunde Lappisk hyrdehund, Islandsk hyrdehynd eller andre hyrdehunde i størelsen fra 45 cm / 15 kg og op til 55 cm og 25 kg.

 

Men skal i dyrke nogen form for træning?

Er i meget aktive og forventer hunden er med på hvad som helst?

Skal hunden gå løs og vil i forvente at den "automatisk" bliver tæt på jer?

Hvor vigtigt er det at den bliver lydig - er samarbejdende?

Er det lidt mindre vigtigt med samarbejde - hunden skal til gengæld have udtalt personality?

Vil I helst have en almindelig kendt race eller noget specielt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I er så meget hjemme behøver i ikke at tænke på at anskeffe en race som er god til at være alene hjemme - frit slaw på alle hylder, vil jeg mene

 

1-1½ times gåtur/beskæftigelse med hunden dagligt, mener jeg også betyder at der ingen begrænsninger er. I hvert fald er det mere end nok til mine FT Springer Spaniels, som vistnok hører til de mere krævende på dette punkt. Mange dage er det 4x15 minutter, hvor de kan løbe løs - og det er så suppleret med et par gange træning af 30-60 minutter i ugen - eller jagter i jagttiden.

 

Og en "Putte" hund. Jeg det vil de fleste hunde vist gerne. Jeg ved ikke om der er racer som generelt ikke bryder sig om det, men jeg ville nok tage hensyn til størrelse, pels/fældning/snavs. En mindre hund er naturligvis lettere at håndtere i møbler og på skødet end en stor.

 

Mht omgang med de store hunde i familien, ville jeg blot vælge en robust race som er kendt for at være godt til at omgås andre hunde.

 

Alt taget i betragtning ville jeg nok kigge efter det man kunne kalde mellemstore hunde som Lagotto, Stor pudel, Airedale terrier, hvis man skal tage hensyn til fældning og er man mere til hunde som ligner naturlige hunde Lappisk hyrdehund, Islandsk hyrdehynd eller andre hyrdehunde i størelsen fra 45 cm / 15 kg og op til 55 cm og 25 kg.

 

Men skal i dyrke nogen form for træning?

Er i meget aktive og forventer hunden er med på hvad som helst?

Skal hunden gå løs og vil i forvente at den "automatisk" bliver tæt på jer?

Hvor vigtigt er det at den bliver lydig - er samarbejdende?

Er det lidt mindre vigtigt med samarbejde - hunden skal til gengæld have udtalt personality?

Vil I helst have en almindelig kendt race eller noget specielt?

Dvs der vil ikke være nogle problemer med at hunden en sjælden gang i mellem skal være alen 3-4 timer? Det er ikke særlig tit det kommer til at ske dog :)

Jeg ved ærlig talt ikke hvor meget træning vi kommer til at gå til udover hvalpe "træning". Hunden skal selvfølgelig socialieres og ud og røres af en masse mennesker hele dens liv da ingen af os ønsker en sky hund.

Jeg vil ikke påstå vi er mere aktive end så mange andre mennesker dvs vi er nok ret "normale" i den sammenhæng.

Altså for mit eget vedkommende ville det være virkelig dejligt hvis hunden kunne gå løs og hvis den ikke "automatisk" er tæt på os så i det mindste kommer så snart man kalder men det er ikke nødvendigvis et krav at den kan gå løs men en dejlig luksus :)

Da det er første gang vi skal have hund sammen så er det nok rimelig vigtigt at den bliver lydig og vi er 100% ligeglade med om det er en almindelig kendt race eller noget specielt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover hvalpetræning må jeg ærligt indrømme at jeg ikke ved hvor meget træning vi kommer til at gå til. Vi er ikke de store agility osv mennesker :)

 

Alle hunde er putte-hunde, hvis de får lov - så der er frit valg mht. det.

Nu er træning jo meget andet end agility, og det er før set, at nogen blir grebet af det, når først de har prøvet at træne med deres hund. :blink:

Men jeg synes det er vigtigt, at I har det med ind over i overvejelserne. Og er udgangspunktet, at I ikke gider træne, så er det helt OK - blot skal I så ikke vælge en race der kræver meget aktivering.

