Hop til indhold

"Lømmel alder", eller hvad???


Annett
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg har skrevet herind nogle gange tidligere, og fået nogle gode råd og tips fra jer forskellige,- så tak for det. Nu har jeg så brug for jeres hjælp igen. Vores vovse (en Flatcoated retriever tæve på 13 måneder), udfordrer os i DEN grad for tiden. Hun er begyndt på alt det ”bisseri” hun gjorde som hvalp, og som hun ellers havde lagt af sig. Har læst mig frem til at det gør mange ung hunde på et tidspunkt,- de får en slags ”lømmelalder” nr.2. Men hvis man skal rette sig efter det der står, så passer det bare ikke helt på hendes alder. De ”kloge” siger at det er omkring 7-10 måneders alderen, at det virker som om hundene har ”glemt” alt det de havde lært,- og så først omkring 17 måneders alderen er den ”gal igen”. Ved godt at ikke alle hunde er ens, og at man ikke altid skal rette sig efter det er står, men alligevel…… (Skal lige huske at sige at hun ikke er vores første hund, men man har jo bare en tendens til at glemme hvordan det var dengang). Vores udfordring med hende går på mange ting: Hun er begyndt at bide i ting igen (tæpper, sofaen, brændestablen osv). Og det er altså MENS vi er hjemme og er i samme rum, hun springer op og vil bide i os (hun var meget slem til at ”hvalpe bide” da hun var mindre), hun graver i haven, hun springer op af døren når hun vil ud osv.

Hun har aldrig været god til at ”underholde” sig selv,- forstået på den måde at sådan noget som legetøj det har hun aldrig haft, for hun bider det bare i stykker.

Hun har altid været meget aktiv, og det er hun stadig, og vi synes vi gør meget for at aktivere hende: Vi tager hende med i hundeskove hvor hun møder andre hunde, vi lader hende søge efter godbidder, ( på græsplænen, eller gemt i huset, hvor hun virkelig bruger sin næse), vi går lange ture med hende, jeg laver indimellem små spor, hvilket hun elsker ( Er dog langt fra hver dag jeg gør det), osv.

De første mange måneder vi havde hende var vi ved at rive håret ud af hovedet på os selv, fordi alt hendes bideri og alt det andet ”bisseri” hun gjorde, ligesom ingen ende ville tage, men så stoppede det som sagt, men er så nu vendt tilbage. Slet ikke i samme grad, men nok til at vores kontakt med hende enkelte dage er ret negativ, fordi hun får mange ”NEJ” i løbet af en dag.

Vi er totalt vilde med hende, men lige for tiden er det bare LANGT fra sjovt…… Det fylder meget, og gør os i halv dårligt humør….. .

SÅ: HJÆLP…. Har i nogle lignende erfaringer med jeres hunde, eller nogle gode råd til hvordan vi skal få vendt det, så det igen bliver sjovt og dejligt for både hende og os??? :cry::cry::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Prøv og se tråden med de andre teenage hunde, så kan du se et ikke frit alene. Hvornår har hun været i løbetid?

 

Det lyder som noget opmærksomhed søgende adfærd og når i siger nej, så virker det jo hver gang. Kom hende i forkøbet med gode aktiviteter og enormt meget tygge beskæftigelse. Hun skal have legetøj, men du behøver ikke købe det. Bind knuder på et gammelt håndklæde for eksempel.

 

Træn nogle nye tricks med hende, så i husker den gode relationer og hun får brugt hjernen fornuftigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker umiddelbart heller ikke hun stimuleres nok mentalt - det er super fint at I laver søg med hende, og indimellem laver nogle spor - men hvor meget laver I på daglig basis sådan fast? Altså udover gåture.

