Hop til indhold

Hvalp i bur


Katrine Sørensen
 Share

Recommended Posts

Bliver helt ked af at læse det indlæg :-(

 

Jeg er nok temmelig indædt burhader og forstår ikke brugen af dem

 

indædt burhader, det er da noget. Jeg tror det er en menneskeliggørelse af hunde, hvis man tror de har noget videre imod at være et par timer i et passende bur.

 

er de så onde, de der bruger bur i hjemmet?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

indædt burhader, det er da noget. Jeg tror det er en menneskeliggørelse af hunde, hvis man tror de har noget videre imod at være et par timer i et passende bur.

 

er de så onde, de der bruger bur i hjemmet?

 

Hvorfor jeg er indædt burhader, er, at jeg hører om så mange måder at bruge det på, hvor det ikke er for hundens skyld, men ejers - især amerikanere, hvor det nærmest er et must at have bur til hvalpen om natten og hvor det ikke er unormalt at have hunde, der ikke kan sammen og så kører man da bare med "crate-rota" (øh, omplacering havde måske været et bedre valg i stedet for at hundene lever 50% af livet i bur, mens du forsøger at løse problemet, ind til videre over flere måneder uden succes?).

 

Men ja, jeg synes faktisk ikke, at det er ok at sætte hvalpen i et bur natten over. Jeg ved at mange gør det, også mennesker, som jeg ellers ser som aldeles kompetence, men jeg finder det ikke ok - freedom of choice er tabt og hvis hunden får tynd mave, ikke kan holde sig, ejer ikke vågner ved rastløshed eller piven - så er det IKKE længere sjovt at være hund. Jeg tror heller ikke, at hunden starter med at pive, førend den finder ud af, at den ikke kan komme væk = frustration.

 

Mange hunde trives rigtig fint i bur - men i langt de fleste tilfælde vil jeg mene, at hunden kunne trives nøjagtig lige så godt eller bedre UDEN bur, hvis bare man havde lagt træningen der i stedet og ja, nok lidt mere træning, end man lagde i buret. Men imo er det det værd.

 

Ond er man kun, hvis man bevidst udsætter et andet individ for noget, man ved ikke er godt, selvom man havde et valg, men man er ligeglad og måske endda finder tilfredsstillelse ved det. Det er næppe tilfældet for jer herinde, der bruger bur. Tror fuldt og fast på at alle mener, at det er det bedste eller i hvert fald lige så godt et valg, som ikke at bruge bur. Jeg er bare ikke enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo også stor forskel på hunde - og især betyder hundens størrelse meget. Hvis jeg bruger et bur på 90x70x 70 til min FT Spaniel, ville det jo betyde at du skulle bruge et på 180x140 x140 eller større til en Berner og derfor tror jeg mange små hunde har det super fint i gode bure på fx 90x70x70 cm, det er jo nærmest en løbegård til en dværg schnauzer, for det ville så svare til et bur på 360x280x280 til en Berner og altså på størrelse med en baggang eller lignende.

 

Måske er du lidt for generel i din betragtning. Det er svært at få bure der er store nok til store hunde, hvis de skal værecret længe i dem, men let til små hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo også stor forskel på hunde - og især betyder hundens størrelse meget. Hvis jeg bruger et bur på 90x70x 70 til min FT Spaniel, ville det jo betyde at du skulle bruge et på 180x140 x140 eller større til en Berner og derfor tror jeg mange små hunde har det super fint i gode bure på fx 90x70x70 cm, det er jo nærmest en løbegård til en dværg schnauzer, for det ville så svare til et bur på 360x280x280 til en Berner og altså på størrelse med en baggang eller lignende.

 

Måske er du lidt for generel i din betragtning. Det er svært at få bure der er store nok til store hunde, hvis de skal værecret længe i dem, men let til små hunde.

