Hop til indhold

Forskellen mellem sport- og hyrdelinier


ANGI
 Share

Recommended Posts

så hedder det vel en kombination af hyrde og show? I starten brugte man sport om hvis de to linjer blev "mikset". Nu bruger man det så til dit ovenstående eksempel. Synes især med det første eksempel at det vil være yderst vildledende for en uerfaren hvalpekøber. Og så kan man jo også sige (delvis) om den som "aktivt" laver sportslinjer (ja ok så også show), så de langsomt udvander racens oprindelige brugsegenskaber. Ligesom med ft spaniels, så gø'er mange som en sindssyg og derudover, så er der mange efterhånden med et tvivlsomt temp som folk med hunde af hyrdelinjer aldrig ville ha brugt i avl. Din terkel (og Mana og Cirkus) er et eksempel på en bc'er jeg gerne ville have kontra mange af de andre nye "sportslinjer". Men han er også af hyrdelinjer.

 

Jeg føler lidt at folk har opfundet "sportslinjer" til at dække over gøen, dårligt temperament, etc. Bare de er gode på en agilitybane, så er alt tilladt.

 

Der er jeg bare lodret uenig. I det meste.

 

Jamen hvor længe er de "kombination af hyrde og show"..? Hvor de hverken har hyrdet eller showet i mange generationer? Og hvorfor mener du at mit første eksempel vil være mest misvisende? Det vil vel i så fald være misvisende uanset om det er hyrde- eller showlinjer man er startet med? Man skal jo lige huske at også showlinjerne bygger på working dogs. Og mange af de linjer der her i landet traditionelt er blevet kaldt showlinjer er i England blevet avlet med henblik på lydighedsarbejde, med en god del arbejdshunde blandet i linjerne. Jo, hvis man ikke avler med udelukkende henblik på hyrdeegenskaberne - udelukkende!! - så "udvander" man sikkert de oprindelige egenskaber. Lige som man har gjort med størstedelen af de andre hunderacer der eksisterer i dag. Synd? Ja bestemt da. Men hvor mange har mulighed for at arbejde på får regelmæssigt? Og skal det kun være dem tilladt at avle - og eje? - BC'ere? Så længe avlen er fornuftig, og man avler fornuftige hunde, så ser jeg ikke noget forkert i at man avler BC'ere til sportshunde.

 

At sportshunde skulle være et påfund for at dække over gøen og dårligt temperament synes jeg simpelthen er noget sludder. At mange agility-BC'ere er dårligt opdragede, og tillades at gø og skabe sig rundt banerne derimod - det er jeg selv f.eks. skyldig i, med Iso. Og det skyldes udelukkende manglende opdragelse/træning, da jeg havde alt for travlt med at komme i gang med selve agilitytræningen, frem for at sætte en grænse for hvordan hun fik lov til at te sig i forbindelse med træningen. Og den mening vil jeg snarere koble til din sidste sætning - "bare de er gode på en agilitybane, så er alt tilladt - når det kommer til træning/opdragelse, ikke avl/linjer!"

 

Hvordan Terkel er, både mht. temperament og arbejdsevner, er der ingen der kan sige endnu, han er stadig bare en lille hvalp i hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg bare lodret uenig. I det meste.

 

Jamen hvor længe er de "kombination af hyrde og show"..? Hvor de hverken har hyrdet eller showet i mange generationer? Og hvorfor mener du at mit første eksempel vil være mest misvisende? Det vil vel i så fald være misvisende uanset om det er hyrde- eller showlinjer man er startet med? Man skal jo lige huske at også showlinjerne bygger på working dogs. Og mange af de linjer der her i landet traditionelt er blevet kaldt showlinjer er i England blevet avlet med henblik på lydighedsarbejde, med en god del arbejdshunde blandet i linjerne. Jo, hvis man ikke avler med udelukkende henblik på hyrdeegenskaberne - udelukkende!! - så "udvander" man sikkert de oprindelige egenskaber. Lige som man har gjort med størstedelen af de andre hunderacer der eksisterer i dag. Synd? Ja bestemt da. Men hvor mange har mulighed for at arbejde på får regelmæssigt? Og skal det kun være dem tilladt at avle - og eje? - BC'ere? Så længe avlen er fornuftig, og man avler fornuftige hunde, så ser jeg ikke noget forkert i at man avler BC'ere til sportshunde.

