Hop til indhold

Hunde overvaccineres... ?


Trei
 Share

Recommended Posts

Udover hvalpe og unghundevaccinen ved 1 års alderen, så er mine på 3 års programmer. Og jeg vaccinerer ikke mod kennelhoste. Min dyrlæge sagde det var spild af penge til en sund og rask hund. Ingen af mine har nogensinde haft kennelhoste. Vi kommer på 3 forskellige træningspladser hver uge.

 

De får Bravecto imod flåter. De plejede kun at blive behandlet 1 gang om året i forsommeren, men efter vi flyttede på landet med megen vildt, ja så får de dem rutinemæssigt nu, især når vejret er så mildt om vinteren. Pillerne mod rævebændelorm får de kun hvis en af dem æder et værtsdyr - dvs. indtil videre er det kun Johna der har fået dem og kun en enkelt gang i sensommeren. Dyrlægen sagde, at truslen var overdrevet og der var ingen grund til at give pillerne hvis hundene ikke åd mus og rotter eller andre små gnavere. Heller ikke selvom vi har ræve i området....

 

Alle mine er rabies vaccineret, da de fik udstedt pas. Men kun Karla har været ude at rejse og reelt haft brug for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg vaccinerer helst også kun hvert 3 år MEN for der er altså nogle mener

 

1) hunde reagerer forskelligt på vaccine, derfor kan en hund miste sin immunitet på under et år hvor andre hunde kan nøjedes med grundvaccinen til et helt liv- det giver mening at man i stedet for hovedløse vacciner tester sin hund for immunitet- det er er bare sin sag at barberer sin und og få taget blodprøver hvert år- det er ikke min favorit hos dyrlægen- efter min mening er det medicinalfirmaerne som er skurkene her, de skal tjene penge og giver os ikke helt reelle fakta. Der er nogle dyrlæger der direkte siger at de har en formodning om at det kan forkorte hundens levetid hvis man vaccinerer hvert eneste år - det burde systematiseres meget bedre så vi ikke sprøjter gift i vore hunde.

 

2) jeg har fået en masse ændringspapirer fra agria forsikring- og der er lavet meget om, en af tingene er at sygdomme som kunne have været undgået (efter deres mening) hvis hunden var blevet korrekt vaccineret( altså det medicinalfirmaet anbefaler hvert år) Dækkes ikke længere.

skrevet mere læseligt: er din hund ikke vaccineret hvert eneste år- og får den en virus som kan have en fjern beslægtning med en sygdom vaccinen dækker- ja så er du ikke dækket ind med din hund

 

Jeg har ringet og bedt DKK og agria forholde sin til forskningsanbefalingerne og medicinalfirmaernes anbefalinger- der må komme en mere fornuftig model- og de lovede at se på det, så det håber jeg de gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
  • 6 months later...

Så sjældent som muligt er det blevet til efter Enzo ikke er voldsomt begejstret over at skulle stikkes ved dyrlægen (dog lytter jeg efter dyrlægens anbefalinger, men sidst vi talte om det lød det til at min nuværende dyrlæge ikke anbefalede oftere end hvert 3. år til basisvaccinationerne) og der er lidt til at de 3 år er gået.

 

Sidder dog og googler nu - og genopliver ældre tråde - da vi starter til Nose Work i morgen (kun teori-del i morgen) og jeg forleden fik svar på forespørgsel om hvilket vaccinationsinterval det nye træningssted kræver ved træning hos dem og svaret var, at den kun må være 1-2 år gammel. Er jo vant til de 3 år ved DCH og 4 år ved DKK og troede de fleste træningssteder fulgte de anbefalinger, men åbenbart ikke. Vil helst ikke vaccinere ham oftere end nødvendigt, så nu sidder jeg og googler for at blive klogere på, hvad anbefalingerne er lige nu (dyrlægen er jo ligesom gået på weekend, så kan ikke få verificeret om jeg husker rigtigt hvad hun sagde sidst - og uanset hvad må jeg jo følge træningsstedets vaccinationsregler, hvis jeg vil deltage i kurset....:().

 

Og lige et ekstra spg til Jer, der får hunden rabies-vaccineret - plejer dyrlægen skrive den alm vaccine i passet også? Enzos rabiesvaccine står nemlig i passet, men felterne under "andre vaccinationer" er tomme..

Link til indlæg
Del på andre sites

Titertest!

 

DKK har netop fra 1. januar 2017 indført at man kan bruge en titertest i stedet for en vaccination.

Altså hunden får taget en blodprøve, og så får man et papir på, at hunden er beskyttet mod Hundesyge, parvovirus og leverbetændelse hvis der er antistoffer nok i blodet.

 

Og det papir har samme gyldighed i DKK som en vaccinationsattest.

 

Man slipper ikke for stikkeriet. Men man begrænser overvaccinationen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville absolut ikke sætte min lid til en titertest! Det er alt, alt for usikkert og slet ikke en garanti. Jeg har spurgt de allerdygtigste vet-laboranter i skandinavien om deres holdning til testen, og deres svar var, at den er meget upålidelig. De anbefaler naturligvis ikke en fuld vaccination hvert år, men en basis hvert 3. og leptospirose årligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville absolut ikke sætte min lid til en titertest! Det er alt, alt for usikkert og slet ikke en garanti. Jeg har spurgt de allerdygtigste vet-laboranter i skandinavien om deres holdning til testen, og deres svar var, at den er meget upålidelig. De anbefaler naturligvis ikke en fuld vaccination hvert år, men en basis hvert 3. og leptospirose årligt.

Det er også den model vi kører efter og kommer til at fortsætte med. Nu er to af vores hunde også så kede af at komme hos dyrlægen, at de ikke skal udsættes for en blodprøve og derefter evt også lige en vaccine oveni. Og Ayo vil de aldrig kunne holde stille til en blodprøve, med mindre hun blev bedøvet først :lol: så jeg fortsætter med basis hvert 3. år og leptospirose og kennelhoste årligt. Så er jeg også sikker på at de er dækket ordentligt ind, og vi har aldrig oplevet bivirkninger af vaccine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige et ekstra spg til Jer, der får hunden rabies-vaccineret - plejer dyrlægen skrive den alm vaccine i passet også? Enzos rabiesvaccine står nemlig i passet, men felterne under "andre vaccinationer" er tomme..

 

Min dyrlæge skriver alle vaccinationer ind i passet, sammen med dato for næste vaccination. Så jeg er aldrig i tvivl om intervallerne for de enkelte vacciner eller hvornår det er tid igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...