 

Helt klart, jeg tror ikke der findes mange mennesker med hund berner-størrelse, der vil have et bur i tilpas størrelse inden for huset fire vægge! :lol:

 

Jeg er generel og meget firkantet i min holdning og det kan du nok takke min uddannelse + amerikanerne for - jeg håber ikke at se de tilstande herhjemme. Men som jeg også skrev: Jeg kan se at brugen af bure kan være en fordel for hunden i visse scenarier. Jeg orker ikke at uddybe dem, da det er afhængigt af så meget. Men jeg holder fast i, at buret som udgangspunkt ikke er den bedste løsning. I mine øjne har ethvert dyr ret til muligheden for at flytte sig og vælge en anden soveplads, at flygte og at kunne forrette sit nødtørft, hvis man skulle blive så trængende, uden resultatet er, at man er nød til at sove i det...

Link til indlæg
Del på andre sites

For nu at trække linjen tilbage til spørgsmålet om at bruge meget - eller mindst muligt, ligger jeg midt imellem.

 

Først og fremmest må man have så hensigtsmæssige bure (for hunden) som overhovedet muligt. Derefter må man vurdere hunden - hvad den vil og ikke vil og så må man jo vurdere sine muligheder.

 

Her var udgangspunktet en hvalp af en race, som ikke bliver særlig stor og her mener jeg at man sagtens kan få bure, som hvalpen og senere hunden kan have stor fornøjelse af at være vant til og bruge i passende situationer.

 

Jeg synes det er ok at hvalpen er i sådan et bur om natten, hvis den ikke har noget imod det. Om den også kan være alene hjemme i et bur, kommer mere an på andre muligheder, hvor tidligt og hvor længe.

 

Det er aldrig hensigtsmæssigt at hvalpe skal være alene længere tid, men det kan jo, for nogen mennesker, være ret nødvendigt. Jeg ville foretrække et godt rum, hvor hvalpen ikke kan ødelægge noget og ikke for stort - måske 4-8 kvm.

 

Har man ikke det, ville jeg ikke være bekymret for at bruge en hvalpegård på 2-4 kvm. Sidste løsning er nok et stort bur på 120x90 eller sådan noget. Men igen, det kommer også an på hunden. Mange har jo kamera på og hvis de kan se at hunden befinder sig bedst i et bur - måske fordi det animerer mere til ro og giver mere tryghed til hvalpen, kan det foretrækkes, men altså et rummeligt bur.

 

Der kan ikke laves mere generelle regler, for hundene er jo virkelig forskellige på dette punkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt klart, jeg tror ikke der findes mange mennesker med hund berner-størrelse, der vil have et bur i tilpas størrelse inden for huset fire vægge! :lol:

 

Jeg er generel og meget firkantet i min holdning og det kan du nok takke min uddannelse + amerikanerne for - jeg håber ikke at se de tilstande herhjemme. Men som jeg også skrev: Jeg kan se at brugen af bure kan være en fordel for hunden i visse scenarier. Jeg orker ikke at uddybe dem, da det er afhængigt af så meget. Men jeg holder fast i, at buret som udgangspunkt ikke er den bedste løsning. I mine øjne har ethvert dyr ret til muligheden for at flytte sig og vælge en anden soveplads, at flygte og at kunne forrette sit nødtørft, hvis man skulle blive så trængende, uden resultatet er, at man er nød til at sove i det...

 

Jeg er 100% enig!

Og jeg undrer mig lidt over, at flere og flere hundeejere ser et bur som et "must have" - samtidig med, at man i zoologiske haver arbejder målrettet på at gøre følelsen af at være fanget/spærret inde mindre og mindre for at varetage dyrenes tarv :hmm:

 

For mig kunne en hvalpegård være en god løsning i starten, og et bur i bilen er fint af hensyn til sikkerheden, men ellers ser jeg ingen grund til at spærre en hund inde i et bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke meget bur, men det hænger jo sammen med at jeg/vi næsten altid er hjemme og at hundene er i hunderum og løbegård om natten og 2-3 timer om dagen ifbm. fodring.

 

I den ligning er du nødt til at have med, at der i trådstarters beretning kun figurerer en hund og at der derfor ikke er voksne hunde, som giver naturlig tryghed

Der er forskel på hund og flere hunde sammen, når vi taler om isolation fra hundenes mennesker.

