Hop til indhold

fyrværkeri


Murphy
 Share

Recommended Posts

Da det er Murphy's første nytår, er jeg ved at teste hvad han siger til det... Han er normalt ikke bange for høje lyde...

Har fyrværkeri på tv'et og det er ret højt, men den bette vaps, ligger med ryggen til og gnasker ben... Han kigger på tv'et indimellem, men vender tilbage til benet...Total ligeglad...

 

Kan jeg regne med den reaktion, eller skal jeg for en sikkerheds skyld have en pille til ham?

(Vi skal være i midtbyen, men min veninde og hendes hund, der er bange for krudt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke din hund ;-)

 

Da vi fik Zeus var den gamle lab Walther 6 år og han er meget bange nytårsaften, og har altid været det.

Det starter allerede ved 15-16 stykker den 31. og bliver ved til 2-3 stykker om natten.

 

Zeus han var og er ligeglad hele dagen og aftenen den 31,. dec. men da han så Walther sidde og ryste (det var inden vi gjorde noget ved det - vi vidste ikke bedre) kl 24 ja så blev Zeus også bange.

 

Jeg tror / jeg ved det ikke - at Walthers "bange-rystende" adfærd gik over i Zeus (?)

 

Zeus er stadigvæk ikke bange hele dagen og aftenen med MEN kl. 24 da er han meget meget bange.

 

Han har gået til jagthundetræning og er ikke skudræd, men fyrværkeri det kan han slet ikke lide. I hvert fald ikke når det hele kulminerer kl. 24.

 

Så jeg er nok enig med Lenschow, jeg ville ikke gøre det. Altså vise ham en anden hund der er ræd ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal du holde nytår med din hund sammen med en hund, der er bange? Det vil jeg fraråde.

 

100% enig!

 

Når man får hund, må man samtidig give afkald på visse ting i livet, fx nytårsaftner. Hundens første nytårsaften bør holdes i kendte rammer, hvor hunden er tryg, og hvor der er mulighed for at tage hensyn hvis hunden bliver bange.

 

Alternativt dope begge hunde kraftigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at du ikke skal bringe de to hunde sammen sådan en aften. Sådan er det at være hunde ejer - man må afstå fra nogen ting ind i mellem. Lad derfor din hund være hjemme i trygge omgivelser og tag en hyggeaften ud af det.

 

Når det er sagt er det ikke altid sådan at den bange hund smitter den der ikke er. Her hos os har vi to meget bange beagler - og den ældste som det ikke rører en fløjtende fis. Og sådan har det altid været. Den ældste har aldrig været bange i den retning - men de to yngste - ja så kan sådan en aften være et maredit at komme igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej du kan ikke regne med den reaktion

 

Der er mange nytårs aftener I fremtiden. Så den første er det vigtig bliver så god som muligt.

 

Nu er der jo forskel på hvordan en hund er bange.

 

Hvis venindens hund bliver dopet og bare ligger I fred på badeværelset eller I sit bur så har det nok mindre betydning for din hund.

 

Men hvis den ikke hjælpe s med sin angst eller stresser og gør af det så ville jeg ikke turde satse en forste nytårsaften sammen med den.

 

Så hellere smide din i pension ude på landet du sted hvor der intet fyrværkeri er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da det er Murphy's første nytår, er jeg ved at teste hvad han siger til det... Han er normalt ikke bange for høje lyde...

Har fyrværkeri på tv'et og det er ret højt, men den bette vaps, ligger med ryggen til og gnasker ben... Han kigger på tv'et indimellem, men vender tilbage til benet...Total ligeglad...

 

Kan jeg regne med den reaktion, eller skal jeg for en sikkerheds skyld have en pille til ham?

