Hop til indhold

Hunden napper (bider) i mine støvler. (Komandoer preller af) :(


sachamusen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har så lidt sværere ved at skulle klappe i hænderne, end Niels. Som jeg ser det virker vandsprøjtet på samme måde som elhalsbånd, bare uden smerte. Der skal ikke ret meget til før hunden opdager hvem der styrer den stråle og for år tilbage (nu er metoden heldigvis gået lidt i glemmebogen) gik rigtig mange hundeejere jublende omkring og terroriserede egentlig deres hunde til at lade være med ting og sager, i stedet for at koncentrere sig om at LÆRE hundene noget andet. Hunden gøede, flasken blev taget frem (efter ganske kort tid er synet af flasken nok), hunden stoppede, ejeren var glad. Men det ændrede jo absolut intet inde i hovedet på hunden.

 

Vandsprøjt er i mine øjne en straf man skal vare sig med at gøre brug af og jeg bryder mig slet ikke om at hunden ikke ser hvad det er der rammer den. En mentalt svag hund kan blive særdeles opmærksom på at der kan komme ubehageligheder efter den, ud af den blå luft. Skal man straffe kan man i det mindste stå frem og bekende kulør,.. alt andet er kujonagtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så lidt sværere ved at skulle klappe i hænderne, end Niels. Som jeg ser det virker vandsprøjtet på samme måde som elhalsbånd, bare uden smerte. Der skal ikke ret meget til før hunden opdager hvem der styrer den stråle og for år tilbage (nu er metoden heldigvis gået lidt i glemmebogen) gik rigtig mange hundeejere jublende omkring og terroriserede egentlig deres hunde til at lade være med ting og sager, i sted at koncentrere sig om at LÆRE hundene noget andet. Hunden gøede, flasken blev taget frem (efter ganske kort tid er synet af flasken nok), hunden stoppede, ejeren var glad. Men det ændrede jo absolut intet inde i hovedet på hunden.

 

Vandsprøjt er i mine øjne en straf man skal vare sig med at gøre brug af og jeg bryder mig slet ikke om at hunden ikke ser hvad det er der rammer den. En mentalt svag hund kan blive særdeles opmærksom på at der kan komme ubehageligheder efter den, ud af den blå luft. Skal man straffe kan man i det mindste stå frem og bekende kulør,.. alt andet er kujonagtigt.

 

Men nu skriver sachamusen jo, at hun havde den med og brugte den to dage. Og siden har den ikke været anvendt. Og det har tilsyneladende virket positivt. Nu er der mulighed for, at sacha og Paw kan få nogen gode ture sammen og et godt tillidsforhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu skriver sachamusen jo, at hun havde den med og brugte den to dage. Og siden har den ikke været anvendt. Og det har tilsyneladende virket positivt. Nu er der mulighed for, at sacha og Paw kan få nogen gode ture sammen og et godt tillidsforhold.

Ja, tilsyneladende. Nu er schæfere godt nok meget lidt adfærdskonstante, men hvis der ikke er sket en nyindlæring (og det kan vi jo så håbe på er sket/ er ved at ske), så vil det poppe op igen på et eller andet tidspunkt. Det er lige så sikkert som ammen i kirken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, tilsyneladende. Nu er schæfere godt nok meget lidt adfærdskonstante, men hvis der ikke er sket en nyindlæring (og det kan vi jo så håbe på er sket/ er ved at ske), så vil det poppe op igen på et eller andet tidspunkt. Det er lige så sikkert som ammen i kirken.

 

Arh.. Har selv haft en dejlig schæfer han, jeg tog som omplaceringshund på 2 år og de unoder han havde indlært hjemmefra blev hurtigt pillet af og han viste dem aldrig igen. Jeg brugte ham som tjenestehund (og familiehund selvf.). IMO er schæferen en "blød" brugshund psykemæssigt, så man skal passe på ikke, at være for hård i opdragelsen. Tror dog ikke den tager skade af et par sprøjt vand.