 

At sportshunde skulle være et påfund for at dække over gøen og dårligt temperament synes jeg simpelthen er noget sludder. At mange agility-BC'ere er dårligt opdragede, og tillades at gø og skabe sig rundt banerne derimod - det er jeg selv f.eks. skyldig i, med Iso. Og det skyldes udelukkende manglende opdragelse/træning, da jeg havde alt for travlt med at komme i gang med selve agilitytræningen, frem for at sætte en grænse for hvordan hun fik lov til at te sig i forbindelse med træningen. Og den mening vil jeg snarere koble til din sidste sætning - "bare de er gode på en agilitybane, så er alt tilladt - når det kommer til træning/opdragelse, ikke avl/linjer!"

 

Hvordan Terkel er, både mht. temperament og arbejdsevner, er der ingen der kan sige endnu, han er stadig bare en lille hvalp i hovedet.

Det var mit eget eksempel jeg rerferede til - det med at kalde en kombination af show og hyrde for sport.

 

Skal nok tage min påstand om Terkel tilbage og så nøjes med at påstå at første gang den kombination blev lavet, så kom der nogle fine hunde ud af det. Men er sikker på at Terkel bliver ligesådan.

 

Men nej, vi bliver nok ikke enige for jeg mener at bc'ens oprindelige egenskaber er med til at gøre den til den gode sportshunde den er i dag. Og det sind/coolnes/måde at arbejde på mm som man ser hos en bc'er af hyrdelinjer er imponerende.

 

Håber at folk bliver enige om en officiel betegnelse en dag, men indtil da vil der altså ikke være noget i min verden som hedder sportslinjer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var mit eget eksempel jeg rerferede til - det med at kalde en kombination af show og hyrde for sport.

 

Skal nok tage min påstand om Terkel tilbage og så nøjes med at påstå at første gang den kombination blev lavet, så kom der nogle fine hunde ud af det. Men er sikker på at Terkel bliver ligesådan.

 

Men nej, vi bliver nok ikke enige for jeg mener at bc'ens oprindelige egenskaber er med til at gøre den til den gode sportshunde den er i dag. Og det sind/coolnes/måde at arbejde på mm som man ser hos en bc'er af hyrdelinjer er imponerende.

 

Håber at folk bliver enige om en officiel betegnelse en dag, men indtil da vil der altså ikke være noget i min verden som hedder sportslinjer :)

 

Jamen kombination af hyrde og show kan du jo kun gøre i én generation, ikke? Hvad vil du så kalde de efterfølgende generationer for? Det er jo de efterfølgende generationer vi har nu, som bli'r avlet med sport for øje. Og hvorfor skulle kombinationen hyrde og show være sport? Der er masser af (for ikke at sige stort set alle) deciderede udstillingshunde som ét eller andet sted er kombineret med en hyrdehund her og der - er de sportshunde? Mere end de hunde der rent faktisk bli'r avlet med sport for øje? Næ, det ræssonement kan jeg ikke følge.

 

Jo, vist er det BC'ens oprindelige egenskaber der har en stor del i deres egnethed indenfor flere hundesporter. Men den del bli'r der jo fortsat avlet videre på, når man fortsat avler gode sportshunde? Derudover tror jeg ikke at hyrdeegenskaberne er det eneste der gør f.eks. en god agilityhund. Deres bygning har også rigtig meget at sige, og der er også en del af hyrdeegenskaberne der er direkte uønskede i agility, og som man faktisk kan komme til at knokle en del for at træne væk.

 

En officiel betegnelse kan du nok vente både længe og forgæves på, for ingen af de her betegnelser er jo på nogen som helst måde "officielle". Det er betegnelser der er opstået i folkemund, for at beskrive hvad hundene er avlet med henblik på.