 

Boede jeg i lejlighed eller et sted hvor jeg ikke havde hunderum og løbegård, ville jeg nok indrette et hjørne med gode - ret store bure. Det kan være praktisk i mange situationer.

 

Vel er det da praktisk, men i hvilke situationer tænker du?

Penny har været i bur når hun skulle sove og det er da vældig praktisk, men man mister noget andet ved rutinemæssigt at anvende bur.

I Pennys tilfælde, og jeg har hørt om mange andre hunde med samme "problem", var det, at hun ikke kunne falde til ro og sove udenfor buret, hvilket er meget, meget upraktisk.

Hun lærte det først da jeg undlod at bruge buret.

 

Jeg har været fristet til at putte hende i bur som en beroligende foranstaltning når hun kørte op i vildskab, men jeg kunne ikke få mig selv til det for jeg er også imod bur, ligesom Bernerzaurussen er det, men jeg ved også, at mange hundeejere netop anvender bur som en time out station fordi det ser ud til at virke, hunden falder jo til ro i buret fordi den har erfaret, at der ikke er så meget andet at tage sig til der, mens det der var årsagen til at hunden skulle i bur ikke bliver håndteret..

 

For år tilbage arbejdede jeg nogen tid på en kennel og der oplevede jeg, at tre westier borde, ja BOEDE, i transportkasser. Hundene kunne lige vende sig og det var det.

Hundene kom ud at besørge og røre sig lidt på gårdspladsen måske sammenlagt ½ time pr døågn og når de skulle ind, gik de beredvilligt ind i burene igen. De kendte ikke andet, så at en hund selv går ind i buret når den bliver bedt om det fortæller ikke i sig selv, at hunden er glad for sit bur.

Jeg fik lavet om på det vil jeg skynde mig at tilføje.

 

Så løsninger kan være forskellige efter de forhold man nu har og hundene har så vidt jeg kan vurdere ikke de problemer med at være indespærede, som mennesker ville have.

 

Nogle hunde har endog store problemer med at være indespærrede

Tværtimod, nyder mange hunde den tryghed der er ved "huler".

 

"Huler" kan også være åbne bure, under sofabordet og lignende steder, så at have hunde i bur for tryghedens skyld, mener jeg ikke er relevant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt klart, jeg tror ikke der findes mange mennesker med hund berner-størrelse, der vil have et bur i tilpas størrelse inden for huset fire vægge! :lol:

 

Jeg er generel og meget firkantet i min holdning og det kan du nok takke min uddannelse + amerikanerne for - jeg håber ikke at se de tilstande herhjemme. Men som jeg også skrev: Jeg kan se at brugen af bure kan være en fordel for hunden i visse scenarier. Jeg orker ikke at uddybe dem, da det er afhængigt af så meget. Men jeg holder fast i, at buret som udgangspunkt ikke er den bedste løsning. I mine øjne har ethvert dyr ret til muligheden for at flytte sig og vælge en anden soveplads, at flygte og at kunne forrette sit nødtørft, hvis man skulle blive så trængende, uden resultatet er, at man er nød til at sove i det...

 

Helt enig, vi har kun et bur som sidder fast, og det er i bilen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vel er det da praktisk, men i hvilke situationer tænker du?

 

"Huler" kan også være åbne bure, under sofabordet og lignende steder, så at have hunde i bur for tryghedens skyld, mener jeg ikke er relevant.

 

I en lejlighed, tænker jeg når hunden kommer ind møjbeskidt efter jagt eller gåtur i rigtig mudret vejr, så kan det være rart at den lige ligger en times tid eller to før man børster den og friserer den i gangen, før den indtager resten af lejligheden.

