Hop til indhold

Hvad ville du gøre?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

En løs, fremmed hund kom løbende fra lang pokker i vold hen i hovedet på Taz i dag, da jeg gik tur med ham, og den skulle til at sætte sig i siden på ham... Der kan du dæleme tro, at jeg synes, at det er ok at "opdrage" på andres hunde! Den skal ikke bide/markere på min unghund uden grund!

I sådan en situation har jeg altså heller ikke et problem med en støvle plantet på sådan en hund. Ellers er jeg rimelig rolig omkring hunde med lidt temperament, men direkte overfald/angreb, der går min grænse nu alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

En løs, fremmed hund kom løbende fra lang pokker i vold hen i hovedet på Taz i dag, da jeg gik tur med ham, og den skulle til at sætte sig i siden på ham... Der kan du dæleme tro, at jeg synes, at det er ok at "opdrage" på andres hunde! Den skal ikke bide/markere på min unghund uden grund!

 

I sådan en situation har jeg altså heller ikke et problem med en støvle plantet på sådan en hund. Ellers er jeg rimelig rolig omkring hunde med lidt temperament, men direkte overfald/angreb, der går min grænse nu alligevel.

Men det er jo også en helt anden situtation, end den hvor man fx får skubbet til en hund der sover, og som bliver forskrækket og snapper - både fordi her er det altså, om man mener det er berettiget eller ej, en selv der har trådt over den pågældende hunds grænse og ejer er i nærheden til at tage over.

 

Kommer der en løs hund hen, som vil fare i flæsket på din, så er det da selvfølgelig fuldstændig ok at både opdrage på hunden og sparke den væk. Jeg havde gjort det samme! Man må jo beskytte sin egen hund.

 

Tror ikke der er nogen herinde der i sådan en situation, ville reagere anderledes :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har punkteret folk et par gange hver... de lever i bedste velgående. Det skal så også siges at de var hvalpe, da de "angreb." :mrgreen: Så er alle ligesom okay med at der må bides, men jeg synes der er en tendens til at alle hunde, der bider (hul) er syge i roen. Jo jo, der er helt sikkert skøre hunde, der bider uden grund, men jeg tror altså at langt de fleste hunde, der bider har en rigtig god grund. Sådan er det i hvert tilfælde i de fleste situationer jeg har hørt om.

Link til indlæg
Del på andre sites

En løs, fremmed hund kom løbende fra lang pokker i vold hen i hovedet på Taz i dag, da jeg gik tur med ham, og den skulle til at sætte sig i siden på ham... Der kan du dæleme tro, at jeg synes, at det er ok at "opdrage" på andres hunde! Den skal ikke bide/markere på min unghund uden grund!

 

At forsvare sin hund mod et angreb og opdrage på andres i eget hjem er for mig ikke sammenligneligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tænkte jeg også. Hvis folk kom til at skubbe til Zazu mens hun lå og sov i sofaen, og hun skulle finde på at markere (det tror jeg nu ikke i sådan en situation, men hvis nu) og de så begyndte at skælde ud på hende - så ryger de direkte ud på røv og albuer og kommer aldrig til at sætte en fod i mit hjem igen! Folk får altid besked på at de skal lade hundene være, og særligt Zazu, så hvis ikke de kan respektere det, så er det ikke folk jeg gider have i mit hjem. Og at lade dem være, betyder også at man ikke sætter sig så tæt på en sovende hund, at man skubber til den.

 

EDIT. i den situation hvor Zazu markerede/bed på et ben, skete det på vedkommendes grund og udenfor - og han var på ingen måder truende overfor hende, hun opfattede det bare sådan, men kunne til enhver tid have trukket sig. Der råbte han kort højt af hende, og dét var helt i orden selvfølgelig og det fik hende til at trække sig med det samme :5up:

 

I min verden er møbler noget hunde inviteres op i. De har deres sove/hvile-pladser, og der kan de være i fred. Hvis mine hunde kunne finde på så meget som at knurre af mine gæster når de sætter sig i sofaen, så var det godt nok hundene som røg ned på røv og albuer - indrømmet at det måske ikke ville være den allermest optimale reaktion, men det kan jeg ligeså godt være ærlig at sige. Min gæster skal ikke gå på listetæer hjemme hos mig - mennesker er første prioritet i de møbler der nu er beregnet til mennesker. Hundenes sovesteder er så deres.