 

Og jo vist tror jeg da også at Terkel nok skal bli' god. Selv om det er tidligt at sige noget endnu. Men jeg kender i læssevis af andre BC'ere, som ikke er af rene hyrdelinjer, som er mindst lige så gode hunde! Lige som jeg kender rene hyrdehunde med virkelig dårligt temperament, eller som aldrig ville bli' gode agilityhunde. At Terkel bli'r god er fordi hans mor og hans far er gode hunde, og hvor deres egenskaber er et godt match.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skulle man ikke bruge betegnelsen sportslinjer?

når der nu avles en hel del BC'er til sport, så må det da være en sigende betegnelse og ikke spor misvisende.

Hvis jeg ikke havde købt Archie så ville jeg gerne ha købt en BC fra Lene Simonsen. Hun avler sports BC. Du kan ikke kalde dem for udstillingshunde ( selvom det er flotte hunde) og ren hyrdelinje er det heller ikke ( selvom de nok godt kan hyrde) De er avlet med hundesport for øje og der er lagt stor vægt på sundhed og arbejdsvilje.

Hvis man ikke måtte kalde hendes opdræt for sports BC'er så ved jeg godt nok ikke hvilke betegnelse der skulle bruges.

 

Jo de hedder allesammen Border Collies og det er en fantastisk race, som man kun forstår når man selv har haft en. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal hunde altid sættes i bås?

 

Så tror man det er lettere at vælge hvis man kan sige at i bås A er hundene sådan og i bås B er det sådan. Så skal jeg bare vælge en hvilken som helst hund fra den "rigtige " bås og så er alt godt!

 

Sådan er det jo ikke. Og det fremgår jo tydeligt her at de eneste reelle linjer der måske kan snakkes om indenfor border er hyrde linjer. Alt andet er et mix.

 

Så du, TS, skal måske lade være at gå så meget op i linjer og i stedet se på hvilke hunde du godt kan lide og som vil passe til det du vil lave med den og her snakker jeg individer. Så kan du godt lide både far og mor til et kuld hvalpe, så er der nok stor chance for at du vil elske den hvalp du får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du, TS, skal måske lade være at gå så meget op i linjer og i stedet se på hvilke hunde du godt kan lide og som vil passe til det du vil lave med den og her snakker jeg individer. Så kan du godt lide både far og mor til et kuld hvalpe, så er der nok stor chance for at du vil elske den hvalp du får.

Jeg ved godt, hvad du mener LuckyLuna. Og jeg kan kun forestille mig at elske den hvalp der flytter ind - uanset herkomst.

 

Men jeg har nogle specifikke ønsker til at fremtiden med hvalpen, og for at der er størst chance for at de går i opfyldelse, så er jeg nødt til at kende baggrunden og linjerne bag - for det er langt fra alt, man kan præge og træne sig ud af. Og derefter kan jeg begynde at kigge efter opdrættere og individer jeg godt kan lide, og så begynder at håbe opdrætteren også kan lige mig - og så kan der blive tale om hvalpkøb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt, hvad du mener LuckyLuna. Og jeg kan kun forestille mig at elske den hvalp der flytter ind - uanset herkomst.

 

Men jeg har nogle specifikke ønsker til at fremtiden med hvalpen, og for at der er størst chance for at de går i opfyldelse, så er jeg nødt til at kende baggrunden og linjerne bag - for det er langt fra alt, man kan præge og træne sig ud af. Og derefter jeg begynde at kigge efter opdrættere og individer jeg godt kan lide, og så begynder at håbe opdrætteren også kan lige mig - og så kan der blive tale om hvalpkøb.

Jeg mente ikke helt at du selvfølgelig vil elske den du får. For selvfølgelig vil du det.

 

Men at du for at finde den hund du ønsker I stedet for mulige linjer skal se på forældre ne. Og er forældrene som det du gerne vil have så er der også stor chance for at hvalpen er. I min optik større end hvis man vælger efter type eller linje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal lige rette mig selv - vi har yderst få showopdrættere i DK!

