Hop til indhold

Bedst mulige foder til mine hunde?


kevinff
 Share

Recommended Posts

Jeg fodrer udelukkende med BARF, og har gode, om end ikke særlig langvarige (5 mdr.) erfaringer med det. Det er rigtigt, at god fryseplads er, om ikke et krav, så dog en meget stor fordel, og vi har løst problemet ved simpelthen at anskaffe en ekstra lille fryser, udelukkende til hundemad.

 

Egentlig kan jeg ikke påstå at have konstateret den vilde forskel på Luffes udseende, ud over at han har taget lidt på, hvilket var tiltrængt. Der kommer, som stort set alle nævner, ikke ret meget ud i den anden ende, og Luffe har ikke haft en eneste dag med dårlig mave, efter vi er gået over til BARF (det har dog også været sjældent da han fik tørfoder). Til gengæld er det helt klart, at begejstringen ved fodringstid er så meget større, at det alene er nok til at jeg ikke går tilbage til tørfoder igen, med mindre der er tvingende grunde! Nåja, det skal vel også med, at Luffes tænder nu er så kridhvidt rene, at han ligner en tandpastareklame.

 

Foderet er primært fra Perleberg, men da deres "færdigpakker" næsten udelukkende er forskellige former for oksekød/indvolde/bladmave med et tilskud af kylling, supplerer jeg med "Naturens menu" som kan fås i mange smagsvarianter med kød fra kanin, and, hjort, laks, lam m.v. Desuden indkøber jeg noget hestekød, som ellers ville mangle, hos vores lokale slagter, som også er leveringsdygtig i ben i alle størrelser og former. Det sidste giver vi ca. 1 gang om ugen.

 

Det er helt sikkert ikke nødvendigt at gøre så meget ud af det, og faktisk er jeg ikke overbevist om at det gavner, men det er jo altid rart at forkæle kræet...

 

Hvorfor sammensætter du ikke bare selv i stedet for at købe færdigpakkerne? :hmm:Når jeg bestiller, vælger jeg selv hvad og hvor meget - man skal bare passe på og holde sig indenfor de 28 kg, som kan være i en kasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor sammensætter du ikke bare selv i stedet for at købe færdigpakkerne? :hmm:Når jeg bestiller, vælger jeg selv hvad og hvor meget - man skal bare passe på og holde sig indenfor de 28 kg, som kan være i en kasse.

 

Jeg har prøvet, men det har en rimelig kedelig effekt på prisen. Jeg kan købe "luksus-pakken" for lidt over 500,-/25 kg, bl.a. fordi man slipper for at betale for pakning og forsendelse, medens en forsøgsvis sammensætning af foder der ikke allerede er i omtalte pakke (og selvfølgelig indeholdt dyrere varer), kostede over 1000,- for 25 kg. Et nærmere studie kunne sikkert godt give en lavere pris, men jeg har det egentlig ret godt med de alternativer jeg har fundet, som også er lettere at dosere, når vi har "ben-dag" og det bløde foder skal serveres i mindre portioner end de 500 g. vi ellers bruger og som uden videre kan afhentes hos en lokal forhandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkel, som er på hvalpefoder lige nu, får Henne Optimal - som vist har skiftet navn til Kronch Optimal. Det ser ud at fungere rigtig fint for ham. Henne/Kronch er et foder jeg har brugt i mange år, jeg synes det er et fornuftigt foder til en fornuftig pris. Terkel kommer også at få Henne/Kronch når han går over på voksenfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Hund er vokset op på Essentials hvalpefoder indtil hun var 9 måneder. Hun fik Royal Canin Maxi Junior fra opdrætter, men blev skiftet over til Essentials gradvist fra hun flyttede hjem til os. Jeg er selv fortaler for de kornfrie produkter, men må også indrømme at hvis jeg skulle gøre det om i dag, så fik hun lov at vokse op på RC Maxi Junior og så skiftet over til kornfrit når hun var udvokset. Min hund har udviklet løse led og jeg tror til dels at foderet har haft en betydning her. Vi var desværre for sene til at få skiftet hende tilbage, så i dag står hun lidt for blødt i mellemfoden og har lidt løse skulderled. Det er dog ikke noget hun er syg af. Jeg kan se at alle avlerens hunde står helt perfekt på deres ben og har sunde led, og de er alle vokset op på RC. Derfor vil jeg også vælge at gøre det næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...