(Vi skal være i midtbyen, men min veninde og hendes hund, der er bange for krudt)

 

Nej, du kan desværre ikke regne med at TV lyde giver samme reaktion som fyrværkeri udenfor. Og som de andre vil jeg på det kraftigste fraråde at holde første nytår sammen med en hund der er lydangst. Det smitter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er, at det tit ikke kun er lyden, men lyden sammen med lyset, der gør mange hunde bange. Min egen er ikke bange, han ligger fint det meste af aftenen, men når det op mod kl.24 eskalerer, så blir' han urolig, og trisser rundt uden at lægge sig. Vi er altid hjemme nytårsaften, da jeg ikke vil ha' han skal være alene sådan en aften. Og da jeg nødigt vil ende med, at han for alvor ikke kan li' fyrværkeri, har han tilbragt de sidste nytårsaftener fra omkring kl. 23.30-01.00 i et værelse i vores kælder. Der er mørklægningsgardinerne trukket ned, så han ikke kan se alle lysglimtene, og lydene er ikke så høje da værelset vender ud mod haven - til gengæld hygger han med et stort dejligt kødben :5up:

 

Jeg er enig med de andre i , at det nok er en dårlig ide, at sætte ham sammen med en hund, der tydeligt er bange. Det ville da være super ærgerligt, hvis det smittede af på din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig heller ikke lydene, brag og bulder som sådan mine er bange for men lysglimt og den lyd "swcwuuussssssss" en raket gir. :-)

 

Mine var ikke bange de første år men det er det så blevet begge to nu, altså mest kl. 24. Men vi har altid været hjemme så de var i trygge omgivelser, og bare siddet og hørt højt tv/radio for at dæmpe lyden udenfor.

I år bliver vi (igen)min mand og jeg og mine to labber hjemme i vores hus - stille og roligt. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er spændt på Aslan.. han er så følsom - jeg forventer en laaang nat - men vi bor heldigvis på Lars Ts marker :)

Min gamle hund, som endte med at få fred, fordi hun havde så store mén af mishandling som hvalp, at hun aldrig kom sig psykisk - hun var ekstremt lydfølsom bl.a. Men lige præcis fyrværkeri, det var hun hamrende ligeglad med. Hun sov sig igennem midnat uden så meget som et vov :-) så man kan blive overrasket!

 

Til TS, så vil jeg også anbefale dig at blive hjemme med din hund nytårsaften. Som andre skriver så kan det sagtens smitte, at din venindes hund er bange. Og det ville bare være SÅ ærgerligt. :(

 

Vi har aldrig gjort noget specielt ud af nytåret - heller ikke mht til at forberede hundene på noget. End ikke lyd-cd'er. Vi er altid sammen med vores hunde, enten herhjemme eller oppe hos mine svigerforældre (hvor de er vant til at komme). Jeg sørger for at de kommer på en laaaang tur om formiddagen ude i skoven, og bliver aktiveret godt, og så sørger jeg for at de er luftet af senest kl. 20-21 stykker, og så kommer de ikke ud mere.

 

De første par gange de hører fyrværkeri i december kigger de lige lidt, men ikke andet. Og til midnat d. 31, der ligger de alle fire og sover. Vi bliver bare siddende i sofaen, når det brager løs, og selvom de måske lige kigger op, og vi stadig er fuldstændig ligeglade med bragene, så ligger de hovederne ned igen og sover videre :-)

 

Et par stykker af vores hunde synes ikke det er fedt, hvis der bliver skudt af i nærheden når vi er udenfor. Men indenfor er de ligeglade :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vi begge ikke så heldige at kende nogen der bor på landet og bor begge i midtbyen, så det er ikke noget vi vælger..

 

Tak for alle jeres råd, men vælger at følge mit eget instinkt...

Der er flere campingpladser der udlejer hytter, hvor der netop er regler om at fyrværkeri er forbudt, således det er et ideelt sted at holde nytår med hunde der er bange nytårsaften. Så det var da en mulighed, så hundene får en mere rolig aften, der er større chance for at du ikke også ender med en bange hund og I kan stadig holde nytår sammen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vi begge ikke så heldige at kende nogen der bor på landet og bor begge i midtbyen, så det er ikke noget vi vælger..

 

Tak for alle jeres råd, men vælger at følge mit eget instinkt...

Nu er det ikke for at være grov, så jeg håber ikke, du tager det sådan, men det lyder for mig som en virkelig dårlig ide at sætte Murphy sammen med en hund, som er bange for fyrværkeri, når han selv virker til at tage det forholdsvis roligt.

 

Som andre skriver, kan du risikere, at angsten smitter og så står du pludselig med en bange hund. Det er selvfølgelig suverænt dit eget valg, men det er noget af en chance at tage, synes jeg.