 

Der er da en hel del synes jeg! Jeg kan sådan lige på stående fod komme i tanke om mindst 4 kenneler med ren sow - gawain, borderdanica, gracecanis og violetta - der kan sagtens være flere end dem!

 

Hvorfor skulle man ikke bruge betegnelsen sportslinjer?

når der nu avles en hel del BC'er til sport, så må det da være en sigende betegnelse og ikke spor misvisende.

Hvis jeg ikke havde købt Archie så ville jeg gerne ha købt en BC fra Lene Simonsen. Hun avler sports BC. Du kan ikke kalde dem for udstillingshunde ( selvom det er flotte hunde) og ren hyrdelinje er det heller ikke ( selvom de nok godt kan hyrde) De er avlet med hundesport for øje og der er lagt stor vægt på sundhed og arbejdsvilje.

Hvis man ikke måtte kalde hendes opdræt for sports BC'er så ved jeg godt nok ikke hvilke betegnelse der skulle bruges.

 

Jo de hedder allesammen Border Collies og det er en fantastisk race, som man kun forstår når man selv har haft en. :hjerte:

 

De hunde der kommer fra Beautifull borders er for mig indbegrebet af sportslinjer. Det er fint, hvis det er det man ønsker, men ærlig talt så synes jeg det er noget rod! Det er sådan lidt det ene og lidt det andet, og bare de kan løbe på en agilitybane så er alle glade. Jeg synes der er meget langt fra de fleste sportslinjer og så til gode hyrdehunde. Og ærligt talt - skulle jeg vælge, så tror jeg faktisk jeg ville foretrække en showborder over en sportsborder.

Personligt er jeg kun interesseret i hyrdelinjer eller arbejdslinjer. De har alt det jeg synes en god border skal indeholde.

(Jeg har dog gjort en enkelt undtagelse med hanhunden jeg skal bruge på Edith - der skal man to generationer tilbage for at finde arbejdende hyrdehunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen kombination af hyrde og show kan du jo kun gøre i én generation, ikke? Hvad vil du så kalde de efterfølgende generationer for? Det er jo de efterfølgende generationer vi har nu, som bli'r avlet med sport for øje. Og hvorfor skulle kombinationen hyrde og show være sport? Der er masser af (for ikke at sige stort set alle) deciderede udstillingshunde som ét eller andet sted er kombineret med en hyrdehund her og der - er de sportshunde? Mere end de hunde der rent faktisk bli'r avlet med sport for øje? Næ, det ræssonement kan jeg ikke følge.

 

Jo, vist er det BC'ens oprindelige egenskaber der har en stor del i deres egnethed indenfor flere hundesporter. Men den del bli'r der jo fortsat avlet videre på, når man fortsat avler gode sportshunde? Derudover tror jeg ikke at hyrdeegenskaberne er det eneste der gør f.eks. en god agilityhund. Deres bygning har også rigtig meget at sige, og der er også en del af hyrdeegenskaberne der er direkte uønskede i agility, og som man faktisk kan komme til at knokle en del for at træne væk.

 

En officiel betegnelse kan du nok vente både længe og forgæves på, for ingen af de her betegnelser er jo på nogen som helst måde "officielle". Det er betegnelser der er opstået i folkemund, for at beskrive hvad hundene er avlet med henblik på.

 

Og jo vist tror jeg da også at Terkel nok skal bli' god. Selv om det er tidligt at sige noget endnu. Men jeg kender i læssevis af andre BC'ere, som ikke er af rene hyrdelinjer, som er mindst lige så gode hunde! Lige som jeg kender rene hyrdehunde med virkelig dårligt temperament, eller som aldrig ville bli' gode agilityhunde. At Terkel bli'r god er fordi hans mor og hans far er gode hunde, og hvor deres egenskaber er et godt match.

Jeg ville stadigvæk kalde det kombinationslinjer.

 

selvfølgelig er det ikke kun hyrdedelen som gør en god agilityhund, men mener bare at folk som laver de såkaldte sportslinjer ofte ser småt på ting som temp, ro osv og kun fokuserer på om hunden kan løbe stærkt på en ag bane, og det synes jeg er synd og trist.