 

Det kan også være når den får kødfulde og lækre ben som de ligger og gnasker i en time eller to

 

Det kan være, hvis der kommer gæster, som man ved ikke rigtig kan styre sig - vil hidse hunden op - eller fodre den - eller gæster som er bange eller bare ubekvemme ved hunde

 

Det kan være når barnebarnet, som kravler rundt eller lige har lært at gå, kommer på besøg og man ikke lige har tid og lyst til at arbejde med barn og hund sammen

 

Der er sikker en række andre situationer, hvor man kortvarrigt vil sikre hundene - eller sikre andre imod hundene

 

Og ja, en hule kan godt være åben. Men jeg har aldrig haft en hund som tog notits af at være lukket inde i et bur. Måske de der har det, har haft dårlige/traumatiske oplevelser?

 

Sammenligner man med at blive send i kurven eller kassen og "bliv der", hvilket jeg aldrig bruger, tror jeg egentlig hundene har lettere ved at være spæret inde. Så skal de ikke udøve selvkontrol, men kan slappe af.

Link til indlæg
Del på andre sites

I en lejlighed, tænker jeg når hunden kommer ind møjbeskidt efter jagt eller gåtur i rigtig mudret vejr, så kan det være rart at den lige ligger en times tid eller to før man børster den og friserer den i gangen, før den indtager resten af lejligheden.

 

Det kan også være når den får kødfulde og lækre ben som de ligger og gnasker i en time eller to

 

Det kan være, hvis der kommer gæster, som man ved ikke rigtig kan styre sig - vil hidse hunden op - eller fodre den - eller gæster som er bange eller bare ubekvemme ved hunde

 

Det kan være når barnebarnet, som kravler rundt eller lige har lært at gå, kommer på besøg og man ikke lige har tid og lyst til at arbejde med barn og hund sammen

 

Der er sikker en række andre situationer, hvor man kortvarrigt vil sikre hundene - eller sikre andre imod hundene

 

Og ja, en hule kan godt være åben. Men jeg har aldrig haft en hund som tog notits af at være lukket inde i et bur. Måske de der har det, har haft dårlige/traumatiske oplevelser?

 

Sammenligner man med at blive send i kurven eller kassen og "bliv der", hvilket jeg aldrig bruger, tror jeg egentlig hundene har lettere ved at være spæret inde. Så skal de ikke udøve selvkontrol, men kan slappe af.

Jeg er helt enig, det er sådan jeg bruger bur ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er 100% enig!

Og jeg undrer mig lidt over, at flere og flere hundeejere ser et bur som et "must have" - samtidig med, at man i zoologiske haver arbejder målrettet på at gøre følelsen af at være fanget/spærret inde mindre og mindre for at varetage dyrenes tarv :hmm:

 

For mig kunne en hvalpegård være en god løsning i starten, og et bur i bilen er fint af hensyn til sikkerheden, men ellers ser jeg ingen grund til at spærre en hund inde i et bur.

 

Der er nu mange situationer, hvor det er utrolig praktisk. Til kurser og konkurrencer (hvor det er en kæmpe fordel, at hunden kan ligge og sove i sit bur, når den ikke er på, så den ikke bliver alt for træt pga. de mange indtryk), når man er sammen med venner, der også har hunde, og hundene får hver deres ben eller lækre tyggeting (når de ligger i hver deres bur, opstår der ingen konflikter over lækkerierne), når man er på ferie med venner med hunde, og hundene skal være alene på hotelværelset, mens man er nede at spise e.l. (så man ikke risikerer, at der opstår konflikter mellem hundene, når man ikke er der), når man er på besøg hos familie med børn, og ens hund ikke bryder sig om børn (her har hunden muligheden for være tryg i sit bur uden at blive kontaktet af børnene, og den får stadig lov til at være med i stedet for at skulle være alene hjemme - en kæmpe fordel, hvis den allerede har været alene flere timer samme dag, mens man var på arbejde)... og helt sikkert flere andre situationer, hvor det er en kæmpe fordel, at hunden har lært, at det et helt ok og trygt og godt at være i sit bur, og at buret er et sted, hvor man slapper af.

