Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det ville være fint med en 4. højde, så der var en mellemstor og en stor. Synes der er et enormt skridt fra mellem til stor, og ville personligt have svært ved at lade min hund springe højden hvis den lå lige på grænsen. Synes ikke jeg oplever så mange mini hunde, og synes ærlig talt at de små klasser er begrænset nok med deltager i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det ville være fint med en 4. højde, så der var en mellemstor og en stor. Synes der er et enormt skridt fra mellem til stor, og ville personligt have svært ved at lade min hund springe højden hvis den lå lige på grænsen. Synes ikke jeg oplever så mange mini hunde, og synes ærlig talt at de små klasser er begrænset nok med deltager i forvejen.

Ja, der er ikke ret mange i lille... Til gengæld er der flere racer som folk vælger fra pga. risikoen - racer som kunne være rigtig velegnede. Sarah skrev bl.a. mudi og pyrenæer og de er jo begge yderst velegnede, men risikerer at ryge i stor... Tænker også på nevøens miniaussie. Schapendoes er der vel også nogle af som må ligge lige på grænsen? Og der er sikkert flere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Argumentet at der ville gå en masse tid med at rykke op/ned gi'r jeg ikke meget for! Det kan fandeme ikke ta' mange minutter, sammenlagt! At det kan bli' dyrt for mindre klubber, da der skal flere præmier til, derimod. Men som nogen foreslog - hvorfor ikke bare præmiere de 3 første i hver klasse? Altså som minimum, og så kan man jo altid gi' flere hvis klubben har råd til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte at det ville inkludere mange 43-45 cm hunde hvis man satte højden ned generelt?

 

Jeg syntes ikke BC har problemer med højden. Men der er selvfølgelig andre racer der ligger lige på grænsen mellem/stor.

De fleste hunde over 50 cm er vel terveurn, labradors, malinois, tysk ruhåret, goldens osv. Jeg syntes faktisk det er lidt synd at de racer skal springe så højt. Mange af dem er lidt tunge racer hvor farten nogen gange kan blive et problem.

 

Uanset hvad man gør vil det altid være positivt for nogen og negativt for andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte at det ville inkludere mange 43-45 cm hunde hvis man satte højden ned generelt?

 

Jeg syntes ikke BC har problemer med højden. Men der er selvfølgelig andre racer der ligger lige på grænsen mellem/stor.

De fleste hunde over 50 cm er vel terveurn, labradors, malinois, tysk ruhåret, goldens osv. Jeg syntes faktisk det er lidt synd at de racer skal springe så højt. Mange af dem er lidt tunge racer hvor farten nogen gange kan blive et problem.

 

Uanset hvad man gør vil det altid være positivt for nogen og negativt for andre.

Ja, der er jo nogle racer der ligger lige på grænsen mellem/stor.

 

Standarden for BC siger jo 53 cm for hanner og noget mindre for tæver, så de plejer ikke at ha' problemer, nej. Men der er da nogle små tæver, min egen Iso f.eks. som kun er 45 cm. Men jeg har nu aldrig hørt om nogen der har problemer med højden. Iso's nedrivningsproblemer har f.eks. ikke noget med hendes størrelse at gøre, men jeg har det da i baghovedet, og prøver at ikke slide unødvendigt på hende, og holder hende i ok "springform".

 

Belgierne og retrieverne tror jeg ikke har de store problemer med højden, det ser i hvert fald ikke sådan ud. Deres problemer er nok mere de snævre ting, de er ikke så fleksible. Jeg tror at det lige er i området "stor mellemhund" og "lille stor-hund" at problemerne er størst. Den svenske model med 5 klasser tror jeg kan fungere fint, men mon ikke den helt lille klasse er lidt overflødig..? :vedikke: Hvem ved, måske vil der dukke flere små hunde op med en helt lille klasse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Følger I debatten omkring springhøjder på FB? Og i så fald, hvad tænker I?

je den engelske debat, og jeg er ved at blive sindssyg!! Så nu følger jeg den ikke mere :lol:

 

 

 

Jeg tænkte at det ville inkludere mange 43-45 cm hunde hvis man satte højden ned generelt?

