Hop til indhold

At reducere kuld


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Nu skal man jo heller ikke gøre det vanskeligere end det er.

 

Jeg har opdrættet 3 kuld. På tæver som jeg har vuderet til over gennemsnittet både mentalt og fysisk. Jeg har brugt den hanhund i alle 3 tilfælde, som jeg ( i samråd med experter) har vurderet er optimal til min tæve. Der er kommet 5-7 hvalpe, som alle har været super og som vi har fulgt længe nok til at vide at de er blevet fine jagt og familiehunde.

 

Alle har været solgt (undtagen Bonnie som vi har beholdt) til ejere som vidste hvad de købte og alle er mig bekendt blevet succeser.

 

Der hvar været bestildt 3-6 hvalpe på forhånd hver gang. Så det kan altså godt lade sig gøre, hvis man gider gøre forarbejdet og har en god tæve.

 

 

Det er jo interessant, for i dit indlæg skriver du implicit, at pågældende opdrætter ikke har gjort sit forarbejde godt nok og at han nok heller ikke har valgt en ordentlig hanhund. Det er interessant, for selv jeg, der bragte historien på banen, aner INTET om den opdrætter, ud over at han har aflivet nogle unghunde. Jeg aner ikke hvem han er, hvor mange hunde han har, hvor dygtig en opdrætter han er eller noget som helst andet. Det eneste jeg ved, er at han er min venindes mands tidligere kollega, og at han har aflivet et par raske unghunde, fordi han ikke kunne finde egnede hjem til dem.

 

Men det er typisk at nogen altid skal hævde sig selv - særligt når man faktisk ikke ved mere end en tilfældig tosse på en hundeforum skriver:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo interessant, for i dit indlæg skriver du implicit, at pågældende opdrætter ikke har gjort sit forarbejde godt nok og at han nok heller ikke har valgt en ordentlig hanhund. Det er interessant, for selv jeg, der bragte historien på banen, aner INTET om den opdrætter, ud over at han har aflivet nogle unghunde. Jeg aner ikke hvem han er, hvor mange hunde han har, hvor dygtig en opdrætter han er eller noget som helst andet. Det eneste jeg ved, er at han er min venindes mands tidligere kollega, og at han har aflivet et par raske unghunde, fordi han ikke kunne finde egnede hjem til dem.

 

Men det er typisk at nogen altid skal hævde sig selv - særligt når man faktisk ikke ved mere end en tilfældig tosse på en hundeforum skriver:lol:

 

Sikke en gang gedigen vrøvl:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du blander de to opdrættere sammen:vedikke: De 13 hvalpe er fra en schæfer. Tjenestehunde. Ikke deller. Og har ikke noget at gøre med egnede købere, men hundenes sind og prægning inden de bliver 8 uger. Hvis de aflives, bliver det gjort inden de får øjne.

 

Enhver hund, også en løwchen, bør kunne håndtere 7 hvalpe:vedikke:

 

Nej jeg blander dem ikke sammen, jeg skulle have skrevet brugshund og ikke jagthund, det var bare min hjerne der er gået død i det, jeg gav bare et eksempel på at man som opdrætter rimelig let kan finde ud af hvor mange hvalpe man kan forvente at få. Jeg kunne f.eks. let finde ud af at 11 hvalpe for en labrador faktisk var forholdvis forventeligt.

 

Og ja, selv en Lowchen bør kunne håndtere 7 hvalpe, det som er sværest for så lille en hund, er en graviditet med så mange hvalpe, fordi hunden ofte ikke er skruet sammen til at have 7 store hvalpe i sig. Dog er det jo kæmpe stort for en lille race at få 7 hvalpe, endda 8 er jo helt overdrevent meget. Ved en schæfer, labrador eller for den sags skyld border collie er 7 jo ikke et kuld hvor man ville falde bagover og tænke det var en kæmpe overraskelse.

 

(Det synes jeg dog også 13 er, omend det ikke er utænkeligt, er det forståeligt at det er et stort kuld).