 

Og som der nævnes, så får hun også hvad hun gerne vil have, hver gang I siger nej til hende - negativ opmærksomhed kan sagtens være bedre end ingen :blink: så jeg tænker I skal i gang med at aktivere hende noget mere (hvis ikke i laver noget mere end et søg, sådan fast hver dag) - så hun er træt, og ikke selv finder på unoder. Det er bedre at mindske adfærden vha. andre løsninger end irettesættelser hele tiden, fx måske mere aktivering. Tygger hun i noget hun ikke må, så gå hen og giv hende noget hun må tygge i i stedet, eller afled hende med noget andet. Hvis vores tigger opmærksomhed - ikke ved at tygge i ting, men enten skrabe på os eller ved at give lyd - og jeg ikke gider, så rejser jeg mig og lader som om jeg lige skal noget i køkkenet - så følger de interesserede med derud og ser hvad jeg skal. På den måde afbrydes deres adfærd, uden jeg henvender mig til dem, og de får altså ikke den opmærksomhed - negativ som positiv - som de ønsker, men jeg får det resultat jeg ønsker - nemlig afbrudt deres adfærd.

 

Giver I hende noget at gnave i? Fx et stort råt ben? Det er en god og rolig aktivitet, som de kan bruge lang tid på.

 

Vores splitter i øvrigt også legetøj ad og hygger sig gevaldigt med det - de får legetøj alligevel, da de jo netop synes det er sjovt at splitte ad. Har købt en del bamser i genbrug, netop til formålet at dem må de gerne splitte ad og så kan de smides ud bagefter. Og så har jeg købt noget dyrt og holdbart legetøj, som de bare leger med, uden at splitte det ad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først tænker man at den er understimuleret, men når man så læser hvad i gør, tænker jeg: Den er trænet til at ville have mere og mere opmærksomhed og kontakt - og ikke til at slappe af og beskæftige sig selv (med noget den godt må).

 

Jeg ville derfor sikre mig, at der altid var en minimum af 3-4 timer mellem aktiviteter, så hunden lærer, at når vi har været ude - sker der ikke noget før efter den har sovet, slappet af og hygget sig. Tag den aldrig ud når den selv opfordrer, kun når det passer dig og tiden er passende (du kan senere slække på dette, men lige nu skal den lære at den ikke selv kan bestemme hvornår der skal være sjov i gaden sammen med dig. Den må naturligvis gerne lege med dens egne ting og med sig selv.

 

Desværre træner mange deres hunde op til voldsomt aktivitetsniveau og visse hunde får aldrig nok. De kan sagtens lære - eller bare vænne sig til, at mindre kan gøre det. herhjemme er 4x15 minutters frit løb/hygge/lidt træning rationen til daglig og så sker der mere i week-enderne med jagt eller på visse dage med trænings-hold. Og mine hunde ville fint kunne arbejde 8 timer hver dag hvis jeg ønskede det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først tænker man at den er understimuleret, men når man så læser hvad i gør, tænker jeg: Den er trænet til at ville have mere og mere opmærksomhed og kontakt - og ikke til at slappe af og beskæftige sig selv (med noget den godt må).

 

Jeg ville derfor sikre mig, at der altid var en minimum af 3-4 timer mellem aktiviteter, så hunden lærer, at når vi har været ude - sker der ikke noget før efter den har sovet, slappet af og hygget sig. Tag den aldrig ud når den selv opfordrer, kun når det passer dig og tiden er passende (du kan senere slække på dette, men lige nu skal den lære at den ikke selv kan bestemme hvornår der skal være sjov i gaden sammen med dig. Den må naturligvis gerne lege med dens egne ting og med sig selv.

 

Desværre træner mange deres hunde op til voldsomt aktivitetsniveau og visse hunde får aldrig nok. De kan sagtens lære - eller bare vænne sig til, at mindre kan gøre det. herhjemme er 4x15 minutters frit løb/hygge/lidt træning rationen til daglig og så sker der mere i week-enderne med jagt eller på visse dage med trænings-hold. Og mine hunde ville fint kunne arbejde 8 timer hver dag hvis jeg ønskede det.

Jeg vil give dig helt ret i at meget af adfærden kan skyldes at hunden har lært hvordan man fanger opmærksomheden - og det er også derfor irettesættelser ikke dur, for hunden opnår netop opmærksomhed - og mer' vil have mer'. Så idéen med ikke at lave noget på hundens forespørgsel for en periode, er også en god ide.

