Hop til indhold

Hvad ville du gøre?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Ville din holdning/analyse af Pixie være den samme, hvis det var din hund som var blevet bidt/overfaldet?

Ja selvfølgelig. Jeg har trænet sammen med en hund som hadede alle andre og hende og min gamle hund endte da også i et mindre slagsmål, hvor det var min der blev hullet. Jeg kunne ikke drømme om at anmelde hende - hun kendte sin hunds problemer, her var ingen af os bare opmærksomme nok.

 

Jeg ville kun anmelde en hund, hvis jeg vidste den var direkte agressiv og ejeren var fløjtende ligeglad. Jeg kunne aldrig drømme om at melde en hund der én gang bider min - der er så mange ukendte faktorer jeg ikke kender til...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja selvfølgelig. Jeg har trænet sammen med en hund som hadede alle andre og hende og min gamle hund endte da også i et mindre slagsmål, hvor det var min der blev hullet. Jeg kunne ikke drømme om at anmelde hende - hun kendte sin hunds problemer, her var ingen af os bare opmærksomme nok.

 

Jeg ville kun anmelde en hund, hvis jeg vidste den var direkte agressiv og ejeren var fløjtende ligeglad. Jeg kunne aldrig drømme om at melde en hund der én gang bider min - der er så mange ukendte faktorer jeg ikke kender til...

 

Jeg har anmeldt en hund der bed min, og fik Zeus til at hade andre hunde, vi arbejder stadigvæk på det nu her efter et år, og ja det er som ikke hundens skyld men den dumme ejer, 6 hunde har denne hund nu været i. Jeg kunne heller ikke drømme om at melde en anden hund som her sidste gang hvor Zeus blev bidt pga en dame med hund i flexline. Det var rigtig træls men et uheld tror jeg.

Og mht til jeg skriver aflivning hvis mine hunde bider et menneske, så kommer det helt an på situationen, altså det skal ske gentagne gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Zazu blev også overfaldet som hvalp - hun blev ikke bidt, men jagtet rundt i adskillige minutter, mens hun skreg. Dét satte om noget dybe ar i sjælen på hende. Hun gøede og var udfarende overfor alle hunde efterfølgende, hun var så ræd! Det er noget vi hat trænet længe på og fortsat gør - og jeg vil nok altid skulle være ekstra obs på vores gåture.

 

Jeg har intet at kunne have meldt dem for, Zazu fik ingen huller i sig. Og se hvor stor skade der skete alligevel!

 

Jeg er absolut ikke for at anmelde alt og alle, der er så mange ukendte faktorer i det hele, når en hund vælger at bide. Som sagt var det en hund jeg viste var direkte aggressiv, og ejeren var hamrende ligeglad, så ville jeg melde det, men ellers ikke. Og en hund kan jo stadig lave stor psykisk skade, selvom den ikke bider hul - og det kan man alligevel ikke melde for.

 

Selvom jeg har set min hund blive mega skræmt af en anden hund, så føler jeg ikke trang til at råbe afliv! Jeg tager mine forholdsregler, og passer på min hund - men at melde bid på et så ringe grundlag, som at ens egen hund er blevet bidt af en anden én gang, det synes jeg ikke er berettiget. Hunde er nu engang dyr og bid kan altså forekomme, uden hunden behøver bliver udråbt til hverken aggressiv eller utilregnelig.

 

Vores hamster har også bidt mig i fingeren et par gange, han lever fortsat i bedste velgående - og det samme gør den hest der bed mig i røven engang :blink:

 