 

Jeg syntes ikke BC har problemer med højden. Men der er selvfølgelig andre racer der ligger lige på grænsen mellem/stor.

De fleste hunde over 50 cm er vel terveurn, labradors, malinois, tysk ruhåret, goldens osv. Jeg syntes faktisk det er lidt synd at de racer skal springe så højt. Mange af dem er lidt tunge racer hvor farten nogen gange kan blive et problem.

 

Uanset hvad man gør vil det altid være positivt for nogen og negativt for andre.

nemlig! Men igen siger mange af dem med meget hurtige collier (uanset højde) at de ikke vil springe lavere (alle store herovre springer 65cm uanset klasse), da deres hunde så få alt for meget fart på (og dermed nemmere risikerer skader). Det er ikke nemt at gøre alle tilpas.

Link til indlæg
Del på andre sites

je den engelske debat, og jeg er ved at blive sindssyg!! Så nu følger jeg den ikke mere :lol:

 

 

 

 

nemlig! Men igen siger mange af dem med meget hurtige collier (uanset højde) at de ikke vil springe lavere (alle store herovre springer 65cm uanset klasse), da deres hunde så få alt for meget fart på (og dermed nemmere risikerer skader). Det er ikke nemt at gøre alle tilpas.

 

Okay, jeg vidste ikke at den også kører på de engelske sider? Her har Sverige jo lige lavet deres springhøjder om, jeg ved ikke om det er dét der har sat gang i det også i DK. Men der har jo været snak om det længe.

 

Det med at den evt. højere fart skulle slide mere på hundene er vist tilbagevist, det er åbenbart lige til at måle og regne på. Men det ville da helt klart gi' nogle større handlingsmæssige problemer! Jeg synes bare det er ærgerligt at flere agilityegnede racer er nærmest udelukket fra agility, fordi de risikerer at ende i stor klasse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu syntes jeg bare der var nogle aggressive fortalere for den helt micro micro klasse. Og helt op på international plan inde på FB.

men jeg syntes ikke man ser mange der træner med de helt små hunde. Det kan selvfølgelig være at der kommer flere hvis man laver disse micro klasser.

Jeg syntes nu en mini klasse under evt 25 cm må være nok.

 

En hund på 15 cm eller 1,15m er bare ikke agilityhunde. Ligesom engelsk bulldog osv heller ikke er.

 

Jeg tror samtlige BC tæver ryger i klassen under 50 cm.

 

Og så syntes jeg faktisk det ser ud til at retriever m.m. har det svært i klasse 3 med de 65 cm. Om ikke andet vil der være et stort slid på de hunde.

 

Jeg forstår ikke hvad der skulle ske ved at sætte højden ned generelt?

Jeg tror næppe der kommer ret meget mere fart ved 5-10 cm. Jeg tror bestemt nedslaget er mere skadeligt end den mer fart lavere højde giver.

 

Det bliver da spændende hvad de finder frem til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg vidste ikke at den også kører på de engelske sider? Her har Sverige jo lige lavet deres springhøjder om, jeg ved ikke om det er dét der har sat gang i det også i DK. Men der har jo været snak om det længe.

 

Det med at den evt. højere fart skulle slide mere på hundene er vist tilbagevist, det er åbenbart lige til at måle og regne på. Men det ville da helt klart gi' nogle større handlingsmæssige problemer! Jeg synes bare det er ærgerligt at flere agilityegnede racer er nærmest udelukket fra agility, fordi de risikerer at ende i stor klasse...

Englænderne har også lige ændret deres højder, så fra juli er der de samme tre højder hunde, men 6 højder spring. Man kan man frivilligt vælge at lade sin hund springe 10cm lavere, MEN det er op til stævnearrangørerne om de vil udskrive de lave klasser, og om de vil kombinere de to højder, og om det evt betyder flere kombinerede klasser (altså kombinerede af grades... meget svært at forklare hurtigt). Og hvis man løber kvalifikationsklasser til officielle KC finaler SKAL man løb fuld højde i alle klasser man løber til det stævne osv. Så der debateres RIGTIG MEGET!!

