Hop til indhold

Min hund VIL bestemme vejen ellers nægter han at flytte sig en cm?!


Prusselusken
 Share

Recommended Posts

Nej racen er absolut ikke ligegyldig. Og som Anne skriver er Corgi'en en stædig type. Giver dig ret i, at mønsteret virker som om hunden har fundet ud af, at køre om hjørner med ny ejer.

 

En corgi er en samarbejdende hund i min optik og er samtidig i besiddelse af hyrdehundens fornemmelse for flok, men selvfølgelig hvis man sammenligner med en schæfer,... så er stort set alle racer jo stædige og svære at få til at samarbejde.

 

Ja, et mønster der vil kunne styrkes af at ejeren "lefler" for hunden, f.eks. ved at lokke til samarbejde. Hvis det billede jeg har inde i mit hoved er rigtigt (og det siger jeg jo ikke at det behøver at være), men så har Arvid reduceret ejeren til at være den der følger ham og den der yder for at samarbejdet fungerer. Det er der jo i grunden ikke noget galt i, hvis det ikke generer ejeren (men det giver tråden jo indtryk af, er tilfældet).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg ejer jo selv 3 samarbejdende hunde - af racen beagle. Min 2 ældste beagle Oscar er noget af det mest stædige jeg nogensinde har omgivet mig med. Oscar er sådan en type der bare piller i tingene og en gå tur på ½ time kan pludselig vare det dobbelte fordi han skal se på det eller snuse til noget andet og det kan tage xx antal min. Han kan også blive sådan - "at jeg skal derover på det fortov" og så kan ti vilde heste ikke rokke ham ud af stedet. Nogle gange står han stille også i xx antal min. fordi han lige skal "filosofere" eller følge med i hvad dem der ovre på den anden side laver. Det kræver med andre ord tålmodighed at gå tur med ham.

I starten troede jeg han kørte om hjørner med mig for at få godbidder - men som tiden er gået er det ikke tilfældet - jeg har indset at min Oscar bare er unik på det område.

 

 

Nu er han så 8 år efterhånden og man lærer at ens hunde bare er forskellige selvom de er samme race

Nogle gange har jeg naturligvis ikke altid tiden til det og så må jeg lokke lidt med ham. Heldigvis er Oscar lynhurtig til at tage fokus på mig hvis jeg beder ham om det. Det kan være jeg vender ryggen til ham og lader som om jeg piller i noget interessant - så kommer han med det samme og skal se hvad jeg laver - det udløser jo så en godbid og så kan vi gå videre.

I "slemme" tilfælde kan jeg finde på at kaste et par godbidder på terrænet hvor vi går og sige "Søge" så er han der lynhurtig.

Mit råd er at skabe fokus og lære ham "søg" kommandoen. Altid skal man have godbidder med sig - så kommer man langt med en samarbejdende stædig hund.

 

PS. det skal lige siges at Oscar er en såkaldt blød lidt usikker type som bare skal se tingene an - sådan har han været fra dag 1 og det har i det hele taget taget lang tid bare at lære ham at der ikke sker noget ved at gå tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

En corgi er en samarbejdende hund i min optik og er samtidig i besiddelse af hyrdehundens fornemmelse for flok, men selvfølgelig hvis man sammenligner med en schæfer,... så er stort set alle racer jo stædige og svære at få til at samarbejde.

 

Ja, et mønster der vil kunne styrkes af at ejeren "lefler" for hunden, f.eks. ved at lokke til samarbejde. Hvis det billede jeg har inde i mit hoved er rigtigt (og det siger jeg jo ikke at det behøver at være), men så har Arvid reduceret ejeren til at være den der følger ham og den der yder for at samarbejdet fungerer. Det er der jo i grunden ikke noget galt i, hvis det ikke generer ejeren (men det giver tråden jo indtryk af, er tilfældet).