 

Men - jeg mener ikke at en flatcoated retriever stimuleres nok med gåture og et søg. Sporet skrives der jo også er indimellem og langt fra dagligt. Hvis der ikke sker mere en gåture og et søg i løbet af dagen, så vil jeg stadig holde på at hunden bør stimuleres mere mental. Det trætter jo altså på en anden måde end en gåtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først tænker man at den er understimuleret, men når man så læser hvad i gør, tænker jeg: Den er trænet til at ville have mere og mere opmærksomhed og kontakt - og ikke til at slappe af og beskæftige sig selv (med noget den godt må).

 

Jeg ville derfor sikre mig, at der altid var en minimum af 3-4 timer mellem aktiviteter, så hunden lærer, at når vi har været ude - sker der ikke noget før efter den har sovet, slappet af og hygget sig. Tag den aldrig ud når den selv opfordrer, kun når det passer dig og tiden er passende (du kan senere slække på dette, men lige nu skal den lære at den ikke selv kan bestemme hvornår der skal være sjov i gaden sammen med dig. Den må naturligvis gerne lege med dens egne ting og med sig selv.

 

Desværre træner mange deres hunde op til voldsomt aktivitetsniveau og visse hunde får aldrig nok. De kan sagtens lære - eller bare vænne sig til, at mindre kan gøre det. herhjemme er 4x15 minutters frit løb/hygge/lidt træning rationen til daglig og så sker der mere i week-enderne med jagt eller på visse dage med trænings-hold. Og mine hunde ville fint kunne arbejde 8 timer hver dag hvis jeg ønskede det.

 

Helt enig - Aslan er KLAR 24-7. Han skal direkte have at vide, at nej nu sker der ikke mere i dag. Så snorksover han. Men først derefter. Jeg plejer at sige gå du bare hen og put - dagen er slut for hunden. Så står han lidt og kigger - det ku jo være jeg ændrede mening - men så ok... så sover jeg... kedelige ejer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Men - jeg mener ikke at en flatcoated retriever stimuleres nok med gåture og et søg. Sporet skrives der jo også er indimellem og langt fra dagligt. Hvis der ikke sker mere en gåture og et søg i løbet af dagen, så vil jeg stadig holde på at hunden bør stimuleres mere mental. Det trætter jo altså på en anden måde end en gåtur.

 

Jeg ved ikke om det er nok til en Flatter, men det ville være rigeligt til en FT Springer Spaniel, når bare den med mellemrum - ugentligt kommer ud til noget lidt mere omfattende - en god gang jagt træning, krævende apporteringer og dirigeringer osv. 1-3 timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig med PBC.

Jeg synes lidt der er kommet en tildens til at hundene skal aktiveres konstant hvis man er en god hunde ejer.

Flere timers lufte tur, flere timers træning/aktivering og så leg.

jeg tænker lidt at overstimulering og understimulering ligner hinanden så nogle har svært ved at skelne hvad der er hvad.

Jeg ved at jeg selv skal være ret opmærksom på ikke at over gøre tingene med min hund, det er nogle gange super svært fordi min hund er klar når som helst, men samtidig så bliver hun mere urolig/rastløs jo mere jeg tilbyder, over en vis mængde, så hvis jeg ikke var bevidst om det, kunne jeg meget nemt falde i og tænke hun har brug for mere.

Min erfaring er at det vigtigste er at hunden lærer ro og at der ikke hele tiden skal ske noget.

 

Det er svært at give råd når man ikke kender hunden, men min første indskydelse er at hunden skal lærer at finde ro, evt. at underholde sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig med PBC.

Jeg synes lidt der er kommet en tildens til at hundene skal aktiveres konstant hvis man er en god hunde ejer.

Flere timers lufte tur, flere timers træning/aktivering og så leg.

jeg tænker lidt at overstimulering og understimulering ligner hinanden så nogle har svært ved at skelne hvad der er hvad.

