Hop til indhold

Jeg henter, og viser og løber og henter noget nyt igen? hvad skete der lige der?


Engell
 Share

Recommended Posts

Min hvalp på 7/8 mrd, gjorde noget jeg ikke rigtigt kan forklare :-) og tænkte om nogen havde en ide til hvad adfærden stammer i.

 

Vi går vores hygge tur på stranden, vi har trænet felt, fremad og spor, hvilket alt sammen gik super godt, og nu var det egentlig

bare tid til rå hygge på stranden med at han var fri og leg når han kommer til mig.

 

efter en kort stund, kommer han løbende med en enkelt strandskal i munden, lægger den foran mig, tydeligt i MEGET godt HØJT humør

bjæffer af strandskalden og løber så væk igen. der går ikke ret lang tid før han kommer med en pind, lægger den foran mig bjæffer af den, i højt godt humør og legesyg... springer og hopper omkring.

Jeg tager pinden og kaster den, tænker han ville lege... men det ragede ham faktisk..

istedet løber han ud og finder en anden strandskal og kommer med, ligger foran mig, bjæffer og stikker afsted igen. Alt sammen i tydeligt godt hundehumør.

 

sådan fortsætter han med at finde forskellige ting, og smide dem foran mine fødder, bjæffer af det og løber ud og finder noget nyt.

seancen stod på hen over 2-300 meter på stranden.. hvor han sprang og dansede rundt i mellem tiden, mellem han fandt det næste.

 

efter det gik han tilbage til blot hygge snusede og legede i sandet / isen som han plejer, kom og legede tovtræk med vores legetøj, på vanlig vis...

 

nogen forslag til hvad der ligger til grund for overstående?

 

det kunne godt minde om aport/felt træning, men jeg ved det ikke helt. så snart genstanden var smidt ved mine fødder og det var bjæffet af, havde det ikke interesse længere. hvad der var tydeligt, var at Max havde det uendeligt sjovt med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, måske, jeg følte mig i den grad underholdt af ham mens han gjorde det.... og kunne ikke helt lade være med at grine

 

Hunde er meget bedre til menneskesprog end vi er til hundesprog. Han har siden hvalp lært, at når mennesker smiler og griner, er de glade. Så det sekund du griner af noget, er det feeeeeedt! Han ved jo at du bliver glad når han henter ting til dig, så den er ret sikker. Og da han så henter den første skal og smider den, og der ikke rigtig sker noget, så giver han lige et bjæf for at sige "se hvad jeg fandt til dig". Far flækker af grin=feeeeedt! Henter ting, smider den, bjæffer, far griner=koden er knækket!

 

Han har haft en fest fordi du havde en fest:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er meget bedre til menneskesprog end vi er til hundesprog. Han har siden hvalp lært, at når mennesker smiler og griner, er de glade. Så det sekund du griner af noget, er det feeeeeedt! Han ved jo at du bliver glad når han henter ting til dig, så den er ret sikker. Og da han så henter den første skal og smider den, og der ikke rigtig sker noget, så giver han lige et bjæf for at sige "se hvad jeg fandt til dig". Far flækker af grin=feeeeedt! Henter ting, smider den, bjæffer, far griner=koden er knækket!

 

Han har haft en fest fordi du havde en fest:lol:

 

Faktisk en ret god forklaring.

Giver god mening... havde ikke lige vendt det den vej heh heh...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens se det sjove og søde i det den gør - men..... jeg kan også se "faren" :hmm:

 

Hvis du roser ham for at komme med pinde eller andre naturting uden fært - så kan han måske også gøre det I søgefeltet og der vil du nok blive knap se glad hvis han kom med en pind i stedet for den genstand han skulle finde :lol::-D

 

Jeg roser kun min hund hvis han finder noget som IKKE hører til i naturen - og tro mig - der kan være mange - ha ha :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens se det sjove og søde i det den gør - men..... jeg kan også se "faren" :hmm:

 

Hvis du roser ham for at komme med pinde eller andre naturting uden fært - så kan han måske også gøre det I søgefeltet og der vil du nok blive knap se glad hvis han kom med en pind i stedet for den genstand han skulle finde :lol::-D

 

Jeg roser kun min hund hvis han finder noget som IKKE hører til i naturen - og tro mig - der kan være mange - ha ha :lol::lol:

 

Jeg kan godt se hvad du mener, men på et søg er hunden jo under kommando. Her er det jo bare leg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se hvad du mener, men på et søg er hunden jo under kommando. Her er det jo bare leg...