 

Der er ingen hunde der bider uden grund :engel:

 

Nej, men der er hunde som har et så stort personligt "space" at de ikke fungerer i sammenhænge med mennesker. Vi kan ikke forvente at alle vi får på besøg/møder på gaden har viden og kendskab til hundeadfærd -og sprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

I min verden er møbler noget hunde inviteres op i. De har deres sove/hvile-pladser, og der kan de være i fred. Hvis mine hunde kunne finde på så meget som at knurre af mine gæster når de sætter sig i sofaen, så var det godt nok hundene som røg ned på røv og albuer - indrømmet at det måske ikke ville være den allermest optimale reaktion, men det kan jeg ligeså godt være ærlig at sige. Min gæster skal ikke gå på listetæer hjemme hos mig - mennesker er første prioritet i de møbler der nu er beregnet til mennesker. Hundenes sovesteder er så deres.

Herhjemme er sofaen lige så meget hundenes liggested som deres kurv mv er, de behøver ikke blive inviteret.

Nu kunne vores aldrig drømme om at knurre af folk der vil sætte sig - og som skrevet tror jeg heller ikke at Zazu vil reagere på, om nogen kom til at skubbe til hende, fordi de sætter sig ned. Men som hovedregel så skal folk lade hende være hvilket også inkludere at lade vær med at sætte sig så tæt på hende. Altså hvis det er folk hun ikke kender. Så skal jeg nok sætte mig ved siden af hende.

 

Men det er en yderst tænkt situation, da gæster egentlig sjældent sidder i sofaen - hvis det er gæster som Zazu ikke er fortrolig med. Som regel sidder vi ved spisebordet. Er det gæster hvor vi sidder i sofaen, så er det fordi de er her i længere tid - min mor, min søster der overnatter, til juleaften el.lign. og der kommer folk som Zazu kender. Så det er bestemt ikke et problem herhjemme eller at nogen skal gå på listefødder, men mere et lidt tænkt eksempel :-)

 

Og vi sidder altså ikke, ikke i sofaen pga Zazu, vi bliver bare altid siddende ved spisebordet, ganske uden grund. Ved egentlig ikke hvorfor, men sådan er det altså :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme er sofaen lige så meget hundenes liggested som deres kurv mv er, de behøver ikke blive inviteret.

Nu kunne vores aldrig drømme om at knurre af folk der vil sætte sig - og som skrevet tror jeg heller ikke at Zazu vil reagere på, om nogen kom til at skubbe til hende, fordi de sætter sig ned. Men som hovedregel så skal folk lade hende være hvilket også inkludere at lade vær med at sætte sig så tæt på hende. Altså hvis det er folk hun ikke kender. Så skal jeg nok sætte mig ved siden af hende.

 

Men det er en yderst tænkt situation, da gæster egentlig sjældent sidder i sofaen - hvis det er gæster som Zazu ikke er fortrolig med. Som regel sidder vi ved spisebordet. Er det gæster hvor vi sidder i sofaen, så er det fordi de er her i længere tid - min mor, min søster der overnatter, til juleaften el.lign. og der kommer folk som Zazu kender. Så det er bestemt ikke et problem herhjemme eller at nogen skal gå på listefødder, men mere et lidt tænkt eksempel :-)

 

Og vi sidder altså ikke, ikke i sofaen pga Zazu, vi bliver bare altid siddende ved spisebordet, ganske uden grund. Ved egentlig ikke hvorfor, men sådan er det altså :lol:

 

Helt enig - bare med navnet Aslan i stedet for Zazu - hvor det med listefødder osv kommer fra forstår jeg heller ikke. Noget af en stramning må det siges at være - jeg skriver netop at alle, der er indenfor her jo er godkendt af mig i Aslans øjne - jeg har derfor aldrig oplevet andet end at hunden sidder og vil nusses, men man kan selvfølgelig læse alt negativt hvis man vil

 

Jeg fik aldrig svar på det med ansvarsflugten - hvor ses det i tråden? Det indlæg jeg qouter her er for mig endnu et klokkeklart eksempel på en ejer, der viser total ansvarlighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok forundret over holdningen til hunde og bid i denne tråd.

