Hop til indhold

Ødelægger huset i leg alene hjemme


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Da vi fik Mollie startede vi også HELT forfra med alene-hjemme træning, ned til sekunder af gangen (dog med Ninja hjemme hos hende). Hun kom fra et hjem hvor hun havde udviklet noget der måske/måske ikke var seperationsangst, og vi valgte derfor at starte fra bunden - og faktisk i et langsommere tempo end vi gjorde med Ninja dengang hun var hvalp. Dette fordi vi vidste at Mollie kom hjem til os med dårlige erfaringer omkring dét at blive ladt alene.

 

Hun var urenlig, og så ødelagde hun ting - og det blev vi advaret om af den tidligere ejer. Smådimser, magasiner og generelt alt hvad der mindede om papir. Det blev fuldstændigt splittet ad til atomer. Så vi tog en beslutning om at "Mollie-sikre" hjemmet inden vi forlod hende. Vores tanke var, at hun ikke skulle have mulighed for at aktivere sig selv på en, synes vi, ikke særlig konstruktiv måde, når vi forlod dem. Første prioritet var at lære hende at forholde sig til at vi gik uden hende, sådan at hun lærte at håndtere situationen - hun skulle lære at være i situationen uden at føle et behov for at aktivere sig selv gennem destruktion, indtil vi kom tilbage.

 

Lejligheden var bogstavelig talt ryddet for ALLE flytbare genstande fra Mollie-højde og ned, når vi gik hjemmefra. Jeg er helt sikker på at hvad der før var en "legeplads" for Mollie, meget hurtigt blev dødssygt.

 

Da hun var stabil på 8 timer, men stadig en sjælden gang imellem havde været opfindsom og alligevel fået fat i noget vi ikke havde fået ryddet godt nok af vejen, købte vi en kurv og lagde 2-3 stykker "kedeligt" legetøj i kurven (reb, tøjdyr uden piv osv., ikke bolde eller andet som kunne virke ophidsende). Efterfølgende når vi kom hjem, lå der altid mindst 1 stykke legetøj uden for kurven - altid savlet lidt til, men aldrig ødelagt eller splittet ad.

 

Så at gennemgå lejligheden med "Mollie-øjne" og simpelthen fjernet ALT hvad vi bare overvejede hun kunne finde interessant, tror jeg har hjulpet et godt stykke. Ninja har altid været enormt inaktiv når hun er alene hjemme, så hendes ro har helt sikkert også smittet af.

 

Jeg håber du får styr på det, det kan være virkelig frustrerende når ens hund pludselig begynder på uhensigtsmæssige ting, når den er alene hjemme :ae:

 

Tak

 

Ja separationsangst er en voldsom ting - godt han ikke har det. Jeg har før haft hunde med angst. Det er en anden årsag og kræver en meget gradvis træning. Dejligt I fik det løst og fandt metoden med kurven som virkede

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skal jeg så leve med det? Det mener jeg ikke man skal

 

Hold op jeg er ved at være udmattet... og der skal jo snart ske noget... Ellers får vi en vane. En læring... Jeg er presset. Noget jeg efterhånden synes jeg har været lidt for tit med denne hund de seneste måneder til, at jeg - hvis jeg igen skal se på det udefra professionelt - helt tænker, at det her nogen sinde nytter varigt. Men jeg vil ham jo SÅ gerne...

Dine indlæg nu må siges at have ændret karakter markant ifht overstående?

Jeg forstår ikke hvad du ville med denne tråd, når du nu mener det er fint han splitter ad. Jeg tror jeg opgiver at forsøge at forstå det.. Jeg håber Aslan trives med den løsning du har valgt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit råd alligevel :) For mig er den rådgiver jeg har talt med kompetent - Og jeg er altid 110 % ærlig - mindst

 

Fuldstændig ro får ikke stress væk, ej heller kan en intens hund fx trænes kun med ro. Ventilen skal også lukkes ud - dette er videnskabeligt bevidst. Dvs ud over ro skal man også lade hunden få afløb. Det er kortisol der skaber problemerne - du skal skelne mellem distress og eustress - og ved at lave specifikke aktiviteter med en stresset hund, skaber du andre stoffer i hjernen, som får kortisolen til at vige/falde. Ro er kun en del af behandlingen mod stress

 

Du skrev til Lucky Luna, at hunde, der bider i noget hidser sig op og skaber adrenalin. Det undrer mig. Her vil jeg ikke gentage mig. Jeg har spurgt en gang. Jeg spørger fordi de optagelser som jeg ser viser hunde, der anvender biden, ædelæggen osv til at danne stoffer i hjernen, der beroliger dem. Herefter slapper de af - stofferne er målbare. Man kan se det å optagelser af hundenes adfærd. Jeg mener derfor, at det er forkert at sige at det at bide i pap fx hidser hunden op - når det beroliger den, målbart, i langt de fleste tilfælde. Det er normalt ikke adrenalin, der giver problemerne. Det er kortisol

 

Jeg er ikke defensiv eller har nogen til eksamen. Jeg forsøger bare at finde ud af, hvorfor mine tråde altid ender med svar fra dig, som får mange folk til at sende mig PBer om hvor kede de er af tonen herinde tit og ofte og hvordan den ikke tør skrive af frygt for visse typer svar. Jeg er træt af det, for min intention er at være her om hygge og hunde sammen med andre, så nu vil jeg bare tage den helt færdig en gang for alle med dig åbent. Derfor er jeg nødt til at forstå, hvad det er du præcis spørger om og hvorfor.