Redigeret af Niels M
Link til indlæg
Del på andre sites

Er lidt med på Aschas vogn her... Vandsprøjt var virkelig in på et tidspunkt, men det viste sig ret hurtigt at brugt på den forkerte hun, af den forkerte ejer og i den forkerte situation, kunne man virkelig hurtigt ødelægge en hund totalt... Vand kan være fint til at bryde et allerede indarbejdet mønster, men man skal viiirkelig vide hvad man har at gøre med. Og så snart mønsteret er brudt skal der sættes ind med træning i stedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er lidt med på Aschas vogn her... Vandsprøjt var virkelig in på et tidspunkt, men det viste sig ret hurtigt at brugt på den forkerte hun, af den forkerte ejer og i den forkerte situation, kunne man virkelig hurtigt ødelægge en hund totalt... Vand kan være fint til at bryde et allerede indarbejdet mønster, men man skal viiirkelig vide hvad man har at gøre med. Og så snart mønsteret er brudt skal der sættes ind med træning i stedet for.

 

Giver jeg dig helt ret i. Man skal passe på med det og ikke bruge det kontinuerligt. Jeg tror, eller det lyder som om sacha er gået væk fra vand og nu kan træne konstruktivt med banditten..

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh.. Har selv haft en dejlig schæfer han, jeg tog som omplaceringshund på 2 år og de unoder han havde indlært hjemmefra blev hurtigt pillet af og han viste dem aldrig igen. Jeg brugte ham som tjenestehund (og familiehund selvf.). IMO er schæferen en "blød" brugshund psykemæssigt, så man skal passe på ikke, at være for hård i opdragelsen. Tror dog ikke den tager skade af et par sprøjt vand.

Nej, det er sådan set også bare det jeg siger. At en schæfer er forholdsvis let at flytte og man så kan håbe at anden træning har ændret noget i Paws hjerne.

 

... men jeg bryder mig stadigvæk ikke om vandsprøjt som træningsredskab, fordi det er og bliver symptombehandling og fordi mange ejere der ser at det virker, begynder at bruge det i flæng fordi det kan være særdeles effektivt. Sådan set derfor jeg skrev mit indlæg og ikke for at kritisere Sachamusen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger af hundens OPLEVELSE. For nogle hunde er det en straf og ubehageligt, for andre afleder og forvirrrer det dem nok til at man kan nå dem og træne dem. Jeg har ikke set hundens reaktion her, men nogle gange må man altså bremse en adfærd akut for at kunne træne den derfra. Det er ikke ønskeligt, men denne hunds fremtid i dette hjem hang i en tynd tråd, og der blev straks fulgt op med godbidder lige efter dvs hunden blev vist vejen. Jeg har aldrig brugt metoden selv og er ikke fortaler for den, men vi er nødt til at se på den enkelte hunds oplevelse, når vi vurdere om noget er forkert eller ej. Der er på samme måde nogle, der tror, at de roser og belønner deres hund, mens hunden slet ikke oplever det behageligt... så læringsprincipperne er sort/hvide i bogen men ikke i virkeligheden

 

Jeg kan komme på mange værre ting, som man kunne have gjort end vand ved en hund der gjorde dette - og med få gentagelser og så positiv træning og læring derfra er der næppe sket en stor skade ved det tænker jeg. Så er jeg sikker på, at Paw ville have vist en reaktion, som TS ville have reageret på - eller også ville han have bidt for alvor.

