Hop til indhold

Hvad ville du gøre?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg har heller aldrig mødt en ejer, der var ligeglad eller syntes det var helt ok... Aldrig

Den slags hundeejere søger nok heller ikke professionel hjælp.

 

Jeg har mødt flere der måske ikke har været ligeglade, men ikke ser det som noget de selv er en del af. Ret mange ejere der har hunde der er for grove/ mopper/ bider andre hunde, mener jo at det er helt naturligt at hunde slås sommetider. Og endnu flere hundeejere evner ikke at se objektivt på deres egen hund og tillader den derfor adfærd, de aldrig ville acceptere at andre hunde udsatte deres hund for. Det sidste synes jeg tit jeg støder ind i.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja det tænkte jeg også. Hvis folk kom til at skubbe til Zazu mens hun lå og sov i sofaen, og hun skulle finde på at markere (det tror jeg nu ikke i sådan en situation, men hvis nu) og de så begyndte at skælde ud på hende - så ryger de direkte ud på røv og albuer og kommer aldrig til at sætte en fod i mit hjem igen! Folk får altid besked på at de skal lade hundene være, og særligt Zazu, så hvis ikke de kan respektere det, så er det ikke folk jeg gider have i mit hjem. Og at lade dem være, betyder også at man ikke sætter sig så tæt på en sovende hund, at man skubber til den.

 

En markering giver ikke blå mærker, og det er det Ascha skriver ville fremkalde en reaktion fra hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke, hvad jeg ville gøre i situationen med Pixie, simpelthen fordi den ikke ville finde sted. Hvis jeg vidste at min hund var potentielt aggressiv ville den ikke blive sluppet løs - hvis jeg da beholdt den.

 

Jeg registrerer at Pixie bed hele tre gange ifl. beskrivelsen og det er ikke i orden.

Tit tænker jeg, når en lille hund bider og det bliver undskyldt: Hvad nu hvis det havde været en rottweiler med samme adfærd? Hensigten fra hundens side er den samme om den er lille eller stor.

 

Nej, Pixie skulle ikke være "sendt på landet" hun skulle have været i gang med en seriøs adfærdsbehandling. Nu er hun i sikkerhed for love og regler, men det som fik hende til at bide hund og mand er ikke blevet adresseret - eller er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke, hvad jeg ville gøre i situationen med Pixie, simpelthen fordi den ikke ville finde sted. Hvis jeg vidste at min hund var potentielt aggressiv ville den ikke blive sluppet løs - hvis jeg da beholdt den.

 

Jeg registrerer at Pixie bed hele tre gange ifl. beskrivelsen og det er ikke i orden.

Tit tænker jeg, når en lille hund bider og det bliver undskyldt: Hvad nu hvis det havde været en rottweiler med samme adfærd? Hensigten fra hundens side er den samme om den er lille eller stor.

 

Nej, Pixie skulle ikke være "sendt på landet" hun skulle have været i gang med en seriøs adfærdsbehandling. Nu er hun i sikkerhed for love og regler, men det som fik hende til at bide hund og mand er ikke blevet adresseret - eller er det?

Nu er der jo ingen der ved hvor Pixie er endt henne, men i følge Linse var det vidst til nogen som havde nogle JRT. Man kunne jo håbe på, at det ér erfarne hundemennesker, og som tager hånd om Pixies problemer og hjælper hende. Sker dette ikke, ja så er det fuldstændig hul i hovedet at sende hende videre - men hvis hun er havnet hos de rette folk, som gider bruge den tid hun kræver, så mener jeg stadig det er i orden :-)

 

Og ja, det ville jeg også mene selvom det var en Rottweiler. Der er forskel på om hunden er fuldstændig umotiveret aggressiv, og det er fuldstændig ligegyldigt om den er stor eller lille, eller om den har fået en rigtig uhensigtsmæssig adfærd pga. en virkelig inkompetent ejer. Havde Mopper nægtet at gå af med Pixie, så mener jeg også Pixie skulle have været aflivet, fordi Mopper virkelig overhovedet ikke aner hvad hun laver. En hund skal ikke undskyldes eller sendes videre for enhver pris - en aflivning gør jo trods alt ikke ondt. Men Pixie var jo så misforstået, stresset og understimuleret som en hund overhovedet kan være - så jeg mener ikke at hun har fået den adfærd uden grund - grunden er hendes inkompetente ejer. Nej en understimuleret og stresset hund bør ikke bare reagerer sådan - men bare udfra de klip vi har set i TV, hvor jeg har set Moppers omgang med Pixie, så har jeg simpelthen fået så ondt i maven HVER gang. Det kan altså ødelægge enhver hund, ikke kun at være understimuleret og stresset, men samme tid også været dybt misforstået, få overskredet sine grænser gang på gang og generelt bare ikke blive behandlet særligt pænt. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

En markering giver ikke blå mærker, og det er det Ascha skriver ville fremkalde en reaktion fra hende.