 

Anyways, jeg hopper ud af denne tråd igen.

 

Til TS ... Held og lykke med at finde den rette hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da en hel del synes jeg! Jeg kan sådan lige på stående fod komme i tanke om mindst 4 kenneler med ren sow - gawain, borderdanica, gracecanis og violetta - der kan sagtens være flere end dem!

 

 

 

De hunde der kommer fra Beautifull borders er for mig indbegrebet af sportslinjer. Det er fint, hvis det er det man ønsker, men ærlig talt så synes jeg det er noget rod! Det er sådan lidt det ene og lidt det andet, og bare de kan løbe på en agilitybane så er alle glade. Jeg synes der er meget langt fra de fleste sportslinjer og så til gode hyrdehunde. Og ærligt talt - skulle jeg vælge, så tror jeg faktisk jeg ville foretrække en showborder over en sportsborder.

Personligt er jeg kun interesseret i hyrdelinjer eller arbejdslinjer. De har alt det jeg synes en god border skal indeholde.

(Jeg har dog gjort en enkelt undtagelse med hanhunden jeg skal bruge på Edith - der skal man to generationer tilbage for at finde arbejdende hyrdehunde).

 

4 kenneler er da også "yderst få"?

 

Nu handlede det vel heller ikke så meget om hvad man personligt synes om de forskellige - men om hvad begrebene indebærer. Beautiful Border avler i den grad sportshunde, nærmere bestemt agilityhunde. Og det må man jo sige er lykkedes for dem. Om man kan li' dem eller ej, det er jo en smagssag. Her er begrebet sportshunde definitivt retvisende, hundene er avlet med henblik på at være gode agilityhunde, og det er de. Bestemt. Og det er da også det begrebet sportshunde står for - hundene er ikke avlede efter deres egenskaber på får, men efter deres egenskaber som sportshunde.

 

Vil man hyrde, eller ha' hunde efter rene hyrdelinjer - jamen så er det da bare ikke sportshundene man skal gå efter? Spørgsmålet er så bare hvor længe det er retvisende at sige hyrdelinjer, hvis hundene ikke har været på får i flere generationer? Det synes jeg nemlig at jeg ser ret tit. Er de ikke avlede efter deres egenskaber på får, så er det IMO også misvisende. Her synes jeg det bli'r rigtig meget misvisende, når nogle går meget op i at sige at deres hunde er af hyrdelinjer, selv om de måske aldrig har været på får. Eller opdrættere som laver hunde af hyrdelinjer, uden at overhoved ha' set faderen på får - hvordan kan de være avlede ud fra hyrdeegenskaber? :vedikke:

 

 

Og nu kom jeg da lige i tanke om at jeg faktisk har haft én af hver slags... :hmm: Frostie var avlet med tanke på udstilling. Iso er sportshund. Terkel er hyrde. Ingen tvivl om at Terkel er hyrdehunden af de 3 (alle har prøvet, men Terkel kun én gang). Iso er faktisk ikke så ringe endda, selv om hun naturligvis ikke når Terkel til sokkeholderne. Iso er helt klart sports-/agilityhunden, med en anden fører kunne hun ha' været i toppen af poppen. Frostie havde noget af det samme drive, en god agilityhund men ikke af Iso's kaliber. Det bli'r spændende at starte LP med Terkel her i foråret, så har alle 3 også prøvet det, omend Iso virkelig ikke har lavet meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du været ude og møde forskellige typer hunde? Tag ud til stævner og mød alle dem du kan komme til. Se dem også gerne arbejde på banen, så du kan danne dig et overblik over forskellene.

Ja, det har jeg - Jeg har i en længere periode trænet med en udstilling /show border, da ejeren ikke selv kunne, jeg deltager eller kigger på stævner når jeg har mulighed for det og så jeg har trænet sammen med adskillige border af alle tre typer de sidst 5 år.