Sally får helt sikkert lov at springe den lave store højde på 55cm, det vil passe hende meget bedre :5up: og Dexter nok også. hvis vi ikke løber noget kval.

Link til indlæg
Del på andre sites

Englænderne har også lige ændret deres højder, så fra juli er der de samme tre højder hunde, men 6 højder spring. Man kan man frivilligt vælge at lade sin hund springe 10cm lavere, MEN det er op til stævnearrangørerne om de vil udskrive de lave klasser, og om de vil kombinere de to højder, og om det evt betyder flere kombinerede klasser (altså kombinerede af grades... meget svært at forklare hurtigt). Og hvis man løber kvalifikationsklasser til officielle KC finaler SKAL man løb fuld højde i alle klasser man løber til det stævne osv. Så der debateres RIGTIG MEGET!!

Sally får helt sikkert lov at springe den lave store højde på 55cm, det vil passe hende meget bedre :5up: og Dexter nok også. hvis vi ikke løber noget kval.

 

Okay - interessant! I Sverige har de groft sagt delt lille og stor klasse i to, så de har en lille-lille, en lille, mellem, lille-stor og stor. Ifølge den skulle Iso springe 40-50 cm i stedet for de danske 55-65 cm, så der er ændret pænt meget på det... Men så vidt jeg forstår er lille-lille og lille-stor "frivillige" klasser, og ikke FCI-officielle. Jeg ved dog ikke hvordan og hvorledes med oprykninger i klasserne? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herovre har vi jo også fem springhøjder og jeg synes det fungerer fint. Desuden kan man vælge at løbe "preferred" hvor man løber en springhøjde under det hunden er målt til.

 

Jeg synes virkelig ikke det tager tid at ændre springhøjde - det der tager mest tid er når bordet eller A-brættet skal sættes op eller ned.

 

I den helt lille klasse er der virkelig mange hunde, alt fra gravhund, chihuahua, dværgpudel, jrt og andre små terriere, samt diverse blandinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herovre har vi jo også fem springhøjder og jeg synes det fungerer fint. Desuden kan man vælge at løbe "preferred" hvor man løber en springhøjde under det hunden er målt til.

 

Jeg synes virkelig ikke det tager tid at ændre springhøjde - det der tager mest tid er når bordet eller A-brættet skal sættes op eller ned.

 

I den helt lille klasse er der virkelig mange hunde, alt fra gravhund, chihuahua, dværgpudel, jrt og andre små terriere, samt diverse blandinger.

Har I forskellig højde på A-et? Her har vi den samme nu, det blev sat ned til 170 cm for alle, tidligere var det 190 for de store hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg en Golden på 60 cm. Og 28 kg.

Ja han har højden, men han er en tungere hund, end f.eks. Borderen, så han lander også tungere. Jeg ville være ked af at han skulle op og springe 65. Hvorfor slide unødigt på hundene? Jeg stemmer også for at sætte maks højden ned.

Det burde være handlingen der blev sværere - ikke højden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er jo nogle racer der ligger lige på grænsen mellem/stor.

 

Standarden for BC siger jo 53 cm for hanner og noget mindre for tæver, så de plejer ikke at ha' problemer, nej. Men der er da nogle små tæver, min egen Iso f.eks. som kun er 45 cm. Men jeg har nu aldrig hørt om nogen der har problemer med højden. Iso's nedrivningsproblemer har f.eks. ikke noget med hendes størrelse at gøre, men jeg har det da i baghovedet, og prøver at ikke slide unødvendigt på hende, og holder hende i ok "springform".

 

Belgierne og retrieverne tror jeg ikke har de store problemer med højden, det ser i hvert fald ikke sådan ud. Deres problemer er nok mere de snævre ting, de er ikke så fleksible. Jeg tror at det lige er i området "stor mellemhund" og "lille stor-hund" at problemerne er størst. Den svenske model med 5 klasser tror jeg kan fungere fint, men mon ikke den helt lille klasse er lidt overflødig..? :vedikke: Hvem ved, måske vil der dukke flere små hunde op med en helt lille klasse...