Jeg tror også godt hunde kan skelne. Min kan i hvert fald. Hvis jeg kaster en pind ind i skovbunden og beder ham finde pinden, så kommer han retur med lige præcis den pind, men han kan sagtens finde en pind på en græsplæne og komme hen med den for at lege med den.

 

Så ja, der er forskel på "arbejde" og fri leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens se det sjove og søde i det den gør - men..... jeg kan også se "faren" :hmm:

 

Hvis du roser ham for at komme med pinde eller andre naturting uden fært - så kan han måske også gøre det I søgefeltet og der vil du nok blive knap se glad hvis han kom med en pind i stedet for den genstand han skulle finde :lol::-D

 

Jeg roser kun min hund hvis han finder noget som IKKE hører til i naturen - og tro mig - der kan være mange - ha ha :lol::lol:

 

I et feltsøg vil hunden jo gå efter noget med fært på, så jeg tror ikke det betyder noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens se det sjove og søde i det den gør - men..... jeg kan også se "faren" :hmm:

 

Hvis du roser ham for at komme med pinde eller andre naturting uden fært - så kan han måske også gøre det I søgefeltet og der vil du nok blive knap se glad hvis han kom med en pind i stedet for den genstand han skulle finde :lol::-D

 

Jeg roser kun min hund hvis han finder noget som IKKE hører til i naturen - og tro mig - der kan være mange - ha ha :lol::lol:

 

Det er jo en udbredt misforståelse at en konkurrencehund (i lydighed) ikke må have det sjovt. Men hvis hunden ikke kan skelne mellem feltsøg under kommando og fri leg, så er feltsøget simpelthen ikke indlært godt nok:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens se det sjove og søde i det den gør - men..... jeg kan også se "faren" :hmm:

 

Hvis du roser ham for at komme med pinde eller andre naturting uden fært - så kan han måske også gøre det I søgefeltet og der vil du nok blive knap se glad hvis han kom med en pind i stedet for den genstand han skulle finde :lol::-D

 

Jeg roser kun min hund hvis han finder noget som IKKE hører til i naturen - og tro mig - der kan være mange - ha ha :lol::lol:

 

Jeg tænker så, hvis din hund kommer glad ind med en pind under fri leg, beder du du den så om at smide den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker så, hvis din hund kommer glad ind med en pind under fri leg, beder du du den så om at smide den?

 

Ja det gør jeg faktisk - jeg kaster ALDRIG en pind til den :lol::lol:

dermed ikke sagt at den ikke løbe rundt med pinde - den har altid noget I munden - en pind, en kogle ect. :stupid:

man er vel ikke en retriever for ingenting - ha ha :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også godt hunde kan skelne. Min kan i hvert fald. Hvis jeg kaster en pind ind i skovbunden og beder ham finde pinden, så kommer han retur med lige præcis den pind, men han kan sagtens finde en pind på en græsplæne og komme hen med den for at lege med den.

 

Så ja, der er forskel på "arbejde" og fri leg.

 

jo men her har du jo også kastet pinden og sat færd på - det jeg talte om var tilfældige pinde UDEN fært - og dem er der dælme mange af - så der mener jeg IKKE man skal rose ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det gør jeg faktisk - jeg kaster ALDRIG en pind til den :lol::lol:

dermed ikke sagt at den ikke løbe rundt med pinde - den har altid noget I munden - en pind, en kogle ect. :stupid:

man er vel ikke en retriever for ingenting - ha ha :-P

 

Jeg mente ikke kaste pind. Jeg mente, hvis den selv kom med en pind. Men du skriver den gerne må samle pinde og kogler op. Jeg forstår ikke helt hvad du mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo en udbredt misforståelse at en konkurrencehund (i lydighed) ikke må have det sjovt. Men hvis hunden ikke kan skelne mellem feltsøg under kommando og fri leg, så er feltsøget simpelthen ikke indlært godt nok:-)

 

Hvem siger at en konkurrence hund ikke må have det sjovt ?????

Ikke mig - ihvertilfælde - jeg er bare ikke fan af pindekasteri - det kan gå helt galt :shock:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente ikke kaste pind. Jeg mente, hvis den selv kom med en pind. Men du skriver den gerne må samle pinde og kogler op. Jeg forstår ikke helt hvad du mener.

