Hop til indhold

Min hund VIL bestemme vejen ellers nægter han at flytte sig en cm?!


Prusselusken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Den her ville jeg gerne have en debat omkring, for din udtalelse interessere mig.

 

er det ordet "Alpha" der genere dig siden du bruger popmaskinen Cesar Milan i forhold her til?

 

Uanset om du vil det eller ej, er du som hunde ejer din hunds Alpha, det er et faktum der er ubestrideligt....(ellers har du i hvert fald et problem med din hund.)

om du så er en god eller dårlig flok leder, smitter af på din hunds adfærd.

 

Hvis du ikke var din hunds alpha:

 

...du måtte kun komme ind i dit hjem, når hunden havde givet dig lov.

...hunden spidste alt mad først, og du fik det der var tilbage.

...du lystrede hundens kommandoer, ikke omvendt....

...hunden bestemmer hvornår den skal have gå tur, hvad vej i går og hvornår...

...Hunden bestemmer hvornår noget er farligt, og hvornår noget er sikkert.

 

væk fra det komiske...

 

manglende forståelse for at alle flokke har en leder og den leder er dig som hundeejer, er en af hoved årsagerne til at folk har problem hunde.

om du så bryder dig om udtrykket eller ej er som sådan ligegyldigt... du må kalde det hvad du har lyst til.

 

hundeejere der ikke formår at etablere sig som hundens "alpha" har typisk problemer med:

 

...hunden gøer ved lyde, gæster og andet den finder bekymrende, for den er ikke sikker på at DU som flokkens leder tager sig af det.

 

...uhensigtsmæssig aggressiv og beskyttende, da hunden ikke er sikker på at DU som flokkens leder passer på flokken og nok skal fortælle hvis noget et galt.

 

...usocial adfærd eller nervøs adfærd, der kan lede til uhensigtsmæssig reaktions mønstre og aggressive handlinger fra hundens side mod andre.

 

...generel dårlig lydighed og dårlig kontakt til hunden.

alt overstående selvfølgelig i større og mindre grad, alt efter hunden og dens ejer.

 

Hunde der har en flok leder de har tiltro til, og som etablere sig som hundens "alpa." leder, eller hvad du vil kalde det:

...er mindre nervøse, og derfor gøer mindre, da de ikke behøver at advare floklederen om farer... det skal han nok fortælle når der er så det behøver hunden ikke.

 

...har en tryg og mere afbalanceret hund, da den kender sin plads og IKKE behøver at stresse omkring sin position i flokken.

 

...er mindre tilbøjelig til agressiv og uhensigtsmæssig adfærd.... Du bestemmer, så hvis ikke du ligger op til at der er fare eller problemer behøver hunden

ikke bekymre sig om omgivelserne, lyde, eller forbipasserende mennesker i mørket. Hvis de var farlige, skulle du nok gøre den opmærksom på det...

 

.. bedre kontakt til hunden, da den følger din adfærd og handlinger og har tillid til hvad du gør.

 

Det er fint nok at bede om en debat, men så er det god tone at starte en ny tråd i stedet for at overtage en anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget enig. Har for kort tid siden haft en tråd om gøen, da det viser sig, at mine kun gøer af fremmede på grunden når jeg er tilstede.... Hvilket jeg synes var ret interesant. Ingen af mine er vogtere, så det er kun signalgø. Og hvos jeg ikke er der til at høre det, er der tydeligvis ingen grund til at give signal...

 

Præcis. Min søn har fortalt, at Pelle aldrig gøede når nogen kom forbi, når jeg ikke var hjemme. Var jeg hjemme alarmerede han og så overtog jeg situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har endnu at høre et argument der modsiger det jeg skrev, selv om jeg finder det morsomt at i har travlt med at være "uenige"

adfærd er adfærd, en hund lære ved gentagelse.. hvis du gentagene gange tillader en adfærd.. tja...så vil hunden påtage sig den adfærd..

 

hvis du afretter en hund til ikke at gø uhensigtsmæssigt, så vil den ikke gø uhensigtsmæssigt..

hvis du tillader en hund at gø uhensigtsmæssigt, tja, så vil den gøre det...

den følger den vej du viser som flokføre....

 

og jeg står ved det faktum, at en hund der ikke kender sin plads, vil være mere tilbøjelig til at gø' og påtage sig uhensigtsmæssig adfærd...

 

Da jeg ikke kender dig, kunne jeg godt tænke mig, at du ville uddybe nogle af de begreber du anvender.

Hvad ligger der f.eks. bag "afretter" og "leder"alpha" i din verden?

Alphabegrebet anvendes stort set ikke længere indenfor etologien og ord som "afretter" leder tanken hen på hug en hæl og klip en tå, så skoen passer tanken.

Muligvis er din indstilling til hunde og samlivet med disse som de fleste andres herinde, men der er nogle ord og begreber som kan misforstås og så taler vi bare forbi hinanden.

 

Hvad er hundens plads i din verden for eksempel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg ikke kender dig, kunne jeg godt tænke mig, at du ville uddybe nogle af de begreber du anvender.

Hvad ligger der f.eks. bag "afretter" og "leder"alpha" i din verden?