Men fordi så mange anmelder idag, så er jeg også den første til at fortælle børn MEGET kraftigt at de overhovedet ikke skal komme over til vores hunde - tænk sig om de fik lavet et eller andet hvor Zazu måske markerede. Hvem betaler prisen? Det gør min hund øjeblikkeligt. Hånden på hjertet, ja så er jeg ærlig talt ret nervøs for den måde loven er på og så mange der mister livet på den bekostning. Det betyder også at små børn ikke er velkomne herhjemme, jeg vil simpelthen ikke risikere noget. Jeg lader vores hunde snakke med søde børn, og som gider stopfodre dem med godbidder, og hvor jeg kan have øjnene på HELE tiden, men jeg tør simpelthen ikke herhjemme. Jeg skal sgu ikke risikere at miste en hund, fordi et barn synes det er ok at prikke en finger i øjet eller rykke i halen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan en hund der kan angribe - eller løbe væk - det er helt som vinden blæser, hvordan han reagerer i nuet, hvis han presses. Det koster mange timers målrettet arbejde, en solid sele og konstant skannen af omgivelserne for at beskytte andre. Gradvis bliver det bedre, men om man kan stole helt på sådan en hund med en usikkerhed mener jeg ikke. Jeg kan se andre i tråden har det på samme måde. Man kan forebygge og træne. Og være til stede omkring sin hund. Og alligevel, så kan det ske, at hunden reagerer. Og er man ikke den opgave voksen skal man ikke have sådan en hund. Har man en, må man blive voksen nok eller finde en anden løsning. Det dur ikke at lade stå til, tage snoren af hist og pist og gå og snakke i mobil og smile til TV mens hunden går rundt og er en tikkende bombe. Selv med alle mine forholdsregler og træning er det lykkes min hund at angribe andre - det tager et lillebitte splitsekund med uopmærksomhed. Kan en ny ejer give Pixie dette som hunden kræver, så fortjener hunden en chance til, da den lider af det man kan kalde "dårligt ejerskab" i mine øjne. Hvorfor hun overhovedet skulle have en hund forstår jeg slet ikke. Det var dømt til at gå rivende galt fra start.

 

Ingen af os kender iøvrigt vores hunds bidehæmning før den har bidt eller ikke bidt i en presset situation. Min gode gamle Hugo bed en gang en mand, fordi han krammede ham midt på gaden. Jeg sagde til ham, at det der er en erfaring - en anden gang spørger du ejeren før du krammer en fremmed hund midt i en by. Ja sagde han helt rystet. Jeg spurgte så om det var alvorligt, hvorefter vi så på det sammen. Han havde ikke bidt dybt men lille hul. Manden og jeg skiltes i god stemning. Heldigvis kan man godt snakke med nogle folk. Aslan stak også af fra mig og væltede en gammel dame ind i en hæk og holdt hende fast der, indtil jeg nåede derover. Hende fik jeg også en god snak med. Der var ingen synlige skader. Det er klart, at Hugos reaktion var normal, mens Aslans var temmelig alarmerende. Siden gik jeg i gang med at rette den del total op ved hunden - hvilket er lykkedes, men vi kan ikke stole 100 % på ham pga hans usikkerhed. Forhåbentlig kommer det med tiden. I hvert tilfælde bliver det hele tiden mindre og mindre, og nu kan der gå lang tid mellem at vi ser den tavse truen. Men har man sagt a må man også sige b - vil man eje sådan en hund som Pixie må man vide hvad det kræver. Ellers ender hunden med at øve sig på en total uønsket adfærd. Jeg kender ikke udsendelsen ret godt, men jeg har set hundene deri - og jeg nægter at tro, at det er første gang Pixie har bidt eller vist tegn på at kunne bide

 

Hver eneste gang Aslan hilser på et menneske ser jeg til. Nogle dage går han stirrende frem med sænket hoved, andre dage kaster han sig i favnen på folk. De fleste kan slet ikke læse hunden. De dage han går frem med sænket hoved kalder jeg ham væk før han når derhen. Så finder han sammen med mig styrken til at hilse eller lade være. Og folk tænker nok, at jeg er sådan en dum ejer, der kalder lige i det min hund skulle til at igennem en kæmpe nussetur - men det lever jeg fint med. Han viser utallige advarsler før han snapper, men folk kan simpelthen ikke se dem. Den der tavse truen giver mig kuldegys - jeg forstår ikke folk ikke kan se det, men det kan de altså ikke. Det er derfor min opgave, som jeg gerne tager for ellers havde jeg ikke taget den hund i første omgang. En situation ala den som med Pixie kunne aldrig finde sted her. Jeg håber Pixie nu får en ejer, der kan give hunden det, som den skulle have haft fra start. Det er en meget ulykkelig situation synes jeg, at tingene får lov at komme derud for en hund. Sikke bange hunden må have været. Overladt helt til sig selv, fyldt med stress, understimuleret og i mørke foran en fremmed - og med en total ustabil base af en ejer bag sig.... Jeg forstår Pixie. Men det gør ikke adfærden ok. Derfor skal der arbejdes massivt med den hund, skal den nu have en chance