 

Nu ville jeg heller ikke dømme ro i månedsvis, men i en uge eller to, for at "nulstille". Og ja, selvfølgelig skal dampen lukkes ud, men tro mig, ingen hund dør af et par uger i total ro, slet ikke hvis der samtidig laves rolige aktiviteter.

 

Jeg skriver intet om at bide. At bide er en hurtig bevægelse, hvor tænderne lukkes om noget og så slipper igen. Ikke at forveksle med at gumle eller tygge. Jeg skriver om at ruske og flænse. Som er at lukke overskudsenergi (stress) ud.

 

Hvis jeg nu kom til dog som behandler, og fortalte at min hvalp hver gang den havde mødt nye hunde, reagerede ved at knalde af på sit legetøj og ruske det, ville du så ikke sige at det er hvalpene måde at afreagere oven på en dag med (for meget) stimuli?

 

Det er samme mekanisme hos din hund. Han har haft et lidt anderledes liv, og er nu i et forholdsvis nyt hjem hvor han hele tiden bliver aktiveret. Ud over det har han lige været syg. Ikke så underlig at han er overvældet og trænger til ferie.

 

Skønt at du har behov for og følger pligt til at oplyse om dine mange pb'er. Jeg bliver tiltet af karmabeskeder, pb'er og messengeebeskeder i disse dage. Gæt hvorfor.

 

Men reglen er, at kan man ikke tåle den skriftlige kommunikation, så er et forum nok ikke det optimale sted at bevæge sig. Og måske skal man kigge en smule indad, hvis man altid føler sig angrebet. Måske fejltolker man alt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Dine indlæg nu må siges at have ændret karakter markant ifht overstående?

Jeg forstår ikke hvad du ville med denne tråd, når du nu mener det er fint han splitter ad. Jeg tror jeg opgiver at forsøge at forstå det.. Jeg håber Aslan trives med den løsning du har valgt :-)

 

Ja det var dejligt at få luft og det hjalp. Du kan tro han trives og det håber jeg også du og dine hunde gør fremover :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ville jeg heller ikke dømme ro i månedsvis, men i en uge eller to, for at "nulstille". Og ja, selvfølgelig skal dampen lukkes ud, men tro mig, ingen hund dør af et par uger i total ro, slet ikke hvis der samtidig laves rolige aktiviteter.

 

Jeg skriver intet om at bide. At bide er en hurtig bevægelse, hvor tænderne lukkes om noget og så slipper igen. Ikke at forveksle med at gumle eller tygge. Jeg skriver om at ruske og flænse. Som er at lukke overskudsenergi (stress) ud.

 

Hvis jeg nu kom til dog som behandler, og fortalte at min hvalp hver gang den havde mødt nye hunde, reagerede ved at knalde af på sit legetøj og ruske det, ville du så ikke sige at det er hvalpene måde at afreagere oven på en dag med (for meget) stimuli?

 

Det er samme mekanisme hos din hund. Han har haft et lidt anderledes liv, og er nu i et forholdsvis nyt hjem hvor han hele tiden bliver aktiveret. Ud over det har han lige været syg. Ikke så underlig at han er overvældet og trænger til ferie.

 

Skønt at du har behov for og følger pligt til at oplyse om dine mange pb'er. Jeg bliver tiltet af karmabeskeder, pb'er og messengeebeskeder i disse dage. Gæt hvorfor.

 

Men reglen er, at kan man ikke tåle den skriftlige kommunikation, så er et forum nok ikke det optimale sted at bevæge sig. Og måske skal man kigge en smule indad, hvis man altid føler sig angrebet. Måske fejltolker man alt....

 

Jeg vil foreslå, at du, hvis du gerne vil vide mere selv læser om distress, eustress, adrenalin og kortisol. gider jeg ikke bruge mere energi på at svare, som du kan se jeg skrev

 

Min hund trænger ikke til ferie :) oh sikke dog noget at skrive hahahha åh altså men nu fik jeg mig en godt grin - tak for det :mrgreen:

 

Nu vil jeg tage ud og træne bur :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv en tone denne tråd fik. Jeg synes det er rigtigt trist, men må indrømme at når en professionel vælger at føre dialog til potientielle kunder, eller måske vigtigere endnu så mund-til-mund-anbefalinger, på det niveau så mener jeg, at der er ugler i mosen. Hos den prof.. Hvis farer sådan i flint, når man selv har bedt om nye øjne og råd? Og at blive ved med at synke i niveau for hvert nyt svar.