Og så skal I også overveje pelspleje - hvor meget tid orker I at bruge på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

ingen hunde bør have problemer med at være alene en sjælden gang i flere timer, blot er det naturligvis vigtigt at man træner det langsomt op selvom man egentlig ikke har noget at bruge det til fra begyndelsen. Så lad med vilje hunden/hvalpen være alene hjemme mens i handler osv. så den er vant til det.

 

Jeg synes egentlig resten af det du siger stemmer ganske godt overens med de racer jeg foreslår. Man skal selvfølgelig tænke på at trimme og klipperacer koster lidt mere i vedligehold, hvis man ikke selv kan klare det, men man slipper også for en del hundehår i hjemmet - og netop hvis det at ligge og hygge i møbler og putte er ofte forekommende, ville det tælle for mig. Jeg mener også alle racerne jeg nævner er rimelige at træne - og ikke har så meget jagtinstinkt at de er svære at holde hjemme / tæt på når man går tur. Man skal du måske lige spørge race-kendere lidt mere om dette. Airedale kan måske godt have en del jagtinstinkt i visse linjer.

 

har i prøvet DKK's nye "Find din hund side"

 

http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/list

 

om ikke andet er der jo inspiration og underholdning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at alle hunde er putte-hunde, er en sandhed med modifikationer, efter min opfattelse. Alle de hunde, jeg har haft, ville gerne have en kæletur engang imellem, og ville også gerne ligge i sofaen, men ingen af dem har i den grad krævet kropskontakt som min OEB. Han kan simpelthen ikke ligge selv - han skal være klinet op ad et menneske, eller som minimum en anden hund. Så det kommer lidt an på hvad man lægger i udtrykket.

En OEB er derfor også en hund, der ikke er vild med at være alene, Til gengæld kræver den ikke meget motion, og kan, ved tidlig tilvænning, være social med andre hunde. Den er også en del sundere end FB og Mops, hvis man er lidt kritisk med hvor man køber. Men altså meget afhængig af sine mennesker!

 

Jeg vil ikke påstå vi er mere aktive end så mange andre mennesker dvs vi er nok ret "normale" i den sammenhæng.

Altså for mit eget vedkommende ville det være virkelig dejligt hvis hunden kunne gå løs og hvis den ikke "automatisk" er tæt på os så i det mindste kommer så snart man kalder men det er ikke nødvendigvis et krav at den kan gå løs men en dejlig luksus :)

 

Uanset hvor lydig en hund er, er det groft uforsvarligt at lade den gå løs der hvor der er andre mennesker/hunde eller tæt på befærdet vej. Der findes ikke et levende væsen, man kan stole 100% på. Uforudsete ting sker, og så kan det gå rigtigt galt!

 

Da det er første gang vi skal have hund sammen så er det nok rimelig vigtigt at den bliver lydig og vi er 100% ligeglade med om det er en almindelig kendt race eller noget specielt :)

 

Om hunden bliver lydig er helt op til jer selv. Det er fint at gå til hvalpetræning, men det er vigtigere at lære hvalpen at den altid kan stole på jer, og det lærer den i dagligdagen, hvis den bliver behandlet omsorgsfuldt og konsekvent (og med konsekvent mener jeg ikke strengt eller brutalt, men at man gør det samme hver gang, og ikke skifter mening/ændrer reglerne efter humør).

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er begge ret "forelskede" i fransk bulldog når det kommer til mindre hunde men er det så slemt som man læser med sygdomme og øjne der "popper" ud osv? ellers har vi også kigget på bla golden retrievere og labrador (er der ikke noget med der er forskel på linjerne afhængig af farven?) og vi skal om et par dage ud og kigge på en blanding mellem en dansk svensk gårdhund og pekingeser (hvalpende bliver tjekket 2 gange og får sundhedsbog men det er mere forældrene jeg er interesseret i at vide mht sundhed) så som i kan se så kigger vi ret bredt på racer. Ang pels pleje er det svært at vide når vi jo ikke har haft hund før men tænker en god tur med børsten en gang om ugen/hver 14 dag lige umiddelbart?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er begge ret "forelskede" i fransk bulldog når det kommer til mindre hunde men er det så slemt som man læser med sygdomme og øjne der "popper" ud osv? ellers har vi også kigget på bla golden retrievere og labrador (er der ikke noget med der er forskel på linjerne afhængig af farven?) og vi skal om et par dage ud og kigge på en blanding mellem en dansk svensk gårdhund og pekingeser (hvalpende bliver tjekket 2 gange og får sundhedsbog men det er mere forældrene jeg er interesseret i at vide mht sundhed) så som i kan se så kigger vi ret bredt på racer. Ang pels pleje er det svært at vide når vi jo ikke har haft hund før men tænker en god tur med børsten en gang om ugen/hver 14 dag lige umiddelbart?

