Hop til indhold

Findes dette foder?


kharder
 Share

Recommended Posts

Jeg leder efter et nyt foder til Bella. Hun har lige været igennem problemer med lever og nyrer, men heldigvis er hun kommet sig helt. Den næste halvanden måned, spiser hun dietfoderet fra dyrlægen, men vi skal derefter finde noget andet.

 

Jeg har kigget og ledt og søgt.... Men er mine ønsker umulige at opfylde, uden at jeg skal til at lave det selv?

 

Protein min. 30% og moderat askeindhold er forholdsvis let at finde, men jeg ønsker ikke et foder der indeholder ting som lucerne / alfalfa, da det er en hund jeg skal fodre og ikke en hest. Grøntsager må der gerne være i, det samme med en smule ris eller kartoffel. Kødet skal være reelt og ikke biprodukter og der skal heller ikke være unødvendige tilsætningsstoffer eller flere forskellige slags salt.

 

Det behøver ikke at være tørfoder, men kan også være vådfoder.

 

Egentlig vil en barf diet kunne opfylde stort set alle mine krav, men da jeg vil være nogenlunde sikker på at Bella ikke får et tilbagefald, venter jeg med barf til efter vi har været til den sidste blodprøve kontrol i februar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Orijen og Acana er to udemærkede bud, men som du nævner, er der alfalfa i. Årsagen til, at jeg ønsker at undgå alfalfa er ikke pga. allergi, men mere pga. at alfalfa har mange ligheder med soja.

 

Jeg er overbevist om, at Orijen og Acana ikke er ude på at erstatte kødprotein med planteprotein.

 

Hvad er der galt med soja?:vedikke:

 

Det er interessant at du vil undgå 2 (nu 3) specifikke ingredienser, men tilgengæld gerne giver kartoffel, som jo er rene tomme kalorier, uden nogen anden egenskab end fyld. Det forstår jeg ikke helt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Soja er blevet gjort til en superfood, som meget forskning peger på er forkert. Eks. indeholder soja og alfalfa en del fytoøstrogener, som opfører sig som østrogen når det kommer ind i kroppen. Flere kræftforskere advarer direkte mod soja. Samtidig er der giftstoffer i mange ukogte bønner, der kun kan neutraliseres ved eks. kogning.

 

I forhold tll alfafla, som også kaldes lucerne på dansk, så indeholder det nogle kemikalier som er med til at nedsætte optagelsen af vigtige næringsstoffer.

 

Jeg er ikke helt enig i, at kartofler er tomme kalorier, men selvfølgelig skal de ikke overdrives. Der skal være noget som binder tørfoderet sammen.

 

Jeg ser hellere, at foderet består af reelt kød og nogle blandede grøntsager som er behandlet, så hunden kan fordøje dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bellas sidste blodprøve var helt fin, så vi måtte begynde at give hende en mindre portion godbidder. Derfor får hun også stadig dietfoderet, da vi på den måde kan udelukke godbidderne som årsagen.

 

Vi ved faktisk ikke med sikkerhed hvorfor hun blev syg med lever og nyrer, men vi har en formodning om at hun er blevet forgiftet af noget hun har fået i munden når hun har gravet. Hun bruger hele ansigtet og munden når hun graver efter mus og muldvarpe. Så vi har sikkert bare været meget uheldige.

 

Årsagen til at jeg leder efter et foder er, at hvis vi ikke kan barfe igen, skal jeg kunne tilbyde hende noget andet. Dietfoderet anbefaler de ikke at men bruger, med mindre der ikke findes en anden løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...