Muligvis du er ligeglad med min mening, men som boende i din landsdel, har hvalpekuld/træningshold/kontakt til hundepension og derved rigtig mange hunde, så har du med denne tråds udvikling mistet min anbefaling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil foreslå, at du, hvis du gerne vil vide mere selv læser om distress, eustress, adrenalin og kortisol. gider jeg ikke bruge mere energi på at svare, som du kan se jeg skrev

 

Min hund trænger ikke til ferie :) oh sikke dog noget at skrive hahahha åh altså men nu fik jeg mig en godt grin - tak for det :mrgreen:

 

Nu vil jeg tage ud og træne bur :)

 

Selv tak, sådan har jeg det også:klap: Godt vi kan grine af hinanden:blink:

 

Men nej, vi kommer ikke videre når du ikke vil svare på de spørgsmål som potentielt kan klarlægge grunden til din hunds problemadfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årsagen er kendt og behandles.

 

Jeg synes ikke det fremgår ad tråden hvad grunden til problemet er?

 

Måske hvis du delte det at du vil få bedre og mere brugbarer råd.

 

Det svarer lidt til at jeg spørger om vej til Aalborg, men ikke fortæller hvor jeg befinder mig. Jeg vil aldrig få den 100% korrekte ruteplan, kun en masse gæt, der tager udgangspunkt i folks egen udgangspunkt, og hvad de tidligere har læst om mig, og derfor måske antager hvor jeg befinder mig. Men hvis jeg aldrig fortæller det, kan de jo aldrig være sikre, og dermed give mig det råd jeg har brug for; Så prøv at del hele informationerne, hvis du ønsker en bedre vejledning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, det er helt rimeligt at al skylden for den her tråds udvikling skal lægges over på Lenschow. Lige fra 1. side bliver der i mine øjne gået ret hårdt til hende og det bliver nærmest fra første indlæg besluttet, at hendes hund er stresset - også selvom hun forsøger at forklare, at det er han ikke. Det virker som om at man bare ikke vil lytte til hendes oplevelse af hendes egen hund, men hun må vel vide det bedst.

 

Enig i at der bliver skrevet nogle ret trælse og småpersonlige indlæg i den her tråd, men det kommer altså fra flere sider og ikke kun Lenshcows.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, det er helt rimeligt at al skylden for den her tråds udvikling skal lægges over på Lenschow. Lige fra 1. side bliver der i mine øjne gået ret hårdt til hende og det bliver nærmest fra første indlæg besluttet, at hendes hund er stresset - også selvom hun forsøger at forklare, at det er han ikke. Det virker som om at man bare ikke vil lytte til hendes oplevelse af hendes egen hund, men hun må vel vide det bedst.

 

Enig i at der bliver skrevet nogle ret trælse og småpersonlige indlæg i den her tråd, men det kommer altså fra flere sider og ikke kun Lenshcows.

 

 

Det starter jeg også mit indlæg med at skrive. Jeg mener så bare som professionel, skal være ekstra opmærksom på sin fremtræden og her mener jeg ikke Lenchow gør det rigtige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, det er helt rimeligt at al skylden for den her tråds udvikling skal lægges over på Lenschow. Lige fra 1. side bliver der i mine øjne gået ret hårdt til hende og det bliver nærmest fra første indlæg besluttet, at hendes hund er stresset - også selvom hun forsøger at forklare, at det er han ikke. Det virker som om at man bare ikke vil lytte til hendes oplevelse af hendes egen hund, men hun må vel vide det bedst.

 

Enig i at der bliver skrevet nogle ret trælse og småpersonlige indlæg i den her tråd, men det kommer altså fra flere sider og ikke kun Lenshcows.

 

Jeg har slet ikke læst de indlæg, jeg har læst de indlæg som Lenschow har lavet, og når der bare skrives "Det er det ikke", og ikke hvad det så er, så kan man jo ikke vide det.

 

Og det er jo klart at med hundens baggrund så ville stress være en virkelig naturlig forklaring, jeg synes bestemt heller ikke at hunden virker stresset, og jeg tror da at rigtig mange kunne lærer af dette her, men jeg tror ingen lærer af det hvis man bare siger "løst" uden at fortæll ehvad problemet så er. Derfor min opfordring til at fortælle alle de informationer som man ønsker at folk basere deres råd på, så man også får et råd man kan bruge. Fremfor at blive små irriteret over at få en masse råd, man ikke kan bruge; Men folk kan ikke vide bedre for de har ikke informationerne som der ønskes de basere deres råd på.

 

Hvis du høre om en hund der splitter hjemmet ad når den er alene hjemme, så vil jeg da også vædde med at dine første tanker er separationsangst og stress :vedikke: Og det er faktisk i mine øjne et virkelig godt og kvalificeret bud. Og at give en hund ting at stresse over, hvis den er stresset er jo på ingen måde et godt råd. Derfor forstår jeg godt at man stiller sig undrende overfor dette, når man ikke har alle informationerne før bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har slet ikke læst de indlæg, jeg har læst de indlæg som Lenschow har lavet, og når der bare skrives "Det er det ikke", og ikke hvad det så er, så kan man jo ikke vide det.
Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Hvilke indlæg har du ikke læst?

 

Og det er jo klart at med hundens baggrund så ville stress være en virkelig naturlig forklaring, jeg synes bestemt heller ikke at hunden virker stresset, og jeg tror da at rigtig mange kunne lærer af dette her, men jeg tror ingen lærer af det hvis man bare siger "løst" uden at fortæll ehvad problemet så er. Derfor min opfordring til at fortælle alle de informationer som man ønsker at folk basere deres råd på, så man også får et råd man kan bruge. Fremfor at blive små irriteret over at få en masse råd, man ikke kan bruge; Men folk kan ikke vide bedre for de har ikke informationerne som der ønskes de basere deres råd på.