 

Jeg forstår ikke rigtig dine sammenligninger af racer. Har du aldrig mødt en stædig, selvstændig schæfer? Det kommer da helt an på (en hvilken som helst hunds), tidlige kontakt indlæring, hvordan den reagerer senere i livet, navnlig med en omplacerings hund. Og jeg har selv haft et par stykker, Rottweilere og en schæfer med lettere fejlindlæring. Vi skulle da lige finde hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke rigtig dine sammenligninger af racer. Har du aldrig mødt en stædig, selvstændig schæfer? Det kommer da helt an på (en hvilken som helst hunds), tidlige kontakt indlæring, hvordan den reagerer senere i livet, navnlig med en omplacerings hund. Og jeg har selv haft et par stykker, Rottweilere og en schæfer med lettere fejlindlæring. Vi skulle da lige finde hinanden.

 

Helt ærligt, jeg gider altså ikke at skulle argumentere for at en schæfer er en samarbejdende race, og nu kender vi jo ikke Arvid og bliver så nødt til at nøjes med at diskutere ud fra hvad der er typisk for en corgi.

 

Selvfølgelig vil der være ting og sager i en overtage hund, der først og fremmest lige skal opdages og så evt. justeres. Jeg mener dog stadig at det der beskrives, mere kan tillægges forholdet til den nye ejer, end forholdet til den gamle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, jeg gider altså ikke at skulle argumentere for at en schæfer er en samarbejdende race, og nu kender vi jo ikke Arvid og bliver så nødt til at nøjes med at diskutere ud fra hvad der er typisk for en corgi.

 

Selvfølgelig vil der være ting og sager i en overtage hund, der først og fremmest lige skal opdages og så evt. justeres. Jeg mener dog stadig at det der beskrives, mere kan tillægges forholdet til den nye ejer, end forholdet til den gamle.

 

Jeg diskuterer ikke, jeg debatterer. Jeg tror det er en kombi af tidligere indlæring, nuværende og en 4 årig Corgi hanhunds medfødte stædighed. Enige bliver vi jo nok aldrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

En corgi er en samarbejdende hund i min optik og er samtidig i besiddelse af hyrdehundens fornemmelse for flok, men selvfølgelig hvis man sammenligner med en schæfer,... så er stort set alle racer jo stædige og svære at få til at samarbejde.

 

Corgien er lavet til at hyrde kvæg. Når man er en lille lort med 10 cm korte pølseben, så skal der noget andet til at få kvæget til at flytte sig. Corgien er derfor avlet til med stædighed, bid i haserne og en fandens masse lyd, at få kvæget til at makke ret. Så jo, corgier er pisse stædige (og larmende - og går efter haserne). Og en ting jeg bemærker i corgi-kredse, er at der er virkelig meget corgi-adfærd som går igen hos 95-98% af de danske corgier (som er dem jeg kender mest til). Så uden at virke belærende, så ER corgier bare mere stædige end den gennemsnitlige hund.

 

Ja, et mønster der vil kunne styrkes af at ejeren "lefler" for hunden, f.eks. ved at lokke til samarbejde. Hvis det billede jeg har inde i mit hoved er rigtigt (og det siger jeg jo ikke at det behøver at være), men så har Arvid reduceret ejeren til at være den der følger ham og den der yder for at samarbejdet fungerer. Det er der jo i grunden ikke noget galt i, hvis det ikke generer ejeren (men det giver tråden jo indtryk af, er tilfældet).

 

Det her er jeg så helt enig i! Hunden skal, via samarbejde, finde ud af at det bedre betaler sig at følge sin ejer. Og med rette belønning (mad, mad, mad) skal lyset nok gå op for den. Samtidig generel træning vil styrke båndet mellem hund og ejer, og det er uvurderligt at have en godt samarbejde med en stædig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, nu har jeg lige læst din tråd fra december på corgi-gruppen, og jeg kan se at du fik nøjagtig samme råd i tråden dengang, som du gør her (bortset fra at der næppe er nogen herinde der tror at Arvid vil "tage magten"). Hvad har du gjort siden december? Hvad har virket og ikke virket? Er I begyndt at gå til træning? Er han tjekket af kiropraktor/massør/dyrlæge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville bare stå stille indtil hunden flyttede sig i den rigtige retning.

