Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

Så er Ingeborg blevet 1 år, og hun er nu startet til præ-agility. Ihh hvor jeg synes det var sjovt, tror også at ingeborg synes det. Vi startede med at træne felter, og derefter øvede vi start. Vi lærte at det er en god ide at få hunden ind at sidde mellem benene så den kigger det samme sted hen på banen som en selv, så man er sikker på at den sidder korrekt inden man går i gang. Så når man går fra den, så skal hunden selvfølgelig blive indtil man er klar til at den starter. Det synes jeg Ingeborg er meget god til. Hun er hvertfald ikke bange for at gå mellem mine ben og sidde der, og hun bliver også hvis jeg flytter mig. Så det er en god start. Så skulle vi øve, at løbe omkring vinger, Ingeborg fattede hat, men hun havde en fest. Så nu fortsætter vi her hjemme med at øve at løbe rundt og spisestolen. Jeg glæder mig allerede til næste træning. Og her et billede af den glade hund. 

IMG_6588.JPG

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

to en halv måneds pause blev det til for lillemanden, og så blev jeg nødt til at arbejde lidt med ham. Han har trænet en masse Nose Work, lidt spor og så tricks og lydighed. Men ikke agility.

Og han var så lækker at arbejde med. Han fik et par ture over A'et alene og han havde så fine felter. Så frem med slalommen, han skulle lige forstå at der også lige var en sidste port og så kørte det ellers. Og vildt nok, så var der meget lidt lyd...

 

og så hev jeg fire spring frem og lavede noget meget simpelt med ham. Det var kun da jeg krævede noget lidt vanskeligere af ham, at han blev lidt frustreret. Men uh, han var stille og fokuseret. Måske vi skal arbejde med noget hamrende simpelt.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, synes på en måde at det der agility griber om sig.....startede med et lille bitte kursus på 6 træningsgange og nu har jeg pludselig 3 aktuelle agilityhold: Et hos Channie, et hos Johanna og et i min lokale DcH-forening, hvordan skete det lige?

 

Derudover er jeg kommet til samme erkendelse som sidst jeg løb for 6-7 år siden: Agility er svært for handleren, må finde et motorik-kursus for sløje handlere et sted :lol:

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

6 timer siden, NannaSoko skrev:

Hm, synes på en måde at det der agility griber om sig.....startede med et lille bitte kursus på 6 træningsgange og nu har jeg pludselig 3 aktuelle agilityhold: Et hos Channie, et hos Johanna og et i min lokale DcH-forening, hvordan skete det lige?

 

Derudover er jeg kommet til samme erkendelse som sidst jeg løb for 6-7 år siden: Agility er svært for handleren, må finde et motorik-kursus for sløje handlere et sted :lol:

Tja, det er jo sådan noget der bare sker, med agility! :lol: Det med fører-motorikken må da være blevet endnu værre, i løbet af de 6-7 år..? Altså, jeg synes handlingen (og banerne) har udviklet sig meget i løbet af de år... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, korvis skrev:

Tja, det er jo sådan noget der bare sker, med agility! :lol: Det med fører-motorikken må da være blevet endnu værre, i løbet af de 6-7 år..? Altså, jeg synes handlingen (og banerne) har udviklet sig meget i løbet af de år... :shock:

Ja, så hvis man var motorisk udfordret for 7 år siden er det IKKE blevet lettere, kan jeg hilse at sige :-D:shock:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig god træning med Terkel i aften, hos guruen Ann-Britt! Som altid en virkelig fed bane, med helt perfekte udfordringer. Dvs. udfordringer der sagtens kan løses, men som kræver at både hund og fører "opper sig" lidt, og som gør at begge rykker i løbet af træningen! :5up: Jeg begriber ikke hvordan hun gør det, men jeg oplever gang på gang at hun får tegnet baner hvor der både er dele der gør at man kan se at man faktisk har lært noget, og dele hvor man opdager hvad man har brug for at træne, dog uden at man bli'r deprimeret af det. Det synes jeg altså er ret fantastisk!