 

Du beskrev lige i dit næste indlæg hvad jeg ville sige her: En rottweiler giver blå mærker ved markering. Bare ved alm. leg hvor Aslan rammer forkert af legetøjet og kommer til, at ramme hånden lidt for hårdt giver det blå mærker. Bider en så stor hund ligesom pixie angiveligt gjorde, går der alvorligt hul. Det er uacceptabelt uanset størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke, hvad jeg ville gøre i situationen med Pixie, simpelthen fordi den ikke ville finde sted. Hvis jeg vidste at min hund var potentielt aggressiv ville den ikke blive sluppet løs - hvis jeg da beholdt den.

 

Jeg registrerer at Pixie bed hele tre gange ifl. beskrivelsen og det er ikke i orden.

Tit tænker jeg, når en lille hund bider og det bliver undskyldt: Hvad nu hvis det havde været en rottweiler med samme adfærd? Hensigten fra hundens side er den samme om den er lille eller stor.

 

Nej, Pixie skulle ikke være "sendt på landet" hun skulle have været i gang med en seriøs adfærdsbehandling. Nu er hun i sikkerhed for love og regler, men det som fik hende til at bide hund og mand er ikke blevet adresseret - eller er det?

 

Nu er det lige dit indlæg jeg citerer.

 

Det er pudsigt som folk gerne går i detaljer med hvad de synes der burde være sket med Pixie, men meget få forholder sig egentlig til spørgsmålet:

 

Hvad ville DU gøre hvis DIN hund bed et menneske? Ville du lade politiet tage den i sin varetægt, indtil sagen var afgjort? Ville du gemme hunden af vejen og afvente en endelig afgørelse af hundens skæbne? Ville du aflive?

 

 

Jeg var som sagt af den holdning, at hunden bare skulle have været aflivet. Indtil jeg så programmet, og jeg kunne sætte mig helt ind i Moppers reaktion. Jeg tror simpelthen ikke at jeg ville kunne aflive en elsket hund pga. et bid, hvor ingen er kommet alvorligt til skade. Jeg kunne ikke overlade min hund til et internat i politiets varetægt!

 

Det er altså som sådan ikke Pixies adfærd der er til diskussion, men reaktionen over for en elsket hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det lige dit indlæg jeg citerer.

 

Det er pudsigt som folk gerne går i detaljer med hvad de synes der burde være sket med Pixie, men meget få forholder sig egentlig til spørgsmålet:

 

Hvad ville DU gøre hvis DIN hund bed et menneske? Ville du lade politiet tage den i sin varetægt, indtil sagen var afgjort? Ville du gemme hunden af vejen og afvente en endelig afgørelse af hundens skæbne? Ville du aflive?

 

 

Jeg var som sagt af den holdning, at hunden bare skulle have været aflivet. Indtil jeg så programmet, og jeg kunne sætte mig helt ind i Moppers reaktion. Jeg tror simpelthen ikke at jeg ville kunne aflive en elsket hund pga. et bid, hvor ingen er kommet alvorligt til skade. Jeg kunne ikke overlade min hund til et internat i politiets varetægt!

Det er altså som sådan ikke Pixies adfærd der er til diskussion, men reaktionen over for en elsket hund.

Ja jeg vil også sige, at uanset hvor stor en klovn og inkompetent ejer jeg mener Mopper er, så fik jeg sgu ondt af hende, da hun skulle sige farvel til Pixie :( netop fordi man fuldstændig kunne sætte sig ind i, hvis det var én selv. Puha. Og uanset hvad man mener om Mopper eller Pixie og hele situationen - hvis man så skal sætte sig selv i Moppers sted, så er det jo netop der hvor man ikke mener ens hund skal aflives pga. det der er sket - og hvem ville så lade politiet hente sin hund?! Forhåbentligt ingen. Om Moppers opfattelse er korrekt eller ej, det er jo ganske rigtigt en anden situation - men Mopper mener jo ikke at Pixie har gjort noget så galt, at hun skal aflives. Og så lader man forhåbentligt ikke sin hund aflive bare sådan lige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det lige dit indlæg jeg citerer.