Alt kan forklares og undskyldes og andre mennesker og hunde må bare tage sig sammen.

Jeg forstår bedre og bedre den jungle der hersker ude i det ganske land, hvor man skal ha en øje på hver finger og ikke kan slappe af en øjeblik, for så overskrider man sikkert grænsen hos den hund der kommer over på modsat fortov og så er det helt klart den bider og det må man bare finde sig i.

Og så bliver der snakket om ansvar, i mine øjne er ansvar at man ikke sætter andre mennesker/hunde/dyr mm. i sådan en risiko og hvis uheldet er ude må man tage konsekvensen, man har kun sig selv at takke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok forundret over holdningen til hunde og bid i denne tråd.

Alt kan forklares og undskyldes og andre mennesker og hunde må bare tage sig sammen.

Jeg forstår bedre og bedre den jungle der hersker ude i det ganske land, hvor man skal ha en øje på hver finger og ikke kan slappe af en øjeblik, for så overskrider man sikkert grænsen hos den hund der kommer over på modsat fortov og så er det helt klart den bider og det må man bare finde sig i.

Og så bliver der snakket om ansvar, i mine øjne er ansvar at man ikke sætter andre mennesker/hunde/dyr mm. i sådan en risiko og hvis uheldet er ude må man tage konsekvensen, man har kun sig selv at takke.

 

Igen må jeg spørge: Hvor i alverden ser du det i tråden? Jeg ser kun meget ansvarlige ejere, der tager alle forholdsregler og træner løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok forundret over holdningen til hunde og bid i denne tråd.

Alt kan forklares og undskyldes og andre mennesker og hunde må bare tage sig sammen.

Jeg forstår bedre og bedre den jungle der hersker ude i det ganske land, hvor man skal ha en øje på hver finger og ikke kan slappe af en øjeblik, for så overskrider man sikkert grænsen hos den hund der kommer over på modsat fortov og så er det helt klart den bider og det må man bare finde sig i.

Og så bliver der snakket om ansvar, i mine øjne er ansvar at man ikke sætter andre mennesker/hunde/dyr mm. i sådan en risiko og hvis uheldet er ude må man tage konsekvensen, man har kun sig selv at takke.

Nu har Zazu som skrevet aldrig bidt for alvor - hun har snappet/markeret, men aldrig bidt så der kom hul. Jeg synes virkelig jeg forsøger alt jeg kan, at give Zazu et dejligt liv, inkl. at tage hensyn til hende og andre mennesker. Jeg har hende altid i snor på turene, hun får ikke lov til at hilse på fuldstændig fremmede mennesker - kun fremmede for hende, men som jeg kender, så jeg ved hendes grænser ikke overskrides og hverken hun eller personen får en dårlig oplevelse.

 

Jeg beder fremmede børn på turene lade os være i fred, netop fordi jeg ikke ønsker at der sker noget, så de skulle blive forskrækket eller at Zazu får en dårlig oplevelse.

 

Vi siger herhjemme at folk ikke kan tage deres børn med, igen fordi jeg ikke ønsker en dårlig oplevelse for hverken børn eller Zazu.

 

Jeg er meget obs på Zazu når der kommer gæster, så jeg kan hjælpe hende med at hilse på dem, og bagefter sørge for at de lader hende være, når hun har trukket sig tilbage og ligger sig i sin kurv.

 

Jeg tager ikke Zazu med befærdet steder, vi går i skovene, og ellers nogle småture her i vores lillebitte by.

 

For et par uger siden havde jeg tre gamle kollegaer på besøg, og ingen af dem er hundemennesker eller sådan vilde dyremennesker generelt - for at tage hensyn til både mine gamle kollegaer, og Zazu, så valgte jeg at sende alle hunde ud af huset, og lod dem blive passet hos min mor (som de elsker!) i de timer. De tre andre kunne nu sagtens have kaperet gæsterne, men jeg sendte dem alle afsted, så de var samlet og kunne hygge sig derude imens.