 

Som tidligere nævnt vil jeg aldrig dømme en anden opdrætter for det valg de tager, om det er aflivning eller ammetæve eller lignende. Ofte er der mange andre ting der spiller ind, end hvad opdrætteren måske fortæller til omverdenen. Personligt skulle jeg virkelig, virkelig være i en lorte situation hvis jeg skulle vælge at aflive en sund og rask hund. Så skulle det være en situation ala hvalpen var vokset op og der opstod slåskampe, og vi på ingen måde kunne få hunden udstationeret, eller passet andet sted. Altså hunden ville på en eller anden måde skulle have en adfærd der gjorde at den satte mine andre hundens livskvalitet ned (Eller dens egen). Men hvis det bare handler om tid eller penge nok, så må man altså prioritere og tage det ansvar det er at sætte hvalpe i en verden hvor der allerede er alt for mange uønskede hunde!

 

Og ja, måske ændre jeg mening når jeg brænder inde med 7 hvalpe :lol: Vi får se!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg kender i øvrigt en der kender en opdrætter af jagtlabber. Hvis ikke hvalpene er solgt til jægere, og kun jægere, når de er 6-7 måneder, bliver de aflivet. Han nægter at sælge sine højdriftige jagthunde til hr. og fru Danmark, da de ikke kan møde hundens behov. For mange af hans hvalpe fra tidligere er blevet omplaceret i en uendelighed og til sidst aflivet, fordi folk simpelthen ikke vidste hvordan man skulle behandle en højdriftig hund. Det kan jeg da kun respektere!

 

det er svært at have respekt for, for alle jeg kender som laver gode retriever hvalpe og giver dem lidt hvalpe og grundtræning om nødvendigt, har meget let ved at afsætte disse til gode hundeejere - endda til ganske fornuftige priser også. Der er absolut ingen grund til at aflive gode Labrador unghunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er svært at have respekt for, for alle jeg kender som laver gode retriever hvalpe og giver dem lidt hvalpe og grundtræning om nødvendigt, har meget let ved at afsætte disse til gode hundeejere - endda til ganske fornuftige priser også. Der er absolut ingen grund til at aflive gode Labrador unghunde.

 

Igen tager du udgangspunkt i en situation, som forudsætter at der er kapacitet til at grundtræne hundene. Jeg har ingen detaljer om vedkommende, og ved ikke hvor mange hunde han har i forvejen, hvor mange jagter han går på, hvor meget han arbejder osv.

 

Jeg har bare respekt for at man ikke sælger til hvem som helst, men hellere afliver. Det kan jo netop ikke være penge der styrer ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det med kattene. Man lader sidste killing være for at mormis ikke går i løb igen og får flere killinger lige med det samme samt for at hun har en at bruge tid på og dermed måske savne de andre knap så meget og er man smart så lader man den være en hankat= den får ikke selv killinger.

En hankat kan potentielt set producere en del flere killinger end en hun, så det der er knap så "smart" men nærmere ren uvidenhed. At hun "måske vil savne de andre knap så meget" er menneskeliggørelse af dyret og en hunkats løbetider styres af mange ting. Den kan faktisk sagtens blive parret igen imens den stadig passer killinger.

Man bør fjerne hver og en, og neutralisere eller aflive hunkatten. Den er ikke rigtigt længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hankat kan potentielt set producere en del flere killinger end en hun, så det der er knap så "smart" men nærmere ren uvidenhed. At hun "måske vil savne de andre knap så meget" er menneskeliggørelse af dyret og en hunkats løbetider styres af mange ting. Den kan faktisk sagtens blive parret igen imens den stadig passer killinger.

Man bør fjerne hver og en, og neutralisere eller aflive hunkatten. Den er ikke rigtigt længere.

Vi er jo så nogle som betragter katte som levende væsner og derfor ikke syntes det er ok at fjerne alle killingerne;) og vi venter så bare til killingen er 12 uger før vi steriliserer katten og killingen samtidig ;) hvis man kan leve med det andet er det da fint med mig, jeg kan ikke;) skulle katten være drægtig når den steriliseres er det intet problem, faktisk er det næsten lettere for dyrlægen i følge min dyrlæge;) det kræver jo også alt sammen at man kan finde killingerne ;) ellers kan man ikke rigtig gøre noget før man er sikker på at de er gamle nok til ikke at ligge og dø af sult;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang om en brugshund kan trives i en almindelig familie så synes jeg det er gået for vidt hvis den ikke kan. De labber gad jeg godt møde - de må virkelig være specielle hvis de fx ikke kunne bo her hos mig eller anden fra HF som har hund som livsstil - uden nødvendigvis at blive brugt til jagt.... Selv en malle har jeg haft uden problemer som lånehund i en lang periode. Han var bombehund og jeg klikkertrænede ham i lydighed. Så de labber ville jeg virkelig gerne møde.... Jeg synes det lyder meget mærkeligt. Jeg kan pege på utallige brugere her på HF og i min omgangskreds, der kan have stort set hvilken som helst hund - også uden at gå på jagt med den hvis det er en jagthund

