Hop til indhold

Pleje af "seniorhunden"..


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Astagatoren bliver 8 i år, og selvom hun stadig opfører sig som en på 1, er jeg begyndt at tænke i om jeg skal gøre noget ekstra for at passe på hende.

Hun skulle jo gerne blive mindst 100 :mrgreen:

 

Hun er slank, aktiv og i god form. Allerede her tænker jeg vi er godt med.

Bør jeg give noget kosttilskud eller lign for at støtte op om led fx?

 

En af de koldeste dage lå hun i bilen efter træning og da hun skulle ud igen bemærkede jeg at hun var lidt langsom i optrækket bagtil.

Tænker hun var blevet stiv af at ligge i kulden, så har lagt et uldtæppe i hendes bur nu og investeret i et BOT netdækken til at have under hendes almindelige.

 

Andre gode tips? Hvad gør I for jeres næsten-senior hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste som er 11 år nu får hver dag 1 tsk hørfrø olie og 2 eyeQ - Udover det får han en stor tsk fuld hybenpulver og 2 hokamix tabletter - hokamix er nyt og noget min dyrlæge har anbefalet. Charlie har spondylose - men er symptomfri det meste af tiden. Han har ind i mellem 1-2 dage hvor han krummer lidt i ryggen og så får han lidt smertestillende de par dage. Ellers springer han rundt, spiser og er glad og nyder sit liv.

 

Oscar som er 8½ har indtil for nylig været på luposan gelenk og det samme olie tilskud som Charlie får. Han er nu begyndt at få rigtig glucosamin som er en almindelig menneske tablet jeg giver ham hver dag - også han får hokamix. Oscar har for nylig fået konstateret en meget mild HD i højre bagben.

 

Darwin som bliver 6 næste gang er allerede startet på tilskud - han får hyben og ellers det samme som de andre. Min dyrlæge har sagt det altid er bedre at forbygge end at begynde når skaden er opstået - da der kan gå længere tid før en virkning kan ses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har kørt med mange slags kost tilskud og ingen af dem har virket perfekt, men så fik vi en foderprøve på specific i Herning i november og efter 3 måneder på det foder kan vi skære ned på hendes smertestillende mod hendes gigt og vi har fået en hel anden hund.

Jeg er SÅ ked af at jeg ikke har opdaget det foder før, for hold nu op hvor har vi fået en helt anden hund.

Så nu er alle kosttilskud væk og det smertestillende er skåret ned og vores gamle hund på snart 12 år trives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vist ikke rigtig gjort noget før hun blev senior:-D Men nu får hun Hills J/D foder - altså ledspecifikt foder - og et tilskud fra det svenske apotek, det hedder Senior. Og det virker. Da vi kom til massør efter 4 uger, hvor vi normalt går hver 3. uge, kunne massøren mærke stor forskel. Så det bliver vi ved med:-D Men nu er tulle jo altså også næsten 13 og har gigt i skuldrene.

 

Jeg har dog on og off i hendes levealder prøvet at give tilskud, dog uden at jeg har haft nogle synlige reaktioner på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Safedog forhandler et nyt dansk produkt, der ser ret spændende ud. Det hedder Vita, og det til led hedder Vita-flex. Det indeholder både glucosamin, MSM, gurkemeje, hyben og djævleklo. Jeg ville supplere hendes almindelige foder, i stedet for at skifte foder.

 

Jeg kender i øvrigt ikke produktet, men det ser ret spændende ud:

 

http://www.safedogshop.dk/product.asp?product=1756

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres input :kys:

 

Jeg kommer ikke til at skifte foder på hende. Hun fungerer rigtigt godt på det hun får og det har taget mig år at finde frem til netop det, så det er der bestemt ikke nogen grund til at pille ved. Men jeg må nok hellere få kigget på de kosttilskud I foreslår.

 

Hun bliver i forvejen tjekket både muskler, led og alm. dyrlæge, men det der gratis seniortjek lyder da spændende. Det tjekker jeg lige op på - hun skal til sit årlige igen til juli, så at skyde det til oktober kunne være oplagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

En del dyrlæger har de sidste år haft gratis seniortjek i oktober måned. Jeg mener, det er via vet....cur? Det gælder både hunde og katte og jeg får tjekket den gamle kat i oktober. Så betaler jeg ikke konsultation, men selvfølgelig for blodprøve og hvis der er andet.

 

Det er alle VetFamiliy og AniCura hospitaler :) Det bliver oktober og november i år. Jeg har lige lavet kampagneplanen færdig forleden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er alle VetFamiliy og AniCura hospitaler :) Det bliver oktober og november i år. Jeg har lige lavet kampagneplanen færdig forleden :blink:

Fedt. Det må jeg da klart springe på - kan lige så godt spare de penge :-)

 

Udover dækken og kosttilskud tænker jeg, at massage jævnligt vil være godt. Måske får Asta allerede massage ellers kan det være godt givet ud.

 

Derudover tænker jeg i ekstra opvarmning før og nedkøling m. udstrækning efter aktiviteter. Min Rasmus havde stor gavn af især udstrækningen.

Jeg masserer selv til husbehov, og så bliver hun masseret af massør efter behov og efterset af Hembo, også efter behov. Jeg varmer altid op før træning, men det er ikke realistisk før hun kommer ud og ræse i haven om morgenen fx. selvom jeg nok burde, da der virkelig kan være fart på.