 

Jeg har haft en hund med angst for fyrværkeri og det er et helvede at komme igennem nytårsdagene med en hund, der nærmest ikke tør bevæge sig uden for en dør, men kun vil ligge ved ens fødder ligeså snart folk begynder at skyde af. Især fordi der tit ikke kun bliver skudt af lige op til nytår - her er der f.eks. allerede nogen, der er startet så småt. Ikke noget voldsomt, har hørt det et par gange eller tre, men der skal heller ikke altid så meget til før en hund reagerer, hvis den i forvejen er bange.

 

Det lyder måske ikke som noget særligt, men jeg synes faktisk det var virkelig hårdt at se vores hund være så bange uden at kunne gøre en skid ved det. Så jeg synes virkelig du skal overveje det, inden du gør det. Det kan selvfølgelig gå rigtig fint, men det kan også gå rigtig skidt og så kan det kræve temmelig meget træning at rette op på det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som en med en hund der VIRKELIG er bange til nytår, vil jeg på det kraftigste anbefale dig at gøre noget andet. Min hund har været udsat for kanonslag der blev kastet 10 meter fra os på gåtur TO gange sidste år :-( Og forrige år blev vi jagtet af et par knægte med bomberør. Før det var hun helt rolig og der var ingenting. Nu begynder det allerede i december når folk skyder af, eller hvis der bare kommer en høj lyd på gåtur.

Sidste år holdt Inca sig i over 25 timer!! (47 timer før hun lavede stort). Tro mig - Du har IKKE lyst til at have sådan en hund. Så for Murphy's skyld, find på noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vi begge ikke så heldige at kende nogen der bor på landet og bor begge i midtbyen, så det er ikke noget vi vælger..

 

Tak for alle jeres råd, men vælger at følge mit eget instinkt...

 

Jeg vælger alligevel en sidste gang at skrive til dig, for en lydfobisk hund er altså virkelig ikke sjov at leve sammen med. Jeg ser dem, når de er rigtig slemme, og det værste ved angst er, at den generaliseres dvs det bliver altid værre aldrig bedre og selv hvis man træner, så synes jeg, at mine erfaringer viser mig, at netop lydfobi er en af de problemstillinger, som er sværest at rette op igen. Årsagen er, at det er så svært at styre lydene, som udløser angsten. Og da angsten generaliseres, spreder den sig med tiden til flere og flere lyde, til mørke, til vintertid (koldt vejr), lys fra biler, en køkkenlåge, der lukker.... Året rundt...

 

Der er også den risiko, at den anden hund kan skade din hund. Jeg har selv en utryg hund - han vender det ud som udfald, hvis han ikke kan komme væk. Dette kan folk herinde også bekræfte er normalt for en hund, der er bange og presses nok - og at sidde nytårsnat med to hunde, hvor den ene er aggressiv pga angst, ville jeg ikke ønske for nogen. Men det kan ske.

 

Angst er noget af det mest invaliderende en hund kan lide af - jeg vil derfor en sidste gang opfordre dig til ikke at løbe den risiko, som er for at angsten smitter til din hund, når du er sammen med en anden hund, du ved, er bange. Det er en meget alvorlig ting, hvis din hund udvikler lydfobi, og jeg ville sådan ønske, at du ville lytte til folk i denne tråd, der alle er meget enige.

 

Det er sandt, at måske smitter angsten ikke - men måske er ikke godt nok i min verden, når det handler om så invaliderende en tilstand. Synes derfor, at du skal overveje det her igen. Der er alt for mange måsker i det her valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en lydangst hund, og det er altså ikke særlig sjovt:( Hendes første nytårsaften gik rigtig fint, men et par dage efter, løb vi ind i et kanonslag, og siden da har hun været panisk for lyde. Ikke bare fyrværkeri, men også skud, torden, motorcykler der accelererer, fjernbetjente flyvere mm. Og hun går totalt i panik, ryster og vil hjem!

 

Det værste er næsten at det ikke er altid hun reagerer. Fx er skud fra skydebanen ok. Eller et par enkelte kanonslag i det fjerne. Forudsat at hun er et sted hvor hun er tryg (hjemme i kvarteret, på træningsbanen eller lign.). Men pludselig rammer panikken, og af samme grund hår hun med halvkvæl - så jeg ved at jeg kan sætte snoren i halsbåndet og hun ikke kan komme fri af det.