 

Som ejer signalerer man en masse til sin hund med sin adfærd. Hvor var Pixies trygge og stabile base? Det var dømt til at gå galt, og det gjorde det så - desværre for hunden og for den der blev angrebet. Hvor er det bare uansvarligt og en skam :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår somme tider slet ikke folks måde at tænke hund på. På den ene side skriger man: fuld kontrol eller line på, uden at skele til hvad det gør ved hundens livskvalitet,.. kun af hensyntagen til, at der kan være mennesker der ikke bryder sig om hunde. På den anden side virker det som om, noget så simpelt og så sikkert som mundkurven aldrig er blevet opfundet. Hvad er det der gør den så fy fy-agtig, når man ellers tænker på hvad det kan resultere i, hvis det bare er op til ejerens evner at undgå situationer der kan udløse bid?. Ja, enten laver du en hundenapning og gemmer hunden hos fremmede mennesker, ellers afliver du hunden hvis det viser sig at den har en vævefejl i kysen (hvem der så kan være sikker på det,... trods alt ved vi jo ikke hvad hunde tænker). Men en mundkurv?,.. nej, det er sgu for inhumant. Det synes jeg er lidt mærkeligt. :lol:

 

Og så en lille sidebemærkning, jeg godt er klar over at jeg måske vil få hug over. Men hvis jeg var på besøg hos en hund der nappede mig så det gav blå mærker, i en situation hvor jeg ikke overskred hvad man kan kalde almindelige grænser men f.eks. kom til at skubbe til den i sofaen, mens den sov, eller ikke gad lege mere med den,... uuh, det ville ikke ende godt. Jeg ville blive så flyforbandet at jeg ville glemme at det ikke var min hund som jeg stod for opdragelsen af. Det forstår jeg simpelthen ikke at man kan finde sig i at ens hund kan finde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår somme tider slet ikke folks måde at tænke hund på. På den ene side skriger man: fuld kontrol eller line på, uden at skele til hvad det gør ved hundens livskvalitet,.. kun af hensyntagen til, at der kan være mennesker der ikke bryder sig om hunde. På den anden side virker det som om, noget så simpelt og så sikkert som mundkurven aldrig er blevet opfundet. Hvad er det der gør den så fy fy-agtig, når man ellers tænker på hvad det kan resultere i, hvis det bare er op til ejerens evner at undgå situationer der kan udløse bid?. Ja, enten laver du en hundenapning og gemmer hunden hos fremmede mennesker, ellers afliver du hunden hvis det viser sig at den har en vævefejl i kysen (hvem der så kan være sikker på det,... trods alt ved vi jo ikke hvad hunde tænker). Men en mundkurv?,.. nej, det er sgu for inhumant. Det synes jeg er lidt mærkeligt. :lol:

 

Og så en lille sidebemærkning, jeg godt er klar over at jeg måske vil få hug over. Men hvis jeg var på besøg hos en hund der nappede mig så det gav blå mærker, i en situation hvor jeg ikke overskred hvad man kan kalde almindelige grænser men f.eks. kom til at skubbe til den i sofaen, mens den sov, eller ikke gad lege mere med den,... uuh, det ville ikke ende godt. Jeg ville blive så flyforbandet at jeg ville glemme at det ikke var min hund som jeg stod for opdragelsen af. Det forstår jeg simpelthen ikke at man kan finde sig i at ens hund kan finde på.