Udstrækning har jeg ikke gjort så meget i, men burde jo nok gøre det. Tak for input, det må jeg også lige kigge på.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til en seniorhund så ville jeg klart sætte ind med et godt kosttilskud samt massage og tjek med jævne intervaller.

 

Jeg er stor fortaler for svensk djurapotek. Der får du et produkt der er rent/koncentreret og drøjt i brug. Til Asta ville det være senior: http://dogsrus.dk/led-skelet-muskler-og-bevaegelighed-55/senior-310g-p12

Det indeholder:

Glukosamin 400 mg

MSM 400 mg

Grønlæbet musling 250 mg

Spirulina 150 mg

Kondroitin 100 mg

L-arginin 50 mg

C-vitamin 50 mg

Mangan 11 mg

 

Massage ville jeg vælg som forebyggende. Og så kst eller osteopathi hvis der er nogle skævhederne.

 

Og nej behold du sams field med laks. Det er rigelig fint til en aktiv senior hund hvis du giver tilskud ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie bliver 11 år til april

 

Jeg giver senior foder

Lakseolie

2x smertestillende piller dagligt

 

Hun løber næsten altid frit eller går løs ved mig, så hun bestemmer i høj grad selv tempoet, men det er helt tydeligt, at der er meget mere krudt om morgenen på kolde dage med gode fært forhold. Når man ser hende på engen sådan en smuk frostklar morgen, kan man ikke se alderen trykker over hovedet. Så kan jeg næsten fælde en lille glædeståre over at se hende give den fuld gas og nyde livet og aktiviteten i fulde drag. Når hun kommer hen og kigger - har du ikke noget med jeg skal hente? Så er hun bare så dejlig.

 

Men det snyder lidt, for hun er slet ikke i stand til at køre på en time i det tempo, som hun tidligere nemt kunne holde en hel formiddag. Så jeg tager hende ikke længere med på cykelture over 5 km og jeg holder nok også et lavere tempo end tidligere, måske bare 8-10 km/t mod 10-12 km/t før

 

Når vandet er over 10 grader sørger jeg for at hun svømmer en gang om ugen.

 

Massage og udstrækninger bruger jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her må jeg være ekspert, he he

 

Og tænk at Asta er 8 allerede. .

 

Sheila begyndte på led tilskud i den alder og så fik hun faktisk også flere kure med immun boost i form af vitaminer og jern. Ekstra antioxidanter er jo gavnlige når man bliver ældre.

 

Og så gælder det om at holde dem i god form uden at slide dem ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver jo også nødt til at acceptere, at Liva bliver 8 i år.

Da hun var 1½ fik hun konstateret HD (D på den ene hofte). Siden den gang har hun været på ledtilskud, p.t. Glucosamin Gold fra Natures Best.

 

Jeg sørger for at holde hende slank. Hun er hos Magtor hvert ½ år og til massage ca. hver 3. måned.

 

Rent træningsmæssigt har jeg i år sat hende på seniorhøjde i rally. Vi mistede nogle dumme point sidste år ved at hun lige berørte springet med en bagpote-negl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Astagatoren bliver 8 i år, og selvom hun stadig opfører sig som en på 1, er jeg begyndt at tænke i om jeg skal gøre noget ekstra for at passe på hende.

Hun skulle jo gerne blive mindst 100 :mrgreen:

 

Hun er slank, aktiv og i god form. Allerede her tænker jeg vi er godt med.

Bør jeg give noget kosttilskud eller lign for at støtte op om led fx?

 

En af de koldeste dage lå hun i bilen efter træning og da hun skulle ud igen bemærkede jeg at hun var lidt langsom i optrækket bagtil.

Tænker hun var blevet stiv af at ligge i kulden, så har lagt et uldtæppe i hendes bur nu og investeret i et BOT netdækken til at have under hendes almindelige.

 

Andre gode tips? Hvad gør I for jeres næsten-senior hunde?

 

Jeg kan kraftigt anbefale Equiforce matrix HA, http://shop.havens.dk/shop/equiforce-matrix-ha-202p.html, køb roligt heste udgaven, fuldsændig magen til hunde udgaven.. bare forskellige måleskeer-..

Min egen hund for det pt. dog af helt andre årsager.

 

De forbygger skader og styrker led og knogler, jeg er blevet beordret at bruge det af min dyrelæge men har siden fundet ud af via google søgninger at det er et ret alm. brugt produkt.

 

virkningen indtræffer efter cirka 2-3 ugers brug. det kan have en let smertelindrende virkning.,.. ikke smerte dæmpende. Det har ingen bivirkninger.

det indeholder alle de gode ting incl Glocusamin, grønlæbet musling og andre gode ting som styrker hunden.

 

har du brug for dosering i forhold til Kg. kan jeg nemt gå ned at hente sedlen jeg fik af dyrelægen og smide ind :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at se dosering. Der er stor prisforskel på at købe 1 kg og 3 kg, men omvendt kan man vel ikke forvente det holder i årevis :-)

 

Jeg har tidligere prøvet noget olie - koldpresset raps med diverse tilsætninger og så til både heste og hunde, men uden synlig virkning på mine hunde, men hvis dette er bedre er det måske et forsøg værd, hvis det betød at Bonnie kunne slippe de smertestillende 2 tabletter dagligt - eller gå ned på en

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...