 

Men de border collier der har problemer, er vel dem der typisk er udstillingstyper? Kan huske at Rikke for nogle år siden sagde at de efter hendes mening ikke var optimalt bygget til agility, de var for kompakte, og kunne have svært ved at få ordentligt afsæt fordi de samtidigt var så små.

 

Jeg synes jo det er lidt synd for racen, især fordi jeg med min tæve på 50 cm, og når der står tæver lidt mindre end 53 cm, så synes jeg det er beklageligt at få at vide at min tæve er i hanhunde størrelse, eller at hun er for stor til at det kan betale sig at udstille hende.

 

Nu er begge mine jo sportstyper, dvs. nogle langbenede dyr, men synes stadig at det er meget hvis de en dag skal springe 65 cm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke bare erkende at ikke alle racer og typer hunde fungerer til agility på konkurrence plan. Mine forældres golden er en tungere type hund, og han elsker agility. Men pga. hans tyngde så vil vi ikke byde ham at springe højere end mellem klasse. Hunden er ligeglad og han elsker jo bare at få lov til at træne det. Men han bliver aldrig konkurrence hund da det ville ligge for stort pres på hans krop.

 

Jeg ville personligt ikke have et problem at højden på stor klasse blev sat ned, og jeg ville slet ikke have noget problem med at der kom en klasse imellem, Mellem og Stor. Men der er også så mange hunde i stor klasse at man sagtens kunne finde deltagere til det selvom springhøjden blev delt op. Det er et fåtal hunde jeg ser i lille klasse der ville skulle rykkes ned, og så mange hunde konkurrerer ikke i lille klasse. Måske er det et egoistisk behov der kommer op her, men synes der er så få hunde i klasserne i lille hund, at det ville da være nederen hvis den klasse blev delt yderligere op. Til gengæld må man jo nok bare erkende at har man en chihuahua eller gravhund, nej så bliver den nok ikke klasse 3 hund. Men de fleste helt små hunde kan sagtens følge med på en klasse 1 højde. Omvendt løber folk jo heller ikke med Grand Danois og newfoundlænder. Når man køber en hund må man kende dens begrænsning, og køber man en hund med agility for øje er det jo sjældent dilemmaet om den bliver for lille til en klasse. Dilemmaet ligger om den kommer til at ligge imellem de klasser der allerede eksisterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke bare erkende at ikke alle racer og typer hunde fungerer til agility på konkurrence plan. Mine forældres golden er en tungere type hund, og han elsker agility. Men pga. hans tyngde så vil vi ikke byde ham at springe højere end mellem klasse. Hunden er ligeglad og han elsker jo bare at få lov til at træne det. Men han bliver aldrig konkurrence hund da det ville ligge for stort pres på hans krop.

 

Jeg ville personligt ikke have et problem at højden på stor klasse blev sat ned, og jeg ville slet ikke have noget problem med at der kom en klasse imellem, Mellem og Stor. Men der er også så mange hunde i stor klasse at man sagtens kunne finde deltagere til det selvom springhøjden blev delt op. Det er et fåtal hunde jeg ser i lille klasse der ville skulle rykkes ned, og så mange hunde konkurrerer ikke i lille klasse. Måske er det et egoistisk behov der kommer op her, men synes der er så få hunde i klasserne i lille hund, at det ville da være nederen hvis den klasse blev delt yderligere op. Til gengæld må man jo nok bare erkende at har man en chihuahua eller gravhund, nej så bliver den nok ikke klasse 3 hund. Men de fleste helt små hunde kan sagtens følge med på en klasse 1 højde. Omvendt løber folk jo heller ikke med Grand Danois og newfoundlænder. Når man køber en hund må man kende dens begrænsning, og køber man en hund med agility for øje er det jo sjældent dilemmaet om den bliver for lille til en klasse. Dilemmaet ligger om den kommer til at ligge imellem de klasser der allerede eksisterer.