Terkel var faktisk rigtig dygtig i aften! Rigtig mange ting begynder at fungere rigtig godt. Han har stadig problemer med sine felter, men det går helt klart fremad. Han skulle lige mindes om dem i staten, men så gik det bedre og bedre, og til sidst havde han faktisk nogle der var rigtig gode.

Duftene forstyrrer ham stadig virkelig meget. Når han løber så løber han jo - men det er som om han ikke har hele hjernen med, en lille del er stadig meget obs på duftene. Så det hælder vist til at han mister bollerne på et tidspunkt - selv om jeg godt er klar over at det måske ikke hjælper en døjt på det.

Noget helt nyt skete i aften - AB havde stopuret fremme!!! Det bruger hun rigtig meget - til alle andre. Man prøver forskellige handlingsmuligheder, og ser hvad der bedst kan betale sig mht tiden. Hun har aldrig haft stopuret fremme til Iso, da det som regel kun handler om at finde en løsning der overhoved fungerer til Iso. Og med Terkel har det vel været lidt det samme indtil nu, han er så ung og ny at det mest handler om at gøre tingene rigtigt. Men i aften kom det sgu frem! Der var et enkelt sted hvor vi kunne vælge mellem to forskellige handlingsløsninger, og det var helt klart hvad der bedst kunne betale sig dér - og det skal jeg huske.

Næste mandag skal vi på et minikursus, med en anden dygtig handler vi har her på øen. Vi skal på hold med bl.a. Terkel to søskende, og det glæder jeg mig rigtig meget til! Det bli'r superhyggeligt, og jeg føler også at vi er parate til at prøve andre undervisere (selv om jeg aldrig gi'r slip på AB, hun er simpelthen fantastisk!). Så nyt er det nu heller ikke, da det er én af dem vi er i "træningsklub" med, og Iso's gamle træner. Så jeg kender ham godt, og ved at han er rigtig god, og desuden er han også AB-discipel, så det bli'r helt sikkert knaldgodt! :5up:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

11 timer siden, korvis skrev:

Rigtig god træning med Terkel i aften, hos guruen Ann-Britt! Som altid en virkelig fed bane, med helt perfekte udfordringer. Dvs. udfordringer der sagtens kan løses, men som kræver at både hund og fører "opper sig" lidt, og som gør at begge rykker i løbet af træningen! :5up: Jeg begriber ikke hvordan hun gør det, men jeg oplever gang på gang at hun får tegnet baner hvor der både er dele der gør at man kan se at man faktisk har lært noget, og dele hvor man opdager hvad man har brug for at træne, dog uden at man bli'r deprimeret af det. Det synes jeg altså er ret fantastisk!

Terkel var faktisk rigtig dygtig i aften! Rigtig mange ting begynder at fungere rigtig godt. Han har stadig problemer med sine felter, men det går helt klart fremad. Han skulle lige mindes om dem i staten, men så gik det bedre og bedre, og til sidst havde han faktisk nogle der var rigtig gode.

Duftene forstyrrer ham stadig virkelig meget. Når han løber så løber han jo - men det er som om han ikke har hele hjernen med, en lille del er stadig meget obs på duftene. Så det hælder vist til at han mister bollerne på et tidspunkt - selv om jeg godt er klar over at det måske ikke hjælper en døjt på det.

Noget helt nyt skete i aften - AB havde stopuret fremme!!! Det bruger hun rigtig meget - til alle andre. Man prøver forskellige handlingsmuligheder, og ser hvad der bedst kan betale sig mht tiden. Hun har aldrig haft stopuret fremme til Iso, da det som regel kun handler om at finde en løsning der overhoved fungerer til Iso. Og med Terkel har det vel været lidt det samme indtil nu, han er så ung og ny at det mest handler om at gøre tingene rigtigt. Men i aften kom det sgu frem! Der var et enkelt sted hvor vi kunne vælge mellem to forskellige handlingsløsninger, og det var helt klart hvad der bedst kunne betale sig dér - og det skal jeg huske.