 

Min Tyson er en omplaceringshund og havde ikke lært at være i bur, da jeg fik ham. Det har jeg lært ham, og det er fint nok for ham at være i buret, så længe han kan se/høre mig - men er jeg uden for synsvidde, accepterer han det kun lige netop, men sidder og kigger efter, hvornår jeg kommer tilbage. Stadig er jeg dog glad for, at han trods alt kan være i buret, da jeg dermed kan have ham med nogle gange, hvor han ellers skulle have været alene hjemme (og han foretrækker til hver en tid at være med).

 

Lemon lærte jeg det derimod, fra jeg fik hende, og hun er super til at slappe af i sit bur, uanset om jeg er i nærheden eller ej. En KÆMPE fordel i virkelig mange situationer, og det gør også, at det i nogle situationer er langt lettere at have hende med - hvilket i sidste ende giver hende flere oplevelser. Det betød f.eks., at jeg kunne have hende med til en kæmpestor international konkurrence i Stuttgart for nylig - det var på Europas største kæledyrsmesse med et væld af indtryk pga. hunde, mennesker, larm osv. - men fordi hun kunne sove i sit bur, indtil de var hendes tur, var hun frisk og ikke træt i hovedet, da hun skulle i ringen.

 

Lemon var i et stort bur ved siden af min seng, da hun var lille hvalp (da hun blev lidt større fik hun lov til at sove i sengen). Hun var i hvalpegård, når hundene var alene (hvilket jo bare svarer til et stort bur), og da hun var lille, brugte jeg også nogle gange hvalpegården til at hjælpe hende til at huske, at hun var træt, når jeg kunne se, at hun var alt for overtræt. Det var på ingen måde en hindring i forhold til at lære hende selv at finde ro af uden buret/hvalpegården - tvært imod oplevede jeg det som en hjælp til at lære hende det (og det var noget, hun ret hurtigt blev god til). Men der kan selvfølgelig være individuelle forskelle på hvalpe på det område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt klart, jeg tror ikke der findes mange mennesker med hund berner-størrelse, der vil have et bur i tilpas størrelse inden for huset fire vægge! :lol:

 

Jeg er generel og meget firkantet i min holdning og det kan du nok takke min uddannelse + amerikanerne for - jeg håber ikke at se de tilstande herhjemme. Men som jeg også skrev: Jeg kan se at brugen af bure kan være en fordel for hunden i visse scenarier. Jeg orker ikke at uddybe dem, da det er afhængigt af så meget. Men jeg holder fast i, at buret som udgangspunkt ikke er den bedste løsning. I mine øjne har ethvert dyr ret til muligheden for at flytte sig og vælge en anden soveplads, at flygte og at kunne forrette sit nødtørft, hvis man skulle blive så trængende, uden resultatet er, at man er nød til at sove i det...

 

Men til små hunde kan man jo sagtens have bure som giver plads til at skide i et hjørne og sove i et andet, at have vand og mad også om nødvendigt.

Man kan også flytte sig og finde andre sovepladser - endda også have forskelligt underlag om det ønskes. Jeg har set et bur med hylde så Toy pudlen kunne hoppe op op og sove 30-40 cm over gulvet i burdet.

Mulighed for at flygte har ikke ret mange hunde i virkeligheden. Hvis din hund er alene hjemme og der opstår en situation (Støj, uro udenfor, røg og brand inde) kan den ikke gøre andet end at krybe sammen i et hjørne af huset.

 

Man må tilpasse sig hundenes behov. Et rum på 20 kvm svarer for en Toy pudel til et hus på 200 kvm for en Ulvehund:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er 100% enig!

Og jeg undrer mig lidt over, at flere og flere hundeejere ser et bur som et "must have" - samtidig med, at man i zoologiske haver arbejder målrettet på at gøre følelsen af at være fanget/spærret inde mindre og mindre for at varetage dyrenes tarv :hmm:

 

For mig kunne en hvalpegård være en god løsning i starten, og et bur i bilen er fint af hensyn til sikkerheden, men ellers ser jeg ingen grund til at spærre en hund inde i et bur.

Et bur er da et "must have" for mig?