Helt enig.

 

Hvis du høre om en hund der splitter hjemmet ad når den er alene hjemme, så vil jeg da også vædde med at dine første tanker er separationsangst og stress :vedikke: Og det er faktisk i mine øjne et virkelig godt og kvalificeret bud. Og at give en hund ting at stresse over, hvis den er stresset er jo på ingen måde et godt råd. Derfor forstår jeg godt at man stiller sig undrende overfor dette, når man ikke har alle informationerne før bagefter.

Ja, det er da et fint bud, men man må altså også lytte lidt til ejeren, når hun fortæller, at hunden ikke opleves som stresset og som om hunden har svært ved at finde ro. Det er trods alt hende, der bor sammen med hunden og bedst kan beskrive hvordan han opfører sig. Så nytter det ikke noget at blive ved med at køre rundt i snak om stress. Det kan jeg ærlig talt godt forstå man kan blive lidt frustreret over til sidst.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Hvilke indlæg har du ikke læst?

 

Alle de der "hvem sagde, du sagde, hun sagde". Jeg gad ikke rigtig bruge min tid på diverse surheder og tydelige uenigheder bare fordi man nu lige er dem man er, og ikke så meget fordi man er uenig som sådan.

 

Ja, det er da et fint bud, men man må altså også lytte lidt til ejeren, når hun fortæller, at hunden ikke opleves som stresset og som om hunden har svært ved at finde ro. Det er trods alt hende, der bor sammen med hunden og bedst kan beskrive hvordan han opfører sig. Så nytter det ikke noget at blive ved med at køre rundt i snak om stress. Det kan jeg ærlig talt godt forstå man kan blive lidt frustreret over til sidst.

 

Men helt ærlig: Hvorfor så spørge om hjæl? Det er lidt det jeg er uforstående overfor. Hvorfor bede om et råd, og så skyde dem ned man får med et "Jeg kender hunden, og det er det ikke. Kom med dit næste gæt". Hvorfor så ikke f.eks. forklarer hvordan hverdagen ser ud, som er et af de første spørgsmål der stilles? Hvorfor bare skrive "Nu starter vi nogle ting, og så skal det nok blive godt. Tak fordi I spildte jeres tid". Ja undskyld, men sådan kommer det lidt til at fremstå, fordi der ikke svares på de spørgsmål som måske kunne gøre at der var forståelse for det svar som ejeren kommer med.

 

De fleste kennel hunde som har skulle slåes for overlevelse, falder jo ikke bare lige til i en hverdag som nusse-hygge hund på et par måneder, så det er klart at folk spørger ind til hvordan det skift er sket, og hvordan hverdagen ser ud. Det bliver der bare aldrig rigtig svaret på.

 

Nå jeg ville slet ikke starte den diskussion. Jeg ville blot sige at flere oplysninger måske kunne have forhindret de misforståelser der har været.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det er smart, som professionel, at starte en tråd som denne, kan diskuteres. Men uanset hvad man vælger, må man give TS at det er ærligt og modigt.

 

Nogle vil måske synes det kommer som en ko-vending at jeg tager TS i forsvar, men ærlig talt synes jeg ikke folk er helt fair overfor Lenschow i denne tråd. Enhver kan da se at Aslan ikke virker stresset på de klip der er lagt ind, så hvorfor blive ved med at vade rundt i dét, når startindlægget ligner et råb om hjælp til at få klarhed over om det måske er på tide at kaste håndklædet i ringen. Uanset hvordan der bliver svaret tilbage (jeg ville nok også blive lidt irritabel over at emnet af mange brugere bliver holdt fast i en problemadfærd der ikke er årsagen), så sparker I til en person der ligger ned. Professionel eller ej,... giv hende dog lige en chance.

 

Af det jeg ser på videoerne, så virker Aslan hverken stresset eller utryg. Han har sikkert bare fundet ud af der er ting i et rigtigt hjem der kan bruges som tidsfordriv. Hvis han var min hund ville jeg, ud over den plan dig og Karen har lagt, lægge nogle fælder når jeg var hjemme (f.eks. smide noget papir på gulvet) som jeg så kunne fortælle ham var et no go, for at synliggøre for ham at der altså er forskel på hvilke ting man må splitte ad. Og selvfølgelig må det ikke ligne de ting der ellers aktiveres med. Ellers tror jeg at det lyder fornuftigt at tilbyde ham leg med andre hunde, så han også fysisk kunne blive rigtig træt engang imellem og samtidig få opfyldt sit behov for at have hundesamvær (det kan hverken katte eller mennesker jo opfylde).

 

Lenshow, jeg synes ikke du skal give op endnu. I er kommet langt (jeg har kigget på nogle af dine andre videoer, så det kan jeg se) og nu mangler bare den sidste lille bid vej. Skulle du vælge at give op, så forstår jeg dig også udmærket. Når man har en hund skal glæden overstråle bekymringerne,.. ellers er det bedst at gå den tunge vej. Også selvom man er uddannet professionelt og nogle måske mener de kan bedømme ens kompetencer ud fra sådan noget.