Næste mandag skal vi på et minikursus, med en anden dygtig handler vi har her på øen. Vi skal på hold med bl.a. Terkel to søskende, og det glæder jeg mig rigtig meget til! Det bli'r superhyggeligt, og jeg føler også at vi er parate til at prøve andre undervisere (selv om jeg aldrig gi'r slip på AB, hun er simpelthen fantastisk!). Så nyt er det nu heller ikke, da det er én af dem vi er i "træningsklub" med, og Iso's gamle træner. Så jeg kender ham godt, og ved at han er rigtig god, og desuden er han også AB-discipel, så det bli'r helt sikkert knaldgodt! :5up:

AB er bare god!

Og så er Mana altså møg fornærmet nu! Hun skal også med på mandag.... :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været på kursus, Terle og jeg! Og Mana... ;)

Det var et supergodt kursus, med Rene Jeppesen som instruktør. Banen var pænt svær for både Terkel og mig, jeg glemte hvor jeg skulle placere mig, der var en del løbestræk, og Terkel syntes til en start at det var vildt underligt at skulle løbe helt alene i tunnellen efter slalom! :shock: Men jeg synes at han gjorde det rigtig godt, alt i alt!

Vi delte banen op i to dele, og knoklede lidt med hver halvdel. Til aller sidst skulle vi løbe hele banen - men der var Terkels hjerne træt. Han havde også gået og snuset og klapret tænder lige op til, så der var lidt lukket og slukket! ;) Han er jo ung og uerfaren endnu, så det er der vist ikke så meget at sige til.

For én gangs skyld var vi faktisk dygtige til at filme hinanden, og her er 3 klip der sammen viser hele banen. Jeg synes især Terkel var rigtig sej til sin slalom, den var ikke helt nem!

https://www.youtube.com/watch?v=YKPH0xjX0mE

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, korvis skrev:

Så har vi været på kursus, Terle og jeg! Og Mana...

Det var et supergodt kursus, med Rene Jeppesen som instruktør. Banen var pænt svær for både Terkel og mig, jeg glemte hvor jeg skulle placere mig, der var en del løbestræk, og Terkel syntes til en start at det var vildt underligt at skulle løbe helt alene i tunnellen efter slalom! Men jeg synes at han gjorde det rigtig godt, alt i alt!

Vi delte banen op i to dele, og knoklede lidt med hver halvdel. Til aller sidst skulle vi løbe hele banen - men der var Terkels hjerne træt. Han havde også gået og snuset og klapret tænder lige op til, så der var lidt lukket og slukket! Han er jo ung og uerfaren endnu, så det er der vist ikke så meget at sige til.

For én gangs skyld var vi faktisk dygtige til at filme hinanden, og her er 3 klip der sammen viser hele banen. Jeg synes især Terkel var rigtig sej til sin slalom, den var ikke helt nem!

https://www.youtube.com/watch?v=YKPH0xjX0mE

Virkelig sej slalom, at du kunne sende ham ind i den med så stor afstand, det er sgu imponerende. 

Det kan jeg med Leah herhjemme, men aldrig til stævne eller med distraktioner. Seje jer!! 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

10 timer siden, korvis skrev:

Så har vi været på kursus, Terle og jeg! Og Mana...

Det var et supergodt kursus, med Rene Jeppesen som instruktør. Banen var pænt svær for både Terkel og mig, jeg glemte hvor jeg skulle placere mig, der var en del løbestræk, og Terkel syntes til en start at det var vildt underligt at skulle løbe helt alene i tunnellen efter slalom! Men jeg synes at han gjorde det rigtig godt, alt i alt!

Vi delte banen op i to dele, og knoklede lidt med hver halvdel. Til aller sidst skulle vi løbe hele banen - men der var Terkels hjerne træt. Han havde også gået og snuset og klapret tænder lige op til, så der var lidt lukket og slukket! Han er jo ung og uerfaren endnu, så det er der vist ikke så meget at sige til.

For én gangs skyld var vi faktisk dygtige til at filme hinanden, og her er 3 klip der sammen viser hele banen. Jeg synes især Terkel var rigtig sej til sin slalom, den var ikke helt nem!

https://www.youtube.com/watch?v=YKPH0xjX0mE

Jeg synes Terle  - og Anna - gjorde det virkelig godt! Det så hamrende godt ud når det bare flød - det er så fedt at se! 