Alphabegrebet anvendes stort set ikke længere indenfor etologien og ord som "afretter" leder tanken hen på hug en hæl og klip en tå, så skoen passer tanken.

Muligvis er din indstilling til hunde og samlivet med disse som de fleste andres herinde, men der er nogle ord og begreber som kan misforstås og så taler vi bare forbi hinanden.

 

Hvad er hundens plads i din verden for eksempel?

 

Men måske skulle term-debatten flyttes til en anden tråd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg ikke kender dig, kunne jeg godt tænke mig, at du ville uddybe nogle af de begreber du anvender.

Hvad ligger der f.eks. bag "afretter" og "leder"alpha" i din verden?

Alphabegrebet anvendes stort set ikke længere indenfor etologien og ord som "afretter" leder tanken hen på hug en hæl og klip en tå, så skoen passer tanken.

Muligvis er din indstilling til hunde og samlivet med disse som de fleste andres herinde, men der er nogle ord og begreber som kan misforstås og så taler vi bare forbi hinanden.

 

Hvad er hundens plads i din verden for eksempel?

 

Bare helt kort svar på det her...

man slår aldrig en hund eller på anden måde udøver agressiv vold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men mit eget indspark til debatten (:slem:) er, at det ikke kan defineres, om man er en god leder eller ej alene ud fra hvor godt, hunden lystrer eller hvor mange uvaner eller deciderede adfærdsproblemer den har.

Egentligt tænker jeg måske mest, at det er et opdragelses,- og træningsspørgsmål :hmm:

 

Jeg tænker også, at godt lederskab ikke defineres ved, om hunden får med-indflydelse ift. hvad der skal foregå i dagligdagen f.eks. hvor man skal hen på gåture eller hvornår man skal af sted.

 

Derimod tænker jeg, at godt lederskab defineres ved, at hunden har tillid til, at man kan klare situationer, som den ikke selv magter, at man er i stand til at bevare overblikket generelt, men også i pressede situationer, at man er pålidelig og hunden ved, hvor man har en og at den kan stole på, at man ikke lige pludselig reagerer helt overdrevet på en (set med hundens øjne) bagatel. Altså, at ens reaktioner stemmer overens med hvad der egentligt skete.

 

Et godt eksempel kunne være, når Bobos tidligere ejer skældte ham ud hele vejen hjem og lod ham ligge i en halv time i hans kurv, fordi han glad og legesyg løb hen til nogle børn. Han ELSKER børn og i hans verden har det sikkert været totalt uforståeligt, at han fik sådan en skideballe for at være glad.

Det er egentligt også fuldstændigt uforståeligt for mig, når problemet kan løses ved at tage hunden i snor, men det er så en anden snak :lol:

 

Jeg har ikke læst nogle artikler eller bøger om emnet i mange år, så om det er sådan, man taler om lederskab i dag, aner jeg ikke, men det er sådan, jeg tænker om det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke bestemmer næsten alt... Men når jeg en enkelt gang har en anden mening, så synes hun at det er ok. :lun:

 

He he sådan kan det også være med beaglerne. Oscar er den mest vedholdene - men han kan godt overtales - det kræver bare han lige får lov at sidde eller stå og kigge lidt. Ellers plejer jeg at sige "syntes du vi skal den vej?" og så "forhandler" vi lidt frem og tilbage :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne spørge jer til råds. Vi har en dejlig corgi cardigan på 4 år. Vi har fået ham som omplaceringhund og har haft ham i over et halvt år. Der var ikke rigtig nogle problemer i forhold til omplaceringen.

Arvid er en meget glad og hyggelig fætter :-) Han kan godt lide at være med alle steder man går. Han kan lide at lege med andre hunde mv. Arvid trækker dog meget i snoren og er altid meget ivrig, læs: trækker meget, for at komme hen og snakke med de andre hunde vi møder på turen. Herudover kan man sige han har en meget selektiv hørelse.

Nu har han så ændret sin adfærd når vi er på gåture. Arvid er begyndt at ville bestemme vejen på gåturen, får han ikke sin vilje sætter han begge ben i og står og kigger meget tvært på en - og nægter at flytte sig.

Det var meget charmerende i starten, og ja, selvfølgelig har han også noget at skulle have sagt, men det er næsten på hver tur og det duer bare ikke at han ikke vil lystre. Har I nogensinde prøvet dette eller har råd til hvad jeg bør gøre?:)

Jeg har forsøgt med opmundtringssnak, godbidder, ja sågar trukket i ham, men ligemeget hjælper det. Når han først har bestemt sig for han ikke vil gå videre, så står han stille. Og jeg forstår ikke rigtig hvorfor han reagerer sådan?

:confused::confused::confused::confused:

 

Først skal du have fundet årsagen til, at han gør som han gør. Og så kan du finde redskaberne. Ud fra dette er det ikke tydeligt for mig, hvad årsagen er. Jeg har haft et par stykker i behandling. En havde smerter. En havde lært at den kunne gøre det, fordi den blev belønnet for det, ved at ejerne vendte om og gik den vej, hunden ville, og en var bange.