Øj hvor er jeg da skide glad over at du aldrig kommer til at besøge mig;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øj hvor er jeg da skide glad over at du aldrig kommer til at besøge mig;)

Ja det tænkte jeg også. Hvis folk kom til at skubbe til Zazu mens hun lå og sov i sofaen, og hun skulle finde på at markere (det tror jeg nu ikke i sådan en situation, men hvis nu) og de så begyndte at skælde ud på hende - så ryger de direkte ud på røv og albuer og kommer aldrig til at sætte en fod i mit hjem igen! Folk får altid besked på at de skal lade hundene være, og særligt Zazu, så hvis ikke de kan respektere det, så er det ikke folk jeg gider have i mit hjem. Og at lade dem være, betyder også at man ikke sætter sig så tæt på en sovende hund, at man skubber til den.

 

EDIT. i den situation hvor Zazu markerede/bed på et ben, skete det på vedkommendes grund og udenfor - og han var på ingen måder truende overfor hende, hun opfattede det bare sådan, men kunne til enhver tid have trukket sig. Der råbte han kort højt af hende, og dét var helt i orden selvfølgelig og det fik hende til at trække sig med det samme :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår somme tider slet ikke folks måde at tænke hund på. På den ene side skriger man: fuld kontrol eller line på, uden at skele til hvad det gør ved hundens livskvalitet,.. kun af hensyntagen til, at der kan være mennesker der ikke bryder sig om hunde. På den anden side virker det som om, noget så simpelt og så sikkert som mundkurven aldrig er blevet opfundet. Hvad er det der gør den så fy fy-agtig, når man ellers tænker på hvad det kan resultere i, hvis det bare er op til ejerens evner at undgå situationer der kan udløse bid?. Ja, enten laver du en hundenapning og gemmer hunden hos fremmede mennesker, ellers afliver du hunden hvis det viser sig at den har en vævefejl i kysen (hvem der så kan være sikker på det,... trods alt ved vi jo ikke hvad hunde tænker). Men en mundkurv?,.. nej, det er sgu for inhumant. Det synes jeg er lidt mærkeligt. :lol:

 

Og så en lille sidebemærkning, jeg godt er klar over at jeg måske vil få hug over. Men hvis jeg var på besøg hos en hund der nappede mig så det gav blå mærker, i en situation hvor jeg ikke overskred hvad man kan kalde almindelige grænser men f.eks. kom til at skubbe til den i sofaen, mens den sov, eller ikke gad lege mere med den,... uuh, det ville ikke ende godt. Jeg ville blive så flyforbandet at jeg ville glemme at det ikke var min hund som jeg stod for opdragelsen af. Det forstår jeg simpelthen ikke at man kan finde sig i at ens hund kan finde på.

 

Hvis en greb min hund, ville det ikke ende godt kan du tro - dog var det i dette tilfælde ejeren man skulle holde sig langt væk fra.

 

Jeg forstår ikke dit indlæg med mundkurv? Og kontrol? Kan du uddybe? Jeg har intet problem med mundkurv overhovedet fx bare det indlæres korrekt. Anvender det af og til ved hunde og overvejede det også ved Aslan i starten. Her er vi bare nået så langt med træning, at det ikke længere er nødvendigt, men den dag jeg slipper ham med en sund løs hund i aftale med en ejer kunne vi overveje det igen. Så jeg forstår nok bare ikke rigtig indlægget? Især ikke det med hundens livskvalitet og line osv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tænkte jeg også. Hvis folk kom til at skubbe til Zazu mens hun lå og sov i sofaen, og hun skulle finde på at markere (det tror jeg nu ikke i sådan en situation, men hvis nu) og de så begyndte at skælde ud på hende - så ryger de direkte ud på røv og albuer og kommer aldrig til at sætte en fod i mit hjem igen! Folk får altid besked på at de skal lade hundene være, og særligt Zazu, så hvis ikke de kan respektere det, så er det ikke folk jeg gider have i mit hjem. Og at lade dem være, betyder også at man ikke sætter sig så tæt på en sovende hund, at man skubber til den.