 

Det er et trygt sted for mine hunde og et sted, hvor de kan få en pause og lade op når vi er afsted til konkurrencer, kursus, udstilling mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det fordi du principielt er imod bure eller for bure er rigtig upraktiske til større hunde?

 

 

Jeg er nok imod bure, men i bilen er det et must, de har faktisk begge trænet at være i bur i stuen inden de skulle i bur i bilen. Men det er nok størrelsen der gør jeg er imod. Får jeg på et tidspunkt en lille hund så kan jeg ikke nu sige jeg ikke vil bruge bur. Vi har bare aldrig haft vores hunde i bur hverken når vi er hjemme eller når de er alene hjemme.

Men skal jeg svare her og nu og med de hunde jeg har nu så er jeg imod ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok imod bure, men i bilen er det et must, de har faktisk begge trænet at være i bur i stuen inden de skulle i bur i bilen. Men det er nok størrelsen der gør jeg er imod. Får jeg på et tidspunkt en lille hund så kan jeg ikke nu sige jeg ikke vil bruge bur. Vi har bare aldrig haft vores hunde i bur hverken når vi er hjemme eller når de er alene hjemme.

Men skal jeg svare her og nu og med de hunde jeg har nu så er jeg imod ;-)

 

Jeg har, som tidligere sagt, heller ikke brugt bure undtagen i bilen. Jeg har simpelthen intet at bruge det til, men jeg kan da sagtens se anvendeligheden for andre menneske med mindre hunde, hunde i lejligheder, i små huse og ikke mindst tror jeg stadig det er betydelig rarere for hundene at ligge i et lukket bur fx mens de gnaver ben endcdercercat skulle blive i en kurv, på et tæppe eller lignende hvir hunden skal udøve en vis selvkontrol ( men det kan jo være fin træning).

 

Jeg kunnecsagtenscse mig selv bruge bure mere, hvis jeg havde mere begrænsede forhold mht bolig og udenomsplads

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er 100% enig!

Og jeg undrer mig lidt over, at flere og flere hundeejere ser et bur som et "must have" - samtidig med, at man i zoologiske haver arbejder målrettet på at gøre følelsen af at være fanget/spærret inde mindre og mindre for at varetage dyrenes tarv :hmm:

 

For mig kunne en hvalpegård være en god løsning i starten, og et bur i bilen er fint af hensyn til sikkerheden, men ellers ser jeg ingen grund til at spærre en hund inde i et bur.

 

Se, det var faktisk et scenarie jeg brugge for nylig, da en bekendt fortalte mig, at hun ville bruge bur til alene hjemmetræning... "Jeg kan lige se overskrifterne for mig, hvis vi begyndte at spærre tigrene inde i bure natten over, fordi vi ikke var der til at holde øje med dem."

 

Typisk lukkes de kun inde i deres indendørs anlæg, hvis det blæser kraftigt med risiko for væltede træer = farerisiko for både mennesker og dyr. Og deres indendørs anlæg kan ikke just sammenlignes med noget som helst hundebur :lol:

 

Men til små hunde kan man jo sagtens have bure som giver plads til at skide i et hjørne og sove i et andet, at have vand og mad også om nødvendigt.

Man kan også flytte sig og finde andre sovepladser - endda også have forskelligt underlag om det ønskes. Jeg har set et bur med hylde så Toy pudlen kunne hoppe op op og sove 30-40 cm over gulvet i burdet.

Mulighed for at flygte har ikke ret mange hunde i virkeligheden. Hvis din hund er alene hjemme og der opstår en situation (Støj, uro udenfor, røg og brand inde) kan den ikke gøre andet end at krybe sammen i et hjørne af huset.

 

Man må tilpasse sig hundenes behov. Et rum på 20 kvm svarer for en Toy pudel til et hus på 200 kvm for en Ulvehund:shock:

 

Tjah, en chihuahua i det bur jeg købte engang til udstillingsbrug til når jeg ikke kunne holde linen selv (toiletbesøg fx) og ikke havde adgang til mennesker, jeg havde tillid til (pest eller influenza :lol: Giv linen til en person, der bruger metoder, der er er imod dine principper eller put den kortvarigt i bur, mens du er væk? Bruger dog aldrig buret, kom frem til, at der nok forhåbentligt altid var nogen tilstede jeg havde tilpas tillid til), det kunne måske/næsten være ok. Men jeg tror faktisk ikke den chihuahua ville have trivedes i buret, hvis den havde lavet enten nr. 1 eller 2 i den ene ende. Når jeg tænker på, hvor lang væk Møffe vil fra sin egen lort. Og mig bekendt findes de ikke større?