 

:lun: Ja når spredningen er så stor som tilfældet er her er det vist nærmest umuligt at komme med relevante råd. Det bliver vist mest egne, personlige præferencer så. Det blev mine i hvert fald :engel:

 

Men hvis I er flexible, bliver i jo bare glade for den hund i får. Jeg vil så blot fraråde racer som har mange sundheds problemer og racer med meget stor drift - de fleste jagthunde og meget driftige hyrdehunde, vogtende hunde og reserverede racer, når i nu gerne vil have en hund alle kan snakke med.

 

Hvis i går videre med Golden, vil jeg tilråde at finde en lidt mindre model af brugs linjer. Apporterende hunde, har ikke stor jagtdrift, blot stor lyst til at apportere, så de er ikke vanskelige at kontrollere, normalt - i modsætning til stående, stødende og støvende jagthunde, som ofte vil "derudaf".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at det er ret relevant, at de hunde, den skal omgås er store. Jeg ville ikke udelukkende vælge hund ud fra, hvilke hunde min omgangskreds har, men hunde med et måske voldsomt legemønster (bodyslam og lign.) er ikke rart for hunde, der helst leger løbeleg uden kropskontakt.

 

Tænk på, hvis de store hunde i omgangskredsen leger vildt, så er det ikke rart at være den lille hund. Omvendt kan store rolige hunde, der ikke leger vildt, sagtens gå med små hunde.

 

Lab og golden er ofte ret voldsomme for f.eks en storpuddel, der godt nok er høj, men ikke vejer meget. Så skal det være lab/golden, der forstår, at det ikke er en sjov leg for den anden part.

 

Pudlen bliver hos sin ejer og er nem at træne. Den er tilfreds med selskab, hyggeligt ture og hyggetræning. Men der er en del pelspleje/nedklipning/ørepluk m.m. De leger ikke altid godt med voldsomme hunde, da de er "pind på ben" (62 cm til skulderen og vejer 21 kg er ikke unormalt, så høj og tynd)

 

Jeg tænker, at en labrador eller golden vil passe godt ind i det selskab af hunde, der er i omgangskredsen. Jeg ville tænke over, hvilke køn de er, hvis der er tendens til egetkønsaggression. Men det er nok mest fordi, jeg ville være ked af ikke at kunne gå tur med omgangskredsen, fordi hundene var ved at æde hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis omgangskredsens hunde er nogen I ser ofte, ville jeg helt klart også tage hensyn til det i racevalg.

 

Har en dansk/svensk der har lært at bodyslamme med en venindes aussie's, men hun peb den anden dag da hun så en irsk ulvehund på tæt hold for første gang :lol::)

Hvis I allerede er i golden-overvejelser ville jeg gå videre med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Golden retriever er en dejlig race. Men jeg syntes en Golden tæve af udstillingslinjer vil passe jer bedre end en lille jagt/brugs Golden.

Gårdhundeblandingen kunne da også være et fint bud. Kig godt på forældredyrene, er de glade, venlige og sociale. Virker de sunde og er jeres mavefornemmelse god kan det sagtens blive drømmehunden.

Dansk svensk gårdhund er en sund race men en aktiv lille hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I vælger Golden, ja så må jeg også sige at en Golden af brugs linjer er en dårlig ide når I ikke tænker at bruge den til træning.

 

Men at tro at bare fordi den er hvid/lys så behøver den ikke noget andet end at ligge i sin kurv og se yndig ud, er nok ikke helt fair. Goldens er skønne hunde men det er også hunde som gerne vil lave noget, ja de kan affinde sig med forholdsvis lidt, men så skal I være ærlige omkring dette overfor opdrætter så I får den rigtige i kuldet, jeg ville feks tro at I ville komme på et noget stort arbejde hvis mit damp barn havnede hos jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I vælger Golden, ja så må jeg også sige at en Golden af brugs linjer er en dårlig ide når I ikke tænker at bruge den til træning.

