Hop til indhold

Pavlovs Dorit


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg er gået igang med at indlære fløjten med klassisk betingning. Når maden serveres, fløjtes der to gange.

 

Dorit er jo sådan lidt anderledes skruet sammen, så jeg er meget spændt på hvor lang tid det tager. Hun er klart bedst til at indlære når hun selv tænker dig til tingene, men det tager jo lidt tid:lol:

 

Almindelig lokning er super meget op ad bakke for hende. Det har fx taget halvandet år at lære hende dæk:sjov:

 

Jeg startede op med fløjten i mandags. Igår testede jeg på aftenturen, og der var ikke den ønskede reaktion.

 

Hvor lang tid tror I det vil tage? Umiddelbart tænker jeg 3-4 uger.

 

Bonus er at Bellas fløjteindkald er blevet bedre på den forgangne uge, på trods af at hun ikke ligefrem er madglad:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvor mange gange om dagen fodrer du? Jeg vil mene det burde komme noget hurtigere end 3-4 uger med 2-3 daglige fodringer.

 

Jeg fodrer 2 gange om dagen.

 

10 - 20 gentagelser max er min erfaring med kliklyden. Så er den lyd betinget. Men det afhænger naturligvis af, hvordan og hvor tit og individet samt om hunden fx kan lide lyden osv... Jeg vil dog også mene, at du sagtens kan se resultater før. Det er rigtig spændende :) Du må endelig opdatere om Pavlovs Dorit :)

 

Klikkeren er jo nem at betinge, fordi hunden ikke skal gøre noget mellem klik og godbid. Her skal hunden jo løbe ind til mig, når den hører lyden og så får den belønning.

 

Jeg lover at opdatere når der er nyt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer 2 gange om dagen.

 

 

 

Klikkeren er jo nem at betinge, fordi hunden ikke skal gøre noget mellem klik og godbid. Her skal hunden jo løbe ind til mig, når den hører lyden og så får den belønning.

 

Jeg lover at opdatere når der er nyt:-)

 

Metoden er den samme. Forskellen er, at med klikkeren kører du mange gentagelser i rap - du har kun to om dagen - men lærer det skal hun nok :) Især hvis maden er god :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Følger spændt med. Mon ikke det tager halvanden uge til to uger for bette Dorit. Det er mit gæt. (hvad vinder den der kommer tættest på? :mrgreen:)

 

Vinderen får Dorit i en weekend:mrgreen:

 

Metoden er den samme. Forskellen er, at med klikkeren kører du mange gentagelser i rap - du har kun to om dagen - men lærer det skal hun nok :) Især hvis maden er god :D

 

Al mad er god mad for Dorit:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er klassisk betingning. Om du gør det 2 eller 100 gange om dagen

 

Så hvorfor kun når du fodre? For eksperimentets skyld?

 

Jamen, igen for prins Knud: for at gøre som Pavlov. Ellers ville det jo bare være almindelig klassisk betingning. Hvis jeg ville lave "Watsons Dorit", ville jeg også bruge larm som forskrækkelse - for at teste netop den anvendte metode i sin oprindelige form.

 

Og fordi jeg ved det virker. Det er ikke ukendt at jagthundeopdrættere fløjter når hvalpene får serveret mad, og at de på den måde lærer indkald. Samme princip med Dorit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstod det også, at det er fordi du vil udføre det SOM Pavlov - han opdagede det jo ved et tilfælde, når de fodrede et par gange dagligt, og derfor gøres det på denne måde - for at udføre "det oprindeligt" så at sige :) Det er en nørdet og fed idé :D Jeg elsker den slags!

 

Med Dorit har jeg ingen ambitioner og intet at miste. Derfor kan jeg lige så godt efterprøve hans teori som han selv skabte den. Jeg synes også at tidsperspektivet et interessant, særligt kombineret med at det jo bare er deres almindelige, daglige fodring:-)

 

Og ja, det er nok en smule nørdet, men det er jo det der gør det sjovt:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så det er som en forsøg. Så er det jo fint. Jeg opfattede det bare som at du ville forbedre et indkald og så kan det gøres mere effektivt.

 

Dorit har ikke et fløjteindkald, men det er da en bonus at Bellas indkald forbedres. Men at jeg nævner Pavlov burde jo lede tankerne hen på ....... Pavlov:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...