Hunden skal i hvert fald ikke være meget større end en chihuahau, førend buret faktisk kunne udøve problemer. Og igen vil jeg ikke finde det ok i længere tidsperioder.

 

Angående flugt, så er det selvfølgelig afhængigt af husets/lejlighedens størrelse, men skulle Møffe blive forskrækket over noget i vores hus, så kan han fandme godt flygte i en rigtig god grad! Men sådan kan vi jo altid sætte det op - ikke desto mindre er muligheden for, at hunden kan flygte svært begrænset (faktisk ikke-eksisterende) i et bur uanset din lejligheds eller hus' størrelse, for i buret er der INGEN mulighed. Til gengæld kan din hund gøre voldsom skade på sig selv i forsøget på at komme ud gennem tremmerne. I de fleste lejligheder/huse kan din hund vel i hvert fald flygte 10-15 meter. And that's the point - selvfølgelig kan vi ikke tilbyde hunden muligheden at flygte langt væk fra det, der forskækker den, det ville gå imod dansk lovgivning, da vi skal holde hunden på matriklen (og sund fornuft, da vi ville udsætte hunden for fare). Men vi kan i det mindste gøre, hvad vi kan og ikke afgrænse hunden mere end højst nødvendigt imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine er vant til bur, og kan være i det når det er påkrævet, dvs. Bella til konkurrencer og Dorit i bilen. Jeg synes det er praktisk at de kan holde det ud i kortere tid.

 

Jeg har kun brugt bur til én hund - en jeg passede. Han ville gerne sove i soveværelset (plus han lettede ben i huset når vi ikke holdt øje), og vores trappe til førstesalen er åben. Så han lå i Bellas bur om natten. Det var indrettet med forskellige tæpper og puder, og hvis han fik det varmt eller koldt, kunne han flytte sig i buret. Det er et bur på 120x80, og hunden veje 7-8 kg:-) Det havde jeg ingen kvaler med, for han havde rigeligt med plads!

 

Når engang vi flytter og får et stort hundebryggers, er planen faktisk også at hundene skal have hver et bur derude, hvor de lige kan tørre lidt efter ture eller spise ben.

 

Jeg ville dog aldrig bruge bur i timevis, med mindre det er nødvendigt (hunden skal holdes i ro eller er til konkurrence hvor bilen er for langt væk).

 

Jeg læste en artikel om hundes behov når de sover, og her var resultatet, at hunde bør have mindst 3 egnede steder at flytte sig mellem om natten. Og det er svært i et bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui elsker at ligge i sit bur i bilen - hun var vant t bur da vi fik hende

 

I weekenden da vi var på campingplads var hun i snor udenfor værelset på et tidspunkt mens jeg gjorde rent men hun slappede mere af da hun kom i bur.

 

Vi bruger det også når hun er med på hotel men altid i korte perioder (når vi spiser morgenmad)

 

Da hun sidst var på ferie hos @Alfen fik hun det også med ind i boksen men hun ville hellere ligge i pensionens kurv - det undrede mig egentlig at hun fravalgte det hjemlige

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Når engang vi flytter og får et stort hundebryggers, er planen faktisk også at hundene skal have hver et bur derude, hvor de lige kan tørre lidt efter ture eller spise ben.

 

 

 

Jeg læste en artikel om hundes behov når de sover, og her var resultatet, at hunde bør have mindst 3 egnede steder at flytte sig mellem om natten. Og det er svært i et bur.