 

....Og skulle vi så ikke lade tråden handle om det der er lagt op til?.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Om det er smart, som professionel, at starte en tråd som denne, kan diskuteres. Men uanset hvad man vælger, må man give TS at det er ærligt og modigt.

 

Nogle vil måske synes det kommer som en ko-vending at jeg tager TS i forsvar, men ærlig talt synes jeg ikke folk er helt fair overfor Lenschow i denne tråd. Enhver kan da se at Aslan ikke virker stresset på de klip der er lagt ind, så hvorfor blive ved med at vade rundt i dét, når startindlægget ligner et råb om hjælp til at få klarhed over om det måske er på tide at kaste håndklædet i ringen. Uanset hvordan der bliver svaret tilbage (jeg ville nok også blive lidt irritabel over at emnet af mange brugere bliver holdt fast i en problemadfærd der ikke er årsagen), så sparker I til en person der ligger ned. Professionel eller ej,... giv hende dog lige en chance.

 

 

Af det jeg ser på videoerne, så virker Aslan hverken stresset eller utryg. Han har sikkert bare fundet ud af der er ting i et rigtigt hjem der kan bruges som tidsfordriv. Hvis han var min hund ville jeg, ud over den plan dig og Karen har lagt, lægge nogle fælder når jeg var hjemme (f.eks. smide noget papir på gulvet) som jeg så kunne fortælle ham var et no go, for at synliggøre for ham at der altså er forskel på hvilke ting man må splitte ad. Og selvfølgelig må det ikke ligne de ting der ellers aktiveres med. Ellers tror jeg at det lyder fornuftigt at tilbyde ham leg med andre hunde, så han også fysisk kunne blive rigtig træt engang imellem og samtidig få opfyldt sit behov for at have hundesamvær (det kan hverken katte eller mennesker jo opfylde).

 

Lenshow, jeg synes ikke du skal give op endnu. I er kommet langt (jeg har kigget på nogle af dine andre videoer, så det kan jeg se) og nu mangler bare den sidste lille bid vej. Skulle du vælge at give op, så forstår jeg dig også udmærket. Når man har en hund skal glæden overstråle bekymringerne,.. ellers er det bedst at gå den tunge vej. Også selvom man er uddannet professionelt og nogle måske mener de kan bedømme ens kompetencer ud fra sådan noget.

 

....Og skulle vi så ikke lade tråden handle om det der er lagt op til?.

 

Den med fælderne kan jeg godt tilslutte mig. Har selv haft problemet med en tidligere hund. Det er et slid, men kan give pote.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal TS ikke give op! Det tror jeg nu heller ikke at hun mente oprigtigt at hun ville. Men den afmagt der er i første indlæg, harmonerer bare ikke særlig godt med "dur ikke, væk"-princippet der køres på forslag, når nu vi tilsyneladende ikke har (og ikke må få) relevante informationer.

 

For mit eget vedkommende, bygger jeg mine betragtninger på det jeg har fået oplyst og den baggrundsviden jeg har, fx fra andre tråde. Mine råd bygger jeg på min erfaring og min bedste overbevisning. HF er et sted hvor man giver og modtager viden. Men i denne tråd må vi åbenbart ikke FÅ viden, hverken om hundens hverdag eller om hvad årsagen er (som jo åbenbart er konstateret), og så er det sgu svært at lære noget af denne tråd.

 

 

Hvis nogen mener at jeg er blevet for grov eller personlig, så undskylder jeg gerne. Men nogle gange skal man tage det skrevne ord for det det er: ord. Uden nuancer, toneleje, kropssprog osv.

 

Jeg har genlæst mine indlæg, og det eneste jeg egentlig synes er over grænsen, er der hvor jeg kalder Karens løsning for dum. Det kunne være formuleret bedre. Jeg mener ikke at metoden er hensigtsmæssig. Jeg tror nu ikke at det havde ændret på at TS synes vi er i krig. Jeg er ikke helt sikker på hvor den krig er opstået, nen det er vel også underordnet. Som sagt, hvis TS mener jeg er gået over stregen, så beklager jeg.

 

Ikke desto mindre synes jeg stadig ikke at man kan konkludere noget ud fra videoerne, og uden den manglende info, er det jo svært at komme videre - som Shii beskriver det med at spørge om vej, uden at man vil fortælle hvor man er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv en tone denne tråd fik. Jeg synes det er rigtigt trist, men må indrømme at når en professionel vælger at føre dialog til potientielle kunder, eller måske vigtigere endnu så mund-til-mund-anbefalinger, på det niveau så mener jeg, at der er ugler i mosen. Hos den prof.. Hvis farer sådan i flint, når man selv har bedt om nye øjne og råd? Og at blive ved med at synke i niveau for hvert nyt svar.

Muligvis du er ligeglad med min mening, men som boende i din landsdel, har hvalpekuld/træningshold/kontakt til hundepension og derved rigtig mange hunde, så har du med denne tråds udvikling mistet min anbefaling.