 

Jeg får tjekket Zazu minimum 2 gange årligt hos kiropraktor, da jeg ved hun har tendens til låsning og skævheder i ryggen, og at lunten bliver kortere, hvis det sker. Derfor tager vi det i opløbet, så det ikke sker.

 

Jeg synes virkelig jeg gør ALT for at tage hensyn til både Zazu og andre mennesker. Og alt imens overstående, så kæmper jeg dagligt med at give Zazu gode oplevelser på alle fronter. Vi har brugt 4000kr på adfærdsbehandling og træningstimer hos den ene adfærdsbehandler, for at få hjælp til hvordan vi bedst støtter, hjælper og lære hende at reagere mere hensigtsmæssigt.

 

Jeg synes virkelig ikke jeg lader stå til og så undskylder tingene. Hun har markeret i tre situationer - to af dem var hvor personerne stak deres hovede ned til hende, mens hun lå og slappede af, den ene af gangene hvor hun havde voldsom livmoderbetændelse (fandt vi ud af dagen efter) - dér synes jeg absolut ikke Zazu kan bebrejdes noget. I den situation hvor hun markerede i benet på en, synes jeg virkelig at jeg har udpenslet at adfærden på ingen måder var ok, men at jeg godt ved hvorfor hun reagerede som hun gjorde - og jeg ved at jeg til enhver tid kan undgå den situation igen, og også burde have gjort det den gang.

 

Og sådan synes jeg egentlig det er tråden igennem. De som har problemhunde, gør alt hvad de kan for at passe på både egne hunde og andre mennesker. I hvilke indlæg ser du det anderledes? Mine? Eller? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen må jeg spørge: Hvor i alverden ser du det i tråden? Jeg ser kun meget ansvarlige ejere, der tager alle forholdsregler og træner løs.

Og alligevel bliver mange vildt fortørnede over at man, som gæst, tillader sig at sige fra overfor værtens hund, hvis den bider for at få opmærksomhed eller i situationer hvor der ikke er tale om at almindelige grænser er blevet overskredet, f.eks. at man kommer til at skubbe til en hund der sover ved siden af en i sofaen. I de tilfælde kan jeg altså ikke få øje på en ejer der har været ansvarsbevidst eller har taget nogen forholdsregler (nu var det jo hunden omtalt i startindlægget jeg havde i hovedet, ikke den gennemsnitlige HF hund).

Link til indlæg
Del på andre sites

Og alligevel bliver mange vildt fortørnede over at man, som gæst, tillader sig at sige fra overfor værtens hund, hvis den bider for at få opmærksomhed eller i situationer hvor der ikke er tale om at almindelige grænser er blevet overskredet, f.eks. at man kommer til at skubbe til en hund der sover ved siden af en i sofaen. I de tilfælde kan jeg altså ikke få øje på en ejer der har været ansvarsbevidst eller har taget nogen forholdsregler (nu var det jo hunden omtalt i startindlægget jeg havde i hovedet, ikke den gennemsnitlige HF hund).

Nu har jeg været indover ifht sofa-situationen - men sker bid i et forsøg på opmærksomhed, eller som fx Camy der elsker at skrabe på folks ben, for at vise dem bamser, så skal folk være velkomne til at sige fra, selvfølgelig! Om de selv vil gøre det, eller have mig til det, dét styre de selv. Det kunne jeg aldrig drømme om at blive sur over.