 

De golden jeg kender, hhv jagt og udstillingsmodellen, så der mere "ro" på jagt modellen, kender et eksemplare der kunne nøjes med gåture og lidt hygge træning, hvor i mod de udstillingsmodeller jeg kender køre i et helt andet stress gear :)

men nej det er klart de 7 individer jeg kender kan ikke udgøre det for hele racen, men det er bare min opfattelse af jagt modellen har en meget mere veludviklet tænd/sluk knap :)

 

 

til TS, skal det være selvskabshund eller stor hund, hvad med noget midt i?

Beagle, finsk laphund eller noget i den dur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige pippe lidt omkring Fransk Bulldog (som jeg kan forstå at I er lidt lun på). De er disponeret for en række sygdomme som kan komme til at koste i dyrlægeregninger; Allergi, hudsygdomme samt diverse fysiske skavanker som resultat af at racen er avlet så ekstremt. Er vejret meget varmt skal der tages hensyn til dette i form af ophold i skygge, samt kortere ture. De trækker ikke vejret særlig godt, hvilket også kommer til udtryk i form af grynten og andre lyde forårsaget af besværet vejrtrækning.

 

En anden ting som jeg må sige har gjort sig gældende for samtlige Franske Bulldogs som jeg har mødt/kender; De har en meget "her kommer jeg" tilgang til andre hunde, som ikke altid bliver accepteret. De er nogle bulldozere når de leger, og forstår sjældent selv at stoppe mens legen er god, hvilket ofte gør at de får ørerne gevaldigt i maskinen og ofte læner sig op af en gedigen skideballe fra hunde som ikke finder sig i dette.

 

- Min søsters Bulldog er sådan.

- Min stedmors Bulldog er sådan.

- Et vens Bulldog er sådan.

- De Bulldogs jeg har mødt på fritløbs-områder er sådan.

 

Jeg tillader mig derfor at generalisere :mrgreen:

 

De leger så til gengæld supergodt med andre Bulldogs, fordi der ligesom er en intern forståelse for hvordan legen skal foregå, tænker jeg.

 

Men hav det med i overvejelserne, hvis I gerne vil have at jeres hund skal komme godt ud af det med andre hunde.

 

Mine to hunde er enormt meget på tæerne i mødet med andre Bulldogs, fordi de aldrig har oplevet andet end at deres grænser og pæne hentydninger er blevet ignoreret. Selv min mest blide hund har givet en Bulldog en verbal lussing, fordi den ikke forstod at den skulle lade hende være.

 

Til gengæld er Bulldogs nogle puttetrolde og er ENORMT glade for mennesker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

De golden jeg kender, hhv jagt og udstillingsmodellen, så der mere "ro" på jagt modellen, kender et eksemplare der kunne nøjes med gåture og lidt hygge træning, hvor i mod de udstillingsmodeller jeg kender køre i et helt andet stress gear :)

men nej det er klart de 7 individer jeg kender kan ikke udgøre det for hele racen, men det er bare min opfattelse af jagt modellen har en meget mere veludviklet tænd/sluk knap :)

 

De udstillings Golden jeg har set har alle været søde og rolige og nemme hunde. Overhovedet ikke stresset.

Kender ikke så mange jagt Golden men de har et noget andet drive og jeg er da bange for at den vil komme til at mangle udfordringer ved kun være familiehund.

Generelt er udstillings linjer vel mere avlet til familiehund end brugslinjerne.

Jeg ville til hver en tid vælge brugslinjer men jeg vil jo også have en hund der vil arbejde og arbejde og arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

De udstillings Golden jeg har set har alle været søde og rolige og nemme hunde. Overhovedet ikke stresset.

Kender ikke så mange jagt Golden men de har et noget andet drive og jeg er da bange for at den vil komme til at mangle udfordringer ved kun være familiehund.

Generelt er udstillings linjer vel mere avlet til familiehund end brugslinjerne.

Jeg ville til hver en tid vælge brugslinjer men jeg vil jo også have en hund der vil arbejde og arbejde og arbejde.

