Hop til indhold

Nytårsangst


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Aslan er fuldstændig kold, helt ligeglad med bragene. Overvejede om han skulle med ud, men blev enig med mig selv om ikke, at presse citronen. Han blev inde og passede på sin let nervøse hundeveninde. Det virkede åbenbart positivt for hun plejer, at ligge under en dyne og bævre. Det gjorde hun ikke igår. Alt i alt et godt hunde nytår! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 185
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

"Han skal jo luftes alligevel" - men han behøver jo ikke blive luftet så sent? Liva kan absolut ikke lide fyrværkeri udenfor og tissede sidste gang omkring middagstid igår. Hun blev tilbudt at komme i haven, sammen med os og de andre, flere gange i løbet af eftermiddagen men ville ikke, da de skød lidt af rundt omkring i det fjerne. Hun kom først ud igen kl05 i morges, og har ingen uheld haft indenfor. De kan altså godt holde sig temmelig længe. De andre var ude kl 16.30 og har ikke selv villet ud før kl10 idag.
Jeg luftede ham ikke sent. Det var kl. 19.30. Desuden er han jo ligeglad og beder selv om at komme ud at tisse, når han skal, så der er jo ikke nogen grund til at han ikke skal ud og tisse.

 

Og den med at stole på at ejerne har styr på det, det ér altså lidt svært når man ser hvor mange hunde der bliver væk nytårsaften og dagene op til :( nej jeg kommer aldrig til at forstå behovet for at tage hunden med ud og skyde af. Og skulle jeg gå hjem nytårsaften, så ville jeg gå hjem nogle timer før midnat, så man ikke ramte ind i det når det var værst. Selv i vores lille landsby skød de stadig af kl02.. Vi kørte også hjem før midnat igår således vi kunne nå hjem og få hundene ud af bilen og ind, inden det gik løs, og kunne nå at putte os i sengen med dem alle fire, så de bare kunne sove mens det bragede løs.

 

Men du har helt ret i at det er hundeejerens helt egen beslutning, men jeg kommer stadig aldrig til at forstå den. Min svigermor lukkede for to år sin hund i haven mens der blev skudt af i nabolaget (inden midnat) - hunden var ligeglad før - nu har de et styks rystende og bange hund nytårsaften :( jeg forstår ikke hvorfor man vil løbe risikoen, når nu man er så heldig at have en ligeglad hund?

Jeg synes også der er forskel på at lukke sin hund alene ud i haven og så på at gå med den, så man kan vurdere dens reaktion og tage hånd om det, hvis den bliver utryg eller bange.

 

Jeg er altid med ham ude og jeg er heldigvis fuldt ud i stand til at vurdere hans reaktioner og handle ud fra det og jeg føler på ingen måde, at der er risiko for, at han kunne gå hen og blive bange for det. Hvis jeg følte det, så blev jeg indenfor med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Therese. Alle mine hunde har været med på altanen/ i haven Nytårsaften efter midnat (selvfølgelig gradvis det første år). Min bevæggrund har været at forsøge at afdramatisere det der kan være skræmmende ved at de har fået tid og fred til at forholde sig til, hvad der har lavet larmen. Samtidig har jeg tænkt at jo voldsommere påvirkninger hunden lærer at være tryg under, jo mere skal der til før den ved et uheld bliver skræmt (på samme måde som at en hund der dagligt har 20 møder med venlige hunde, har bedre forudsætninger for at komme sig over et uheldigt møde, end en hund der kun møder en enkelt venlig hund om ugen).

 