 

EDIT. i den situation hvor Zazu markerede/bed på et ben, skete det på vedkommendes grund og udenfor - og han var på ingen måder truende overfor hende, hun opfattede det bare sådan, men kunne til enhver tid have trukket sig. Der råbte han kort højt af hende, og dét var helt i orden selvfølgelig og det fik hende til at trække sig med det samme :5up:

 

helt enig - jeg har dog heller aldrig oplevet at det overhovedet blev nødvendigt - når folk kommer her, så er de jo ok fra mig ved han, og Aslan sidder og nusser med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tænkte jeg også. Hvis folk kom til at skubbe til Zazu mens hun lå og sov i sofaen, og hun skulle finde på at markere (det tror jeg nu ikke i sådan en situation, men hvis nu) og de så begyndte at skælde ud på hende - så ryger de direkte ud på røv og albuer og kommer aldrig til at sætte en fod i mit hjem igen! Folk får altid besked på at de skal lade hundene være, og særligt Zazu, så hvis ikke de kan respektere det, så er det ikke folk jeg gider have i mit hjem. Og at lade dem være, betyder også at man ikke sætter sig så tæt på en sovende hund, at man skubber til den.

Hvis man er gjort bekendt med at hunden har visse issues, så er sagen vel også anderledes. Nogle af trådens kommentarer fik mig bare til at tænke på en af mine veninder der har nogle meget store hunde som hun synes at det er helt okay, "giver pote" til gæster, så man har lange røde (senere bliver de blå) striber op og ned ad både arme og ben når man går derfra. Og nogle hundeejere virker virkelig til at tænke at deres hunde ikke kan lave noget forkert og at andre mennesker bare stilletiende skal lægge krop til. Jeg ser det andre steder også, hvor folk f.eks. synes det er hvad der sker når deres hund pløjer igennem en forsamling menneskeben, hvis den leger.

 

Jeg tænker bare om det er rimeligt at invitere gæster indenfor hvis hunden kan finde på at bide så det giver blå mærker?. Jeg synes det ikke og det ville helt klart være noget jeg ville arbejde med, i stedet for at blive tosset på et menneske der bare reagerer som det vel kan siges at være naturligt. Kom jeg f.eks. i et hjem med små børn og ungen stak en finger i øjet på mig for at få opmærksomhed, ville jeg nok heller ikke kunne lade være med at tale med lidt store bogstaver. Sådan noget må man sgu opdrage sine unger og dyr til, hvis man vil udsætte andre for dem, synes jeg.

 

Jeg har aldrig behøvet tage sådanne forholdsregler når jeg har haft gæster, men ville da egentlig synes det var ret underligt hvis en gæst ikke reagerede hvis hunden bed ham/ hende, fordi den ikke tolererede almindelig menneskeadfærd (hvilket det i min bog er, at kunne komme til at skubbe lidt til en sovende hund i sofaen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en greb min hund, ville det ikke ende godt kan du tro - dog var det i dette tilfælde ejeren man skulle holde sig langt væk fra.

Jeg kan forstå at folk får billedet af at jeg mindst ville tæske deres hund hvis den markerede over at blive vækket ved at blive kastet ned på gulvet. Fred være med det, det er vel kun for at fjerne fokus på det jeg skriver, tænker jeg.

 

Jeg forstår ikke dit indlæg med mundkurv? Og kontrol? Kan du uddybe? Jeg har intet problem med mundkurv overhovedet fx bare det indlæres korrekt. Anvender det af og til ved hunde og overvejede det også ved Aslan i starten. Her er vi bare nået så langt med træning, at det ikke længere er nødvendigt, men den dag jeg slipper ham med en sund løs hund i aftale med en ejer kunne vi overveje det igen. Så jeg forstår nok bare ikke rigtig indlægget? Især ikke det med hundens livskvalitet og line osv?