 

Men hvis fx Zazu, skulle blive forskrækket ved at blive skubbet til af den fremmed, mens hun ligger og sover (igen, jeg tror det ABSOLUT ikke!) og de så skælder hende ud fordi hun snapper, så vil jeg blive ret trist og sur, fordi at skældud af en gæst som Zazu ikke er tryg ved, absolut ikke vil gavne Zazus generelle syn på gæster. Dérfor ønsker jeg ikke folk vil skælde ud i sådan en situation, men i stedet gøre mig opmærksom på det. Det er egentlig kun derfor - fordi jeg netop ikke ønsker, at Zazu skal føle sig presset af gæster, og det vil hun blive over skældud - jeg ønsker gode oplevelser til hende, så hun kan blive mere tilpas med gæster. Hvorfor hun ikke bryder sig om dem, det er mig en gåde, hun har altid kun haft positive oplevelser her :vedikke:

 

Kan du ikke godt se dén situation fra mit synspunkt, eller synes du stadig det er forkert, at jeg ikke ønsker at gæsten skælder ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen må jeg spørge: Hvor i alverden ser du det i tråden? Jeg ser kun meget ansvarlige ejere, der tager alle forholdsregler og træner løs.

 

Jeg tager udgangs punkt i start indlægget, og så læser jeg som om at mange herinde undskylder for episoden med at hun er understimuleret, at ejer ikke er kompetent, fint nok men det gør jo ikke situationen anderledes for den det går ud over.

Jeg fornemmer at en del i tråden ikke ser sådan en episode som noget særligt, og flere fortæller at deres hund har bidt, men der er altid en forklaring på hvorfor det egentlig ikke er hundens skyld og derfor er det accepteret.

Jeg er ikke enig, hvis man har en hund der bider så sørger man for at den ikke kommer i en situation hvor den føler at det er eneste mulighed, ellers også sørger man for at det ikke kan gå ud over nogle uskyldige, så må hunden være i snor og bærer mundkurv.

Om det er ok at hunden bider i familien det må man selv om, men det er ikke på nogle måder ok i mit hoved at en hund kan opsøge en tilfældig på gaden og bide, så kan den føle sig nok så utryg/provokeret mm. det bliver aldrig ok og så må man enten tagen konsekvensen af en evt. aflivning eller være sit ansvar bevidst og sørger for en sådan situation ikke kan opstå.

Pixie har bidt før, det var ikke et uheld, og hun blev ikke truet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med at "bide for at få opmærksomhed" bliver ved med at dukke op. For mit vedkommende er det noget Dorit gør. Det har en ret naturlig årsag - det er sådan hun hyrder. Hun bider ikke, men nipper med fortænderne, og der er endnu aldrig gået hul i nogen.

 

Hun gør det af og til ved os når hun gakker ud, og så gør hun det meget konsekvent ved en af mandens venner, som i den grad (bevidst) opfordrer hende. Ved alle andre kommer hun ikke i situationer hvor hun gør det. Så jeg set det ikke rigtig som et problem.

 

Den ene gang hvor Bella har været rigtig tæt på at bide, havde hun bidt en dreng i ansigtet hvis jeg og en veninde ikke havde reageret som vi gjorde. Drengen på 7-8 år kom løbende bagfra, og jeg så ham heldigvis og fik et godt greb i Bellas sele. I samme sekund som han skulle til at smække armene om Bellas bagdel, brølede min veninde og jeg højt, samtidig med at jeg kunne holde Bella tilbage.

 

I den situation var min hund ikke blevet aflivet. Hun har det stramt med fremmede der kommer og rører hende, og hun skulle ikke lade livet fordi en dum unge kom løbende bagfra og krammede hende. Under ingen omstændigheder var det hendes skyld! Hvis hun derimod gjorde udfald og bed efter en der bare var gået forbi, var det en anden sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg været indover ifht sofa-situationen - men sker bid i et forsøg på opmærksomhed, eller som fx Camy der elsker at skrabe på folks ben, for at vise dem bamser, så skal folk være velkomne til at sige fra, selvfølgelig! Om de selv vil gøre det, eller have mig til det, dét styre de selv. Det kunne jeg aldrig drømme om at blive sur over.