 

Når den gjorde det ville jeg rose og bruge masser af godbidder, evt tage nogle rå kyllinge "tern" med (fileter skåret i tern hjemmefra) så det bliver ekstra lækkert :)

jeg synes du skal komme og lufte min venindes bullterrier, som nogle gange kommer i tanke om at han ikke gider gå den vej jeg vil, mens vi er midt ude på en vej! :lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper med på vognen med noget kontakt og lydighed, og så vil jeg til enhver tid altid anbefale at bruge sele. Her bruger jeg Hurtta selen som jeg er meget glad for.

 

Jeg har en hund der laver lidt det samme nummer... Men det har egentligt altid være når hun var i løbetid, at der var steder hun pludselige ikke ville gå. Efter hendes forrige løbetid smittede det dog af til at være hele tiden. Hun elsker at komme nye steder hen, men her i nærområdet, er der veje og steder hun ikke vil gå, eller i hvert fald ikke i den rækkefølge jeg har besluttet ruten skal være. Med hende kan jeg mærke at det er en kombination af usikkerhed og stædighed... Der kan f.eks. være et stykke vej på 4 m. som hun pludselig ikke gider gå på, hvis jeg så lokker hende med noget godt, så går hun klistret op af mit ben de 4 meter, og bagefter er alt normalt igen. Hvis jeg havde gået de 4 meter vej fra en anden retning havde der ikke været noget. Hendes lydighed og kontakt er lige i skabet, men tror jeg har givet lidt for meget efter for hendes usikkerhed før i tiden, derfor det kun er blevet "værre". Min løsning er godbidder i lommen (hun kan heldigvis nemt lokkes med mad) og så en kombination af at jeg tager styringen og vi har det sjovt. Ved at jeg viser at jeg er selvsikker og vi altså skal gå denne her vej, men samtidig roser, lokker og roser lidt mere så støtter jeg hende og viser at der ikke er noget at være bange for. Det værste jeg kan gøre er at blive frustreret, eller prøve at tvinge hende igennem for så forstærker det hendes usikkerhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
jeg synes du skal komme og lufte min venindes bullterrier, som nogle gange kommer i tanke om at han ikke gider gå den vej jeg vil, mens vi er midt ude på en vej! :lol:

Det kan min brune lab også finde på. 33 kg flytter man ikke bare :-) og blir han stædig nok så ligger han sig ned også midt på vejen.

Der skal så et bestemt "kom så går vi" til så letter han sig og går med, gamle jas :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan min brune lab også finde på. 33 kg flytter man ikke bare :-) og blir han stædig nok så ligger han sig ned også midt på vejen.

Der skal så et bestemt "kom så går vi" til så letter han sig og går med, gamle jas :mrgreen:

ja det hjælper så ikke en meter på Goose, jeg er nød til bare at hanke op i selen og slæbe ham med :lol: han er fandme ellers bare en rigtig sød hund, men jeg havde godt nok ikke humor til at bo sammen med ham :lol:

 

goose and ellie.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der lyder lidt for Cesar Millan agtigt.

 

Den her ville jeg gerne have en debat omkring, for din udtalelse interessere mig.

 

er det ordet "Alpha" der genere dig siden du bruger popmaskinen Cesar Milan i forhold her til?

 

Uanset om du vil det eller ej, er du som hunde ejer din hunds Alpha, det er et faktum der er ubestrideligt....(ellers har du i hvert fald et problem med din hund.)

om du så er en god eller dårlig flok leder, smitter af på din hunds adfærd.

 

Hvis du ikke var din hunds alpha:

 

...du måtte kun komme ind i dit hjem, når hunden havde givet dig lov.

...hunden spidste alt mad først, og du fik det der var tilbage.

...du lystrede hundens kommandoer, ikke omvendt....

...hunden bestemmer hvornår den skal have gå tur, hvad vej i går og hvornår...

...Hunden bestemmer hvornår noget er farligt, og hvornår noget er sikkert.

 

væk fra det komiske...

 

manglende forståelse for at alle flokke har en leder og den leder er dig som hundeejer, er en af hoved årsagerne til at folk har problem hunde.

om du så bryder dig om udtrykket eller ej er som sådan ligegyldigt... du må kalde det hvad du har lyst til.

 

hundeejere der ikke formår at etablere sig som hundens "alpha" har typisk problemer med:

 

...hunden gøer ved lyde, gæster og andet den finder bekymrende, for den er ikke sikker på at DU som flokkens leder tager sig af det.