 

Det sidste er årsagen til, at jeg går uden om skræmme effekt på hunde, der er kørt op - det kan have den virkning, at hunden stopper men nogle hunde bider igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger af hundens OPLEVELSE. For nogle hunde er det en straf og ubehageligt, for andre afleder og forvirrrer det dem nok til at man kan nå dem og træne dem. Jeg har ikke set hundens reaktion her, men nogle gange må man altså bremse en adfærd akut for at kunne træne den derfra. Det er ikke ønskeligt, men denne hunds fremtid i dette hjem hang i en tynd tråd, og der blev straks fulgt op med godbidder lige efter dvs hunden blev vist vejen. Jeg har aldrig brugt metoden selv og er ikke fortaler for den, men vi er nødt til at se på den enkelte hunds oplevelse, når vi vurdere om noget er forkert eller ej. Der er på samme måde nogle, der tror, at de roser og belønner deres hund, mens hunden slet ikke oplever det behageligt... så læringsprincipperne er sort/hvide i bogen men ikke i virkeligheden

 

Jeg kan komme på mange værre ting, som man kunne have gjort end vand ved en hund der gjorde dette - og med få gentagelser og så positiv træning og læring derfra er der næppe sket en stor skade ved det tænker jeg. Så er jeg sikker på, at Paw ville have vist en reaktion, som TS ville have reageret på - eller også ville han have bidt for alvor.

 

Det sidste er årsagen til, at jeg går uden om skræmme effekt på hunde, der er kørt op - det kan have den virkning, at hunden stopper men nogle hunde bider igennem.

 

Hmm, det er lidt pudsigt at det blot kræver at jeg taler imod straf, for at du forsvarer noget du ellers er ret firkantet omkring. Nå, det må du jo om, men jeg syntes en advarsel var på sin plads,.. netop fordi vi ikke har set hverken hund eller ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

andre afleder og forvirrrer det dem nok til at man kan nå dem og træne dem.

 

Dette "sprøjt" som Paw har fået i alt 3 gange....Har han OVERHOVED ikke taget skade af. Tværdig i mod fik det åbenbart øjnene op for ham, at det var meget bedre at gå "pænt" og blive belønnet derfor.

 

At straffe en hund med "vand" stråle som kommer lige som en lille vand pistol er mig en gåde. Paw fattede pointen og det er alfa omega.

 

Lægebesøg - kiropraktor - 2 forskellige adfærds trænere som IKKE kunne komme med råd hertil. Ej heller nogle af de gode "fif" her på forrummet trængte åbenbart ind hos ham at det var forkert at bide/lege når han gik med mig.

 

Paw`s dagligdag går i BEDSTE hunde velgående med træning og massere af leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette "sprøjt" som Paw har fået i alt 3 gange....Har han OVERHOVED ikke taget skade af. Tværdig i mod fik det åbenbart øjnene op for ham, at det var meget bedre at gå "pænt" og blive belønnet derfor.

 

At straffe en hund med "vand" stråle som kommer lige som en lille vand pistol er mig en gåde. Paw fattede pointen og det er alfa omega.

 

Lægebesøg - kiropraktor - 2 forskellige adfærds trænere som IKKE kunne komme med råd hertil. Ej heller nogle af de gode "fif" her på forrummet trængte åbenbart ind hos ham at det var forkert at bide/lege når han gik med mig.

 

Paw`s dagligdag går i BEDSTE hunde velgående med træning og massere af leg.

Jeg er ked af at du tager sådan på vej pga. det jeg skrev. Det var ikke fordi jeg mente at Paw havde taget skade, jeg skrev bare at jeg generelt ikke bryder mig om brugen af vandsprøjt, samt en forklaring på hvorfor. Det lyder til at du har fået dine instrukser fra en person der vælger vandflaske i første hug, hvilket siger mig at det er en metode vedkommende går ind for. Det ville derfor undre mig hvis denne person også havde fortalt dig om bagsiden af medaljen og det synes jeg ikke skal være nogen hemmelighed.

 

JA, straf virker. På kort sigt virker det endda ofte mere effektivt end positiv forstærkning, men det er samtidig gift for motivation, initiativ, samarbejde mm., så man skal bare vide/ tænke over, at det man gør er at straffe. Straf behøver ikke at gøre ondt. Det er (som Lenschow også er inde på) de følelser/ tanker man som ejer får plantet i hunden, der afgør hvad der er hvad.