 

Hundebryggers. Gog ide. Jeg har brugt oceaner af tid på at spekulere på hvordan jeg optimalt ville indrette mig med mine hunde, hvis jeg skulle bygge nyt og ikke tænke på at huset skulle kunne holde sammen på pengene - altså hvordan jeg ville gøre det optimalt ifht mit og hundenes behov. Det er en spændende øvelse, hvor man virkelig må prøve at forstå hvad hundene faktisk ville foretrække, hvis de selv kunne bestemme. Vil de ligge foran brændeovnen eller i åben shelter? Og mange andre ting.

 

Og det fører til det andet statement, nemlig at hunde om natten har brug for at kunne flytte sig at vælge imellem 3 sovesteder. Jeg har med mellemrum haft kamera på hunderummet (ifbm hvalpe og tiden efter) og der har så stået 2 lukkede kasser med indgangshul samt den åbne hvalpekasse og så har jeg for forsøgets skyld sat en hundeseng - sådan en form-skumgummi-med betræk-ting i et hjørne.

 

Det har været om sommeren, hvor der typisk er 18-20 grader i rummet. Jeg kan konstatere at hundene altid går i de lukkede kasser med indgangshul og bliver der til de om morgemen forstyrres/vågner - så går de lidt ud i løbegården og tilbage og sover videre. Kun hvis jeg er oppe før kl ca 6.00, når de ikke at tage denne runde og checke udenfor. De bruger aldrig den åbne kasse og aldrig hundesengen - selvom det jo faktisk er præcis den de bruger om dagen inde i huset, hvor vi har 4 af den slags. Om det blot er vanens magt ved jeg ikke. Og om det forholder sig anderledes når det er koldere (fx at de sover sammen) ved jeg ikke rigtigt, men jeg tror de sover sammen engang imellem. Det gjorde Bonnie og mille i hvert fald.

 

Jeg har overvejet at købe - eller bare låne et godt hundehus og sætte i løbegården, bare for at se om de ville foretrække det for hunderummet, men aldrig kommet videre med ideen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler mig nu slet ikke ond i min brug af bure, men al respekt for andres mening også. Alt i alt har mine hunde temmelig lidt alenetid, i forhold til de fleste hunde i almindelige hjem. Jeg synes godt man kan opveje nogle ting mod nogle andre. I den ideelle verden var vi jo alle millionærer, som kunne gå hjemme hver dag, og aldrig skulle arbejde eller efterlade vores hunde. Men sådan er verden jo ikke skruet sammen for de fleste mennesker. Mine hunde får en masse oplevelser som mange andre hunde aldrig får, jeg synes ikke man kan sige at der kun er EN rigtig måde at gøre ting på.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er hunde nødt til at lære at tolerere et vis ubehag og herunder begrænsning, håndtering, blive løftet på dyrlægebord, få kigget ører, klippet negle, snor, bur, dør, at folk bøjer sig over dem og klapper dem midt på hovedet. Og alt dette kan en hund fint lære på en positiv måde. Problemerne opstår hvis hunden ikke lærer det eller presses ud i det - en hund kan lære at opfatte en potentiel ubehagelig situation som behagelig eller som noget man tolerere. Dette er et vigtigt arbejdspunkt for alle mine hunde. Indlært korrekt er der intet odiøst i det - så er det bare endnu en ting man træner og lærer gradvist

 

Da jeg fik Aslan rystede hele buret. I dag ligger han og sover i det i bilen. Tager jeg det ud, så er det hans "helle". Jeg træner det bevidst i mange miljøer. Senest kunne man se os stå på en tankstations p-plads med ham i bur ved siden af bilen. Hunden ligger ned, rolig, mens jeg belønner roen og gradvis øger varigheden. Det er klart, at det ikke er på tankstationen man skal starte :)

 

Som en del af den positive bølge inden for hundesport oplever jeg, at nogle folk mener, at de skal beskytte deres hund mod alt ubehageligt. Det mener jeg ikke man kan. Ergo må de lære at tolerere disse ting. Jeg har aldrig oplevet det som ubehageligt for hundene at lære - bare måden det indlæres er korrekt for den enkelte hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...