 

Er enig med dig - det handler ikke om at tilgodese de ikke-egnede racer, men at gøre det lidt bedre for de virkelig velegnede racer som nu sidder i klemme pga. springhøjderne.

 

Der kommer jo hele tiden nye racer til, og de springhøjder vi har nu er jo helt tilbage fra 00'erne. Kan ikke huske hvornår de blev ændret, men vil gætte på omkring 2002/2003? :vedikke:? Før da havde man kun lille og stor, og grænsen gik ved 40 cm. Jeg kan ikke huske springhøjderne, men mener at de store sprang pænt højt, højere end i dag. De små sprang vistnok 35-40 cm, så vidt jeg husker? Virkelig højt for min lille coton på 25 cm!!

 

Nu har vi jo endnu flere racer, og hvad der også er vigtigt - vi ved langt mere om hundenes fysik og træning! Vi ved at springene belaster virkelig meget, ikke mindst fordi hundene springer virkelig mange gange på en bane. Og i og med at handlingen også bli'r mere krævende, med flere snævre vendinger etc., så slider det endnu mere. Så IMO er det på tide at revidere både højdeinddelingen, men også springhøjderne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde booket hallen i Ringsted, så jeg kunne få trænet lidt med prinsesse grum og lille vilde Calle.

 

Med Cassi var fokus bare på slalom... Som har drillet en del... Men nu har jeg vist fundet løsningen :banan:

 

[video=youtube_share;Nl8kJ1fU7u4]

 

Calle skal egentlig bare trænes med, og i dag blev han introduceret til posen. Nu mangler vi kun at få styr på hjulet :blink:

[video=youtube_share;jlo4QVQL1-M]

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke bare erkende at ikke alle racer og typer hunde fungerer til agility på konkurrence plan. Mine forældres golden er en tungere type hund, og han elsker agility. Men pga. hans tyngde så vil vi ikke byde ham at springe højere end mellem klasse. Hunden er ligeglad og han elsker jo bare at få lov til at træne det. Men han bliver aldrig konkurrence hund da det ville ligge for stort pres på hans krop.

 

Jeg ville personligt ikke have et problem at højden på stor klasse blev sat ned, og jeg ville slet ikke have noget problem med at der kom en klasse imellem, Mellem og Stor. Men der er også så mange hunde i stor klasse at man sagtens kunne finde deltagere til det selvom springhøjden blev delt op. Det er et fåtal hunde jeg ser i lille klasse der ville skulle rykkes ned, og så mange hunde konkurrerer ikke i lille klasse. Måske er det et egoistisk behov der kommer op her, men synes der er så få hunde i klasserne i lille hund, at det ville da være nederen hvis den klasse blev delt yderligere op. Til gengæld må man jo nok bare erkende at har man en chihuahua eller gravhund, nej så bliver den nok ikke klasse 3 hund. Men de fleste helt små hunde kan sagtens følge med på en klasse 1 højde. Omvendt løber folk jo heller ikke med Grand Danois og newfoundlænder. Når man køber en hund må man kende dens begrænsning, og køber man en hund med agility for øje er det jo sjældent dilemmaet om den bliver for lille til en klasse. Dilemmaet ligger om den kommer til at ligge imellem de klasser der allerede eksisterer.

 

Er enig hvis vi er ude i ekstremer (meget store eller meget små hunde, eller hunde med "unaturlig" bygning). Men hvis ikke en retriever kan løbe agility, uden at det belaster hårdt, hvor er sporten så? Der hvor kun border eller belgiske hyrdehunde kan være med? Og borderen kan måske ikke altid, da mange af dem ofte er små, og de derved skal springe højt?

Jeg vil rigtig gerne løbe agility, men jeg har ikke lyst til at dele hjem med en border. Så kan jeg ikke gå i konkurrence? (Groft set).