 

...uhensigtsmæssig aggressiv og beskyttende, da hunden ikke er sikker på at DU som flokkens leder passer på flokken og nok skal fortælle hvis noget et galt.

 

...usocial adfærd eller nervøs adfærd, der kan lede til uhensigtsmæssig reaktions mønstre og aggressive handlinger fra hundens side mod andre.

 

...generel dårlig lydighed og dårlig kontakt til hunden.

alt overstående selvfølgelig i større og mindre grad, alt efter hunden og dens ejer.

 

Hunde der har en flok leder de har tiltro til, og som etablere sig som hundens "alpa." leder, eller hvad du vil kalde det:

...er mindre nervøse, og derfor gøer mindre, da de ikke behøver at advare floklederen om farer... det skal han nok fortælle når der er så det behøver hunden ikke.

 

...har en tryg og mere afbalanceret hund, da den kender sin plads og IKKE behøver at stresse omkring sin position i flokken.

 

...er mindre tilbøjelig til agressiv og uhensigtsmæssig adfærd.... Du bestemmer, så hvis ikke du ligger op til at der er fare eller problemer behøver hunden

ikke bekymre sig om omgivelserne, lyde, eller forbipasserende mennesker i mørket. Hvis de var farlige, skulle du nok gøre den opmærksom på det...

 

.. bedre kontakt til hunden, da den følger din adfærd og handlinger og har tillid til hvad du gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den her ville jeg gerne have en debat omkring, for din udtalelse interessere mig.

 

er det ordet "Alpha" der genere dig siden du bruger popmaskinen Cesar Milan i forhold her til?

 

Uanset om du vil det eller ej, er du som hunde ejer din hunds Alpha, det er et faktum der er ubestrideligt....(ellers har du i hvert fald et problem med din hund.)

om du så er en god eller dårlig flok leder, smitter af på din hunds adfærd.

 

Hvis du ikke var din hunds alpha:

 

...du måtte kun komme ind i dit hjem, når hunden havde givet dig lov.

...hunden spidste alt mad først, og du fik det der var tilbage.

...du lystrede hundens kommandoer, ikke omvendt....

...hunden bestemmer hvornår den skal have gå tur, hvad vej i går og hvornår...

...Hunden bestemmer hvornår noget er farligt, og hvornår noget er sikkert.

 

væk fra det komiske...

 

manglende forståelse for at alle flokke har en leder og den leder er dig som hundeejer, er en af hoved årsagerne til at folk har problem hunde.

om du så bryder dig om udtrykket eller ej er som sådan ligegyldigt... du må kalde det hvad du har lyst til.

 

hundeejere der ikke formår at etablere sig som hundens "alpha" har typisk problemer med:

 

...hunden gøer ved lyde, gæster og andet den finder bekymrende, for den er ikke sikker på at DU som flokkens leder tager sig af det.

 

...uhensigtsmæssig aggressiv og beskyttende, da hunden ikke er sikker på at DU som flokkens leder passer på flokken og nok skal fortælle hvis noget et galt.

 

...usocial adfærd eller nervøs adfærd, der kan lede til uhensigtsmæssig reaktions mønstre og aggressive handlinger fra hundens side mod andre.

 

...generel dårlig lydighed og dårlig kontakt til hunden.

alt overstående selvfølgelig i større og mindre grad, alt efter hunden og dens ejer.

 

Hunde der har en flok leder de har tiltro til, og som etablere sig som hundens "alpa." leder, eller hvad du vil kalde det:

...er mindre nervøse, og derfor gøer mindre, da de ikke behøver at advare floklederen om farer... det skal han nok fortælle når der er så det behøver hunden ikke.

 

...har en tryg og mere afbalanceret hund, da den kender sin plads og IKKE behøver at stresse omkring sin position i flokken.

 

...er mindre tilbøjelig til agressiv og uhensigtsmæssig adfærd.... Du bestemmer, så hvis ikke du ligger op til at der er fare eller problemer behøver hunden

ikke bekymre sig om omgivelserne, lyde, eller forbipasserende mennesker i mørket. Hvis de var farlige, skulle du nok gøre den opmærksom på det...