Jeg har ikke haft problemer med fyrværkeri før sidste år (det var Shandies 3. nytårsaften) hvor en uheldig episode i skoven ødelagde det lidt. Indendørs er der dog ikke de store problemer. Da det var allerværst lå hun ved siden af mig på sofaen med stængerne lige i vejret og kiggede ud på himlen,... men ud skulle hun ikke!!! (holdt sig i 14 timer) og jeg blev trukket halvvejs op til bilen da vi skulle hjem ved 2-tiden, fordi der lød et par ordentlige brag. Sådan en hund ville jeg selvfølgelig ikke forsøge noget med omkring Nytår og næste år tror jeg der skal en lille pille til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det simpelthen ikke? I må være søde at skære det ud i pap for mig. Hvorfor løbe den fuldstændige unødvendige risiko? Hunden kan blive ramt og komme til skade, den kan blive bange og stikke af (det kan ske for alle!), blive skræmt, så den får et traume osv. Hvis man har anskaffet sig en hund, så må man vel også være indstillet på, at man desværre ikke som udgangspunkt kan komme tidligt i seng nytårsaften med mindre man bor et isoleret sted uden alt for meget larm? Mine hunde var ude at tisse kl 19 og så igen kl. 1.30, da vi gik i seng. Jeg var bestemt heller ikke ude at se på fyrværkeri, men var sammen med mine hunde indenfor hele aftenen. Jeg elsker fyrværkeri, men det var det valg som jeg tog, da jeg blev hundeejer. Men jeg skal være helt ærlig at sige, at jeg slet ikke på nogen måde kan forstå eller se behovet for at slæbe sin hund ud kl.00 nytårsaften andet end at man er ualmindelig egoistisk på et eller andet plan. Men sådan er vi så forskellige tydeligvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det simpelthen ikke? I må være søde at skære det ud i pap for mig. Hvorfor løbe den fuldstændige unødvendige risiko? Hunden kan blive ramt og komme til skade, den kan blive bange og stikke af (det kan ske for alle!), blive skræmt, så den får et traume osv. Hvis man har anskaffet sig en hund, så må man vel også være indstillet på, at man desværre ikke som udgangspunkt kan komme tidligt i seng nytårsaften med mindre man bor et isoleret sted uden alt for meget larm? Mine hunde var ude at tisse kl 19 og så igen kl. 1.30, da vi gik i seng. Jeg var bestemt heller ikke ude at se på fyrværkeri, men var sammen med mine hunde indenfor hele aftenen. Jeg elsker fyrværkeri, men det var det valg som jeg tog, da jeg blev hundeejer. Men jeg skal være helt ærlig at sige, at jeg slet ikke på nogen måde kan forstå eller se behovet for at slæbe sin hund ud kl.00 nytårsaften andet end at man er ualmindelig egoistisk på et eller andet plan. Men sådan er vi så forskellige tydeligvis.
Og jeg må være helt ærlig at sige, at jeg ikke har lyst til at uddybe noget som helst, når du allerede har besluttet dig for at jeg er ualmindelig egoistisk :vedikke:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Mine to tog det i stiv pote. Hold op de var dygtige i går aftes / nat - det er vist første år det er gået så godt.:lun: (de var ikke engang doppet!)

 

Men tage dem med ud kl. 24 NEJ bestemt ikke - manden sad i sofaen med en hund under hver arm - de rystede ikke - Zeus sov.

 

Jeg stod på terrassen og så alle de penge går op i røg :mrgreen: men hvor var det flot - og hyggeligt med mig selv og et glas champagne - showet blev ved til kl. 0120.

 

Men men - jeg måtte af og til holde mig for ørene så højt var det - altså de brag og bum, så det er så en af grundene til at mine IKKE skal ud kl. 24 den 31. dec - de hører over 10 gange så meget som os, tænk og jeg måtte holde mig for ørene ellers gjorde det virkelig ondt.

 

Et billede røg af væggen da de der BUM kom!

 

Jeg står aldrig under åben himmel står i vores lukkede terrasse og kiggede ud over hele byen - vi bor nemlig højt.

 

Det er selvfølgelig op til hver hund, men nej mine kommer ikke ud hverken bare i døren eller i haven kl. 24.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså man skal jo bare se de mange mange efterlysninger der er på hunde idag.

Selvom hunden ikke er bange for fyrværkeri så kan de jo pludselig blive det. Det er sgu også farligt.

hvorfor så overhovedet tage chancen?

Og hvis man gør det alligevel så på med snor, halsbånd, sele, refleksvest, lys og bliv væk fra områder hvor der skydes af.

Hellere gå med livrem og seler!

Jeg har flere gange den sidste uge tænkt "åh jeg kan vist godt slippe dem løs på denne mark" når jeg har luftet om eftermiddagen. Men hver gang har stoppet mig selv. For hvis nu der pludselig er nogen der smider et kanonslag og hundene stikker af?

De har kun været løse på vores egen mark i dagtimerne og på stranden.

 

Jeg vil kun anbefale at lade være med at gå tur nytårsaften.

Tag alle de forholdsregler du kan. Bare lige de dage op til nytår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui er heldigvis ikke bange for larmen men ville gerne kigge ud på vejen til midnat. Pga afskydningerne var der helt tåget og man kan ikke se raketterne så hun blev ikke meget klogere af hvad der foregik...

Er det normalt at hunde bliver mere nytårsangst jo ældre de bliver?