 

Men hvis fx Zazu, skulle blive forskrækket ved at blive skubbet til af den fremmed, mens hun ligger og sover (igen, jeg tror det ABSOLUT ikke!) og de så skælder hende ud fordi hun snapper, så vil jeg blive ret trist og sur, fordi at skældud af en gæst som Zazu ikke er tryg ved, absolut ikke vil gavne Zazus generelle syn på gæster. Dérfor ønsker jeg ikke folk vil skælde ud i sådan en situation, men i stedet gøre mig opmærksom på det. Det er egentlig kun derfor - fordi jeg netop ikke ønsker, at Zazu skal føle sig presset af gæster, og det vil hun blive over skældud - jeg ønsker gode oplevelser til hende, så hun kan blive mere tilpas med gæster. Hvorfor hun ikke bryder sig om dem, det er mig en gåde, hun har altid kun haft positive oplevelser her :vedikke:

 

Kan du ikke godt se dén situation fra mit synspunkt, eller synes du stadig det er forkert, at jeg ikke ønsker at gæsten skælder ud?

 

Jeg hentyder ikke til dig eller din hund, men til start indlægget og reaktionerne derpå, og selvfølgelig efterfølgende holdninger.

Om gæsten skal skælde ud eller ej har jeg ingen holdning til, det kan du bedst vurdere.

Det jeg snakker om er en general holdning til at det ikke er noget særligt at en hund bider, og at det næsten er som om at offeret er den skyldige, og her snakker vi jo ikke om situationer hvor børn hopper rundt oven på hunden eller at der på andre måder bliver gjort noget grænseoverskridende mod hunden. At man som offer ikke har ret til at blive vred og melde det.

 

Måske reagere jeg også fordi den holdning jeg fornemmer her, er den der ødelægger rigtig mange ting i mit område, overfald/bide episoder som folk bliver presset til ikke at melde, fordi det var jo bare fordi.... og man bliver den onde hvis man gør opmærksom på et problem, det er bare ikke ok. Folk render rundt med løse hunde der opsøger andre hunde og bider, samtidig bliver de virkelig ubehagelige når man beder dem om at få snor på kræet. Og så kan det godt være den bare er markering/snap eller den føler sig provokeret, men hvorfor skal alle andre belemres med sådan en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke godt se dén situation fra mit synspunkt, eller synes du stadig det er forkert, at jeg ikke ønsker at gæsten skælder ud?

Jo, jeg kan sagtens se det fra dit synspunkt og nej, jeg synes ikke det er forkert. Men det jeg havde i tankerne da jeg skrev at jeg i hvert fald ville sige fra overfor hunden, var hvis jeg f.eks. var inviteret ind et sted hvor ejeren bare ikke anså det som et problem, at hunden efterlod blå mærker på gæsterne af den ene eller den anden grund.

 

Nu kan jeg se at Anne også er ude at forsvare hvad der menes med at bide for at få opmærksomhed (og ja, den nuppede jeg lige fordi jeg godt kunne forestille mig at hunden der er tale om kunne få lov til at opføre sig sådan) men lad mig lige understrege at jeg generelt ikke taler om HF hunde, men om hunde der ejes af mennesker der tænker og handler som kvinden fra Bryggen. Mig bekendt findes der ikke nogle medlemmer der er skruet sådan sammen, så vi diskuterer 2 forskellige scenarier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hentyder ikke til dig eller din hund, men til start indlægget og reaktionerne derpå, og selvfølgelig efterfølgende holdninger.

Om gæsten skal skælde ud eller ej har jeg ingen holdning til, det kan du bedst vurdere.

Det jeg snakker om er en general holdning til at det ikke er noget særligt at en hund bider, og at det næsten er som om at offeret er den skyldige, og her snakker vi jo ikke om situationer hvor børn hopper rundt oven på hunden eller at der på andre måder bliver gjort noget grænseoverskridende mod hunden. At man som offer ikke har ret til at blive vred og melde det.

 

Måske reagere jeg også fordi den holdning jeg fornemmer her, er den der ødelægger rigtig mange ting i mit område, overfald/bide episoder som folk bliver presset til ikke at melde, fordi det var jo bare fordi.... og man bliver den onde hvis man gør opmærksom på et problem, det er bare ikke ok. Folk render rundt med løse hunde der opsøger andre hunde og bider, samtidig bliver de virkelig ubehagelige når man beder dem om at få snor på kræet. Og så kan det godt være den bare er markering/snap eller den føler sig provokeret, men hvorfor skal alle andre belemres med sådan en hund?

