Hop til indhold

Ødelægger huset i leg alene hjemme


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Selvom jeg ikke har skrevet i tråden, så blander jeg mig lige alligevel ;-) Jeg synes, du tager de svar du har fået alt for personligt, når de går imod dig. Det er jo ikke for at ødelægge din glæde, men for at hjælpe.

 

Hvis nu du havde fået det råd af en, at et elhalsbånd ville hjælpe, så var det jo heller ikke for at tage din glæde fra dig, at folk fraråder det. Men for at sige, at det måske ikke er et godt råd, du har fået. Og nej, jeg siger ikke at grene i en kasse kan sidestilles med et elhalsbånd, overhovedet ikke! Men bare lige for at lave en sammenligning ;-) Jeg aner ikke om grene i en kasse er en god og dårlig idé, men bare lige for at sige, at folk ikke prøver at ødelægge din glæde, men bare kommer med gode råd - som du jo beder om, eftersom du opretter tråden.

 

Og du har i øvrigt IKKE skrevet, at det ikke er Karen, der har givet rådet om grenene, og folk på et forum, bliver nødt til at forholde sig til dét, der bliver fortalt. Hvis man ikke "kan konkludere en fløjtende fis" udfra det du har skrevet, hvorfor så overhovedet skrive i tråden, hvis du ved, at du ikke giver oplysninger nok til at man kan hjælpe dig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Selvom jeg ikke har skrevet i tråden, så blander jeg mig lige alligevel ;-) Jeg synes, du tager de svar du har fået alt for personligt, når de går imod dig. Det er jo ikke for at ødelægge din glæde, men for at hjælpe.

 

Hvis nu du havde fået det råd af en, at et elhalsbånd ville hjælpe, så var det jo heller ikke for at tage din glæde fra dig, at folk fraråder det. Men for at sige, at det måske ikke er et godt råd, du har fået. Og nej, jeg siger ikke at grene i en kasse kan sidestilles med et elhalsbånd, overhovedet ikke! Men bare lige for at lave en sammenligning ;-) Jeg aner ikke om grene i en kasse er en god og dårlig idé, men bare lige for at sige, at folk ikke prøver at ødelægge din glæde, men bare kommer med gode råd - som du jo beder om, eftersom du opretter tråden.

 

Og du har i øvrigt IKKE skrevet, at det ikke er Karen, der har givet rådet om grenene, og folk på et forum, bliver nødt til at forholde sig til dét, der bliver fortalt. Hvis man ikke "kan konkludere en fløjtende fis" udfra det du har skrevet, hvorfor så overhovedet skrive i tråden, hvis du ved, at du ikke giver oplysninger nok til at man kan hjælpe dig :vedikke:[/

 

Whatever - life goes on- se mit post herover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karen lyder som HG:shock: Skræmmende at give hunden ting den må ødelægge mens den er alene.... Og hvordan er det lige man lærer dyret at det ikke gælder sofapuder, stole mm? Ej, det lyder virkelig dumt i mine ører!

 

Det er faktisk meget almindeligt og meget brugbart. Det er jo bare en anden version af at give en kong eller et ben.

 

Man giver den jo netop ikke noget der ligner det een ikke skal ødelægge. En legekasse er samme koncept. Hunden har noget lovligt at gå I krig med hvis den får behov.

 

Som regel vokser de så fra det og har ikke længere behov for en legekasse, men kan finde ud at at hvile hele alene tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da ovenstående er brøkdele af et længere forløb, bitte små dele af en længere samtale og enkelte ting, som jeg tog ud og skrev, så kan man ikke konkludere en fløjtende fis ud fra det.

 

Jeg postede det kun fordi jeg af et godt hjerte ønskede at hjælpe andre, der nu eller senere sad i samme situation.

Jeg er ikke i tvivl om at du har de bedste intentioner. Men det her hænger jo ikke helt sammen..? :vedikke:

 

Selv om du tit ta'r konstruktiv kritik som personligt angreb, vover jeg pelsen. ;-) Jeg tror du ville få et langt større udbytte af HF hvis du tænker lidt mere over hvad du skriver og hvad du udelader. For det er jo ikke første gang at brugerne herinde "ikke kan forstå hele sammenhængen", fordi de ikke "kender hele historien". Til sidst bli'r det jo ret omsonst at svare på dine indlæg, hvis folk skal gætte sig til de manglende detaljer, og desuden får skudt i skoene at de ikke forstår fordi de ikke ved det hele... Og tag det nu ikke som et personligt angreb, for det er det ikke!!! Jeg tror at du ville kunne bli' rigtig glad for HF, hvis du fik det til at fungere for dig. Det lader jo til at du har et behov for at vende tingene med andre, og herinde er jo mange der har de samme lyster! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der gået lidt "du er dååååm, så jeg disliker dit indlæg" i den:roll:

 

Ts, du spørger i dit startindlæg "Hvad skal jeg gøre? Give op?". Det læser jeg som at du faktisk beder om hjælp og råd. At du så bliver pigesur over hvad der svares, må stå for egen regning. Jeg håber da ikke at dine kunder reagerer ligesådan når du giver råd....