Nu får jeg ikke rigtig problemet, for vi er klasse 1, og er til så få stævner grundet andre stævnedicipliner, at vi nok aldrig når kl. 3. Jeg synes bare det er ærgerligt hvis vi er der, hvor sporten er for ganske få hunderacer. Det er jo for at skåne hundene, ikke for at alle racer bedre kan være med. Min Golden kommer aldrig til at slå borderen på tid, selvom højderne sættes ned. Men måske får både min og borderen et år mere i sidste ende, hvis vi slider lidt mindre på dem. For mig handler det ikke kun om at flere kan være med - men også om at skåne de hunde som er med. Hvilken hunderace bliver ikke mere belastet af at springe 65 cm. End 55 cm?

 

Jeg kunne godt have valgt hund efter agility - men jeg var nødt til at vælge en hund, som jeg også ville bo med til daglig.

Med risiko for at fornærme nogen, så er ca. 95 % af de hunde der løber agility i Danmark, nogen der løber fordi det er sjovt og for at aktivere sig selv og hunden. (Okay tallet er et gæt). Og for nogen så er det motiverende at træne, hvis de bliver bedømt til en konkurrence. Agility på højt plan (internationale stævner mm) er måske noget andet (men der mener jeg stadig at man bør tænke på hundenes helbred og skåne dem), men jeg synes nu engang, at det vigtigste er at så mange hunde som muligt kommer ud og lave noget. Og hvem vil de lavere spring højder genere?

 

Hvs vi sparer på vores hunde ved laver springhøjder, så er det da bare med at få springene ned. Hvorfor slide unødigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig hvis vi er ude i ekstremer (meget store eller meget små hunde, eller hunde med "unaturlig" bygning). Men hvis ikke en retriever kan løbe agility, uden at det belaster hårdt, hvor er sporten så? Der hvor kun border eller belgiske hyrdehunde kan være med? Og borderen kan måske ikke altid, da mange af dem ofte er små, og de derved skal springe højt?

Jeg vil rigtig gerne løbe agility, men jeg har ikke lyst til at dele hjem med en border. Så kan jeg ikke gå i konkurrence? (Groft set).

Nu får jeg ikke rigtig problemet, for vi er klasse 1, og er til så få stævner grundet andre stævnedicipliner, at vi nok aldrig når kl. 3. Jeg synes bare det er ærgerligt hvis vi er der, hvor sporten er for ganske få hunderacer. Det er jo for at skåne hundene, ikke for at alle racer bedre kan være med. Min Golden kommer aldrig til at slå borderen på tid, selvom højderne sættes ned. Men måske får både min og borderen et år mere i sidste ende, hvis vi slider lidt mindre på dem. For mig handler det ikke kun om at flere kan være med - men også om at skåne de hunde som er med. Hvilken hunderace bliver ikke mere belastet af at springe 65 cm. End 55 cm?

 

Jeg kunne godt have valgt hund efter agility - men jeg var nødt til at vælge en hund, som jeg også ville bo med til daglig.

Med risiko for at fornærme nogen, så er ca. 95 % af de hunde der løber agility i Danmark, nogen der løber fordi det er sjovt og for at aktivere sig selv og hunden. (Okay tallet er et gæt). Og for nogen så er det motiverende at træne, hvis de bliver bedømt til en konkurrence. Agility på højt plan (internationale stævner mm) er måske noget andet (men der mener jeg stadig at man bør tænke på hundenes helbred og skåne dem), men jeg synes nu engang, at det vigtigste er at så mange hunde som muligt kommer ud og lave noget. Og hvem vil de lavere spring højder genere?

 

Hvs vi sparer på vores hunde ved laver springhøjder, så er det da bare med at få springene ned. Hvorfor slide unødigt?