Endelig kendetegnes en god brugshundelinje i min verden ved en eminent slukknap, hvilket igen gør at de kan indgå i familier, hvor det jo trods alt er der de fleste hunde uanset disciplin tilbringer de meste af deres tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er jo så nogle som betragter katte som levende væsner og derfor ikke syntes det er ok at fjerne alle killingerne;) og vi venter så bare til killingen er 12 uger før vi steriliserer katten og killingen samtidig ;) hvis man kan leve med det andet er det da fint med mig, jeg kan ikke;) skulle katten være drægtig når den steriliseres er det intet problem, faktisk er det næsten lettere for dyrlægen i følge min dyrlæge;) det kræver jo også alt sammen at man kan finde killingerne ;) ellers kan man ikke rigtig gøre noget før man er sikker på at de er gamle nok til ikke at ligge og dø af sult;)

 

Hold nu op hvor er der mange meninger, men jeg synes du gør et formidabelt arbejde! Der er desværre rigtig mange, der ikke regner katte for noget, og derfor ikke tager ansvar. Jeg blir så glad over de ting du gør, til trods for at kattene ikke er dine - stor respekt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen tager du udgangspunkt i en situation, som forudsætter at der er kapacitet til at grundtræne hundene. Jeg har ingen detaljer om vedkommende, og ved ikke hvor mange hunde han har i forvejen, hvor mange jagter han går på, hvor meget han arbejder osv.

 

Jeg har bare respekt for at man ikke sælger til hvem som helst, men hellere afliver. Det kan jo netop ikke være penge der styrer ham.

 

der skal faktisk ikke så meget tid til at give gode Labrador hvalpe og unghunde en god start og lære dem de mest elementære ting og kan de det er det let at finde gode købere, hvis altså det er kvalitetsopdræt man laver. Er det ikke det, skulle man lade være at avle og det gælder også hvis ikke man kan afse den smule tid det tager at træne hvalpene en smule hver dag. Nul respekt herfra udfra hvad du beskriver, er det ikke ordentlig og ansvarlig hundeopdræt imo.

 

At du har respekt for det, må du jo selvom. Jeg har ikke. Og der har intet med penge at gøre, men med ganske almindelig respekt for liv og sund fornuft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er egentlig pudsigt at holdningen er sådan til hunde. Ved andre kæledyr, fx katte som nævnes, er det helt ok at aflive i flæng. Værre hos produktionsdyr, fx kvæg og fjerkræ, hvor handyrene aflives som spæde eller unge, fordi de ikke har værdi i produktionen.

 

Er "livet" virkelig så meget mere værdifuldt for en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er egentlig pudsigt at holdningen er sådan til hunde. Ved andre kæledyr, fx katte som nævnes, er det helt ok at aflive i flæng. Værre hos produktionsdyr, fx kvæg og fjerkræ, hvor handyrene aflives som spæde eller unge, fordi de ikke har værdi i produktionen.

 

Er "livet" virkelig så meget mere værdifuldt for en hund?

 

Nej, men hunde avles sjældent uden menneskelig indblanding. Hvis der var tale om vilde hunde, der avlede som kattene gør, så havde jeg haft samme holdning og været fortaler for at neutralisere alt og kan man ikke det, så aflive.

 

Jeg synes ikke, at opdrættere af katte bare skal aflive katte, de ikke er kommet af med. Her gælder samme "regler" som for hundene - behold dem - du har selv sat dem i verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er egentlig pudsigt at holdningen er sådan til hunde. Ved andre kæledyr, fx katte som nævnes, er det helt ok at aflive i flæng. Værre hos produktionsdyr, fx kvæg og fjerkræ, hvor handyrene aflives som spæde eller unge, fordi de ikke har værdi i produktionen.

 

Er "livet" virkelig så meget mere værdifuldt for en hund?