 

 

Jeg er helt med på at sympombehandle adfærdsproblemer hos en UNG hund, som i øvrigt hverken er over- eller understimuleret. Men jeg synes det er utilstrækkeligt at symptombehandle en 4 årig hund, som er i den periode i livet hvor den bør hvile mest i sig selv. At der ikke er villighed til at se på årsagen til problemet, virker helt sort på mig. Lappeløsninger er sjældent de bedste!

 

Og Luckyluna, jeg forstår ikke at du sammenligner det at slikke/tygge (som er en rolig og afstressende aktivitet) med det at ruske og flænse (som er en vild og adrenalinfyldt aktivitet):vedikke: Som træner kan man arbejde med tænd/sluk alene ved ruskelegetøj som benzin, og mad som dæmpende. Jeg forstår slet ikke hvordan man kan synes at rusk/flænsning skulle hjælpe på en hund i denne situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm.... AnneMangetal - ikke for at være flabet men af oprigtig interesse for jeg kender dig ikke - hvad er egentlig din baggrund for at vide noget om hunde som er omplaceret i voksen alder? Hvor mange har du selv overtaget? Og hvor mange hunde med alene hjemme problemer har du praktisk hand on erfaring med? har du nogensinde ejet en tidligere kennelhund? Hvad ved du rent praktisk om den slags hunde og deres adfærd? Ved du noget om hunde som vokser op i stimulifattigt miljø eller stressende miljø - hvis hvad ved du og hvorfra? Er det noget du har læst, hørt om, set på et forum eller har du praktisk erfaring med disse ting?

 

Jeg spørger fordi jeg synes dine svar er lidt svævende.... Nogle af dem forstår jeg simpelthen ikke... Symptombehandling fx... Eller det du skriver om alder.... ej heller det om at bide i pap virker opildende? Hvorfor tror du det? Har du overvejet, hvorfor hunde med fx angst ødelægger ting, eller sig selv? Har du set optagelser af sådanne hunde? Hvor mange har du set? Hvad sker der præcist i hjernen, når hundene gør disse ting? Er der noget i deres adfærd bagefter som viser om det afslapper dem eller ej? Lad os få noget konkret af din viden om dette emne på bordet nu. Så er det nemmere at debattere

 

Vil du samtidig skrive hvad du præcis ville gøre ved en hund, som den, du ser på de optagelser jeg har lagt ind? Og ville disse ting være de samme ved tidligere kennelhunde, som lige har skiftet hjem, som ved en tidligere familiehund, der lige har skiftet hjem, eller ved en hund, der lever i samme familie hele dens liv, hvor adfærden pludselig viser sig?

 

Ikke en gangs hans alder har du skrevet rigtigt..men årsagen mener du alligevel at kende.... Det gør, at det er lidt svært for mig at tage alvorligt må jeg indrømme

Link til indlæg
Del på andre sites

Til alle andre, der mener, at hunde skal sove hele tiden alene:

 

Hvad er baggrunden egentlig for den tanke? Filmer I egentlig jeres hunde? Hvordan ved I ellers, hvad de laver? Hvorfor mener I at hunde skal sove hele tiden?

Hvis hunden er rolig er det så ikke nok?