 

Det er en skam, at du har fået det meget forkerte indtryk, men det kan jeg jo ikke rigtig ændre på her - håber du også en dag møder mig i virkeligheden, så vil dit indtryk helt sikkert være anderledes. Det skrevne ord er meget let at misforstå, og det er det, som er sket her. Jeg har ingen ugler eller andet i mosen naturligvis. Ellers er du altid velkommen til at tjekke om min kunnen osv rundt omkring. Her er jeg som almindelig hundeejer på godt og ondt, og jeg troede jeg kunne være her som almindelig hundeejere, men der tog jeg åbenbart fejl. Det har hidtil været muligt andre steder, men det er det så ikke her, kan jeg forstå, og det synes jeg da er en skam. Men det er taget ad notum :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv tak, sådan har jeg det også:klap: Godt vi kan grine af hinanden:blink:

 

Men nej, vi kommer ikke videre når du ikke vil svare på de spørgsmål som potentielt kan klarlægge grunden til din hunds problemadfærd.

 

Nej vi to har nok bedst af ikke at debattere på skrift :) Og den hjælp, som jeg skulle bruge, har jeg jo netop fået - via en kompetent rådgiver, som du også foreslog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det fremgår ad tråden hvad grunden til problemet er?

 

Måske hvis du delte det at du vil få bedre og mere brugbarer råd.

 

Det svarer lidt til at jeg spørger om vej til Aalborg, men ikke fortæller hvor jeg befinder mig. Jeg vil aldrig få den 100% korrekte ruteplan, kun en masse gæt, der tager udgangspunkt i folks egen udgangspunkt, og hvad de tidligere har læst om mig, og derfor måske antager hvor jeg befinder mig. Men hvis jeg aldrig fortæller det, kan de jo aldrig være sikre, og dermed give mig det råd jeg har brug for; Så prøv at del hele informationerne, hvis du ønsker en bedre vejledning.

 

Da jeg postede indlæg 1 kendte jeg ikke årsagen. Derfor min afmagt. Hvis du ser de svar der kom, så var de ikke ret venlige - derfor gik jeg i forsvar, fordi jeg var skide sårbar.

 

Årsagen er kedsomhed pga Aslan nu er tryg og at han modnes lidt anderledes end andre hunde pga sin fortid og den begrænsede plads, som var en fordel indtil nu, er nu for begrænset, hvorfor mere plads er det som forsøges sammen med de nævnte ting. Dette mener Karen, og det er jeg enig i. Derfor har jeg valgt at følge hendes råd, som samtidig vendte min store afmagt til motivation og fornyet glæde ved hele situationen, hvilket også er rigtig dejligt som ejer. Ind i mellem kan det være ganske rart at kunne få luft, vende tingene og bare lukke det ud - og når jeg gør det, så gør jeg det i tillid og med et åbent hjerte, som i forvejen er sårbart fordi det er opslidende at arbejde med en hund, hvilket alle med problemhunde nu eller før vil kunne genkende. Jeg ved i hvert tilfælde, at det sker tit i et forløb - og ejere ringer tit til mig, bare for at læsse af undervejs. Dette behov havde jeg også - og det var så en fejl at gøre det her, forstår jeg nu.

 

At jeg oplever afmagten ved at eje en hund med et problem eller flere, mener jeg faktisk kun er en stor fordel i mit arbejde. Det giver mig en utrolig stor empati og forståelse. Noget som jeg ved, at mine klienter mærker, for det fortæller de. Jeg er derfor ked af at jeg ikke kan fortælle åbent herinde om mine op- og nedture selvom jeg har en uddannelse bag mig eller at man forventer at jeg altid vil vende den anden kind til angreb ud af det blå alene fordi jeg har en virksomhed. Det vil jeg nemlig ikke. Jeg er menneske som alle andre. Og da min måde at skrive og svare folk normalt er meget tålmodig, så synes jeg ikke det er fair, at jeg skal dømmes ude på at jeg også er menneske - og det var jeg i denne tråd. Men det har intet med mit rofessionelle virke at gøre. Nogle kan så ikke skelne dette fra hinanden - og det kan jeg jo så ikke gøre mere ved. Det dræber blot min lyst til fremover at poste noget, hvor jeg oplever en afmagt - en afmagt som jeg valgte at være ærlig omkring. Fordi sådan er det for alle hundeejere ind imellem - og således også for mig. Den afmagt er nu vendt - takket være en dygtig rådgivers samtale med mig. Og så har min hund i øvrigt været alene med stor succes to dage i træk nu sammen med kattene og uden at ødelægge noget som helst - hvilket gør mig endnu mere glad

 

Nogle tror, at rådgivere ikke oplever problemer og afmagt. Jeg gør. Jeg er her som hundeejer ikke som noget andet. Jeg har overtaget en mundfuld, hvilket jeg er klædt på til og klar til, og jeg er nået utrolig langt allerede, hvilket jeg også fik at vide og får at vide fra andre sider. Og nogle gange sker der et tilbagefald, som kan føles enormt frustrerende som ejer. Det kan det for hr Jensen og det kan det for mig.

 

Jeg er derfor ked af, at ærlighed omkring en hård situation på den måde skal vendes til noget negativt, og at der slet ikke har været forståelse for, hvor sårbar man er som ejer, uanset hvad man ellers arbejder med, når man sidder lige der, hvor jeg sad, da jeg skrev indlæg 1.