 

Din reaktion er desværre lige nøjagtig det jeg meget ofte har set (jeg har selv undervist hvor det blev brugt i flæng) og lige det jeg forsøgte at advare imod. Hånden på hjertet, hvis nu en dag du får problemer med at Paw f.eks. begynder at gø voldsomt ad andre hunde og du ikke formår at stoppe det med dit nej, kan du så ærligt sige at vandflasken ikke bliver noget af det første der dukker op i dit hoved?. Den udvikling har jeg set rigtig mange gange, fordi folk accepterer metoden (jeg gjorde det selv for 20 år siden) ved at hunden jo ikke tager skade af at få et par dråber vand i hovedet. Det er bare ikke kun dét metoden evt. gør ved hundene der er noget skidt, det er sådan set mere hvad den gør ved hundeejerne. For mange bliver det en sovepude, for en del bliver det en glidebane. Men igen, det er generelle betragtninger der ikke nødvendigvis har noget med dig at gøre,.. jeg føler bare at nogen bliver nødt til at sige det.

 

Nå, jeg vil afslutningsvis lige sige at jeg ikke forsøger at stemple dig som en dårlig hundeejer. Jeg tror Paw har det som blommen i et æg, men jeg håber, trods at jeg har gjort dig ked af det/ fornærmet dig eller hvad jeg har,.. at du vil læse det jeg har skrevet en gang til og forsøge at fokusere på hvad jeg siger om metoden, og ikke at det er noget jeg siger om dig og din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan ALLE være ganske rolige....:-D

 

Paw bliver oplært/trænet som alle andre hunde på positiv måde. Dermed sagt at jeg/vi var kommet helt der ud hvor vi ikke anede vores levende råd, Ja helt der ud hvor en omplacering var på tale.

 

Nu forholder det sig sådan at Paw syntes (som vi ser det) at Paw syntes det er meget bedre at løbe og snuse - finde pinde - lege med bold m.m når vi går tur. før var han total lige glad med dette og bid/legen med mine ben var meget sjovere.

Han har åbenbart forstået at når vi går tur er det meget sjovere nu end før. Ja han elsker simpelthen når jeg skal gå med ham nu, når han skal ud og læse avisen.

 

Mht til brug af vandflasken senere, kan du/i ligeledes være ganske rolige...Jeg/vi HAR opnået hvad der skulle 3 sprøjt til for at opnå at gå tur med min egen hund.

 

Han gør af andre hund...Rigtig meget endda. Ja vi tager vores ansvar som hunde ejere ganske alvorligt...Her har vi overhoved IKKE tænkt på at bruge flasken...Det tager vi i små step..Så som at gå over på andet fortov...Kan det ikke lade sig gøre, er han blevet rigtig god til at "sit/dæk" hvor på godbidderne bliver kørt ind i stor stil, men han ganske stille og roligt bare sidder og obseverer den anden hund.

 

Men hvor om alt er, trænes/leges han med som alle andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det er lidt pudsigt at det blot kræver at jeg taler imod straf, for at du forsvarer noget du ellers er ret firkantet omkring. Nå, det må du jo om, men jeg syntes en advarsel var på sin plads,.. netop fordi vi ikke har set hverken hund eller ejer.

 

Du har vist ikke læst mit indlæg helt Ascha. Jeg forsvarer ikke noget, og jeg understreger, at vi ikke har set hunden. Vi er enige. Mit indlæg skal snarere ses som at det vi opfatter som straffende eller belønnende ikke altid er det for en hund.