 

Alle mine skifter af og til sovepladser, kigger ud eller går hen og drikker vand. Det anser jeg for helt normalt. Da jeg kun har ejet hunde med alene hjemme problemer, som jeg har overtaget flere af af samme årsag, og nogle endda med separationsangst - så filmer jeg mine tit og tager stikprøver med film hele deres liv. Jeg har derfor et super indblik i, hvad de laver. Og jeg ser intet unormalt i, at de ikke sover hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har meget svært ved at tro at der findes nogle der mener at deres hund/e skal sove konstant imens de er alene hjemme i flere timer. Så det synes jeg egentlig er virkelig sært at du spørger ind til Lenschow. Sitto har jo til eksempel allerede forklaret tidligere i tråden at hun ønsker at hendes hunde er i ro imens de er alene, og at de selvfølgelig godt må være vågne. Jeg forstår slet ikke hvordan du kan tolke de forskellige indlæg, som om at folk mener at en hund der fx efterlades i 8 timer på intet tidspunkt må være vågen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke i tvivl om at du har de bedste intentioner. Men det her hænger jo ikke helt sammen..? :vedikke:

 

Selv om du tit ta'r konstruktiv kritik som personligt angreb, vover jeg pelsen. ;-) Jeg tror du ville få et langt større udbytte af HF hvis du tænker lidt mere over hvad du skriver og hvad du udelader. For det er jo ikke første gang at brugerne herinde "ikke kan forstå hele sammenhængen", fordi de ikke "kender hele historien". Til sidst bli'r det jo ret omsonst at svare på dine indlæg, hvis folk skal gætte sig til de manglende detaljer, og desuden får skudt i skoene at de ikke forstår fordi de ikke ved det hele... Og tag det nu ikke som et personligt angreb, for det er det ikke!!! Jeg tror at du ville kunne bli' rigtig glad for HF, hvis du fik det til at fungere for dig. Det lader jo til at du har et behov for at vende tingene med andre, og herinde er jo mange der har de samme lyster! :lol:

 

Mener du, at det er mig, der er skyld i, at Anne Mangetal farer sådan til tasterne? Synes du hendes indlæg er hjælpsomme og skrevet i en hjælpsom ånd? Du mener, at jeg er nærtagende, men det er total forkert. Håber du en dag møder mig i virkeligheden, så vil du opleve det stik modsatte. Alle har dog en grænse for, hvor meget skidt de vil sidde og læse om fra samme bruger hver eneste gang de opretter en tråd. Jeg ved, at jeg ikke er eneste bruger herinde, som oplever tonen fra en lille gruppe sammentømrede brugere unødvendig hård og fordømmende tit og ofte. Jeg får hver gang det sker en masse PBer fra andre, der oplever det som mig, og som selv ikke ønsker at spørge eller poste mere, pga den opførsel. Så jeg mener ikke, at jeg har nogen skyld eller at min forum-opførsel generelt er dårlig. Når så mange brugere er kede af få personer, så er der normalt noget om snakken. Jeg tør bare svare i tråden fordi det netop preller af her, for det er uden relevans til virkeligheden. Derfor ser I andre det omkring mig og min person, men fakta er, at jeg ikke er den eneste, der har disse oplevelser. Mange holder sig bare fra at skrive. Sikke en skam! Men jeg forstår dem. Det er ind imellem ikke småting man skal lægge ører til, når man tager noget op herinde. Jeg forventede bedre tone må jeg indrømme. Men det er jo så mine lærepenge - men dejligt at det at modtage de PBer og vide, at man ikke er alene med den oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde skrevet et svar hvor jeg var lige så personlig og nedladende som du er, men ærlig talt gider jeg ikke synke så lavt.

 

Hvad jeg ser på optagelserne er jo fuldstændig underordnet. Du vil ikke svare på tidligere spørgsmål, hvor jeg spørger ind til hvordan en normal dag/uge ser ud. Og optagelserne er en reaktion (symptom) på et problem, men det siger jo ikke noget om hvorfor har gør som han gør.

 

At symptombehandle, betyder at behandle symptomet:vedikke: Altså at du sætter ind med midler til at forhindre den reaktion han har nu (ruske, ødelægge), uden at tage fat i det der er årsag. Det burde egentlig være basal viden for folk med en uddannelse inden for hundeadfærd.

 

Om hunden er knap 4 år eller 4 år er temmelig ligegyldigt. Han har en alder hvor han burde være helt i top, både mentalt og fysisk. Jeg er klar over at hans tidligere liv har givet ham nogle lidt andre udfordringer, og at han måske mentalt kan være lidt bagud ifht. en hund med en normal opvækst. Ikke desto mindre bør han ikke lave disse balladenumre, og derfor er det jeg stadig fastholder at der ligger noget andet bag. Og ud fra hvad du ellers har beskrevet at du laver med ham, er det min overbevisning at han er overstimuleret og ikke kan finde ro.