Jeg tror faktisk at det der sker er at nogle hunde får en erfaring for enten at fyrværkeri ikke er farligt, eller at det er farligt, det er derfor det er så vigtigt hvad du selv gør, hvis man får givet hunden en dårlig oplevelse, fx ved at slæbe den ud midt i skyderiet hvor luften af krudt, lysglimtene og lydene kan overvælde hunden og ellers ikke bange hund kan blive utryk, en vildfaren raket, et pludselig højt drøn som får ejer til at give et sæt fra sig m.m der kan ske rigtig mange uheldige ting som gør at hunden med årene bliver mere og mere angst.

derfor er det så vigtigt at holde hunden inde når fyrværkeriet er på sit højeste og under ingen omstændigheder at tage den med ud når man selv fyrer af.

fyrværkeri er ikke hundeegnet ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk at det der sker er at nogle hunde får en erfaring for enten at fyrværkeri ikke er farligt, eller at det er farligt, det er derfor det er så vigtigt hvad du selv gør, hvis man får givet hunden en dårlig oplevelse, fx ved at slæbe den ud midt i skyderiet hvor luften af krudt, lysglimtene og lydene kan overvælde hunden og ellers ikke bange hund kan blive utryk, en vildfaren raket, et pludselig højt drøn som får ejer til at give et sæt fra sig m.m der kan ske rigtig mange uheldige ting som gør at hunden med årene bliver mere og mere angst.

derfor er det så vigtigt at holde hunden inde når fyrværkeriet er på sit højeste og under ingen omstændigheder at tage den med ud når man selv fyrer af.

fyrværkeri er ikke hundeegnet ;)

det lød som 3. Verdenskrig t midnat og da lå hun helt tæt p mig i sofaen - jeg tænkte netop p om jeg sendte "trygge vibrationer" eller ubevidst gav små sæt

i eftermiddag på gåturen (i dagslys!) blev der også skudt af og da var hun bare opmærksom

Jeg tror ikke hun så raketterne i nat og mener heller ikke der ville være noget formål med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er fint... Hvis du virkelig vil have en debat om det, er jeg frisk, men hvis du bare vil sidde og være fordømmende, gider jeg altså ikke.

Jeg er ikke fordømmende, men nok mest meget overrasket over at der er nogen som gør det. Og da jeg ikke forstår årsagen/behovet for at gøre det, så det var derfor at jeg spurgte om der ikke var en som kunne forklare mig det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke så meget ballade her, der har været alt for lidt i dagene op til, men havde ikke forventet den store reaktion, og jeg fik ret. Der var intet trods et par raketter på eftermiddagens gåtur, og hjemme kommer sindene mest i kog over at være blevet lad alene inde, mens alle går ud kl 12!

Vi har prøvet et år at blive inde med ham, men det at flokken deles og nogen går ud er nok til han stresser op, han er altså en udehund!

 

Et par lysglimt af egne batterier fik et par vov med på vejen, og så ligger han sig fladt ned og sover videre så snart alle man falder til ro i stuen igen!

 

Jeg tror jeg kan takke naboen for de faste indskydninger af reflen ind i mellem, samt skud af leerduer, de kan sige højere brag end de kanonslag vi mødte i byen i går, så på den måde er skud en del af Darkos hverdag, og derfor ikke noget at mærke sig med, han er vokset op med det, og det er rart :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fornemmer jeg en hvis form for kvinde hysteri her? Man er vel som hundefører selv i stand til, at vurdere om hunden kan ignorere brag eller ej. Nogen der har trænet med tjeneste eller jagthunde herinde? Jeg har ikke holdt nytår med Aslan før, så jeg startede med, at introducere ham for nogle hundepropper. Dem klarede han fint. I nat var der masser af brag i det fjerne, og ingen reaktion. Overvejede, at tage ham med ud, men valgte ikke, at gøre det. Ud fra den betragtning, at jeg ikke ville stresse ham uden det var nødvendigt. Godt nytår! Bøvs slut!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fornemmer jeg en hvis form for kvinde hysteri her? Man er vel som hundefører selv i stand til, at vurdere om hunden kan ignorere brag eller ej. Nogen der har trænet med tjeneste eller jagthunde herinde? Jeg har ikke holdt nytår med Aslan før, så jeg startede med, at introducere ham for nogle hundepropper. Dem klarede han fint. I nat var der masser af brag i det fjerne, og ingen reaktion. Overvejede, at tage ham med ud, men valgte ikke, at gøre det. Ud fra den betragtning, at jeg ikke ville stresse ham uden det var nødvendigt. Godt nytår! Bøvs slut!