 

 

Det afhænger af hundens OPLEVELSE. For nogle hunde er det en straf og ubehageligt, for andre afleder og forvirrrer det dem nok til at man kan nå dem og træne dem. Jeg har ikke set hundens reaktion her, men nogle gange må man altså bremse en adfærd akut for at kunne træne den derfra. Det er ikke ønskeligt, men denne hunds fremtid i dette hjem hang i en tynd tråd, og der blev straks fulgt op med godbidder lige efter dvs hunden blev vist vejen. Jeg har aldrig brugt metoden selv og er ikke fortaler for den, men vi er nødt til at se på den enkelte hunds oplevelse, når vi vurdere om noget er forkert eller ej. Der er på samme måde nogle, der tror, at de roser og belønner deres hund, mens hunden slet ikke oplever det behageligt... så læringsprincipperne er sort/hvide i bogen men ikke i virkeligheden

 

Jeg kan komme på mange værre ting, som man kunne have gjort end vand ved en hund der gjorde dette - og med få gentagelser og så positiv træning og læring derfra er der næppe sket en stor skade ved det tænker jeg. Så er jeg sikker på, at Paw ville have vist en reaktion, som TS ville have reageret på - eller også ville han have bidt for alvor.

 

Det sidste er årsagen til, at jeg går uden om skræmme effekt på hunde, der er kørt op - det kan have den virkning, at hunden stopper men nogle hunde bider igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan ALLE være ganske rolige....:-D

 

Paw bliver oplært/trænet som alle andre hunde på positiv måde. Dermed sagt at jeg/vi var kommet helt der ud hvor vi ikke anede vores levende råd, Ja helt der ud hvor en omplacering var på tale.

 

Nu forholder det sig sådan at Paw syntes (som vi ser det) at Paw syntes det er meget bedre at løbe og snuse - finde pinde - lege med bold m.m når vi går tur. før var han total lige glad med dette og bid/legen med mine ben var meget sjovere.

Han har åbenbart forstået at når vi går tur er det meget sjovere nu end før. Ja han elsker simpelthen når jeg skal gå med ham nu, når han skal ud og læse avisen.

 

Mht til brug af vandflasken senere, kan du/i ligeledes være ganske rolige...Jeg/vi HAR opnået hvad der skulle 3 sprøjt til for at opnå at gå tur med min egen hund.

 

Han gør af andre hund...Rigtig meget endda. Ja vi tager vores ansvar som hunde ejere ganske alvorligt...Her har vi overhoved IKKE tænkt på at bruge flasken...Det tager vi i små step..Så som at gå over på andet fortov...Kan det ikke lade sig gøre, er han blevet rigtig god til at "sit/dæk" hvor på godbidderne bliver kørt ind i stor stil, men han ganske stille og roligt bare sidder og obseverer den anden hund.

 

Men hvor om alt er, trænes/leges han med som alle andre hunde.

 

Det er rigtig dejligt, at læse og jeg er sikker på I nok skal få et godt forhold til hinanden. Bare hold ved med den positive træning af bøllefrøet! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej

 

 

Jeg ville fortælle hvordan det går.

 

 

Jeg kan sige at jeg simpelhen er så glad, paw har ikke prøvet at lege med min ben i tre uger nu.

 

 

vi kan gå hyggelig ture sammen nu JUBI:banan:

 

 

jeg ville sige tak for alle de gode fif i har givet os.

 

 

Her lige et billed af den frække hund........

 

 

5.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

 

Jeg ville fortælle hvordan det går.

 

 

Jeg kan sige at jeg simpelhen er så glad, paw har ikke prøvet at lege med min ben i tre uger nu.

 

 

vi kan gå hyggelig ture sammen nu JUBI:banan:

 

 

jeg ville sige tak for alle de gode fif i har givet os.

 

 

Her lige et billed af den frække hund........

 

 

[ATTACH=CONFIG]132012[/ATTACH]

 

:5up: Smuk dreng!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

 

Jeg ville fortælle hvordan det går.

 

 

Jeg kan sige at jeg simpelhen er så glad, paw har ikke prøvet at lege med min ben i tre uger nu.

 

 

vi kan gå hyggelig ture sammen nu JUBI:banan:

 

 

jeg ville sige tak for alle de gode fif i har givet os.

 

 

Her lige et billed af den frække hund........

 

 

[ATTACH=CONFIG]132012[/ATTACH]

 

 

Smuk dreng dejligt det går godt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...