 

Jeg ville gære præcis som Amocca foreslår længere oppe - lære ham ro, ro, ro ved at han ikke laver en dyt i en uge - ud over evt. rolige aktiviteter (spor, fodersøg, lange ture i snor).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har meget svært ved at tro at der findes nogle der mener at deres hund/e skal sove konstant imens de er alene hjemme i flere timer. Så det synes jeg egentlig er virkelig sært at du spørger ind til Lenschow. Sitto har jo til eksempel allerede forklaret tidligere i tråden at hun ønsker at hendes hunde er i ro imens de er alene, og at de selvfølgelig godt må være vågne. Jeg forstår slet ikke hvordan du kan tolke de forskellige indlæg, som om at folk mener at en hund der fx efterlades i 8 timer på intet tidspunkt må være vågen.[/quote

 

Jeg ønsker at folk uddyber, hvad de mener. Det er da ikke sært på et debatforum.

 

Hvem ønsker dog ikke, at deres hund er i ro alene? Det er da egentlig ret givet synes jeg. jeg kender i hvert tilfælde ingen ejere, der ikke ønsker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde skrevet et svar hvor jeg var lige så personlig og nedladende som du er, men ærlig talt gider jeg ikle synke så lavt.

 

Hvad jeg ser på optagelserne er jo fuldstændig underordnet. Du vil ikke svare på tidligere spørgsmål, hvor jeg spørger ind til hvordan en normal dag/uge ser ud. Og optagelserne er en reaktion (symptom) på et problem, men det siger jo ikke noget om hvorfor har gør som han gør.

 

At symptombehandle, betyder at behandle symptomet:vedikke: Altså at du sætter ind med midler til at forhindre den reaktion han har nu (ruske, ødelægge), uden at tage fat i det der er årsag. Det burde egentlig være basal viden for folk med en uddannelse inden for hundeadfærd.

 

Om hunden er knap 4 år eller 4 år er temmelig ligegyldigt. Han har en alder hvor han burde være helt i top, både mentalt og fysisk. Jeg er klar over at hans tidligere liv har givet ham nogle lidt andre udfordringer, og at han måske mentalt kan være lidt bagud ifht. en hund med en normal opvækst. Ikke desto mindre bør han ikke lave disse balladenumre, og derfor er det jeg stadig fastholder at der ligger noget andet bag. Og ud fra hvad du ellers har beskrevet at du laver med ham, er det min overbevisning at han er overstimuleret og ikke kan finde ro.

 

Jeg ville gære præcis som Amocca foreslår længere oppe - lære ham ro, ro, ro ved at han ikke laver en dyt i en uge - ud over evt. rolige aktiviteter (spor, fodersøg, lange ture i snor).

 

Ok. Så tager vi den derfra.

 

Vil det sige, at du mener, at ro alene kan rette en hund med stress op? Hvordan ville du træne den ro? Alene ved de tiltag du nævner her? Eller ved andre også?

 

Hvad med det med at bide i noget? Vil du overveje om det virkelig skaber adrenalin?

 

Hvorfor tror du ikke vi har taget fat på årsagen? Hvor udleder du det fra præcist?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ønsker at folk uddyber, hvad de mener. Det er da ikke sært på et debatforum.

 

Hvem ønsker dog ikke, at deres hund er i ro alene? Det er da egentlig ret givet synes jeg. jeg kender i hvert tilfælde ingen ejere, der ikke ønsker det.

 

Okay så. Jeg synes bare det er ret tydeligt allerede i tråden at folk ønsker at deres hunde er rolige når de er alene hjemme.

 

Dit spørgsmål forstår jeg slet ikke hvor kommer fra. Men hvis du nu genlæser tråden så tror jeg du kommer sammen til samme konklusion som mig: Det ser ud til at der er en meget stor enighed blandt alle om at vi ønsker at vores hunde er rolige når de er alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Så tager vi den derfra.

 

Vil det sige, at du mener, at ro alene kan rette en hund med stress op? Hvordan ville du træne den ro? Alene ved de tiltag du nævner her? Eller ved andre også?

 

Hvad med det med at bide i noget? Vil du overveje om det virkelig skaber adrenalin?

 

Nu er jeg jo ikke adfærdsbehandler. Derfor var mit første råd, som stadig gælder, at du skulle kontakte en kompetent en af slagsen, hvor du er 100% ærlig om hvad du laver med hunden på daglig og ugentlig basis, og som kan observere hunden i længere tid end 3x 20 sekunder på film.

 

Men ja, jeg ville starte med at sætte fuldstændig ro på hunden i en uge, og så tage den derfra.

 

Jeg ved ikke hvad du mener med spørgsmålet om at bide?