Undskyld, jeg er nok heller ikke særlig god til at forklare det. Jeg tænker bare hvor nemt det er at forhindre at hunde kommer til at bide andre, ved at vænne dem til at have mundkurv på. Men det synes folk er synd, hvilket jeg ikke helt forstår når den generelle opfattelse er at hunde fint kan føres under 100% kontrol hele tiden eller have en kort line på,.. af hensyn til hvis nogle er utrygge ved hunde (det er altid det argument folk anvender herinde) uden at det er synd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er gjort bekendt med at hunden har visse issues, så er sagen vel også anderledes. Nogle af trådens kommentarer fik mig bare til at tænke på en af mine veninder der har nogle meget store hunde som hun synes at det er helt okay, "giver pote" til gæster, så man har lange røde (senere bliver de blå) striber op og ned ad både arme og ben når man går derfra. Og nogle hundeejere virker virkelig til at tænke at deres hunde ikke kan lave noget forkert og at andre mennesker bare stilletiende skal lægge krop til. Jeg ser det andre steder også, hvor folk f.eks. synes det er hvad der sker når deres hund pløjer igennem en forsamling menneskeben, hvis den leger.

 

Jeg tænker bare om det er rimeligt at invitere gæster indenfor hvis hunden kan finde på at bide så det giver blå mærker?. Jeg synes det ikke og det ville helt klart være noget jeg ville arbejde med, i stedet for at blive tosset på et menneske der bare reagerer som det vel kan siges at være naturligt. Kom jeg f.eks. i et hjem med små børn og ungen stak en finger i øjet på mig for at få opmærksomhed, ville jeg nok heller ikke kunne lade være med at tale med lidt store bogstaver. Sådan noget må man sgu opdrage sine unger og dyr til, hvis man vil udsætte andre for dem, synes jeg.

 

Jeg har aldrig behøvet tage sådanne forholdsregler når jeg har haft gæster, men ville da egentlig synes det var ret underligt hvis en gæst ikke reagerede hvis hunden bed ham/ hende, fordi den ikke tolererede almindelig menneskeadfærd (hvilket det i min bog er, at kunne komme til at skubbe lidt til en sovende hund i sofaen).

Selvfølgelig informeres folk der kommer i hjemmet - i hvert fald hos os.

 

Jeg mener absolut ikke det er ok at hunde genere gæster - om det så er i leg eller pga en sur hund. Camy vil fx rigtig gerne skrabe på folks ben, fordi hun vil vise en bamse. Min mor synes bare det er hyggeligt, men egentlig kan det godt gøre ret ondt, så hvis hun gør det overfor andre så beder jeg hende stoppe, og hvis de siger det er ok, så siger jeg at de bare skal bede hende fise af, når de ikke gider kradses mere på :lol:

 

Zazu er en hund som ikke gider gæster, men når hun først lige har set dem an, så ligger hun sig for sig selv - i sofaen eller kurven. Og så skal folk lade hende være og det indebære også at de ikke skal sætte sig så tæt på hende, at de kan komme til at skubbe til hende. Ved de andre hunde sker der ingenting, de går bare hvis de ikke gider. Og som sagt tror jeg heller ikke at Zazu ville snappe fordi hun blev skubbet til - men hun ér en hund med stort personal space, og hun har før reageret meget voldsommere end hun gør nu - derfor ønsker jeg også at hun ved, at når hun trækker hen for sig selv, så kan hun også være i fred - helt i fred. Hun er nemlig blevet meget bedre til st kommunikere med flere advarsler end snap som det første - og det ønsker jeg absolut ikke at ødelægge. Og det fungerer som det er. Derfor ville jeg blive rigtig ked af, hvis folk skælder hende ud. Så sig noget til mig, så jeg kan tage mig af det - nok kan hun spille med musklerne, men faktisk er hun en ret blød hund, hvor skældud ikke gavner, og da slet ikke fra en fremmed, som hun i forvejen ikke stoler på. Så selvfølgelig gør jeg det meget klart at Zazu er lidt speciel, og har brug for lidt flere hensyn end de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er trist at hunde skal reagere præcis efter vores hoveder - de ér jo levende og selvstændige væsner og tilmed dyr, som kommunikere anderledes end vi gør. Mener I at hunde med nogle problemer i bagagen, heller ikke må reagere anderledes end helt velfungerende hunde?