 

Heldigvis har vi nu en køreplan, som endda allerede virker. Og vigtigst af alt: Min motivation er retur - og jeg er igen blevet endnu mere empatisk og forstående fordi jeg igen selv har oplevet hvordan afmagten føles på egen krop.

 

Jeg vil opfordre de, der ikke synes om min opførsel i denne ene tråd til at søge mig herinde og andre steder og se om det er et generelt billede eller om jeg måske bare var meget ked af nogle ting omkring at dyr som jeg elsker inderligt og jeg derfor var særlig sårbar i dette tilfælde. Samtidig kan man også overveje, hvordan man selv ville modtage det, hvis første svar i en tråd, hvor man rækker ud i afmagt modtages med et angreb - endda fra en bruger, som tit angriber en - næsten uanset hvad man poster - og så ellers se på, hvordan jeg svarer hundeejere herinde - og holde de to ting op mod hinanden nu hvor man måske har en større forståelse for, hvorfor mit hjerte var meget knust lige der. Jeg elsker den hund inderligt, og nogle gange er det forbundet med stor afmagt når der sker tilbagefald. Fordi jeg elsker ham. Men det er ikke lig med, at det ikke lykkes eller at alt går skævt osv - det er helt normalt. De fleste jeg har i rådgivning løber ind i denne følelse efter ca 3 uger i arbejdet med hunden. Det samme gjorde jeg. Og nu tilbage på hesten som man sir :)

 

MVH Helle

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det er smart, som professionel, at starte en tråd som denne, kan diskuteres. Men uanset hvad man vælger, må man give TS at det er ærligt og modigt.

 

Nogle vil måske synes det kommer som en ko-vending at jeg tager TS i forsvar, men ærlig talt synes jeg ikke folk er helt fair overfor Lenschow i denne tråd. Enhver kan da se at Aslan ikke virker stresset på de klip der er lagt ind, så hvorfor blive ved med at vade rundt i dét, når startindlægget ligner et råb om hjælp til at få klarhed over om det måske er på tide at kaste håndklædet i ringen. Uanset hvordan der bliver svaret tilbage (jeg ville nok også blive lidt irritabel over at emnet af mange brugere bliver holdt fast i en problemadfærd der ikke er årsagen), så sparker I til en person der ligger ned. Professionel eller ej,... giv hende dog lige en chance.

 

Af det jeg ser på videoerne, så virker Aslan hverken stresset eller utryg. Han har sikkert bare fundet ud af der er ting i et rigtigt hjem der kan bruges som tidsfordriv. Hvis han var min hund ville jeg, ud over den plan dig og Karen har lagt, lægge nogle fælder når jeg var hjemme (f.eks. smide noget papir på gulvet) som jeg så kunne fortælle ham var et no go, for at synliggøre for ham at der altså er forskel på hvilke ting man må splitte ad. Og selvfølgelig må det ikke ligne de ting der ellers aktiveres med. Ellers tror jeg at det lyder fornuftigt at tilbyde ham leg med andre hunde, så han også fysisk kunne blive rigtig træt engang imellem og samtidig få opfyldt sit behov for at have hundesamvær (det kan hverken katte eller mennesker jo opfylde).

 

Lenshow, jeg synes ikke du skal give op endnu. I er kommet langt (jeg har kigget på nogle af dine andre videoer, så det kan jeg se) og nu mangler bare den sidste lille bid vej. Skulle du vælge at give op, så forstår jeg dig også udmærket. Når man har en hund skal glæden overstråle bekymringerne,.. ellers er det bedst at gå den tunge vej. Også selvom man er uddannet professionelt og nogle måske mener de kan bedømme ens kompetencer ud fra sådan noget.

 

....Og skulle vi så ikke lade tråden handle om det der er lagt op til?.

 

Tusind tak - det lunede (også til dig Therese). Jeg indrømmer gerne, at mine svar var noget barnlige i denne tråd modsat min normale adfærd, men jeg var sårbar og træt.

 

For at vende retur: Jeg har netop lagt fælder :) Han har ikke brugt dem, han har vasket katte i stedet :) Men lad os se, hvad der sker i morgen. Jeg har planer om at filme og lade ham have hele huset - indrømmet - det er en satsning. Men nu har han haft to gode dage med det forløb, så nu griber jeg den og forsøger i morgen. Så må filmen vise om det var en god idé. Var det ikke må han retur bag døren. Men jeg har tænkt meget frem og tilbage og er kommet frem til, at nu gør jeg dette i morgen og filmer det. Det er et spring... Men jeg fornemmer, at det at gå lukket inde nu ikke er godt. Han bliver udhvilet undervejs - og så er det bedre at kunne vaske katte eller gå en tur i køkkenet end at være lukket inde - kun med puder osv.... Her er han jo opfindsom. Men ikke på en måde, der er så god for mig :) Jeg er meget spændt på at følge udviklingen de kommende dage - og jeg vil gerne opdatere, hvis det har folks interesse.

 

Og for god ordens skyld: Man må gerne spørge mig om min hund osv. Normalt er jeg ikke så sårbar, som jeg var der. Men jeg oplevede bare en enorm afmagt - det er ovre nu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal TS ikke give op! Det tror jeg nu heller ikke at hun mente oprigtigt at hun ville. Men den afmagt der er i første indlæg, harmonerer bare ikke særlig godt med "dur ikke, væk"-princippet der køres på forslag, når nu vi tilsyneladende ikke har (og ikke må få) relevante informationer.