 

Men hvorfor egentlig den der defensive adfærd? Er jeg til eksamen? Er det kun folk med rette kompetencer i bagagen der må svare?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay så. Jeg synes bare det er ret tydeligt allerede i tråden at folk ønsker at deres hunde er rolige når de er alene hjemme.

 

Dit spørgsmål forstår jeg slet ikke hvor kommer fra. Men hvis du nu genlæser tråden så tror jeg du kommer sammen til samme konklusion som mig: Det ser ud til at der er en meget stor enighed blandt alle om at vi ønsker at vores hunde er rolige når de er alene hjemme.

 

Ja det er alle hundeejere jo nok enige i mon ikke :) Jeg har da aldrig mødt nogle, der ikke ønskede det

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo ikke adfærdsbehandler. Derfor var mit første råd, som stadig gælder, at du skulle kontakte en kompetent en af slagsen, hvor du er 100% ærlig om hvad du laver med hunden på daglig og ugentlig basis, og som kan observere hunden i længere tid end 3x 20 sekunder på film.

 

Men ja, jeg ville starte med at sætte fuldstændig ro på hunden i en uge, og så tage den derfra.

 

Jeg ved ikke hvad du mener med spørgsmålet om at bide?

 

Men hvorfor egentlig den der defensive adfærd? Er jeg til eksamen? Er det kun folk med rette kompetencer i bagagen der må svare?

 

Tak for dit råd alligevel :) For mig er den rådgiver jeg har talt med kompetent - Og jeg er altid 110 % ærlig - mindst

 

Fuldstændig ro får ikke stress væk, ej heller kan en intens hund fx trænes kun med ro. Ventilen skal også lukkes ud - dette er videnskabeligt bevidst. Dvs ud over ro skal man også lade hunden få afløb. Det er kortisol der skaber problemerne - du skal skelne mellem distress og eustress - og ved at lave specifikke aktiviteter med en stresset hund, skaber du andre stoffer i hjernen, som får kortisolen til at vige/falde. Ro er kun en del af behandlingen mod stress

 

Du skrev til Lucky Luna, at hunde, der bider i noget hidser sig op og skaber adrenalin. Det undrer mig. Her vil jeg ikke gentage mig. Jeg har spurgt en gang. Jeg spørger fordi de optagelser som jeg ser viser hunde, der anvender biden, ædelæggen osv til at danne stoffer i hjernen, der beroliger dem. Herefter slapper de af - stofferne er målbare. Man kan se det å optagelser af hundenes adfærd. Jeg mener derfor, at det er forkert at sige at det at bide i pap fx hidser hunden op - når det beroliger den, målbart, i langt de fleste tilfælde. Det er normalt ikke adrenalin, der giver problemerne. Det er kortisol

 

Jeg er ikke defensiv eller har nogen til eksamen. Jeg forsøger bare at finde ud af, hvorfor mine tråde altid ender med svar fra dig, som får mange folk til at sende mig PBer om hvor kede de er af tonen herinde tit og ofte og hvordan den ikke tør skrive af frygt for visse typer svar. Jeg er træt af det, for min intention er at være her om hygge og hunde sammen med andre, så nu vil jeg bare tage den helt færdig en gang for alle med dig åbent. Derfor er jeg nødt til at forstå, hvad det er du præcis spørger om og hvorfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du, at det er mig, der er skyld i, at Anne Mangetal farer sådan til tasterne? Synes du hendes indlæg er hjælpsomme og skrevet i en hjælpsom ånd? Du mener, at jeg er nærtagende, men det er total forkert. Håber du en dag møder mig i virkeligheden, så vil du opleve det stik modsatte. Alle har dog en grænse for, hvor meget skidt de vil sidde og læse om fra samme bruger hver eneste gang de opretter en tråd. Jeg ved, at jeg ikke er eneste bruger herinde, som oplever tonen fra en lille gruppe sammentømrede brugere unødvendig hård og fordømmende tit og ofte. Jeg får hver gang det sker en masse PBer fra andre, der oplever det som mig, og som selv ikke ønsker at spørge eller poste mere, pga den opførsel. Så jeg mener ikke, at jeg har nogen skyld eller at min forum-opførsel generelt er dårlig. Når så mange brugere er kede af få personer, så er der normalt noget om snakken. Jeg tør bare svare i tråden fordi det netop preller af her, for det er uden relevans til virkeligheden. Derfor ser I andre det omkring mig og min person, men fakta er, at jeg ikke er den eneste, der har disse oplevelser. Mange holder sig bare fra at skrive. Sikke en skam! Men jeg forstår dem. Det er ind imellem ikke småting man skal lægge ører til, når man tager noget op herinde. Jeg forventede bedre tone må jeg indrømme. Men det er jo så mine lærepenge - men dejligt at det at modtage de PBer og vide, at man ikke er alene med den oplevelse.