 

Egentlig tror jeg godt jeg forstår, hvor du vil hen med det her - men jeg synes ikke der er nogen sammenhæng. Man kan bare ikke sammenligne produktionsdyr med kæledyr. Og at vi behandler vores produktionsdyr ganske rædselsfuldt ene og alene pga. økonomi, skulle nødigt smitte af på måden at avle hunde (og katte) på. Lidt større respekt for det enkelte liv ville ikke skade noget :pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare et undrende pip herfra - hvor mange hvalpe der kommer i et kuld, er vel sådan set arveligt..? Og "bestemmes" af tæven? Hvorimod kønsfordelingen "bestemmes" af hanhunden?

 

Den ene af mine tæver Katla fik 8 stk. første gang, 7 tæver og 1 hanhund, anden gang blev det til 6 tæver og 4 hanhunde.

Faren til det sidste kuld har i et andet kuld fået 6 tæver og 2 hanhunde+1, og i det sidste kuld i Sverige blev det til 4 tæver og 2 hanner+1. (+1 er dem der ikke overlevede)

Nu skal jeg så til sommer have hvalpe, på en tæve fra sidste kuld Katla fik, så må vi se hvad der dukker op der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er egentlig pudsigt at holdningen er sådan til hunde. Ved andre kæledyr, fx katte som nævnes, er det helt ok at aflive i flæng. Værre hos produktionsdyr, fx kvæg og fjerkræ, hvor handyrene aflives som spæde eller unge, fordi de ikke har værdi i produktionen.

 

Er "livet" virkelig så meget mere værdifuldt for en hund?

 

Som nogen andre efterfølgende har været inde på er der forskelle på hvordan kuldet kommer til verdenen.

 

Hvis man laver et planlagt kuld, det være sig hunde, katte, hamstre eller fugle, så må man tage ansvaret for det antal der kommer.

 

Hvis en vildkat slår sig ned på ens grund og får et kuld killinger, kan jeg sagtens forstå man vælger at aflive nogen af dem.

 

Og som det også nævnes synes jeg ikke man skal sammenligne med produktionsdyr, da disse avles med henblik på penge, og ikke så meget en standard, temperament og kæledyrs eller brugshunde potentiale. Hvis dette var målet med vores hund, altså bare at tjene penge, ville du også se samme tendens. Tag et kig på hvalpefabrikker, hvor ikke attraktive hunde også let bliver aflivet, hvis de ikke kan sælges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men hunde avles sjældent uden menneskelig indblanding. Hvis der var tale om vilde hunde, der avlede som kattene gør, så havde jeg haft samme holdning og været fortaler for at neutralisere alt og kan man ikke det, så aflive.

 

Jeg synes ikke, at opdrættere af katte bare skal aflive katte, de ikke er kommet af med. Her gælder samme "regler" som for hundene - behold dem - du har selv sat dem i verden.

 

Helt enig. Det er ikke sammenligneligt. Der gælder det samme uanset art

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene af mine tæver Katla fik 8 stk. første gang, 7 tæver og 1 hanhund, anden gang blev det til 6 tæver og 4 hanhunde.

Faren til det sidste kuld har i et andet kuld fået 6 tæver og 2 hanhunde+1, og i det sidste kuld i Sverige blev det til 4 tæver og 2 hanner+1. (+1 er dem der ikke overlevede)

Nu skal jeg så til sommer have hvalpe, på en tæve fra sidste kuld Katla fik, så må vi se hvad der dukker op der.

 

hvis man er opdrætter, ved man jo også lidt om hvor mange hvalpe der normalt kan forventes. FT Springere får i snit 7 og 95% af kuldene ligger mennen 4 og 10 hvalpe. Så man ved hvad man går ind til. Jeg har så den holdning at jeg kun ønsker een god parring og et lille kuld luksus kuld på :4-6 hvalpe, men jeg må jo påtage mig anvaret hvis der kommer 12 hvalpe og finde en god løsning, hvilket firmentlig er amme - en tæve som har fået få hvalpe nogenlunde samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis man er opdrætter, ved man jo også lidt om hvor mange hvalpe der normalt kan forventes. FT Springere får i snit 7 og 95% af kuldene ligger mennen 4 og 10 hvalpe. Så man ved hvad man går ind til. Jeg har så den holdning at jeg kun ønsker een god parring og et lille kuld luksus kuld på :4-6 hvalpe, men jeg må jo påtage mig anvaret hvis der kommer 12 hvalpe og finde en god løsning, hvilket firmentlig er amme - en tæve som har fået få hvalpe nogenlunde samtidig.

 

Det var et svar til Korvis :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...