Nu er jeg jo en af dem, som mener, at det er helt okay at Pixie blev flyttet i stedet for aflivet og jeg vil godt lige understrege, at det ikke skyldes, at bidepisoder er noget jeg tager let på. Det ER alvorligt, når en hund bider og man SKAL tage det alvorligt, så man kan undgå at det sker igen. Også selvom der kan være en helt naturlig årsag til at hunden bider. Det må aldrig blive noget, som man bare trækker på skulderen af.

 

Så når jeg skriver, at jeg ikke synes Pixie skal aflives er det fordi jeg ikke opfatter hende som en aggressiv hund generelt. Jeg opfatter hende som sagt som en stresset, understimuleret hund, der i den grad mangler opdragelse. Og jeg er sikker på, at hun kan blive en fin hund i et andet hjem, hvor hendes behov kan blive dækket bedre. Hvis man har en hund, som bider til højre og venstre, er det selvfølgelig ikke ansvarligt at sende den videre. Men jeg mener bestemt, at det sagtens kan være en ansvarlig beslutning at sælge sin hund til et hjem, som bedre kan tilgodese dens behov. Ideelt set var det selvfølgelig i denne situation sket lidt før, så Pixie ikke nåede at bide nogen, men ja...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo en af dem, som mener, at det er helt okay at Pixie blev flyttet i stedet for aflivet og jeg vil godt lige understrege, at det ikke skyldes, at bidepisoder er noget jeg tager let på. Det ER alvorligt, når en hund bider og man SKAL tage det alvorligt, så man kan undgå at det sker igen. Også selvom der kan være en helt naturlig årsag til at hunden bider. Det må aldrig blive noget, som man bare trækker på skulderen af.

 

Så når jeg skriver, at jeg ikke synes Pixie skal aflives er det fordi jeg ikke opfatter hende som en aggressiv hund generelt. Jeg opfatter hende som sagt som en stresset, understimuleret hund, der i den grad mangler opdragelse. Og jeg er sikker på, at hun kan blive en fin hund i et andet hjem, hvor hendes behov kan blive dækket bedre. Hvis man har en hund, som bider til højre og venstre, er det selvfølgelig ikke ansvarligt at sende den videre. Men jeg mener bestemt, at det sagtens kan være en ansvarlig beslutning at sælge sin hund til et hjem, som bedre kan tilgodese dens behov. Ideelt set var det selvfølgelig i denne situation sket lidt før, så Pixie ikke nåede at bide nogen, men ja...

 

Ja måske, måske ikke, man kan jo håbe at ny ejer er mere fornuftige og erfarne.

det er ikke fordi jeg går rundt og håber at hunde bliver aflivet, slet ikke, men jeg kan godt blive ret frustreret når jeg oplever at det er mere synd for den hund der bider, at blive aflivet, end alle de hunde/mennesker der er blevet bidt, der måske ikke kommer over det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og alligevel bliver mange vildt fortørnede over at man, som gæst, tillader sig at sige fra overfor værtens hund, hvis den bider for at få opmærksomhed eller i situationer hvor der ikke er tale om at almindelige grænser er blevet overskredet, f.eks. at man kommer til at skubbe til en hund der sover ved siden af en i sofaen. I de tilfælde kan jeg altså ikke få øje på en ejer der har været ansvarsbevidst eller har taget nogen forholdsregler (nu var det jo hunden omtalt i startindlægget jeg havde i hovedet, ikke den gennemsnitlige HF hund).

 

Men hvorfor tror du det KAN ske når folk har styr på sagerne? herhjemme ville det aldrig kunne ske, og derfor ville det aldrig blive et issue

 

Og det kan da godt være, at du gerne vil have andre til at gå og opdrage på dine hunde, men herhjemme kunne det netop ende i alvor, fordi det ville have absolut modsat virkning. Derfor står jeg selv for det. Og derfor kommer det aldrig til at ske

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager udgangs punkt i start indlægget, og så læser jeg som om at mange herinde undskylder for episoden med at hun er understimuleret, at ejer ikke er kompetent, fint nok men det gør jo ikke situationen anderledes for den det går ud over.