 

Din "krig" med Anne er temmelig åbenlys, og det var ikke den jeg havde i tankerne, nej. Men lige det jeg skriver - meget tit når nogen svarer på dine indlæg så "har de ikke forstået", fordi "de ikke har det hele med". For eksempel, så kan jeg se at MissMilla har reageret på nogenlunde det samme jeg quoter som eksempel i mit tidligere indlæg.

 

Sammentømrede brugere..? I denne her tråd kan jeg se at du og Anne har en dyst - men de øvrige i den her tråd kender ikke hinanden IRL, og deltager vist sjældent i de samme tråde ellers. Jo, Amocca og jeg kender hinanden, men kun i agilitysammenhæng.

 

Jeg har heller aldrig skrevet at du har en dårlig forumopførsel - men at du til tider er mangelfuld i dine oplysninger omkring det emne du spørger om hjælp til/diskussion om - og så er det søreme svært at være med.

 

Og som en parentes synes jeg der er virkelig dårlig stil at antyde at man har fået "en masse PB'ere" om at "mange brugere" er kede af "få personer" her i tråden - på den dér "jeg ved noget som I ikke ved-måde". PB'ere er netop PB'ere, og ikke ment at flashes i trådene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til alle andre, der mener, at hunde skal sove hele tiden alene:

 

Hvad er baggrunden egentlig for den tanke? Filmer I egentlig jeres hunde? Hvordan ved I ellers, hvad de laver? Hvorfor mener I at hunde skal sove hele tiden?

Hvis hunden er rolig er det så ikke nok?

 

Alle mine skifter af og til sovepladser, kigger ud eller går hen og drikker vand. Det anser jeg for helt normalt. Da jeg kun har ejet hunde med alene hjemme problemer, som jeg har overtaget flere af af samme årsag, og nogle endda med separationsangst - så filmer jeg mine tit og tager stikprøver med film hele deres liv. Jeg har derfor et super indblik i, hvad de laver. Og jeg ser intet unormalt i, at de ikke sover hele tiden.

Som allerede skrevet, så tror jeg ikke på at nogen mener hunde skal sove nonstop - det burde lidt give sig selv. Jeg har skrevet i et andet indlæg at hunden netop skal kunne forholde sig roligt/hvile, selvom den vågner. Den skal ikke forvente at den skal igang med at aktivere sig selv. Selvfølgelig er skift af sovepladser, drikke lidt vand el.lign. fuldstændig normalt.

 

Min tanke er, at hunde har behov for meget hvile, et sted mellem 14-16timer +/-, og skal disse timer opnås så kræver det at hunden får en del af de timer, når de er alene. Skal vores hunde nå de timer, så skal de i hvert fald sove/hvile i den tid vi er på arbejde. Jeg tror det er vigtigt at hundene får deres hviletid, for at kunne fungere og ikke mindst hvile i sig selv.

 

Jeg studere hjemmefra nu og det påvirker jo hundenes dagligdagsrytme, og giver ikke helt så meget søvn som ellers - ikke i dagstimerne i al fald. Jeg forsøger stadig så vidt muligt at holde aktiviteterne morgen og så igen eftermiddag/aften, så de ikke vænnes til en formiddag fyldt med aktiviteter - men de sover tidligere på aftenen nu, end de gjorde førhen.

 

Og ja jeg filmer mine hunde - ikke hver dag mere, men jeg har filmet hver eneste dag i 2 år. Nu filmer jeg indimellem for at tjekke.

 

Hvad angår din hund, så nej det er jo ikke de måske 10 minutter han nu bruger på at lege, som gør at han ikke opnår sin hvile - men det er netop det med at være med til at give ham behovet for aktivitet, når han er alene, som jeg synes er rigtig skidt. Ja det er måske kun 10 minutter nu, men han får bekræftet at det er det rigtige, fordi der kommer flere muligheder for lege/splitte ad, og hvem ved om mere vil have mere, og 10 minutters leg øges med tiden.. Og jeg vil også holde fast i at ruske/splitte mv er med til at køre stressniveauet op på en hund, og Aslan lyder - udfra det jeg har læst - som en hund der godt kan stresse. Nej jeg siger ikke han er stresset, men at han har tendensen. Eller til at køre i et højt niveau.