 

Jeg er hundrede procent enig i forhold til det du skriver, at så mange hunde som muligt skal have glæde af sporten. Men jeg skriver netop også at jeg intet problem ville have med at springhøjden blev sat ned for store hunde, netop fordi jeg heller ikke ser pointen i at hundene skal slides mere end højst nødvendigt, eller at stor klasse blev delt op i to, så små store hunde ikke skulle belastes mere end højst nødvendigt. Mit største kritikpunkt var at jeg ikke mener at den lille højde skal deles yderligere op, da der i forvejen er så få hunde med i klasserne, og så høj er højden heller ikke at den er urealistisk for de fleste hunde. Dog er det ikke alle små hunde der kan følge med i klasse 3 højden, men i min verden er det ikke grund nok for at sætte en yderligere højde på. Så skulle man også sætte en ekstra klasse på for os med langsomme hunde, der godt kan løbe en klasse tre men ikke kan følge med tidsmæssigt. :engel:

 

Min holdning er at som hundeejer skal kende sin hunds begrænsninger. Hvis jeg købte en islandsk hest ville jeg jo heller ikke forvente at den kunne deltage i store internationale springkonkurrencer. Men synes agility er en sport hvor mange hunde kan være med, ikke kun border collier, og ser andre hunderacer klare sig rigtig fint på den store højde. Jeg har jo selv en cavalier king charles spaniel, og ligemeget hvor meget vi træner, vil hun tempo mæssigt aldrig kunne følge med nogle af de drøn hurtige sheltier og pudler, det forhindrer os dog ikke i at løbe med alligvel og tage de sejre der er opnåelige for os, og har man en race der ikke vil have godt af at løbe de højder den passer under til konkurrencer, jamen så går der vel ikke noget af en ved at nøjes med at løbe for sjov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke bare erkende at ikke alle racer og typer hunde fungerer til agility på konkurrence plan. Mine forældres golden er en tungere type hund, og han elsker agility. Men pga. hans tyngde så vil vi ikke byde ham at springe højere end mellem klasse. Hunden er ligeglad og han elsker jo bare at få lov til at træne det. Men han bliver aldrig konkurrence hund da det ville ligge for stort pres på hans krop.

 

Jeg ville personligt ikke have et problem at højden på stor klasse blev sat ned, og jeg ville slet ikke have noget problem med at der kom en klasse imellem, Mellem og Stor. Men der er også så mange hunde i stor klasse at man sagtens kunne finde deltagere til det selvom springhøjden blev delt op. Det er et fåtal hunde jeg ser i lille klasse der ville skulle rykkes ned, og så mange hunde konkurrerer ikke i lille klasse. Måske er det et egoistisk behov der kommer op her, men synes der er så få hunde i klasserne i lille hund, at det ville da være nederen hvis den klasse blev delt yderligere op. Til gengæld må man jo nok bare erkende at har man en chihuahua eller gravhund, nej så bliver den nok ikke klasse 3 hund. Men de fleste helt små hunde kan sagtens følge med på en klasse 1 højde. Omvendt løber folk jo heller ikke med Grand Danois og newfoundlænder. Når man køber en hund må man kende dens begrænsning, og køber man en hund med agility for øje er det jo sjældent dilemmaet om den bliver for lille til en klasse. Dilemmaet ligger om den kommer til at ligge imellem de klasser der allerede eksisterer.

 

Jo, det har jeg set :damn: Der hvor jeg i tidernes morgen begyndte at gå til agility med Futte (min gamle Tervueren), i DKK-regi for at det ikke skal være løgn, gik der nogle med en newfoundlænder. Den gad det af gode grunde ikke og løftede ikke engang benene når den pløjede igennem springene :lol: men hvad værre var, så blev den også tvunget op på A-brættet... Jeg skal hilse og sige at det runger pænt meget når sådan en hund falder ned og lander på siden så luften bliver slået ud af den :shock::megaked: Til sidst var jeg nødt til at sige til trænerne at det der var mishandling og at jeg ville gå videre med det hvis ikke de fik det stoppet :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det har jeg set :damn: Der hvor jeg i tidernes morgen begyndte at gå til agility med Futte (min gamle Tervueren), i DKK-regi for at det ikke skal være løgn, gik der nogle med en newfoundlænder. Den gad det af gode grunde ikke og løftede ikke engang benene når den pløjede igennem springene :lol: men hvad værre var, så blev den også tvunget op på A-brættet... Jeg skal hilse og sige at det runger pænt meget når sådan en hund falder ned og lander på siden så luften bliver slået ud af den :shock::megaked: Til sidst var jeg nødt til at sige til trænerne at det der var mishandling og at jeg ville gå videre med det hvis ikke de fik det stoppet :evil:

 

:shock::shock::shock::shock::shock::shock: stakkels "lille" hund da! Det er da godt gjort at du blev nødt til at sige noget til trænerne før de stoppede det.!!! :evil:

Ser også nogle videoer på youtube hvor folk løber med store tunge hunde, og kan virkelig ikke se hvor fedt det er for hunden. Men heldigvis er det ikke noget jeg selv har oplevet til en konkurrence eller træning. De tunge hunde jeg kender der løber agility får kun lov til at springe lille-mellem højde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft flere "ikke-egnede" racer på mine hold igennem tiderne. De har alle været med til træning, men afhængig af race har der været forskellige forhindringer de simpelthen ikke måtte lære, men bare løbe udenom. Jeg har haft gravhund, bassett, berner - og flere andre som bare har været store og tunge. De har typisk ikke måttet komme op på A'et, har sprunget meget lavt (og ikke mange spring!), eller de har fået en slalom med større afstand melem pindene. For bassetternes vedkommende var det vist også balancen, da de var meget tæt på at snuble over sine egne ører. :lol: Selvom det ikke har været "rigtig agility", så har både hunde og fører haft det sjovt, det har gavnet både hund og fører rent fysisk, og det har gavnet deres samarbejde. Så jeg er absolut af den mening at stort set alle hunde kan træne agility - men tilpasset deres fysik.

 

Konkurrencer er givetvis noget andet. De er IMO ikke til for alle, men for de hunde der kan klare at løbe - og træne!!! - på konkurrenceniveau. Dvs. at nogle racer/individer simpelthen ikke bør løbe konkurrencer, og det er ikke fordi de "ikke er gode nok", men fordi deres fysik simpelthen ikke kan holde til det. Og det må man bare acceptere, ikke mindst af omtanke for hunden!

 

Det der så sker nu er, at i og med at der kommer flere racer, så kommer de i klemme i de 15 år gamle højdeinddelinger. Den gang havde vi f.eks. ikke pyrenæer, som er én af de virkelig velegnede agilityracer i dag, men som desværre ligger lige på grænsen mellem to højdeinddelinger. Det samme gælder mudi, som er en race på vej frem, og der skal sikkert være flere.

 

Hvis der ikke bli'r gjort noget ved inddelingerne - hvad sker der så? Jeg er bange for at nogle begynder at avle efter størrelse. Det er jo allerede set med BC i England, hvor de nu har flere BC'ere i mellemklassen. Eller også køber folk hund baseret på agility, og det er IMO også virkelig skidt. Man skal købe hund efter hvad der passer én selv, ellers ender vi med hunde (og førere) der ikke trives, og det er en sport ikke værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock::shock::shock::shock::shock::shock: stakkels "lille" hund da! Det er da godt gjort at du blev nødt til at sige noget til trænerne før de stoppede det.!!! :evil:

Ser også nogle videoer på youtube hvor folk løber med store tunge hunde, og kan virkelig ikke se hvor fedt det er for hunden. Men heldigvis er det ikke noget jeg selv har oplevet til en konkurrence eller træning. De tunge hunde jeg kender der løber agility får kun lov til at springe lille-mellem højde.

 

Det var SÅ synd for den :cry: Omvendt har jeg så et andet sted set en stor bernerdreng som havde en fest til agility :banan:Han syntes at det var vildt sjovt, men blev så heller ikke presset op på forhindringer der ikke passede til ham :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var SÅ synd for den :cry: Omvendt har jeg så et andet sted set en stor bernerdreng som havde en fest til agility :banan:Han syntes at det var vildt sjovt, men blev så heller ikke presset op på forhindringer der ikke passede til ham :lun:

 

Meget :cry: men ja så længe man bare kender sin hunds begrænsninger, så kan næsten alle hunde jo få glæde af agility på eller andet plan :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...