 

Jeg er glad for at den adfærdsbehandler vi havde ude, havde et mere large synspunkt. Han sagde at Zazu bliver aldrig en hund der kan kapere hvad mange ville forvente af en hund, hun vil altid kræve ekstra hensyn - men tages disse, så trives hun helt som hun skal og kan få et lige så dejligt liv som alle andre mere "normale" hunde. Som han sagde, så er vi mennesker også forskellig og kan ikke kapere lige meget, reagerer på forskellige måder osv. - og sådan er hunde også, og det synes han også der skal være plads til, så længe man som ejer erkender det og tager de hensyn der skal tages og støtter sin hund/passer på den/tage sine forholdsregler osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg havde en hund som kunne finde på at markere / bide ud efter mine gæster, ja så var den slet ikke i det rum, hvor mine gæster befandt sig - eller den ville så være i bur eller lignende. Og havde jeg en hund som ligefrem har bidt hul i en person/hund, så ville jeg tage mig de forholdsregler, der gjorde at det med 99% sikkerhed aldrig skete igen, fx mundkurv som Ascha har nævnt. Måske er det bare mig, men bliver en smule provokeret over at de undskyldninger der er for de forskellige hundes adfærd og hvordan det lyder til at det er omgivelserne som skal tage hensyn (og bærer ansvaret for hundens reaktion).

 

Duffy er også en hund som skal have hensyn og som er meget speciel med mange ting. Men det betyder ikke, at jeg (og hunden) er frataget al ansvar. Hvis der sker noget, så er det mit ansvar og det skal have en konsekvens af en eller anden grad, hvis jeg ikke har taget de hensyn som der skulle til eller at der alligevel sker noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er trist at hunde skal reagere præcis efter vores hoveder - de ér jo levende og selvstændige væsner og tilmed dyr, som kommunikere anderledes end vi gør. Mener I at hunde med nogle problemer i bagagen, heller ikke må reagere anderledes end helt velfungerende hunde?

 

Jeg er glad for at den adfærdsbehandler vi havde ude, havde et mere large synspunkt. Han sagde at Zazu bliver aldrig en hund der kan kapere hvad mange ville forvente af en hund, hun vil altid kræve ekstra hensyn - men tages disse, så trives hun helt som hun skal og kan få et lige så dejligt liv som alle andre mere "normale" hunde. Som han sagde, så er vi mennesker også forskellig og kan ikke kapere lige meget, reagerer på forskellige måder osv. - og sådan er hunde også, og det synes han også der skal være plads til, så længe man som ejer erkender det og tager de hensyn der skal tages og støtter sin hund/passer på den/tage sine forholdsregler osv.

 

Mine hunde behøver ikke at reagere efter mit hoved - og har alt ret til at vise deres ubehag, utilfredshed med en evt. Situation. Men der er nu engang nogle ting der skal være på en bestemt måde, for at vi kan sameksistere. En af de ting er, at man ikke tager en bid af mennesker blot fordi man synes de er pisseirriterende. Så må man gå sin vej, opsøge mig for hjælp eller højlydt gøre opmærksom på, at der er et problem. Men man må ikke bide! Hvis man har en virkelig, virkelig god grund, kan man evt markere. Men at en gæst rammer dem, mens de sover i sofaen er ikke grund nok for mig. Og det er starthistorien i denne tråd heller ikke.

 

om en hund har "ret" til at opføre sig anderledes, hvis den har bagage med? Jovist, men den må stadig ikke bide uden grund. Det gør vilde hunde heller ikke, heller ikke overfor artsfæller. Selvfølgelig er der altid nuancer, men hvis en hund bider hul (flere gange?) i både en person og denne persons hund, fuldstændigt uprovokeret, så har den altså hæklefejl i kysen efter min mening og bør ikke være. Hvis der alligevel er grund til at den skal være - måske æder den kun fremmede, eller hvad ved jeg? - så må den bære mundkurv når den er udenfor matriklen og hvis der kommer gæster må den enten lukkes væk eller have mundkurv på.