 

Vi har selv en hund med stress-tendenser, og for mig er det vigtigt at jeg IKKE bekræfter hende i at det er korrekt at køre i det niveau - det er derimod vigtigt at hun kan finde ro selv, og netop får den hvile/søvn hun har behov for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft samme problemer med Dexter, og det blev faktisk løst ved at træne ro, ro, og atter ro!

 

Jeg synes det virker helt hul i hovedet, at give en hund ting at ødelægge, før man ved hvorfor den ikke kan finde ro. Jeg synes også dette virker mere som symptom behandling, fremfor rent faktisk at finde problemet.

 

Jeg ville give ham mindre plads, og ikke give ham noget han kan ødelægge. Det er tydeligt på videoerne at han vandre lidt rundt og forsøger at finde noget, ødelægger det, og i følge dig, falder til ro igen. Hvad ville der ske hvis der ikke var noget at ædelægge? Så ville han vandre lidt rundt, og falde til ro. Når han tilsidst bare ved at der ikke er noget at ødelægge, ville han slet ikke vågne for at lede efter noget at ødelægge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi fik Mollie startede vi også HELT forfra med alene-hjemme træning, ned til sekunder af gangen (dog med Ninja hjemme hos hende). Hun kom fra et hjem hvor hun havde udviklet noget der måske/måske ikke var seperationsangst, og vi valgte derfor at starte fra bunden - og faktisk i et langsommere tempo end vi gjorde med Ninja dengang hun var hvalp. Dette fordi vi vidste at Mollie kom hjem til os med dårlige erfaringer omkring dét at blive ladt alene.

 

Hun var urenlig, og så ødelagde hun ting - og det blev vi advaret om af den tidligere ejer. Smådimser, magasiner og generelt alt hvad der mindede om papir. Det blev fuldstændigt splittet ad til atomer. Så vi tog en beslutning om at "Mollie-sikre" hjemmet inden vi forlod hende. Vores tanke var, at hun ikke skulle have mulighed for at aktivere sig selv på en, synes vi, ikke særlig konstruktiv måde, når vi forlod dem. Første prioritet var at lære hende at forholde sig til at vi gik uden hende, sådan at hun lærte at håndtere situationen - hun skulle lære at være i situationen uden at føle et behov for at aktivere sig selv gennem destruktion, indtil vi kom tilbage.

 

Lejligheden var bogstavelig talt ryddet for ALLE flytbare genstande fra Mollie-højde og ned, når vi gik hjemmefra. Jeg er helt sikker på at hvad der før var en "legeplads" for Mollie, meget hurtigt blev dødssygt.

 

Da hun var stabil på 8 timer, men stadig en sjælden gang imellem havde været opfindsom og alligevel fået fat i noget vi ikke havde fået ryddet godt nok af vejen, købte vi en kurv og lagde 2-3 stykker "kedeligt" legetøj i kurven (reb, tøjdyr uden piv osv., ikke bolde eller andet som kunne virke ophidsende). Efterfølgende når vi kom hjem, lå der altid mindst 1 stykke legetøj uden for kurven - altid savlet lidt til, men aldrig ødelagt eller splittet ad.

 

Så at gennemgå lejligheden med "Mollie-øjne" og simpelthen fjernet ALT hvad vi bare overvejede hun kunne finde interessant, tror jeg har hjulpet et godt stykke. Ninja har altid været enormt inaktiv når hun er alene hjemme, så hendes ro har helt sikkert også smittet af.

 

Jeg håber du får styr på det, det kan være virkelig frustrerende når ens hund pludselig begynder på uhensigtsmæssige ting, når den er alene hjemme :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Din "krig" med Anne er temmelig åbenlys, og det var ikke den jeg havde i tankerne, nej. Men lige det jeg skriver - meget tit når nogen svarer på dine indlæg så "har de ikke forstået", fordi "de ikke har det hele med". For eksempel, så kan jeg se at MissMilla har reageret på nogenlunde det samme jeg quoter som eksempel i mit tidligere indlæg.

 

Sammentømrede brugere..? I denne her tråd kan jeg se at du og Anne har en dyst - men de øvrige i den her tråd kender ikke hinanden IRL, og deltager vist sjældent i de samme tråde ellers. Jo, Amocca og jeg kender hinanden, men kun i agilitysammenhæng.