 

Jeg tror det er en udbredt misforståelse at hunde, som ikke avles til at arbejde, er bedre familiehunde. Jeg tror det er stik modsat. For at være en god brugshund skal hundene være stabile, mentalt og fysisk sunde. Det betyder at de oså vil blive gode familiehunde. Det var jo netop Retriverne af arbejdslinjerne, der blev baggrunden for den enorme og velfortjente popularitet racerne opnåede. Alsidigheden og den store tilpasningsevne kombineret med stabil og god mentalitet er basis for disse racers succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er nogle spørgsmål jeg ikke har besvaret så må i meget undskylde men jeg havde slet ikke forventet så meget respons! og slet ikke så konstruktivt så det er rigtig lækkert! :)

Er der nogle nævneværdig forskel på golden og labrador? (der er vist noget med farverne indikerer forskellige linjer?) og er der andre hunde i evt den størrelse i vil "anbefale"?

 

@Ninkamus - Nej det skal ikke nødvendigvis være enten en stor hund eller en selskabshund. Racer "midt i mellem" må også meget gerne anbefales :) Jeg har feks meget længe været forelsket i Chow chow men de er for det første rigtig svære at finde i Danmark og for det andet tvivler jeg på den er "god begynderhund" :)

 

Fedt at se der er så stor forskel på her og så hundegalleri :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er en udbredt misforståelse at hunde, som ikke avles til at arbejde, er bedre familiehunde. Jeg tror det er stik modsat. For at være en god brugshund skal hundene være stabile, mentalt og fysisk sunde. Det betyder at de oså vil blive gode familiehunde. Det var jo netop Retriverne af arbejdslinjerne, der blev baggrunden for den enorme og velfortjente popularitet racerne opnåede. Alsidigheden og den store tilpasningsevne kombineret med stabil og god mentalitet er basis for disse racers succes.
Og jeg synes det er en misforståelse, at brugshunde er så meget sundere og mere stabile end udstillingsmodeller. Det er overhovedet ikke min oplevelse, at udstillingshunde generelt er stressede og ikke mentalt sunde. Tværtimod oplever jeg hunde, der fungerer rigtig fint både ude i verden og hjemme sammen med familien.

 

Så et eller andet sted handler det vel om at finde hunde, som man kan lide og kunne se sig selv leve med og ikke se så meget på om

hunden er af den ene eller den anden slags opdræt. I hvert fald når man som her ikke skal bruge den til jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er nogle spørgsmål jeg ikke har besvaret så må i meget undskylde men jeg havde slet ikke forventet så meget respons! og slet ikke så konstruktivt så det er rigtig lækkert! :)

Er der nogle nævneværdig forskel på golden og labrador? (der er vist noget med farverne indikerer forskellige linjer?) og er der andre hunde i evt den størrelse i vil "anbefale"?

 

@Ninkamus - Nej det skal ikke nødvendigvis være enten en stor hund eller en selskabshund. Racer "midt i mellem" må også meget gerne anbefales :) Jeg har feks meget længe været forelsket i Chow chow men de er for det første rigtig svære at finde i Danmark og for det andet tvivler jeg på den er "god begynderhund" :)

 

Fedt at se der er så stor forskel på her og så hundegalleri :)

 

golden er ofte lidt senere mentale modne end labrador. Nogle labrador hanhunde har lidt tendens til ikke at kunne lide andre hanhunde (dog langt fra alle).

Golden er lidt større end labrador, har lidt længere pels og så har den selvfølgelig en anden farve.

 

Jo der er stor forskel på linjerne, og man skal kigge sig for. Helst opleve nogle forskellige linjer og så se hvordan de vil passe ind i ens familie.

 

Jeg har selv en jagt Golden. Han er købt til arbejde men helt ærligt så vil han hygge sig med lange gåture og putte i sofaen. Ikke at han kan nøjes med putte i sofaen, men med en-to lange ture om dagen, så ville han trives ganske fint.

Han kan være med til agility konkurrence, og det er kun for min skyld vi skal løbe inde på banen - han er godt tilfreds med bare at være med, og tager gerne en lur på sidelinjen. Han vil gerne træne, men de dage hvor vi går en lang tur til søen i stedet, er han virkelig lykkelig!

 

En retriever (både lab og Golden) har brug for lange gåture med indlagte aktiviteter. Vi går ofte til søen hvor han kan bade og hente ting ude på vandet. Jeg smider hans bold i alt muligt og så skal han finde den. Søg og apportering bør man gøre med sin retriever, men det behøver ikke være andet end at man kaster bolden ind på en mark med højt græs, eller smider en bold ud i søen som hunden skal hente.