Nu er jeg så nået dertil, hvor jeg er begyndt at invitere mig selv på hjemmebesøg hos BC folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det har jeg - Jeg har i en længere periode trænet med en udstilling /show border, da ejeren ikke selv kunne, jeg deltager eller kigger på stævner når jeg har mulighed for det og så jeg har trænet sammen med adskillige border af alle tre typer de sidst 5 år.

Nu er jeg så nået dertil, hvor jeg er begyndt at invitere mig selv på hjemmebesøg hos BC folk.

 

Som andre har rådet dig til, få mødt/oplevet en masse forskellige bc'er snak så med ejerne af dem som du finder interessant for at høre noget om deres afstamning.

 

Jeg skulle ikke have border! basta pasta bum! Men, så var der alligevel et par forskellige hunde ude på banerne som jeg nu godt kunne lide og så måtte jeg høre hvor de kom fra. Faktisk havde jeg 4 forskellige hunde jeg havde forelsket mig i, hvoraf det så viste sig at de 3 var i familie, 2 helsøskende og en halvsøster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det har jeg - Jeg har i en længere periode trænet med en udstilling /show border, da ejeren ikke selv kunne, jeg deltager eller kigger på stævner når jeg har mulighed for det og så jeg har trænet sammen med adskillige border af alle tre typer de sidst 5 år.

Nu er jeg så nået dertil, hvor jeg er begyndt at invitere mig selv på hjemmebesøg hos BC folk.

 

Det er bare en rigtig god idé at invitere sig selv på besøg :blink: Du er velkommen heroppe på besøg - jeg har en stor flok du kan møde. Alle rene arbejdslinjer og alle meget meget søde og fantastiske at arbejde med (synes jeg selv - stor motor og stort hjerte). Jeg er også i Sorø i februar - et oplagt sted at kigge forbi, hvis du vil se bordere. Der er konkurrence i BC klubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare en rigtig god idé at invitere sig selv på besøg :blink: Du er velkommen heroppe på besøg - jeg har en stor flok du kan møde. Alle rene arbejdslinjer og alle meget meget søde og fantastiske at arbejde med (synes jeg selv - stor motor og stort hjerte). Jeg er også i Sorø i februar - et oplagt sted at kigge forbi, hvis du vil se bordere. Der er konkurrence i BC klubben.
Tak for tilbuddet :)

Jeg kommer desværre ikke forbi Sorø hallen den 21. Da jeg er på Bornholm, ellers ville jeg også være kommet forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tilbuddet :)

Jeg kommer desværre ikke forbi Sorø hallen den 21. Da jeg er på Bornholm, ellers ville jeg også være kommet forbi.

 

En skam du bor så langt væk.

 

Kender en del med "rigtige" hyrdehunde. Forstået på den måde de rent faktisk hyrder enten som arbejdshunde i det daglige, eller går konkurrencer på kl. 3 niveau.

Der er ikke såååå fandens mange hunde efter den type hunde på konkurrence banerne i andre typer hundesport, for der sælges ikke mange af dem til andre end hyrder, men nogle enkelte findes der.

Så skal du bruge nogle navne du kan holde øje med, så sig til, så får du en PB.

 

"Sportslinjerne" er noget nemmere at finde og er overalt, så selvom de er vildt forskellige så er det jo størstedelen af de hunde man ser på konkurrencebanerne, der går ind under det begreb.

 

Men så enig med de andre.... Det handler rigtig meget om individer og hvad du selv kan lide.

Det gør det ikke nemmere.

Ville være SÅ meget nemmere hvis man bare kunne putte dem i en kasse og sige at de er "sådan og sådan" og vælge ud fra det.

 

Men så nemt er det desværre ikke.

Synes selv det er sværere og sværere at finde den rigtige hund, jo mere man kommer ind i racen og får kigget linjer og lære de forskellige hunde at kende.

Tilgengæld er det virkelig sjovt at sætte sig ind i, når man lige er kommet ud over de første startvanskeligeheder, hvor man bare bliver totalt forvirret over de modsatrettede holdninger man høre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...