 

og ja, jeg lyder firkantet nu og måske ændrer jeg mening hvis jeg står i situationen en dag, men helt generelt, så må en hund bare ikke bide uden grund i min verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde behøver ikke at reagere efter mit hoved - og har alt ret til at vise deres ubehag, utilfredshed med en evt. Situation. Men der er nu engang nogle ting der skal være på en bestemt måde, for at vi kan sameksistere. En af de ting er, at man ikke tager en bid af mennesker blot fordi man synes de er pisseirriterende. Så må man gå sin vej, opsøge mig for hjælp eller højlydt gøre opmærksom på, at der er et problem. Men man må ikke bide! Hvis man har en virkelig, virkelig god grund, kan man evt markere. Men at en gæst rammer dem, mens de sover i sofaen er ikke grund nok for mig. Og det er starthistorien i denne tråd heller ikke.

 

om en hund har "ret" til at opføre sig anderledes, hvis den har bagage med? Jovist, men den må stadig ikke bide uden grund. Det gør vilde hunde heller ikke, heller ikke overfor artsfæller. Selvfølgelig er der altid nuancer, men hvis en hund bider hul (flere gange?) i både en person og denne persons hund, fuldstændigt uprovokeret, så har den altså hæklefejl i kysen efter min mening og bør ikke være. Hvis der alligevel er grund til at den skal være - måske æder den kun fremmede, eller hvad ved jeg? - så må den bære mundkurv når den er udenfor matriklen og hvis der kommer gæster må den enten lukkes væk eller have mundkurv på.

 

og ja, jeg lyder firkantet nu og måske ændrer jeg mening hvis jeg står i situationen en dag, men helt generelt, så må en hund bare ikke bide uden grund i min verden.

Så enig! Du formår at formulere det som jeg ikke kan....

Link til indlæg
Del på andre sites

problemet er jo at hvad der for dig ikke er en reel grund til at snappe/bide for hunden kan være endda en rigtig god grund;)

hunde er levende væsener de opfører sig ikke altid som vi mennesker gerne vil have;) hos mig ville en hund der direkte gik til angreb være grund til aflivning, men en hund der snapper fordi den føler sig presset, det ville jeg kunne handle på;) jeg kan sørge for at hunden ikke bliver presset ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke jeg ser dårlige undskyldninger eller ansvarsflugt i tråden? Hvor ser I dog det?

 

Jeg synes alle der har skrevet om hunde med bagage og problemer netop fortæller, hvordan de tager det total ansvar og endda arbejder målrettet med det hele tiden. Jeg forstår derfor slet ikke, hvor det kommer fra?

 

Selv er mine hunde 110 % mit ansvar. Det er også derfor jeg nok selv skal opdrage dem. Og mener man der er mangler, så skal man tage det med mig - ikke med min hund, der jo for pokker bare er en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aflive. Har aflivet for mindre.

 

Ret skal være ret. Jeg overvejede at omplacere hende, hvilket jo ville have været i konflikt med loven..

Havde jeg vidst at min venindes far enormt gerne ville have haft hende, havde jeg nok overvejet det grundigt.

 

Så ville hun aldrig være endt i den pressede situation igen, jeg ville kunne se hende jævnligt, og jeg ville vide med sikkerhed at hun aldrig ville ryge videre til et nyt hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke jeg ser dårlige undskyldninger eller ansvarsflugt i tråden? Hvor ser I dog det?

 

Jeg synes alle der har skrevet om hunde med bagage og problemer netop fortæller, hvordan de tager det total ansvar og endda arbejder målrettet med det hele tiden. Jeg forstår derfor slet ikke, hvor det kommer fra?

 

Selv er mine hunde 110 % mit ansvar. Det er også derfor jeg nok selv skal opdrage dem. Og mener man der er mangler, så skal man tage det med mig - ikke med min hund, der jo for pokker bare er en hund.

En løs, fremmed hund kom løbende fra lang pokker i vold hen i hovedet på Taz i dag, da jeg gik tur med ham, og den skulle til at sætte sig i siden på ham... Der kan du dæleme tro, at jeg synes, at det er ok at "opdrage" på andres hunde! Den skal ikke bide/markere på min unghund uden grund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...