Kvindehysteri? Er du på Facebook og har du set hvor enormt mange hunde der bliver væk?! Det er frygteligt at tænke på alle de hunde der render rundt alene fordi deres ejer ikke har formået at passe på dem :( hvis folk var så gode til at læse og vurdere deres hunde, så blev der nok ikke så mange væk i disse dage! Og selv hunden der altid har været ligeglad, kan pludselig blive forskrækket eller ramt af en vildfaren raket uden du kan se noget som helst på hunden op til. Hvad så? Så er hunden enten væk eller "bare" panisk angst fordi man som ejer synes hunden også liiiige skulle have "fornøjelsen" af at se fyrværkeri??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk at det der sker er at nogle hunde får en erfaring for enten at fyrværkeri ikke er farligt, eller at det er farligt, det er derfor det er så vigtigt hvad du selv gør, hvis man får givet hunden en dårlig oplevelse, fx ved at slæbe den ud midt i skyderiet hvor luften af krudt, lysglimtene og lydene kan overvælde hunden og ellers ikke bange hund kan blive utryk, en vildfaren raket, et pludselig højt drøn som får ejer til at give et sæt fra sig m.m der kan ske rigtig mange uheldige ting som gør at hunden med årene bliver mere og mere angst.

derfor er det så vigtigt at holde hunden inde når fyrværkeriet er på sit højeste og under ingen omstændigheder at tage den med ud når man selv fyrer af.

fyrværkeri er ikke hundeegnet ;)

 

Det her kunne godt tåle en gentagelse.

 

Jeg forstår godt, hvis man er nødt til at tage hjem (måske ikke lige kl 00.01) og kan risikere at møde fyrværkeri. Men jeg forstår ikke, hvis man tager hunden med ud, hvor der fyres af. Der kan ske så mange uforudsete ting, og man risikerer, at en hund, der ikke er angst for fyrværkeri bliver det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fornemmer jeg en hvis form for kvinde hysteri her? Man er vel som hundefører selv i stand til, at vurdere om hunden kan ignorere brag eller ej. Nogen der har trænet med tjeneste eller jagthunde herinde? Jeg har ikke holdt nytår med Aslan før, så jeg startede med, at introducere ham for nogle hundepropper. Dem klarede han fint. I nat var der masser af brag i det fjerne, og ingen reaktion. Overvejede, at tage ham med ud, men valgte ikke, at gøre det. Ud fra den betragtning, at jeg ikke ville stresse ham uden det var nødvendigt. Godt nytår! Bøvs slut!

 

Vel ikke mere, end der er mandeidioti i dit indlæg?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kvindehysteri? Er du på Facebook og har du set hvor enormt mange hunde der bliver væk?! Det er frygteligt at tænke på alle de hunde der render rundt alene fordi deres ejer ikke har formået at passe på dem :( hvis folk var så gode til at læse og vurdere deres hunde, så blev der nok ikke så mange væk i disse dage! Og selv hunden der altid har været ligeglad, kan pludselig blive forskrækket eller ramt af en vildfaren raket uden du kan se noget som helst på hunden op til. Hvad så? Så er hunden enten væk eller "bare" panisk angst fordi man som ejer synes hunden også liiiige skulle have "fornøjelsen" af at se fyrværkeri??

 

Der er vist ingen hunde der har fornøjelse af fyrværkeri. Mener bare man selv må vurdere alt efter hund og omgivelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fornemmer jeg en hvis form for kvinde hysteri her? Man er vel som hundefører selv i stand til, at vurdere om hunden kan ignorere brag eller ej. Nogen der har trænet med tjeneste eller jagthunde herinde? Jeg har ikke holdt nytår med Aslan før, så jeg startede med, at introducere ham for nogle hundepropper. Dem klarede han fint. I nat var der masser af brag i det fjerne, og ingen reaktion. Overvejede, at tage ham med ud, men valgte ikke, at gøre det. Ud fra den betragtning, at jeg ikke ville stresse ham uden det var nødvendigt. Godt nytår! Bøvs slut!

Det med kvindehysteri gider jeg ikke kommentere på for det er sgu for uintelligent...

 

Ja, min venindes hunde er "tjenestehunde" i hjv og de elsker fyrværkeri, da det betyder arbejde. Mine hunde er også kolde i numsen og havde en god nytårsaften. Jeg er også sikker på at alle hundeførere kender deres hunde Og gør det bedste for dem.