 

Det er pudsigt som folk gerne går i detaljer med hvad de synes der burde være sket med Pixie, men meget få forholder sig egentlig til spørgsmålet:

 

Hvad ville DU gøre hvis DIN hund bed et menneske? Ville du lade politiet tage den i sin varetægt, indtil sagen var afgjort? Ville du gemme hunden af vejen og afvente en endelig afgørelse af hundens skæbne? Ville du aflive?

 

 

Jeg var som sagt af den holdning, at hunden bare skulle have været aflivet. Indtil jeg så programmet, og jeg kunne sætte mig helt ind i Moppers reaktion. Jeg tror simpelthen ikke at jeg ville kunne aflive en elsket hund pga. et bid, hvor ingen er kommet alvorligt til skade. Jeg kunne ikke overlade min hund til et internat i politiets varetægt!

 

Det er altså som sådan ikke Pixies adfærd der er til diskussion, men reaktionen over for en elsket hund.

 

Ja, jeg har ikke taget stilling til pixies tilfælde, da jeg ikke har set programmet. For mit eget vedkommende kan jeg kun sige, at det ville afhænge helt af situationen. Jeg har haft og trænet med brugshunde siden '96. Også brugt som tjenestehund. Reagerer hunden helt vanvittigt i en ikke skarp situation, er der ingen tvivl om at mental undersøgelse ville komme på tale. Omvendt hvis det er, som jeg flere gange har oplevet, fulde tosser der bare lige vil kæle hunden, selvom man beder dem lade være, så.... ( Ville jeg selfølgelig gå min vej, ikke lade hunden bide!) Man er nogen gange bare ikke helt herre over omstændighederne, hvor end man gerne ville være det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville du overlade Aslan til politiet?

 

Ja det tror jeg jeg ville være nødt til, hvis jeg ikke magtede en decideret farlig hund i en tænkt situation. Så ville jeg have meget svært ved at se, hvor den skulle hen, da jeg sandsynligvis selv ville kunne vurdere, at hunden var farlig, når jeg så nøgternt på det - så jeg ville nok selv aflive faktisk, hvis jeg stod med en farlig hund - men Aslan er jo slet ikke af den kaliber og stort set rettet op, at det bliver andet end en tænkt situation omkring netop ham. Jeg har i øvrigt aldrig oplevet det nødvendigt at tage det skridt - heldigvis, for det må være det værste i verden. Men det er en tænkt situation. Måske ville jeg handle anderledes. Jeg synes det er meget svært at sige.

 

Hvis jeg ikke stod med en farlig hund, så ville jeg råbe så højt op omkring det, at alle ville få øje på uretfærdigheden. Ganske som jeg gjorde, da en løs hund overfaldt Aslan for noget tid siden - og mere. Men jeg ville nok ikke bryde loven. Men det er meget svært synes jeg at sige, da jeg aldrig har prøvet det.

 

Jeg er imod den lov, så måske ville jeg bare bryde den totalt :) Men ikke hvis hunden VAR farlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tror jeg jeg ville være nødt til, hvis jeg ikke magtede en decideret farlig hund i en tænkt situation. Så ville jeg have meget svært ved at se, hvor den skulle hen, da jeg sandsynligvis selv ville kunne vurdere, at hunden var farlig, når jeg så nøgternt på det - så jeg ville nok selv aflive faktisk, hvis jeg stod med en farlig hund - men Aslan er jo slet ikke af den kaliber og stort set rettet op, at det bliver andet end en tænkt situation omkring netop ham. Jeg har i øvrigt aldrig oplevet det nødvendigt at tage det skridt - heldigvis, for det må være det værste i verden. Men det er en tænkt situation. Måske ville jeg handle anderledes. Jeg synes det er meget svært at sige.

 

Hvis jeg ikke stod med en farlig hund, så ville jeg råbe så højt op omkring det, at alle ville få øje på uretfærdigheden. Ganske som jeg gjorde, da en løs hund overfaldt Aslan for noget tid siden - og mere. Men jeg ville nok ikke bryde loven. Men det er meget svært synes jeg at sige, da jeg aldrig har prøvet det.

 

Jeg er imod den lov, så måske ville jeg bare bryde den totalt :) Men ikke hvis hunden VAR farlig

Jeg tænkte også mere overlade hunden til politiet vs selv at få den aflivet. Jeg er ikke i tvivl - jeg vil aldrig nogensinde overlade en hund i politiets varetægt, så skal jeg nok selv tage den til dyrlægen istedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det lige dit indlæg jeg citerer.

 

Det er pudsigt som folk gerne går i detaljer med hvad de synes der burde være sket med Pixie, men meget få forholder sig egentlig til spørgsmålet:

 

Hvad ville DU gøre hvis DIN hund bed et menneske? Ville du lade politiet tage den i sin varetægt, indtil sagen var afgjort? Ville du gemme hunden af vejen og afvente en endelig afgørelse af hundens skæbne? Ville du aflive?