Jeg ved at jeg selv skal være ret opmærksom på ikke at over gøre tingene med min hund, det er nogle gange super svært fordi min hund er klar når som helst, men samtidig så bliver hun mere urolig/rastløs jo mere jeg tilbyder, over en vis mængde, så hvis jeg ikke var bevidst om det, kunne jeg meget nemt falde i og tænke hun har brug for mere.

Min erfaring er at det vigtigste er at hunden lærer ro og at der ikke hele tiden skal ske noget.

 

Det er svært at give råd når man ikke kender hunden, men min første indskydelse er at hunden skal lærer at finde ro, evt. at underholde sig selv.

Helt enig i at mange får vænnet deres hunde til langt mere end de reelt kræver - men jeg mener absolut ikke at en flatter der får daglige gåture og derudover et søg (hvis det kun ér det der dagligt laves), kan være overstimuleret... Så tror jeg nærmere det handler om dårlige vaner ifht at ønske opmærksomhed/aktivitet. Jeg er helt enig i at hunde skal lære at kunne finde ro - men hvis hundens daglige mentale aktivering kun er søg, så tror jeg simpelthen ikke på at den er overstimuleret. Og ellers tror jeg det var bedre at korte lidt af gåturene så, hvis det endelig er, og bruge mere tid på diverse rolige problemløsning/træning mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig i at mange får vænnet deres hunde til langt mere end de reelt kræver - men jeg mener absolut ikke at en flatter der får daglige gåture og derudover et søg (hvis det kun ér det der dagligt laves), kan være overstimuleret... Så tror jeg nærmere det handler om dårlige vaner ifht at ønske opmærksomhed/aktivitet. Jeg er helt enig i at hunde skal lære at kunne finde ro - men hvis hundens daglige mentale aktivering kun er søg, så tror jeg simpelthen ikke på at den er overstimuleret. Og ellers tror jeg det var bedre at korte lidt af gåturene så, hvis det endelig er, og bruge mere tid på diverse rolige problemløsning/træning mv.

 

Det er lidt svært at vurdere hvor meget hunden aktiveres hverdag, kan ikke helt gennemskue det ud fra teksten. Nogle gange tænker jeg bare at enten så har jeg et helt andet udgangs punkt for hvad der er meget aktivering, end mange der skriver om det på de forskellige forums, eller også bliver der ofte overdrevet lidt hvad en alm. hund kræver, for jeg synes godt nok nogle gange det lyder som et voldsomt projekt det med at få aktiveret sin hund.

 

Men igen, jeg kan ikke vide hvad det er denne hund har behov for, min erfaring er bare at rigtig mange glemmer vigtigheden af at lærer hunden ro og at der intet sker den skal forholde sig til.

 

Ok så fik jeg lige læst dit indlæg igen, og er enig, er vist lidt træt:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en balancegang - problemet er, at for få læser deres hund dagligt. Jeg har dage, hvor jeg gerne vil en masse - Aslan vil bare trisse rundt og gnave pinde. Det accepteres. Og Aslan har dage, hvor han nærmest går på væggen, uanset hvad vi lavede dagen før i øvrigt - og så er jeg skidetræt og ville helst han bare gnavede i en pind, men så må jeg oppe mig og lave det ekstra som han efterspørger. Og så har vi - heldigvis de fleste dage - helt den samme lyst til det samme aktivitetsniveau.

 

Fordi jeg dagligt foretager den vurdering, så kan jeg tillade mig at kræve ro og stop for krav om opmærksomhed. Men jeg oplever at folk tror de skal lave det samme hver dag, at hunden kræver samme mængde hver dag - ganske som ved os, der er noget, der hedder dagsform. Mange ting spiller ind. Hvad lavede han dagen før, har han sovet godt, har der været fest hos naboen, har han mødt andre hunde og konfronteret sin angst, har han trænet nye ting, har han spist sin mad eller været kræsen igen, mit humør (han mærker de mindste svingninger), var han meget alene, lidt alene.... osv osv.