Jeg fornemmer at en del i tråden ikke ser sådan en episode som noget særligt, og flere fortæller at deres hund har bidt, men der er altid en forklaring på hvorfor det egentlig ikke er hundens skyld og derfor er det accepteret.

Jeg er ikke enig, hvis man har en hund der bider så sørger man for at den ikke kommer i en situation hvor den føler at det er eneste mulighed, ellers også sørger man for at det ikke kan gå ud over nogle uskyldige, så må hunden være i snor og bærer mundkurv.

Om det er ok at hunden bider i familien det må man selv om, men det er ikke på nogle måder ok i mit hoved at en hund kan opsøge en tilfældig på gaden og bide, så kan den føle sig nok så utryg/provokeret mm. det bliver aldrig ok og så må man enten tagen konsekvensen af en evt. aflivning eller være sit ansvar bevidst og sørger for en sådan situation ikke kan opstå.

Pixie har bidt før, det var ikke et uheld, og hun blev ikke truet.

 

Det kan jeg ikke vurderer omkring en hund på afstand

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja måske, måske ikke, man kan jo håbe at ny ejer er mere fornuftige og erfarne.

det er ikke fordi jeg går rundt og håber at hunde bliver aflivet, slet ikke, men jeg kan godt blive ret frustreret når jeg oplever at det er mere synd for den hund der bider, at blive aflivet, end alle de hunde/mennesker der er blevet bidt, der måske ikke kommer over det igen.

 

Det var jo netop det jeg skrev om Pixie. Jeg må dog fastholde, at fra afstand på tv kan jeg ikke vurdere hvad der er bedst for en hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja måske, måske ikke, man kan jo håbe at ny ejer er mere fornuftige og erfarne.

det er ikke fordi jeg går rundt og håber at hunde bliver aflivet, slet ikke, men jeg kan godt blive ret frustreret når jeg oplever at det er mere synd for den hund der bider, at blive aflivet, end alle de hunde/mennesker der er blevet bidt, der måske ikke kommer over det igen.

Det kan jeg så ikke udtale mig om, jeg mener ikke at det ikke er synd for dem, det går udover. Det synes jeg faktisk det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg så ikke udtale mig om, jeg mener ikke at det ikke er synd for dem, det går udover. Det synes jeg faktisk det er.

 

Jeg har heller aldrig mødt en ejer, der var ligeglad eller syntes det var helt ok... Aldrig

 

Selv når jeg går med min hund på gaden og vi er tvunget forbi en anden hund i snor, så gør jeg da alt for at komme så hurtigt forbi, så den anden hund får mindst mulig dårlig oplevelse... skulle jeg så ikke tænke endnu højere om bid på mennesker? Der er en grund til, at dette var det første jeg rettede op. Det havde absolut 1. prioritet

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor tror du det KAN ske når folk har styr på sagerne? herhjemme ville det aldrig kunne ske, og derfor ville det aldrig blive et issue

Man kan jo læse at folk tager evt. bidepisoder på egen kappe, hvilket vil sige at de har troet at de har haft styr på noget, de så alligevel ikke har haft helt styr på. Når det er sagt, så har jeg aldrig skrevet noget om at jeg tror at hunde kommer til at bide hvis der er styr på sagerne. Jeg har jo netop skrevet at jeg havde hundeejere, som omtalt i startindlægget, i tankerne da jeg skrev at jeg personligt ville blive skide sur hvis jeg f.eks. blev bidt af en hund der bare ikke var opdraget ordentligt eller forhindret i at skade andre.

 

Og det kan da godt være, at du gerne vil have andre til at gå og opdrage på dine hunde, men herhjemme kunne det netop ende i alvor, fordi det ville have absolut modsat virkning. Derfor står jeg selv for det. Og derfor kommer det aldrig til at ske

Jeg er nok ikke helt så (ved ikke hvad jeg skal kalde det, for ikke at fornærme nogen) som mange herinde. Hvis min hund f.eks. springer op ad folk, er jeg da ret ligeglad med om de skubber til hende og siger nej. Det er sket flere gange og hun lever stadig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...