Mana var også en lille stjerne i går - det var altså skønt :x

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

8 timer siden, Doberfan skrev:

Virkelig sej slalom, at du kunne sende ham ind i den med så stor afstand, det er sgu imponerende. 

Det kan jeg med Leah herhjemme, men aldrig til stævne eller med distraktioner. Seje jer!! 

Ja, han er blevet så sej!!! Og at han rent faktisk ta'r slalommen, i stedet for at brase ind i tunnellen der ligger lige ved siden af - det havde "en anden" (hej Iso :vinken: ) ALDRIG gjort!

32 minutter siden, Trixie83 skrev:

Jeg synes Terle  - og Anna - gjorde det virkelig godt! Det så hamrende godt ud når det bare flød - det er så fedt at se! 

Mana var også en lille stjerne i går - det var altså skønt 

Tak!! Ja, vi havde et par gode stræk, hvor det flød rigtig godt! Men fandeme om ikke hende den gamle dame er kommet med på videoen alligevel... ;) Det er vildt så anderledes man ser ud inde i sit eget hoved! Mana så jo helt fin ud i går, underligt at hun går sådan lidt op og ned..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så har vi været til træning i klubben her til aften. Terkel har glemt alt om felter... Igen... Og vi måtte også terpe tyvstart... Igen... Men jeg er pænt sikker på at det er omgivelserne der forstyrrer ham, i aften lå banerne også ekstremt tæt på hinanden! Godt nok med hegn imellem, men det var tydeligt at se at han reagerede på de andre hunde. Jeg selv var træt efter at ha' gået med hovedpine hele dagen, så jeg var ikke rigtig i hopla og det hjælper jo ikke ligefrem Terkel. Iso fik et træningspas på undervisningsbanen, efter lidt pause gik vi op og trænede lidt på én af selvtræningsbanerne - og så kørte jeg sgu hjem. Mit dumme hoved var ved at drive mig til vanvid, og fysisk aktivitet er bare ikke lige sagen når jeg har det sådan. I weekenden skal vi til stævne, det bli'r spændende at se hvordan det går... Jeg prøver en ny kombination: Iso får sine to klasseløb, Terkel får sine to klasseløb plus AGÅben. 5 løb til mig, det er rigeligt, og Terkel får 2 løb med felter. Jeg jagter jo ikke hverken oprykningspinde eller DM-pinde, så jeg skal bare finde en model der passer til både mig og hundene, så vi får det bedste ud af det.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Ingeborg ELSKER agility. I dag for første gange skulle vi øve nogle forkryds eller hvad de nu hedder, og det gik bare super godt for Ingeborg hun synes det er virkelig fedt, og vi skulle oven i købet vise det for de andre så godt gik det. Vi øver enormt meget fremad sendelse også. Ellers er vi begyndt at træne indgang til slalom, det virker til at hun er ved at forstå det sådan lidt. Så alt i alt så går det rigtig godt med hende, og hun elsker det. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

48 minutter siden, Bantus skrev:

Ingeborg ELSKER agility. I dag for første gange skulle vi øve nogle forkryds eller hvad de nu hedder, og det gik bare super godt for Ingeborg hun synes det er virkelig fedt, og vi skulle oven i købet vise det for de andre så godt gik det. Vi øver enormt meget fremad sendelse også. Ellers er vi begyndt at træne indgang til slalom, det virker til at hun er ved at forstå det sådan lidt. Så alt i alt så går det rigtig godt med hende, og hun elsker det. 

Selvfølgelig elsker hun agility - hun er jo en klog hund! :lol: Hvor fedt at I er glade for det! Glæder mig til at høre mere! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Supergod træning (som altid!) hos guruen AB i aften! Først fik Terkel terpet lidt serpentiner, alle mulige varianter, også  med at trykke ud imellem og trække ind imellem. Og det gjorde han søreme fint! Han/vi er jo i en proces, så timing i både tid og afstande udvikler sig hele tiden, så det er ikke altid nemt at "finde hinanden". Men en virkelig god session på de serpentiner. Vi fik også kørt Terkel over alle feltforhindringer, og der er vist ikke sket det store siden sidst... :roll: Men vi har jo heller ikke rigtig trænet på det seneste...