 

 

Jeg var som sagt af den holdning, at hunden bare skulle have været aflivet. Indtil jeg så programmet, og jeg kunne sætte mig helt ind i Moppers reaktion. Jeg tror simpelthen ikke at jeg ville kunne aflive en elsket hund pga. et bid, hvor ingen er kommet alvorligt til skade. Jeg kunne ikke overlade min hund til et internat i politiets varetægt!

 

Det er altså som sådan ikke Pixies adfærd der er til diskussion, men reaktionen over for en elsket hund.

 

Det er bare så enormt svært at forholde sig til, når man har en hund, der hellere bider halen end sig selv end bide mennesker. Jeg har virkelig svært ved at se situationen, hvor min hund bider uberettiget (i mangel af bedre ord). Hvis han bider, skal der virkelig være sket noget ekstremt (enten udefra eller inde i ham) Såfremt det er inde i ham (hjerneblødning eller lign), så må jeg gå ud fra, at aflivning er vejen frem - og det behøver han ikke vente på på et internat. Men igen, jeg har virkelig svært ved at se situationen med ham.

 

Min gamle tæve var lige så. Altid flight.

 

Min gamle hanhund ville formentlig have bidt, hvis der var indbrud og jeg blev overfaldet. Men der tænker jeg, at der er tale om formildende omstændigheder der gør, at min hund ikke vil blive krævet aflivet.

 

Så jeg kan ikke svare på, hvad jeg ville gøre, for jeg ville formentlig ikke ende med en hund med den adfærd :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

1. Hvis det skete for mig. Så ville jeg finde frem til vedkommende det gik ud over I en fart og undskylde så meget så de forhåbentlig ikke gjorde mere ved sagen.

 

Og så ville jeg sørge for at jeg ændrede adfærd så det aldrig kunne ske igen. Og var jeg stadig bange for anmeldelse så kunne jeg nok godt finde på at tage på ferie med hund et par måneder et andet sted.evt flytte. Men det afhænger af så meget.

 

Jeg har faktisk ikke indtryk af at folk I almindelighed anmelder mere end tidligere. Så behørig opførsel fra en selv vil nok kunne redde meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du beskrev lige i dit næste indlæg hvad jeg ville sige her: En rottweiler giver blå mærker ved markering. Bare ved alm. leg hvor Aslan rammer forkert af legetøjet og kommer til, at ramme hånden lidt for hårdt giver det blå mærker. Bider en så stor hund ligesom pixie angiveligt gjorde, går der alvorligt hul. Det er uacceptabelt uanset størrelse.

Man behøver ikke at have en rottweiler for at få blå mærker af tænderne hvis man leger vildt. Det tror jeg alle mine hunde har givet mig. Men en markering bør ikke give mærker hvis hundens bidehæmninger er i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver ikke at have en rottweiler for at få blå mærker af tænderne hvis man leger vildt. Det tror jeg alle mine hunde har givet mig. Men en markering bør ikke give mærker hvis hundens bidehæmninger er i orden.

 

Det må vel så blive et definitions spørgsmål, hvad man anser som markering. Og hvornår og om, hunden overhovedet skal have lov til, at markere - Det må vel være et situations spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er pudsigt som folk gerne går i detaljer med hvad de synes der burde være sket med Pixie, men meget få forholder sig egentlig til spørgsmålet:

Måske er det fordi de fleste har svært ved at se hvordan de selv skulle kunne havne i en lignende situation.

 

Hvad ville DU gøre hvis DIN hund bed et menneske? Ville du lade politiet tage den i sin varetægt, indtil sagen var afgjort? Ville du gemme hunden af vejen og afvente en endelig afgørelse af hundens skæbne? Ville du aflive?

Teoretisk set er det ret nemt at svare på. Hvis min hund havde en grund til at bide (uanset om det var min fejl eller ej), så ville jeg gemme hende væk og håbe/ vente på at systemet kunne gennemskue at det ikke var hendes skyld. Bed hun ud af den blå luft ville jeg få hende aflivet på stående fod. Uanset hvad, så ville politiet aldrig få mulighed for at få fingrene i min hund.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det må vel så blive et definitions spørgsmål, hvad man anser som markering. Og hvornår og om, hunden overhovedet skal have lov til, at markere - Det må vel være et situations spørgsmål.