 

Mange sætter sig for, at "hunden skal gå 4 km i dag" - og så går de det - uden at se om det er det hunden har brug for i dag. Måske var det bedre bare at sidde sammen ude og snuse luften ind? På den måde er der forskelle hver dag. Jeg kan derfor ikke beskrive en "normal dag eller uge"

 

Jeg kan ikke ud fra de få ord, der er skrevet her sige om hunde er over- eller understimuleret. Jeg vil henvise til www.sea-hund.dk for en vurdering en gang for alle, hvis det er et tilbagevendende problem, der endda gør, at man er ved at være træt af hunden eller hvad det var der stod. Lad nogle folk komme og se hunden i virkeligheden og udrede dette for jer en gang for alle, så I kan få det rettet op nu en gang for alle dvs varigt i stedet for hele tiden at skulle vende tilbage igen og igen til en adfærd, der frustrerer jer og hunden. Det er mit råd

Link til indlæg
Del på andre sites

Ro er så vigtigt. Og man lærer bedst ro hvis man er træt på den gode måde.

 

Der er for eksempel kæmpe forskel på om man går tur I 15 min hvor hunden løb er frit og så 15 min I snor I kendt kvarter.

Jeg har lige passet en golden I 3 uger.

 

Da han kom var han lettere understimuleret. Og vandt til at skulle plage om aktivitet før der skete noget.

 

Vi lagde ud med en ordentlig strandtur og svømning første weekend. Han blev træt men var hurtig til at plage om opmærksom hed med mere alligevel. I løbet af ugen havde jeg ikke meget overskud til lange ture, men han løb fri på alle ture, blev bedt om at finde pinde og godbidder og andre aktiviteter, så bare en halv times tur brugte ham mere end den samme langde tur I snor gør derhjemme.

 

Så en times daglig tur ca. Weekend to havde han nogle maraton dage hvor han var meget med I bilen hvilket gør træt og havde hundesamvard med nogle nye hunde. Og herefter har han ikke plaget spor om aktivitet eller opmærksom hed. Han havde nok fået dækket sit behov og fundet ud af at når mennesket har smidt sig I sofaen, så kan det bare bedst betale sig at sove.

 

Og så har de en til halvanden times daglig tur sagtens kunne holde ham beskæftiget. Når det foregår som beskrevet. Og så lidt mere I weekenden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Luckyluna for dit svar og din henvisning til tråden om teenage hundene. Er tygge beskæftigelse noget de har brug for??,- og ved du hvorfor??. Jeg giver hende da gerne legetøj, som hun så bider i stykker,- Skidt med det,- Når bare jeg ved at hun har brug for det/ godt kan lide at tygge i det. Jeg har altid tænkt at det ikke var noget for hende, siden hun bare bed det i stykker...........

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Luckyluna for dit svar og din henvisning til tråden om teenage hundene. Er tygge beskæftigelse noget de har brug for??,- og ved du hvorfor??. Jeg giver hende da gerne legetøj, som hun så bider i stykker,- Skidt med det,- Når bare jeg ved at hun har brug for det/ godt kan lide at tygge i det. Jeg har altid tænkt at det ikke var noget for hende, siden hun bare bed det i stykker...........

 

Ja de fleste hunde har behov for at tygge. Man ved det udløser beroligende feromoner I hjernen.

 

Når de ødelægger legetøjet så simulerer de jo bare drab og fortæring af byttedyr. Derfor foretrækker jeg også tyggeemner der rent faktisk kan spises til disse hunde. Så et stort kødben , en fyldt frossen kong og lignende.

Især det at hun bruger tænderne I leg med jer tyder på at hun mangler noget andet at bruge dem til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de fleste hunde har behov for at tygge. Man ved det udløser beroligende feromoner I hjernen.

 

Når de ødelægger legetøjet så simulerer de jo bare drab og fortæring af byttedyr. Derfor foretrækker jeg også tyggeemner der rent faktisk kan spises til disse hunde. Så et stort kødben , en fyldt frossen kong og lignende.

Især det at hun bruger tænderne I leg med jer tyder på at hun mangler noget andet at bruge dem til.