 

For mit eget vedkommende, bygger jeg mine betragtninger på det jeg har fået oplyst og den baggrundsviden jeg har, fx fra andre tråde. Mine råd bygger jeg på min erfaring og min bedste overbevisning. HF er et sted hvor man giver og modtager viden. Men i denne tråd må vi åbenbart ikke FÅ viden, hverken om hundens hverdag eller om hvad årsagen er (som jo åbenbart er konstateret), og så er det sgu svært at lære noget af denne tråd.

 

 

Hvis nogen mener at jeg er blevet for grov eller personlig, så undskylder jeg gerne. Men nogle gange skal man tage det skrevne ord for det det er: ord. Uden nuancer, toneleje, kropssprog osv.

 

Jeg har genlæst mine indlæg, og det eneste jeg egentlig synes er over grænsen, er der hvor jeg kalder Karens løsning for dum. Det kunne være formuleret bedre. Jeg mener ikke at metoden er hensigtsmæssig. Jeg tror nu ikke at det havde ændret på at TS synes vi er i krig. Jeg er ikke helt sikker på hvor den krig er opstået, nen det er vel også underordnet. Som sagt, hvis TS mener jeg er gået over stregen, så beklager jeg.

 

Ikke desto mindre synes jeg stadig ikke at man kan konkludere noget ud fra videoerne, og uden den manglende info, er det jo svært at komme videre - som Shii beskriver det med at spørge om vej, uden at man vil fortælle hvor man er.

 

Jeg skrev jeg ikke var i krig med dig. Jeg gik også over stregen. Det beklager jeg også. Jeg var meget sårbar og træt af situationen på det tidspunkt.

 

De tidligere tråde herinde om Aslan, må tages med det forbehold, at hunden siden har rykket sig ENORM MEGET. Det håber jeg, at folk også kan forstå. Netop fordi han er taget ind som del af en livsstil om at rette ham helt op, så er ALT sat ind. Derfor har han rykket sig meget på nogle områder og så er der de der tilbagefald, som alle oplever, og som affødte samme afmagt i mig som i enhver anden ejer med en hund med en adfærd man gerne vil ændre.

 

En af grundene til, at jeg ikke skriver alt om årsagen, er, at jeg er tvunget til at gå stille med dørene, da det ellers kan opfattes forkert. Enkelte herinde kender hele historien bag dette valg, og de ville kunne forstå det. Nærmere kan jeg desværre ikke komme det. Men tro mig - jeg har slugt nogle enorme kameler for at beholde denne hund. Og da vi elsker ham højt og ser ham stortrives ni ud af 10, så sluger vi også gerne de kameler fortsat og eventuelle nye, der måtte komme undervejs :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en skam, at du har fået det meget forkerte indtryk, men det kan jeg jo ikke rigtig ændre på her - håber du også en dag møder mig i virkeligheden, så vil dit indtryk helt sikkert være anderledes. Det skrevne ord er meget let at misforstå, og det er det, som er sket her. Jeg har ingen ugler eller andet i mosen naturligvis. Ellers er du altid velkommen til at tjekke om min kunnen osv rundt omkring. Her er jeg som almindelig hundeejer på godt og ondt, og jeg troede jeg kunne være her som almindelig hundeejere, men der tog jeg åbenbart fejl. Det har hidtil været muligt andre steder, men det er det så ikke her, kan jeg forstå, og det synes jeg da er en skam. Men det er taget ad notum :)

 

 

Jeg mener så stadig at dit private jeg stadig skal afbillede dit professionelle jeg. Specielt når man spiller på samme bane, så at sige.

Jeg har ikke misforstået noget. Jeg læser dine indlæg sort på hvid og det er derudfra min mening er dannet. At møde dig i virkeligheden tvivler jeg på vil ændre min mening, lige meget hvor sød, kompetent (dine kompetencer er jeg ikke i tvivl om, det er ikke det jeg påtaler) og venligt et menneske du er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener så stadig at dit private jeg stadig skal afbillede dit professionelle jeg. Specielt når man spiller på samme bane, så at sige.

Jeg har ikke misforstået noget. Jeg læser dine indlæg sort på hvid og det er derudfra min mening er dannet. At møde dig i virkeligheden tvivler jeg på vil ændre min mening, lige meget hvor sød, kompetent (dine kompetencer er jeg ikke i tvivl om, det er ikke det jeg påtaler) og venligt et menneske du er.

 

Med en succesrate på 70 -80 % på de hunde og ejere, der møder mig, synes jeg det er en skam, at du alene på en tråd træffer sådan et valg, men når både Anne og jeg har beklaget at det løb en vej vi ikke normalt går af, min opførsel her og andre steder normalt ikke er sådan, hvilket afspejler sig i andre tråde også, og jeg endda ærligt har forklaret baggrunden og mine stærke følelser på dette sårbare tidspunkt som ejer og menneske, og du stadig føler sådan her, så er det naturligvis heller ikke min opgave at forsøge at over bevise dig om noget andet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...