Ikke i min verden. En markering er sidste advarsel inden der bides igennem, og altså noget hunden bruger hvis den ikke har andre muligheder. Hvorfor det skulle være noget den skal have lov til kan jeg ikke helt forstå. Vi andre beder jo heller ikke nogen om lov hvis vi føler et behov for at forsvare os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke i min verden. En markering er sidste advarsel inden der bides igennem, og altså noget hunden bruger hvis den ikke har andre muligheder. Hvorfor det skulle være noget den skal have lov til kan jeg ikke helt forstå. Vi andre beder jo heller ikke nogen om lov hvis vi føler et behov for at forsvare os.

 

Det kan jeg kun give dig 100% ret i! Det jeg mente var, om hvis det giver blå mærker, er det så for kraftig en markering og skulle man så afholde hunden fra, hvis muligt, at forsvare sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

En markering er ikke altid en sidste advarsel - det kan være det. Nogle hunde har så massiv en bidehæmning, at de aldrig går længere, andre bider hul første gang. Nogle bider hårdere for hver gang, men det ses nu oftere, at enten er hæmningen der eller også er den ikke ved de hunde, jeg har arbejdet med. Men alle har advaret med stivnen i kroppen, stirren og løfte læben, enkelte med lyd men langt fra alle. Det eneste fælles jeg har set er stivnen og stirren og vise tænder - herefter kan alt sådan set ske, alt afhængig af race, linje, erfaring osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg kun give dig 100% ret i! Det jeg mente var, om hvis det giver blå mærker, er det så for kraftig en markering og skulle man så afholde hunden fra, hvis muligt, at forsvare sig?

Ja, det mener jeg klart man bør. Ikke ved at tage kampen op, men f.eks. ved at snyde hunden eller fjerne presset på den.

 

En markering er ikke altid en sidste advarsel - det kan være det. Nogle hunde har så massiv en bidehæmning, at de aldrig går længere, andre bider hul første gang. Nogle bider hårdere for hver gang, men det ses nu oftere, at enten er hæmningen der eller også er den ikke ved de hunde, jeg har arbejdet med. Men alle har advaret med stivnen i kroppen, stirren og løfte læben, enkelte med lyd men langt fra alle. Det eneste fælles jeg har set er stivnen og stirren og vise tænder - herefter kan alt sådan set ske, alt afhængig af race, linje, erfaring osv.

Nu gik diskussionen på hunde der markerer, ikke dem der ikke gør det, og jeg kan ikke rigtig forestille mig hvad en hund skulle gribe til efter en markering,... andet end at bide igennem. :vedikke:

 

Det markeret med rødt forstår jeg ikke at jeg hører dig sige. Normalt synes jeg vi hører at alle hunde kan finde på at bide, bare de presses nok,.... men okay, det er en anden diskussion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det mener jeg klart man bør. Ikke ved at tage kampen op, men f.eks. ved at snyde hunden eller fjerne presset på den.

 

 

Nu gik diskussionen på hunde der markerer, ikke dem der ikke gør det, og jeg kan ikke rigtig forestille mig hvad en hund skulle gribe til efter en markering,... andet end at bide igennem. :vedikke:

 

Det markeret med rødt forstår jeg ikke at jeg hører dig sige. Normalt synes jeg vi hører at alle hunde kan finde på at bide, bare de presses nok,.... men okay, det er en anden diskussion.

 

Hvilket så vil sige, at den enkelte hundeejer på forhånd skal vide om hundens markering vil kunne give blå mærker, også hvis hunden aldrig før har markeret. Kan du selv godt høre det er urealistisk? Der er forskel både på hunde der markerer og mennesker der bliver markeret på. En ældre dame kan støde sig på en tand under kælen og få blåt mærke. En fuldvoksen mand på 110 kg skal der lidt mere til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket så vil sige, at den enkelte hundeejer på forhånd skal vide om hundens markering vil kunne give blå mærker, også hvis hunden aldrig før har markeret. Kan du selv godt høre det er urealistisk? Der er forskel både på hunde der markerer og mennesker der bliver markeret på. En ældre dame kan støde sig på en tand under kælen og få blåt mærke. En fuldvoksen mand på 110 kg skal der lidt mere til.

Okay, nu tabte du mig lige. En markering er immervæk ikke liiiige det første en normalt fungerende hund tyer til. Og bliver man markeret på af sin egen hund, mener jeg at man må være gået langt over dens grænser mere end en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, nu tabte du mig lige. En markering er immervæk ikke liiiige det første en normalt fungerende hund tyer til. Og bliver man markeret på af sin egen hund, mener jeg at man må være gået langt over dens grænser mere end en gang.

 

Her mener jeg, hundeejer med hund møder andet menneske. Ikke hunden der markerer på ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...