 

Det troede jeg at du mente - sorry ;-)

 

Jeg mente I det oprindelige indlæg at jeg aldrig ville rose en hund for at komme med ting fra naturen hvor der IKKE er fært på - det var egentlig bare det jeg ville pointere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det troede jeg at du mente - sorry ;-)

 

Jeg mente I det oprindelige indlæg at jeg aldrig ville rose en hund for at komme med ting fra naturen hvor der IKKE er fært på - det var egentlig bare det jeg ville pointere :lol:

 

Og jeg spurgte oprindeligt om du ville bede hunden smide den pind etc., den kom med. Det ville du, skrev du. Nu skriver du den gerne må samle ting op. Jeg er stadig forvirret. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

jo men her har du jo også kastet pinden og sat færd på - det jeg talte om var tilfældige pinde UDEN fært - og dem er der dælme mange af - så der mener jeg IKKE man skal rose ;-)

Min pointe var bare, at hunde som regel godt kan skelne mellem om de er i gang med en opgave eller om de har fri til at lege. Når jeg kaster en pind til Bobo, er det en helt specifik opgave, han skal løse. Han har ikke "fri," så han skal helst ikke komme tilbage med en eller anden tilfældig pind, som ligger i skovbunden.

Derfor kan han stadig godt komme med en pind bagefter, som vi så skal hjælpes ad med at ødelægge.

 

På samme måde hvis man er på træningspladsen og beder hunden udføre en bestemt. Det er nogle helt andre rammer end når man fjoller rundt derhjemme og leger og jeg tror sagtens hunde kan skelne mellem de to situationer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock:

Og jeg spurgte oprindeligt om du ville bede hunden smide den pind etc., den kom med. Det ville du, skrev du. Nu skriver du den gerne må samle ting op. Jeg er stadig forvirret. :vedikke:

 

Ja den må gerne samle ting op - men den skal IKKE komme hen til mig med dem for at blive belønnet !!

Det er stadig det jeg mener - den skal iKKE belønnes for at komme med noget uden fært - nu kan jeg vist ikke sige det flere gange ;-)

 

 

og jeg kan sagtens finde på at bede den om at smide en pind også selvom den ikke kom hen til mig men f.eks købe med den I munden som en "cigar" - det er mega farligt !

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock:

 

Ja den må gerne samle ting op - men den skal IKKE komme hen til mig med dem for at blive belønnet !!

Det er stadig det jeg mener - den skal iKKE belønnes for at komme med noget uden fært - nu kan jeg vist ikke sige det flere gange ;-)

 

 

og jeg kan sagtens finde på at bede den om at smide en pind også selvom den ikke kom hen til mig men f.eks købe med den I munden som en "cigar" - det er mega farligt !

 

Så fangede jeg pointen.

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock:

 

Ja den må gerne samle ting op - men den skal IKKE komme hen til mig med dem for at blive belønnet !!

Det er stadig det jeg mener - den skal iKKE belønnes for at komme med noget uden fært - nu kan jeg vist ikke sige det flere gange ;-)

 

 

og jeg kan sagtens finde på at bede den om at smide en pind også selvom den ikke kom hen til mig men f.eks købe med den I munden som en "cigar" - det er mega farligt !

 

For det første - hvordan ved du at der ikke er fært på?

 

For det andet - hvor læser du at hunden bliver belønnet? Fri leg er vel fri leg, og en belønning i sig selv. Hunden bliver belønnet med smil og grin, og den har det sjovt. Jeg forstår ikke hvorfor det er galt?

 

Og til sidst, din hund har ikke indlært feltsøget godt nok, hvis den ikke kan skelne. Tilbage til at vise genstand, kaste den ud, så lægge den ud, så gemme den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op - det kører da helt af sporet fordi jeg jeg skrev til TS at han skulle passe på med at belønne hunden hvis den kom med ting til ham hele tiden - UDEN FÆRT :confused::confused:

 

Jeg har ingen steder sagt at fri leg IKKE er I orden og man ikke må grine og smile til sin hund og at hunden ikke må havde det sjovt :shock:

 

Og desuden så har min hund et ganske udemærket fritsøg og kan sagtens skelne I mellem arbejde og leg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op - det kører da helt af sporet fordi jeg jeg skrev til TS at han skulle passe på med at belønne hunden hvis den kom med ting til ham hele tiden - UDEN FÆRT :confused::confused:

 

Jeg har ingen steder sagt at fri leg IKKE er I orden og man ikke må grine og smile til sin hund og at hunden ikke må havde det sjovt :shock:

 

Og desuden så har min hund et ganske udemærket fritsøg og kan sagtens skelne I mellem arbejde og leg :-D

 

Dilemmaet her er jo, at hunden opfatter din glæde, smil, grin som belønning. De fleste hunde vil gerne please sin ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...