Iso løb bane, en pænt svær bane med flere tunnelfælder. Men AB er bare suveræn til at finde løsninger, så det endte med at gå rigtig godt! Iso er altså bare den sjoveste at løbe med, når tingene fungerer... Elsker den hund! :x Ja, jeg elsker da også Terkel, men endnu er han ikke lige så sjov at løbe med. Han har nogle gode sider som Iso ikke har, omvendt har Iso nogle som han ikke har. En kombi af de to ville være perfekt! :lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi lånte agilityforhindringerne efter begynderholdet var færdig i mandags. Kan kun sige en til, damm, der er stadig knald i ham. Vippen var ude og første gang lavede han en flyver, tog springet lige bagefter, kom i tanke om at han vist nok skulle tage feltet på vippen, løber tilbage, springer op på vippen der er halvvejs oppe igen(bagfra) og bum, ser så på mig med et tilfredst smil på læben og ligner en der tænker, hey, var jeg ikke lige sej der?

de andre gange præsterede han så at Kure det sidste stykke ned af vippen, dog med så meget fart på at han først stoppede i dt øjeblik bagbenene ramte jorden. Og så stod han der g ventede på sit cue til at løbe videre. Eller han huskede at stoppe og så blev han bare enormt lang, fordi han jo også skulle have forbenene i jorden. Taget i betragtning af at han ikke har arbejdet med en vippe siden februar, så synes jeg han var ret skrap.

slalom har vi terpet en del og han er så glad for den, i en sådan grad at han glemte at der også var spring på banen 9_9 Der er han forøvrigt ved at have enormt meget fart på og så er han ved at finde ud af hvilken stil han skal bruge, altså om han skal løbe med forbenene samlet eller ej(ved ikke om det giver mening).

I det hele tage sker der noget oppe i hovedet på ham for tiden. Han er lige pludselig blevet mulig at træne med. Igår var han til rally i en time uden at gå i "shit, det her magter jeg ikke mode" og i dag arbejdede han koncentreret med lydighed i en halv time. Han er simpelthen så lækker en hund, så håber jeg begynder får en fornuftig hund ud af ham. Om vi kommer til konkurrencer er ligegyldigt lige nu. Jeg har en hund der gerne vil arbejde, og det selvom han lige pt. Bor sammen med en løbsk tæve.

 

og så skal vi på kursus hos Gitte Hoffmeister i næste weekend. Det er målrettet kl 1 hunde, og der er fokus på fart(det mangler vi ikke rigtigt) og flow. Håber lidt at det kan give noget godt at han ikke skal hives for meget rundt og det hele er meget lige til.

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

7 timer siden, Camilse skrev:

Tænkte at vi nok hellere måtte træne lidt inden vi skal på kursus på lørdag... Han er faktisk rigtig god at arbejde med for tiden. En lille video. Han hiver første pind, men er ellers fin... Kan ikke finde ud af at få video herind efter at der er kommet nyt udseende...

https://youtu.be/eqLksGzchxI

Ved du godt, at din video ligger under kategorien "comedy" på Youtube? Det sker også for mig hver gang, jeg aner ikke hvorfor.  Men jeg går ind og ændrer det, for jeg bliver squ lidt fornærmet. :lol:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, Doberfan skrev:

Ved du godt, at din video ligger under kategorien "comedy" på Youtube? Det sker også for mig hver gang, jeg aner ikke hvorfor.  Men jeg går ind og ændrer det, for jeg bliver squ lidt fornærmet.

 

Man kan altså vælge/ændre kategori inden man begynder at uploade :lol: Men ja, den står på comedy som standart hvis man ikke ændre det :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

I dag satte vi en bane op med ret stor sværhedsgrad - vi øvede layering (kalder man det også det derhjemme?) - altså hvor jeg fx løber på højre side af balancen og Leah så skal tage en række spring på venstre side af balancen. Vi har gjort det en gang eller to til holdtræning, men det er noget tid siden. Det var lidt svært for hende, da hun elsker alle kontaktforhindringer, men det lykkedes til sidst.  Det er ikke noget jeg nogensinde kommer til at prøvet til stævne med hende - der skal hun babysittes, men det er sjovt at træne det. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...