 

Men det er ikke det som er pointen her! Jeg spørger ind til hvad som folk mener er årsagen/behovet for at tage sin hund ud kl 00.00 og se på fyrværkeri? Jeg prøver at forstå hvad det er folk mener at hunden får ud af det? Jeg kan nemlig kun se, at det er for ens eget behov og intet andet - og derved egoistisk? Jeg prøver at forstå hvorfor at man er villig til at sætte ens hunds liv på spil, hvis den nu skulle blive forskrækket og løbe væk - eller at den måske slipper med skrækken og "kun" bliver rædselsslagen for fyrværkeri fremadrettet? Hvordan opvejer man de risici og hvordan kommer man frem til at man er villig til at tage "chancen"? Det vil jeg gerne have svar på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med kvindehysteri gider jeg ikke kommentere på for det er sgu for uintelligent...

 

Ja, min venindes hunde er "tjenestehunde" i hjv og de elsker fyrværkeri, da det betyder arbejde. Mine hunde er også kolde i numsen og havde en god nytårsaften. Jeg er også sikker på at alle hundeførere kender deres hunde Og gør det bedste for dem.

 

Men det er ikke det som er pointen her! Jeg spørger ind til hvad som folk mener er årsagen/behovet for at tage sin hund ud kl 00.00 og se på fyrværkeri? Jeg prøver at forstå hvad det er folk mener at hunden får ud af det? Jeg kan nemlig kun se, at det er for ens eget behov og intet andet - og derved egoistisk? Jeg prøver at forstå hvorfor at man er villig til at sætte ens hunds liv på spil, hvis den nu skulle blive forskrækket og løbe væk - eller at den måske slipper med skrækken og "kun" bliver rædselsslagen for fyrværkeri fremadrettet? Hvordan opvejer man de risici og hvordan kommer man frem til at man er villig til at tage "chancen"? Det vil jeg gerne have svar på.

 

Der er ingen mening med bare, at tage hunden ud for, at se på. Og undskyld for mit "kvindehysteri". Vidste godt det ville vække røre, men jeg synes bare debatten var lidt langt ude...

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt ord igen. :blink: Mener bare, at alt efter hund og område kan ejer vel selv vurdere. Ved godt, at den med kvindehysteri var over stregen.. Sorry, det var bare en provokation. :slem:

 

Mener du godt at ejer selv kan vurdere? :hmm:

Kan du så ikke lige tage en snak med de 100 af ejere der mangler deres hunde idag. De må jo ha vurderet forkert eller noget :damn:

hvor har jeg bare ondt af alle de hunde der render skrækslagen rundt alene i disse dage. Nogle kommer aldrig hjem i sikkerhed igen :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du godt at ejer selv kan vurdere? :hmm:

Kan du så ikke lige tage en snak med de 100 af ejere der mangler deres hunde idag. De må jo ha vurderet forkert eller noget :damn:

hvor har jeg bare ondt af alle de hunde der render skrækslagen rundt alene i disse dage. Nogle kommer aldrig hjem i sikkerhed igen :megaked:

 

Ved godt, at det ikke er alle der kan vurdere. Alle der har hund burde jo heller ikke nødvendigvis have dem! Og det er mega trist for de 100 der er stukket af og er skræmte; Jeg valgte netop ikke, at tage Aslan ud fordi jeg ikke var sikker på reaktionen, trods jeg fandt ud af han ikke er skudræd. Og fordi det ikke var nødvendigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores aften gik ret godt. Sheila blev utryg ved 22 tiden, så fik en pille og faldt så vil ro i soveværelset. Hvor hun så også sov igennem bragende kl 24.

Mysla skældte det ud som hun plejer men var ellers ret afslappet og på piller. Der blev ikke skudt så meget af her som sidste år, så det var ret roligt. Hun insisterede på at komme ud af tisse kl 22 cirka og igen kl 01, så det var hun i haven. Der var heldigvis roligt begge gange.

 

Sheila var ikke ude fra kl 16 til 09 næste morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har holdt adskillige nytårsaftener med en tjenestehund fra militærpolitiet. Skide dygtig hund, men dødsensangst for fyrværkeri (og tordenvejr). Og den ene af de hunde jeg kender, som blev forskrækket og løb væk i 3 dage, hun var en særdeles erfaren jagthund. Men en vildfaren raket, og dermed en ukendt kombination af lyd og lys, gjorde at hun flygtede i panik. Heldigvis på en lille ø, der kun er 8 km lang, så de vidste at de ville finde hende før eller siden. Og det tog så 3 dage.

 

Som flere er inde på, er fyrværkeri for mennesker, ikke dyr. Og jeg forstår heller ikke BEHOVET for at tage en hund med ud for at kigge:vedikke: Det er virkelig tankeløst imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...