 

.. bedre kontakt til hunden, da den følger din adfærd og handlinger og har tillid til hvad du gør.

 

Sjældent har jeg da læst eller hørt sådan en gang ævl! Når en hund giver hals fortæller den "alfa'en", at der er noget der skal tages hånd om. Hvorfor tror du man i personsøg o.lign. træner hunden i standhals?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror såmænd bare arvid er blevet belønnet for at vælge rute. Som hun skriver. I starten var det sødt. Altså har han formentlig fået lov. Det udvikler sig og selvfølgelig er han blevet bedre til det.

 

Min egen gamle er noget så stædig og har mange ideer om hvor hun vil gå og hvor ikke. Jeg kan sagtens se mønstret i at jeg selv har lært hende det.

 

 

Det er ikke så svært at ændre, når man først finder ud af hvor man har gjort fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjældent har jeg da læst eller hørt sådan en gang ævl! Når en hund giver hals fortæller den "alfa'en", at der er noget der skal tages hånd om. Hvorfor tror du man i personsøg o.lign. træner hunden i standhals?

 

Meget enig. Har for kort tid siden haft en tråd om gøen, da det viser sig, at mine kun gøer af fremmede på grunden når jeg er tilstede.... Hvilket jeg synes var ret interesant. Ingen af mine er vogtere, så det er kun signalgø. Og hvos jeg ikke er der til at høre det, er der tydeligvis ingen grund til at give signal...

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget enig. Har for kort tid siden haft en tråd om gøen, da det viser sig, at mine kun gøer af fremmede på grunden når jeg er tilstede.... Hvilket jeg synes var ret interesant. Ingen af mine er vogtere, så det er kun signalgø. Og hvos jeg ikke er der til at høre det, er der tydeligvis ingen grund til at give signal...

jeg lufter en labrador som aldrig siger noget, med mindre der en meget sjælden gang imellem er nogen hjemme når jeg dukker op. Så gør han så snart jeg kommer ind i indkørslen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har endnu at høre et argument der modsiger det jeg skrev, selv om jeg finder det morsomt at i har travlt med at være "uenige"

adfærd er adfærd, en hund lære ved gentagelse.. hvis du gentagene gange tillader en adfærd.. tja...så vil hunden påtage sig den adfærd..

 

hvis du afretter en hund til ikke at gø uhensigtsmæssigt, så vil den ikke gø uhensigtsmæssigt..

hvis du tillader en hund at gø uhensigtsmæssigt, tja, så vil den gøre det...

den følger den vej du viser som flokføre....

 

og jeg står ved det faktum, at en hund der ikke kender sin plads, vil være mere tilbøjelig til at gø' og påtage sig uhensigtsmæssig adfærd...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg lufter en labrador som aldrig siger noget, med mindre der en meget sjælden gang imellem er nogen hjemme når jeg dukker op. Så gør han så snart jeg kommer ind i indkørslen.

 

tja... det er så en hilsen.. og ikke en advarsel.. så ikke lige inddraget i de eksempler jeg tog med... men ikke en der ikke kan ændres hvis man ønskede det... (medmindre altså at hunden altid er alene hjemme når du kommer hjem, så kan det godt blive lidt mere tricky og svært... men ikke umuligt.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har endnu at høre et argument der modsiger det jeg skrev, selv om jeg finder det morsomt at i har travlt med at være "uenige"

adfærd er adfærd, en hund lære ved gentagelse.. hvis du gentagene gange tillader en adfærd.. tja...så vil hunden påtage sig den adfærd..

 

hvis du afretter en hund til ikke at gø uhensigtsmæssigt, så vil den ikke gø uhensigtsmæssigt..

hvis du tillader en hund at gø uhensigtsmæssigt, tja, så vil den gøre det...

den følger den vej du viser som flokføre....

 

og jeg står ved det faktum, at en hund der ikke kender sin plads, vil være mere tilbøjelig til at gø' og påtage sig uhensigtsmæssig adfærd...

 

Øh, det er naturligt for en hund, at gø. Det er naturligt, at hunde varskoer flokken. Der findes hos en god "flokfører" en tænd/sluk kontakt der kan anvendes ved et simpelt, "giv hals" eller "stille".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...