 

Sidste år var den lilles første nytårsaften, og vi tog i sommerhus på landet. Den store var rigelig dopet, og den lille fik en enkelt pille inden kl. 24 for at være sikker. Trods store mængder beroligende, er den store nemlig angst alligevel. Det gik heldigvis fint med den lille, men hun vil fremover få en smule beroligende alligevel, så angsten fra den store ikke smitter og sætter sig.

 

Mit liv med en lydangst hund fylder rigtig meget. December er et rent helvede! Jeg er nødt til at køre tidligt hjem fra arbejde hver dag for at lufte hunde inden det bliver mørkt. Og dermed arbejde hver aften. Der skal hele tiden være lys og radio i alle rum. Hun får Calm fra dyrlægen hele måneden, og alligevel har vi beroligende liggende, som hun kan få akut hvis nogen begynder at fyre af tæt på.

 

Hun har det ikke godt i den periode, og det er virkelig på ingen måde rimeligt at tage let på det. Hvert år koster det hunde der i panik stikker af - nogle bliver fundet, andre gør ikke. Den angst der sætter sig, kan udvikle sig, og er man ikke klar til at tage de nødvendige hensyn resten af hundens liv, koster det en aflivning.

Link til indlæg
Del på andre sites

I torsdag havde min dyrlæge en aften om at få hunde og katte harmonisk eller sikkert gennem nytårsaften. Karen Frost fra Hund & Træning holdt et fantastisk indlæg om hundes frygt og måden , at frygt breder sig til andre relaterende ting.

Der var dyrlægeindlæg med diverse beroligende og så også de receptpligtige midler.

Hund og træning har mange hunde i behandling efter Nytår. Karens opfattelse var, at mange af hundene ikke havde vist synderlig skræk som yngre, men at de n voldsomme reaktion ofte kom med alderen. Og visse bordercollie var meget lydfølsomme.

Mine skal dopes helt ned, så hanhundene ikke begge vil hænge på mig og laver omdirigeret udfald, rettet mod hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

I torsdag havde min dyrlæge en aften om at få hunde og katte harmonisk eller sikkert gennem nytårsaften. Karen Frost fra Hund & Træning holdt et fantastisk indlæg om hundes frygt og måden , at frygt breder sig til andre relaterende ting.

Der var dyrlægeindlæg med diverse beroligende og så også de receptpligtige midler.

Hund og træning har mange hunde i behandling efter Nytår. Karens opfattelse var, at mange af hundene ikke havde vist synderlig skræk som yngre, men at de n voldsomme reaktion ofte kom med alderen. Og visse bordercollie var meget lydfølsomme.

Mine skal dopes helt ned, så hanhundene ikke begge vil hænge på mig og laver omdirigeret udfald, rettet mod hinanden.

 

Mine har aldrig vist utryghed som unge, altså de første par år, men de er virkelig blevet bange, Walther er meget bange og er derfor dopet nytårsaften selvom jeg ikke kan lide det, men kan heller ikke lide at se ham så bange, han sidder virkelig og ryster fra kl. 16 til 2-3 stykker om natten, og han vil ikke ud som i VIL IKKE vi kan ikke hive ham ud, vi gør det selvfølgelig ikke og han bliver luftet ved 15 tiden og vil så først ud næste morgen.

Han befinder sig i sofaen på et lunt tæppe og hænger op af min mand helst sidde ovenpå mand :-) så går det og hans rysteri aftager faktisk helt.

 

Den lille er ikke så slem han skal bare sidde tæt kl. 24 så går det ham kan jeg godt lige gå ud og tisse med i haven ved 21 tiden inden det bliver for voldsom, vi har altid været hjemme og kun os, ikke vilde fester mv. det kan Walther slet ikke magte sådan en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun stemme i med de andre - lad være!! Vi har haft et par hunde i familien som var bange, og det er virkelig ikke at spøge med. Er du nødt til at være i byen, så lad i det mindste være med at holde nytår sammen med en hund som allerede er bange. Bur dig inde hjemme hos dig selv, prøv at maskere lyden ved at høre høj musik, og træk gardinerne for så du dæmper for lysglimtene. Jeg lover - du ønsker dig virkelig ikke en hund som er bange for fyrværkerier, og tænk på at det som regel holder resten af hundens liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...