 

Troede faktisk jeg havde svaret dig, men det har jeg vist ikke...... Jeg er sku ikke så stærk i det her... :stupid:. Du nævnte tricks i dit første svar til mig...... Har du evt. nogle forslag??. Jeg har nogle gange lavet sådan nogle ting som at hun skal finde frem til en godbid gemt under en kop, under et sammenfoldet håndklæde, et håndklæde med knude på, hvor hun så skal "binde knuden op" for at komme ind til godbidden osv.. Er det den slags tricks du mener??

Link til indlæg
Del på andre sites

Link til tråden http://www.hunde-forum.dk/debat/41280-skraekkelige-unghunde.html?highlight=Unghunde

 

geberelt, så kræver det humor og tålmodighed at have unghund. Sæt kravene ned, vælg dine kampe og vid at det går over igen ;-)

 

Super 1000 tak. Jeg har lige skimmet tråden med "de skrækkelige unghunde", og ser frem til at nærlæse de forskellige indslag. Og tak for de opmuntrende ord i øvrigt,- Dejligt :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Troede faktisk jeg havde svaret dig, men det har jeg vist ikke...... Jeg er sku ikke så stærk i det her... :stupid:. Du nævnte tricks i dit første svar til mig...... Har du evt. nogle forslag??. Jeg har nogle gange lavet sådan nogle ting som at hun skal finde frem til en godbid gemt under en kop, under et sammenfoldet håndklæde, et håndklæde med knude på, hvor hun så skal "binde knuden op" for at komme ind til godbidden osv.. Er det den slags tricks du mener??

 

Det er også gode lege. Men jeg tænkte faktisk mere på trænings tricks hvor i samarbejde. Give pote, rulle rundt, spille død, vinke, godbid på næse, rydde op, target træning og så videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med en Flatter ville jeg nok udvikle apportering mest muligt. Altså søge blinde dummyer, lave dirigering, vand, huske flere markeringer osv. det er efter min mening optimal beskæftigelse for en Flatter. Ro og steadyness skal også trænes hele tiden.

 

Jeg ved ikke hvor du er i træningen, så det kan være svært at give råd, men apporterings træning kan varieres i en uendelighed, når først det basale er på plads.

 

Kan de og vil hun apportere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes "lømmelalderen" er stærkt overvurderet og at årsagen som regel skal findes hos ejeren, snarere end hos hunden. Der er jo sjældent de helt vilde problemer med helt små hvalpe, dels fordi de ikke tør ret meget selv, dels fordi de endnu ikke har lært nogle dårlige vaner. Har folk så ikke nået at skabe tillid hos hvalpen og et bånd der er stærkt nok, når den begynder at frigøre sig,.. så kommer problemerne.

 

Om TS's hund har brug for mere aktivering, at lære at forholde sig i ro eller slet og ret hvad en grænse vil sige, synes jeg ikke jeg kan afgøre ud fra hvordan hundens hverdag er beskrevet (jeg vil derfor anbefale TS at gå lidt mere i detaljer og beskrive en typisk dag). Dog vil jeg sige at en ung flatcoat sagtens kan blive aktiveret nok af at gå lange ture uden snor, uden at den skal stimuleres nævneværdigt yderligere (alt afhængig af hvad lange ture indebærer selvfølgelig). Det forholder sig jo ikke sådan at hjernen er slået fra bare fordi ejeren ikke styrer hvad hunden skal,... hvilket det sommetider kan lyde lidt som om (ikke kun i denne tråd).

 

Jeg holder med PBC i at en god aktivitet for en flatter, er alt omkring apportering. Derfor ville jeg heller ikke lade min hund lege med legetøj alene før den har lært at det ikke skal splittes ad, for dels kan det nemt blive lidt op ad bakke med afleveringen, dels kan det give nogle store dyrlægeregninger hvis hunden får spist noget af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, jeg glemte lige at tilføje jeg hellere ville binde min hund til et sofabord en hel dag, hvis alternativet er at hun irriterer dig og konstant får at vide at det hun gør er forkert. Jeg synes hellere en hund må syltes i de perioder den ikke kan tilbydes aktivitet, end at den skal føle mishag fra ejeren hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...