Hvid man kun vil gå tur i byen med snor på, så skal man ikke have en retriever. Men gider man bruge 1-2 timer om dagen på gåtur hvor hunden kan løbe frit og man gider lave lidt søge arbejde, så er en retriever et fint valg!

 

jeg synes at jagtmodellen er avlet til at have en god tænd/sluk knap (for det skal den bruge hvis den skal på "arbejde"). Og jeg er enig med andre her i tråden - det der gør Retrieveren til en god jagthund er også det der gør den til en god familiehund.

 

Jeg oplever også stress ved udstillingsmodellen, mere allergi og dem jeg har mødt gø'er mere. Men om det er fordi jeg ikke har mødt voldsomt mange og generaliserer, det skal jeg ikke kunne sige. man skal dog lige have i mente at udstillingsmodellen er meget tungere end jagtmodellen (hvis det har nogen betydning). Min hanhund er stor (høj) og vejer 28 kg. Udstillingslinjerne vejer vel mellem 34-37 kg. For en hanhund.

 

Ved ikke hvor I bor, men hvis I kommer i nærheden af Midtjylland så skal I være velkomne fordi hos os og møde mit eksemplar af en jagtgolden.

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte lige at nævne at hvis I skulle ombestemme jer, så kan retrieveren også sagtnes arbejde og det kan min også. Det er en meget alsidig hund. Min løber agility, har gået rally, går Dch programmet og så er vi lige startet op på noget retriever træning. Han er god til det hele (øhh synes jeg da selv) :-) Dette er ikke fordi jeg siger I skal købe en retriever. Det var mere for at vise hvad I kan forvente af en retriever. Så er det lettere at træffe valg om race tænker jeg. Held og lykke med at finde jeres fremtidige familiemedlem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper lige på Hewletts vogn med hensyn til den franske. De er nogle bullerbasser og kan være vanskelige i omgang med andre hunde fordi de moser på, uden hensynestagen. Dette kunne dog evt være en ok ting, med de meget store hunde i har i omgangskredesen. Så længe de vænnede sig til hinanden fra små, så den bette ikke fik ørerne i maskinen for sin opførsel fra de store. Der er også helbredsaspektet at tage hensyn til, som desværre er en joker af de helt store. Den har været moderace i mange år og der er derfor avlet på ravl og krat :-(

 

jeg tror dog stafig det er muligt at få en ok sund bulldog, men der skal gøres et stort forarbejde i research af opdrættere og linier. Og jeg tror at dette arbejde vanskeliggøres ved at mange af de helbredsskavanker de døjer med nok ikke er nogle der ligger tilgængelige i databaser rundt omkring? Jeg ved det ikke.

 

Hvis det ikke er så vigtigt at hunden kan gå løs, kunne i evt overveje nogle af spidserne. Eurasier måske? Jeg kender ikke så meget til racen, men de par stykker jeg personligt kender er rolige hunde, der da godt vil træne hvis det lige passer ind i deres kram, men ellers generelt er tilfredse med et par ture i snor og evt en løbetur i en lang line.

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har en lab tæve på 2 år af den slanke model - dvs 24 kg.

 

hun får en morgentur på 1/2 time hvor hun bruger tiden på at "læse avis" - dvs snuse, og vi møder sjældent mennesker eller hunde hun skal forholde sig til/ evt hilse på

 

om eftermiddagen går vi ca 1 time, hvor "eftermiddagsudgaven" bladres igennem og for det meste hilser hun på nogle hunde.

turen går både gennem by og natur, og på Galgebakken øver vi nogle forskellige ting - søg efter godbidder, dæk, balancere på ting osv

 

en gang om ugen træner vi i politihundeforeningen og hun elsker at komme derhen - der er fuld opmærksomhed på fra start :-)

 

derudover nusses og leges der derhjemme, men hun slapper fint af mange timer om dagen

 

jeg oplever at det er nok aktivitet for hende, men hun ville garanteret også elske at blivet trænet til at komme på jagt, rally og agility :-)

 

hun elsker de fleste mennesker og hunde, og kan være alene 8-9 timer om dagen.

sommetider er hun med mig på arbejde og trives fint med at ligge tæt ved mig

 

fb ville jeg holde mig langt væk fra pga diverse helbredsproblemer - en af mine kolleger har en med vejrtrækningsproblemer og efter en alm luftetur lyder han som om han er ved at blive kvalt :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...