 

Jeg har heller aldrig skrevet at du har en dårlig forumopførsel - men at du til tider er mangelfuld i dine oplysninger omkring det emne du spørger om hjælp til/diskussion om - og så er det søreme svært at være med.

 

Og som en parentes synes jeg der er virkelig dårlig stil at antyde at man har fået "en masse PB'ere" om at "mange brugere" er kede af "få personer" her i tråden - på den dér "jeg ved noget som I ikke ved-måde". PB'ere er netop PB'ere, og ikke ment at flashes i trådene.

 

Jeg har ikke nogen krig med nogen. Det er mit liv for kort til. Jeg synes jeg forklarer mig fint altid. Jeg har aldrig oplevet problemer før jeg kom herind. PBer hvor folk føler sig skidt behandlet anser jeg det for min pligt at fortælle om. Det er fint med dem. Der har også før været lavet tråde om det herinde kan jeg se

Link til indlæg
Del på andre sites

Som allerede skrevet, så tror jeg ikke på at nogen mener hunde skal sove nonstop - det burde lidt give sig selv. Jeg har skrevet i et andet indlæg at hunden netop skal kunne forholde sig roligt/hvile, selvom den vågner. Den skal ikke forvente at den skal igang med at aktivere sig selv. Selvfølgelig er skift af sovepladser, drikke lidt vand el.lign. fuldstændig normalt.

 

Min tanke er, at hunde har behov for meget hvile, et sted mellem 14-16timer +/-, og skal disse timer opnås så kræver det at hunden får en del af de timer, når de er alene. Skal vores hunde nå de timer, så skal de i hvert fald sove/hvile i den tid vi er på arbejde. Jeg tror det er vigtigt at hundene får deres hviletid, for at kunne fungere og ikke mindst hvile i sig selv.

 

Jeg studere hjemmefra nu og det påvirker jo hundenes dagligdagsrytme, og giver ikke helt så meget søvn som ellers - ikke i dagstimerne i al fald. Jeg forsøger stadig så vidt muligt at holde aktiviteterne morgen og så igen eftermiddag/aften, så de ikke vænnes til en formiddag fyldt med aktiviteter - men de sover tidligere på aftenen nu, end de gjorde førhen.

 

Og ja jeg filmer mine hunde - ikke hver dag mere, men jeg har filmet hver eneste dag i 2 år. Nu filmer jeg indimellem for at tjekke.

 

Hvad angår din hund, så nej det er jo ikke de måske 10 minutter han nu bruger på at lege, som gør at han ikke opnår sin hvile - men det er netop det med at være med til at give ham behovet for aktivitet, når han er alene, som jeg synes er rigtig skidt. Ja det er måske kun 10 minutter nu, men han får bekræftet at det er det rigtige, fordi der kommer flere muligheder for lege/splitte ad, og hvem ved om mere vil have mere, og 10 minutters leg øges med tiden.. Og jeg vil også holde fast i at ruske/splitte mv er med til at køre stressniveauet op på en hund, og Aslan lyder - udfra det jeg har læst - som en hund der godt kan stresse. Nej jeg siger ikke han er stresset, men at han har tendensen. Eller til at køre i et højt niveau.

 

Vi har selv en hund med stress-tendenser, og for mig er det vigtigt at jeg IKKE bekræfter hende i at det er korrekt at køre i det niveau - det er derimod vigtigt at hun kan finde ro selv, og netop får den hvile/søvn hun har behov for.

 

Mine hunde opnår deres hvile. De hviler også, når jeg er hjemme plus når de er alene og om natten. Jeg går meget op i at lære hunde at være og ikke altid gøre

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft samme problemer med Dexter, og det blev faktisk løst ved at træne ro, ro, og atter ro!

 

Jeg synes det virker helt hul i hovedet, at give en hund ting at ødelægge, før man ved hvorfor den ikke kan finde ro. Jeg synes også dette virker mere som symptom behandling, fremfor rent faktisk at finde problemet.

 

Jeg ville give ham mindre plads, og ikke give ham noget han kan ødelægge. Det er tydeligt på videoerne at han vandre lidt rundt og forsøger at finde noget, ødelægger det, og i følge dig, falder til ro igen. Hvad ville der ske hvis der ikke var noget at ædelægge? Så ville han vandre lidt rundt, og falde til ro. Når han tilsidst bare ved at der ikke er noget at ødelægge, ville han slet ikke vågne for at lede efter noget at ødelægge.

 

Årsagen er kendt og behandles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...