Det var tre forskellige løsninger der løste det for de tre

 

Jeg synes derfor du skal få udredt årsagen, så I ikke spilder en masse kostbar tid og energi på at forsøge med ting, der måske ikke er løsningen

 

Jeg vil samtidig anbefale dig at forbedre relationen mellem jer - det gør du ved at gøre jer rigtig spændende - via træning, leg, mad osv.

 

For hunden herover, der havde lært det virkede, var løsningen dette samt mere aktivering generelt af fysisk og mental art, så der ikke var energi til at udtænke alle de spilopper. Og så var ejeren simpelthen 2 skridt foran mentalt, så efter mit besøg fik hunden aldrig mere held til at sitte sig. Så de anløb til det greb de straks til nogle af deres interessante ting - mad, leg, træning fx - og så glemte hunden dens idé og gik med videre. Og efter kort tid havde den glemt alt om at den skulle sidde der for at få belønning. Kunsten var at tilbyde noget andet mere spændende FØR den satte måsen i jorden. Og det lykkedes de med. Det var en meget klog hund :) Svær at bo med men klog - en border collie. Jeg havde nær taget den med hjem, fordi den havde regnet det her ud. Det synes jeg den fortjener ros for :)

 

Så lige nu tænker du: hvordan får jeg ham til at lade være med at sitte sig ned?

 

Mit råd: vend tankegangen om

 

Hvordan får jeg ham til at gå fremad på en hel tur.

 

Og beløn det sidste, for ingen hund kan både sitte og gå samtidig, og hunde gentager det, der betaler sig

 

Og nu vil du spørge, hvad gør jeg så, når han sitter sig?

Jamen det gør han ikke. For du er 110 % mentalt indstillet på, at det er slut, finito, passe - fra dette øjeblik og i alle øjeblikke fremover. Sker det, så ville jeg med garanti kunne få den op og det samme kan du. Vær smart. Ved den nævnte hund her, smed jeg snoren, satte i løb og trillede mig ud på en græsmark, mens jeg lavede en masse høje lyde - og du kan TRO den kom! Herefter fortsatte vi turen. Alle kneb gælder og man skal ikke være bange for at andre griner. Så siger du bare, at du laver kynologiske forsøg - så tør ingen spørge mere ind til det men nikker meget alvorlige.... :)

 

Med hunden herover stoppede den med at vise adfærden af sig selv, fordi den fik så meget ud af at gå fremad.

Og gradvis trappede de så ned i sjov og fis ved at gå, og så gik den selv - og det gør den stadig i dag. Også fordi den nu er velstimuleret og derfor ikke går og udtænker nye måder at stimulere sig selv og ejer :)

 

Måske du kan bruge det ved jeres bandit - og ellers kan du afsætte ham hertil, for jeg har en svaghed for den slags intelligent ulydighed - jeg synes simpelthen sådan en hund er fantastisk! Fantastisk irriterende - enig! Men tænk lige tanken til ende - det er hatten af herfra, når hundene træner os mennesker :) Og ja det var i spøg - jeg VED godt, at du vil beholde ham, men jeg synes bare det er en kvik fyr - og sådan en kan også lære andre ting til UG ved jeg så I har en hund med et stort potentiale, hvis I forstår at få det brugt de rette steder og hvis årsagen er denne :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg vil sige mange tak for jeres svar og forslag. Jeg har været ramt af sygdom og har derfor ikke været aktiv i mange måneder.

Jeg har arbejdet med belønning og et bestemt Nej når han vil bestemme, det virker, langt de fleste gange. Det er første skridt. Jeg tror næste skridt hedder hundetræning, så vi kan lære at samarbejde:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Jackie (corgi) ville også gerne bestemme vejen, men hun"spurgte" dog om vi kunne gå den vej, ved at kikke ivrigt i retningen og så på mig, hun fik så nej eller ja.... så det kan læres at man som hund kan komme med tur ønsker.

Jackie var også omplacering, og hun var absolut ikke glad for at jeg gik fra hende.... så hun hold øje.... men kom ikke farende hvis jeg gemte mig bag et træ og hun vidste hvor jeg var.... dog kom hun mere end 20 m (50 på strand og eng) væk så fik hun travlt med at komme og checke op på mig.

 

Hvis du kan syntes jeg du skal checke hans drive for at være tæt på dig, så du ved om det kan bruges som belønning.

Går han i røven på dig der hjemme... altid.... det gjorde Jackie, besøgte jeg mine forældre kunne hun bestemme sig for en af os. Og igen var vi i haven og hun vidste hvor vi var så behøvede man jo ikke gå i røven på os men kunne holde øje med tingene fra en god plads.

 

En sjov detalje var at man nærmest kunne forklare hende hvorfor vi skulle en bestemt vej,

Feks. "Tøsen vi kan ikke gå den vej for stien er oversvømmet og du hader våde poter" eller "du er lidt i vejen skat" (når hun gik med i køknet)

 

De er corgier, altså de sære, stædig, hyrdende og kloge (med deres egen logik til tider) samt ofte meget flok orienterede, selv om de er selvstændige.

opgaverer gør dig som flok endnu mere spændende, du kræver noget og giver noget godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...